✨با سلام✨
🔻به اطلاع میرسانیم فعالیت مجموعه بابازی، در دو محور «به اشتراکگذاری بازی» و «الگونمایی تجربههای فعالان حوزه بازی» صورت میپذیرد.
🔸شما میتوانید معرفی بازی را از کانال بابازی به آدرس
🆔https://eitaa.com/babazi_to
دنبال کنید
🔸و همچنین تجربههای موفق فعالان حوزه بازی را در کانال الگونمایی مجموعه به آدرس
🆔https://eitaa.com/babaziclub
مشاهده کنید.
🔆بابازی، باشگاه نوآوران بازی
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔰اینجا دانشآموزان بازیسازی میکنند.
❇️هنگامی که صحبت از اجرای فعالیتهای بازی محور در مدرسه میشود، معمولا همه نگاهها به سمت معلمان و مربیان میرود اما در مدرسه #اشراق #بابل، دانشآموزان نقش #بازی_سازی را برعهده دارند و مسئولان مدرسه فقط نقش نظارتی دارند.
🔹آقای محمد زاهدیان، جوان دهه هفتادی اهل بابل #مازندران و مسئول پایه متوسط دوم مدرسه اشراق و از مبتکران ایده تشکیل کارگروه #بازی دانش آموزی در خصوص هدف تشکیل این کارگروه میگوید:
«کارگروه بازی مدرسه اشراق از سال ۹۶ تشکیل شد و مهمترین هدف آن، این است که بچهها در حوزه بازی از فرهنگ #تقلید و #مصرفگرایی دور بشوند و خودشان بازی تولید کنند یا بازیهای موجود را #بومیسازی کنند، در همین راستای اعضای این کارگروه که متشکل از حدود ۷ نفر از دانشآموزان از هر پایه هستند، جلسات متعدد برگزار میکنند، بازیها را آسیبشناسی میکنند، #پژوهش میکنند، بازی #طراحی میکنند و در نهایت مصوبات جلسه و بازیهای نهایی را برای پایهی خودشان ارائه و #اجرا میکنند.»
🔸آقای زاهدیان معتقد است فعالیت در این کارگروه برای #نوجوان جذاب و پر از فایده است، آنها در حین تغییر یا طراحی بازی #حل_مسئله را یاد میگیرند، دیده میشوند، مستقلاً فکر میکنند، کار تیمی را یاد میگیرند، عزت نفسشان تقویت شده و نبوغشان شکوفا میشود در حدی که اگر یک بازی را امروز به آنها ارائه کنی هفته بعد آنقدر همان بازی را به بهترین شکل تغییر دادهاند و به جذابیتهای بازی اضافه کردهاند که متوجه نخواهید شد این همان بازی هفته قبل است، مثلا در بازی دزد و پلیس در یک آن ماهیت تیمها باهم عوض میشود و به جذابیت بازی ضریب میدهد.
🔻کارگروههای بازی مدرسه اشراق در اجرای #جشنواره و لیگهای بازی درون مدرسه هم دستی بر آتش دارند و با نظارت مربیها، معمولا هر فصل یک برنامه این چنینی اجرا میکند که اتاق فکر برنامه، عوامل اجرایی و تصمیم گیرندگان اصلی خود دانشآموزان هستند.
🔻هراز چندگاهی هم مسئولین مدرسه با اعضای کارگروهها ارتباط میگیرند تا از مشکلات و کمبودهای بچهها مثل کمبود ابزار بازی اطلاع یابند و برای حل آنها بچهها را راهنمایی میکنند یا درخواست فعالیت بازیمحور جدید از کارگروه داشته باشند.
🔻گفتنی است "مدرسه اشراق" ذیل موسسه فرهنگی پژوهشی اشراق، از اوایل دهه هشتاد در پایههای دوره اول و دوم ابتدایی و دوره اول و دوم دبیرستان شکل گرفت که فعالیتهای بازیمحور در دوره ابتدایی با معلمها و مربیها اجرا میشود و کارگروههای بازی از دانشآموزان پایه هفتم به بعد شکل گرفتهاند.
🔆بابازی، باشگاه نوآوران بازی
🆔 http://eitaa.com/babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔰بازی در کوچههای محله گلبرگ
🟡شاید در ابتدا با دیدن این تصاویر فکر کنید که به آرشیو تصاویر بازی کردن کودکان دهه شصت و هفتاد رجوع کردهایم، اما اینجا کوچه محل سکونت خانم مریم انگشتباف، در شاهرود #سمنان است و اینها هم کودکان دهه نودی هستند.
🔻تحصیلات #حوزوی دارد و از اواخر دهه هشتاد در مدرسه قرآن و عترت تهران کار مطالعاتی انجام میداده، در طی همین سالها بود که متوجه تأثیر مثبت #بازی و داشتن #همبازی روی #تربیت کودک و نوجوان و تعاملات بین آنها با خانوادههایشان شد.
🔷خانم انگشتباف از تشکیل #کوچهبازی در محل سکونتشان میگوید:
🔸 « در سالهای اخیر همیشه معضل #تکفرزندی، #آپارتماننشینی و به تبع آن دور شدن بچهها از یکدیگر و نداشتن همبازی دغدغهام بود، سال ۹۷ بود، تازه به سمنان نقل مکان کرده بودیم، فرزندم اندکی بزرگ شده بود و او هم نیاز به همبازی داشت، همسایهها را نمیشناختم بنابراین به بهانه معرفی و امانت کتابهایم درب منازل همسایه ها میرفتم، کم کم ارتباط بین ما شکل گرفت و فرزندانشان را برای بازی کردن با یکدیگر به منزل ما میفرستادند.
🔹رفته رفته تعداد بچهها زیاد شد و حیاط خانه ما برای بازی مناسب نبود، نزدیک ایام عید قربان و غدیر هم بود که این جرقه در ذهنم زده شد که من هم مثل بسیاری از جشنهای خیابانی برای ایام عید قربان تا عید غدیر، یک جشن بازیمحور برای بچهها راه بیاندازم.
🔸به همسایهها مراجعه کردم و گفتم از دو روز قبل عید قربان تا دو روز بعد عید غدیر بنا داریم هرروز عصر با بچهها در کوچه #بازی کنیم، همگی موافقت کردند و رأس ساعت مقرر فرزندانشان را به کوچه ما آوردند، ابتدا و انتهای کوچه را بستم تا ماشین رفت و آمد نکند و دو عدد روفرشی خودمان را در کوچهپهن کردم و شروع به بازی کردیم.
🔹بازیهای ما بیشتر بازی با وسایل ساده و بازیافتی بود که از منزل خودم آوردم، مثلا یک تکه پارچه را سوراخ کرده بودیم و بچهها باید توپ را به سمت پارچه پرتاب میکردند تا از سوراخهای پارچه رد بشود، یا تکههای نخ را به جالباسی بسته بودیم سر نخ را قلاب زده بودیم و بچهها باید با کمک هم یک قوطی را به وسیله قلاب بلند کرده و یک مسیر را طی میکردند، در همان حین ماجرای عید غدیر را هم برایشان بازگو میکردم.
🔸تجربه عید قربان تا غدیر آنقدر برای بچهها و خوانوادههایشان شیرین بود که درخواست کردند برنامه #کوچهبازی همچنان ادامه داشته باشد، هرچند عدهی اندکی هم که از کنار ما رد میشدند، از سر و صدای بچهها شاکی بودند اما نظرات مثبت بیشتر بود و تصمیم بر این شد دو روز در هفته برنامه کوچه بازی اجرا شود و کمکم وسایل بیشتری برای بازی تهیه کردیم.
🔹برنامه ما فقط بازی نبود بلکه مباحث تربیتی را هم در بازیها میگنجاندم یا در خصوص مسائل فرهنگی، مذهبی و ملی برای بچهها یا مادرهایشان که تماشاگر بازیها بودند صحبت میکردم، بارها مادرها از من تشکر میکردند که فرزندمان کنار شما یاد میگیرد، دیگر منزوی نیست، از گوشی و تبلت دور شده است و بسیار از این موضوع خوشحال بودند.
🔸برنامه کوچهبازی ما نزدیک به چهار سال ادامه داشت و بچههای محله، کل هفته را منتظر روز بازی بودند و حتی با بچههای فامیل هماهنگ میکردند که در آن روز در جمع ما حضور داشته باشند، به همین دلیل زمانی که باید از آن محل میرفتیم همگی (چه بچهها، چه خانواده ها و چه خود من) عمیقاً ناراحت بودیم و دل کندن سخت بود.»
🔻امروز که خانم انگشتباف بنا به دلایلی از شاهرود به تهران مهاجرت کردهاند و فرزند کوچک ایشان نیز به تازگی متولد شده است، با وجود مشغلههای فراوان میز امانت کتاب را در ساختمانشان راهاندازی کردهاند و بنا دارند با بزرگتر شدن فرزند کوچکشان مجددا برای راهاندازی کوچه بازی در محله جدید اقدام کنند.
🔆بابازی، باشگاه نوآوران بازی
🆔 http://eitaa.com/babaziclub
بابازی، الگونمایی فعالان بازی
🔰 بازی و گفتوگو در مسجد
🟡اگر بگوییم برای بیان مباحث تربیتی و معرفتی، کلاسهای بازیمحور را به عنوان یک گزینه در نظر بگیرید، شاید در ابتدا غیرممکن یا حداقل سخت جلوه کند، اما آقای سیروس معصومی نژاد، جوان ۲۸ ساله اهل #گلپایگان اصفهان، حدود ۳ سال است که خودش به تنهایی یک کلاس بازیمحور، برای انتقال مفاهیم #تربیتی_و_معرفتی در کانون جوانههای ظهور مسجد حضرت ابوالفضل(ع)، راهاندازی کرده است.
▫️آقای معصومینژاد از شکلگیری دغدغهشان میگویند:
🔸«بیشتر از ۶ سال است که امام جماعت مساجد و مدارس هستم، طی ارتباطی که با دانشآموزان داشتم، متوجه شدم که باید برای مباحث تربیتی و معرفتی با دانشآموز، جدیتر کار کرد و میدانستم که دیگر روشهای سنتی و معمول جواب نمیدهد، چندین دوره حضوری و مجازی تربیت مربی شرکت کردم و فهمیدم که #بازی، موثرترین روش برای #ارتباطگیری، #جذب و #آموزش است.»
🔻فعالیت بازیمحور آقای معصومینژاد، ابتدا در مدرسه خودشان شروع شد، اما با توجه به محدودیت زمانی، از سه سال پیش، در مسجدی که امام جماعت آن بودند، با وجود مخالفتها یک کلاس بازیمحور راهاندازی کردند و دانشآموزان را از مدرسه به #کلاس_بازی آوردند، بنابراین هستهی اولیه کلاس، همان دانشآموزان مدرسه بودند، اما جذابیت کلاس بازی باعث شد هرکدام چندنفر دیگر را برای عضویت ترغیب کنند و بنابراین به تعداد اعضا که دانشآموزان پایه اول تا نهم هستند افزوده و کم کم بچههای محله نیز به کلاس پیوستند.
▫️آقای معصومینژاد درمورد شیوه فعالیت کلاس و طراحی و انتخاب بازیها بیشتر توضیح میدهند:
🔹«شیوهی فعالیت کلاس به این صورت است که یک شب درمیان، اعضا تحت عنوان کلاس قرآن یا کلاس معرفتافزایی در کانون مسجد حضور پیدا میکنند و یک ساعت به انجام بازیهای حرکتی با محوریت موضوع تعیین شده میپردازند و سپس درمورد همان موضوع با یکدیگر و با مربی #گفتوگو میکنند. بازیها را هم یا خودم طراحی میکنم یا از بازیهای موجود ایده میگیرم و آنها را تغییر میدهم، در این بخش کمکهای همسرم بسیار تأثیرگذار است و اگر این کمکها نبود شاید کار ما به این میزان، جذاب نمیشد.
🔸مثلا برای آموزش مبحث نماز، لیوانهایی بود که روی تعدادی از آنها باطل کنندههای نماز نوشته شده بود، بچهها باید با بادکردن بادکنک درون آن لیوانها، باطل کنندهها را جابهجا میکردند، برای شناختن نعمتهای خدا باید با چشم بسته یک مسیر را طی میکردند تا به اهمیت نعمت چشم پی ببرند، یا برای آموزش کار گروهی، یک نفر روی صفحهای چوبی میایستاد و چند نفر با طناب آن صفحه را بلند و جابهجا میکردند، البته میزان سختی محتوا یا چالش بازیها با توجه به ردههای سنی متفاوت است، بازی آخر از آنجایی که شاید اندکی خطرناک باشد مناسب بچههای هفتم به بالا است.»
🔻 محتوای بازیها در کلاس بازی مسجد حضرت ابوالفضل(ع) میتواند با توجه به مناسبتها یا شبهات بچهها تغییر کند، محتوا محرمی میشود، فلسطینی میشود، فاطمیهای میشود یا... بعد از انجام هر بازی هم در مورد موضوع مطرح شده بین بچهها و مربی گفتوگویی شکل میگیرد و آقای معصومینژاد معتقد است تاثیر این کار روی بچهها به گونهایست که بارها شده میخواستند یک بازی مجدد تکرار شود چون بعد از #بازی_و_گفتوگو، به صورت خودجوش رفتهاند و مطالعات بیشتری در خصوص آن مسئله انجام دادهاند و معتقدند اینبار عملکرد بهتری دارند.
🔻در کانون جوانههای ظهور، اعضا هر سه ماه یکبار به صورت رایگان ثبتنام میکنند، بعد از پایان هر جلسه بازی، امتیاز گرفته و در پایان هر سه ماه افراد برتر جایزه دریافت میکنند یا به اردوی زیارتی میروند.
🔆بابازی، باشگاه نوآوران بازی
🆔 http://eitaa.com/babaziclub