eitaa logo
عیدالزهرا غدیر ثانی عید الزهراء عید البقر و مشهور به عمرکشون لعنت بر عمر
151 دنبال‌کننده
85 عکس
18 ویدیو
0 فایل
لعنت بر آنکه پایه گذار سقیفه شد قصد داریم که مطالب مربوط به ۹ربیع رو، از زاویه علمی بررسی کنیم. ارتباط باادمین @al_abd313
مشاهده در ایتا
دانلود
سید نعمت الله جزائری: گناه همه مسلمانان بر عهده آنان هم هست چونکه . .... 🔴 سید نعمت الله جزائری (۱۱۱۲ق) –شاگرد علامه مجلسی و کمک کار ایشان در گردآوری بحارالانوار- بعد از آوردن حدیث بالا (که همه گناهان بر گردن آندو نفرست) می فرمایند: 💥سببِ اینکه گناهان بزرگی که در دنیا واق می شود همگی بر عهده آندو نفرست، چندین چیزست: 1⃣اول اینکه آندو بودند که سببِ وقوع این امور شدند؛ چراکه اگر خلافت برای اهلش باقی میماند، مردم هدایت می شدند و نظام اسلام بر عدالت منظم میگشت و گناه و فسق و فجور برچیده میشد. پس وقتی آندو غصب خلافت کردند و ظلم و جهل پراکنده شد، آندو سببِ وقوع این فساد ها شدند.... 2⃣جواب دیگر اینست که: این عذاب ها همه به خاطر نفرین و لعن لاعنین است، و نفرین و لعنِ لعن کنندگانِ مظلوم برای ظالم ، به جا و به حق است ؛ چونکه آندو به لعنت کنندگان ظلم کردند به واسطه مخفی شدن امام علیه السلام و شیوع جهالت و اکثر مسائل و سرگردان شدن مردم در مستی جهل و نادانی... 3⃣وجه دیگر اینست که: آندو خلیفه های بعدی را نصب کردند و والی ها و قاضی های ظالم را نصب کردند و آنها نیز سبب شدند که حلال ها حرام شده و حرام ها حلال شوند و از بدعت های آنها ، فقهای اربعه تولید شدند و دین را به رأی خویش خراب کردند و .... ظلم ها و فساد ها از این خرابی دین به وقوع پیوست. 📚رياض الأبرار في مناقب الأئمة الأطهار ؛ ج۲ ؛ ص۲۲۴ پ.ن: عکس مربوط به مقبره مرحوم سید نعمت الله جزائری در پل دخترست، نقل است که ایشان در راه بازگشت از مشهد در خرم آباد مریض شدند و در پل دختر به لقاء خدا شتافتند.
🔵السید نعمة الله الجزائری رحمه الله فی ریاض الابرار: 🕯و أمّا السبب في أنّ ما وقع في الدّنيا من عظائم الذنوب فهو في أعناقهما فله وجوه: 🔷الأوّل: إنّهما السبب في وقوع هذه الامور، لأنّ الخلافة لو بقيت لأهلها لاستقام الناس على طريق الهداية و انتظم نظام الإسلام على قانون العدل و ارتفع الفسوق و العصيان. فلمّا غصبا الخلافة و شاع الظلم و الجهل كانا هما السبب في كلّ ما يقع من الفساد. 🔷الوجه الثاني:.... ، و جواب آخر و هو أنّ كلّ من يلعنهم فقد ظلموه بأنواع متعدّدة منها استتار الإمام عليه السّلام و شيوع الجهل و ترك من يرجع إليه في الأحكام حتّى حصل الخلاف و الاختلاف في أكثر المسائل و بقي الناس حيارى في سكرات الجهل، فلعن اللّاعن لهم من باب دعاء المظلوم على ظالمه فلم يكن هنا جور و لا وزر غيرهم لحقهم بل تحمّلوا وزر أنفسهم ... 🔷الوجه الثالث: إنّهم نصبوا خلفاء و حكّاما و قضاة و عمّالا و أئمّة جور كمعاوية و عثمان و أضرابهم هتكوا حجاب اللّه أحلّوا المحارم و حرّموا المحللات ثمّ تتابعت بدايعهم حتّى‏ حصل منها الفقهاء الأربعة أبو حنيفة و الشافعي و مالك و ابن حنبل الذين خربوا الدّين بآرائهم و اجتهادهم خصوصا أبي حنيفة في قياساته و تلوّنه في ضروب الاجتهاد حتّى قيل: "إنّ قوله و بوله" سواء و قد تتبّعت في بلاد المخالفين كبغداد و البصرة أنواع الظلم و الفساد الذي يجري من حكّامهم فما كان من واقعة ظلم الا و کانت منوطة بفتوی من فتاوی ابی حنیفة.. 📚رياض الأبرار في مناقب الأئمة الأطهار ؛ ج۲ ؛ ص۲۲۴
🥀ولی من تو را دوست ندارم... 🌸نقل است که امیرالمؤمنین علیه السلام در گوشه ای از مسجد کوفه نشسته بودند و مردم نزد حضرت بودند فردی آمد و سلام کرد، سپس عرض کرد: یا امیرالمؤمنین به خدا قسم من تو را دوست دارم! حضرت امیرالمؤنین علیه السلام فرمودند: ولی من، به خدا قسم تو را دوست ندارم. تو نسبت به دوست داشتن ابوبکر و عمر چگونه ای؟ عرض کرد: به خدا قسم آندو را شدیدا دوست دارم!! امیرالمؤمنین (علیه السلام): نسبت به عثمان چگونه ای؟ عرض کرد: محبت او به ژرفای قلبم رسوخ کرده!!.... 🕯رَوَوْا عَنْ عُمَارَةَ قَالَ: كُنْتُ جَالِساً عِنْدَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ، وَ هُوَ فِي مَيْمَنَةِ مَسْجِدِ الْكُوفَةِ وَ عِنْدَهُ النَّاسُ، إِذْ أَقْبَلَ رَجُلٌ فَسَلَّمَ عَلَيْهِ، ثُمَّ قَالَ: يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ وَ اللَّهِ إِنِّي لَأُحِبُّكَ، فَقَالَ: لَكِنِّي‏ وَ اللَّهِ مَا أُحِبُّكَ‏، كَيْفَ حُبُّكَ لِأَبِي بَكْرٍ وَ عُمَرَ فَقَالَ: وَ اللَّهِ إِنِّي لَأُحِبُّهُمَا حُبّاً شَدِيداً، قَالَ: كَيْفَ حُبُّكَ لِعُثْمَانَ قَالَ: قَدْ رَسَخَ‏ حُبُّهُ فِي السُّوَيْدَاءِ مِنْ قَلْبِي، فَقَالَ‏ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلَامُ: أَنَا أَبُو الْحَسَنِ....الحدیث 📚تقريب المعارف ؛ ص۲۴۳ 📚بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج۳۰ ؛ ص۳۷۹ ۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕯فلانی و فلانی مرا کشتند.... 🖤امام حسین در عصر روز عاشوراء در حالی که تنها در وسط پست ترین مردم زمان خویش بودند، بعد از اصابت تیر ، خون خویش را به محاسن مبارک خویش میزدند و می فرمودند: می خواهم جدم رسول خدا را با این حالت ملاقات کنم، و بگویم: فلانی و فلانی مرا کشتند.. 😭روی اصحاب المقاتل: قالوا فوقف ع يستريح ساعة و قد ضعف عن القتال فبينما هو واقف إذ أتاه حجر فوقع في جبهته فأخذ الثوب ليمسح الدم عن وجهه فأتاه سهم محدد مسموم له ثلاث شعب فوقع السهم في صدره و في بعض الروايات على قلبه فقال الحسين ع بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلَى مِلَّةِ رَسُولِ اللَّهِ وَ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَى السَّمَاءِ وَ قَالَ إِلَهِي إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُمْ يَقْتُلُونَ رَجُلًا لَيْسَ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ ابْنُ نَبِيٍّ غَيْرُهُ ثم أخذ السهم فأخرجه من قفاه فانبعث الدم كالميزاب فوضع يده على الجرح فلما امتلأت رمى به إلى السماء فما رجع من ذلك الدم قطرة و ما عرفت الحمرة في السماء حتى رمى الحسين ع بدمه إلى السماء ثم وضع يده ثانيا فلما امتلأت لطخ بها رأسه و لحيته و قال هَكَذَا أَكُونُ حَتَّى أَلْقَى جَدِّي رَسُولَ اللَّهِ وَ أَنَا مَخْضُوبٌ بِدَمِي وَ أَقُولُ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَتَلَنِي‏ فُلَانٌ‏ وَ فُلَانٌ. ... 📚مقتل الحسین (للخوارزمی) ؛ ج۲ ؛ ص۳۹ 📚تسلية المجالس و زينة المجالس (مقتل الحسين عليه السلام)، ج۲ ، ص: ۳۲۱ 📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج۴۵، ص: ۵۳ 📚عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال ؛ ج۱۷ -الحسين ‏ع ؛ ص۲۹۵ 📚نفس المهموم في مصيبة سيدنا الحسين المظلوم، صفحه: ۳۲۵ 📚منتهی الآمال في تواريخ النبي و الآل (صلوات الله و سلامه علیهم)، جلد: ۱، صفحه: ۶۹۹ 📚ناسخ التواريخ، جلد: ۲، صفحه: ۴۵۲ 📚موسوعة الإمام الحسین علیه السلام، جلد: ۴، صفحه: ۵۰۲ 📚مع الرکب الحسیني من المدینة إلی المدینة، جلد: ۴، صفحه: ۴۲۶ 📚مقتل الحسین علیه السلام (المقرّم) ، صفحه: ۲۹۲ 📚‌الدمعة الساکبة في أحوال النبي «ص» و العترة الطاهرة، جلد: ۴، صفحه: ۳۴۸ ۱۰
عیدالزهرا غدیر ثانی عید الزهراء عید البقر و مشهور به عمرکشون لعنت بر عمر
🕯فلانی و فلانی مرا کشتند.... 🖤امام حسین در عصر روز عاشوراء در حالی که تنها در وسط پست ترین مردم زم
🔍منظور از فلان و فلان در این عبارت کیا هستند؟ 📝ان شاءالله در این باره یک بحثی رو مطرح میکنیم. 👌اگر شما عزیزان هم نظری دارید، می تونید با ما به اشتراک بگذارید...
💐نظرات برخی از دوستان بنده و عزیزان در رابطه این سوال: 📜به نظر شما منظور از فلان و فلان در کلام امام حسین علیه السلام در کربلا چیست؟ 🔻آمریکا و اسرائیل😊 💬از دیار مازندران 🔻منظور حضرت لورر و هاردی بوده😅 احتمالا 💬اهل هنر 🔻مثل خیلی از ایات و روایات دیگه به گستره زمان باید تفسیرشون کرد. میتونه منظور خیلی کلی باشه ، یه نماد ، یعنی "جریان باطل" مرا کشت.. حالا مصداقش توی هر زمانی میتونه یکی باشه.. 💬جواد ▪️اصلا حضرت نگفته فلان و فلان، اسمشونو برده. تو اون وضع جنگ و نزدیک شهادت که تقیه معنا نداشت. و اصلا اگه اسم شمر و اینا منظورشون بوده باید اسم می بردن، نمیشه تو روی طرف وایسی بهش بگی فلانی منو کشته که.. 💭ممد ▪️فلان و فلان رو من از زبون بقال سر کوچه هم میشنوم برام عمر و ابوبکر تبادر میکنه... 🗯از دیار خراسان ▪️ظاهرا شارحین و حدیث شناسان میگن که منظور ابوبکر و عمر بودن. ظاهرا نظر صحیح هم همین هست زیرا با شواهد و قرائن بیشتر سازگاری داره ولی میتوان در ضمن افراد دیگر از دشمنان حضرت هم باشند 💭حیدر ▪️به قرینه کلام حضرت زینب که گفتن تو کشته روز دوشنبه هستی نه روز جمعه، به نظر میاد مرادشون همون ابوبکر و عمر هست 💭محمدجواد ▪️نمیدونم، اما شاید منظور امام همون اولی و دومی بود؛ بر طبق چیزی که از زیارت عاشورا میشه برداشت کرد. 💬ع.ص ▪️چیزی که به ذهن من میرسه اینه که منظور ابوبکر و عمر ...چون معمولا تو اخبار اسم اون دوتا آورده نمیشه... قرینه شم میتوته جمله حضرت زینب سلام الله علیها باشه که وقتی بالای سر حضرت اومدن گفتن سلام بر کسی که او را دوشنبه غارت کردند... کلا ماجرای کربلا یه جور مقابله ی سیاسیه که منشأش ماجراهای خلافت...کما اینکه حتی بعضی ها میگن دلیل بستن آب بر روی حضرت از باب انتقام قضیه عثمان بوده.. 🗯ا.ح.م ▪️اگه میخواستن قاتلین حاضر رو نام ببرن باید بیشتر نام میبردن. پس احتمالا همون عمر و ابوبکر باشه 💭عباس ▪️افراد دور حضرت که متعدد بودند و بیشتر از دو نفر!؛ و اگر هم مسببین این جنگ منظور باشه، بازم بیش از دو نفره؛ اگر هم میخواستند به همان جماعت اشاره کنند میفرمودند: "قتلنی هولاء" این چند نفر منو کشتن. ولی با توجه به حدیث اذا کتب الکتاب قتل الحسین و نیز قول خود حضرت خطاب به سپاهیان که فرمود یا شیعه ابی سفیان ان لم یکن لکم دین... اینها نشون میده مراد و منظور حضرت همان موسسین اصلی جنگ بودند. والله العالم 🗯شیخ حسین ▪️اون وقت که تو متن مقتل بودم و میخوندم از مجموع قرائن برداشتم این بود که همون دو نفر منظوره. اسمشون تو مقاتل هست 💬سید جمال ▪️حقیقتش اونچه مشهور شنیدیم برداشتها به ابو بکر و عمر علیهما اللعنه می خورد؛ البته قراینی هم دارد. 💭محمد هادی.س ▪️آقای حسینی قزوینی علی الظاهر ربطش میدهد به سقیفه. و شکی هم نیست . طبق روایات دیگه وقتی امام عصر عج الله تعالی اون دونفر را زنده میکند اقرار میکنند تمام گناهان را حتی قتل هابیل را پی کردن گوساله حضرت صالح را وووو [منظورشون شترِ معجزه صالح بود. ادمین] 💬یعقوب
اگر شما هم در این رابطه نظری دارید، میتونید برامون ارسال کنید... ان شاء الله بررسی خودمون رو فردا انجام میدیم...
📚در روایات و غیر آن قراین زیادی میتوان یافت که منظور حضرت از "قتلنی فلان و فلان" در عصر عاشوراء، غاصب اول و ثانی بوده.. 🕯ان شاء الله در چند دسته این قراین رو خدمتتون عرض می کنیم: 🔷قراین محتوایی (داستان کربلا ، همراه با داستان سقیفه و ریشه و اساس آن به وفور در روایات یاد شده) 🔷قرینه لفظی (کنایه ی فلان و فلان اکثرا برای آندو نفر میاید) 🔷قرینه فکری-تاریخی (کنایه بکار بردن و تقیه کردن در مورد بقیه جا نداشت)
🔍قرینه محتوایی در برخی از ادعیه و روایات ، داستان کربلا همواره با اشاره به مؤسسین سقیفه و ظلم به اهل بیت همراه بوده... ما در این پیام خیلی کوتاه به برخی از این موارد اشاره میکنیم: 🔸از امام صادق علیه السلام نقل شده: اذا کتب الکتاب قتل الحسین (زمانی که منافقان (از جمله عمر و ابوبکر) در زمان رسول خدا، جمع شدند و صحیفه ی ملعونه را نوشتند و سقیفه را پی ریزی کردند ، همان زمان امام حسین به شهادت رسیدند) کافی و بحار و ... 🔸در برخی ادعیه و روایات ، امام حسین علیه السلام را شهید شده ی روز ۲شنبه خواندند، در حالی که عاشوراء سال ۶۱ هجری طبق مشهور علماء و طبق محاسبه نجوم و تاریخ و تقویم، روز ۲شنبه نبوده ، و جمعه یا شنبه بوده، در حالی که در روایات و تاریخ هست که روز شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله روز ۲شنبه بوده (که از همان زمان سقیفه را آندو نفر به شدت پیگیری کردند) زاد المعاد و لهوف و ... 🔸در زیارت عاشوراء که مخصوص امام حسین علیه السلام است ، در عبارت های مختلفی به مؤسسین این واقعه در گذشته اشاره می کند: ▪️اسس اساس الظلم ▪️اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد ▪️خص انت اول ظالم باللعن منی ثم العن الثانی ... و.. 🔸در دعای ندبه که اساسا برای بیان تاریخ اسلام و معرفی مبدأ جنایت بر اهل بیت علیهم السلام و بر اسلام تدوین شده ؛ آدرس دقیق جنایتکاران اصلی را به کودتا گران سقیفه می رساند، و ظلم و ستمی که به اهل بیت علیهم السلام شده را به همان مترتب می کند: ▪️فقتل من قتل و سبی من سبی.. 🔸و سائر اخباری که تمام جنایات بزرگ را بر گردن آندو نفر، قرار میدهند نیز مناسب برای مطلب ما هستند.
🔍قرینه لفظی 📝اصلا لفظ فلان و فلان که کنایه است از دو نفر در بسیاری از روایات به طور واضح کنایه از آندو نفر یعنی غاصب اول و ثانی آمده است... 🔖بلکه این مطلب آنقدر واضح بوده که خیلی اوقات راوی ها که از حضرات معصومین علیهم السلام سوال می کردند با همین کنایه سوال خود را مطرح می کردند 🔐اخیرا یکی از معاصرین (آقانجقی) در کتاب خود (الاسرار فیما کنی و عرف به الاشرار) به عنوان نمونه درضمن ۸صفحه روایاتی را آورده که به جای اینکه اسم آندو نفر را ببرند ، حضرات معصومین علیهم السلام یا راویان، با فلان و فلان به آندو اشاره کرده اند. مثل این تعابیر: ▪️خطوات الشیطان والله ولایة فلان و فلان ▪️زعمت انّ افضل الناس فی الاسلام فلان و فلان ▪️فی قوله تعالی "فبأی آلاء ربکما.." فی الظاهر مخاطبة الجن و الانس و فی الباطن فلان و فلان ▪️فی قوله تعالی "یحبونهم کحب الله" هم اولیاء فلان و فلان؛ اتخذوهم ائمة دون الامان الذی جعله الله للناس اماما ▪️من کان ابغض الی الله من أبی فلان و فلان؟ ▪️سَبْعَةُ نَفَرٍ مِنَ الْمُنَافِقِينَ وَ هُمْ فُلَانٌ‏ وَ فُلَانٌ‏ وَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عَوْفٍ وَ سَعْدُ بْنُ أَبِي وَقَّاصٍ وَ أَبُو عُبَيْدَةَ وَ سَالِمٌ مَوْلَى أَبِي حُذَيْفَةَ وَ الْمُغِيرَةُ بْنُ شُعْبَةَ ▪️فاغفر للذین تابوا من ولایة فلانٍ و فلانٍ و بنی امیة و اتبعوا سبیلک ای ولایة عليّ ولی الله ▪️اتبعوا ما اسخط الله ای موالاة فلان و فلان ▪️قول السائل: جعلت فداک ما تقول فی فلان و فلان قال علیه السلام... هما والله اول من ظلمنا حقنا ▪️قول السائل: اسألک عن فلان و فلان قال علیه السلام: فعلیهما لعنة الله بلعناته کلها ماتا والله و هما کافران مشرکان بالله العظیم ▪️لا یشرکون به شیئا یتبرّئون من فلانٍ و فلانٍ ▪️أُلهموا إلهاما لعنةَ فلانٍ و فلانٍ ▪️الجبت و الطاغوت فلان و فلان و فلان ▪️اربعة من الرجال و اربعا من النساء فلان و فلان و فلان و معاویة و یسمیهم و فلانة و فلانة و هند و ام الحکم اخت معاویة ▪️و لم یخلطوها بولایة فلان و فلان ▪️▪️▪️و موارد بسیار زیاد دیگر 🔊نکته بسیار مهم برخی اوقات این تقیه و کنایه از ناشر محترم یا نویسنده کتاب صادر شده نه از معصومین یا راویان مانند برخی از احادیث کتاب شریف تقریب المعارف (ابوالصلاح حلبی قرن۵) که در کتب متاخرین بجای اسم ابوبکر و عمر فلان و فلان جای گذاری کرده اند...
🔍قرینه فکری-تاریخی ✂️احتمالات دیگر غیر از عمر و ابوبکر اصلا جا نداشت که کنایه ای آورده شوند ، نه توسط امام نه راویان و نه کتاب های متاخر 📐احتمالات دیگر: 💡یا اینست که حضرت امام حسین علیه السلام به قاتلین دور و بر خودشون اشاره کرده باشند.. 🔏که اینجا کنایه معنا ندارد ، جلوی روی طرف در میدان جنگ، که دیگر تقیه ای وجود ندارد تا کنایه بکار برود 💡یا اینست که حضرت علیه السلام به یزید و ابن زیاد مثلا اشاره کرده اند که دستور این جنگ را داده بودند.. 🔏که اینجا هم تقیه جا ندارد چون که حضرت صراحةً قبل از این جملات ، در هنگامی که لشگریانِ قسی القلبِ دشمن را موعظه می کردند به صراحت نام ابوسفیان جد یزید را می بردند (یا شیعة ابی سفیان) ای دنباله روان ابوسفیان ، در حالی که نزد بنی امیه ابوسفیان به مراتب بلند مرتبه تر و مقدس تر از یزید بوده 📌و اصلا معاویه و یزید و ابن زیاد جزو مقدسات اکثر اهل سنت نیستند که راویان یا ناشرین بخواهند نام آنها را سانسور کنند و تقیه کنند 📖همچنان که در روایاتی میبینیم که ✅نام خلفای سه گانه کنایةً برده می شود ولی وقتی به معاویه می رسد نام او صراحةً اورده می شود (فلان و فلان و فلان و معاویة) ✅یا مثلا در زیارت عاشوراء به نام یزید که می رسد صراحت را شاهد هستیم (اللهم العن یزید خامسا) 🔵پس احتمال کنایه و تقیه به وسیله (فلان و فلان) در مورد افراد دیگر منتفی بوده و قطعا مراد همان دو غاصب اولی و دومی هستند.. و الله العالم