بافتار
🔹«عاشورا»؛ اپرا به رنگ تعزیه سرگذشت خلق اولین اپرای ملی و عروسکی #موسیقی #اپرا #نمایش 🔺رسانه بافتار
پانزده دقیقه که از اجرا گذشت، شیخحسین انصاریان عمامهاش را روی صندلی روبهرویاش گذاشت و شروع به اشکریختن کرد. نمایش که به پایان رسید، به کارگردان آن گفت:«استاد غریبپور! شما منِ آخوند را به گریه انداختید!». انگار که این جمله، حساسیتها و چالشهای یک بازنمایی کلیشهشکن از شخصیتهای والا را فرونشاند؛ به گونهای که پسازآن، مجوز اجرای عمومی آن اثر هم صادر شد. البته همان کارگردان هم «از زمانی که قلم روی کاغذ گذاشت، با ارادهای کار کرد تا شیخ و مخاطبان را تحتتأثیر قرار دهد».
بهروز غریبپور که از احیاگران نمایش عروسکی سنتی ایران است، پیشینۀ پانصدسالهای را برای اُپرا در ایران به شمار میآورد و گواهش را نمایش «تعزیه» میداند. اگر بخواهیم «اُپرا» (Opera) را تعریف کنیم، اثری صحنهای و دربرگیرندۀ سه هنر شعر («لیبِرتو» / Libretto)، نمایش و موسیقی است. وی هر سه هنر یادشده را درون تعزیه نیز جاری میبیند؛ گویا با این تفاوتها که با مضمون سوگنامۀ (تراژدی) رویدادهای تاریخی و مذهبی، براساس نغمههای موسیقی ایرانی و در میدانگاه و محوطۀ روباز یا خیمه و تکیۀ سرپوشیده اجرا میشود.
طراحی اُپرا برای اولین بار در ایران هم با بهرهگیری از برخی ویژگیهای نسخۀ غربی آن (صحنۀ تالار و سازبندی کلاسیک)، جز از همین راه تعزیه و پیوند با نمایش واقعۀ نینوا و شهادت حضرت امام حسین(ع) رقم نخورْد. البته این اثر، یک تفاوت بارز هم با اُپرای غربی و تعزیۀ ایرانی دارد:عروسکهای نخیای در قالب انسان، جایگزین شخصیتهای بازیگر-خواننده شده و ساختار سازها تغییر پیدا کرده است (سازهای زهی اضافه شده و سازهای بادی و کوبهای افزایش یافتهاند). اینچنین، نخستین اُپرای ملی و البته اُپرای عروسکی ایران پدید آمد؛ با نویسندگی و کارگردانی بهروز غریبپور، آهنگسازی بهزاد عبدی و اجرای گروه نمایش عروسکی «آران»:«عاشورا».
فرستۀ حاضر، نگاهی دوباره به آفرینش این اثر تحسینبرانگیز است. شما میتوانید لوح فشردۀ این اثر را از فروشگاههای عرضهکنندۀ محصولات فرهنگی، بهصورت حضوری یا اینترنتی، خریداری و دریافت بفرمائید.
پینوشت: عکس طرح جلد، ازسوی امیرحسین شکیبا ثبت شده است.
🔹۸ نوآوری فرمی
از محمود کریمی
#نوحه #موسیقی
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
بافتار
🔹۸ نوآوری فرمی از محمود کریمی #نوحه #موسیقی 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C55
«مجموعۀ آثار حاج محمود کریمی جزو گنجینۀ هنری عصر جمهوری اسلامی و بخشی از حافظۀ معنوی مردم ایران معاصر محسوب میشود. شنیدن صدا و نوای حاج محمود کریمی، حتّی بدون شعر خاصّی و با یک زمزمۀ ساده در چند ثانیه، میتواند یک ایرانی را از ساحت غیبت و غفلت به ساحت انس و حضور ببرد و عمیقترین عواطف و خاطرات معنوی را برای او زنده کند».
این جملات از دکتر محمدمهدی سیّار (شاعر،نوحه و ترانهسرا) درباره مداحیهای محمود کریمی است. محمود کریمی یکی از نوآوران مهم عرصه مداحی است. او هرساله سعی میکند نوآوری فرمی تازهای در حوزه مداحی تجربه کند.
در این فرسته (پست)، ۸ مداحی به عنوان نمونه گردآوری شده تا به بهانه آنها، از خلاقیتهای محمود کریمی صحبت شود.
🔹مرور کتیبه بانوان عاشورایی
اثر مسعود نجابتی
#دکور #گرافیک
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
بافتار
🔹مرور کتیبه بانوان عاشورایی اثر مسعود نجابتی #دکور #گرافیک 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinch
صحنه هیئت «هنر و رسانه قم» در دهه دوم محرم امسال، میزبان آخرین اثر «مسعود نجابتی» بود. این اثر برای دکور همین هیئت طراحی شده و توسط مادران شهدا رونمایی شد.
کتیبه بانوان عاشورایی در ابعاد ۱۴ در ۷.۵ متر، چاپ و در دکور هیئت، مورد استفاده قرار گرفت. صحنه هیئت «هنر و رسانه قم» چند سالی است که میزبان آثار مسعود نجابتی است.
بافتار در این فرسته (پست)، به مرور این اثر هنری پرداخته است.
مرورِ صحنه سال قبل هیئت «هنر و رسانه قم»، با عنوان «قیام خط» در فرسته «دکور هیئت»، در دسترس است.
🔹روایت موسیقایی حماسه حضرت زینب (سلامالله علیها)
مرور قطعه داغ نهان با صدای محمد اصفهانی
#موسیقی
🔺رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35