آیت الله العظمی جوادی آملی:
حضرت امام علی سلام الله علیه با پست خواندن حسد، انسان را به شکیبایی و انتظار رحمت فرا می خواند، چون حسود تا زمانی که به نابودی نعمتِ محسود می اندیشد، نمیتواند به نعمتی امیدوار باشد.آن حضرت درباره حسادت و پیامدهای شوم آن که ایمان را از بین میبرد چنان که آتش هیزم را نابود میکند می فرماید: «ولا تَحَاسَدُوا فَإِنَّ الْحَسَدَ يَأْكُلُ الْإِيمَانَ كَمَا تَأْكُلُ النَّارُ الْحَطَب». آن حضرت حسد را مایه نابودی سلامتی «صِحَّةُ الْجَسَدِ مِنْ قِلَّةِ الْحَسَد» و لذت نبــردن مـی دانــد: «أَقَلُّ النّاسِ لَذَّةً أَلحَسُود.»
پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله و سلم در نفی دشمنی با نعمتهای خدا می فرماید: «ألا لا تُعَادُوا نعم الله» و از آن حضرت پرسیده شد چه کسی با نعمتهای خدا ستیز می کند و آن حضرت فرمود: «الَّذِينَ يَحْسُدُونَ النَّاسَ». براین اساس، کسی که بر مردم حسد میورزد در ستیز با نعمت بخشی خداست.
📚کتاب سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی (تحریر نهج البلاغه) ج۲ ص۱۹۴
آیت الله العظمی #جوادی_آملی
✳️ @bahjat_alabd
014-info-enghelab-www.ziaossalehin.ir-egtesadi.png
2.63M
دستاوردهای انقلاب اسلامی(۳)
#دستاورد
✳️ @bahjat_alabd
عموم مردم چون از حقیقت قرآن فقط از ظاهر آن بهره مندند، هرگز نمی توانند صاحب مدارج علمی و معرج قرآنی شوند
فقط کسانی می توانند به این کمالات راه یابند که به نعمت تعقّل و تفکر در بطون آیات قرآنی متنعّم باشند
اما آن ها که حتی از ظاهر قرآن هم بهره ای ندارند، اصلاً در محدوده ی انسانیت که انزل مرتبه آن همان ناس و عموم مردمند وارد نمی شوند، و در حقیقت در مراتب مادون انسانیت به سر می برند.
آن ها هم که از این مقدار فراتر آمده و توفیق عمل به ظواهر آیات قرآن را داشته و در حدّ انجام بعضی مستحبّات و ترک محرمات و بعضی مکروهات مانده اند، لایق بهشت و نعمت های موعود آن می شوند.
که اگر بخواهیم بهشت را هم دارای مراتبی بدانیم این گروه در مرتبه ی انزل بهشت وقوف خواهند داشت، چرا که ایشان اگر چه توفیقات بسیاری در انجام واجبات و ترک محرمات داشته اند اما از نعمت تعقّل و تفکّر در اسرار عبادات که فصل حقیقی انسان است محروم بوده اند.
✍علامه حسن زاده آملی ( ره)
📚شرح رساله رابطه علم و دین
✳️ @bahjat_alabd
فریب داشته های مادی و معنوی را نخوردن
مرحوم علامه طباطبائی در این رابطه میفرماید :
چون حساب تقوا تنها به دست خداست، هیچ کس نمیتواند با ملاک تقوا بر دیگران بزرگی بفروشد، به همین جهت هیچ فخری برای احدی بر احدی نیست برای اینکه اگر کسی بخواهد به امور مادی و دنیوی بر دیگران فخر کند [ نمی داند] که امور دنیوی فخر ندارد و قدر و منزلت تنها از آن دین است و اگر بخواهد با امور اخروی فخر بفروشد [ توجه ندارد] که آن هم به دست خدای سبحان است و به قول شاعر:
کس نمی داند در این بحر عمیق
سنگریزه قرب دارد یا عقیق
پس دیگر چیزی که انسان با آن [بتواند] فخر بفروشد باقی نمی ماند و انسان که دارای نعمت ملک و سلطنت است از نظر یک مسلمان نه تنها افتخاری ندارد، بلکه بارش سنگین تر و زندگی اش تلخ تر است؛ بله اگر از عهده این بار سنگین برآید و ملازم عدالت و تقوا باشد البته نزد پروردگارش اجری عظیم تر از دیگران دارد و خــدا ثواب بیشتری به او می دهد.
📚ساحل بقا ص 458
✳️ @bahjat_alabd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱 امانت از مصادیق حق الناس
حضرت آیت الله #مظاهری
✳️ @bahjat_alabd
چقدر این آدم عاشق علم بود!
💢رسیدن به مراتب عالی به این آسانی نیست؛ چه مراتب بالای اخلاقی و عرفانی باشد، چه مراتب بالای علمی و فقهی و اصولی باشد. من دو نمونه برای شما عرض میکنم که هردو برای ما ملموس است. مرحوم استاد بزرگ ما آیت الله بروجردی میفرمودند:
💢من در مدرسه صدر مشغول مطالعه بودم بعد از نماز مغرب و عشاء، مسئله ترتب را بحث میکردم. همه شب مینوشتم و پاک میکردم. هیچ رنج مطالعه را درک نمیکردم. یک مرتبه دیدم صدای الله اکبر بلند شد.
💢چقدر این آدم باید عاشق علم باشد که از اول شب تا آخر، بحث کند و بنویسد و بررسی کند و رنج مطالعه را درک نکند. این است که ایشان را به آن مقام عالی از علم و فقاهت رساند که درواقع کم نظیر بود.
کانال آیت الله العظمی #سبحانی در تلگرام، ۱۴۰۲/۵/۱۴
✳️ @bahjat_alabd
6.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌یکی از راههای افزایش محبت حضرات معصومین (علیهمالسلام) در قلب
🔰حجت الاسلام #فقیهی
#ائمه_اطهار علیه السلام
✳️ @bahjat_alabd
✨ امامـ صـادق عليه السلامـ
البَسْ و تَجَمّلْ، فإنَّ اللّهَ جميلٌ يُحِبُّ الجَمالَ، و ليَكُن مِن حَلالٍ.
لباس زيبا بپوش؛ زيرا خداوند زيباست و زيبايى را دوست دارد؛ اما بايد از حلال باشد.
📚 وسائل الشيعة، ج٣، ص٣۴٠، ح۴
✳️ @bahjat_alabd
.
آیت الله گلپایگانی قدس سره :
ایشان مقید بودند هر روز بعد از نماز صبح و بعد از نماز عشاء قرآن بخوانند.
یکی از شاگردانش نقل کرده بود که ایشان حدود 60 سال پیش که ما به درسشان می رفتیم فرموده بود:
« من هر روز صبح که قرآن می خوانم یکی از آیات را در نظر می گیرم و درباره آن تا شب فکر می کنم تا ببینم از نظر تفسیری، آیه دارای چه پیامها و مطالبی می باشد. »
روی همین اهتمامی که به قرآن داشتند علاوه بر درسهای متعدد فقه و اصول که همواره افاضه می فرمودند، اشتغال به درس تفسیر هم داشته اند. محور بحث ایشان تفسیر صافی بود و در این درس طبقات مختلف مردم از روحانی و بازاری و غیر آنها، شرکت می کردند. خود ایشان فرموده بودند:
« تفسیر قرآن را از پایان (یعنی سوره های کوچک) شروع کردیم و تا حدود نصف قرآن شریف را تفسیر نمودیم. »
✳️ @bahjat_alabd