مساله جمهوریت و اعتبار رای مردم هم با از اسلام استنباط میشود.
از دو منظر باید نگاه کرد:
حضور مردم ، یک حضور قطعی است. همه حق دارند و مسئولند.
کلّکم راع و کلکم مسئول
بدون حضور مردم، امکان ندارد
مسئولیت مردم در:
لزوم مبارزه با انحرافات جامعه
و ما اخذ الله علی العلماء ان لا یقاروا علی کظه ظالم و لا سغب مظلوم لالقیت حبلها علی غاربها و لسقیت آخرها بکاس اولها
پس این که میگویند امام بحث مشارکت مردمی وحضور مردم را از غرب گرفته اند.
خیر
اگر مردم سالاری از دین نبود، امام کسی نبود که به آن تن بدهد.
هر جا مردم را وارد میدان کردیم، هر جا اسلام را میزان کار خودمان قرار دادیم؛ پیش رفتیم.
در مسائل اقتصاد هم باید مردم را وارد کار کنیم، این که من سالهاست تذکر میدهم که کارگاهان کوچک را تقویت کنیم برای همین است.
بیانات امام هم درباره اسلام و مردم سالاری بسیار مهم است.
اسلام متحجرین
و
التقاطی ها
هر دو را به طور قاطع رد میکند.
هم در وصیتنامه هست هم در بیانات بیست و چند جلدی سخن امام است. اسلامی که امام به آن معتقد است اسلامِ :
ضد استکبار
ضد سلطه طلبی بیگانگان
اسلام ضد فساد
دولت اسلامی دولتی است که با فساد مبارزه کند.
اسلام ضد فاصله طبقاتی
طرفدار محرومان
امام درباره انتخابات :
فریضه دینی.
در وصیتنامه امام یک عبارت : عدم حضور در انتخابات در بعضی مقاطع چه بسا گناهی باشد در راس گناهان کبیره
درمقابل توطیه های مختلف، امام این توطئه ها را خنثی کردند.
توطئه های امنتی
اقتصادی
تهاجم های فکری
امروز هم برخی حرفهای دشمنان را تکرار میکنند. ایدئولوژی زدایی که در برخی تعابیر هست، یعنی همین .
بعضیها با بهانه های واهی میخواهند مشارکت را در انتخابات پایین بیاورند. این حرفِ دشمن است.
استدلالشان هم این است که چندین بار با شوق به کسانی رای دادیم ولی به دلخوری بدل شد.
استدلال، استدلال غلطی است.
نامزدها، وعده هایی که مطمئن نیستند که میتوانند آن را انجام بدهند، ندهند
این به ضرر است
مردم را به نظام دلسرد میکند. به انتخابات دلسرد میکند.
این گناه است.
شعارهایی بدهید که به آن اعتقاد دارید.
با مردم باید صادق بود. خدایی نکرده شعارهایی که به معنای بی اعتقادی به حرفهای خودِ فرد...
همه آحاد مردم، تک تک آحاد مردم خودشان را موظف بدانند که علاوه بر اینکه خودشان در انتخابات شرکت میکنند دیگران را هم دعوت کنند در انتخابات شرکت کنند.
تواصی به حق
تذکر ضروری :
یک امر دینی و انسانی
در جریان عدم احراز صلاحیت به بعضی از افرادی که صلاحیتشان احراز نشد، جفا شد. به بعضی از آنها ظلم شد.
نسبتهایی داده شد که خلاف واقع بود. در فضای مجازی هم دهان به دهان چرخید (این که میگویم فضای مجازی رهاست، این یکی از مصادیق و موارد آن است.)
آبروی افراد از مهمترین چیزهاست.
دستگاه های مسئول آن را جبران کنند.
هدایت شده از بهانه
🔴نقدی بر سخنان شیخ مهدی مهریزی در لایو رمضانی #دین_آنلاین
بخش اول
🔹سخن از #اهداف_انبیاء یکی از مهمترین بحثهای قابل طرحی است که برای شناخت دین و مشخص شدنِ تکلیف عملی، ثمرات زیادی بر آن مترتب است. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی عید مبعث امسال (حدود دو ماه قبل) در سخنرانی تلویزیونی به تفصیل این بحث را مطرح کرده و یکی از مهمترین اهداف پیامبران را اینگونه بیان میکنند:
« پس با آمدن پیغمبر یک #نظام_سیاسی به وجود میآید، یعنی هدف این است که یک نظام سیاسی به وجود بیاید -حالا اینکه کدام پیغمبر توفیق پیدا کرد این کار را بکند و کدام توفیق پیدا نکرد بحث دیگری است، لکن هدف این است که یک #نظام_سیاسی به وجود بیاید- که بتواند این اهداف را با تشکیل برنامهها و مناسبات اجتماعی و مناسبات گوناگون بشری تحقّق ببخشد. »
🔸چندی قبل در یکی از لایوهای رمضانی #دین_آنلاین، آقای شیخ #مهدی_مهریزی در بحثی با عنوان «نبوت و حکومت» به انکار مسئله حکومت و لزوم برپایی حکومت الهی پرداخت.
وی برپایی حکومت برخی از پیامبران که در قرآن از آنان نام برده شده را «زائیده بستر و شرایط اجتماعی» و «خلق و خوی فردی» آن پیامبران دانسته و تفاوتهای شخصیتی پیامبران با یکدیگر و بیان و #عمل_ذوقی آنها را سرمنشأ این اختلاف نمایاند:
«میتوان گفت حکومت پیامبران، مولود رسالت و نبوت آنان نیست بلکه زائیده بستر و شرایط اجتماعی و خلق و خوی فردی آنهاست.»
🔸در بخشی دیگر از این سخنان مطلوبیتها و بایسته هایی برای بعضی حکومتهایی که در قرآن ذکر شده بیان میکند، ملاکِ مطلوبیت را «صِرف انسانی و اخلاقی بودن» قرار میدهد نه جنسیت و َ#خاستگاه_حاکم را.
🔸او این بحث را نه بعنوان صِرف مطالعات تاریخی و قرآنی بر سیره پیامبران، بلکه به عنوان مشخص شدن #تکلیف_عملی در مسئله برپایی حکومت اسلامی، مطرح کرده است و میگوید:
« در #مطالعات_دروندینی_اسلامی، مهمترین منبع قرآن کریم است. این کتاب آسمانی گرچه به صورت واضح در باب بسیاری از مسائل اظهارنظر شفاف نکرده، اما ایدههایی بینهایت در آن موجود است که برای بسیاری از مسئلهها میتوان از آن بهره جست و رویکرد استخراج کرد.
به نظر میرسد مسئله دین و حکومت نیز از این قاعده مستثنی نیست. یکی از راههایی که میتواند در این عرصه به کمک گرفته شود، تحلیل و بررسی رابطه #نبوت_و_حکومت در قرآن است. بررسی اینکه در این کتاب آسمانی رابطه نبوت و حکومت چگونه ترسیم شده است؟ »
🔹امام خمینی(ره) وظیفهی برپایی حکومت توسط انبیاء را اینگونه بیان میکنند:
«وظیفه انبیا(ع) برقرار کردن یک #نظام_عادلانه_اجتماعی از طریق اجرای قوانین و احکام است که البته با بیان احکام و نشر تعالیم و عقاید الهی ملازمه دارد»(امام خمینی(ره)، ولایت فقیه، (حکومت اسلامی)، ص 70).
🔹شهید صدر نیز در باره حکومت انبیا میگوید:
«انبیای الهی هر یک به نحوی در مأموریت عظیم خود برای بنای یک دولت شایسته کوشش نمودند، گروهی از آن ها مانند داوود و سلیمان نبی(ع) خود عهده دار حکومت شدند. و موسی(ع) سرتاسر حیات خود را در بر پا کردن این امر گذراند. پیامبر اسلام، کوشش های انبیای گذشته را به بهترین صورت در قالب پاک ترین دولت تاریخ در آورد، دولت اسلام نقطه ی عطفی در تاریخ بشریت است که در آن تمام ویژگی های یک حکومت شایسته به صورت کامل نمایان است». (لمحة فقهیة تمهیدیة عن مشروع دستور الجمهوریة الإسلامیة في ایران)
🔹آیت الله جوادی آملی نیز در این باره میفرماید : «رفع اختلاف و اصلاح جامعه با تعلیم و ارشاد و #موعظه_صِرف محقق نمیشود، بلکه انبیا تنها در پرتو ایجاد #حکومت میتوانند به این هدف عالی برسند» https://b2n.ir/a85887
در یادداشت بعد، به نقدِ سخنان شیخ #مهدی_مهریزی در انکار لزوم برپایی #حکومت_الهی توسط انبیاء و رسالت آنان در این باره میپردازیم.
@bahaneee
هدایت شده از بهانه
🔴نقدی بر سخنان شیخ مهدی مهریزی در لایو رمضانی #دین_آنلاین
بخش دوم
در پاسخ به سخنان آقای مهریزی نکات زیر قابل طرح است:
🔸 اصل ورود و خروج بحث ایشان از نظر فنی با متد #اجتهادی و فقهی شیعه ناسازگار است. در کجای فقه از چنین روشی برای فهم تکلیف عملی جامعه اسلامی استفاده میکنند؟ تا کنون صاحب نظران بسیاری در باب حکومت اسلامی بحث کرده اند، اما شیوه ناصحیح و غیرعلمی بحث جناب آقای مهریزی به وضوح محل اشکال است.
🔸بر فرض صحت و اعتبار کنار هم قرار دادن آیات مربوط به انبیاء در کنار یکدیگر و نتیجه گیری از آنان بدون توجه به دیگران منابعِ استنباطی، بایسته است به اشکالات متعددی پاسخ دهند:
🔹گستره قوانین اسلام:
مروری کوتاه بر قوانین اسلامی در آیات قرآن نشان میدهد که دین اسلام با #جامعیت و #همهسونگری تمام ابعاد زندگی انسان اعم از فردی و اجتماعی، دنیوی و اخروی و مادی و معنوی را در برگرفته است. بخش مهمی از آیات قرآن کریم به احکام و دستوراتی در مورد #مسائل_حکومتی و #سیاسی و موضوعات مربوط به #اداره_صحیح_جامعه_اسلامی اختصاص یافته است.
آیات مربوط به:
🔻لزوم اطاعت از اولی الامر (نساء 10، 65 و 59)
🔻 دستور به نپذیرفتن ولایت و سرپرستی بیگانگان، کافران، ظالمان، فاسقان و جاهلان :
آل عمران : 28 و 118
نساء: 16 و 144
مائده : 51 و 57
هود : 113
🔻آیات اثبات کننده ولایت پیامبر (ص) بر امت و ولایت مومنان بر یکدیگر (احزاب: 6 / توبه : 71)
🔻آیاتی بر لزوم مشورت با مومنان و مشارکت دادن آنان در امور سیاسی و اجتماعی تاکید میکنند ( آل عمران : 115- 151 / شوری : 38)
🔻آیات دال بر وجوب نجات مظلومان و مستضعفان ( نساء : 75)
🔻آیات مربوط به جهاد و دفاع
🔻آیاتی که یکی از اهداف دین و بعثت پیامبران را برپایی عدالت اجتماعی و اجرای قوانین الهی میدانند. (نساء : 58 و 135 / حدید : 29 / مائده : 8 / نحل : 90)
🔻آیات دال بر حکمرانی بر اساس دستورات الهی ( مائده : 44 ، 45، 47، 50)
🔻آیات بیان کننده خصوصیات جامعه اسلامی ( اعراف: 157 / فتح : 29)
🔻آیات تاکید کننده بر لزوم تهیه نیرو و تجهیزات لازم برای حکومت اسلامی و پاسداشت آن (انفال: 60)
🔻آیات نویددهنده بر پیروزی دین خدا بر همه ادیان و قرارگرفتن حکومت در دست صالحان ( قصص : 5/ فتح : 28/ توبه : 13 و 33)
🔸 وجود مجموعه اصول و قوانین مبتنی بر سیاست در آیات و #ممکن_نبودن_اعمال_این_قوانین_بدون_تأسیس_حکومت_اسلامی مسئله ای است که خواسته یا ناخواسته جناب آقای مهریزی از آن غافل بوده اند.
🔸سیره سیاسی پیشوایان معصوم
رویدادهای اتفاق افتاده بعد از ورود رسول خدا به مدینه، به وضوح نشان میدهد که آن حضرت حکومت تشکیل داده و همچون یک حاکم و شخصیت سیاسی، تشکیلات دولتی را پی ریزی کردند.
در بحث اهداف سیاسی و اجتماعی بعثت انبیاء که آقای مهریزی آن را #صرفا_امر_فرهنگی و #مغایر_با_برپایی_حکومت دانسته است، در آیات قرآن به موضوعات متنوع #حکومتی همچون موارد زیر اشاره و مطرح شده است:
« لقد بعثنا فی کلّ أمّة رسولا أن اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت...» (نحل : 36) در حقیقت در میان هر امتی فرستاده ای برانگیختیم تا خدا بپرستید و از طاغوت بپرهیزید.
🔹علاوه بر #نفی_طاغوت در این آیه، آیات دیگری هم بر حاکمیت مطلق الهی (یوسف:40 و 67/ مائده : 44و45و 47)، #حرمت_پذیرش_ولایت_بیگانگان و ستمگران (آل عمران : 28 و 118 / نساء : 16 و 144 / مائده : 51 و 57 / هود : 113) ، مشورت #حاکم_اسلامی با مردم (آل عمران : 159 / شوری : 38)، آیات تبیین کننده خصوصیات جامعه اسلامی (اعراف : 157 / فتح : 29)، ویژگیهای یک رهبر اسلامی (یونس: 35) و همچنین آیات تاکید کننده بر کسب آمادگی دفاعی جامعه اسلامی (انفال: 60) دلالت میکنند.
🔸جناب مهریزی در قسمتی از سخنانش گفته: «قرآن کریم اهداف پیامبران را به گونهای بیان کرده که با عهدهداری اجرای عدالت که هدف اصلی حکومتهاست #همخوانی_ندارد بلکه با #کار_فرهنگی و تربیتی که عهده دار زمینهسازی و بسترسازی است ، سازگار می باشد.»
با توجه به نکات و بیان آیات فوقالذکر، جای سوال است که :
آیا این آیات صرفا بر رویکرد و اقدامات فرهنگی توسط پیامبر اشاره میکند؟!
@bahaneee
هدایت شده از بهانه
🔴نقدی بر سخنان شیخ مهدی مهریزی در لایو رمضانی #دین_آنلاین
بخش سوم
🔵پاسخهایی از کتاب #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی ، سخنان مقام معظم رهبری در رمضان سال 1353 به اظهارات شیخ #مهدی_مهریزی
جناب آقای مهریزی در بخشهایی از سخنان خود به غلط «همخوانی نداشتن تأسیس حکومت با رسالت اصلی پیامبران» را بیان کرده و رویکرد و رسالت اصلی پیامبران را #تربیت و #کار_فرهنگی قلمداد نموده است. نمونه هایی از اظهارات او بدین شرح است:
🔻«قرآن کریم اهداف پیامبران را به گونهای بیان کرده که با عهدهداری اجرای عدالت که هدف اصلی حکومتهاست #همخوانی_ندارد بلکه با #کار_فرهنگی و تربیتی که عهده دار زمینهسازی و بسترسازی است ، سازگار می باشد.»
🔻کار پیامبران زمینهسازی و آماده کردن بستر تربیت مردم است که میتوان از آن با تعبیر «فعل فرهنگی» یاد کرد. پیامبران خود اقامه نمیکنند، تربیت میکنند تا مردم عادل شوند.
🔻از سوی دیگر از میان بیست و چهار عنوان وظایفی که قرآن برای انبیا به شکل عام و خاص برشمرده، جز یک مورد (یعنی حکم کردن) و آنهم خطاب به پیامبر اسلام و داوود بر حکومت کردن و برپایی حکومت دلالت نمیکند، بلکه عمدتاً #صبغه_فرهنگی_و_تربیتی دارد گرچه برخی از عناوین مانند حکمیت و امر به معروف و نهی از منکر بر نوعی فعالیت اجرایی اجتماعی دلالت میکند.
🔵 پاسخ این سخنان در جای جای بخش نبوت و ولایت کتاب #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن موجود است. شواهد بسیاری بر خلاف این ادعا در این کتاب توسط مقام معظم رهبری در سال 1353 بیان شده که بخشی از آن عبارت است از:
«همه میگویند پیغمبر، انسان میخواهد بسازد، همه میگویند پیغمبر برای #تعلیم و #تربیت می آید و همه این را میفهمند؛ آنچه باید فهمید، آنچه که با دقت باید فهمید، این است که پیغمبر یکی یکی گوش انسانها را نمیگیرد به یک کنج خلوتی ببرد، در گوششان زمزمه مِهر خدا بنوازد. پیغمبرها مکتب علمی و فلسفی تشکیل نمیدهند تا یک مشت شاگرد درست کنند، این شاگردها را بفرستند تا مردم را در اقطار عالم هدایت کنند. پیغمبر کارش از این قرص و قائمتر، استوارتر و ریشه دارتر است. چه کار میکند؟ یک کارخانه ای که از آن کارخانه جز انسان بیرون نمی آید، میسازد و آن کارخانه، #جامعه_اسلامی است...
جامعه اسلامی یعنی آن جامعه ای، آن تمدنی که در رأس آن جامعه خدا #حکومت میکند، قانین آن جامعه، #قوانین خدایی ست، #حدود_الهی در آن جامعه جاری میشود، عزل و نصب را خدا میکند، در مخروط اجتماعی، در #رأس_مخروط_خداست...
تشکیلات را دین خدا به وجود میآورد، قانون صلح و جنگ را مقررات الهی ایجاد میکند، روابط اجتماعی را ، اقتصاد را ، #حکومت را، حقوق را ، همه و همه و همه را دین خدا تعیین میکند و دین خدا اجرا میکند و دین خدا دنبال این قانون می ایستد؛ این جامعه اسلامی است.»
(کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن / جلسه 23)
@bahaneee
بهانه
🔴نقدی بر سخنان شیخ مهدی مهریزی در لایو رمضانی #دین_آنلاین بخش سوم 🔵پاسخهایی از کتاب #طرح_کلی_اندی
بازنشر نقدی بر سخنان شیخ مهدی مهریزی درباره رابطه حکومت و نبوت
👆👆👆به مناسبت سخنان رهبر معظم انقلاب در مراسم سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (ره) درباره #حکومت_اسلامی و #مردم_سالاری_دینی
@bahaneee
هدایت شده از روزنه
جوسازی جدید تحریریه #خبرآنلاین
از درخواست بازگرداندن مجدد #لاریجانی به عرصه رقابتهای انتخاباتی تا کلید زدن #فتنه #تعویق_انتخابات!
🔶حاشیه روزنه
نظام جمهوری اسلامی ایران و رهبری آن، از جهت توجه به ابعاد انسانی و دینی و ظلمستیزی، در دنیا نظیر ندارد؛ اینکه رهبر یک کشور بلافاصله بعد از اثبات واقعیت یک شائبه سیاسی، جهت تدارک حیثیت برخی کاندیداها در سخنرانی عمومی اقدام میکنند و درخواست جبران دارند، نشانگر اوج عدالتمداری سیاسی نظام است و قبلا هم بارها بدان تأکید شده بود که جریان انقلابی، به تأسی از رهبران دینی و الهی خود، در واگویه کردن کاستیها و خطاهای سیاسی و مطالبه جبران آن، هیچ لکنتی ندارد.
اما مواجهه برخی جریانهای سیاسی با این رویه سیاسی/ اخلاقی، کاملا #کاسبکارانه و #غیراخلاقی است.
واقعا اینکه چگونه به ذهن شان رسیده که از دل این توصیه و تذکر، فتنه تعویق انتخابات را کلید زدهاند، فقط خدا میداند!
@rozaneebefarda