💠🌐💠
🌐💠
💠
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
*زندگی به سبک نهج البلاغه*
📝 *درس سی ام:* 🔻
*قدرتمند باش تا خدمتکار باشی*
درباره ضرورت و فایده قدرت و حکومت، نظریات مختلفی وجود دارد:
🔻🔻
☑️ عده ای از ریشه و اساس، قدرت و حکومت و ریاست را خطرناک و پست و مضر می دانند.⏪ اینها معتقدند قدرت هم مثل ثروت و شهرت ، فساد آفرین است؛👌 پس باید از آن جداً پرهیز کرد.
☑️ گروه دوم قدرت و سیاست و ریاست را لازم می دانند ولی برای رسیدن به امیال و آمال نفسانی؛ *اعم فردی و جناحی.*⏪این دسته آن قدر برای قدرت و ریاست، اصالت قائلند که برای رسیدن به آن از هر راه و روشی استفاده می کنند👌 حتی از تظاهر به دینداری و ولایتمداری و مردم دوستی و...
✅ اما دسته سوم قدرت، حکومت و امارت را فقط وسیله ای می دانند برای اقامه دین و احقاق حقوق مظلومین و مقابله با ظلم و ظالم. ⏪ این دسته اگرچه حکومت را به خودی خود، ارزشمند نمی دانند ولی از آن جهت که در ساختار حیات بشری هیچ راهی برای اصلاح جامعه جز به دست گرفتن قدرت توسط صالحین نیست، برای حکومت ارزش والایی قائلند 👌 تا جایی که حفظ نظام اسلامی را از هر واجبی بالاتر می دانند؛ حتی از نماز و برای حفظ نظام اسلامی هر هزینه ای را جایز می دانند؛حتی فدا شدن جان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف.
💠🔸💠🔸💠
✅ امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه ما را به این نگاه سوم سوق می دهند؛
*لذا در خطبه ۳۳ می خوانیم:* 🔻
🔸" ابن عباس می گوید: در ماجرای صفین وارد خیمه امیرالمؤمنین علیه السلام شدم و دیدم حضرت مشغول وصله زدن به کفش پاره پاره خویش است.
تا چشم آقا به من افتاد، پرسید:
این کفش چقدر می ارزد؟ گفتم:هیچ!
💠 فرمود:*به خدا سوگند همین کفش بی ارزش نزد من از حکومت بر شما محبوب تر است مگر اینکه حقی را با آن بپادارم یا باطلی را دفع نمایم* ."
💠 حضرت در ادامه همین خطبه، سرمایه حکومت را در دست پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم عاملی برای نجات و رشد ملتها دانسته و میفرمایند : 🔻
🍃 " *پیامبر مردم جاهلی را تا جایگاه کرامت انسانی پیش بُرد و به رستگاری رساند* ..."
▪️و دلیل دشمنی قریش با خاندان نبوت را همین پیشتازی و برگزیدگی محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم می دانند و می فرمایند: 🔻
💠 " *به خدا سوگند قریش از ما انتقام نمی گیرد جز به آن علت که خداوند ما را از میان آنان برگزید و گرامی داشت* ."
💠🔸💠🔸💠
( *خطبه ٣٣ نهج البلاغه* )
🔗ادامه دارد....
✍️حجةالاسلام مهدوی ارفع
💠
🌐💠
💠🌐💠
AUD-20220508-WA0006.mp3
2.92M
🍃صوت درس سی ام🍃
#حجت الاسلام مهدوی ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
#نهـج_البلاغه
📕 فضیلت أمیرالمؤمنین علیه السَّلام در کلام پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله
🎤 استاد حجت الاسلام و المسلمین #کاشانی
🎥 یک دقیقه 🤏🏻💫
💠🌐💠
🌐💠
💠
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
*زندگی به سبک نهج البلاغه*
📝 *درس سی و یکم:* 🔻
*تلخ و شیرین زندگی در حکومت اسلامی*
⚠️ تا وقتی طعم تلخ زندگی در حکومت طاغوت را نچشیده باشی نمی توانی قدر زندگی در حکومت اسلامی را بفهمی❗
*و وقتی قدر حکومت اسلامی را ندانی،* 🔻
🔸اولا عزم و جدّیت در حفظ و حمایت از آن را نخواهی داشت.
🔸ثانیا با دستورات رهبرت بصورت گزینشی برخورد می کنی؛
↩️ یعنی آنجا که به خیال خودت فرمان رهبر به سودت هست، اطاعت می کنی ولی هرجا حس کنی به ضررت تمام می شود، از زیر بار اطاعت امام عادل، شانه خالی می کنی. ❌
⚠️ فجیع تر اینکه گاهی از همان اموری فرار می کنی و شانه خالی می کنی که در شرایط عادی، شعارش را می دادی و ادعاهایت گوش فلک را کر می کرد؛ 👈 مثل جنگ و جهاد در راه خدا.
🟡▪️🟡▪️🟡
🟡 حضرت در *خطبه ۳۴ نهج البلاغه* در نکوهش و نفرین مردم زمانه خود، علت نارضایتی خود را از آنان در این دلایل خلاصه
می کنند:
🔻🔻
▪️"۱. *بجای آخرت به زندگی دنیا دلخوش کردن*
▪️۲. ذلت را بجای عزت پذیرفتن
▪️۳. *ترس از جهاد با دشمن*
▪️۴. عدم توانایی نقشه کشیدن علیه دشمن
▪️۵. *خواب غفلت*
▪️۶. از یاری حق دست برداشتن
▪️۷. *دشمن را بر خود مسلط کردن*
⏪ و در انتهای خطبه در مقابل چهار حقی که برای مردم بر خویشتن برمیشمارند ( *خیرخواهی، توزیع کامل بیت المال، تعلیم و تربیت*)
چهار حق خود بر امت را چنین معرفی می نمایند:
⤵️
" *و اما حق من _ولیّ امر_ بر شما عبارتست از:*
🔻
▫️ *وفاداری به بیعت با من،*
▫️ *خیرخواهی من در حضور و غیبتم،*
▫️ *اجابت دعوتم*
▫️ *و اطاعت دستوراتم* "
👈 امروز نیز همین حقوق و ادای درست آنها رمز و راز حفظ و تقویت و تعالی نظام اسلامی و امت اسلام است.👉
🟡▪️🟡▪️🟡
( *خطبه ٣۴نهج البلاغه*)
🔗ادامه دارد....
✍️حجةالاسلام مهدوی ارفع
💠
🌐💠
💠🌐💠
💠 امام علی عليه السلام فرمودند:
🍃 چشم، نگهدارنده نشيمنگاه است.
🔹 مرحوم سيد رضى در توضيح اين گفتار مى گويد: «اين كلام امام(عليه السلام) از تشبيهات عجيب است. امام(عليه السلام) نشيمنگاه را به مَشك تشبيه كرده و چشم را به بندى كه بر دهانه مشك مى بندند كه هرگاه بند را رها كنند مَشك نمى تواند آنچه در آن است نگهدارى كند، مشهور است كه اين سخن نخست از پيامبر(صلى الله عليه وآله) شنيده شده ولى جمعى آن از اميرمؤمنان(عليه السلام) نقل كرده اند، اين را مبرد در كتاب المقتضب در باب اللفظ بالحروف آورده و ما در كتاب مجازات آثار النبوية درباره اين استعاره و تشبيه سخن گفته ايم».
📚 نهج البلاغه حکمت 466
بسم الله
🔵آثار #شهادتین در نهج البلاغه
1️⃣شهادتین باعث بالا رفتن اذکار عبادی میشود (شَهَادَتَيْنِ تُصْعِدَانِ الْقَوْلَ) خطبه 114
2️⃣شهادتین موجب بالا رفتن عمل صالح میشود (تَرْفَعَانِ الْعَمَلَ) خطبه 114
3️⃣شهادتین باعث سنگینی میزان عمل میشود (لَا يَخِفُّ مِيزَانٌ تُوضَعَانِ فِيهِ) خطبه 114
4️⃣بدون شهادتین میزان عمل، وزنی نخواهد داشت (لَا يَثْقُلُ مِيزَانٌ تُرْفَعَانِ عَنْهُ) خطبه 114
5️⃣شهادت به توحید مانند حبل الله قابل تمسک و موجب نجات است (نَتَمَسَّكُ بِهَا أَبَداً مَا أَبْقَانَا) خطبه 2
6️⃣شهادت به توحید، ذخیره روزهای هول و ترس بویژه هول محشر است (نَدَّخِرُهَا لِأَهَاوِيلِ مَا يَلْقَانَا) خطبه 2
7️⃣شهادت موجب استحکام درونی ایمان میشود ( (فَإِنَّهَا عَزِيمَةُ الْإِيمَانِ) خطبه 2
8️⃣راهگشای احسان است (فَاتِحَةُ الْإِحْسَانِ) خطبه 2
9️⃣شهادت به توحید، موجب رضای خداوند واست (مَرْضَاةُ الرَّحْمَنِ) خطبه 2
🔟شهاد ت به توحید، دور کننده شیطان است (مَدْحَرَةُ الشَّيْطَانِ) خطبه 2
#با_معارف_نهج البلاغه 218