eitaa logo
بافتار
2.6هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
717 ویدیو
20 فایل
🎥🎞📷🎵 بافتار، جستاری در دنیای هنر اینجا از هنر، رسانه و فرهنگ حرف می‌زنیم بافتار در شبکه‌های اجتماعی دیگر⬇️ http://zil.ink/baftar_resane ارتباط با ما: @baftar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸صدای پرصلابت فطرت ۹ اهنگ مذهبی و سیاسی از ناصر عبداللهی 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
‌🔹«ناصر عبداللّهی» را با رنگ صدای خاص و مردانه‌اش در خاطر داریم و این ویژگی در کنار لهجه جنوبی‌‌اش در برخی قطعات، لذت شنیدن موسیقی را برای ما مضاعف می‌کرد‌. او مردی از سواحل شرجی خلیج ‌فارس بود که در سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۵ به جامعه و موسیقی ایران معرفی شد و با قطعاتی مثل «یا فاطمه بنت نبی»، «ناصریا»، «مهر علی و زهرا» و ...، به محبوبیت رسید و در حافظه تاریخی مردم ایران، ماندگار شد. 🔸آهنگسازی و تنظیم اغلب قطعات عبداللّهی توسط خودش صورت می‌گرفت که با وجود حضورش در کمپانی‌های تهرانی اما فرم جنوبی و بومی را‌ همچنان تا آخر خوانندگی به خواست خودش حفظ کرده بود و همین امر، باعث برجسته شدن صدای سازهایی مثل عود برای تنظیم آثارش شد. این اقدام هنری جسورانه او نقطه عطفی در موسیقی جنوبی و سرنوشت آن بود که تا به امروز هم مورد ستایش است. 🔹مهم‌ترین علت تمایز ناصر عبداللّهی را باید خواندن آثاری دانست که از جنس «فطرت» بودند؛ خلق آثاری که از فطرت یک انسان با ایمان سرچشمه می‌گیرد. عشق به خدا، عشق به اهل‌بیت، دلسوزی برای مظلومان عالم، دغدغه کودکان کار، ضدیت با ظلم و ظالمان و ...، از مهم‌ترین موضوعات آثار او به شمار می‌رود. این آثار را باید در کنار شخصیت ساده و صادق او دید؛ در کنار ایمان بی‌تکلفش که در برابر محبوبیت هم دچار تکبر و خود بزرگ‌بینی نمی‌شد. 🔹همکاری با شعرای بزرگی چون «محمدعلی بهمنی»، «یوسفعلی میرشکاک»، «قیصر امین‌پور» و «علی معلم» باعث نشده بود از طبع شاعرانه خودش نیز غافل شود و همین موضوع را در کارنامه خودش با سرودن ترانه برخی قطعات مشهوری مانند: «ناصریا»، «نقش جمال»، «علی ای احمد ثانی» به انجام رسانید. 🔸کارنامه موسیقایی عبداللّهی پر از قطعات مذهبی و مرتبط با ایمان به خدا و عشق به اهل بیت است، تا جایی که در دهه 70 از او به عنوان یک خواننده مذهبی و آئینی یاد می‌شد. او همچنین نسبت به مسائل زمانه خود بی تفاوت نبود و در بین آثارش قطعاتی با مضامین اعتراض و عدالت سیاسی‌اجتماعی که از ایمان و باور قلبی‌اش جوشیده بود، وجود دارد. 🔹در این فرسته، بافتار به احترام زادروز این خواننده‌ اصیل و با ایمان؛ این «صدای پرصلابت فطرت» به سراغ قطعات مذهبی و سیاسی‌اجتماعی او رفته تا با شنیدن دوباره آن‌ها، یاد و خاطره آن مرحوم را زنده‌ نگه دارد. 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
🔸زیر سایه حضرت زهرا نگاهی به آثار فاطمی عبدالحمید قدیریان 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
بخش اول: به تصویر کشیدن سوژه‌ای بارها و بارها در نقاشی، مسائلی را به همراه دارد؛ ممکن است هنرمند به تکرار بیفتد. اما «عبدالحمید قدیریان» بارها در تابلوهایش حضرت زهرا (س) را (حتی تابلوهایی که به‌ظاهر ارتباطی با آن معصوم ندارند) به تصویر کشیده است و به هیچ وجه فرمش کلیشه‌ای نشده است. وین عجب بین که چه نوری ز کجا می‌بینم! خود این نقاش می‌گوید: «هنرمند تا نبیند، نمی‌تواند خلق کند»؛ اما کدام دیدن؟ خودش اصرار دارد به این نکته توجه کند: «خداوند بارها عبارت «السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ» را در قرآن بیان می‌کند، شاید می‌خواهد به ما بگوید که به ازای یک بار مطرح شدن زمین، باید هفت بار آسمان برای شما مطرح باشد». قدیریان نمی‌تواند حقیقتی را که می‌بیند انکار کند؛ می‌بیند که دستی در پشت صحنه عرصه‌های گوناگون روزمره ما وجود دارد؛ پس سعی می‌کند این حقایق غیبی را در نقاشی‌هایش نشان دهد. با این حال، همواره معتقد است بوم نقاشی و بلکه دنیا، در به تصویر کشیدن و بیان نورهای آسمانی قاصر است. اگر نگاهی کنید به مستندهای پسرش «علی قدیریان» که پشت صحنه خلق آثار پدر را ثبت می‌کند؛ متوجه تلاش او برای نشان دادن نور آسمانی مادر مهربان، حضرت فاطمه زهرا (س) در نقاشی‌هایش می‌شویم. البته او درنهایت باید روی آن‌ نورها، داستان نقاشی را بکشد. با این حال، ما لایه‌های پیشین تابلو را مشاهده نمی‌کنیم؛ اما او سعی می‌کند در باطن اثرش، اگرچه بیننده نمی‌بیند، ولی این نور گسترده باشد. در واقع کارهای او از این جهت که چندلایه هستند، متفاوت و سرشار از مفاهیم معنوی است. این هنرمند، وقتی هم که درباره وقایع و رویدادها حرفی می‌زند، خیلی بعید است از حضرت فاطمه (س) سخن نگوید. او با تمام وجود حضور مادر مهربان را حس می‌کند؛ مثلاً در مصاحبه‌ای گفته است: «در چنین فضایی (دوران دفاع مقدس) بود که ما با نور حضرت زهرا (س) به عنوان محبتی که به إذن خدا بر عالم هستی سیطره دارد، آشنا شدیم». به گفته خودش، او دغدغه ارائه «تصویر صحیح در مباحث دینی» را دارد، به همین خاطر دست به خلق آثار با موضوع اهل بیت (ع) می‌زند. آثار فاطمی قدیریان، فهرست بلندبالایی از آیات قرآن را برایمان تداعی می‌کند که نشان از بنیان‌های معرفتی این نقاش دارد. مثلاً همواره حضرت زهرا به‌صورت نوری گسترده که بیانگر «عصمت» و «سَیّدَةُ نِساءِالْعالَمین» بودن یا آبشاری که نشانه «کوثر» و خیری کثیر است، حضور دارد. قدیریان درباره توجه ویژه‌اش به حضرت زهرا گفته است: «نام حضرت زهرا (س) اثرگذاری شگرفی دارد و آدمی را به سرعت از اعماق دنیا جدا می‌کند و به ارتفاعات آسمان می‌برد و این انگیزه اصلی من در تولید آثار است». به‌ تصویر کشیدن حضرت زهرا (س) در نقاشی‌هایش، شامل ویژگی‌ها و مولفه‌هایی مشترک می‌شود که باعث شکل‌گیری سبک ویژه هنرمند شده است. مادر مهربان در نقاشی‌های قدیریان همواره بانویی است که چون خورشید نوری گسترده دارد و در نقطه طلایی تابلو حاضر است؛ باتوجه به این موقعیت و جایگاه ویژه حضرت، شاهد اشرافی معنوی و عنایتی آسمانی هستیم. 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
بخش دوم: حضرت زهرا(س) در آثار او نه شخصیتی منفعل، بلکه نقشی پیش‌برنده در داستان‌ آثار او دارد؛ یعنی صرفاً‌ شاهد بر قضایا نیست. نقش مشترک حضرت در این تابلوها، الهام‌بخش بودن ایشان است. حضرت در سراسر این تابلوها مانند تابلوی «شفا»‌ یا نقاشی «در محضر» نقش‌آفرین است. در نقاشی‌های فاطمی قدیریان، این حاشیه نیست که مخاطب را درگیر خود می‌کند؛ بلکه شکوه سادگی خود افراد مانند حضرت زینب (س) در نقاشی «واُماه» است که بیننده را مات خود می‌کند. قدیریان چون در طراحی صحنه فیلم و سریال تجربه دارد، عمدا حاشیه نقاشی را خیلی شلوغ نمی‌کند و با کمترین اشیاء در صحنه فضاسازی را انجام می‌دهد. در تابلوهای او، همواره حضرت زهرا یا به تعبیر خودش مادر مهربان را با ویژگی‌هایی واحد می‌بینیم: مادری با چادری سفید، آغوشی باز و شبیه خورشید نورانی. نور مادر مهربان به‌ قدری در نقاشی مهم و پررنگ است که اگر نباشد، تابلو تاریک است. به‌ قول خودش: «در آسمان فقط و فقط یک مادر وجود دارد. انگار این پایین (زمین) یک جوری در دامن آن مادر است. یک نور عظیم آن بالاست. وقتی رد خوبی‌ها را در این پایین می‌گیریم، می‌بینیم تمامش متصل به آن نور عظیم است. هرچه به آن متصل نباشد، این پایین خوب نیست. اصلاً خوبی‌ها به این دلیل خوبند که این به آن نور متصلند». چشم ناظری که بیشتر نقاشی‌های فاطمی‌ قدیریان دارند، گسترده و باز است تا بتواند زمین و آسمان را در یک قاب به ‌تصویر کشد. حضرت زهرا در این آثار، با توجه به قدرتی فراتاریخی و فرامکانی، محدودیتی ندارد و می‌تواند چه در واقعه کربلا مانند تابلوی «در محضر» و چه در واقعه کرونا مانند تابلوی «شفا» حاضر باشد. آدمی وقتی با کسی یا چیزی انس می‌گیرد، همیشه در دلش آن را یاد می‌کند. لذا باید گفت، عبدالحمید قدیریان در عین محبت و ارادتش به همه معصومین با حضرت زهرا (س) مأنوس‌تر است و حضورش را بیشتر درک می‌کند. در این فرسته به مناسبت ایام ولادت حضرت زهرا (س) و نیز نمایشگاه آثار عبدالحمید قدیریان با عنوان «نور هدی نور حسین است و بس»، به مرور و معرفی چند اثر فاطمی ایشان پرداخته‌ایم. این نمایشگاه از 17 دی‌ لغایت 6 بهمن در «فرهنگسرای نیاوران»، برپا است. 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
🔸شرافت؛ شاعرِ شاعرتراش سیری در جهان شعری سیدمحمدجواد شرافت 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35