eitaa logo
بهانه
316 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
543 ویدیو
43 فایل
حوزه باید انقلابی بماند. همه در این باره مسئولیم و باید از قلم، زبان و نفس خود برای آن هزینه کنیم. و لا تأخذه فی الله لومة لائم @aliahmadimehr
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 استوری قابل توجه راوی و فعال فرهنگی گیلانی درباره واکنش‌ها به اقدام غیرتمندانه امام جمعه رشت @bahaneee
🔻صمیمانه با حجت‌الاسلام قمی 🖊 مهدی جمشیدی ۱. این حقیر، ماه‌هاست که قصد داشتم نکته‌هایی را به اطلاع شما، که ریاست سازمان تبلیغات اسلامی را بر عهده دارید، برسانم اما نه مجالی از این سو بود و نه طلبی از آن سو. مانند وضع کلّیِ جبهۀ فرهنگی و فکریِ انقلاب، در اینجا نیز مناسبات ساختاریافته و ارتباطات منظم وجود ندارد و همه‌چیز به دست بادِ حادثه یا باران اتّفاق سپرده شده است. به نام «جبهه»‌ایم و در واقع، «مجموعه جزیره‌های پراکنده». برخی دسترسی خاص و همیشگی دارند و عدّه‌ای دور افتاده و مهجور هستند و بی‌نصیب از گفتگوی مستقیم. از همین نقطه، نخستین پیشنهادم را مطرح کنم؛ گفتگوهای منظمِ فصلانه و حتّی ماهانه با فعّالان فرهنگی و فکری. جلسه‌های رسمی و اداری نمی‌توانند چنین خلائی را پُر کنند. شما حاجت ضروری به گفتگوهای «نهادینه‌شده» و «مستمر» با کسانی دارید که در خطّ مقدّمِ میدان فرهنگ، در نبرد هستند. و البته به گفتگوهای پراکنده و بی‌ساختار ارجاع ندهید که غرضم آن نیست. از طرف دیگر، این گفتگوها باید جامۀ «رسانه» به تن کنند تا دیده شوند و همگان رشد فکری و معرفتی بیابند. جهانِ «روایت‌ها»، مبتنی بر رسانه است و باید خودِ گفتگو را در نیز در ظرف رسانه نشاند و عمومی کرد. اجازه بدهید تا مخاطب مردمی دریابد در چه بستر و زمینه‌ای، نتایج صورت‌بندی می‌شوند. مخاطب خود را از همسفری در این «مسیر»، محروم نکنید و او را ناگهان با «نتایج بسته‌بندی‌شده و قطعی» مواجه نسازید. بنابراین، از «جلسۀ رسمی» به «گفتگوی غیررسمی» عبور کنید و «رسانه» را بر «محفل» ترجیح بدهید. ۲. پرچم فرهنگ جز با «میدان‌گزینی» و «عینیّت‌مداری» برافراشته نخواهد شد. فرهنگ در متن واقعیّت اجتماعی، جاری و روان است و شما باید پا به همین میدان بگذارید. فرهنگ، «خواندنی» و «شنیدنی» نیست، بلکه باید در عمق میدان، آن را «لمس» کنید. پس در پی خلق «تجربۀ فرهنگی» برای خود باشد؛ تجربه یعنی حس‌وحالی که از معبر زیستِ واقعی در مناسبات فرهنگی می‌گذرد. «از بیرون» و «بر اساس گزارش»، نمی‌توانید گرهی را بگشایید، بلکه باید «وجود»تان در فرهنگ، غوطه‌ور شود. این جمله‌ها را در حالی می‌نویسم که در ذهن خود برای آنها، مصداقی جز سیّدمرتضی آوینی نمی‌یابم؛ او از آنچه که می‌گفت و می‌نوشت، «تجربۀ عینی» نیز داشت. آری، میدان فرهنگ، نشست و همایش و جلسه‌های اداری نیست، بلکه عمق محله‌هاست، و فعّالان فرهنگی در مسجدها، و گروه‌های خودجوش که تولید می‌کنند، و یادداشت‌نویسان فضای مجازی، و عرصه‌های مواجهه و مناظرۀ معرفتی و ... . اگر در فلان مدرسه یا دانشگاه و یا خیابان، تعدادی دختر تجمع کرده‌اند و با کشف حجاب، تمایز خود را عیان می‌کنند؛ شما باید همین جا را میدان بدانید و در آن حاضر باشید. برخی بزرگان وقتی با درخواست گفتگو مواجه می‌شدند، همان‌جا عبای خویش را بر زمین پهن می‌کردند و به گفتگو می‌نشستند. «اثر» و «خاصیّت» در این نوع تعاملات، نهفته است. من در ماه‌های گذشته، تشنۀ مشاهدۀ حتّی «یک قاب» از چنین حضوری بودم. همین تجربه‌های کوچک، «گفتمان‌ساز» هستند؛ و مگر ندیدیم که جبهۀ فرهنگیِ دشمن از طریق آفریدن همین تجربه‌های کوچک، پیشروی کرد و روایت و فتنه و اغتشاش و ذهنیّت پدید آورد. ۳. ما در حالی که در حسرت چنین کنش‌هایی بودیم و هستیم، ناگهان می‌شنویم شما نسبت به یک لغزش گفتاری، موضع می‌گیرید. اگر در همه یا بیشتر این مسیر فرهنگیِ پُرحادثۀ ماه‌های اخیر، چنین می‌کردید و حضور میدانی و رسانه‌ای می‌داشتید، می‌گفتیم تعادل و توزانی وجود دارد، ولی وقتی مشاهده می‌کنیم که آخرین کنشگری شما از این دست، موضع یک‌سال پیش شما دربارۀ درگیری در اتوبوس بر سر حجاب بود، با خویش زمزمه می‌کنیم که ایشان تاکنون چه می‌کردند و چرا نبودند و این واقعه چه خصوصیّت منحصربه‌فردی داشته است که ایشان نتوانسته به سکوت چندماهۀ خود ادامه بدهد. صریح بنویسم: «نبودن»‌تان در معرکۀ واقعیّت فرهنگی، محسوس است و این قبیل موضع‌گیری‌های موردی در نسبت با آن سکوت و غیبت، سئوال‌برانگیز. «مسألۀ فرهنگیِ اصلی»، عادی‌سازیِ حرام سیاسی و شرعی و زنجیرۀ فرسودن سبک زندگیِ اسلامی و ایرانی است که کشف حجاب، یکی از حلقه‌های آن است. ما در این باره، تحلیل و تفسیر چندانی از شما نشنیدیم، و کنش میدانی و تجربۀ عینی نیز ندیدیم. و اگر غیر از این است، «بی‌خبریِ» ما حاصل «بی‌روایتیِ» شماست. «نگفتن‌ها» و «نبودن‌ها»ی شما در عرصۀ نزاع شناختی، همچون خالی‌کردن میدان برای دیگری‌های فرهنگی است تا آسوده‌خاطر، کج‌روایت ببافند و با تولید خُرده‌واقعیّت‌های اجتماعی، معانی غلط به جامعۀ ایران نسبت بدهند. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔴 شیخ فرهاد و تطهیر عنصر بدسابقه‌ای دیگر جناب فرهاد فتحی که با وجود دغدغه‌مندی و زحمات قابل تقدیر اشتباهاتی همچون را در کارنامه فعالیت‌های ایتایی خود دارد، به تازگی در واکنش به سخنان اخیر نکاتی گفته که واقعاً جای تعجب دارد. پایین آوردن سطح انتقاد دلسوزان انقلابی به جناب علوی در حد یک پروژه رسانه‌ای یک تهمت و اشتباه بزرگ است. بر عکس فرمایش شما آن کسی که معادلات و ویژگی‌های خاص حوزوی را ملاحظه نکرده و پر قدرت بر خلاف سنتهای اصیل حوزوی گام برمی‌دارد و به سیره سلف صالح و علمای مهذب پشت کرده است، شخص جناب علوی است نه منتقدین ایشان. جناب آقای فتحی در نقدهایتان به پدیده شوم و نامبارک اشاره نکرده‌اید. می‌دانید که اصلی ترین نقد منتقدین ایشان مربوط به همین مسأله است. برای دلسوزان انقلابی جای سوال است که چه شد که می‌گفت: «ما در مجموعه این هنر را داشتیم که به احترام بزرگان و که الان هستند، از نشست اساتید، یک هم بیرون نیامده؛ نه به احترام! ما به این عمل کردیم.»؛ چه می‌شود که دیگر ضرورت احترام به پیرمردها از بین میرود و ناگهان رویه حوزوی می‌شود و رساله‌ای چاپ و منتشر می‌شود؛ آن هم در زمان حیات مراجع عظام تقلید از جمله آیت‌الله صافی گلپایگانی (ره). جناب فتحی تیتر شدن مسلسل‌وار سخنان علوی بروجردی توسط رسانه‌های خونخوار معاند، شما را آزار نمی‌دهد؟ مواضع شتاب زده وی در ماجرای خانم امینی و تشجیع اغتشاشگران چطور؟ اینها جای نقد ندارند؟ چطور میتوانید با ساده‌انگاری، نقدهای اساسی به وی را پروژه رسانه‌ای بنامید ؟! جناب آقای فتحی چگونه است که بدون تحقیق و بررسی همه جانبه در مسائل حساسی چون مباحث جریان شناسی حوزوی اظهار نظر می‌کنید؟ آیا برای شما درس عبرت نشد وقتی فرید مدرسی را تطهیر کردید و بعد از چندی وی که سابقه طولانی در اهانت به علمای مبارز و انقلابی همچون علامه مصباح یزدی داشته، وقتی به خودتان اهانتی کرد تازه برآشفتید و شروع کردید علیه او موضع گرفتن! https://eitaa.com/bahaneee/2095 https://eitaa.com/bahaneee/2060 @bahaneee
کسی که بی حجاب است ممکن است توبه کند و پشیمان شود اما کسی که بی حجابی را تئوریزه کرده و برای نهادینه کردن آن، توجیه فقهی و... درست کرده، توبه هم بکند، فایده ای ندارد. لزوم برخورد قانونی با کسانی که علیه احکام خدا، نظریه پردازی می‌کنند: مهدی نصیری،حسن آقامیری، سروش محلاتی و... @bahaneee
9.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عقل صدا زد که بمان، عشق صدا زد که برو مداحی زیبای حاج مهدی رسولی درباره حمیدرضا @bahaneee
ابوالحسن نواب در مورد فتنه ٨٨:یک اتفاقی بوده که تمام شده است از این دست حوادث در کشورها خیلی به ‌وجود می‌آید ١۴٠٢.٢.١٣ ١. فتنه ٨٨ شورش علیه جمهوریت بود و ظاهرا مدعیان جمهوریت اصلی‌ترین حامی جمهورستیزان‌ند. ٢. حذف مجازات نیم‌بند سران فتنه مشارکت را افزایش نمی‌دهد، قوت قلب حامیان اصلی نظام را می‌کاهد @bahaneee
هدایت شده از بهانه
🔴 خواهی نشوی رسوا! "ابراز مواضع انقلابی توسط افراد" رابطه مستقیم دارد با: " قوّت و پیشرفت گفتمان انقلابی" روشنگری‌ها و بصیرت‌افزائی‌های جبهه انقلاب که به نتیجه می‌رسد، همه میگیرند. یعنی در حقیقت کار دیگری نمیتوانند کنند. اما هرجا ضعف در گفتمان انقلاب پیش می‌آید، باید منتظر افاضاتِ سکولارها و هم باشیم. ولی در شرایط جبهه حق، همین دگراندیشان هم حرفهای انقلابی میزنند. به تَبَعش برخی دوستان خودی، به اشتباه آنان را می‌انگارند یا درصدد جذبشان به دایره انقلاب برمی‌آیند. 🔸 طبیعی‌ست آنهایی که سالهاست دل در گروِ انقلابی‌گری ندارند، جذب‌شدنشان با یکی دو بار نیست و انقلابی نمایاندشان در حقیقت مخلوط کردن حق و باطل است. پ.ن: خواستم بدانید! @bahaneee
بهانه
جای تقدیر و تشکر است از مسئولین محترم هیئاتی که جلسه این هفته خود را به یاد بود حمیدرضا برگزار کردند. @bahaneee