بافتار
🔹 راه قدس از روضهها میگذرد منتخب نوحههای ارسالی مخاطبان بافتار با موضوع «فلسطین» _ محرم ۱۴۰۳
«غزه شده ماتمسرا، مهدی بیا مهدی بیا
غزه شده دریای خون، إنا إلیه راجعون»
این دودمهایست که یک پیرغلام اهل شهربابک با سبک و ملودی سنتی میخواند و ویدیو آن با یک گوشی ضبط شده است. از این جنس نوحهها در سرتاسر ایران، زیاد است؛ اما دیده نمیشوند. پساز فراخوان «بافتار»، نوحه، اشعار و دکورهایی که با موضوع غزه بودند و در محرم امسال در هیئتها اجرا شدهاند توسط مخاطبین ارسال شد.
علت این فراخوان، همانطور که در متن آن گفته شد، بیتوجهی هیئتهای مشهور و صاحبرسانۀ کشور، نسبت به فلسطین بود. همین مسئله باعث شد تا تلاش کنیم آثاری را جمعآوری کنیم که در گوشهوکنار ایران تولید شده؛ اما به دلیل نداشتن رسانه و معروف نبودن، دیده نمیشوند. مردم ایران، همواره نشان دادهاند که به مسائل مهم روزگارشان توجه دارند و آثاری که برای بافتار ارسال شد، این اعتقاد را بار دیگر ثابت کرد.
نوحههایی که در این فرسته مشاهده میکنید عمدتاً توسط مداحان گمنام یا کمترشناختهشده خوانده شدهاند. این هیئتها که در شهرستانهای مختلف هستند از اکثر امکانات هیئتهای بزرگ تهران بیبهرهاند. بعضی از آنها امکانات تصویربرداری و ضبط صوت با کیفیت را ندارند. بهغیر از امکانات صوتی و تصویری و دسترسیهای رسانهای، این مداحان، بسیار کمتر از مداحان معروف به شاعران و نغمهسرایان دسترسی دارند. با همۀ این کمبودها نوحهخوانهای شهرستانها به مسئلۀ فلسطین توجه داشتند و آن را فراموش نکردند؛ کاری که در هیئتهای معروف شاهدش نبودیم.
در این فرسته چند نوحه، یک شعر واحد دارند که شاعر آن یوسف رحیمیست. جالب است که این شعر در یک کانال نوحه و شعر بارگذاری شده؛ اما مداحهای بسیاری در شهرستانهای مختلف آن را خواندهاند و از این شعر استقبال کردهاند. این خاصیت کار مردمی و خودجوش است که شاید نوآورانه نباشد؛ اما با در نظر گرفتن امکانات آن مداح و هیئت و اصل توجه به مسئلۀ فلسطین، باید آن را ستایش کرد. یک شعر اگر خوب باشد میتواند توسط مردم دستبهدست و فراگیر شود.
کارهای مردمی و بومی را نباید با مداحهای مشهور و رسانهدار مقایسه کرد. ارزش این آثار با توانمندیشان در رقابت با مداحان معروف نیست که اگر شرایط آنها را داشتند ممکن بود تا عملکرد بهتری هم داشته باشند؛ اما اصل مردمی و خودجوش بودن و همینکه نسبت به فلسطین، بیتفاوت نبودهاند ویژگی متمایزکنندۀ این آثار است.
ضمن تشکر از مخاطبین بافتار که در جمعآوری این نوحهها یاری رساندن شما را به شنیدن ۹ برش از نوحههای فلسطینی محرم ۱۴۰۳ دعوت میکنیم.
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
🔹 هیئت ما رنگ فلسطین گرفت
منتخب دکورهای ارسالی مخاطبان بافتار با موضوع «فلسطین» _ محرم ۱۴۰۳
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
بافتار
«دکور» در مرکزیترین نقطه دید جلسات هیئت است؛ از همین رو میتواند بهترین فرصت برای انتقال پیام محوری هیئت باشد. «فلسطین» که همواره مهمترین و محوریترین مسئله جهان اسلام بوده، در این 300 روز گذشته تبدیل به مهمترین حادثه جهان شده و این محرم، فرصتی بود تا پیام اساسی عاشورا در عصر کنونی و در نسبت با فلسطین، متناسب با فرم هیئت به مخاطبان برسد. رسم هیئتها هم بر این است که دغدغه و شعار اصلی خودشان را در دکور هیئت قرار دهند.
در فراخوان «جای خالی فلسطین» تلاش کردیم تا بتوانیم رسانه بخشی از هیئتهایی باشیم که چندان مشهور نیستند. هیئتهایی که با امکانات محدود و نداشتن دسترسیها و شبکه رسانهای، هرکدام از زاویهای به فلسطین پرداختند.
کیفیت اجرای دکورها در این هیئتها بسته به ظرفیت هرکدام متفاوت است. این دکورها از یک سو نباید با هیئتهای با امکاناتتر مقایسه شوند و از سویی دیگر حتی با یکدیگر. مشخص است که دکور یک جلسه زنانه 100 نفره با یک هیئت بزرگ چندهزار نفری متفاوت است. ارزش این دکورها به اصل توجهشان به مسئله فلسطین است. خلاقیت و نوآوری این دکورها شاید اگر با ظرفیت و توان هیئتهای بزرگ همراه میشد، شاید میتوانست بسیار بهتر از دکورهای مطرح هم باشند.
تنوع مکانی و محتوایی این دکورها نیز نکته قابل توجه است. دکورها از سرتاسر ایران جمع شدهاند و 9 دکور پیش رو، منتخبی از آنها هستند. مفاهیم متنوع و زاویهدیدهای متفاوت در کارهای مردمی در قضیه فلسطین میتواند محل بحث و گفتگو قرار بگیرد. به عنوان مثال، در جلسات زنانه، غزه بیشتر در روز حضرت علیاصغر (ع) مورد توجه قرار گرفته است. گویی علتش روحیه مادرانه زنان ایران باشد که پیوندشان با غزه را در این روز تقدیر زده است.
برخی از هیئتها مانند هیئت هنر تهران نیز توجهشان به فلسطین حداکثری بوده و این توجه غیر از دکور، در فضاسازی بخشهای دیگر نیز خود را نشان داده بود که نیاز به فرسته جداگانهای دارد. برخلاف هیئت صاحبالعصر(عج) که رویکرد حداقلی داشته و در حاشیه دکور، از طرح چفیه فلسطینی استفاده کردهاند.
ضمن تشکر از مخاطبین بافتار که در این فراخوان ما را یاری کردند، شما را به دیدن منتخبی از دکورهای ارسالی با موضوع فلسطین دعوت میکنیم. امید داریم که در مناسبتهای پیش رو مانند اربعین حسینی شاهد جوشش بیشتر هیئات مردمی کوچک و بزرگ در قضیه فلسطین باشیم.
#فلسطین_هم_الحسینین
🔹 این همان کتیبه حسین است
۷ کتیبه با نقش یاران حسین (ع) از محمدرضا میری
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
بافتار
🔹 این همان کتیبه حسین است ۷ کتیبه با نقش یاران حسین (ع) از محمدرضا میری 🔺رسانه بافتار 🆔https://ei
مثل پرندگان در قفس که با دیدن آسمان، دلتنگ پرواز میشوند، با شنیدن نام یارانش، دل آدمی نیز هوای کربلا به سرش میزند. اگر از کشتهشدگان مسیر او، نام و نشانشان را بپرسیم، جز ذکر و نام حسین (ع) حرف دیگری نخواهیم شنید:
«غیر نام او ز ما چیزی مپرس
غیر نام او نمیدانیم ما» (سیدعلی رکنالدین)
آری شهید اینگونه است؛ او دست در دست حسین (ع) داده و رنگوبوی او گرفته و سر به زانوی او گذاشته است. یاد شهید یاد حسین (ع) است و زیارت او زیارت حسین (ع). سیدمحمدرضا میری پای این رنگوبو را به کتیبههای عاشورایی کشانده است. پیش ازین در پرچمها و کتیبههای هیئت، همیشه نام شهدای کربلا را بهصورت گلدوزیشده در اطراف نام امام حسین (ع) دیده بودیم؛ اما میری سراغ شهدایی رفته که به تأسی از یاران حاضر در کربلا، جان خویش را فدای خون خدا کردهاند و همین جایگزینی، همه پیام این فرم را به روشنی میرساند. فارغ از همه جزئیات این کتیبهنگاریها، اصل این القا، مهمترین ویژگی این فرم است؛ چیزی که همیشه با نام حسین (ع) و اصحاب عاشورایی حاضر در کربلا بهخاطر داریم، این بار مزین به نقش اصحاب عاشوراییِ امروزش شده است. در این کتیبهها محوریت با شهید است گویا که او خود بهتنهایی راهی است برای رسیدن به امام؛ اما این بار نه نام که با تصویر نقاشی شهید مواجهیم. شهیدی که همزمانه مخاطب است و گویی یکی از میان ماست و نقش او حالا جزئی از کتیبه عزای اهل بیت شده است. البته یکی از کتیبهها مزین به تصویر امام خمینی (ره) است که خود در مقام شهود و شهادت بود و یکی مزین به نقش شاعری که دم از اهل بیت میزد.
کتیبههای میری معمولاً فضای سادهای دارند و برعکس شیوه معمول کتیبهها، چندان شلوغ نیست. تذهیبهای استفادهشده در آنها، ما را یاد ضریح امام حسین (ع) میاندازد. تصاویر از شهدا که عموماً از سردار دلها و شهدای مقاومت است، به نحوی طراحی شدهاند که گویا بر روی یک پارچه مخملی دوخته شدهاند. او در این کتیبهنگاریها مراقب بوده که در همان فضای سنتی باقی بماند اما در جاهایی مثل «کتیبه رضوی» با اینکه سعی شده شبیه کاشیهای لاجوردی حرم کار شود اما به آبرنگ و نقاشی نزدیک شده است.
در این فرسته، ۷ کتیبه را که با موضوع تصاویر یاران حسین (ع) توسط سیدمحمدرضا میری کار شده، میبینیم.
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
🔹 ما اهل کوفیه هستیم
۱۰ اثر تجسمی با محوریت چفیه فلسطینی
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35