اگر شما هم در این رابطه نظری دارید، میتونید برامون ارسال کنید...
ان شاء الله بررسی خودمون رو فردا انجام میدیم...
📚در روایات و غیر آن قراین زیادی میتوان یافت که منظور حضرت از "قتلنی فلان و فلان" در عصر عاشوراء، غاصب اول و ثانی بوده..
🕯ان شاء الله در چند دسته این قراین رو خدمتتون عرض می کنیم:
🔷قراین محتوایی (داستان کربلا ، همراه با داستان سقیفه و ریشه و اساس آن به وفور در روایات یاد شده)
🔷قرینه لفظی (کنایه ی فلان و فلان اکثرا برای آندو نفر میاید)
🔷قرینه فکری-تاریخی (کنایه بکار بردن و تقیه کردن در مورد بقیه جا نداشت)
#قتلنی_فلان_وفلان #خلیفه_اول #خلیفه_ثانی #فلان_و_فلان
🔍قرینه محتوایی
در برخی از ادعیه و روایات ، داستان کربلا همواره با اشاره به مؤسسین سقیفه و ظلم به اهل بیت همراه بوده...
ما در این پیام خیلی کوتاه به برخی از این موارد اشاره میکنیم:
🔸از امام صادق علیه السلام نقل شده:
اذا کتب الکتاب قتل الحسین (زمانی که منافقان (از جمله عمر و ابوبکر) در زمان رسول خدا، جمع شدند و صحیفه ی ملعونه را نوشتند و سقیفه را پی ریزی کردند ، همان زمان امام حسین به شهادت رسیدند) کافی و بحار و ...
🔸در برخی ادعیه و روایات ، امام حسین علیه السلام را شهید شده ی روز ۲شنبه خواندند، در حالی که عاشوراء سال ۶۱ هجری طبق مشهور علماء و طبق محاسبه نجوم و تاریخ و تقویم، روز ۲شنبه نبوده ، و جمعه یا شنبه بوده، در حالی که در روایات و تاریخ هست که روز شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله روز ۲شنبه بوده (که از همان زمان سقیفه را آندو نفر به شدت پیگیری کردند) زاد المعاد و لهوف و ...
🔸در زیارت عاشوراء که مخصوص امام حسین علیه السلام است ، در عبارت های مختلفی به مؤسسین این واقعه در گذشته اشاره می کند:
▪️اسس اساس الظلم
▪️اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد
▪️خص انت اول ظالم باللعن منی ثم العن الثانی ...
و..
🔸در دعای ندبه که اساسا برای بیان تاریخ اسلام و معرفی مبدأ جنایت بر اهل بیت علیهم السلام و بر اسلام تدوین شده ؛ آدرس دقیق جنایتکاران اصلی را به کودتا گران سقیفه می رساند، و ظلم و ستمی که به اهل بیت علیهم السلام شده را به همان مترتب می کند:
▪️فقتل من قتل و سبی من سبی..
🔸و سائر اخباری که تمام جنایات بزرگ را بر گردن آندو نفر، قرار میدهند نیز مناسب برای مطلب ما هستند.
🔍قرینه لفظی
📝اصلا لفظ فلان و فلان که کنایه است از دو نفر در بسیاری از روایات به طور واضح کنایه از آندو نفر یعنی غاصب اول و ثانی آمده است...
🔖بلکه این مطلب آنقدر واضح بوده که خیلی اوقات راوی ها که از حضرات معصومین علیهم السلام سوال می کردند با همین کنایه سوال خود را مطرح می کردند
🔐اخیرا یکی از معاصرین (آقانجقی) در کتاب خود (الاسرار فیما کنی و عرف به الاشرار) به عنوان نمونه درضمن ۸صفحه روایاتی را آورده که به جای اینکه اسم آندو نفر را ببرند ، حضرات معصومین علیهم السلام یا راویان، با فلان و فلان به آندو اشاره کرده اند.
مثل این تعابیر:
▪️خطوات الشیطان والله ولایة فلان و فلان
▪️زعمت انّ افضل الناس فی الاسلام فلان و فلان
▪️فی قوله تعالی "فبأی آلاء ربکما.." فی الظاهر مخاطبة الجن و الانس و فی الباطن فلان و فلان
▪️فی قوله تعالی "یحبونهم کحب الله" هم اولیاء فلان و فلان؛ اتخذوهم ائمة دون الامان الذی جعله الله للناس اماما
▪️من کان ابغض الی الله من أبی فلان و فلان؟
▪️سَبْعَةُ نَفَرٍ مِنَ الْمُنَافِقِينَ وَ هُمْ فُلَانٌ وَ فُلَانٌ وَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عَوْفٍ وَ سَعْدُ بْنُ أَبِي وَقَّاصٍ وَ أَبُو عُبَيْدَةَ وَ سَالِمٌ مَوْلَى أَبِي حُذَيْفَةَ وَ الْمُغِيرَةُ بْنُ شُعْبَةَ
▪️فاغفر للذین تابوا من ولایة فلانٍ و فلانٍ و بنی امیة و اتبعوا سبیلک ای ولایة عليّ ولی الله
▪️اتبعوا ما اسخط الله ای موالاة فلان و فلان
▪️قول السائل: جعلت فداک ما تقول فی فلان و فلان قال علیه السلام... هما والله اول من ظلمنا حقنا
▪️قول السائل: اسألک عن فلان و فلان قال علیه السلام: فعلیهما لعنة الله بلعناته کلها ماتا والله و هما کافران مشرکان بالله العظیم
▪️لا یشرکون به شیئا یتبرّئون من فلانٍ و فلانٍ
▪️أُلهموا إلهاما لعنةَ فلانٍ و فلانٍ
▪️الجبت و الطاغوت فلان و فلان و فلان
▪️اربعة من الرجال و اربعا من النساء فلان و فلان و فلان و معاویة و یسمیهم و فلانة و فلانة و هند و ام الحکم اخت معاویة
▪️و لم یخلطوها بولایة فلان و فلان
▪️▪️▪️و موارد بسیار زیاد دیگر
🔊نکته بسیار مهم
برخی اوقات این تقیه و کنایه از ناشر محترم یا نویسنده کتاب صادر شده نه از معصومین یا راویان مانند برخی از احادیث کتاب شریف تقریب المعارف (ابوالصلاح حلبی قرن۵) که در کتب متاخرین بجای اسم ابوبکر و عمر فلان و فلان جای گذاری کرده اند...
🔍قرینه فکری-تاریخی
✂️احتمالات دیگر غیر از عمر و ابوبکر اصلا جا نداشت که کنایه ای آورده شوند ، نه توسط امام نه راویان و نه کتاب های متاخر
📐احتمالات دیگر:
💡یا اینست که حضرت امام حسین علیه السلام به قاتلین دور و بر خودشون اشاره کرده باشند..
🔏که اینجا کنایه معنا ندارد ، جلوی روی طرف در میدان جنگ، که دیگر تقیه ای وجود ندارد تا کنایه بکار برود
💡یا اینست که حضرت علیه السلام به یزید و ابن زیاد مثلا اشاره کرده اند که دستور این جنگ را داده بودند..
🔏که اینجا هم تقیه جا ندارد چون که حضرت صراحةً قبل از این جملات ، در هنگامی که لشگریانِ قسی القلبِ دشمن را موعظه می کردند به صراحت نام ابوسفیان جد یزید را می بردند (یا شیعة ابی سفیان) ای دنباله روان ابوسفیان ، در حالی که نزد بنی امیه ابوسفیان به مراتب بلند مرتبه تر و مقدس تر از یزید بوده
📌و اصلا معاویه و یزید و ابن زیاد جزو مقدسات اکثر اهل سنت نیستند که راویان یا ناشرین بخواهند نام آنها را سانسور کنند و تقیه کنند
📖همچنان که در روایاتی میبینیم که
✅نام خلفای سه گانه کنایةً برده می شود ولی وقتی به معاویه می رسد نام او صراحةً اورده می شود (فلان و فلان و فلان و معاویة)
✅یا مثلا در زیارت عاشوراء به نام یزید که می رسد صراحت را شاهد هستیم (اللهم العن یزید خامسا)
🔵پس احتمال کنایه و تقیه به وسیله (فلان و فلان) در مورد افراد دیگر منتفی بوده و قطعا مراد همان دو غاصب اولی و دومی هستند..
و الله العالم
لطیفه
یه روز یه سنی به یه شیعه میگه:
ام المومنین رو دوست داری؟❤️
شیعه😐: نه
سنی😕: چرا؟
شیعه😏: در اون صورت پیغمبر اکرم، میفرماید تو مگه زن دیگه پیدا نکردی اومدی سراغ زن من...
منو چیکار به زن پیامبر،
بگو ببینم، تو راضی هستی من زنت رو دوست داشتم باشم😉💋؟
📚بحارالانوار/ ج۲۲ / ص۲۴۶ "ملحة"
#40 #چهل_روز_مانده #عایشه #عائشة
😒ای کاش همون موقع جنگ جمل می مردی...أَه
⚔️نقلست:
عمرعاص🙃 به عایشه گفت: دوست داشتم که تو همون موقع جنگ جمل میمردی!!
عایشه😡: چرا؟! بی پدر
عمرعاص😎: تو میمردی و میرفتی بهشت ولی ما خون تو رو هم مینداختیم گردن {امیرالمومنین} علی بن ابی طالب {علیه السلام} و دشمنی بیشتری با او می کردیم
❌الإحتجاج :
رُوِيَ أَنَّ عَمْرَو بْنَ الْعَاصِ قَالَ لِعَائِشَةَ لَوَدِدْتُ أَنَّكِ قُتِلْتِ يَوْمَ الْجَمَلِ فَقَالَتْ وَ لِمَ لَا أَبَا لَكَ قَالَ كُنْتِ تَمُوتِينَ بِأَجَلِكِ وَ تَدْخُلِينَ الْجَنَّةَ وَ نَجْعَلُكِ أَكْبَرَ التَّشْنِيعِ عَلَى عَلِيٍّ.
📚بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج32 ؛ ص267
📚سفینة البحار ج3 ؛ ص747 (عیش) احوال عائشة
#ام_المومنین #ام_المؤمنين #عائشة #عایشه #امل_مومنین
ام المؤمنین خواهد آمد... اما برای چه؟؟..
امام باقر علیه السلام فرمودند:
قیام کننده ی ما قیام خواهد کرد، حمیراء را (لقب عایشه است) به نزد ایشان می آورند تا بر او حد جاری کند و انتقام دختر رسول خدا (صلی الله علیهما و آلهما) را از او بگیرد..
راوی میپرسد: فدایتان بشوم؛ چرا بر او حد جاری میکنند؟
حضرت امام باقر علیه السلام میفرمایند:
بخاطر تهمتی که به مادر ابراهیم زد (ابراهیم پسر کوچک رسول خدا را به مرد دیگری نسبت داد العیاذ بالله)
راوی میپرسد: خب چرا اجرای این حد، به تاخیر افتاد؟
حضرت فرمودند:
بخاطر اینکه خداوند تبارک و تعالی ، حضرت رسول خدا را مایه رحمت قرار داد؛ و قیام کننده ما را مایه انتقام قرار داد.
قال لى أبو جعفر عليه السلام أما لو قام قائمنا لقد ردّت اليه الحميراء حتّى يجلدها الحدّ و حتّى ينتقم لابنة محمّد فاطمة عليها السلام منها قلت جعلت فداك و لِمَ يجلدها الحدّ قال لفريتها على أمّ ابراهيم قلت فكيف أخّره اللّه للقائم فقال لأنّ اللّه تبارك و تعالى بعث محمّداً صلى الله عليه و آله رحمة و بعث القائم عليه السلام نقمة.
📚علل الشرائع ؛ ج۲ ؛ ص۵۷۹
📚دلائل الإمامة (ط - الحديثة) ؛ ص۴۸۵
📚مختصر البصائر ؛ ص۴۹۶
📚الإيقاظ من الهجعة بالبرهان على الرجعة،(للحر العاملی) ، ص: ۲۴۴
📚بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج۲۲ ؛ ص۲۴۲ / و ج۳۱ ؛ ص۶۴۰ / و ج۵۲ ؛ ص۳۱۴ / و ج۵۳ ؛ ص۹۰
📚رياض الأبرار في مناقب الأئمة الأطهار (للسید نعمة الله الجزائری) ؛ ج۳ ؛ ص۱۸۵
📚مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج۱۸ ؛ ص۹۲
📚جامع أحاديث الشيعة (للبروجردي) ؛ ج۳۰ ؛ ص۷۸۶
#روایت #حدیث۱۱ #ام_المومنین #ام_المؤمنين #عائشة #عایشه
بدترین انسان های دنیا...
🌹امام صادق علیه السلام فرمودند:
💥آندو زن و پدرهایشان بدترین کسانی هستند که خداوند خلق کرده است...
🔴 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ:
تَدْرُونَ مَاتَ النَّبِيُّ ص أَوْ قُتِلَ إِنَّ اللَّهَ يَقُولُ (أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ) فَسُمَ قَبْلَ الْمَوْتِ إِنَّهُمَا سَمَّتَاهُ فَقُلْنَا إِنَّهُمَا وَ أَبَوَيْهِمَا شَرُّ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ.
📚تفسير العياشي ؛ ج۱ ؛ ص۲۰۰
📚البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۱ ؛ ص۷۰۰
📚بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج۲۲ ؛ ص۵۱۶ / و ج۲۸ ؛ ص۲۰ / و ج۳۱ ؛ ص۶۴۱
📚تفسير نور الثقلين ؛ ج۱ ؛ ص۴۰۱
📚التيسير فى التفسير للقرآن برواية أهل البيت ؛ ج۱ ؛ ص ۴۰۷
#روایت #حدیث۱۲ #بدترین_انسانها
#37 #سی_وهفت_روز_به_وفات_عایشه
شهید اول: اگر خواستید بر آنها نماز میت بخوانید،.. لعن فراموش نشود..😄
💙در بحث نماز میت مرحوم محمد بن مکی مشهور به شهید اول (که توسط سنی های عثمانی به شهادت رسیدند) می فرماید:
📿بعد از ۳ تکبیر اول تکبیر چهارم را می گوید و بعد از آن:
🎁اگر میت شیعه و مومن باشد، برای میت دعا می کند؛
💣ولی اگر میتی که بر او نماز می خواند منافق باشد بر او لعن می فرستد..
🗯شهید ثانی در توضیح این عبارت در شرح لمعه می فرماید:
مراد از منافق، همان مخالف است..
🔴 قال الشهید رحمه الله فی البیان:
ثم يكبّر رابعاً و يدعو للميت إن كان مؤمناً، و يلعنه، إن كان منافقاً،..
و قال رحمه الله فی اللمعة:
وَ الْمُنَافِقُ يُقْتَصَرُ عَلَى أَرْبَعَةٍ وَ يَلْعَنُهُ،..
💭قال الشهید الثانی رحمه الله فی شرحه الروضة:
(و المنافق) و هو هنا المخالف مطلقا (يقتصر) في الصلاة عليه (على أربع) تكبيرات (و يلعنه) عقيب الرابعة...
📚البيان؛ ص: ۷۶
📚اللمعة الدمشقية في فقه الإمامية؛ ص: ۲۹
📚الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية (المحشى - كلانتر)؛ ج۱ ، ص۴۲۹
#کلام_فقیه #علماء
مجلس برائت هم میگیرید...؟
🌸امام صادق علیه السلام به یکی اصحابشان فرمودند:
آیا در جایی می نشینید و صحبت می کنید و هر چه می خواهید می گویید و برائت و بیزاری از هر کس که بخوایید می جویید و ابراز مودت و ولایتِ هر کس را که بخواهید می کنید؟
راوی عرض میکند: بله
حضرت فرمودند: آیا زندگی به جز اینست..
💙عن اسماعیل البصری قال:سمعت أبا عبد اللَّه علیه السلام يقول:
تقعدون في المكان فتحدثون و تقولون ما شئتم و تبرءون ممن شئتم و تولون من شئتم قلت نعم قال و هل العيش إلا هكذا.
📚الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج۸ ؛ ص۲۲۹
📚الوافي ؛ ج۵ ؛ ص۶۵۰
📚مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول ؛ ج۲۶ ؛ ص۱۶۳
📚شرح الكافي-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندراني) ؛ ج۱۲ ؛ ص۲۹۲
📚مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ؛ الخاتمةج۷ ؛ ص۱۵۵
#روایت #حدیث۱۳ #مجلس_برائت
شیخ انصاری: فقط برای راحت شدن کار شیعه ست....
❤️استاد الفقهاء شیخ مرتضی انصاری (۱۲۸۱ق) –استاد میرزای شیرازی و آخوند خراسانی- بعد از بیان اینکه مخالفین محکوم به طهارت و پاکی هستند می فرمایند:
کسی خیال نکند که: "حالا که آنها پاک هستند پس بهتر از بقیه کفّار هستند..." ؛ چراکه در واقع ما فقط به خاطر اینکه سختیِ کارِ شیعیان کم شود به پاکی آنها حکم می کنیم. و به خاطر مسخره کردن حکم به اسلام آنها می کنیم همانطور که مرحوم کاشف اللثام گفته است.
🕯قال الشیخ مرتضی الانصاری رحمه الله فی کتاب الطهارة:
و كيف كان، فالحكم بنجاسة المخالف مطلقاً كما عن السيّد و جماعة أو ما عدا المستضعف منهم كما عن الحليّ، ضعيف. و لا يتوهّم من الحكم بطهارتهم الحكم بثبوت مزيّةٍ لهم من حيث الرتبة على سائر الكفّار، كما توهّمه بعضٌ، فطعن على المتأخّرين بما طعن، و إنّما نحكم بذلك كما ذكره كاشف اللثام استهزاءً بهم و دفعاً للحرج عن المؤمنين .
📚كتاب الطهارة (للشيخ الأنصاري)؛ ج۵، ص: ۱۲۸