🌷امام مهدی شناسی ۵۵🌷
🌿شرح قرآنی دعای ندبه🌿
🔶فراز پنجاه و سوم
🍀اللَّهُمَّ وَ أَقِمْ بِهِ الْحَقَّ وَ أَدْحِضْ بِهِ الْبَاطِلَ وَ أَدِلْ بِهِ أَوْلِیَاءَکَ وَ أَذْلِلْ بِهِ أَعْدَاءَکَ؛
خدایا حق را به وسیله او برپا دار و باطل را به او نابود کن و دوستانت را به سبب آن جناب به دولت برسان و دشمنانت را به دست او خوار گردان.🍀
💠در این فراز نیز در قالب دعا یکی از معارف کاربردی و مهم مهدوی گوشزد شده است که آن عبارت است از درگیری حق و باطل و غلبه نهایی حق. در این باره آیات قرآنی فراوانی داریم که برخی از آنها با نکات خود بیان میشود.
🔷آیه اول
💠آیه ۸ سوره انفال: «لِیُحِقَّ الْحَقَّ وَ یُبْطِلَ الْباطِلَ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُجْرِمُونَ؛ تا (خدا) حقّ را استوار وباطل را نابود سازد، هرچند مجرمان خوش نداشته باشند».
✅نکتهها
🔺۱. این آیه، به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و مسلمانان دلداری میدهد که سرانجام حق پیروز و باطل نابود میشود. برخی روایات، مصداق روشن این آیه را زمان ظهور حضرت مهدی علیه السلام دانسته اند که با قیام آن حضرت، سلطه ی باطل برطرف شده و حکومت حقّ و عدل بر جهان حاکم میشود.
🔺۲. وعدههای الهی به خاطر منافع شخصی و مادّی افراد نیست، بلکه برای تحقّق حق و نابودی باطل است: «لِیُحِقَّ الْحَقَّ».
🔺۳. حق، ماندنی و پابرجاست و باطل، فانی و رفتنی است: «لِیُحِقَّ الْحَقَّ وَ یُبْطِلَ الْباطِلَ».
🔺۴. ترسی از عصبانیّت و ناخوشایندی دشمن کافر و مجرمان نداشته باشیم، خداوند اراده ی خود را محقّق خواهد ساخت: «وَ لَوْ کَرِهَ الْمُجْرِمُونَ».
🔷آیه دوم
💠آیه ۱۷ سوره رعد:
«أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَسالَتْ أَوْدِیَةٌ بِقَدَرِها فَاحْتَمَلَ السَّیْلُ زَبَداً رابِیاً وَ مِمَّا یُوقِدُونَ عَلَیْهِ فِی النَّارِ ابْتِغاءَ حِلْیَةٍ أَوْ مَتاعٍ زَبَدٌ مِثْلُهُ کَذلِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفاءً وَ أَمَّا ما یَنْفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الْأَرْضِ کَذلِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ؛ خداوند از آسمان آبی فرو فرستاد، پس رودخانهها به اندازه (ظرفیّت) خویش جاری شده و سیلاب کفی را بر خود حمل کرد و از (فلزّات) آنچه که در آتش بر آن میگدازند تا زیور یا کالایی به دست آرند، کفی مانند کفِ سیلاب (حاصل شود) این گونه خداوند حقّ و باطل را (به هم) میزند پس کف (آب) به کناری رفته (و نیست شود) و امّا آنچه برای مردم مفید است در زمین باقی بماند. خداوند این گونه مثالهایی میزند».
✅نکتهها
🔺۱. در این آیه دو مثال برای معرّفی باطل بیان شده است، یکی مثال کفی که بر روی آب ظاهر میشود و دوم کفی که هنگام ذوب فلزات، روی آنها را میپوشاند. باطل همچون کف است، زیرا: ۱. رفتنی است؛ ۲. در سایه حق جلوه میکند؛ ۳. روی حق را میپوشاند؛ ۴. جلوه دارد، ولی ارزش ندارد. نه تشنه ای را سیراب میکند نه گیاهی از آن میروید؛ ۵. با آرام شدن شرایط نابود میشود، ۶. بالانشین و پر سر و صدا، امّا توخالی و بی محتوا است.
🔺۲. تمثیل، مسائل عقلی را محسوس و راه رسیدن به هدف را نزدیک مینماید، مطالب را همگانی و لجوجان را خاموش میکند؛ بنابراین قرآن از این روش بسیار استفاده کرده است.
🔺۳. فیض الهی جاری است و هرکس به مقدار استعدادش از آن بهره مند میشود: «أَوْدِیَةٌ بِقَدَرِها».
🔺۴. تلاش برای ساخت وسایل ضروری (متاع) یا رفاهی (حِلیة) پسندیده است: «یُوقِدُونَ عَلَیْهِ فِی النَّارِ».
🔺۵. در کوره حوادث است که ناخالصیها معلوم و حق و باطل ظاهر میشود: «یُوقِدُونَ عَلَیْهِ... زَبَدٌ مِثْلُهُ».
🔺۶. وجود باطل به مکان و زمینه ی خاصی اختصاص ندارد (کف، هم بر روی سیل سرد و هم بر روی فلزات گداخته ظاهر میشود. ): «زَبَدٌ مِثْلُهُ».
🔺۷. سرچشمه باطل، ناخالصیهایی است که حق و حقیقت به آن آلوده شده است: «یَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ».
🔺۸. حق و باطل با هم هستند، امّا سرانجام باطل رفتنی است: «فَیَذْهَبُ جُفاءً».
🔺۹. نفع مردم در حقّ است: «ما یَنْفَعُ النَّاسَ».
🔺۱۰. حقّ ماندنی است: «فَیَمْکُثُ فِی الْأَرْضِ».
🔺۱۱. هر ثروت، دانش، دوست و یا حکومتی که برای مردم مفید باشد، ماندنی است: «ما یَنْفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الْأَرْضِ».
🔺۱۲. آنچه از سوی خداوند نازل میشود، همچون باران خالص و حقّ است، ولی همین که با مادیات درآمیخت، دچار ناخالصی و زمینه ی پیدایش کف و باطل میشود: «أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً».
🔷آیه سوم
💠آیه ۸۱ سوره اسراء:
«وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً؛ و بگو: حق آمد و باطل نابود شد، همانا باطل نابود شدنی است».
#مهدی_شناسی
#شرح_دعای_ندبه
#امام_زمان
#استاد_قرائتی
@baghiyatollah_313
همین که ...
سایه پر مهـ❤️ـرت ؛
بر سرمان نشسته ...
یک عمر ...
سجده شکر می خواهد ...
سلام مهـ❤️ـربانترین پدر، سایه ات مستدام
#سلام
#دلنوشته_مهدوی
#امام_زمان
پیشنهاد عضویت👇👇👇
@baghiyatollah_313
👆👆👆
🌀پوستر شماره 2⃣7⃣
👈کتاب #ما_منتظریم (خورشید مهدویت در منظومه فکری چهل ساله امام خامنهای)، صفحه ۶۸
🗓بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمهی شعبان در مصلای تهران، ۱۳۸۱/۷/۳۰
📒 #پوستر_کتاب_ما_منتظریم
پیشنهاد عضویت👇👇👇
@baghiyatollah_313
تا کی بنگارم ...
غـم بی طاقتی ام را؟؟؟
ای برده مرا ...
طاقت ایام ...
کجــایی؟؟؟
سلام حضرت دلـ❤️ـبر ...
#سلام
#شعر_مهدوی
#امام_زمان
پیشنهاد عضویت👇👇👇
@baghiyatollah_313
📌 برای پختن اُملت آمادهای؟!
🔰 اسلام، مرحلهای بودنِ رشد را میپذیرد و به موقعیت جسمانی و روانی و نحوۀ برخورد مناسب والدین اهمیت میدهد و دوران تربیت را به سه دورۀ هفتساله تقسیم میکند:
1⃣ هفت سال اول: دورۀ آقایی کودک و دوران بازی اوست. کودک باید مورد احسان، محبت و نوازشِ والدین قرار گیرد.
2⃣ هفت سال دوم: خواندن و نوشتن را یاد میگیرد. فرزند، بنده و فرمانبردار است و والدین فرزندشان را به اخلاق و آداب درست و شایسته تربیت میکنند.
3⃣ هفت سال سوم: دوران یادگیری مقررات زندگی و حرام و حلال است. فرزند در این مرحله بهعنوان مشاور در ادارۀ امور به خانواده کمک میکند.
👈 ضربالمثلی میگوید: «برای پختن یک اُملت خوشمزه، حداقل باید یک تخممرغ بشکنیم.» يعنی برای بهدستآوردن هر چيزی، بايد هزينهاش را بپردازیم. اين هزينه گاهی زمان، گاهی پول، گاهی گذشتن از خوشیها و... است.
⭕️ اگر هدف شما تربیت فرزند مهدوی باشد، ارزش پرداخت هزینه را دارد، زیرا با تربیت مهدویِ فرزندتان زمینۀ کسب خیر دنیا و آخرت را هم برای خود و هم برای فرزندتان فراهم میکنید.
#تربیت_مهدوی ۱۰
پیشنهاد عضویت👇👇👇
✅@baghiyatollah_313
📌 #پاسخنامه ۶۳ :
❓ سؤال: شکست سپاه سفیانی چگونه است؟
✅ پاسخ صحیح گزینهٔ «زمین آن را فرو میبرد» است.
سفيانی سپاهی به كوفه میفرستد كه ۷۰ هزار نفر هستند. تا اهل کوفه را بکشند و اسیر کنند. در این زمان پرچمهایی از سمت خراسان خود را به کوفه میرسانند که در میانشان یاران راستین مهدی است.
سفيانی، سپاهی به سمت مدينه میفرستد که بعد از مدينه در پی امام مهدی به سوی مكه میروند. فرماندهٔ سپاه سفيانی در بيابانی فرود میآيد.
ناگهان ندائی از آسمان بلند میشود [که: ای کویر خشک و سوزان! این سپاه تجاوزکار را نابود ساز!] و اینجاست که زمین آنها را فرو میبرد.
📚 البرهان فی تفسیر القرآن، ج ۱، ص ۳۵۳ و ج ۲، ص ۸۷
📝 #پرسش_و_پاسخ_مهدوی
پیشنهاد عضویت👇👇👇
⚪️ @baghiyatollah_313