❇️آشنایی با برخی از بابیان و بهائیانِ نادم و مستبصر (۳)
نیز باید از ملاحسن بجستانی نام برد که از ارکان بابیت و به اصطلاح از «حروف حی» بود(۱) و نهایتاً از باب برگشت.(۲) آواره در الکواکب الدریه راجع به وی می نویسد: «ملاحسن بجستانی… در امر باب ارتیات یافت، در حالی که از حروف حیّ بیان(۳) بود» .همچنین بایستی از ملاجواد برغانی قزوینی(خویشاوند نزدیک قره العین، و عامل آشنایی و ارتباط با شیخیه)، ملا عبدالعلی هراتی و میرزا ابراهیم شیرازی یاد کرد که از مریدان نخستین و برجسته ی باب بودند ولی بعد که به بی مایگی باب و بی بنیادی ادعایش پی بردند از وی برگشتند و برغانی حتی رساله ای بر ضد باب نگاشت که با واکنش تند قره العین روبه رو شد.(۴)نبیل زرندی، مورخ مشهور بهائی، به عدول این سه تن از بابیت تصریح دارد و البته ادعا می کند که این امر، ناشی از حسادت آنان نسبت به ملاحسین بشرویه ای (باب الباب) بوده است!(۵) در حالی که باید گفت، خود بشرویه ای نیز – طبق قرائن و شواهد موجود- باب را صرفاً به عنوان باب بقیه الله(عجل الله تعالی فرجه) شمرده و با داعیه هایی چون «نسخ اسلام» میانه ای نداشت، و اگر از بحران خونین جنگ و گریز با قوای دولتی (در قلعه ی طبرسی) جان سالم به در می برد و دعاوی تازه ی علی محمد باب (قائمیت و رسالت و…) را می شنید، هم چون دوستانش (عبدالخالق و هراتی) از باب و بابیت می برید.اهتمام و محافظت بشرویه ای (در قلعه ی شیخ طبرسی) بر رعایت احکام و مقررات اسلامی و ترویج آموزه های آن، یورشهای نظامی او و یارانش به قوای دولتی با شعار «یا صاحب الزمان»، و از همه مهم تر، اظهار مخالفت جدی و قاطعش با اعلام الغاء اسلام توسط قره العین و حسینعلی بهاء در دشت بدشت(۶) و تصریح به این که: «اگر من در بدشت بودم اصحاب آن جا را با شمشیر کیفر می نمودم» (۷)، از جمله ی این قرائن و شواهدند.به نکته مهم و در خور ملاحظه در این زمینه توجه می دهیم: آن گونه که فوقاً گذشت، ایمان عبدالخالق یزدی به شخص باب، ناشی از تبلیغات ملاحسین بشرویه ای بود و عبدالخالق زمانی که از ادعای تازه باب مبنی بر «قائمیت» مطلع شد، باب را شدیداً طرد کرد. از انضمام این دو مطلب مسلم تاریخی، به روشنی بر می آید که بشرویه ای، نزد عبدالخالق، تنها از «بابیت» علی محمد شیرازی، و این که او «باب» و دروازه ی علم ائمه اطهار و حضرت بقیه الله(عجل الله تعالی فرجه) است، سخن گفته بود و نه چیزی بیشتر. زیرا، در غیر این صورت، اگر عبدالخالق می فهمید علی محمد دعاوی بالاتری دارد، از همان آغاز از او کناره می گرفت. (چنان که در آثار اولیه ی باب نظیر تفسیر سوره ی یوسف نیز کراراً می بینیم که رهبر بابیان، صریحاً از حضرت محمد بن الحسن العسکری به عنوان آخرین امام معصوم یاد کرده و خود را تنها به عنوان فردی بسته و پیوسته به ایشان، و فدایی راه او، قلمداد می کند(۸)). نکات فوق، منضم به قرائنی چون مخالفت بشرویه ای با سناریو الغاء اسلام توسط جمعی از سران بابیه در بدشت، این گمانه را قویاً دامن می زند که خود بشرویه ای نیز (که از جانب علی محمد، عنوان «باب الباب» گرفته بود) علی محمد شیرازی را فردی فراتر از «باب» و نایب خاص امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) نمی انگاشت و در واقع، آن همه جانبازیهای دلیرانه ی وی و یارانش در برابر قوای دولتی در قلعه ی شیخ طبرسی مازندران (که بابیان و بهائیان، بدان افتخار کرده و برای «مظلوم نمایی» و مهم تر از آن، برای اثبات «حقانیت! دین تراشیها» ی خود از آن، بهره ی وافر می برند) نه در راه مسلک بابیت (به معنای آیینی «جدا از اسلام و در تقابل با آن» ) بلکه در راه امام زمان معهود شیعیان (حضرت حجه ابن الحسن العسکری) صورت گرفته و علی محمد شیرازی در این میان، تنها به عنوان «نایب خاص» آن حضرت مطرح بوده و نه چیزی بیشتر.
📗(۱)مطالع الانوار، تلخیص تاریخ نبیل زرندی،۶۶
📗(۲)ظهور الحق، ۱۶۹-۱۷۰
📗 (۳)الکواکب الدریه، ۳۶۲
📗(۴)حضرت طاهره، نصرت الله محمد حسینی، ص۳۹۹ به بعد؛ ظهور الحق، ج۳، ص۴۸۴ به بعد.
📗(۵)مطالع الانوار، ص۱۳۶ -۱۳۸
📗(۶) الکواکب الدریه، عبدالحسین آواره، ۱۲۹ و ۱۳۰
📗(۷)ظهور الحق، اسدالله مازندرانی، ۱۰۹-۱۱۰
📗(۸)برای عبارات باب در این زمینه ر.ک: اسرارالآثار، اسدالله مازندرانی، ۳۶۸-۳۷۰ و نیز بحث ممتع مرحوم سید محمد باقر نجفی در کتاب بهائیان، ص ۱۶۳ و ۱۸۵ به بعد.
#بهائیت
💀@bahaiyat💀
52.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🕸بهائیت از دو زاویه (۶)
ادامه دارد....
#بهائیت_از_دو_زاویه
💀@bahaiyat💀
6.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️پیامبر صلی الله علیه وآله خطاب به دخترشان حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند:
روز قیامت، جبرییل میگوید:
ای فاطمه، حاجتت را از خدا بخواه!
و تو میگویی:
خدایا، شیعیانم!
خدا میفرماید: آنها را بخشیدم!
تو میگویی:
خدایا، شیعیان فرزندانم!
خدا میفرماید: آنها را هم بخشیدم!
تو میگویی:
خدایا، پیروان شیعیانم!
خدا میفرماید:
برو، هرکس به تو پناه بیاورد با تو در بهشت خواهد بود.
فَعِنْدَ ذَلِكِ يَوَدُّ الْخَلَائِقُ أَنَّهُمْ كَانُوا فَاطِمِيِّينَ
آنجاست که تمام خلق آرزو دارند که ایکاش از فاطمیون (دوستداران فاطمه سلاماللهعلیها) بودند.
📚 تفسير فرات الكوفي
🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩🏴🚩
🖤شهادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت
#حدیث_روز
💀@bahaiyat💀