هدایت شده از موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
معرفی کانالهای علمی و اطلاع رسانی موسسه تمهید در ایتا در این لینک در سایت موسسه
https://b2n.ir/078426
به اطلاع می رسانم که به حمد الله ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی استاد بهجت پور، در انتهای مرحله ویراستاری قرار دارد و ان شاء الله ویراستاری آن تا نیمه اسفند پایان می پذیرد.
کانال اطلاع رسانی فعالیت های علمی مفسر قرآن کریم، و نظریه پرداز قرآنی، صاحب سبک تفسیر تنزیلی، استاد بهجت پور زیدعزه
زیرمجموعه گروه علمی تفسیر تنزیلی موسسه تمهید قم
https://eitaa.com/bahjatpoor
کانال اطلاع رسانی استاد بهجت پور
بسم الله الرحمن الرحیم الر کتاب انزلناه الیک لتخرج الناس من الظلمات الی النور باذن ربهم الی صراط ال
به کانال خوش آمدید
ابتدای مطالب و مقالات استاد جهت دانلود پین شده است.
هدایت شده از موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
با سلام
چند خبر پیرامون تفسیر تنزیلی:
به اطلاع می رساند:
1. به علت کرونا و تعطیلی مدارس علمیه و مراکز تخصصی و دانشگاه ها در قم و نیز ممنوع بودن هرگونه نشست علمی به جهت پیشگیری از شیوع کرونا، نشست علمی استاد یوسفی غروی که قرار بود امشب برگزار گردد، به فصل بعد انتقال یافت.
2. به حمد الله ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی استاد بهجت پور، در انتهای مرحله ویراستاری قرار دارد و ان شاء الله ویراستاری آن تا نیمه اسفند پایان می پذیرد.
3. استاد بهجت پور که حدود سه ماه است که ویراست جدید جلد دوم را شروع نموده اند، سوره مرسلات (سوره سی و سه نزول) را هفته قبل به اتمام رساندند و به سوره قاف رسیدند.
4. فیش برداری سوره ها در جلد نهم ادامه دارد. به حمدالله فیش برداری سوره ها تا سوره نوح (71 نزول) تمام شده است و ان شاء الله تا نیمه اول سال آینده، تا سوره مومنون (74 نزول) آماده ارائه به استاد است. فیش برداری سوره ابراهیم (72 نزول) و مومنون (74 نزول) شروع شده است و فیش برداری سوره انبیاء (73 تزول) در حال اتمام است و تا عید ان شاء الله آماده ارائه به استاد می باشد.
5. با تعطیل شدن کلاس ها و ممنوعیت برگزاری کلاس به صورت حضوری، به حمدالله کار تربیت پژوهشگران جدید تفسیر تنزیلی تعطیل نشده است و در گروهی که در نرم افزار ایتا شکل گرفته، مباحث علمی مرتبط با تربیت پژوهشگران جدید در حال پیگیری است و به حمدالله بحثهای داغ علمی پیرامون تفسیر تنزیلی در حال شکل گیری است. این هفته مبحث مشروعیت تفسیر تنزیلی مورد بحث و سخن است.
6. کانال اطلاع رسانی فعالیت های علمی مفسر قرآن کریم، و نظریه پرداز قرآنی، صاحب سبک تفسیر تنزیلی، استاد بهجت پور زیدعزه نیز در ایتا راه اندازی شده است که مقالات و مصاحبه های علمی ایشان در آن قرار دارد. این کانال زیرمجموعه گروه علمی تفسیر تنزیلی موسسه تمهید قم است.
علاقه مندان عضو شوند. https://eitaa.com/bahjatpoor
لینک خبر در سایت گروه: http://hamgambavahy.ir/post/208
https://eitaa.com/mtamhid
هدایت شده از موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
نرم افزار همگام با وحی به بازار نشر عرضه شد. شامل تفسیر همگام با وحی ؛ اولین تفسیر تنزیلی شیعه (6 جلد) و شناخت نامه تنزیلی سوره های قرآن کریم دو اثر فاخر استاد بهجت پور @mtamhid
هدایت شده از موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
🌀 آمادگی حوزههای علمیه خواهران برای جهاد سلامت
1️⃣ حضور طلاب خواهر فرهیخته به عنوان همیار پرستار؛
2️⃣ ارائه خدمات پشتیبانی در بیمارستان ها و مراکز درمانی؛
3️⃣ ارائه مشاوره های مذهبی دینی برای افراد مبتلا به ویروس کرونا جهت تقویت امید؛
4️⃣ دلجویی و ارائه مشاوره برای خانواده اقشار آسیب دیده از ویروس کرونا جهت کاهش آلام؛
5️⃣ ارائه خدمات اداری، آموزشی، ترویجی در بستر فضای مجازی (این مرکز یکی از مراکز آموزش مجازی معتبر در کشور میباشد.
6️⃣ بهرهمندی از ظرفیت خانواده بزرگ طلاب خواهر و ظرفیتهای مرکز در حوزه رسانه، جهت اطلاع رسانی صحیح و موثق در راستای خنثیسازی هجمه دشمن @mtamhid
هدایت شده از موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
🔲◾️▪️۱۵ رجب سالروز وفات شهادت گونه عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) برهمه شیعیان، مخصوصامدافعان غیرتمند حرم شریفش تسلیت باد.
روابط عمومی موسسه تمهید @MTAMHID
ارائه صوت و پی دی اف پاورهای تدریس مهارت بیان تفسیر استاد بهجت پور در این کانال
👇👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2792554517C5bb137370b
جهت تهیه کتاب و فایل دی وی دی تصویری با موسسه تماس بگیرید: 09199700163
هدایت شده از موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
🌹نکته ناب تنزیلی: سر به کارگیری واژه ذکر در معرفی قرآن در سوره های ابتدایی نزول
نکته ناب تنزیلی در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی سوره مدثر پیرامون واژه ذکر
این مطلب که قرآن، تذکره و یادآوریکننده است، در آیات ابتدای نزول، تصریح و تکرار شده است: سورههای قلم 2/ 51: «..لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ..»، قلم 2/ 52: «وَ مَا هُوَ إِلاَّ ذِکْرٌ لِلْعالَمینَ»، مزمل 3/ 19: «إِنَّ هذِهِ تَذْکِرَةٌ فَمَنْ شاءَ اتَّخَذَ إِلى رَبِّهِ سَبیلاً»، مدثر4 / 31: «وَ ما هِیَ إِلاَّ ذِکْرى لِلْبَشَرِ»، مدثر 4/ 49: «فَما لَهُمْ عَنِ التَّذْکِرَةِ مُعْرِضینَ» و مدثر 4/ 54: «کَلاَّ إِنَّهُ تَذْکِرَةٌ». این آیات نشان از این حقیقت دارد که خدای حکیم در آغاز آشنا ساختن مردم با قرآن، بر اعلام همآهنگی تمام قرآن با نیازهای درونی انسان، اصرار دارد و انسان را یاد کرده و خواستهای فطری و درونی او را تأمین میکند. همین حقیقت، بهترین دلیل درستی قرآن و اهمیت این کتاب در سپهر هدایت است، و انسان پیجوی حقیقت را از مطالبهی دلیل بر الهی بودن متن و یا یافتن دلائلی برای ابطال سحر و انسانی بودن محتوا و ساختار قرآن، بینیاز میکند. ازاینرو، نیازی به
ادامه مطلب در:
http://hamgambavahy.ir/post/235
https://eitaa.com/mtamhid
هدایت شده از موسسه و مرکز تخصصی تفسیر تمهید
سیری در زندگی علمی آیت الله معرفت رضوان الله تعالی علیه.pdf
285.6K
مقاله سیری در زندگی علمی آیت الله معرفت رضوان الله تعالی علیه که در زمان حیات استاد معرفت توسط شاگرد مبرزشان استاد بهجت پور به نگارش در آمده است. https://eitaa.com/mtamhid
⚫️پیام تسلیت حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور در پی درگذشت خانم داوودی معاون آموزش حوزههای علمیه خواهران
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
نفس پاک و وارسته خواهر مومنه، متقیه وفاضله ، سرکار خانم داوودی معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران و عضو هیات امنای جامعه الزهرا سلام الله علیها پس از مدتی رنج بیماری و کسب خلوص به ملکوت اعلی سفر کرد و چهره از بین خاکیان غایب و نزد افلاکیان حاضر شد . فقدان او برای حوزه های علمیه خواهران ثلمه ای عظیم است.
این ضایعه دردناک را به حوزه های علمیه ، اساتید و طلاب به خصوص خانواده بزرگ حوزه های خواهران، ونیز به همسر ایشان جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای هاشم پور،فرزندان و دیگر بستگان وی، تسلیت عرض میگویم .
از خدای متعال برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان پاداش الهی و شکیبایی مسالت می کنم.
عبدالکریم بهجت پور
مدیر حوزه های علمیه خواهران
♨️رسانه مستقل خبرحوزه
🔻🔻🔻
http://eitaa.com/joinchat/3516137473Cc9d671e336
داوری استاد بهجت پور در باره جایگاه سوره لیل در ویراست جدید جلد اول
👇👇👇
این سوره به اعتقاد اکثر دانشمندان تفسیر و علوم قرآنی، مکی است. مدنی شمردن این سوره ازسوی برخی، وجهی ندارد و در بحث سبب نزول سوره، توضیح آن خواهد آمد. در تمامی روایات مسند، غیرمسند و جداول ترکیبی، این سوره در ردیف نهم، پس از سورهی اعلی، و پیش از سورهی فجر قرار گرفته است. تنها در روایت ابنندیم (از روایات مسند)، این سوره پس از سورههای انشراح، عصر، فجر و ضحی قرار دارد.
در کتاب تفسیر تنزیلی مبانی، اصول، قواعد و فواید و در مقدمهی اثر حاضر، گذشت که باوجود روایات صحیح و قابل قبول نزد فریقین، برای تشخیص روایت صحیح در ترتیب نزول، راه درست و محتاطانه آن است که ابتدا روایات ترتیب نزول با هم مقایسه شوند و نقطههای اشتراک و افتراق آنها معین شود. سپس از سورههای مشترک در روایات سیاقی واحد گرفته شود و سورهی مورد اختلاف را به سیاق مشترک عرضه کنیم. اگر سورهی مورد اختلاف، با سیاق مشترک، همآهنگ نبود، کنار گذاشته شود.
همانگونه که در سیر نزول سورهها مشاهده کردید، سورهها بهمنظور ایجاد تغییر در مردم نازل میشدند. پیامبر اکرم در این مسیر، با چالشهایی مواجه بود و قرآن کریم به جریان تغییر و مدیریت چالشها اهتمام میکرد.
ارتباط سورهها بنابر روایات مورد اتفاق جداول مسند، غیرمسند و ترکیبی چنین است که خدای متعال در فضای تغییر مردم، گفتمان توحیدی را کانون توجه خود قرار داد. ابتدا نقشهای خویش (پروردگار) را بر هستی و انسان متذکر شد: (سورهی علق). سپس به پاداش و مکافات پذیرندگان ربوبیت خویش و مجرمان توجه داد: (سورهی قلم). پس از آن رسالت پیامبر را قطعی شمرد و مردم را از سرکشی دربرابر وی، هشدار داد: (سورهی مزمل). در ادامه، با تأکید بر کبریایی خویش، دستور هشدار دادن به مردم را به پیامبرش ابلاغ فرمود: (سورهی مدثر). پس از این مرحله، رابطهی انسان را با خویش بهعنوان پروردگار عالم، تنظیم کرد و از مهمترین آنها مسألهی طلب هدایت به راه مستقیم بود: (سورهی حمد). در هفتمین سورهی نازلشده، قرآن را دستورنامهی هدایت مردم به راهی که شخصیت آنها را قوام میبخشد، معرفی کرد: (تکویر). و در سورهی هشتم، ابتدا به پیامبر که از توانایی حافظهاش در حفظ آیات، نگران بود، ازجهت مصونیتش در حفظ و در خواندن بی کم و کاست آیات، و نشان دادن راه یسری و آسانی به مردم، تضمین داد و اعلام کرد که وی را برای انجام این مأموریت، از راه شکوفا و فعال کردن حافظهاش بر خواندن آیات قرآن، کمک کرده است. سپس اصلیترین تذکر، یعنی راه رستگاری و نجات از مشکلات و رسیدن به آسانی را که آرمان بلند انسانهاست، به مردم معرفی کرد. در سورهی لیل، که پس از آن نازل شد، بیان داشت که برای رسیدن به آسانی، استعداد چه کسانی را شکوفا، و راه رسیدن به آسانی را برایشان آسان میکند و استعداد چه افرادی، برای رسیدن به شقاوت و سختی، شکوفا و راه را برایشان آسان میکند. این سیر، کاملا طبیعی و قابل فهم است که خدای متعال در سورهی لیل به بیان راهکار شکوفاسازی ظرفیتهای انسانی درجهت پذیرش راه و اهداف دینی بپردازد، چنانکه در سورهی اعلی به شکوفا کردن حافظهی پیامبر در موضوع خواندن آیات الهی بر مردم توجه شد.
اما براساس جدول ابنندیم، ارتباط آسانشدگی پیامبر و راه یسری و آسان در سورهی اعلی (نزول 8) با آسانسازیهای مردم برای رفتن به راه رستگاری و یسری در سورهی لیل (نزول 9) قطع میشود. موافق این روایت، در سورهی اعلی، راه تسهیل کار بر پیامبر9 و اولین برنامهی رهایی و رستگاری، ذکر شد. آنگاه خداوند در سورهی انشراح، به تداوم عنایت به پیامبر9، یعنی نعمت «شرح صدر» پرداخته و دستورهای لازم را برای زمان رویارویی با مشکلات به وی داده، پس از آن در سورهی عصر، راه نجات از زیانباری را به همهی انسانها آموخته است. سپس در سورهی فجر، به پیامبرش در برخورد با دشمنان توانا و نیرومندش امیدواری داده، و در سورهی ضحی به رها نکردن پیامبر9 بهحال خود، و نراندن او از درگاه الهی اشاره، و او را مأمور ابلاغ پیام کرده است. آنگاه در سورهی لیل با طرح آسانیسازی کار دین بر مردم، به موضوع تزکیهی بیانشده در سورهی اعلی توجه داد. ازاینرو ترتیب روایت در الفهرست ابنندیم، دچار انفصالی در مضامین و محتوای سورههاست؛ حال آنکه تناسب میان محتوای سورههای لیل و اعلی، نزول سورهی لیل را پس از سورهی اعلی تأیید میکند.
فایل پی دی اف 20 صفحه اول پایان نامه هایی که استاد بهجت پور راهنمایی یا مشاوره کرده اند.
گرفته شده از سامانه گنج
👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/bahjatpoor
فایل تمام متن پی دی اف برخی پایان نامه ها موجود است و در گنج منتشر شده است. جهت تهیه به سامانه گنج ایران داک یا آیدی @MTAMHID1 پیام دهید.