🔴چه شد که یک فاضل حوزوی مقابل #ولایت ایستاد؟
#قسمت_اول
ماجرای سقوط آقای #شیخ_حسینعلی_منتظری را به حق میتوان از مسائل چالش برانگیز و عبرت آموز بعد از انقلاب دانست. آسیب شناسی حیات طلبگی #یک_فاضل_حوزوی که در زمان نهضت حضرت امام(ره) و پیروزی آن مجاهدات و تلاشهایی داشته است، لکن در برهه ای مهم از تاریخ انقلاب اسلامی مقابل مقام ولایت فقیه ایستاد.
او که خود در موضوع «ولایت فقیه» مفصلا بحث علمی کرده و در دفاع و تبیین این نظریه کتاب نوشته، چه شد که به رویارویی با ولی فقیه کشیده شد؟
این نوشتارهای پراکنده، از منظر #آسیبشناسی_طلبگی با عناوین زیر به ماجرای آقای شیخ حسینعلی میپردازد:
🔻عدم همخوانی حرف و عمل
🔻عدم اعتقاد قلبی به سخنان
🔻عدم استقلال شخصیت سیاسی و اجتماعی
🔻غرور و خود بزرگ بینی
🔻سادگی و لادگی
🔻اقدام و نظردهی در امور مهمه، قبل از بررسی
🔻نفوذ
پرونده ویژه #آسیبشناسی_حیات_طلبگی_شیخحسینعلیمنتظری را در بهانه بخوانید.
برگرفته از فصلنامه پانزده خرداد و کتاب روزگار قائممقامی
@bahaneee
🔴چه شد که یک فاضل حوزوی مقابل #ولایت ایستاد؟
#قسمت_دوم
🔶عدم همخوانی حرف و عمل:
(توبه فرمایان چرا خود توبه کمتر میکنند!؟)
در جای جای زندگی شیخ حسینعلی منتظری این مطلب یافت میشود که ایشان خلاف آنچه میگوید عمل میکند. مثل شعارهای مبتنی بر پایبندی به #قانون، #عدالت و #رعایت_حقوق_مردم و این دست موارد. این گونه سخنان او صرفا در حد #شعار بوده و اگر هم اراده ای برای اجرای آن وجود داشت، شعاع اجرای آن نباید متوجه ایشان، خانواده و نزدیکان و یاران ایشان میگردید. وی پخش اعترافات سیدمهدی هاشمی از تلویزیون برنتافت و اینگونه خرده گرفت که:
«چرا مصاحبه ای را که به ضرر من و بیت من و مدارس من بود، اجازه دادید پخش شود؟»
🔹توصیه به #تفحص درباره #شنیدهها و عدم عمل به آن توسط توصیه کننده:
آقای منتظری در نامه ای به امام، با تمسک به آیات قرآنی: «یا ایها الذین آمنوا اجتنوا کثیرا من الظن...» و «یا ایها الذین آمنوا ان جائکم فاسق بنبإ فتبیّنوا...» و نیز با آوردن چند روایت بدون هیچ شرح و توضیحی به اصطلاح خواسته است به امام توصیه کند که هر خبر و گزارشی را بدون تحقیق و پرس و جو نپذیرند و به آن ترتیب اثر ندهند در صورت یکه دأب اما در درازای زندگی سیاسی چنین بود که آنچه میشنید، روی آن تأمل میکرد و بدون تحقیق و تفحص هرگز آن را باور نمیکرد و رمز موفقیت امام نیز در همین نکته نهفته بود که گفته ها و گزارشها را هر چند از موثقترین منابع به او رسیده بود، به آسانی نمیپذرفت و در مرحله نخست چند علامت سوال دربرابر آن میگذاشت و تا پاسخ آن سؤالها به دست نیامده بود، درباره آن گزارش نفیا و اثباتا اظهار نظر نمیکرد.
لکن آقای منتظری بارها و بارها در خاطرات خود از #شنیدههای_خود سخنانی نقل میکند که نه تنها هیچ گونه تحقیق و تفحصی درباره آنها نکرده بلکه به آنها ترتیب اثر داده و بر اساس آنان موضع رسمی گرفته است.
نمونه هایی از این مورد را در پایین ذکر میکنیم:
🔻شنیدم برخی از مسئولان پیش امام رفته بودند و علیه من مطالبی گفته بودند بعد برای اینکه امام را تحت تاثیر قرار دهند شروع به گریه کرده و عمامه بر زمین کوبیده بودند.... (ص669)
🔻در این روزهای آخر معلوم شد کسانی به فکر بوده اند که مرحوم امام را وادار کنند آقای حاج احمد آقا را برای بعد از خود تعیین کنند. (ص679)
🔻شنیدم یکی از قضات همین دادگاه ویژه به یک نفر که روحانی نیست و به اتهام ارتباط با من بازداشت شده بود، گفته بود پرونده شما هیچ چیز که قابل تعقیب باشد ندارد فقط یک نامه به آیت الله خامنه ای بنویس توبه کن... (ص 738)
🔻این اواخر شنیدم که احمد آقا ابراز ناراحتی کرده بود که چرا نامه مرا به دست امام نداده است... (ص748)
🔻شنیده ام آقای حاج احمد آقا در زندان سراغ آقای قطب زاده رفته و به او گفته است شما مصلحتا این مطالب را بگویید و اقرار کنید... (ص643)
🔻بعد از مدتی هم همان منوچهر قربانی فر برای من پیغام فرستاد که قرار است شما را از قائم مقامی عزل کنند... و این نشان میدهد که آقایان مدتها پیش از نامه 1/6 و 1/8 که در فروردین 68 اتفاق افتاد تصمیم خود را گرفته بودند.
در این مورد که آقای منتظری با استناد به قول یک مأمور «سیا» اظهارات او را تا آن پایه معتبر و خدشه ناپذیر میپندارد که به تحقیق و تفحص نیاز ندارد؟!
آیا در چنین مواردی آیه «إن جائکم فاسق بنبإ فتبینوا» مصداق پیدا نمیکند؟!
پرونده ویژه #آسیبشناسی_حیات_طلبگی_شیخحسینعلیمنتظری را در بهانه بخوانید.
@bahaneee
🔴 چه شد که یک فاضل حوزوی مقابل #ولایت ایستاد؟
🔶عدم اعتقاد قلبی به سخنان
#قسمت_سوم
یکی از دلایل عدم ثبات پایداری اقدامات آقای منتظری و تغییر نگاه های او با تغییر شرایط گوناگون، #عدم_اعتقاد_قلبی او به سخنان خود است.
🔻روزی که بر مسند قائم مقامی نشسته است با دلایل عقلی و نقلی ادعا میکند که « اصولا رئیس جمهور نه تنها هیچ استقلالی از حیث مشروعیت و دایره و اختیارات نسبت به رهبری ندارد بلکه فقط عامل و کارگزار ولی فقیه است و نیز هیچ یک از قوای سه گانه مستقل از رهبری مشروعیت ندارند و همه فرمان برند و کارگردان اصلی در مسائل مربوط به دولت شخص رهبری است و...»
و آنگاه که از قائم مقامی عزل میشود یکباره با 180 درجه چرخش به نقد ولایت مطلقه فقیه میپردازد و اعلام میکند :
«لازمه ولایت مطلقه نادیده گرفتن همه این نهادهاست و این همه نیرو نیز بودجه کشور را صرف انتخابات نمایندگان مجلس و ریاست جمهوری نمودن لغو بلکه تبذیر میباشد . زیرا مطابق تفسیر آقایان خود رهبر در مسائل تصمیم میگیرد و برای اجرا به هرکس خواست محول میکند و محدودیتی برای او وجود ندارد . آقایان در تبلیغات خود پیوسته روی اصل ولایت فقیه و اطلاق آن تکیه میکنند ولی این همه اصول متضمن حاکمیت مردم و حقوق آنان را نادیده میگیرند..» (خاطرات/فصل هفتم)
🔻یک روز فرزند خود را روانی و مجنون و مریض و روز دیگر فیلسوف و فقیه و حکیم معرفی میکند.
🔻روزی با فتوای حکم مفسد فی الارض و حکم محاربه، دهها نفر را به پای اعدام میفرستد و روز دیگر شکایت از اعدام منافقین میکند.
عدم ثبات فکری و عملی در سرگذشت سیاسی و اجرایی جریان آقای منتظری نشان از عدم اعتقاد او به سخنان خود است.
پرونده ویژه #آسیبشناسی_حیات_طلبگی_شیخحسینعلیمنتظری را در بهانه بخوانید.
@bahaneee
🔴چه شد که یک فاضل حوزوی مقابل #ولایت ایستاد؟
#قسمت_چهارم
🔸عدم #استقلال_شخصیت سیاسی و اجتماعی:
از زندگی نامه ایشان اینگونه استنباط میشود که آقای منتظری از دوران طلبگی تا به امروز، از جنبه استقلال فکری و سیاسی قابل نقد بوده و به ندرت توانسته است روی پای خود بایستد و بدون تکیه بر دیگران امور خود را پیش ببرد. از ابتدای ورود به قم که با دو نفر دیگر همراهی میکرد، با برگشت آن افراد به قم قدرت باقی ماندن در قم را نیافت و به نجف آباد برگشت.(گذری بر زندگی و اندیشه ایت الله منتظری / مصطفی ایزدی / ص 23)
در دوران نهضت امام بیشترین فعالیتهای سیاسی و مبارزاتی آقای منتظری نیز ریشه در همراهی او با آقای #ربانی_شیرازی داشت. بسیاری از موضع گیری های سیاسی او در واقع موضع آقای ربانی بود. برخی از اعلامیه ها و بیانیه هایی که با امضای این دو نفر است به قلم آقای ربانی و طرح او میباشد. حجت الاسلام سید حمید روحانی نقل میکند: به یاد دارم در آن دوران وقتی طوماری را برای امضا نزد آقای منتظری میبردم بدون آنکه متن آن را بخواند، به امضاها نگاه میکرد. اگر امضای آقای ربانی پای آن بود بی چون و چرا امضا میکرد اما اگر نبود میگفت طومار را ببرید پیش آقای ربانی امضا کنند بعد پیش من بیاورید. ما چون این اخلاق آقای منتظری را به دست آورده بودیم، همیشه طومار را نخست نزد آقای ربانی میبردیم و از او امضا میگرفتیم و سپس نزد آقای منتظری میبردیم.
وابستگی و اعتماد آقای منتظری به آقای ربانی به حدی ریشه دار بود که شبکه مهدی هاشمی سالیان درازی، تلاش گسترده ای کرد که او را از آقای ربانی جدا کند و سرانجام نیز جدا کرد.
پرونده ویژه #آسیبشناسی_حیات_طلبگی_شیخحسینعلیمنتظری را در بهانه بخوانید.
@bahaneee
🔴چه شد که یک فاضل حوزوی مقابل #ولایت ایستاد؟
#قسمت_پنجم
🔸غرور و خود بزرگ بینی
با مطالعه تاریخ صدر اسلام و با مشاهده #خوارج در زمان امیرالمومنین (ع) میبینیم که آنها نه تنها خود را از امام علی (ع) خردمندتر و مصلحت اندیشتر میپنداشتند بلکه بر این باور بودند که نسبت به اسلام نیز شناخت بیشتر و دقیق تری دارند.
غرور و خود برتر بینی از آسیبها و آفاتی است که از ابتدای خلقت، امتحانهای بسیاری را برای امتحان شوندگان رقم زده است.
با مطالعه در زندگی آقای منتظری درمیبابیم که ایشان با انتصابشان به قائم مقامی به این باور رسیده بودند که در همه امور لشکری، اقتصادی، قضایی ، سیاسی ، نظامی و غیره از همه مسئولان کاردان تر، باتجربه ترو دانا تر است. ازاین رو در همه امور کشور دخالت میکرد و نظر میداد.
🔻آقای هادی هاشمی گفته بود این دخالت آقای منتظری در همه شئون و امور کشور تا آنجا بود که یک بار آقای هاشمی رفسنجانی به شوخی به آقای منتظری گفت: تنها مانده است که شما درباره روستای ما (بهرمان) اظهار نظر کنید.او که در شعار از استقلال دستگاه قضایی و قضات محترم سخن میگفت، در عمل انتظار داشت که قضات، طبق نظر و رای او حکم صادر کنند و رای بدهند.
🔻به بخشی از سخنان آقای منتظری در سال 75 اشاره میکنیم:
« من خودم یکی از پایه های اصلی نظام بودم... هرکسی ادعا کند که از من انقلابی تر است بی خود کرده. هیچ کس چنین ادعایی نمیتواند بکند . من از همه کس بیشتر به این انقلاب خدمت کرده ام... خمینی را من خمینی کردم من به اتفاق یک نفر دو نفر دیگر او را مرع کردیم. هر کس بگوید (او) از من انقلابی تر است، دروغ گفته است...» ( سخنرانی آقای منتظری در قم در تاریخ 23/5/75)
فصل هفتم خاطرات ایشان مملو از مسئولیت هایی است که در نظام جمهوری اسلامی چه از ناحیه خبرگان و چه از ناحیه امام به ایشان واگذار شده بود، مسئولیتهای بسیار زیادی که ذکر همه آنها خارج از حوصله این نوشتار است. عجیب است که در فصل هفتم خاطرات میگوید : «اساسا این سیستم اداره کشور که همه قدرت در یک نفر خلاصه شود هرچند آن فرد با تقواترین افراد باشد، روش صحیحی نیست و منجر به اشتباهات بزرگ میشود.»
جای سوال است که چرا آقای منتظری در آن دورانی که حساسترین مسئولیتهای این مملکت در دست ایشان بود، چنین ادعایی نکرد؟!
🔻انسانی که دچار عجب و #غرور و خود بزرگ بینی میشود تنها به خود می اندیشد حتی اسلام را در خود خلاصه میکند و تضعیف خویش را تضعیف اسلام می پندارد و اینجاست که خرده میگیرد: «چرا مصاحبه ای را که به ضرر #من و #بیت_من و #مدارس_من بود اجازه دادی پخش شود؟»
🔹این سخنان را مقایسه کنید با آنگاه که مردم در حضور حضرت روح الله شعار دادند: توطئه چپ و راست، کوبنده اش روح الله ست. امام با لحنی پرخاشگرانه آنان را از این شعار بازداشت و فرمود کوبنده توطئه ها #شما_مردمید، روح الله کی یه؟
در نجف یکی از شب نامه های که برضد امام منتشر شده بود برداشتند و به حضور امام رفتند و گفتند یا به ما اجازه دهید نسبتهای ناروایی که در این شبنامه به شما داده اند تکذیب کنیم و از شما دفاع کنیم و یا شخصا از خود دفاع کنید، امام پاسخ داد : دیگر مجالی برای دفاع از خود نماند است اگر مجالی باشد #باید_از_اسلام_دفاع_کرد .
پرونده ویژه #آسیبشناسی_حیات_طلبگی_شیخحسینعلیمنتظری را در بهانه بخوانید.
@bahaneee
🔴چه شد که یک فاضل حوزوی مقابل #ولایت ایستاد؟
#قسمت_ششم
🔸سادگی و لادگی:
در بخشی از نامه 6/1/68 امام (ره) به آقای منتظری آمده است :
« از آنجا که #ساده_لوح هستید و سریعاً تحریک میشوید در هیچ کار سیاسی دخالت نکنید، شاید خدا از سر تقصیرات شما بگذرد.»
موارد بسیاری از این سادگی و لادگی در بررسی زندگیِ شیخ حسینعلی منتظری یافت میشود. برای نمونه میتوان موضع ایشان درباره شهید محمد منتظری را ملاحظه کرد.
🔻او شهید محمد منتظری را علیرغم همه جانفشانی ها و رنجهایی که در زندنهای رژیم شاه و تبعید و هجرت از وطن متحمل شده بود؛ شخصیتی #مریض_روانی، #عصبی و #غیر_متعادل به جامعه معرفی میکند. این اظهارات را به وضوح میتوان در روزنامه کیهان/سه شنبه 27 شهریور 1358مشاهده کرد. لکن با کمال تعجب این سخنان از کتاب خاطرات آقای منتظری حذف شده است!
🔻همچنین ایشان در مصاحبه 27 آذر 57 با بی بی سی در فرودگاه پاریس سخنانی میگوید که نزدیک بود #دردسرهایی برای انقلاب و آرمانهای امام ایجاد کند:
«دهاتی ها با چوب و چماق به هواداری از رژیم شاه به مردمی که بر ضد شاه تظاهرات میکنند، هجوم بردند و مردم را میکشتند.»
رسانه های غربی از این سخن چنین برداشت کردند که شاه در میان روستائیان از پایگاه وسیعی برخوردار است. در مقابل #شهید_محمد_منتظری سخت عصبانی، ناراحت و نگران شد و در آن چند روزی که آقای منتظری در فرانسه به سر میبرد به خبرنگاران رخصت نداد که بدون کنترل به او نزدیک شوند و با او مصاحبه کنند.
🔻 او به دنبال اشتباهی که در فرودگاه پاریس از آقای منتظری سر زد و برای برخی از رسانه های غربی چند روزی #خوراک_تبلیغاتی فراهم آورد میگفت:
فکر میکنید او مانند آقای خمینی است که اگر در اقیانوس رسانه های جهانی قرار بگیرد و یکسال تمام یک ریز حرف بزند، یک گاف نکند. آقای منتظری اگر بدون کنترل، دو دقیقه با آن خبرنگاران حرفه ای حرف بزند ده ها سوژه به دست آنها میدهد که میتواند خوراک تبلیغاتی یک سال آنها را فراهم سازد.
🔻یک دانشجوی ایرانی در نوفل لوشاتو به من گفت من در ذهن خود از آقای منتظری یک خمینی ثانی ساخته بودم لیکن وقتی او را دیدم یکباره ساخته ذهن من فرو ریخت و آنگاه که سخنان او را شنیدم، بی اختیار این مثال معروف به ایادم آمد : «پسته بی مغز، اگر لب واکند رسوا شود.»
🔹حمل بر صحتهای بیجا و بی مورد حتی درباره عناصری که جاسوس بودنشان محرز است، هم شاهدی دیگر بر همین سادگی و ساده لوحی ایشان است.
پرونده ویژه #آسیبشناسی_حیات_طلبگی_شیخحسینعلیمنتظری را در بهانه بخوانید.
@bahaneee
🔴چه شد که یک فاضل حوزوی مقابل #ولایت ایستاد؟
#قسمت_هفتم
🔸اقدام و اظهار نظر احساسی در مباحث بنیادین و سرنوشت ساز، قبل از مطالعه و بررسی دقیق و موشکافانه
این ویژگی و نقصِ رفتاری از آقای منتظری به کرّات به چشم خورده است. مواردی همچون اعتماد و #حمایت_از_مجاهدین_خلق قبل از بررسی دقیق تفکرات آنان، از آن جمله است.
اظهارات شخص آقای منتظری در این باره را ملاحظه کنید:
«من قبل از اینکه این زندان اخیر که ۵/۳ سال زندان من طول کشید بروم، با آقایانی که منتسب به سازمان مجاهدین خلق هستند، از نزدیک تماس نداشتم و از دورادور #علاقه هم داشتیم برای اینکه با آن دولت سابق و حکومت طاغوتی دلمان می خواست افراد مبارزه بکنند و اینها خوب گروه متشکلی بودند…دورادور علاقه داشتم به سازمان شان و کتاب های شان را هم من مطالعه نکرده بودم. خوب گروه متشکلی بودند، تقریباً #مایه_امیدواری بودند که بتوانند آن حکومت را ساقط بکنند از طریق جنگ های چریکی…»
در مصاحبه روزنامه جمهوری اسلامی گفتند: «گناه من این است که قبل از زندان نتواستم بخوانم، در زندان که خواندم دیدم افکار، استقاطی و اغرافی است.»
همین #تجربه در جریان منافقین باید برای ایشان کفایت میکرد که در واکنش به مسئله مجازات و رسیدگی به جرائم سید مهدی هاشمی که چندین قتل نفس و اقدامات خلاف دیگر در پرونده داشت، احتیاط کرده و #اظهارنظری_سنجیدهتر کند.
ایشان باید میدانست که همیشه خداوند شرایطی مثل زندان دو ره شاه برایش فراهم نمیکند که در یک جا آرام بدور از #وسوسه_اطرافیان و بمباران گفته ها و شنیده ها، گناه دیگری مثل گناه #تبلیغ و #تایید_منافقین مرتکب نگردد.
لیکن در تجربه بعدی میبینیم که #سیدمهدی_هاشمی را با این همه اتهامات که حداقل ماجرای قتل مرحوم شمس آبادی که خود آقای منتظری آن را ناشی از اشتباه و زیاده روی در تنبیه آن مرحوم میداند؛ #متدین، #متقی، #مدیر و #مدبّر معرفی کرد!
پرونده ویژه #آسیبشناسی_حیات_طلبگی_شیخحسینعلیمنتظری را در بهانه بخوانید.
@bahaneee
🔴چه شد که یک فاضل حوزوی مقابل #ولایت ایستاد؟
#قسمت_هشتم
🔸نفوذ
نگرانی امام از مسئله #نفوذ در بیت اقای منتظری از #سالها_قبل از نامه 68/1/6 بروز و ظهور داشته است. این را از پیام امام در 22تیر 1362 میتوان یافت :
« باید بدانید که تبهکاران و جنایت پیشگان بیش از هر کس چشم طمع به شما دوخته اند و با #اشخاص_منحرف_نفوذی در بیت شما، با #چهره_صد_درصد_اسلامی و #انقلابی ممکن است خدای نخواسته فاجعه به بار آورند و با یک عمل انحرافی نظام را به انحراف کشانند و به دست شما به اسلام و جمهوری اسلامی سیلی زنند.
الله الله در انتخاب اصحاب خود...
🔹در مقابل آقای منتظر نه تنها در راه پاکسازی بیت خود از عناصر مرموز و منافق گامی برنداشت بلکه دست هادی هاشمی را برای جلب عناصر وابسته به این گروهک به نام «تائبین» و دیگر چهره ها و گروه ها و گروهک های وابسته به بیگانه و مخالف امام و انقلاب اسلامی کاملا بازگذاشت و بیت خود را به پایگاه دگراندیشان و بدخواهان بدل کرد.
🔻مهدی هاشمی در اعترافات خود یکی از نقشه های ضدانقلابی خویش را برای بازکردن پای عناصر مخالف انقلاب به بیت آقای منتظری چنین افشا میکند:
«... ایجاد تسهیلات لازم جهت ملاقات نیروهای مسئله دار و معترض با آقا، چون دکتر پیمان و وابستگان به نهضت آزادی و مسامحه و موافقت با رفت و آمد افرادی چون ارمی (طلبه منافق تائب) در بیت آقا. (آقا هادی دراین باره میگفت به نظر آقا چون افراد (منافق) تائب هستند رفت و آمدشان بلا اشکال است.» رنجنامه / ص47
🔻ماجرای نفوذ عناصر ضدانقلاب و دگراندیشان در بیت منتظری از مباحث #اثبات_شده و #غیرقابل_خدشه ای است که منحصر در یکی دو نفر شخص و عنصر نفوذی هم نمیباشد. از #سیدهادی و #باند_سیدمهدی_هاشمی و افرادی همچون #کیمیایی و #جاسوس_سیا صلواتی گرفته تا #سمپاتهای_منافقین و #نهضت_آزادی و #جاسوس_سیا : منوچهر قربانی فر.
در واقع سرویسهای جاسوسی و گروها و سازمانهای فرصت طلب که از رخنه پذیری و تاثیر گیری امام به کلی نومید و سرخورده بودند، با شناخت روحیات و اخلاقیات آقای منتظری و با آگاهی از ساده اندیشی، زودباوری ها و تاثیرپذیریهای او، دریافتند که میتوانند نقشه ها و نیرنگهای خود را به دست او عملی کنند و با آلت دست قرار دادن او انقلاب اسلامی را آسیب پذیر سازند.
آقای منتظری نیز ناخودآگاه و ساده لوحانه در خدمت این توطئه قرار گرفت و به شکل دست افزار سازمان و گروه های ضد انقلاب و سرویسهای جاسوسی بین المللی در آمد.
🔻یکی از این مهره ها که نفوذ ویژه ای در بیت آقای منتظری داشت #منوچهر_قربانیفر بود که سابقه سیاه او به روشنی گواه این مدعاست . او که عضو باشگاه ورزشی شاهنشاهی بوده و در روز فرار شاه از ایران در 16 دی1357، از افرادی بود که در هواپیمای جت اختصاصی، شاه را تا قاهره همراهی کرد.
برخی نظامیان که توسط جمهوری اسلامی دستگیر شده بودند اعتراف کردند که قربانی فر آنان را در « #اسرائیل » آموزش عملیات تخریبی و تروریستی داده است و همچنین به وسیله او ملاقات هایی با دکتر #ابراهیم_یزدی، رهبر «نهضت آزادی» داشته اند.
او که در جریان #کودتای_نوژه، رئیس بخش پشتیبانی بود و همچنین بنا بر اعتراف خودش، نقشه #ترور_حضرت_امام را در دستور اجرا داشته است.
این جاسوس هزار چهره بنا بر آنچه در خاطرات آقای منتظری آمده، با اطرافی های ایشان سر و سری داشته و خبرها و نامه هایی به او میداده است.
پرونده ویژه #آسیبشناسی_حیات_طلبگی_شیخحسینعلیمنتظری را در بهانه بخوانید.
@bahaneee
1_277327342.mp3
15.65M
صوت ۱۶ دقیقه
مناجات احیا شب #نیمه_شعبان
حجتالاسلام میرزا محمدی
@bahaneee
مداحی آنلاین - یا مولا یا صاحب الزمان - نادر جوادی.mp3
3.13M
یا مولا یا صاحب الزمان
ای یار و دلدار عاشقان
نادر جوادی
@bahaneee
#پیام_وارده
سلام علیکم ...عیدتون پر نور ...امشب به واسطه ی شرایط پیش آمده بسیار غصه دار بودم ....در تمام نواها و ابیات و اشعار محترمی که در وصف این لحظات دلانه سروده شده ...واژه ها و سروده ها اقناع کننده نبود ....تا اینکه ...لطفش بارید و رزق احوال ما سوز استاد شد ...ممنونم ...🌿
هدایت شده از بهانه
🔵 رضاخان، یکهتاز مقابله با #فرهنگ و #متولیان_فرهنگی
بخش سوم
🔹دستگیری و زندانی شدن مرحوم #آیتالله_بروجردی در زمان رضاخان:
بسیاری از افراد در بررسی سیره آیت الله بروجردی به اشتباه افتاده اند و ایشان را #غیرمبارز و حتی #مخالف_مبارزه سیاسی معرفی کنند. این #غلط و #تحریفی_آشکار است که با حقایق تاریخی مطابقتی ندارد.
🔸در سال 1306 در جریان بازگشت آن عالم وارسته از سفر به نجف، در کرمانشاه ایشان را دستگیر کردند.
مسافرت ایشان حدود یازده ماه به طول انجامید. در مدت اقامت در نجف، منزل ایشان مرکز تجمع آیات و بزرگان نجف بود. خصوصا سید ابوالحسن اصفهانی بسیاری از اوقات و نوعا شبها بعد از نماز به منزل ایشان میآمدند. در این جلسات درباره اوضاع ایران و وضعیت روحانیون و حوزه های علمی گفتگو میشده است.
🔸از قول آیت الله بروجردی عنوان شده که علمای نجف از اوضاع ایران و اقدام علیه رضا شاده از ایشان سوالاتی کرده بودند. (مجله حوزه ش41/ص115/مصاحبه با آیت الله شیخ علی صافی گلپایگانی)
در سندی مبنی بر گزارش جنرال قونسولگری ایران در بغداد به فرمانده قوای سرحدی قصر شیرین (یاور هدایت الله خان) در تاریخ 12 آذر 1306 در این باره آمده است:
« به طوری که محرمانه اطلاع حاصل کرده است «آقاشیخ احمد شاهرودی» و «حاجی آقا حسین بروجردی» که دو نفر از طلاب اهل علم هستند با بعضی نوشتجات که از طرف آیَتین آقای «میرزا حسین نائنیی» و «آقا سید ابوالحسن اصفهانی» بر ضد دولت و سیاست اعلیحضرت اقدس همایونی ارواحنا فداه به بعضی از علمای ایران نوشته شده است از طریق قصر شیرین قصد مسافرت به ایران دارند...»
♦️به هر حال ایشان را در مرز خسروی همراه با یکی از علمای شاهرود (حاج شیخ احمد شاهرودی) #دستگیر کرده و شبانه به صورت مخفی به تهران منتقل و در ارکان حرب #بازداشت کردند.
(علما و رژیم رضاشاه/حمید بصیرت منش / ص427)
@bahaneee
بهانه
🔵 رضاخان، یکهتاز مقابله با #فرهنگ و #متولیان_فرهنگی بخش سوم 🔹دستگیری و زندانی شدن مرحوم #آیتالله_
🔴بازنشر به مناسبت سالگرد رحلت مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (ره)
آیتالله بروجردی هیچگاه آنگونه که #سکولارها میخواهند، غیرانقلابی نبوده و مبانی متقن فقهی ایشان نیز این اجازه را به آن عالم پایبند به موازین نمیدهد.
علمای اصیل و برجسته تشیع همواره از ائمه خود علیهمالسلام مشق #مبارزه_با_طاغوت را آموختهاند و با وجود تفاوتها روشی و منشی همگی در این مسیر فداکاریها نمودهاند.
@bahaneee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلبرم اومده ...
ولادت حضرت صاحب الزمان (عج) / سال98
مولودی
@bahaneee
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
🔰 رفراندوم برای مشروعیت نبود!
🔸️امام خمینی (ره) احتیاج نداشت که کسی به او رای دهد؛ اما دنیا این امر را نمی پذیرفت و برای اینکه دیگر کشورها و سازمانها بپذیرند؛ لذا ما برای مشروعیت خودمان در اول انقلاب رفراندوم برگزار نکردیم، بلکه برای اینکه به دنیا نشان دهیم مردم این نظام را میخواهند اقدام به #همه_پرسی کردیم.
۱۳۸۵/۰۹/۰۶
#مناسب_استوری
💻 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از بهانه
🔴 شریعتمداری و کودتای نوژه
برخی به اشتباه وقتی درباره نقش سید کاظم #شریعتمداری در کودتای نوژه سخن میگویند، آن را صرفا به اینکه قرار بود کودتا که با موفقیت انجام شد، او آن را تایید کند، محدود میکنند. حال آنکه اسناد #دست_داشتن_در_متن_ماجرای_کودتا موجود است.
از جمله میتوان به اعترافات احمد عباسی (داماد شریعتمداری) اشاره کرد که : «... دقیقا ایشان هم این نوع جریان براندازی را به این شکل از همین اوایل فروردین دقیقا مطلع شدند که بنده هم در جریانش قرار گرفتم.» (خاطره ها/ خاطرات آیت الله ری شهری/ ج1 / ص 211)
در اعترافات خود او هم این مساله به صراحت بیان شده که : « در فروردین همین امسال از مطالب مهدوی در قم در جریان قرار گرفتم.» (خاطره ها / ج1 / ص 266)
🔸گفتنی است که کودتا در تیرماه 59 بود، و این تنها یک برگ از اطلاعِ و اقدامات وی از این ماجراست که از #فروردین در جریان اینکار بوده است.
دست داشتن او در کودتا منحصر در اطلاع داشتن و عدم گزارش آن به مقامات کشوری نبود بلکه او شخصا به این مساله اعتراف دارد که برای سید مهدی مهدوی #پول فرستاده است (هرچند به صورت قرض بوده)
(خاطره ها/ج1/ ص268)
@bahaneee
200422_1926.mp3
16.79M
یادم نمیره
مثل همچین روزهایی
سال گذشته
دو سه روز مونده به ماه مبارک
از طرفی شعبان و رجب رو مثل همیشه از دست داده بودم
از طرف دیگه نگران بودم از #رمضان هم نتونم خوب استفاده کنم.
خلاصه این در و اون در میزدم یه جایی، یه برنامهی خوبی، یه خلوتی پیدا کنم که قول و قرارهام رو بذارم...
سحر یکی از دوستان پیام داد که #پرچم_حرم_امام_حسین(علیه السلام) رو قراره ببرن تو بیمارستان. میای روضه بخونی؟
گل از گلم شکفت.
مجلس #روضه
تو تک تک اتاقهای بیمارستان
برای مریضهای کرونایی
زنگ زدم دو سه تا دیگه از رفقا رو هم هماهنگ کردم، با هم یه تیم شدیم و رفتیم بیمارستان.
دلم مریض بود و منتظرِ رسیدن به #طبیب
دلم مریض بود و منتظرِ رسیدن به حبیب
جعل الله الشّفاء فی تربته
پرچم رو وارد اتاقها میکردیم، آرام دم میگرفتیم و نوحه سرایی میکردیم
بعضی بیمارایی که روزها از جاشون تکون نخورده بودن، پرچم رو که میدیدن به سختی جا به جا میشدن
به سختی #احترام میکردن.
مهربانانه از ما تشکر میکردن.
تو همون ساعات و دقایق که پرچم رو تو اتاق ها میبردیم، دو بار کد 99 به صدا دراومد
صدای تلخی بود
هر وقت این صدا رو میشنیدم، برایم عذابآور بود.
دو نفر از دنیا رفتن
بالا سرشون رفتیم و روضه خوندیم.
جایتان خالی
پ.ن: بعدش رفتیم تو اتاق استراحتِ دوستانِ جهادی و یه محفل روضه هم برای دلِ بیمار خودمون داشتیم.
فایل مربوط به همونجاست.
ما همان رجب و شعباندیدههایی هستیم که، قرار بود خوب شویم
که خب نشدیم که نشدیم...
ای ماه خدا، خوش اومدی
#خاطره
@bahaneee
🔴 هشت توصیه امام هشتم برای روزهای آخر شعبان
🔹 اباصلت میگوید:
در آخرین جمعه شعبان خدمت امام رضا علیهالسلام رسیدم. فرمود:
🔺 ای اباصلت، بیشترِ ماه شعبان سپری شده و امروز آخرین جمعه شعبان است،
پس در روزهای باقیمانده کوتاهیهای روزهای گذشته را جبران بکن و باید به آنچه برایت مهم است اقدام کنی:
۱. زیاد دعا کن.
۲. زیاد استغفار کن.
۳. زیاد قرآن تلاوت کن.
۴. از گناهانت به درگاه خدا توبه کن تا خالصانه به ماه خدا وارد شوی.
۵. هر امانتی که گردنت هست ادا کن.
۶. تمام کینههایی که در دلت نسبت به مؤمنان داری، از دل بیرون کن.
۷. هر گناهی که به آن مبتلا هستی از آن دست بکش و تقوای خدا پیشه کن و در آشکار و پنهان بر خدا توکل کن...
۸. و در روزهای باقیمانده این ماه بسیار بگو:
اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِیمَا مَضَی مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْهُ...
عیون اخبار الرضا علیه السلام ج۲ ص۵۱ / بحارالانوار ج ۹۴ ص۷۳
@bahaneee
دوگانه ایجاد کردن در زمینه شیوع و انتقال کرونا در مراکز مذهبی خطاست.
اینکه «#کرونا_در_حرم_هست_یا_نه؟» «بی اثر بودنِ ویروس در حرم خرافه هست یا نه؟» و...
همه چیز دست حضرات است.
هر جا که باشیم. در حرم یا بیرون از حرم
همه جا همه اسباب بإذن الله تحت فرمان حضرات است.
اگر بخواهند به اسباب معروف و معلوم و عادی پیش میبرند، و اگر هم بخواهند به اسبابی که برای ما مجهول است و غیرعادی مینمایاند...
به تعبیر دیگر، این رفتارها محدود کردن ذوات مقدسه در حرمهاست؛ #نه_خدمت به معارف شیعه و تشیید عقائد.
حال در چنین فرضی که ملکف از اراده معصوم بیخبر است، باید همچون موارد دیگر وظیفه خود را انجام دهد.
امام جامعه فرمودند قوانین و دستورالعملها رعایت شود.
موحدتر از ولی فقیه شدن چه معنایی دارد؟
@bahaneee
🔴اخلاق را سکولار میخواهند!
با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و برگزاری لایوهای رمضانی جریانات ژورنالیست و روشنفکر حوزوی، بار دیگر شاهد تحریفات و اشتباهات فاحش از طرف این جریانات هستیم.
شب دوم از سلسلهجلسات یکی از این برنامه ها، سخنرانی جناب آقای #مهراب_صادقنیا بود.
وی در سخنان خود صریحا #دخالت_روحانیت_در_سیاست را موجب #اُفت_آبرو و قداست آنان دانسته و میگوید:
« در نگاه مردم «قدرت فساد می آورد» و این نگاه موجب شده که روحانیت به دلیل #اتصال_به_قدرت_سیاسی_و_حکومت، قداست، آبرو و نفوذ سابق را در میان مردم نداشته باشد.»
جناب صادقنیا دخالت روحانیت در سیاست را موجب پایین آمدن قدرت اخلاقی روحانیت میشمارد «دخالت روحانیت در نهاد سیاست موجب میشود انگیزه و نیت اخلاقی روحانیت با تردید مواجه شود و مخاطب ممکن است تصور کند این توصیه های اخلاقی با انگیزه های سیاسی بیان میشود.»
🔸گزارهها و آموزههای #اخلاق_سکولار و اخلاق منهای دستورات دینی، از زبان یک عمامه به سر!
اخلاقی که مسئله برقراری عدالت و برپایی حکومت اسلامی را که از مهمترین احکام الهی است را نادیده بگیرد.
اسلام دین همه جانبهای ست که اخلاق و معنویت و سیاست و جهاد را در کنار هم جمع میکند.
🔻« #بدون_تشکیل_حکومت و بدون دستگاه اجرا و اداره که همه جریانات و فعالیت های افراد را از طریق اجرای احکام تحت نظام عادلانه درآورد، هرج و مرج به وجود می آید و #فساد اجتماعی و اعتقادی و #اخلاقی پدید می آید.» (ولایت فقیه/امام خمینی / ص19)
🔻«و انبیاء اینکه دنبال این بودند که یک حکومت عدلی در دنیا متحقق کنند برای این است که حکومت عدل اگر باشد، حکومتی باشد با انگیزه الهی یا انگیزه اخلاق و ارزش های معنوی انسانی، یک همچو حکومتی اگر تحقق پیدا بکند جامعه را مهار می کند و تا حد زیادی اصلاح می کند و اگر حکومت ها به دست جباران باشد، به دست منحرفان باشد، به دست اشخاصی باشد که ارزش ها را در آمال نفسانی خودشان می دانند... تا این حکومت ها برقرار هستند بشریت رو به انحطاط است» (صحیفه امام/ج16/ص162)
🔸برپایی #حکومت_اسلامی بنا بر قول فقهای امامیه یکی از مهمترین احکام الهی است. چه آن را از باب امورحسبه و با ادله عقلیه لازم بدانیم و چه به نحوِ ولایت مطلقه و چه غیرهما...
اخلاقی که به احکام دین توجهی ندارد، همان اخلاق سکولار است.
جناب آقای صادق نیا!
آمدیم و حکومت اسلامی و اتصال روحانیون به نهاد سیاست برپا نمیشد؛ آیا با محدود کردنِ حیطه دخالتهای علما به مواردی همچون #افتاء و #قضاوت و رسیدگی به #امور_حسبه ، دیگر #قدرت_اخلاق_علما با تعبیر و تعریف شما در بین مردم جامعه بالا میرفت؟
🔸این منطق حتی در شأنِ قضاوت و محاکمه به حق (که از شئون قطعی و حداقلی فقهاست) هم نتیجه مورد پسند شما را نمیدهد، چرا که قطعا یک طرفِ این محکمه از حکمِ صادر شده، طیب خاطر ندارد. و این باعث #عدم_نفوذ_اخلاقی حاکم (قاضی) در این طیف میشود.
🔷با این چنین تعریفی که از اخلاق و منها کردنِ آن از دستورات اسلام ارائه کرده اید، در هیچ برهه تاریخی که علما اندک شأن اجتماعیای دارا بوده باشند (حتی صرفا در حدِّ قضاوت)؛ قاعدتا نباید از چنین #نفوذ_اخلاقی ای برخوردار بوده باشند. چه قبل و چه بعد از انقلاب.
التالی باطل فالمقدّم مثلُه
@bahaneee