اَعُوْذ ُبِاللّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیْمِ
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
قُلْ أَمَرَ رَبِّي بِالْقِسْطِ ۖ وَأَقِيمُوا وُجُوهَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ ۚ كَمَا بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ ﴿٢٩ اعراف﴾
بگو: پروردگارم (همگان را در هر زمان و مکانی) به دادگری فرمان داده است، و (دستور او) این (است) که در هر عبادتی رو به خدا کنید و از وی مخلصانه اطاعت نمائید و او را صادقانه بپرستید. خداوند همان گونه که شما را در آغاز آفریده است، (به همان سادگی پس از مرگ شما را زنده میکند و به سوی او) برمیگردید. (۲۹)
🍋
🌹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّد🌹
🍅🍅
سلام و درود بر شما زنده دلان
صبح یکشنبه هفتم اسفند, به خیر
🍋🍋🍋
بارخدايا پشيمانيمان را بر لغزشهايى كه گرفتارشان شده ایم،
و تصميم بر ترك گناهانى كه برايمان پيش می آيند را توبه اى قرار ده که برايمان موجب عشق تو گردد،
اى دوستدار توبه كنندگان
و ای کسی که خود فرموده اى :
" نه تنها که سیّئات را میبخشی ، بلکه آنها را تبدیل به حسنات مینمایی "
الهى از همهی گناهان صغیره و کبیره استغفار میطلبیم و تقاضای عفو داریم
.🍏🍏🍏🍏
طاعات و عبادات همه ی ما و شما قبول درگاه خداوند سبحان
اللَّهُمَّ لا مانِعَ لما أعْطَيْت، وَلا مُعْطيَ لما مَنَعْت، ولا ينْفَعُ ذا الجَدِّ مِنْكَ الجدُّ
بارالها آنچه را تو بدهی چیزی نتواند مانع شود و چیزی را که تو منع کنی کس نتواند بدهد. وصاحب هیچ ثروتی از تو نتواند نفع بدهد
آمین آمین آمین
هدایت شده از حاج اسکندر برنجی
محمد فتاحی:
قدری از خودمان تعریف کنیم🤔
*(تقدیم به مو سفیدان گرامی)*
لازم هست گاهی اوقات یادآوری کنیم به: قهرمانان بی مدال:
ما قهرمانان بیمدالی بودیم که هرگز ما را بالای سکویی نبردند و مدال افتخاری بر گردنمان نیاویختند.
کسی ما را تافته جدا بافته تربیت نکرد و تا مدرسه بدرقه نشدیم و پشت در مدرسه با ماشین به استقبالمان نیامدند.
خودمان تنها به مدرسه رفتیم و ثبت نام کردیم و آخر سال هم کارنامه گرفتیم.
در هیچ کلاس فوق برنامهای ثبت نام نشدیم.
به کلاس موسیقی و استخر و زبان و کامپیوتر و...نرفتیم.
بازیهای ما و خوشگذرانیهای ما در کوچه برگزار شد.
ما هنوز با هم بازیهایمان رفیق شفیق ماندهایم.
در خانه، کسی در جستجوی معدل و نمرات ما نبود و حتی بعضی از والدین نمیدانستند فرزندشان فرزند چندم است و در چه پایهای تحصیل میکند؟
ما نسلی بیتوقع و پر بازده بودیم و هیچگاه بارمان را بر دوش کسی تحمیل نکردیم.
کمتر خواستهای بود که به آن برسیم و آرزوهای ما لابهلای روزهای شلوغ زندگی گم شد.
ما نسلی بودیم که بیسر و صدا و بیتوقع و کم هزینه بزرگ شدیم و همیشه کمک حال خانواده بودیم.
زنده بودیم و گذران زندگی کردیم و ازدواج کردیم.
◼◼
نسلی شدیم که فرزندانمان را حمایت کردیم.
کولهپشتیهایشان را بردوش گرفتیم و بدرقهشان کردیم و به استقبالشان تا مدرسه رفتیم.
فرزندانمان را غرق در مهر و مهرورزی کردیم.
چندین مهارت به آنها آموختیم و در کلاسهای متعدد ثبت نامشان کردیم.
ما فرزندانمان را نابغه تربیت کردیم و باز هم برای خودمان کاری نکردیم.
ما نسلی بودیم مهربان و مسئول و مهرورزی را تمام کردیم و مادران و پدرانمان را به خانه سالمندان نسپردیم و علاوه بر بار زندگی خودمان، آنها را نیز تا آخرین لحظه در حد توانمان حمایت کردیم.
راستی ما چگونه اینچنین مسئولیت پذیر شدیم؟
اینهمه مهر و مهربانی را از کجا آموختیم؟
ما نسلی بودیم که هیچکس ما را نشناخت و فرصت خاصی برای رشد ما فراهم نشد.
چنین نسلی هرگز نخواهد آمد!
هیچکس ما را نابغه تربیت نکرد اما نابغه شدیم!
نابغه هستیم و مسئولیتپذیر و هنوز هم در میانسالی با شور و شوق و پر تلاش زندگی میکنیم و دنیا زیر پاهای ما میچرخد.
دلتنگ میشویم، خسته میشویم، اما نامهربان نمیشویم و مسئولیتهایمان را ترک نمیکنیم.
درود بر ما و پاینده باشیم.
تقدیم به متولدین دهههای سی، چهل و پنجاه ...
⚖ #شریح_قاضی ؛ زندگىنامه و عملکرد
✍ على اکبر خدایی
شریح بن حارث کندى - مشهور به شریح قاضى - از چهرههاى اجتماعى - قضایى و تا حدى سیاسى صدر اسلام مىباشد .
در این مقاله کوشش مىگردد تا زوایاى دیگرى از زندگى او همچون: #ایرانى بودن، صحابى یا تابعى بودن وى، دلایل تداوم منصب قضاى او و ... روشن گردد .
مقدمه
پرداختن به شخصیتهاى گوناگون تاریخى، علاوه بر این که زوایاى تاریک حیات تاریخى شخص مورد نظر را مشخص مىسازد، تا حدى تناقضات میان روایات مختلف راویان آن را هم برطرف مىنماید . بررسى حیات تاریخى شریح نیز یکى از همین مقولههاست . از آن جا که درباره تاریخ حیات او اختلاف زیادى وجود دارد و این اختلافات سبب شده تا شخصیت او از سوى محققین غربى همچون: تیان، اشنایدر، شاخت و . . . افسانهاى و جعلى قلمداد شود، این نوشتار کوتاه تا حدى به روشن شدن این قضایا کمک خواهد کرد . به طور خلاصه مىتوان گفت که شریح یکى از معدود فعالان عرصه قضا و داورى مىباشد که عمر طولانى یافت و مدت مدیدى از آن را در کار قضا سپرى نمود .
شریح; افسانه یا واقعیت
در منابع تحقیقاتى غربىها در کنار بررسى علم قضا در اسلام، دانش حدیث و کاوش در شناخت مکتبهاى نخستین اسلامى، از شریح به عنوان شخصیتى نیمه افسانهاى یا جعلى یاد شده است .
دلیل این نگرش و قضاوت، به میزان تناقض در روایات راجع به حیات او بر مىگردد . از دیدگاه آنها شریح شخصیتى است که روایات مربوط به وى غیر واقعى و غیر قابل باور مىباشد .
مثلا امیل تیان (Emile Tyan) مهمترین دلیل افسانهاى بودن او را در غیر ممکن بودن مدت قضاوت طولانى او (75 سال)، با توجه به اتفاقات سیاسى و عزل و نصبهاى گوناگون زمان او دانسته است . این نکته از چند جهت قابل نقد و بررسى مىباشد:
1- کمبود مطالعات عمیق و مؤثر نویسنده در باب شخصیت و تاریخ حیات او، صرف نظر از مطالعات قضایى تیان .
2- نقصان اطلاع و آگاهى او نسبتبه خصوصیات اخلاقى و ویژگىهاى رفتارى شریح و حالت رضاى او به حکومت وقت .
3- سازش و مداراى شریح با هر حاکم و خلیفه، به گونهاى که رضایت او را در تثبیت مقامش جلب نماید .
شاخت (Schacht) دیگر نویسنده غربى که شخصیتشریح را ساختگى فرض کرده است، از شریح نه به عنوان فردى خاص، بلکه به عنوان نظریهاى از انواع نظریات مورد استناد در میان اهل عراق یاد کرده است . در عین حال، در جایى دیگر از شریح به عنوان طراح قدیمى مکتب عراق یاد مىکند که اشاره به وجود فردى خاص دارد .
گرچه بعضى از روایات موجود در مورد شریح متناقض و گاه اغراقآمیز است، ولى دلیل بر غیر تاریخى بودن این چهره نمىباشد .
همچنین، نامه ذکر شده در #نهج_البلاغه از جانب امام على به این شخص و نمونههایى از قضاوتهاى وى و راهنمایىهاى حضرت على و احادیثى که به نقل از شریح در کتب معتبر حدیث آمده، در کنار اشعار به جاى مانده از او، بر واقعى بودن این شخص مهر تایید مىزند .
🔸بررسى حیات تاریخى شریح تا قبل از تصدى مقام قضاوت
در این که اصل و نسب شریح متعلق به کدام سرزمین و ملیتبوده است، میان تاریخ نویسان، عالمان انساب و تذکره نویسان اختلاف نظر کلى وجود دارد . اکثر نویسندگان با توجه به شجرهنامه اجدادى او اظهار داشتهاند که جد پنجم شریح - رائش - از سپاهیان #انوشیروان بوده که به فرماندهى سیفبن ذى یزن، براى جنگ با حبشه به سرزمین یمن آمده و تابعیت قبیله معروف کنده را پذیرفته و در آن جا ماندگار شده بودند و به همین دلیل جزء همپیمانان (حلفاى) کنده محسوب گردیدند و خود شریح نیز بر این نکته (حلیف بودنش) تاکید کرده است .
ابن سعد در معرفى نام و نسب او نوشته است: «وى شریحبن حارثبن قیسبن جهم معاویةبن عماربن رائشبن حارثبن معاویةبن ثورین مرتع از نسل کنده بود» . این نسب نامه از حیث قدمتسند و به لحاظ تاریخى، بر دیگر روایات ترجیح دارد .
منابع، تاریخ دقیق تولد شریح را به خاطر گمنامى و ناشناس بودن وى در آن زمان ذکر نکردهاند، ولى با توجه به این که اکثر منابع معتبر، سال وفات او را 78 یا 80 هجرى و سن او را در هنگام مرگ 106 تا 110 سال دانستهاند.
تاریخ ولادت او، حدودا 30 سال قبل از هجرت پیامبر ص بوده است، اما مطابق روایت ابنحجر تاریخ ولادت او حدودا با زمان تولد امام على یکسان بوده است ....
📕مجله تاریخ اسلام جلد 7 ص 5
این مقاله با تلخیص ادامه دارد...
#متن
از دوران کودکى و نوجوانى #شریح_قاضی جز چند خبر کوتاه، مطلبى نگاشته نشده است; یکى از این خبرها مربوط به اسارت وى و مادرش در دوران نوجوانى و دیگرى در رابطه با خبر ازدواج وى با دخترى از بنىتمیم - به نام زینب - مىباشد. همچنین، خبرى بسیار کوتاه از تعلیم و آموزش دیدن او در نزد معاذبن جبل وجود دارد.
اکثر منابع، مهاجرت شریح از یمن به حجاز را تایید کردهاند. بعضى مقصد وى را شهر مدینه ذکر کرده اند و برخى دیگر از ذکر مقصد وى خوددارى نمودهاند . درباره تاریخ این مهاجرت هم اختلاف مىباشد; تعدادى از مورخان، زمان آن را در دوران پیامبر ص و عدهاى آن را در دوران خلافت ابوبکر، ذکر کردهاند.
🟩 شریح; صحابى یا تابعى؟
در مورد این که شریح از صحابه بود یا تابعین، میان مورخان و عالمان رجال اختلاف نظر وجود دارد. بعضى او را در ردیف تابعین به حساب آوردهاند که زمان جاهلیت را هم درک نموده است، اما ابنحجر گزارشى از ملاقات کوتاه او با پیامبر ص آورده و کوشش دارد که وى را جزء صحابه به حساب آورد.
در حالى که ذهبى، صحابى بودن او را رد مىنماید. ابن وکیع اسلام آوردن شریح را قبل از رحلت پیامبر ص تایید کرده، ولى ملاقات او با پیامبر ص را مردود مىداند.
به طور خلاصه مىتوان گفت که شریح قاضى جزء بزرگان تابعینى بوده که با صحابه بزرگى همچون: حضرت على ، عمر بن خطاب، زیدبن ثابت، عبدالله مسعود و غیره مصاحبت داشته و از آنها علوم مختلف و به ویژه حدیث را فرا گرفته است.
🟪 شریح در دوره خلافت ابوبکر
در این زمان، شریح از جمله تازه مسلمانان به شمار مىرفت; به همین دلیل، عنصر مهمى در شهر مدینه به حساب نمىآمد. این امر سبب ناشناخته ماندن شخصیت وى و عدم کسب مسؤولیت دولتى در دوره ابوبکر گردیده و اعتراضات مردم مدینه، پس از انتخاب شریح به قضاوت در کوفه نیز این گفته را تایید مىکند .
🟦 شریح در زمان خلافت عمر بن خطاب
جهت بیان اخبار شریح در دوره عمر، ناچاریم که دوران ده ساله خلافت عمر را به دو دوره پنجساله تقسیم کنیم. دوره پنجساله اول، مربوط به دورانى است که شریح همچنان در شهر مدینه ساکن بود، ولى سمت دولتى نداشت. با گسترش دامنه فتوحات مسلمین در زمان خلافت عمر، وى منصب قضا را، بر حسب ضرورت، به دیگران تفویض کرد .
این افراد نیز - بر خلاف شیوه انتخاب ابوبکر - اغلب اشخاصى غیر معروف بودند که سابقه چندانى در اسلام نداشتند; زیرا عمر ترجیح مىداد که صحابه و اشخاص معروف و سرشناس اسلام را به عنوان مشاور و رایزن در مدینه و نزد خود نگه دارد.
این مرام خلیفه دوم زمینه را براى چهره شدن افرادى همچون شریح فراهم ساخت و یکى از دلایل اصلى انتخاب شریح نیز همین اصرار عمر در به کارگیرى این شیوه در انتخاب این افراد بود.
وى از جمله افراد با سواد مدینه در دوران عمر محسوب مىشد که در شاعرى و علم انساب نیز خبره بود.
بنا به گفته یک محقق عرب، شریح در زمان انتخاب شدن به سمت قضاوت در کوفه، متولى شهر مدینه بود و همین ویژگىها نیز در انتخاب او مؤثر بود .
عامل مهم دیگرى که اکثر منابع از آن به عنوان علت انتخاب شریح به سمت قضاى کوفه یاد کردهاند، چگونگى قضاوت شریح میان عمر و مردى که بر سر اسبى مرافعه کرده بودند، مىباشد که طى آن عمر نحوه قضاوت شریح را پسندیده و او را به قضاى کوفه برگزید . این اولین آشنایى عمر بن خطاب با شریح بود که در دوران پنچ ساله دوم خلافت عمر انجام گرفت .
شریح به هنگام تصدى قضاوت در کوفه - سال 18ه - مردى چهل ساله بود . وى به همراه چندتن دیگر همچون: کعببن سوار ازدى، ابوموسى اشعرى و عبدالله بن مسعود از جمله قضات مستقلى بودند که به طور مستقیم از طرف خلیفه براى تصدى این مقام انتخاب شده و تحت امر خلیفه بودند، نه والى او .
عمربن خطاب هنگامى که شریح را به منصب قضاى کوفه مىفرستاد، نامهاى به او نوشت و نحوه قضاوت اسلامى را به او تعلیم داد. همین دستور، به علاوه راهنمایىهاى دیگر عمر و خلفاى هم دوره او، ملاک اصلى قضاوت شریح در میان اهالى کوفه; و اصلىترین علل تداوم منصب قضایى او بود .
در منابع آمده است که عمر ماهانه یکصد درهم بابت دستمزد به او مىپرداخت💶 💶 💷
عمر بن خطاب یکى از دو تن بدریونى بود که شریح در احادیث و روایات خود به او استناد مىکرد. و بیشتر احادیثى که وى از پیامبر ص نقل کرده است، از زبان و قول عمر مىباشد.
🟨 شریح در دوره خلافت عثمان
در زمان خلافت عثمان، منصب قضاى شریح از طرف خلیفه تثبیت گردید و او توانست، در مدت خلافت دوازده ساله عثمان، سمت قضاى کوفه را حفظ نماید .
رفتار شریح و میزان تاثیرپذیرى و الگو بردارى وى از عثمان، نسبتبه عمر، بسیار کمتر بوده است و روایاتى را که از عثمان نقل مىکند، بسیار کمتر از روایات منقول از عمر مىباشد.
#برگی_از_تاریخ
#دانستنی_ها
کانال مذهبی راز قرآن:
🔸خدا شاهکار میکنه😍
🔹میگویند یونس وقتی از همه جا ناامید شده بود، همان زمانی که خود را در تاریکیهای شکم ماهی دید و در پریشانی و بیتابی فرو رفت به خدا گفت:
لاالهالاانت سبحانک انی کنت من الظالمین ...
"یعنی که خدای من هیچ خدایی جز تو نیست، تو منزهی و من از ظالمین و ستمکاران بودم. به خودم قبل از همه ستم کردم...
🔹یونس وقتی دلش را صاف کرد، وقتی تقصیراتش را پذیرفت، خدا نجاتش داد ... و ادامهاش که میگویند:
فستجبناله و نجیناه من الغم و کذلک ننجی المومنین ...
یعنی ما مومنین را اینگونه نجات میدهیم ...
🔹وقتی که غم سراسر وجودشان را فرا گرفت، وقتی پریشان شدند ...
یعنی بنشین گوشهای و دلت را با خدا صاف کن مثل یونس...
📖 @raz_quran
❣زيباترين حس سجده اين است که در گوش زمين پچ پچ ميکنى، اما در "آسمان"صداى تو را ميشنوند...
وقتي بهترين ها را براي ديگران مي خواهيد،
افکارتان بکر است و زلال!
در کلام آسماني آمده است:
دعا قضا را برمي گرداند، هرچند آن را محکم کرده باشند !
به همين سادگي …
کمترين مهرباني اين است که براي هم دعا کنيم
─📖 @raz_quran
🌷 امیرالمؤمنین امام علی(علیه السلام) :
👌 فَإِنْ تَكُنِ السَّنَةُ مِنْ عُمُرِكَ فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَي سَيُؤْتِيكَ فِي كُلِّ غَدٍ جَدِيدٍ مَا قَسَمَ لَكَ وَ إِنْ لَمْ تَكُنِ السَّنَةُ مِنْ عُمُرِكَ فَمَا تَصْنَعُ بِالْهَمِّ فِيمَا لَيْسَ لَكَ
✍ پس اگر سال آینده ، در شمار عمر تو باشد همانا خدای بزرگ در هر روز سهم تو را خواهد داد ، و اگر از شمار عمرت نباشد تو را با اندوه آن چه كار است؟
📚 نهج البلاغه ، حکمت ۳۷۹
☀️ به ما بپیوندید 👇
📖 @raz_quran
🌷امیرالمؤمنین امام علی(علیه السلام) :
💥 لَنْ يَسْبِقَكَ إِلَي رِزْقِكَ طَالِبٌ وَ لَنْ يَغْلِبَكَ عَلَيْهِ غَالِبٌ وَ لَنْ يُبْطِئَ عَنْكَ مَا قَدْ قُدِّرَ لَكَ
✍ هرگز جوینده ای در گرفتن سهم روزی تو بر تو پیشی نگیرد ، و چیره شونده ای بر تو چیره نگردد ، و آن چه برای تو مقدر گشته بی كم و كاست به تو خواهد رسید.
📚 نهج البلاغه ، حکمت ۳۷۹
☀️ به ما بپیوندید 👇
📖 @raz_quran
هدایت شده از مقدم
💠مقامی که از قبرستان رسید💠
◀️ مردم غالبا از قبرستان فراری هستند و میلی ندارند به آنجا سربزنند، در حالی که در روایات توصیه شده که به قبرستان سربزنید و مرگ و قیامت را در دلهای خود زنده کنید، علمای بزرگ از ارتباط با قبرستان به مقامات بالایی رسیدند که داستان زیر یک نمونه از آن است:
🍃مرحوم آية الله حاج شيخ محمّد تقیّ آملی که از شاگردان سلسلۀ اوّل مرحوم قاضی بودند، نقل کرده:
من مدّتها ميديدم كه مرحوم قاضی طباطبایی دو سه ساعت در وادی السّلام مینشينند.
🍃با خود میگفتم: انسان بايد زيارت كند و برگردد و به قرائت فاتحهای روح مردگان را شاد كند؛ كارهای لازمتر هم هست كه بايد به آنها پرداخت.
اين إشكال در دل من بود امّا به أحدی ابراز نكردم،
تا آنكه از نجف اشرف عازم بر مراجعت به ايران شدم وليكن در مصلحت بودن اين سفر ترديد داشتم و از اين نيّت كسی مطّلع نبود.
همچنین شبی ميخواستم بخوابم؛ در طاقچۀ پائين پای من كتاب بود؛ در وقت خواب طبعاً پای من بسوی كتابها كشيده ميشد.
با خود گفتم برخيزم و جای خواب خود را تغيير دهم، يا نه لازم نيست؛ چون كتابها درست مقابل پای من نيست و بالاتر قرار گرفته، اين هتك احترام به كتاب نيست.
در اين ترديد بنا بر آن گذاشتم كه هتك حرمت نيست و خوابيدم.
🔶صبح كه به محضر مرحوم قاضی رفتم، فرمود:
🔸صلاح نيست شما به ايران برويد، و پا دراز كردن بسوی كتابها هم هتك احترام است.
🔸بیاختيار هول زده گفتم: آقا شما از كجا فهميدهايد؟
🔸فرمود: از وادی السّلام نجف فهميدهام.
📕 معادشناسی ج ۲ ص ۲۶۶
️خدای مهربان:
💜⃟¦🎀⇢#بیـــوگࢪافے
اگر ناامیدی به شما روی آورد،
سجده کنید...💕🕋💭
-#بیوگرافی
"الزمن لا يغير أحد ..
الزمن يكشف كل إنسان على حقيقته !"
گذرِ زمان هیچ شخصی را تغییر نمیدهد،
بلکه حقیقت آنها را آشکار میکند.
#درخواست_دعا
سلام علیکم و رحمة الله
از شما برادران و خواهران مومن و مسلمان عاجزانه تقاضای دعای خیر و عافیت داریم برای این خواهر عزیز که 19 سال بیشتر ندارن
دعا کنید الله رب العزة به ایشان شفای کامل و عاجل عنایت بفرماید .
✨ اللَّهُمَّ رَبَّ النَّاسِ أَذْهِبِ الْبَأْسَ اشْفِ أَنْتَ الشَّافِي، لا شَافِيَ إِلا أَنْتَ شِفَاءً لا يُغَادِرُ سَقَمًا✨
خداوندا! ای پروردگار مردم بيماری را بزدا و شفا عنايت كن
یاٰاَلّلٰه اشْفِ وَأَنْتَ الشَّافِي،لا شِفَاءَ إِلاَّ شِفَاؤُكَ، شِفَاءً لا يُغَادِرُ سَقَمًا.🤲
یاالله بيماری اش را برطرف سازوچنان شفايی عنايت كن كه هيچگونه بيماری ای باقی نماند چرا كه تو شفاء دهنده هستی و هيچ شفايی بجز شفای تو وجود ندارد.
اللهم آمین یا شافی الامراض
هدایت شده از به کانال دفاع از خوبان بپیوندید ...
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمَّدوَآلمُحَمَّد🤍🍃
🍂اللّٰھُمَّصَلِّ؏َـلےٰمُحَمّ