eitaa logo
بهانه
343 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
500 ویدیو
42 فایل
حوزه باید انقلابی بماند. همه در این باره مسئولیم و باید از قلم، زبان و نفس خود برای آن هزینه کنیم. و لا تأخذه فی الله لومة لائم @aliahmadimehr
مشاهده در ایتا
دانلود
بعد از رحلت امام مجددا بدخواهان جان پیدا کردند امید پیدا کردند و مجددا حرفهای خود را تکرار کردند. یک حزب فرسوده در سال 69 بیانیه ای داد و اعلام کرد که جمهوری اسلامی در لبه پرتگاه است.
چند سال بعد هم گروه و دسته ای که متاسفانه مسئول هم بودند (جزء نمایندگان یکی از مجلسها) نامه ای دادند که فرصتی اندک برای جمهوری اسلامی مانده . البته تمایلات این ها به همان حزب، گرایش داشت و شبیه بودند.
افراد زیادی از این حرفها قبل و بعد این وقایع، به هم این اتفاق را نوید میدادند.
آخرین بار هم یک مقام آمریکایی در همین دو سه سال اخیر گفته بود که : جمهوری اسلامی 40 سالگی خود را نخواهد دید.
بنده هیچ نظامی را سراغ ندارم که درباره او پیش بینی زوال رخ داده باشد.
امروز به فضل الهی از همیشه پیشرفته تر و قوتر است راز پر شکوه و افتخار بخش ماندگاری این نظام همین دو کلمه است. «جمهوری» و «اسلامی»
کار بزرگ امام : خلق نظریه جمهوری اسلامی و ورود این نظریه به میدان نظریه های مختلف شرقی و غربی بعد به آن تحقق و عینیت بخشید. صرف ایجاد نظریه نبود و بلکه آن را به وجود آورد. این خیلی مهم است.
امام انسان بزرگی بود از جهات مختلف: از جمله دانش و معرفت دینی. پشتوانه تحقق این نظریه معرفت عمیق اسلام بود. میدانست که این پیام اصلی اسلام بود. و اعتقاد عمیق به مردم . خاطره ها داریم ... در سال 41 امام بحث را در مباحث جاری مملکت، به بیایان قم اشاره کردند که اگر بخواهیم مردم این بیابان را پرخواهند کرد.
امام در این نظریه مخالفانی داشت: هم اسلامی بودن هم مردمی بودن
درباره حاکمیت اسلام، مخالفین سرسختی وجود داشت : برخی میگفتند اصلا دین چنین شانی ندارد. یک دسته معتقدین به دین بودند و از موضع دفاع از دین میگفتند: دین نباید به سیاست وارد بشود و آلوده به آن بشود. که این ها هستند.
مخالفان مردمی بودن: افرادی بودند که میگفتند مردمی سالاری دینی، شدنی نیست. مردمی باشد ولی به دین ربطی ندارد. برخی هم مثل داعش که امروز بودند، به اصطلاح به حاکمیت دین معتقد بودند ولی مردم، جایی ندارند در حکومت.
این یک استنباط عالمانه است نه یک امر احساساتی. مردم سالاری دینی از متن اسلام بر میآید. حاکمیت دین را قرآن به صورت روشن بیان میکند.
در قرآن: آیات جهاد آیات مربوط به قسط حدود و مجازاتها معاملات قراردادهای بین المللی اینها یعنی :
احادیث زیادی هم دال بر همین معنا هستند.
مساله جمهوریت و اعتبار رای مردم هم با از اسلام استنباط میشود. از دو منظر باید نگاه کرد: حضور مردم ، یک حضور قطعی است. همه حق دارند و مسئولند. کلّکم راع و کلکم مسئول بدون حضور مردم، امکان ندارد
وظیفه تعاون
مسئولیت مردم در: لزوم مبارزه با انحرافات جامعه و ما اخذ الله علی‌ العلماء ان لا یقاروا علی کظه ظالم و لا سغب مظلوم لالقیت حبلها علی‌ غاربها و لسقیت آخرها بکاس اولها
مسئولیت و حق مردم مسلما از متن اسلام برمیآید.
مسئله نیاز به پشتیبانی هم واضح است، اختصاصی به بحث حاکمیت اسلامی هم ندارد.
پس این که میگویند امام بحث مشارکت مردمی وحضور مردم را از غرب گرفته اند. خیر اگر مردم سالاری از دین نبود، امام کسی نبود که به آن تن بدهد.
هر جا مردم را وارد میدان کردیم، هر جا اسلام را میزان کار خودمان قرار دادیم؛ پیش رفتیم.
در مسائل اقتصاد هم باید مردم را وارد کار کنیم، این که من سالهاست تذکر میدهم که کارگاهان کوچک را تقویت کنیم برای همین است.
بیانات امام هم درباره اسلام و مردم سالاری بسیار مهم است. اسلام متحجرین و التقاطی ها هر دو را به طور قاطع رد میکند.
اسلام از نظر امام: عدالتخواه ضد استکبار ضد فساد