eitaa logo
بافتار
2.7هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
753 ویدیو
21 فایل
🎥🎞📷🎵 بافتار، جستاری در دنیای هنر اینجا از هنر، رسانه و فرهنگ حرف می‌زنیم بافتار در شبکه‌های اجتماعی دیگر⬇️ http://zil.ink/baftar_resane ارتباط با ما: @baftar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
فلسطین؛ یک کربلا غم و اندوه پیوند عاشورا و مقاومت در شعر جهان عرب 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3cا5b35
یکی از وجوه جالب در اشعار شاعران جهان عرب، فراخواندن شخصیت‌های دینی است. این موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که شاعران اهل سنت هم از اهل بیت در شعرشان سخن می‌گویند. این یک توجه ساده نیست. شاید بخشی از این احساس نزدیکی آن‌ها به اهل بیت، به این خاطر باشد که با هیچ‌یک از شخصیت‌های تاریخی دیگر نمی‌توانند به این اندازه احساس همدردی کنند. در میان شخصیت‌های شیعه، شعر این شاعران جهان عرب بیش از همه با کربلا و امام حسین انس دارد. این نزدیکی به‌گونه‌ای است که اگر تحقیق نکنیم و ندانیم شاعر آن یک اهل سنت است، شاید به سختی متوجه این قضیه شویم. شاعران جهان عرب هم مثل شاعران فارسی‌زبان، فلسطین را آینده‌دار کربلا می‌دانند. شاعران ایران بسیاری هم از کربلای غزه سخن گفته‌اند. برای مثال میلاد عرفان‌پور، رباعی‌سرای مشهور، چندین رباعی در این خصوص دارد که در بیت پایانی یکی از آن‌ها گفته است: «از غزه صدای العطش می‌آید یاران حسین را خبر باید کرد». اشعار بسیاری در این‌باره وجود دارد که ترجمه‌ٔ مناسبی از آن‌ها مانند کارهای «مظفر النواب»‌ در دسترس نیست. به همین خصوص، دسترسی به آن‌ها کمی سخت است. همچنین ترجمهٔ شعر، خود مشکلی عظیم است که از زیبایی شعر می‌کاهد. با این‌حال در این فرسته (پست)‌ به سراغ برخی از این اشعار رفته‌ایم. اشعاری از مهمترین شاعران عرب مانند نزار قبانی که پیوند عاشورا و مقاومت را بسیار در شعر خود نشان داده است. در ادامه بخشی از قصیدهٔ «سمفونی پنجم جنوب» را با ترجمهٔ عبدالرضا رضایی‌نیا می‌خوانیم: «دریا متنی آبی است که به دستان «علی» نوشته می‌شود، و «مریم» - همه شب - بر شن می‌نشیند، چشم به را «مهدی» می‌ماند و گلی را می‌چیند که از سرانگشت کشتگان می‌دمد و «زینب» سلاح را در جامه پنهان می‌سازد و ترکش‌ها را جمع می‌کند و برای مردگانی اسلحه می‌برد که درون آینه منزل کرده‌اند!» 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3cا5b35
هم‌صدا با اربعین منتخب سرودهای اربعینی «سرود» در موقعیت‌های جمعی مجال خلق شدن دارد؛ مثل سرود صبحگاه، سرود پایانی هیئت، سرودهای ملی، سرود انقلاب‌ها، سرود نظامی و... . راهپیمایی اربعین هم جزو زیباترین و مهمترین موقعیت‌های جمعی است که باید برای آن سرود خوانده می‌شد. به همین جهت، حوزه هنری در سال ۱۳۹۷ آلبومی را تولید کرد که علی رغم قوی‌بودن اثر، مشهور نیست. آلبوم «هم‌صدا با اربعین» آلبومی جامع با موضوع اربعین است. آلبومی که حاصل تلاش گروهی حرفه‌ای بوده است. این آلبوم با همکاری ۱۲ گروه سرود از سراسر ایران ضبط شده است. مدیرتولید این کار «میلاد عرفان‌پور» و میکس و مسترینگ آن توسط «آرمان مهربان» صورت گرفته است. در این مجموعه، از اشعار «محمدمهدی سیار»، «محسن رضوانی»، «مهدی جهاندار» و... استفاده شده است. 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
هدایت شده از بافتار
به پای قدم‌های زائر مداحی‌های اربعینی به قلم محسن رضوانی و نوای میثم مطیعی 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
بافتار
‌ 🔹«کنار قدم‌های جابر، سوی نینوا رهسپاریم ستون‌های این جاده را ما، به شوق حرم می‌شماریم» این اثر، یکی از مهم‌ترین و خاطره‌انگیزترین نوحه‌های راه‌پیمایی اربعین است. سال‌هاست که صدای میثم مطیعی به واسطه اشعار محسن رضوانی، راوی وجوه متمایزی از پدیده اربعین حسینی است و هربار، بخشی از آن وجوه، خود را به زیبایی در بستر شعر و نوحه نشان می‌دهد. این دو هنرمند از پیشگامان شعر و نوحه برای موضوع اربعینند. هم‌افزایی این دو هنرمند، منحصر در پیشتازیِ پرداخت هنری به اربعین نیست. آن‌ها آثاری خلق کرده‌اند که صرفا به سراغ مضامین دلتنگی و حس معنوی زیارت نرفته‌، بلکه نگاه تمدنی و روایت امتی از پیاده‌روی اربعین را برجسته کرده‌اند. 🔹دو زبانه بودن (فارسی_عربی) مداحی‌های اربعینیِ مطیعی، نشانه روشنی از نگاه امت‌محور او و رضوانی به پدیده اربعین است. هر دوی آن‌ها به عربی، تسلط کامل دارند و با همین نوحه‌ها، پیوندهای فرهنگی عمیقی میان ملت‌های مسلمان ایجاد کرده‌اند. 🔹تقویت و تمرکز بر وجه مجاهدانه پیاده‌روی اربعین، از دیگر ویژگی‌های اشعار محسن رضوانی است. استفاده از مضامین مبارزه، جهاد و حتی پیوند فتح قدس با حماسه اربعین، کمک می‌کند تا ارتباط تاریخی قیام کربلا با امروز و مجاهدت امت‌ها علیه ظالمان و مستکبران با همین حرکت عظیم به ظهور برسد. 🔹 تبدیل راهپیمایی اربعین به نماد قیام منتظران حضرت صاحب‌الزمان(عج) و توجه به حضور امام و تمرین آمادگی برای ظهور در بستر اربعین، از دیگر وجوه متمایز نوحه‌های اربعینی رضوانی و مطیعی است. 🔹فرم اجرای این آثار با صدای مطیعی که همزمان حس غم و حماسه را در کنار هم دارد، نکته منحصربفرد دیگری است. غمی احیاگر و فاتحانه و حماسه‌ای مبارزه‌جو که از روح شعر به صدای مطیعی جریان یافته. صدای مقتدرانه او مضامین گسترده اشعار رضوانی را به خوبی به دوش می‌گیرد و به گوش می‌رساند. 🔹ترکیب هنری رضوانی و مطیعی تا به امروز، آثار خاطره‌انگیزی را از این دو برای اربعین به یادگار گذاشته. ما در این فرسته، به مناسبت ایام اربعین حسینی، تعدادی از این آثار را معرفی کرده‌ایم. . . 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35