eitaa logo
موسسه مادر و کودک ازهار
2.3هزار دنبال‌کننده
3هزار عکس
607 ویدیو
11 فایل
"ازهار را از اُم الازهار(مادرشکوفه ها)لقب خانم حضرت زهرا(س) گرفته‌ایم👈 "ازهار محفلی برای رشد مادر و کودک پا به پای هم" در شهر شیراز،خیابان قصرالدشت .نبش کوچه ۲۲، خدمت‌رسانی میکنیم. ۰۹۱۷۱۳۹۳۰۹۳ @azhar_kid : ادمین
مشاهده در ایتا
دانلود
👇👇👇👇👇👇 ⬅️ماجرای خانواده‌ی ازهاری ✅در مهارت ساخت و ساز 👇👇👇
خونه کی از همه محکم تره؟ 🏠🏘️🏡🏘️ بچه‌ها توی دشت گردش می‌کردند.🌳🍃🌳 بین سبزه‌ها و علف ها 🌾🌾🍂🍃، چند تا کفشدوزک ریز قرمز🐞 و حلزون پیچ پیچی🐌 پیدا کردند. 🐞🐌🐞🐌🐞🐌 👩🏻 گلدونه گفت: کاش اسباب‌بازی‌های خانه‌سازی را همراهمون آورده بودیم و برای این کوچولوها خانه می‌ساختیم. 🥰🐞🐌🐞🐌🥰 🧕🏻☺️ مامان لبخندی زد و گفت : اگر با دقت به اطراف نگاه کنید ، این‌جا کلی وسایل خانه‌سازی هست ‌.👀 👩🏻گلدونه گفت : کجاست ؟🤔 🧒🏻دردونه به دوروبرش نگاه کردو گفت : من که نمی‌بینم.🧐 🧔🏻بابا از جا بلند شد و گفت: بلند شوید برویم با هم وسایل خانه سازی پیدا کنیم .😃 🧔🏻خوب بچه‌ها اول بگین ببینم خانه‌های واقعی را با چه وسایلی می‌سازند؟ ⁉️ 👧🏻گل پونه جواب داد : با دیوار و سقف.💡☝️ 🧔🏻😄 بابا خندید و گفت: برای ساخت دیوار و سقف خانه از چه وسایلی استفاده می‌شه ؟⁉️ 🧒🏻💡دردونه جواب داد : از سنگ.⛰️ 🧔🏻 بابا گفت آفرین پسرم دیگه چی؟👏 👩🏻 گلدونه گفت: آجر.🧱 👧🏻 گل پونه گفت : چوب.🎋 🧔🏻 بابا گفت : آفرین.👏 🧔🏻بعد بابا به یک تپه گِلی اشاره کرد و گفت :👈 و گاهی هم با گِل ساخته می‌شه .🤗 🧔🏻حالا هر کدام یک وسیله جمع کنید و خانه بسازیم.😃 🧒🏻دردونه یک عالمه سنگ جمع کرد. روی هم چید و یک خانه سنگی خوشگل ساخت .⛰️🏠 👩🏻گلدونه یک عالمه چوب جمع کرد و یک کلبه چوبی قشنگ ساخت.🎋🏠 👧🏻گل پونه و بابا هم با کمک هم یک کلبه گلی درست کردند.🏠 🧔🏻 بابا دستانش را به هم زد و گفت: آفرین چه خانه‌های قشنگی👏👏👏🥰 🧒🏻دردونه گفت: خونه من از سنگ ساخته شده، از خونه شماها خیلی محکم‌تره.🏠💪 👩🏻گلدونه گفت : بذار امتحان کنم و با چوب محکم به خونه سنگی دردونه زد.🏒 خونه سنگی خراب شد و سنگ‌ها ریخت روی زمین.☹️ 🧒🏻😡دردونه با عصبانیت گفت : چرا خانه من را خراب کردی ؟😡 🧔🏻بابا گفت: پسرم به نظرت چرا با این‌که خانه‌ات را از سنگ محکم ساخته بودی به این راحتی خراب شد؟ 🤔⁉️ 🧒🏻دردونه با ناراحتی جواب داد: چون گلدونه محکم با چوب بهش ضربه زد .🏒😫 🧔🏻🙂بابا با مهربانی گفت : بچه ها برای این‌که مصالح خانه محکم به هم بچسبند، بین سنگ‌ها یا آجرهای خانه ملات می‌ریزند .🙂 🧒🏻دردونه با تعجب پرسید : ملات؟ ملات دیگه چیه؟🤔⁉️ 🧔🏻 بابا جواب داد : با ترکیب کردن ماسه ، سیمان و آب، یک ماده به وجود میاد که بعد از خشک شدن ، آجرها و سنگ‌ها را خیلی محکم به هم می‌چسباند . 🧒🏻😃دردونه با خوشحالی گفت : بابا جون می‌شه لطفاً بعداً با هم یه خونه محکم با سنگ و آجر و ملات بسازیم ؟🤩 🧔🏻بابا گفت: چه فکر خوبی ! 😍👏 حتماً می سازیم.😃🤗
و بعد از شنیدن داستان بچه‌های ازهاری با در دست داشتن مواد‌اولیه شروع به ساخت و ساز میکنن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*به نام خدای مهربانی ها....* *سلام همراهان عزیز* 😊✋ *روزتون به خیر و شادی*😊 🔸درخدمتتون هستیم با دهمین جلسه⬅️ از " *کارگاه کودک و تفکر اقتصادی* " •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2848063510Cfc5a342b22
⬅️تمرین: ➖امروزه در کشورهای پیشرفته گاهی سختیِ نداری و سخت زندگی کردن را تمرین می کنند نه این که ندارند بلکه بچه ها یاد بگیرند و مهارت زندگی به دست آورند. ‼️ مثلاً در آلمان یك مراسمی دارند که خانواده یك شب از خانه بیرون می آیند و هر طور که شده شب را سپری می کنند حتی توی سرما تا بچه ها زندگی در شرایط سخت را بیاموزند. ➖ لازم است که گاهی بچه ها غذای کم بخورند یا غذا ی سفت و نان بیات بخورند و در شرایط سخت قرار بگیرند و حتی ما می توانیم این مسائل را تبدیل به بازی کنیم که یك روز به عنوان بازی بیرون برویم و خوراکمان فقط نون و پنیر باشد. ✅بچه ها را برا‌ی شرایط سخت از همین الان، تمرین بدهیم. ⬅️ تمرین کنند که نیرومند و با مهارت شوند نه این که حسرت به دل بار بیایند. ❗️ لذت به دست آوردن چیزی در شرایط سخت، که در بچه ها به وجود می آید، در ذهن آن ها ثبت می شود و تا آخر عمر همراه آن ها خواهد بود.
🔸درسته ، ماشین داریم اما گاهی اوقات حتما با اتوبوس و مقداری هم پیاده، مسیری را طی کنیم تا به مقصد برسیم.! تا بچه ها با رفاه طلبی عادت نکنند. و.....
✅اولین نکته در مهارت های اقتصادی، برنامه ریزی مالی است. ⬅️ برنامه ریزی بر پایه ی درآمد، نه نیاز؛ چون ما می توانیم هرچه قدر می خواهیم از راه حلال و مشروع پول درآوریم اما اجازه نداریم هرچه قدر خواستیم خرج کنیم. ⬅️در مقابل هر درآمدی : اول لیست نیازهامونو در همان زمان در بیاوریم ❓ ما چه نیازهایی داریم؟! ❓چگونه می توانیم به این نیازها با ساده ترین وجه جواب بدهیم؟!!! ✅وقتی بچه‌ها برنامه‌ریزی اقتصادی را از ما ببینید‌ از ما الگو میگیرند و می‌آموزند. ✅توصیه: ⬅️کتاب پدر پولدار و پدر بی پول را توصیه می کنم که حتمًا بخوانید. (صاحب فروشگاه های زنجیره ای مك دونالد را که درحال حاضر فوت کرده است، یك روز یکی از دانشگاه های امریکا دعوت می کند که برای دانشجوها سخنرانی کنند، صحبتهایشان که تمام می شود در بخش پرسش و پاسخ به حاضرین می گویند که می دانید کسب و کار من چیه؟ همه جواب می دهند که خوب بله این رو که همه می دانند که شما سلطان همبرگر جهان هستید! جواب می دهند که نه اشتباه کردید این شغل من است و اگر یك روز مردم همبرگر نخورند من بیکار می شوم و شغلم را از دست می دهم، کسب و کار من ملك است، تمام نمایندگی هایم را ملکش را می خرم بعد با یك نفر شریك می شوم و تبدیل به مك دونالد می کنم).
⬅️ نکته ی بعد در مهارت های اقتصادی، ازرش افزوده است.ارزش افزوده یعنی سود. ➖یعنی من یك چیزی خریدم یك سودی روی آن کشیدم و فروختم. ➖ با تفکر سود و سودآوری و بهره وری بچه‌ها را آشنا کنیم ( اما به درستی!!!!) ✅ ما باید سودآور فکر کنیم نه سود محور. ❗️ما هر کاری که می کنیم در مقابل آن یك چیزی پرداخت می کنیم. چی پرداخت می کنیم؟ عمرمان را پرداخت می کنیم. ✅تفکر سودآوری : یعنی حالا که من نصف روز، عمرم را از دست دادم، چی به دست آوردم؟ سود کردم یا زیان؟ ➖بهره وری خیلی مهم است و حتی میشه آن را در رده ی ارزش ها بگذاریم. ❗️ چگونه می توانیم همین کیفیت را با هزینه ی کمتر در زندگی داشته باشیم؟ ❗️ چگونه می توانیم یك ناهار عالی بخوریم ولی با پول کمتر؟
⬅️ نکته‌ی بعد، تفکر پس انداز است. ما می توانیم با خلاقیت، کسب درآمد کنیم. پولمان هم پاک و حلال ولی اجازه ی هزینه کردن آن را نداریم! ما به اندازه ی نیاز اجازه داریم که هزینه کنیم، الباقی آن باید پس انداز شود. ❗️ فرهنگ پس انداز باید داشته باشیم. 🔸 پیشرفت کشور ژاپن مدیون فرهنگ پس انداز آن است. ✅منظور از پس انداز، فرهنگ سرمایه گذاری است نه انباشت. منظور به جریان انداختن پول است. 🔸بگذارید بچه ها پول هایشان را جمع کنند اگر چیزی خواستند بخرند و بقیه ی آن را جمع کنند و حتی تولید داشته باشند. ☑️ ممکنه که مادری شیرینی بپزد و به فرزندش بدهد که بفروشد یا هر کاری که شما بلدید فقط مهم اینه که سرمایه صرف تولید شود و کودک نیز یاد بگیرد که بخشی از پولش را می تواند سرمایه گذاری کند و صرف تولید کند و مصرفش را کنترل کند.