مدیر حوزه های علمیه خواهران :شرایط فعلی حوزه های علمیه خواهران در زمینه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نسبت به گذشته تغییراتی زیادی داشته و همین موضوع موجب ایجاد چالشهای مختلفی شده است.
به گزارش خبرگزاری کوثر، نشست آنلاین حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور و معاونان مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران با مسؤولان حوزه علمیه خواهران قزوین صبح امروز برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور اظهار داشت: باتوجه به تغییرات فرهنگی جامعه، شرایط فعلی حوزه های علمیه خواهران در زمینه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نسبت به گذشته تغییراتی زیادی داشته و همین موضوع موجب ایجاد چالشهای مختلفی شده است.
وی گزارش مسئولان استان قزوین را بسیار امیدبخش دانست و گفت: توان هر تیم یا مرکز مدیریت، با قدرت حل مسئله سنجیده می شود و اگر مشکلاتی که سر راه ایجاد می شود به خوبی مرتفع شود، آن مرکز به عنوان یک جریان کارآمد شناخته خواهد شد.
مدیر حوزه علمیه خواهران تسهیل در آموزش خواهران را بسیار ضروری و مهم دانست و گفت: تحصیل طلبه های خواهر باید همراه با بیش ترین امکانات باشد تا تحصیلی هموار و آرامش بخش داشته باشند لذا مدارس علمیه خواهران باید مجهز به شیرخوارگاه، مهدکودک، فضای ورزشی و فضاسازی مناسب باشد.
مفسر برجسته قرآن کریم بیان کرد: اگر مدرسه ای به دنبال پرورش طلبه خواهر پژوهشگر است، باید تمامی نگرانی شخصی که به عرصه پژوهش ورود می کند را برطرف کند.
توسعه سطح ۳در استان قزوین ضرورت دارد
حجتالاسلام والمسلمین رضا کاظملو در ابتدای این نشست اظهار داشت: اعتقاد ما بر مدرسه محوری است و تلاش میکنیم تا مدرسه جایگاه تربیتی و پرورشی خود را پیدا کند.
وی افزود: فعالیت پیوسته با موسسین، تشکیل گروههای خیرین و ایجاد هماهنگی میان موسسان و مدیران مدارس از جمله اقدامات حوزه علمیه خواهران استان قزوین است.
حجتالاسلام والمسلمین کاظملو با اشاره به ضرورت احداث مدرسه علمیه خواهران سطح ۳ در استان قزوین بیان کرد: توسعه سطح ۳ در استان و افزایش رشتهها از جمله فعالیتهای در دست اقدام است که امیدواریم زودتر به نتیجه برسد.
مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین با تأکید بر تقویت بنیه علمی و تبلیغی طلاب خواهر عنوان کرد: در مسئله استفاده از ظرفیتهای خواهران نخبه، شایسته است که ما تمام توان خود را برای رشد و بالندگی آنها به کار بگیریم و با حمایت و معرفی نخبگان حوزه های علمیه خواهران، جایگاهشان را حفظ کنیم.
زیرساختهای لازم برای احداث مدارس فراهم شود
در ادامه حجتالاسلام والمسلمین واحدی با تشکر از اقدامات و زحمات انجام شده در استان قزوین گفت: در استان قزوین فعالیتهای خوبی صورت گرفته است و امیدوارم که همچنان نیز شاهد این اقدامات و حتی اقدامات بزرگتری باشیم.
برای احداث مدرسه علمیه خواهران باید زیرساختها و بسترهای مختلف فراهم شود تا بتوانیم مدارس را احداث کنیم و به حد ایدهآل برسیم.
وی ضمن تقدیر از مدیران مدارس علمیه خواهران قزوین ادامه داد: هیئتامنا مدارس علمیه خواهران استان قزوین فعالیتهای بسیار خوبی داشتهاند و امیدواریم که این همکاری همچنان ادامه داشته باشد
لزوم استفاده از ظرفیت دانشآموختگان در زمینه پذیرش
حجتالاسلام والمسلمین مجتبی فاضل در ادامه این نشست با اشاره به فعالیتهای انجام شده در استان قزوین در زمینه پذیرش حوزه علمیه خواهران بیان کرد: در مدیریتهای استانی باید توجه ویژهای به دروس اقتضایی داشته باشیم و این فرصت بسیار مناسبی است که باید از آن بهره ببریم.
وی به استفاده از ظرفیت دانشآموختهها در راستای پذیرش حوزههای علمیه خواهران گفت: دانشآموختگان استان قزوین فرصت و ظرفیت بسیار مناسبی برای تبلیع پذیرش حوزههای علمیه خواهران هستند و باید از این ظرفیت بهره مناسب را ببریم.
معاون آموزش حوزههای علمیه خواهران با اشاره به توسعه رشتهها در سطح ۳ عنوان کرد: نباید از شاخصههای اصلی در راهاندازی رشتهها غافل شویم لذا باید بهترین استادان را برای آموزش طلاب استفاده کنیم.
مدیر حوزه علمیه خواهران گفت: اگر اولین قدم در ایمان را درست برداریم، خدای متعال در مسیر تعالی و سعادت، دست ما را تا انتها میگیرد و به کمال میرساند.
به گزارش خبرگزاری کوثر، حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور،در چهاردهمین جلسه تفسیر سوره دخان که به صورت پخش زنده اینترنتی برگزار شد با تفسیر آیاتی از سوره دخان در ابتدا با تسلیت سالروز شهادت امام علی(ع) اظهار داشت:امیدواریم در شب قدر بهترین بهره را برده باشیم و سرنوشت نیکی را از خدای متعال برای خود مقدر کرده باشیم.
مدیر حوزه علمیه خواهران پیرامون تفسیر آیاتی از سوره دخان افزود: طبق آیات، در روز فصل و رستاخیز هیچ مولایی از هیچ مولایی نمی تواند غنا و بی نیازی ایجاد کند و هیچ کس مانع اراده الهی نمی شود و هیچ کس بار دیگری را بر دوش نخواهد کشید و هیچ کس دیگری را یاری نخواهد کرد مگر آنان که مشمول بخشش خداوند باشند.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور افزود:در این ویژگی هایی که می گوید مراد از افرادی که یاری نمیشوند مجرمان هستند، اما آنان که مجرم نیستند یاری می شوند پس این نفی مطلق نیست که خدا از آن تعبیر می کند و عدهای نیز مشمول رحمت الهی می شوند، در این خصوص روایاتی وجود دارد که نشان دهنده بخشش و یاری شدن عده ای هستند.
وی تصریح کرد: امام صادق(ع) فرمود آن که مشمول رحمت الهی است ما هستیم و خدا ما را استثناء کرده است، آیا این روایت بدان معناست که دیگر مومنان مشمول رحمت نیستند؟ نه این گونه نیست، امام می فرماید ما هستیم که خدا ما را یاری می کند ما نیز به وسیله قرآن و پیامبر(ص) یاری می شویم آیا مفهوم چنین روایاتی انحصار این امور به اهل بیت(ع) است نه این گونه روایات که از اهل بیت(ع) دیده میشود مفهوم اش این است حضرت در این جا امید به اهل بیت(ع) و یاری شدن توسط خدا را می دهد و نحن یعنی ما ممکن است شامل شیعه و هم امت گذشته شود.
مدیر حوزه علمیه خواهران بیان کرد: وقتی چنین روایاتی را در منابع اسلامی می بینند، مفهوم اش و اثبات رحمت برای اهل بیت(ع) یا شیعیان و سلب رحمت از همه اقوام گذشته و پیروان انبیا نیست در شرایطی که امت اسلامی به گروههای مختلف تقسیم شده است و گروهی عامدا و عالما از مسیر پیامبر(ص) فاصله گرفتهاند، امام امید بهشتی می کند و فرقه ناجی را معرفی می کند یعنی ما و شیعیان این ها مشمول رحمت است میان امت ما این مفهومش این نیست دیگران در دیگر امت ها مشمول قرار نگرفتند یا منظور اهل بیت(ع) باشند دیگر متقیان و مومنان نیز مشمول رحمت هستند و امام اکمل آن را توضیح می دهد.
وی خاطرنشان کرد: با این نگاه فضایل مربوط به اهل بیت(ع) را ذیل آیات ببینیم روایات منحصر در اهل بیت(ع) نیست بلکه توضیح می دهد کسانی که هستند گل سر سبد افراد مشمول رحمت هستیم،همچنین مساله غنی شدن مطرح است هیچ مولایی از هیچ مولایی غنایی نمی بخشد؛ امام می فرماید البته ما غنا می بخشیم یعنی اینکه گفته می شود اگر استثنا را ببریم مفهومش این است کسی که ولایت امام علی(ع) را پذیرفته و سبک زندگی اش به گونه ای تغییر می کند که این فرد دربارهاش احکام تند صادر نمی شود چون حیات و زندگی اش نور و مسیرش پیروی است.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور عنوان کرد: در واقع به این معناست اگر این استثناء را به رحم الله ببریم مفهوم ش این است ولایت به درد کسی نمی خورد در آن روز مگر ولایت ما می تواند به درد او بخورد و ما می توانیم بلاها را از کسانی که ولایت ما را پذیرفته اند دور کنیم و بدان معناست کسانی که تحت ولایت اهل بیت(ع) قرار می گیرند نه اینکه هر خطا و جرمی انجام بدهند روز قیامت نیز به دلیل ولایت ما نجات پیدا می کنند، اصلا مفهوم این روایات این نیست بلکه ولایت ما رفتار پیروان و شیعیان را در دنیا چنان تغییر می دهد که گرفتار عذابها و احکام سخت خدا قرار نمی گیرند.
وی گفت: خدا اهل بیت(ع) را غنی کرده است و شیعیان نیز مشمول رحمت الهی هستند یعنی در دنیا چون ولایت آن ها را داشتیم و مسیری را رفته ایم که گرفتار جهنم نشویم و در صراط مستقیم حرکت کردهایم و کسی که در طریق امام علی(ع) باشد و در این مسیر حرکت کند مشکلی ندارد که درباره آن احکام تند صادر شود تا ولی او بیاید نجاتش دهد؛ مفهوم این است.
مدیر حوزه علمیه خواهران افزود: پس این روایات مفهومش این است کسی که تحت ولایت خدا قرار گرفت و ولایت پیامبر(ص) و معصوم را پذیرفت سبک زندگی اش به گونه ای تغییر می کند که این فرد درباره اش احکانم تند صادر نمی شود چون حیاتش طیبه و مسیرش سعادت است بنابراین استثناء می شود و اصلا این ها عذاب متوجه آن ها نمی شود، در آن روز هر کس با امام خود هست و ولایت امامی را که دارد که یک عمر او را پیروری کرده است و یک عمر او را به سمت نور برده است.
وی بیان کرد: چنین انسانی مشمول عذاب نمی شود پس این روایت در مورد اهل بیت(ع) و پیروان اهل بیت(ع) درست است، اگر شاد هستیم که زندگی مان رنگ و روی اهل بیت(ع) دارد و در حزن آن ها غمگین هستیم و در شادی آن ها شاد می شویم و خود را شیعه و پیرو قلمداد می کنیم چون همین حالا زندگی ما را تغییر می دهیم تا در آینده گرفتار پیچ های سخت نشویم از اول راه را درست می رویم تا نیاز به این شرایط سختی نداشته باشیم اگر در آن جا شفاعتی هست.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور توضیح داد:پس این آیه با این که پیچیدگی هایی که دارد خدای متعال دو برخورد سلبی و ایجابی کرد یک جا فرمود کسانی که مجرم باشند گرفتار می کند و هیچ شفاعتی را برای آن ها نمی پذیرد و هیچ اراده ای نمی تواند در برابر عذاب من مانع شود حتی شیران بار گناه پیروان خود را بر دوش نمی کشد این نیاز به قدرت غالبی دارد گاهی می گوئیم ما محکم ایستاده ایم مگر اینکه محکم باشد عقب می کشیم خدا می فرماید من نفوذ ناپذیر هستیم مقلوب جریان مخالف نمی شوم.
وی بیان کرد: خداوند می فرماید در تصمیمی که گرفته ام کسی نمی تواند من را مغلوب کند و خدای متعال تسلیم قدرتی قرار نمی گیرد س انتظار نداشته باشیم مولایی بیاید و اراده های خدا را غلبه کند این چنین خوابهایی را نبینید و خداوند رحیم است، یعنی می داند شما انسان ها در این مسیر لغزشهایی دارید اما اصل یعنی ولایت را درست کرده اید و در مسیر بیرق ولایت حرکت کردید و زیر بیرق ولایت پیامبر و اهل بیت هستید و تلاش کردید در این مسیر حرکت کنید اما گاهی طوفانی می شود و از دست شما خارج می شود.
مدیر حوزه علمیه خواهران عنوان کرد: خداوند به اراده های شما مزد می دهد و به نیت های پاک شما توجه دارد و یا اینکه می خواستی اما شرایط برای تو هموار نبود خدای متعال مهربان است و این ها را میداند و به چنین افرادی با مهر و محبت رفتار می کند خداوند در این جا رحیم را به کار برد، فرق میان رحمان و رحیم است، رحمان یک رحمت عام و گسترده است و شامل همه می شود مومن و غیر مومن نمی شناسد همه ما مشمول رحمانیت الهی می شویم و هر کس تلاش کند به مطلوب دست می یابد و مسلمان و غیرمسلمان نمی شناسد ممکن است مسلمانی باشد زحمتی نکشد خدای متعال به او نمی دهد این قاعده الهی است و این رحمت رحمانی است.
وی ادامه داد: خدای متعال به همه بندگان اسباب زندگی و نعمات را می دهد اما رحمت رحیمی حساب دیگری دارد باید دل قرص باشد و شک و تردید باید رفع شود خدا می فرماید تو یک قدم بردار من مسیرت را تثبیت می کنم چه بسا افرادی که با کوچکترین شک، از مسیر خارج می شوند گاهی انسان با رویدادی دلش محکم می شود در دنیا این است.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور گفت: اگر انسان مرتبه ایمان را اولین گام را به درستی برداریم، خدای متعال در مسیر تعالی و سعادت، دست ما را تا انتهای میگیرد و جلو می برد یکی از جلوه های ولایت الهی است در قیامت رحمت خاص را نیاز داریم اینکه اجازه بدهند شفاعت و یاری شویم اولیای الهی دست ما را بگیرد ما مشمول رحمت الهی می شویم مومنین تلاش می کنند رحمت رحیمی را به دست بیاورند که رحمت الهی رحماتی جز در موارد هلاکت انسان تضمین شده است و به همه ما می دهند، حیات دنیا ماندنی نیست روز فصل رسید و آن روز دارای چنین ویژگی هایی است در آن جا صحبت از یک غذاست که فقط مربوط به جهنم نیست گرچه در جهنم هم هست در صحرای محشر نیز مردم گرسنه می شوند و آب می خواهند، زقوم طعامی است که برای آن هاست.
وی تصریح کرد: تنظیم بحث ها در قرآن کریم بسیار دقیق است این گیاه و درخت ریشه اش در جهنم است اما تا محشر کشیده می شود، پیامبر قبلا فرموده است برای این مجرمان که غذای جهنمیان زقوم است در مورد ابوجهل روایت است که خرما و کره می خورد و می گفت این همان زقومی است که محمد ما را از آن می ترساند، برای تهدید مجرمان نیست پس برای اهل ایمان است که دل ما را آرام کند این ها که زندگی خوش و خرمی دارند دائم نمی ماند خدا انسان را آزمایش می کند پس صبور باشید دارد در باره مجرمین با شما سخن می گوید کسی که عادل است کسی نیست این مجرمان را همین گونه بدون انتقام نگاه دارد.
مدیر حوزه علمیه خواهران گفت: خداوند براساس رفتار انسان در نیکی یا جرم، با او رفتار میکند و این از حکمت متعالی پروردگار سرچشمه میگیرد.
به گزارش خبرگزاری کوثر، حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور،در سیزدهمین تفسیر سوره دخان که به صورت پخش زنده اینترنتی برگزار شد با تفسیر آیاتی از سوره دخان اظهار داشت: طبق این آیات، خدای متعال دریچه ای از عالم غیب به روی انسان گشوده است و همه تحولات در عالم غیب رقم می خورد و در شبی به نام قدر، اراده ها و ظرفیت های مناسب ایجاد می شود.
مدیر حوزه علمیه خواهران افزود: خداوند می فرماید این گونه نیست که همه مردم به آن یقین داشته باشند و عده ای برخورد همراه با شک و تردید دارند و به همین علت با دین بازی می کنند و مسائلی که از زبان پیامبر(ص) و انبیای گذشته شنیده اند آن را مورد تهمت و آزار قرار می دهند.
وی تصریح کرد: خداوند می فرماید با این ها از طریق فشارهای موردی تلاش می کنیم تا به مسیر ایمان بازگردند و نسبت به پیامبر(ص) و گفته های آنان تجدید نظر کنند و در مقابل بسیاری ممکن است اظهار ایمان کنند به علت اینکه تحت فشار هستند لذا خیلی زود به حالت اول برمی گردند و برای این افراد چاره ای جز انتقام باقی نمی ماند تا در صف مجرمان قرار بگیرند.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور خاطرنشان کرد: در این آیات خداوند قوم فرعون را توصیف می کند که کار را به جایی رساندند که در آزار موسی که کار با انتقام تمام شد سپس مرحله بعدی از انحطاط و انحراف را توضیح می دهد چرا انسان رفتارش مجرمانه می شود چون خود را در برابر خدا مسئول نمیداند و حیات را در همین دنیا می داند و تصور می کنند که فقط آمده ایم و می میریم و زندگی تمام می شود کسی که چنین تصوری دارد با دستگاه دین و رسول خدا این گونه برخورد می کند.
وی بیان کرد: عدم ایمان به مساله حیات مجدد و مسئولیت انسان در برابر خدا موجب می شود انسان جهنمی شود کسانی که خویشتن دار باشند پیش بینی می شود عاقبت به خبر می شوند بنابراین یک نظام پیوسته برقرار می شود.
مدیر حوزه علمیه خواهران عنوان کرد: آیه 34 سوره دخان ایده افراد را به خوبی مشخص می کند این ها می گفتند یک مرگ اول بیشتر نداشتیم و در یک حیات دیگر گسترش پیدا کنیم و بعد از خلقت دیگری داشته باشیم این گونه نیست، سپس تقاضایی می کنند و می گویند اگر راست می گوئید پدران ما را زنده کنید در این دوره مومنین در مکه شناخته شده اند و کفار چنین تقاضایی از رسول خدا می کنند.
وی گفت: خطاب آیه خطاب به کسانی است که شک داشتند اما به مجرم تبدیل می شوند اگر کسی در شک توقف کند آخر کارش به بسیاری از مسائل ختم می شود مفهوم این نیست از اول اعتقادی ندارند گاهی گرفتار شک می شوند و این موریانه همه گذشته آن ها را نابود می کند، انسانی که گرفتار شک می شود و شک را برطرف نمی کند بازنده است.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور بیان کرد:اگر انسانی گرفتار شک شد نباید کوتاهی کند کم کم ادامه پیدا می کند گاهی انسان با یک مصیبت شک می کند که چرا خدا حاجت من را نداد این آرام آرام تا مرحله جرم می برد این نگاه روانشناختی قرآن بسیار مهم است.
وی خاطرنشان کرد: این کتاب حکیم حرف های زیادی برای ما دارد این نیست مگر مرگ اول ما و در این باره اتلاف شده است ظاهرا مرگ را مناسب تر بگیریم اما مرگ اول چیست در سوره غافر مساله دو مرگ و دو حیات مطرح شده است دو بار ما را میراندی و دو بار زنده کردی، ما مرده بودیم بعد خداوند ما را احیا کرد و ان حیات اول است بعد ما را میرانده است.
مدیر حوزه علمیه خواهران گفت: در سوره عبس بیست و چهارمین سوره ای که به پیامبر نازل شده است ما مرده بودیم زنده شدیم و ما را میراندند بعد ما را دوباره حیات دادند پس اولی مرگ بود لذا علما در این باره بحث کرده اند دو تا میراندن یعنی چه ؟حال ببینیم مرگ اول چیست؛ در چند جا موت اول مطرح شده است برخی گفته اند خداوند به انسان حیات می دهد بعد می میراند بعد در برزخ زنده می کند و در روز حشر دوباره میمراند و زنده می کند تا در روز رستاخیز زنده باشند این ها حیات دنیا را در نظر نمی گیرند تفسیر دوم این است ما را از رحم میراندی و بعد در دنیا زنده کردی و از رحم دنیا میراندی و در رستاخیز زنده کردی .
وی افزود: هر کس بمیرد قیامتش شروع شده است و این را جز رستاخیز گرفتند ما مرگ ها و حیات های مختلف داریم هنوز قیامت نرفته است که اغراق کند وقتی می فرماید هنوز قیامت نرفته است که اغراق کند و در دنیاست می گویند ما یک مرگ اول نداشتیم دو تفسیر دارد یکی این است قبل از به دنیا آمدن یک بار مرده بودیم حیات به ما دادند تفسیر می کنند ما بعد از اینکه مرده بودیم زنده شدیم دگر نمیمیریم و از طرقی تناسخ منتقل می شویم، من روح دارم در این کالبد و به کالبد دیگری می رود و دیگر مرگی وجود ندارد.
این مفسر قرآن کریم بیان کرد: در بین عرب های جاهل قائل به تناسخ بودند همچنین هندوها معتقد هستند بدن ها حامل یک روح است که متعدد در این بدن ها حلول می کند نظام جزا این گونه است وقتی انسانی بزرگ و شریف بودی رفتار نادرست کرد در جسم کودکی فقیر حلول می کند و می گویند طبقه نجسهاست باید طوری رفتار کنند با طبقه پولدارها درگیر نشوند و اعتراضی نکنند تا می گویند این طبقه نجس ها باید طوری رفتار کنند با پولدارها تا در جسد طفلی از خانواده ثروتمند باز گردند و بزرگ شوند لذا طبق نجس ها سعی می کردند نگاهی به طبقه ثروتمند نکنند.
وی عنوان کرد: عرب ها نیز می گفتند روح وقتی می میرد در پرنده ای به نام هامه حلول می کند تا اندازه جغد می شود و کنار میت می ماند احتمال دوم همین مرگ طبیعی است آنها معتقد بودند مرگ در دنیا مرگی است که حیاتی ندارد و به قیامت ایمانی نداشتند و می گفتند بعد از مگر در فضای جدید دیگری قرار نمی گیریم، در حالی که در این آیات می گوید شما بعد از مرگ توسعه و حیات پیدا می کنید و از واژه نشر استفاده می کند یعنی نشر و گسترش پیدا می کند گفتند یکی از پدران ما را که در قیامت انتشار یافته است را به ما نشان دهید گفتند یکی از نیکان ما را زنده کن تا ببینیم.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور خاطرنشان کرد: خدای متعال به این تقاضا پاسخ مثبت نمی دهد تقاضا کردند فرشتگان را بیاورند تا با آنها حرف بزنیم و یا مردگان را زنده کنیم می گوید اگر مردگان نیز با این ها حرف می زدند و فرشتگان را محشور می کردیم این ها افرادی نبودند که ایمان بیاورند وقتی کسی گرفتار شک است هر برهانی بیاوریم باز هم مقابله می کند این نگاه روانشناختی آیات است برای اینکه تنبیه شان کند مثالی از قوم توبع می گوید این مجرمان قبل از پیامبر بهتر هستند.
وی گفت: منطقه یمن و پادشاهان را به نام توبع می شناختند یعنی پادشاهی که پیروان زیادی داشتند، برخی گفتند خودش رسول بوده است و توبع یکی از انبیا بوده است آیه می فرماید من این قوم را نابود کردیم کلید نابودی این ها نیز جرم شان بود مجرم کسی است که ارتباط خود را با خدا قطع می کنند و جرم جز شخصیت آن ها می شود مجرم است در این آیه به جای اینکه تقاضای آن ها را انجام دهد میگوید مراقب باشید شما از قوم تبع بهتر نیستید اگر از نظر پیروری، بعد شروع می کردند به انحراف و از پیروی فاصله گرفتند گاهی نیز مردمی متدینی بودند که از مسیر تدین برگشتند مانند بنی اسرائیل و قوم نوح و دوره خوبی داشتندپادشاهی بود که به احترام رسول ندیده شهر مکه را تخریب نکرد و برای همین مثالی می زند و می گوید همین قوم وقتی به سراغ جرم رفتند نابود شدند مانند قوم لوط که آدم های خوبی بودند اما به دلیل بخل خود رفتار بدی برای مهمان های خود در پیش گرفتند و وقتی مجرم شدند نابود شدند خداوند براساس رفتار انسان ها با آن ها رفتار می کند و اگر در مسیر جرم بود تنبیه می کند.
مدیر حوزه علمیه خواهران گفت: قرآن کتابی است که انسان را از گمراهی دور و به بشریت، بصیرت عنایت میکند. ب
به گزارش خبرگزاری کوثر، حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجتپور،در تفسیر سوره دخان که به صورت پخش زنده اینترنتی برگزار شد، عنوان کرد: یکی از مسائل مهمی که در حوزه تفسیر مطرح است، ارتباط و تناسب بین سوره های قرآن کریم است، بدان معنا که میان سوره بقره که در ابتدای قرآن است با سوره آل عمران ارتباط برقرار است.
مدیر حوزه علمیه خواهران افزود: در طول تاریخ زحمات زیادی کشیده شد تا میان سورههای قرآن تناسب ایجاد شود، اما مفسران موفق نشدند، بهترین مدل برای ایجاد ارتباط میان سورهها، در ترتیب نزول اتفاق افتاده است، خدا می فرماید قرآن را جزء جزء کردم اما آنها را در کنار هم چیده است، قران براساس نظم معقول و حکیمانه ای فرود می آمد.
وی بیان کرد: یکی از ابعاد مساله این بود که به تناسب پیشرفت دعوت اسلامی، مشرکین علیه پیامبر(ص) به شبهه افکنی می پرداختند و قرآن متناسب با شبهات، گام به گام سورهها را برای پاسخگوئی نازل می کرد.
این مفسر قرآن کریم عنوان کرد: خداوند با نزول تدریجی قرآن، شبهات را می گیرد و پردهها را روشن میکند، اگر بنا باشد نظم منطقی بین سورهها برقرار باشد، باید آن را به خوبی تبیین کرد.
وی خاطرنشان کرد: برای مثال سوره های حوامیم 7 مورد شامل سوره مومن و فصلت و شوری و زخرف و دخان و جاثیه و احقاف است و باید دید این 7 سوره که پشت سر هم قرار دارد در چه فضایی نازل شده و موضوعات و اهداف حکیمانه آن چه ارتباطی با هم دارند و به ارتباط و تناسب سوره ها توجه کنیم.
مدیر حوزه علمیه خواهران عنوان کرد: این بحث پرجاذبه ای است؛ دوره دعوت اسلام در مکه دو مرحله داشته است، یک مرحله مسلمانان پنهان بودند، یعنی مردم مسلمان شده اما دیده نمیشدند و مخفیانه مشغول به عبادت می شدند، بخش زیادی از قرآن در این زمان نازل شده است.
وی گفت: بین سوره علق تا حجر که پنجاه و چهارمین سوره است، مسلمانان مخفی بودند، لذا مستقیم با مسلمانان سخن نگفته است و با پیامبر سخن میگوید و دستورالعمل مومنانه در عرصه زندگی اجتماعی بیان نشده است، تا اینکه در سوره حجر آبه 90 خطاب به پیامبر(ص)می فرماید که جامعه را دو قطبی کن تا راه تو از مشرکین جدا شود.
حجتالاسلام و المسلمین بهجتپور بیان کرد: بعد از آن مسلمانان به ابراز مسلمانی می پردازند که بحثهای مفیدی در مطالعات اجتماعی در این عرصه به وجود می آید، پیامبر (ص)جامعه ای زیرزمینی و مخفی را شکل می دهد و این جذب شده ها، علنی نمی شوند و تبدیل به گروه می شوند که از سوره اعراف که سی و نهمین سوره است، شروع می شود و در سوره حجر می فرماید با این جمعیت جامعه را دو قطبی کن، دو قطبی سازی نیاز به عده و عده دارد.
وی تصریح کرد: از سوره انعام که پنجاه و پنجمین سوره است بحث های شکل اجتماعی می گیرد، مثلا می گوید مسلمانان اجازه ندارند از گوشتی که کفار قربانی کرده اند بخورند و در سوره لقمان احترام به پدر و مادر را مطرح می کند و اگر تلاش کنند به کفر برگردانند در برابر آنها موضع بگیرید.
مدیر حوزه علمیه خواهران خاطرنشان کرد: در این دوره جداسازی و تبعیض مورد تاکید است، جامعه مسلمان از جامعه مشرک جدا می شود، سوره های حوامیم برای این دوره است که جداسازی اتفاق میافتد، صف مسلمانان از صف شرک جدا میشود لذا در این سوره ها ابتدا در سوره مومن، توحید و عبادت مطرح می شود و به مسلمانان توصیه می کند در توحید استعانت مستقیم از خدا داشته باشند.
وی افزود: همچنین همین مطلب را در سوره فصلت تعقیب می کند، وقتی عشیره و قبیله با مردم مسلمان برخورد می کنند و اعتقادات مومنان را به چالش می کشند، در این سوره مسلمانان را توصیه اکید می کنند تا بر اعتقادات خود بمانند و استقامت در برابر فشار اجتماعی مشکران را توصیه می کند یعنی مسلمانان باید بتوانند از نظر اعتقادی خود را در این شرایط نگاه دارند.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور بیان کرد: امروز از این فشار تحت عنوان تهاجم فرهنگی یاد می کنیم یک جریان و قدرت گفتمان حاکم در جهان است بر روی یک جریان مذهبی معتقد فشار می آورد که شناخته شده است ما نیز شناخته شده هستیم و باید مستحکم باشیم.
وی گفت:مساله تنوع ادیان و رسالت ها نیز در این بخش مطرح می شود، برخی تصور می کنند بهانه ای برای اینکه زیر بار دین خاصی مثل اسلام نروند تنوع و تعدد دین توصیه می شود، قرآن در این جا سوره شورا را نازل می کند و به چنین ادعایی پاسخ می دهد، تنوع ادیان وجود دارد ولی ریشه به خدای واحد برمی گردد،مثلا مشرکین می خواهند از مساله عیسی به عنوان فرزند خدا در مسیحیت استفاده کنند و فرشتگان را دختران خدا می دانند که اگر فرشتگان را به صورت تمثال می پرستیم، ما نیز فرشتگان را دختران خدا قرار دادیم اما در سوره زخرف این را توضیح می دهد که این کار غلط است و کار شما نیز غلط است.
این مفسر قرآن کریم بیان کرد: در سوره دخان بخث به جایی می رسد با مشرکینی که روی باورهای خود موضع می گیرند اتمام حجت می شود و برای ما که کار فرهنکی می کنیم باید هوشیارانه عمل کنیم. از این منظر به سوره ها نگاه کردن می تواند انسجام ذهنی عنایت کند و باید این جنبه ها را مورد توجه قراردهیم. موضوع آخر مساله فضیلت سوره هاست، بسیاری از فضیلت ها ساختگی است به ویژه در فضای پایین تر علاقه به این مباحث است، ریشه آن به عده ای از سوفیه باز می گردد که برای اینکه مردم را از دنیا صرف نظر دهند روایات فضیلت برای آن ها طرح کرده اند.
وی تصریح کرد:روایات فضیلت باید با نگاه مشکوک با آنهابرخورد شود مثلا اهل بیت را دارالشفای اجسام قرار می دهند در حالی که اهل بیت برای هدایت آمده اند اما به گونه ای جلوه می دهند که با آن بیماری را شفا بدهند، نظام به جز اذن خدا تغییر نمی کند کار این بزرگان راهبری و ارشاد است، قرآن نیز کتابی است که انسان را از گمراهی دور و به بشریت، بصیرت عنایت میکند.
مدیر حوزه علمیه خواهران اظهار داشت: از نظر خواص باید با فضیلت، با احتیاط برخورد کرد، به روایات فضیلتی که بتواند غرض تربیتی سوره را تبیین کند تا حدودی می توان اعتماد کرد چون قرائن صدقی می توان از آن گرفت، اگر روایت فضیلتی را ملاحظه کردید خیلی زود به عنوان باور قطعی اسلامی با آن برخورد نکنید تا مبادا محقق نشود تردید از متن نباشد، اثر تربیتی قرآن مشخص است مثلا برای حوامیم یا 7 سوره حوامیم رسول خدا فرمود حوامیم 7 مورد است، درب های آتش نیز 7 تاست، هر یک از این حوامیم روبروی یکی از این درب ها می ایستد و شفاعت می کند داخل این درب مکن کسی را که به من ایمان داشته و من را خوانده است در این که قرآن شفی است تردیدی وجود ندارد.
وی عنوان کرد: چنین روایت فضیلی چون شاهد صدق دارد پذیرفته می شود و چون با شرک و اقسام شرک را آسان کند برخورد می کند و انسان را به توحید عبادی و بندگی می کشاند معلوم می شود شرک باب اصلی ورود به جهنم است، رسول خدا می گوید اگر سوره ای بتواند تربیتی توحید را برای ما تقویت کند آن سوره دخان است و 70 هزار فرشته برای کسی که این سوره را می خواند دعا می کنند و با پدیده شفاعت و استغفار سازوگار است، این فضیلت قابل تامل و پذیرش است سوره دخان از نظر مقدمات در مضامین اجمالی کاملا سوره قابل توجهی است و معلوم است نقش ارزنده تربیتی در زندگی ما دارد و باید با این رویکرد به سمت مطالعه و بررسی این سوره عزیز برویم.
این مفسر قرآن کریم عنوان کرد: قرآن نزولی از جانب حق داشته است و پیرامون شب قدر مطالبی را بیان می کند و به واکنش منفی مشرکان که برخورد اهل شک می کنند اشاره دارد ، از این جا برخورد با جریان شرک آغاز می شود.
مدیر حوزه علمیه خواهران با اشاره به اولین آیه از سوره دخان اظهار داشت: «حامیم»، این آیه از مباحثی است که در بین مفسیرن زیاد درباره حروف مقطعه آمده است، مفسرین زیادی در این باره سخن گفته اند برخی به تناسب اینکه بعد از این آیات ذکری از قرآن شده گفتهاند این حروف اسامی از قرآن است که به دنبال آن عظمت قرآن آمده است و این حروف حجایی است و اگر می توانید با همین الفاظ شما هم بیاورید، این یک برداشت از این حروف مقطعه است.
وی گفت: قرآن با حروف و ادبیات عرب و فصاحت و بلاغت و علم و بیان و قوائد شعری و نثری که در اختیار داریم با همین حروف تنظیم شده است اما بشر از آوردن کلامی در مستوای این کتاب که همه این کمالات برای کیفیت حروف و کلمات نمی تواند به کار ببرد مگر هر کس قوائد را بداند میتواند قوائد را به کار ببرد با وجود دانایی، ممکن است توانایی نداشته باشیم، قرآن کریم معجزه است اگر جن و انس بنشینند و با هم فکر و مهارت ها را به کار بگیرند نمی توانند همچون قرآن کتابی بیاورند.
حجتالاسلام والمسلمین بهجتپور افزود: کل ادعاهای اسلام این است اگر یک سوره و گفتار کامل بیاورید ما هم از گفته هایمان می گذریم، یکی از مسائلی که مروبط به این حروف مقطعه است و به قرآن اشاره می کند، این است که از ترکیب این حروف ترکیب قرآن پدید آمده است و اگر می توانند همانند آن را بیاورید، عده ای دیگر که از پس تفسیر آن برنمی آیند می گویند این ها رموزی میان خدا و پیامبر است و در تفسیر نیز همین را می آورند، گاهی در قرآن رموزی است اما این گونه نیست که گشوده نشود باید به سراغ افرادی برویم که رمز شناس هستند و از آن ها توضیح بخواهیم تا آن را بدانیم.
وی اظهار داشت: مناسب ترین کار این است که ذیل هر یک از حروف مقطعه ببینیم چه روایتی وارد شده و براساس آن آیه و حرف مقطعه را توضیح دهیم از معصومین روایات وارد شده است که حروف مقطعه در اولین آیه سوره دخان یعنی(حم) را ح به معنای حیمد و م را به معنای مجید گرفتند و این دو اسم از اسامی خداوند متعال است،با این درامد بحث را آغاز می کنند و می گویند این سخن خدای ستوده شده و بزرگ است و ما در این سوره ستودگی خدا و مجد و عظمت الهی را می بینیم.