eitaa logo
العبد آیت الله بهجت (ره)
80.9هزار دنبال‌کننده
14.1هزار عکس
3.8هزار ویدیو
53 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️امام رضا علیه‌السلام: 🔸️... غدیر، روز از هم سبقت گرفتن (در کارهای خیر) است و روز زیاد صلوات فرستادن بر محمد و آل محمد است. 🔹️... وَ هُوَ يَوْمُ السُّبْقَةِ وَ يَوْمُ إِكْثَارِ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد. 📚اقبال الاعمال، ج۱، ص۴۶۴. 👈 روز غدیر باید در کارهای خیر از هم سبقت بگیریم. خصوصا در صلوات فرستادن به نیت تعجیل فرج... ... ✳️ @bahjat_alabd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✏️ رهبر انقلاب: در روز عید غدیر،پرتوی از ولایت خدا در میان مردم تجسّم پیدا کرد و دین کامل شد؛ بدون تعیین و تبیین این مسئله، دین واقعاً ناقص میماند و لذا بود که نعمت اسلام بر مردم تمام شد. ۱۳۶۹/۴/۲۰ 🌷 ✳️ @bahjat_alabd
علی را مصالحه می کنید - مرحوم علامه امینی.mp3
2.09M
🎙علامه امینی (قدس سره) 🔸از چی بگذریم علی ناموس ماست علی عزت ماست علی شرافت ماست. ✳️ @bahjat_alabd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | امیرالمومنین قله حکومت اسلامی ✏️ رهبر انقلاب: امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب (علیه آلاف التّحیّة و السّلام) یک قله‌ی مرتفع است؛ هم برای حاکم اسلامی و حکومت اسلامی، هم برای هر فرد مسلمان. ۱۳۸۸/۹/۱۵ 🌹 (عج) ✳️ @bahjat_alabd
هدایت شده از جارچی 🇮🇷
متن فارسی خطبه غدیر.pdf
490K
📣 ترجمه فارسی خطبه غدیر 🔺از این فرصت استثنایی عید غدیر استفاده کنیم و حداقل یک بار در عمرمان متن خطبه غدیریه پیامبر را بخوانیم. https://eitaa.com/jaarchi 📣 به گسترده ترین شبکه خبری مردمی در ایتا بپیوندید.
آثار سازنده درس گرفتن و مباحثه نهج البلاغه آیت الله العظمی جوادی آملی: خيلی از بزرگان شرح حال خودشان را كه می‌گویند می‌فرمایند ما اين پنج جلد شرح نهج‌البلاغه ابن‌ميثم را نزد فلان استاد خوانديم مثلاً نزد فخر‌المحققين خوانديم. آن روزها اينها جزء كتابهای درسی بود؛ بسياری از بزرگان كه شرح حال خودشان را نوشتند می‌گویند ما فلان كتاب را مثلا كتاب علامه را نزد چه كسی خوانديم كتاب خواجه را نزد چه كسی خوانديم و شرح نهج‌البلاغه ابن‌ميثم را نزد چه كسی خوانديم. مي‌بينيد بركات علمی شان با عمل همراه است، بالأخره اينها يك سلسله علم هايی است كه مستقيماً با كار دارد. شما تجربه كنيد دو ماه خطبه‌های نهج‌البلاغه را مباحثه كنيد و دو ماه هم رسائل را مباحثه كنيد ببينيد فرق دارند يا نه؛ اين[نهج البلاغه] مرتب سازنده است اما در آن مسائل اين نورها بسيار كم است؛ هر چه شما آنها را بخوانيد فن‌آور می‌شوید اما به خدمت اين علوم[نهج البلاغه] می‌آیید می بينيد فرشته‌ خويی در شما پيدا شده است. ۱۳۷۶/۹/٧ آیت الله العظمی ✳️ @bahjat_alabd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ ❇️حاج آقا مجتبی تهرانی:نقش اوّل محبّت به قربیٰ؛ یعنی حبّ نسبت به امام علی(ع) و اهلبیت(ع) 🎉🎊🎈عید بزرگ غدیر خم مبارک باد ✳️ @bahjat_alabd
زیارت غدیریه.pdf
508.4K
زیارت غدیریه که از ناحیه حضرت هادی علیه السلام نقل شده است زیارتی مملو از معارف مربوط امیرالمومنین علیه السلام ✳️ @bahjat_alabd
✅آیت الله مجتبی تهرانی: 🔻پدرم از عبد الکریم کفاش پرسیده بود ،چرا امام زمان(علیه السلام) به دیدن تو می آید؟ 🔹سید عبدالکریم گفت: 🔻حضرت به من فرمود:چون تو نفست را کنار زده ای من به دیدارت می آیم. ✳️ @bahjat_alabd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨ در انسان گاهی اسباب و علل پیشرفتش خوب فراهم می شود ، گاهی اسباب و علل پیشرفت یکخورده به مانع برخورد می‌کند. 💠 یکی از جریاناتی که موجب توفیق اسباب است و اسباب و علل در جهت پیشرفتش انسان در سلوک ، تنظیم می شود ( به اذن الله ) ، یکی از علل و عوامل این جریان عبارت است از ؛ ✨ اکرام مومن ✨ 💎 هر قدر انسان برخورد خوب و اعزاز آمیز با مومن داشته باشد ، به همان اندازه وسایل پیشرفتش در طریق سلوک چیه ؟ فراهم خواهد بود این یادتان باشد ...... 💠 اگر آن مومنی که بهش احترام می کنیم و اکرام می کنیم و برخورد اعزاز آمیز می کنیم ، یک کسی باشد که یک ربّانی باشد ، عالم ربّانی باشد ، یک ولی باشد ، خب معلومه. ✨ اگر اکرام بهش کردید ، ممکن است شما از عبادت یک سالتان بیشتر در همین اکرامتان چه بکنید؟ نتیجه بگیرید ...... 💎 مثلا اگر شما در زمان حضرت علی "سلام الله علیه " بودید اگر یک اکرامی به حضرت علی " علیه السلام " می کردید عقل خود شما نمی گوید که اگر یک رضایتی از حضرت علی " علیه السلام " را کسب می کردید ✨یک لحظه ای ، از عبادت ۷۰ ،۸۰ساله ی شما بهتر بود یا نبود؟ بهتر بود، خیلی راه نزدیکتری هم بود، خیلی راه نزدیکتر بود ،، البته الان هم که حضرت علی "علیه السلام " به ظاهر نیست ، هست، به ظاهر نیست، این حسابهای دیگر عامیانه است ، هست ،این کار را ، الان هم ، می شود کرد. 💎خدا به آنها که پير هستند از مؤمنين، ریشی، موی سری ، موی صورتی سپید کرده اند در طریق ، در راه ایمان ، خدا به آنها نظر خاصی دارد و اکرام آنها ، خوب انسان را پيش می برد، هر چه می توانید به این پیرها ، همین ها که هستند، همین مؤمنین ، مؤمنات ، به اینها هر چه می توانید ، هر چه پیرتر هستند و افتاده تر و اهل خدا بودند از اوّل اهل ایمان بودند، هر چه می توانید به اینها احترام بکنید، اکرام بکنید ، عزیز بشمارید ، ✨بهترین عبادت و مقرّبترین عمل و فرصت مناسب و فرصتهای مناسبی است برای جلب رضوان حق ، راه نزدیکتری است ....... 🍀 به یک نحو دیگر سید است ، سادات علویست ، ذریّه علوی است ، خُب ، معلوم است ، ذریه علوی حساب خاصی دارد. قهراً این اکرامی که به ذریه علوی به ذریه رسول ( صلوات الله عليه ) می شود. ✨ این اکرام علاوه بر اینکه مومن است ، ذریه رسول هم هست ، حساب خاصی هم دارد ، ارتباط خاصی در آنجا هست ، حق را بیشتر می شود آنجا یافت ، جلوات حق را ، حق را ، قهراً این اکرام ، چند برابر انسان را بالا می برد . ...... ⚜امیدوارم ان شاءالله شما این مطالب را که امروز گفتیم ، هم در مقام عمل دقت بکنید ، و هم نکته هایش را بفمید ، سِرش برایتان روشن باشد و هم ان شاءالله ( به اذن الله ) از لغزش هم محفوظ بشوید 💢 این حرفها معنیش هم این نبود که یک وقتی خدای نکرده ، خدای نکرده ، باز خدایی نکرده ، انسان حقیقت را خوب در نیابد ، به اصطلاح افراط بکند و یک مومن را ، یک بنده خدا را ، خدا هم درست نمی کنیم! (توجه می کنید) ✨خدا خداست ، مومن چیه ؟ مومن است. خدا، خداست. بنده ، بنده است ، مخلوق ، مخلوق است. خالق ، خالق است......✨ 📀 گزیده ای از (( فایل صوتی ، اکرام مومن )) ، از بیانات حضرت استاد آیت الله محمد شجاعی " رضوان الله علیه " ⬇️ ✳️ @bahjat_alabd
✨ چندین روایت ناب از منابع اهل تسنّن درباره‌ی خلافت امیرمؤمنان علیه‌السّلام آیت الله بهجت (ره): ▫️ عده‌ای از روایاتی که عامّه (=اهل سنت) در فضل حضرت امیر علیه‌السّلام نقل کرده‌اند در درجه‌ی اوّل و اعلی قرار دارد، نظیر: 📜 «أَنْتَ مِنّی بِمَنْزِلَهِ هارُونَ مِنْ مُوسی إِلاّ أَنَّهُ لا نَبِی بَعْدی.» (۱) 📃 تو نسبت به من مشابه هارون به حضرت موسی علیهماالسّلام هستی، تنها با این تفاوت که بعد از من پیامبری نخواهد بود. ▫️ از جمله‌ی استثنا: «إِلاّ أَنَّهُ لا نَبِی بَعْدی» استفاده می‌شود که در مستثنی مِنْه همه چیز مندرج است، مگر این که اهل تسنن بگویند: 🔹 این سخن باز استثنا دارد و آن این است که: «إِلاّ أَنَّ أَبابَکرٍ أَفْضَلُ مِنْهُ!» جز این که ابوبکر از او افضل است! ▫️ در هر حال، متن حدیث را نقل می‌کنند و چه قدر کودکانه به آن جواب می‌دهند. و نیز روایت طیر مشوی: 📜 «أَللّهُمَّ! آتِنی بِأَحَبِّ خَلْقِک إِلَیک یأْکلُ مَعِی مِنْ هذَا الطَّیرِ فَجاءَ عَلِی.» (۲) 📃 (پیامبر(ص) قصد تناول گوشت پرنده بریانی را داشتند؛ از خداوند خواستند که: ) خداوند، محبوبترین اشخاص در نزد خود را حاضر کن تا این پرنده را همراه با من بخورد... ناگاه علی علیه‌السّلام فرا رسید. ▫️ و نیز روایت: 📜 «أَنَا مَدینَهُ الْعِلْمِ وَ عَلِی بابُها.» (۳) 📃 من شهر علم هستم و علی علیه‌السّلام درِ آن است. ▫️ هم چنین این روایت که صاحب صواعق محرقه آن را از کتب خودشان نقل می‌کند و سند آن را هم به ابی بکر می‌رساند که حضرت رسول صلّی‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلّم فرمود: 📜 «مَنْزِلَهُ عَلِی مِنِّی مِثْلُ مَنْزِلَتی مِنْ رِبّی.» (۴) 📃 مقام و منزلت علی علیه‌السّلام نسبت به من، همانند منزلت من نسبت به پروردگارم می‌باشد. ▫️ و نیز این حدیث از پیامبر اکرم صلّی‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلّم در روز غدیر خم: 📜 «أَلَسْتُ أَوْلی بِکمْ مِنْ أَنْفُسِکمْ؟ قالُوا: بَلی. قالَ صلّی‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلّم: مَنْ کنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِی مَوْلاهُ. أَللّهُمَّ والِ مَنْ والاهُ، وَ عادِ مَنْ عاداهُ...» (۵) 📃 🔸 آیا من نسبت به جان شما سزاوارتر نیستم؟ ▪️ عرض کردند: 🔹 بله. ▪️ فرمود: 🔸 هر کس من به او ولایت دارم و مولای اویم، این علی علیه‌السّلام مولای او است. خداوندا، هر کس که او را مولای خود بداند و دوستدارش باشد، دوستش بدار، و هر کس با او دشمنی ورزد دشمنش باش. ▫️ (اهل سنت) همه را نقل می‌کنند و درباره‌ی روایت اخیر می‌گویند: «لَوْ أَرادَ الْخِلافَهَ، لَقالَ صلّی‌ اللّه‌ علیه‌ و آله‌ و سلّم: عَلِی خَلیفَتی مِنْ بَعْدی.» اگر مقصود رسول اکرم صلّی‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلّم خلافت بود، قطعا می‌فرمود: «علی علیه‌السّلام خلیفه و جانشین من است.» ✳️ (اتفاقا همین معنا را نیز که علی علیه‌السّلام جانشین بعد از من است، در کتاب‌های اهل تسنّن از رسول اکرم صلّی‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلّم نقل شده است: 📜 «لاینْبَغی أَنْ أَذْهَبَ إِلاّ وَ أَنْتَ خَلِیفَتی... أَنْتَ وَلِیی فِی کلِّ مُؤْمِنٍ بَعْدی.»؛ (۶) 📃 روا نیست که من از دنیا بروم و توجانشین من نباشی... تو سرپرست برگزیده‌ی من بر هر مؤمن بعد از من هستی.) ▫️ می‌گوییم: اگر این گونه هم می‌گفت که علی علیه‌السّلام خلیفه و جانشین من است، باز شما می‌گفتید: 🔹 بله خلیفه است منتهی تنها در کمالات؛ زیرا با درایت و اجماع منافات دارد! ▫️ و یا می‌گفتید: 🔹 ما هم علی علیه‌السّلام را خلیفه می‌دانیم، منتهی خلیفه‌ی چهارم! ▫️ و اگر پیغمبر صلّی‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلّم می‌فرمود: علی علیه‌السّلام خلیفه‌ی بلافصل است، باز می‌گفتید: 🔹 فصل (=فاصله) به غیر خلفا مراد است، یعنی بلافصل اجنبی نسبت به خلفا، زیرا نسبت به خلافت شیخین اجماع قائم است! (یعنی باز اهل سنت می‌گفتند که منظور از خلیفه بلافاصله، خلیفه بلافاصله بجز ابوبکر و عمر و عثمان است چون اکثریت، آنها را خلیفه دانسته اند.) ⬅️ در محضر بهجت، جلد سوم، نکته ۱۴۷ (۱). صحیح مسلم، ج ۷، ص ۱۲۰ و ۱۲۱؛ سنن ترمذی، ج ۵، ص ۳۰۲ ۳۰۴؛ مستدرک حاکم، ج ۲، ص ۳۳۷؛ ج ۳، ص ۱۰۹ و... (۲). مستدرک حاکم، ج ۳، ص ۱۳۰ و ۱۳۲؛ مجمع الزوائد هیثمی، ج ۹، ص ۱۲۵ و ۱۲۶؛ کنزالعمّال، ج ۱۳، ص ۱۶۶ و ۵۱۹ و... (۳). مستدرک حاکم، ج ۳، ص ۱۲۶ و ۱۲۷؛ الفایق زمخشری، ج ۲، ص ۱۶؛ المعجم الکبیر، ج ۱۱، ص ۵۵؛ الجامع الصغیر، ج ۱، ص ۴۱۵ و... (۴). ر.ک: المسترشد، ص ۲۹۳؛ مناقب آل ابی طالب، ج ۲، ص ۶۰؛ بحارالانوار، ج ۳۸، ص ۲۹۸؛ میزان الاعتدال ذهبی، ج ۳، ص ۵۴۰؛ الکشف الحثیث، ص ۲۲۹؛ لسان المیزان ابن حجر، ج ۵، ص ۱۶۱. ✳️ @bahjat_alabd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ 💠 نماز ستون دین است؛ چون تجلّی ولایت امیرالمومنین علیه السلام است... ✳️ @bahjat_alabd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 هدایت 🔸امام علی علیه السلام: هر کس هدایت را از کسى که اهل آن نیست بخواهد، گمراه شود. ⚜️من يَطلُبِ الهِدايَةَ مِن غَيرِ أهلِها يَضِلَّ 📚غرر الحکم/ح8501. ✍🏼علت اصلی تفرقه مسلمانان و رشد قارچ گونه فرقه های نوظهور همین است. کسانی که منبع اصلی را رها می کنند به دام شیطان پرستها و کابالیستها و ...می افتند. ✳️ @bahjat_alabd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 امیری که خداوند در هیچ صحنه‌ای کسی را امیر او قرار نداد! 🎙 آیت الله العظمی ✳️ @bahjat_alabd
. 🌹 شبی در عالم رؤیا ، خواب مرحوم آیت الله سید احمد خوانساری را دیدند... . ☘ دیدند که ایشان در حال مطالعه هستند.. گفتند : . 🍂 آقا شما در عالم برزخ مطالعه می کنید ؟ . ایشان فرموده بودند : . 👌 فضائلی از مولا امیر المؤمنین علی بن ابی طالب (علیه السلام) را که به دلیل قدر عقول مردم در دنیا برای ما نگفته بودند ، . اینجا داریم آن فضایل را مطالعه می کنیم که برترین لذت ها خواندن فضایلی از علی بن ابی طالب است که از آنها بی خبر بودیم ! . ✳️ @bahjat_alabd
💠العبد محمدتقی بهجت: 🔸مودت و محبت اهل‌بیت (علیهم‌السلام) حتی برای کافر نافع است. 🔸در بالای ایوان طلای حضرت امیر (علیه‌السلام) نوشته شده است: «رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمود: اگر همه مردم بر محبت علی (علیه‌السلام) گِرد می‌آمدند، هرگز خداوند آتش جهنم را نمی‌آفرید». 📚در محضر بهجت، ج۲، ص۳۰۲ ✳️ @bahjat_alabd
💠گزیده‌ای از سخنان حجة‌الاسلام والمسلمین‌حاج‌ شیخ‌ احمد‌ ناصری «حفظه‌الله» ┄┅═══••✾❀✾❀✾••═══┅┄ 🔹در توسل به حضرات آل‌الله‌ «صلوات‌الله‌علیهم» معرفت می‌آید و نماز ما، نماز کاملی می‌شود. این نماز کامل یک نشانه‌ای دارد. برای اینکه متوجه شویم نماز ما کامل و درست است، حضرت صادق «صلوات‌الله‌علیه» می‌فرمایند: "مَنْ اَحَبَّ اَنْ يَعْلَمَ اَقُبِلَتْ صَلاتُهُ اَمْ لَمْ تُقْبَلْ، فَلْيَنْظُرْ هَلْ مَنَعَتْهُ صَلاتُهُ عَنِ الْفَحْشاءِ وَالْمُنْكَرِ؟ فَبِقَدْرِ ما مَنَعَتْهُ قُبِلَتْ مِنْهُ" 🔹یعنی ببینیم چقدر مراقبه‌ ما بیشتر شده است، چقدر می‌توانیم چشم‌مان را کنترل کنیم، چقدر می‌‌توانیم زبان‌مان را کنترل کنیم. اگر از منکرات و امور بد دور شده باشیم، این نماز ما، نماز کاملی بوده است. 🔹پس ما یک مقدمه‌ای در نماز داریم، اینکه قبل از نماز باید مراقبه داشته باشیم. علاوه بر اینکه مواظب اعمالمان هستیم، ذکر خدا را هم داشته باشیم، استغفار و توجه هم داشته باشیم. باید وقتی وارد نماز شدیم، حضور قلب داشته باشیم. چطور بفهمیم که در نماز حضور قلب داشته‌ایم؟ بعد از نمازمان باید ببینیم رفتارمان چگونه است. اگر مثل قبل بوده، حضور قلب نداشته‌ایم. اما اگر دیدیم توجه داریم، مراقبه داریم، چشم و زبانمان، فکرمان را کنترل کردیم این نماز، نماز کاملی بوده است. 🔹زیارت آل‌یاسین انسان را به اینجاها می‌رساند. انسان را متوجه صراط می‌کند و برای رد شدن از صراط، باید شخص این مراقبه‌ها را داشته باشد. ✳️ @bahjat_alabd
✍️ هیهات! دیگر جامعه ی بشریت زمامداری بر خود ببیند که کفش خود را وصله بزند تا پابرهنگان قلمرو زمامداریش کفشی پیدا کنند و بپوشند. پیراهن خود را بدهد انقدر وصله بزنند تا دیگر از دادن به وصله زننده شرمنده گردد. هیهات! که روزی فرا رسد که این کره ی خاکی مردی را ببیند که زمامداری چند کشور پهناور اسلامی آن روز را برای اینکه مرتکب دروغی نشود، زیر پا بگذارد. دیگر از این پس مانده ی تاریخ نتوان توقع انسانی را داشت که با شنيدن ظلم به یک زن یهودی که با جامعه ی اسلامی در حال همزیستی به سر میبرد، با کشیدن خلخالی از پایش توسط دشمن چنان مضطرب شود که بگوید: «اگر یک انسان باایمان از شنیدن چنین خبری بمیرد، در نزد من مستحق سرزنش نمیباشد.» 📖 علامه ✳️ @bahjat_alabd
◽️وقتی نوه اش در مراسم غدیر فوت کرد !!! عارف مناجاتی میرزا جواد ملکی تبریزی روز عید غدیر، میهمانی گرفته و عده ای از دوستان و شاگردان را هم دعوتی کرده بود، ناگهان نوه کوچکش در حوض آب افتاد و غرق شد. سر و صدا و گریه خانمها بلند شد . میرزا جواد آقا زود بلند شد و رفت به اندرونی با اشاره ای خانم ها را ساکت کرد. شیخ عباس تهرانی می گفت: از شدت افسردگی، نمی توانستم در چهره استاد نگاه کنم. تحمل نشستن نداشتم بلند شدم که مخفیانه خارج شوم آقا برخاست و در را بست و اهل مجلس را به سرور اهل بیت (علیهم السلام) دعوت کرد خودش هم شروع کرد به شوخی کردن. طوری که مجلس، کاملا مجلس جشن عید غدیر شد بعد از جشن به چند نفر فرمود: امروز حضرت امیر علیه السلام سفره عید ما را پذیرفتند و تحفه ارزشمندی به ما عنایت فرمودند هر کس مایل است در این تحفه شریک باشد، بماند! منظورش فوت نوه اش بود سپس به غسل و کفن بچه پرداخت و او را دفن کرد. 🕍 مزار عارف مناجاتی میرزا ملکی تبریزی ، قم ، آرامستان شیخان ✳️ @bahjat_alabd
📨 کتابی نوشتم قبل از چاپ فهمیدم مثل این کتاب را مرحوم فیض کاشانی نوشته تردید کردم چاپ کنم به دستوری عمل کردم تا یکی از امامان را در خواب ببینم تا کسب تکلیف کنم حضرت صادق علیه السلام را خواب دیدم پرسیدم کتاب من بهتر است یا فیض؟ سکوت فرمودند :پرسیدم امثلك يخييب السائل؟ آنگاه فرمود: کتاب فیض بهتر است؛ من هم کتاب را محو کردم. 💬 میرزا جواد ملکی تبریزی ✳️ @bahjat_alabd
🔻 گزیده‌ای از کتاب نردبان سعادت، تلخیص و تحریر کتاب علامه ملا احمد نراقی 🔸 زهدورزی و بی رغبتی به دنیا در صورتی فضیلت و مصداق عفت است که خود، به گونه ای دیگر برای دنیا نباشد. کسانی هستند که انگیزه آنان از ترک لذات دنیوی، دست یافتن به نوعی دیگر از لذات دنیوی است که در ذائقه آنان لذيذتر است. چنین کسانی «زاهد» نیستند و چنین صفتی زهد، فضیلت و عفت نیست. همچنین کسی که لذتی دنیوی را به دلیل دسترسی نداشتن به آن، یا برای ترس از بیماری، یا رسوایی، یا به خاطر دل‌زدگی ناشی از کثرت بهره برداری از آن و یا به خاطر عدم اطلاع از لذت بخش بودن آن ترک کند، زاهدِ صاحب فضیلت نیست. 📚 نردبان سعادت، ص۶٢ (تلخیص و تحریر کتاب معراج‌السعادة) ✳️ @bahjat_alabd