eitaa logo
کانال اطلاع رسانی استاد بهجت پور
463 دنبال‌کننده
151 عکس
32 ویدیو
93 فایل
کانال اطلاع رسانی فعالیت های علمی مفسر قرآن کریم، و نظریه پرداز قرآنی، صاحب سبک تفسیر تنزیلی، استاد بهجت پور زیدعزه زیرمجموعه گروه علمی تفسیر تنزیلی موسسه و مرکز تخصصی تمهید 02532920244 ادمین: @ANSAREQURAN https://eitaa.com/bahjatpoor
مشاهده در ایتا
دانلود
غفلت‌های بشر، ویرانگر است/خداوند برای شب قدر، ویژگی‌های والایی را بیان کرده است شناسه خبر : 91011 1399/02/09 👇👇👇
مدیر حوزه علمیه خواهران گفت: غفلت‌های بشر ویرانگر است و گاهی خداوند در برابر این غفلت‌ها می‌ایستد. به گزارش حوزه علمیه خواهران، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور،در تفسیر سوره دخان که به صورت پخش زنده اینترنتی برگزار شد عنوان کرد: خداوند بعد از قسم به کتاب مبین در مورد نزول این کتاب در شب قدر می فرماید آنچه در زمین اتفاق می افتد ریشه آسمانی دارد و این ریشه های آسمانی حکیمانه است چرا که خداوند ناظر، حاضر و استوار است. مدیر حوزه علمیه خواهران افزود: خداوند بعد از تحولات در هستی به تناسب هر مرحله،با اراده هایی جهان را اداره می‌کند، تفاوت موحدان با دیگر موحدان در این است که ما یک کانونی هستیم و کل هستی را به یک کانون اراده ختم می کنیم و این کانون را نسبت به همه امور آگاه می دانیم، تحولات معلول تصمیاتی است که در جهان غیب گرفته می شود و این جهان غیب یک اراده دارد و اگر فرشتگان در این جا قراردارند در نظام هستی همه تحت صدور فرامین او هستند و فرشتگان وجود مستقلی نیستند و هر چه دارد تحت فرمان خداوند انجام می‌گیرد. وی بیان کرد: مشرکان در سوره نجم به عنوان بیست و سومین سوره قرآن که بر پیامبر (ص)نازل شده است می‌گفتند فرشتگان همه کاره هستی و دختران خدا هستند و خدا، همه امور را به آنها سپرده است، در حالی که خدا می فرماید این‌ها رسولان من هستند و شبکه مدیریت هستی با طرح مساله قدر برای ما روشن می‌کند تا دچار تشتت ذهنی نشویم و رفتار موحدانه در این امر تاثیر به سزایی دارد. حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور خاطرنشان کرد: انبیای الهی و ائمه ذیل این اراده‌ها قرار گرفته و به مقدرات آشنا می باشند و در چارچوب مقدرات که در اختیارشان قرار گرفته است می توانند عمل کنند، همه آنچه انجام می‌دهند تحت تدبیر کلان الهی است و آنها در چارچوب هستند. وی گفت: خداوند برای شب قدر، ویژگی‌های والایی را بیان کرده است، فرق یعنی جدا سازی و امر دستوری است و حکیم ریشه در دانش دارد و دانشی که قول فصل باشد نامش حکمت است همان طور که حاکم حق را تشخیص می دهد و می گوید حق با کیست، حکیم در امر متشابه اظهار نظر و حقیقت مطلب را روشن می کند وحکم غیر از علم است. مدیر حوزه علمیه خواهران افزود: حکیم بودن به همین دلیل از دانشمند بودن جدا می شود، حکیم با دیدن صحنه می تواند حقی را تشخیص دهد، گاهی مهندسی از دانش ساختمان اطلاع دارد و می گوید ساحتمان این گونه ساخته شود اما گاهی شرایطی پیش می آید که در این مورد که ساختمان بر اساس چه مبنایی ساخته شده است در می ماند. وی تصریح کرد: اگر در گذشته پزشک را حکیم می نامیدند به این دلیل بود که وقتی بیمار نزد آن ها می‌آمد با وجود مشترک بودن ویژگی های درد می توانست بیماری را تشخیص دهد، پس بین حکیم و دانشمند تفاوت است وقتی می گوید کل امر حکیم یعنی دستوراتی که بر پایه استوار بنا شده است یکی از ویژگی های شب قدر این است که خدای متعال دستوراتی را صادر می کند که از جنس مصلحت است یعنی براساس تشخیص مصالح انجام می شود به خواست من توجهی نمی شود. این مفسر قرآن کریم ادامه داد: گاهی انسان تقاضایی دارد که شر است، او باید ظرفیت ها را ببیند، همه ما می گوئیم ولی عصر ظهور کند، اما باید مصلحت اندیشی و فضای جهانی ارزیابی و آینده نگری شود، حکیم براساس لوح محفوط حکم می کند و دستور حکیمانه می دهد بنابراین توجه شود در این شب چه اتفاقی می افتد؛ اتفاقی از جنس حکمت است. حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور عنوان کرد:خداوند در آیه ای از سوره دخان می فرماید امری که از کانون جدا شود و اگر نام کانون را لوح محفوظ بگذاریم،در شب قدر نیز دستور حکیمانه جدا می شود برای اینکه مساله خوب جا بیفتد در آیه مستقلی نام خدا را ذکر می کند امر من عندالله گاهی مجهول می‌آوریم تا ذهن حساس شود که این امر کننده کیست و بعد می فرماید از طرف ماست، یک کانون بودن جهان غیب و سرنوشت پدیده ها را خوب درک کنیم و بعد تاکید مجدد می فرماید ما هستیم که رسولان را می فرستیم، یعنی اگر این حکیم در اختیار جبرئیل قرار می گیرد تا آیات وحی شده را بفرستد و یا در اختیار عزرائیل ، مرگ ها را قرار می دهیم و در اختیار اسرافیل، مباحث مربوط به پایان جهان را برعهده قرار می دهیم و در اختیار میکائیل مسائل مربوط به ارزاق را قرار می دهیم این ها ارسال شده از سوی ما و آنها پیک ما هستند و این سنت ماست که همیشه جهان جاری بوده است این دائما در حال تکرار و سنت ما بوده است و هر سال تکرار می شود و هر آن چه از عالم غیب است به اذن الهی است.
وی گفت: در آیه دیگری با یک مجهول آوردن بحث را به سمت خدا می برد و زمینه را برای معرفی پرورگار فراهم می کند و می گوید این رحمتی از سوی خداوند است و گاهی نیز از جنس عذاب است، مثلا همین کرونا از جنس عذاب است خداوند می فرماید هر آن چه در شب قدر جدا می شود رحمت الهی است و این در سوره نجم نیز تکرار شده است و می گوید قوم نوح و ثمود را نابود کردیم چرا که به نعمت‌های پروردگار خود شک می‌کرد و در سوراه الرحمن، نظام احسن ماندگاری اش بر مراقبت بر مجموعه است و اگر فتنه ای روشن شد می‌فرماید که آن را خاموش کنید. مدیر حوزه علمیه خواهران بیان کرد: غفلت‌های بشر ویرانگر است و گاهی خداوند در برابر این غفلت‌ها می‌ایستد و به میکروبها تا زمانی اجازه تخریب می‌دهد، بخشی از وظیفه خدا این است که جلوی فسادها را بگیرد و تازیانه عذاب را بر سر عده ای بزند تا جهان برپا بماند، اما همه مقدرات الهی در شب قدر از جنس نعمت است وی در بخش دیگری تصریح کرد: نگاه شیعی در پدیده انتظار این است که هر چه جهان فاسد شود اما نابود نخواهد شد، مصلحت این گونه است و اجازه نمی دهند نظام هستی را بر هم بریزنند پشتوانه همه این ها یک صفت است، انه هوالسمیع العلیم؛ خدایی که این امور به دست اوست دو اسم مهم دارد اول اینکه سمیع است که ارتباط آن با هستی و دیگری علیم یعنی تشخیص ها و ارتباط با آسمان هاست. حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور عنوان کرد: کسی که می خواهد از امر حکیم، مساله مبارکی را استخراج کند و در اختیار بشر قرار دهد و در هستی ظرفیتی را مقدر کند باید بداند نیاز بشریت چیست و از خواسته های بشر آگاه باشد و العفوها را بشنود و باید تقاضاها را بداند و نسبت به دعاها سمیع باشد و بداند چه چیزی به صلاح انسان است و ظرفیت ها و امکانات کدام است لذا روی این دو صفت تاکید شده است. وی خاطرنشان کرد: خدایی که برای جهان غیب شب قدر امور را تقدیر می کند کاملا براساس شناختی است که از پدیده ها دارد در این جا عبارت الرحمن من ربک آمده است و این ربوبیت است، خداوند اسامی مختلفی دارد اما در این جا روی ربوبیت تاکید می شود پدیده ربوبیت بسیار مهم است در شکل گیری شخصیت دینی انسان ، بسیاری از افراد می خواهند با خدا ارتباط برقرار کنند از شناخت ذات خداوند اغاز می کنند تربیت عبادی ما از ربوبیت آغاز می شود. مدیر حوزه علمیه خواهران عنوان کرد: رب یعنی مالکی است که امور مملوک را تدبیر می کند و دارای صاحب اختیاری در حوزه تکوین است، مالکی که در مخلوق خود دخل و تصرف می کند و اگر موجود مختار است به او فرمان می دهد او رب است الله نیز چیز دیگری است بزرگترین موضع گیری ها در برابر انبیای الهی بر روی رب بوده است فرعون وقتی می خواهد خود را در برابر موسی و اعتقاداتش مطرح کند می‌گوید من بالاتری خدا هستم و صاحب اختیار اعلای شما هستم نمرود وقتی با حضرت ابراهیم بحث می کند بر سر رب بحث می کند خود فرعون نیز الله را قبول داشتند اما می گفتند اختیار در دست ماست. وی تصریح کرد: مشرک می گفت در عالم تکوین اختیار توزیع شده است و لذا در برابر بت به خاک می‌افتاد و برای او قربانی و نذر می کرد و می گفت اختیار هستی دست اوست،در عالم تکوین سر این بود به سراغ چه کسی برویم و در این میان دعوا سر صاحبان قدرت است و اینکه دستورات زندگی را از چه کسی بگیریم حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور اظهار داشت: مساله ربوبیت بسیار مهم است که قائدتا خدای متعال می فرماید رب پیامبر در برابر ارباب آنهاست.
بلاها و عذاب‌ها گاهی برای رهاندن انسان از غفلت است/ شکی که انسان را به یقین برساند موجب سعادت است شناسه خبر : 91066 1399/02/12 👇👇👇
مدیر حوزه علمیه خواهران گفت: بلاها و عذاب‌ها گاهی برای رهاندن انسان از خواب غفلت است. به گزارش خبرگزاری کوثر، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور،در ششمین جلسه تفسیر سوره دخان که به صورت پخش زنده اینترنتی برگزار شد اظهار کرد:خداوند بخش زیادی از این سوره را معطوف به آن می‌کند که چشم بشر به عالم غیب باز شود، انبیای الهی نیز آمده‌اند تا بشر را از غفلت بیدار و چشم او را به عالم غیر باز کنند. مدیر حوزه علمیه خواهران افزود: ممکن است عده‌ای چشمانشان به عالم غیب باز شده است، اما تصویر اشتباهی از عالم غیب دارند و انبیای الهی و کتاب‌های آسمانی وظیفه دارند این تصویر اشتباه را نیز اصلاح کنند. وی تصریح کرد: دین تلاش می کند تا این رابطه به نحو شایسته ای اتفاق بیفتد و این رابطه به شکل شایسته ای برقرار شود که تصویر درست و روشنی از رابطه انسان و غیر هستی ترسیم گردد لذا می‌گویند ما ایمان به غیب داریم، ایمان به غیبی که بعد به نحو شایسته ای سامان پیدا کرده است. حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور بیان کرد: در قرآن کریم بحث ذات نیز مطرح شده است اما ربوبیت را در ابتدا به انسان می‌فهماند، سوره علق اولین سوره قرآن است و اخلاص و توحید، بیست و دومین سوره ای است که نازل شده است، مفهوم در مطالعه سیر نزول این است که خدای متعال اول بشر را آگاه می‌کند که تو و این هستی با این نظم و زیبایی روال و رویه ها دارای صاحب است و وقتی صاحب را معرفی و ما را آگاه می‌کند که صاحب اختیار باید خالق باشد و ویژگی های انسان را بداند و مرجعیت داشته باشد و امور به او منتهی شود. وی خاطرنشان کرد: سپس در قرآن کریم این را توضیح می دهد که او از نظر ذات چگونه است، هو اللّه احد؛ یعنی او یکتا و بی‌نیاز است و تصور نکنید فرع چیزی است و یا از او فرزندی ایجاد می شود او را با هیچ چیزی مقایسه نکنید این سیر درست تربیتی در مسائل مربوط به توحید است. مدیر حوزه علمیه خواهران اظهار داشت: در این راه ابتدا من را از مطالعه میدانی به یک صاحب می رساند که در غیب نشسته است و نقش او را در زندگی من توضیح می دهد و بعد می گوید این که در غیب نشسته است ترسیم بدی از او نداشته باش و فکر نکن فرشته دختر آن است و روی گمانه درباره او نظر نده این مدلی است که در قرآن کریم پیموده شده است. وی گفت: در سوره دخان تصویری از غیب و ربوبیت عالم غیب و براساس شب قدر دریافت کردیم این ربوبیت و این تصویر به یک ربوبیت مطلق ختم می شود که صاحب اختیار باید یکی باشد و همه امور را پردازش کند و تظالم و درگیری در آن ایجاد نشود، باید انسان اهل یقین باشد و براساس اطلاعات دقیق به یقین برسد، سپس قرآن به جنبه دیگری اشاره دارد و می گوید کسانی که رفتار درستی ندارند و ترسیم نادرستی دارد چون دچار شک می شود. حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور افزود: برخی از افراد نه تنها زیر بار حقیقت نمی روند بلکه مسیر زندگی خود را در زیر پا گذاشتن این حقایق می دانند، بَلْ هُمْ فِي شَكٍّ يَلْعَبُونَ، شک امر غیریقینی است هر آن چه از جنس اطمینان قلبی نباشد شک است،َ یلْعَبُونَ می گوید انسان هایی که این امور را با شک برخورد کنند این گونه امور را که بسیار مهم و سامانه شخصیت اعتقادی ما را می سازد و ما به ایمان و اطمینان خاطر می رسانیم و احساس امنیت می‌کنیم. وی عنوان کرد: ایمان نتیجه یقین است، کسانی ایمان می آورند که به یقین رسیده باشند و آرامش خیال در سایه یقین است کسی که دچار شک می شود گاهی با اعتقادات نیز بازی می کنند و آن را به بازی می گیرند و وقتی می گویند شب قدر به آن می خندند، در حالی که شکی که انسان را به یقین برساند موجب سعادت است. این مفسر قرآن کریم اظهار داشت: شک معبر خوبی است به شرطی که ما را به سمت یقین بکشاند اما توقف گاه خوبی نیست، کسی که در شک متوقف شود با کل اعتقاداتش بازی می‌کند، این افراد که اعمال بدی انجام می دهند مومن هستند اما گاهی این عمل بد آرام آرام انسان را به نابودی می کشاند و این افراد که دچار شک می شوند با اعتقاداتشان بازی می شود و گاهی دین را مایه دلخوشی بشر می‌دانند گاهی انسان ها در اعتقادات دچار چالش می شوند کسی که به یقین نرسد به تعبیرهایی می‌رسد که دین را به چالش می کشاند. وی تصریح کرد: در مساله کرونا هر کس به تعبیر خود آن را صرف می کند و هر کس به ظرفیت خود مساله را تحلیل می کند یکی می گوید دین را خرج می کنند مردم را نگاه کنند حتی در چین که مخالف معبد و مسجد بودند اجازه عبادت می دهند تا به آرامش برسند این ها نتیجه شک است و باید به آن توجه شود این که قرآن به مساله شک توجه دارد و در پذیرش جهان تحول تاکید کرده است حکیمانه است انتخاب واژه ها براساس مبنای حکمی است.
حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور بیان کرد: در بخش دوم سوره دخان، توصیه هایی به پیامبر(ص) در باره جریانی که با شک برخورد می کنند و هشدارها را نادیده و آن را به سخره می گیرند داده شده است در آیه دهم فَارْتَقِبْ يَوْمَ تَأْتِي السَّمَاءُ بِدُخَانٍ مُبِينٍ می فرماید پیامبر پس در انتظار روزى باش كه آسمان دودى نمايان برمى ‏آورد، این آیه از آیاتی است که تفسیر دچار اغماض است باید با یک اغماض آن را تفسیر کنیم چون از نظر تاریخی توضیحی درباره این حادثه در دست نداریم گفته شده است اتفاق در مکه و در جایی که مسلمانان دیگر مشخص شده بودند و در میان مشرکان و مسلمانان دو قطبی ایجاد شده بود و درگیری درگرفته بود در این شرایط خداوند به پیامبر می فرماید از آسمان یک دود آشکاری را خواهد آورد. وی عنوان کرد: در این آیه از انتظار کشیدن و مراقبت کردن حرف می‌زند و دخان نیز دود همراه آتش باشد معمولا از زمین شکل می گیرد آتش پایین و دود بالاست و حالا دودی که از آسمان می آید به چه معناست؟مفسیرین در فهم این دچار مشکل هستند عده ای گفتند پیامبر(ص) در این سالها هفتم تا هشتم برای اینکه مردم از حالت شک شان دست بردارند دعا کرد تا قحطی بر این ها نازل کن تا سر عقل بیایند و کار به جایی رسید که از گرسنگی استخوان مردار می خوردند. مدیر حوزه های علمیه خواهران تصریح کرد: می توان این گونه توضیح داد که باران نبارد و خورشید شعاعش چنان گرم باشد وقتی به زمین بیاید گویا دودی به آسمان بلند شود، شاید این قابل توجیه باشد یعنی شعله هایی نیست و فضای گرم است و احساس می شود دودی به آسمان متساعد است در مناطق گرم این حس وجود دارد و دودی که آشکار است برخی نیز گفته اند این مربوط به روز قیامت است اگر این گونه باشد که در آن روز نه پیامبر و نه مردم هستند پس خیلی ها زیر بار این تفسیر نرفتند چرا که در آیات بعدی می فرماید ما این عذاب را برمی داریم. وی گفت: پس اگر قحطی و شعاع خورشید و گرما را بپذیریم گرمایی غیر قابل تحمل برای تنبیه مردم است این امر نیاز به بررسی های تکمیلی دارد، در خصوصیت این دخان فرموده است، این گرما آنقدر زیاد است که همه زندگی مردم را می پوشاند یعنی دودی نیست که در یک نقطه باشد و این عذابی دردناک است یعنی گرمای پایدار و طولانی نیز باید باشد در این جا سوال کلامی مطرح است و آن اینکه شما اقلیت مومن دارید و پیامبر را دارید وقتی این دخان مبین که همه را در برمی گیرد و تر و خشک را با هم می سوزاند این را چگونه تعبیر باید کرد حوادث طبیعی مومن و غیرمومن نمی شناسد و همه را به خطر می اندازد. حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور خاطرنشان کرد: برای نمونه بنی اسرائیل وقتی حضرت موسی از آن‌ها خواست وارد شهر شوید و بجنگید و با گروه ظالم بجنید گفتند شما بروید بجنگید و شهر را آزاد کنید خدای متعال فرمود 40 سال این شهر برای این ها حرام است و باید بیابان نشینی کنند در این 40 سال مومنان بنی اسرائیل و موسی و هارون هم بودند و گرفتار شدند، برخی عذابها نه از عذابهای ریشه کن کننده است اما عذابهای سخت به معنای فشار دهنده برای ایجاد تنبه است با اینکه مومنین موثر نبودند گرفتار می شوند. وی با بیان اینکه بلاها و عذاب‌ها گاهی برای رهاندن انسان از خواب غفلت است تصریح کرد: خدای متعال این عذاب را متوجه مومنین می کند به خاطر تخلفی که دیگری می کند از فتنه ای که تر و خشک را می‌سوزاند خداوند در قرآن یاد کرده است این آیه می گوید برخی از مشقت ها این فتنه ها را می گیرد هر کس تنبیه خود را خواهد شد یعنی هر کس گرفتار می شود خداوند این رنج را به پاداش جبران می‌کند مثلا در نظام طبیعت چنان ددقیق است یک سلول جا به جا شود ممکن است نوزاد بیمار و نابینا شود فرندی که دچار رنج می شود و خانواده ای که سالها گرفتار فرزند بیمار می شوند و نه گناهی هم نکردند این جا چگونه عدالت خداوند شکل می گیرد در این گونه موارد تکلیف این افراد و صبوری و تحمل و پایداری در این شرایط صبر است و خداوند برای آن ها پاداشی در نظر می گیرند به خاطر عذابی که عمومیت دارد و تر و خشک را با هم می سوزاند پس وقتی عدالت را مطرح کنیم عدالت را نباید برای اتفاقات طبیعی تحلیل کرد. این مفسر قرآن کریم عنوان کرد: خداوند قوم فرعون را به انواع عذاب ها گرفتار کرد در این شرایط بنی اسرائیل نیز در شهر زندگی می کردند با وجو اینکه بودند عذاب آمد و آنها پاداش خود را می برند عدالت به انتهای کار ختم می شود طبیعت کار خودش را می کند و قوانین به خاطر امثال من تغییر نمی کند اگر به خاطر این عذاب، شرایط را برای من رعایت نکنند آن گاه می توان گفت عدالت نیست بعضی از عذابهای موقت وقتی می آید همه را می گیرند نه به این علت که همه گناهکارند بلکه به خاطر عمومیت است که خطایی کرده اند و اقلیت هستند و گرفتار می شوند پاداش مخصوص خود را دریافت کنند.
وی گفت: در این شرایط اولین واکنش مردم این است مردم می گویند خدایا عذاب را از ما بردار در کرونا بسیاری از کشورها مردم به عبادت رو آوردند و ربوبیت زنده شد و یادشان آمد که رب دارند و می گویند این عذاب را از ما کنار بزند ما ایمان آوردیم این واکنش هر کسی است که در عذاب گرفتار می شود و دچار اظطراب می شود. حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور بیان کرد: این واکشن طبیعی گرفتار شدگان است در قرآن بارها این مساله آمده است در جایی که گرفتار می شوند مخلصانه می خواهند بردارند برخی تحلیل می کنند جهان بعد از کرونا مومن می شود ولی به نظر من این اتفاق نمی افتد در زندگی فردی و اجتماعی زیاد داریم مردم وقتی گرفتار می شوند دعا می کنند و وقتی مشکل حل می شو دوباره به غفلت روی می آورند و قرآن چندین بار این را گفته است تا انسان ایمان و اعتقادش ساخته نشود از جایگاه کفر و شرک و بی ایمانی خود باز نمی گردند.
ایمانی که از سر یقین نباشد، پذیرفته نیست شناسه خبر : 91100 1399/02/14 متن خبر: 👇👇👇
مدیر حوزه علمیه خواهران گفت: ایمانی که از سر یقین به خدای متعال نباشد، پذیرفته نیست. به گزارش خبرگزاری کوثر، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور،در تفسیر سوره دخان که به صورت پخش زنده اینترنتی برگزار شد اظهار کرد: افراد به واسطه برخی از عذاب های موقت مورد آزمایش قرار می گیرند و اگر اهل یقین نباشند معمولا اظهار ایمان هم ممکن است داشته باشند اما چنین اظهار ایمانی را خدای متعال نمی پذیرد و ایمانی که از سر یقین به خدای متعال نباشد، پذیرفته نیست. مدیر حوزه علمیه خواهران افزود: در شب قدر خدای متعال مقدرات بشر را نازل می فرماید، در این شب توسل به ائمه اطهار دارای آثار و برکاتی است، گاهی پرسیده می‌شود وقتی همه امور بشر در شب قدر ابلاغ می شود، توسل چه نقش و فایده ای دارد. وی تصریح کرد: بحث مربوط به توسل یکی از مسائل بسیار مهم و ارزشمند از نگاه مکتب شیعه و اهل بیت(ع) است، در قرآن کریم مساله توسل این نیست که کار را به دست ائمه اطهار و اولیای الهی بسپاریم و بگوئیم این ها در واگذاری مختار هستند آن چه در قرآن کریم آمده است از جنس وسیله گرفتن است که در سوره مائده صد و سی امین سوره ای که به پیامبر نازل شده است، ذکر شده است و خداوند می‌فرماید ای کسانی که ایمان آوردید از خدا پرهیز کنید و به سوی او وسیله انتخاب کنید انتخاب وسیله، به این معناست. حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور خاطرنشان کرد: وقتی قرار است مقرر به خدا شویم باید به وسیله برخی از اعمال و اشخاص و اولیا به سمت او تقرب پیدا کنیم، در روایات آمده است نماز و روزه وسیله است این ها ابزاری است که انسان به وسیله آن تقرب پیدا می کند، وسیله کسی یا چیزی است که اگر به آن سوگند بخوریم به حق نماز و روزه و پیامبر و امامان معصوم این مشکل ما را حل کند این اتخاذ وسیله در قرآن در این حوزه اشکالی ندارد یا این وسیله را شفیع خود قرار می دهیم یعنی وسیله ای را شفیع خود و خدا قرار می دهیم. وی گفت: خدا در قرآن می فرماید اگر این ها به سوی تو بیایند و استغفار کنند، پذیرفته می شود از امام معصوم بخواهیم ما را در استجابت دعا یاری کند شفی به معنای یاری دهنده است و ما را کمک می کند می شود وسیله را شفی قرار داد برادران یوسف وقتی می خواستند استغفار کنند از پدرشان می‌خواستند شفی باشد و به سود آن ها استغفار کند، پس این نیز اشکالی ندارد، گاهی محبت اولیای الهی وسیله است و می گوئیم خدایا اهل بیت را دوست داریم و آن ها وسیله هستند و گاهی وقت محبت اهل بیت وسیله است و بگوئیم ما اهل بیت را دوست داریم. مدیر حوزه علمیه خواهران افزود: در واقع به حق این ها خدا را سوگند می دهیم، گاهی آن ها را شفی خود قرار می دهیم، یعنی وسیله را شفی می کنم امام علی می فرماید قرآن شفی است که شفاعت‌اش قبول شده است یعنی اگر انس با قران داشته باشیم روز قیامت شفی می شود. وی اظهار داشت: گاهی مطلبی را از امام می خواهیم برخی از بزرگان گفته اند نباید مستقل باشد وگرنه آن شرک است، برخی از قدرت ها و کرامت ها را خدا به افرادی داده است و ما به سراغ آنها می رویم و می خواهیم توان خود را خرج ما کنند مثلا وقتی نزد پزشک می رویم می‌خواهیم قدرت و توانایی خود را صرف ما کند انسان اجازه دارد به پزشک مراجعه کند پس اینکه به سراغ امام برویم شرک نیست وقتی که امام را مستقل ببینم در حالی که باید گفت به اذن خداست. حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور بیان کرد: عیسی مردگان را زنده می کرد اما به اذن خدا بود کرامت بزرگان و معصومین از این دست است و ما آن را مستقل نمی دانیم این امور منافاتی با توحید ندارد و شیعه در اتباط با وهابیت، مساله توسل را توضیح داده است برخی از علما و مراجع به این مساله ورود کرده اند بنابراین اگر در شب قدر شفاعتی از طرف معصوم شود یا خدای متعال برخی از اراده ها را در اختیار معصوم قرار دهد همان طور که خدا به ذوالقرنین گفت این حوزه اختیار توست و هر گونه دوست داری برخورد کن. وی عنوان کرد: اگر ما در شب قدر معصومی را واسطه کنیم و نسبت به مقدرات، برای ما دعا کنند و موانع را رسیدن به فضائل و عنایات را رفع کنند مانعی ندارد در شب قدر با توسل به معصومین زمینه رفع مشکلات را فراهم کنیم. این مفسر قرآن کریم ادامه داد:در آیات سوره دخان دو دسته مردم داریم برخی از مردم در برابر آیات الهی چون انسان های اهل یقین هستند و تسلیم می شوند و غیب را باور می کنند و ایمان می آورند برخی نیز اهل شک هستند اما در توقف گاه شک خود را نابود می کنند وگرنه شک معبر خوبی است و توقف گاه بسیار بدی است در این توقف گاه افرادی که در شک مانده‌اند به سمت ایمان نمی آیند پیامبر را به سخره می گیرند به او برچسبهای نادرست روا می دارند.
وی گفت: انسان هایی که در زندگی شان گرفتار شک می شوند با ایمان هم بازی می کنند، اما وقتی گرفتار عذاب الهی می شوند می گویند خدایا عذاب را از ما بردار ما ایمان می آوریم و خداوند می فرماید چه جای پشیمانی است رسولی که آشکار بود اگر بنا بود چیزی باعث ایمان شود براهینی بود که در جان شما، یقین ایجاد کند اما حالا که گرفتار عذاب شدید و پشیمان هستید نه اینکه یقین آورده باشید اما از پیامبر رو برگرداندید گفتند این مرد مطالب را به او تعلیم کرده اند و مطالبی که می گوید از جنس معقول نیست و از پریشان گوئی و جنون است. حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور افزود: کسی که برهان آشکار است اما چنین مواجه ای دارد پس به یقین نمی رسد و با یقین جنگیده است و حالا عذاب را دیده است، این عذاب برای این نبود که ماندگار باشد این یک سیلی است بین سیلی و عذاب پایدار و ریشه کننده تفاوت وجود دارد، خداوند بخش زیادی از مردم که اهل توجه نیستند و نمی خواهند از غفلت بیرون بیایند به واسطه این عذاب‌ها بیدار می کند، کسانی که از این فرصت استفاده نکنند و با اظهار ایمان می خواهند بازی کنند. مدیر حوزه های علمیه خواهران بیان کرد: موسی از فرعونیان خواست بنی اسرائیل را ازشهر بیرون ببرد اما گوش نمی کردند، پس 9 عذاب آرام آرام می آمد وقتی گرفتار می شدند به سراغ موسی می رفتند تا مشکل را از دوش ان ها بردارد و می گفتند اجازه می دهیم آزاد شوند اما دوباره کار خود را در پیش می‌گرفتند پس ایمان ظاهری آن از عذاب بود، بزرگترین مشرکین و شناخته ترین دشمنان نابود شدند عده نیز در روز قیامت عذاب شدند، برای خدا زمان طولانی نیست. وی تصریح کرد: خداوند می‌فرماید ما عذاب را به مدت کوتاهی می فرستیم اما می دانیم آنها دوباره باز می‌گردید ایمان اگر براثر فشار و اجبار باشد دوباره از ایمان روی گردان می شوند، ایمانی که از روی اجبار باشد باز می گردد، لااکراه در دین؛ ایمان اکراه بردار نیست، کسی که تحت فشار، ایمان بیاورد دوباره فشار برداشته شود برمی گردد این ایمان تحت فشار ارزش ندارد خداوند می خواهد بشر باید به یقین و فطریات بازگردند. حجت‌الاسلام والمسلمین بهجت‌پور اظهار داشت: در تربیت فرزندان گاهی حوصله قانع کردن نداریم با تنبیه و زور فایده ای ندارد تا وقتی قدرت ما بالا سر فرزندان است اثر گذار است. وی گفت: خداوند در این آیات می فرماید این عذاب انتقام برای امروز نیست، ما از آن ها انتقام سخت خواهیم گرفت خدای متعال در ایمان یقین را مطالبه می کند و آنها را به وجدانشان ارجاع و شواهدی را مطابق با فطرت آنها نشان می دهد رسولان فیلسوفانه با مردم سخن نمی گویند و با زبان وجدان و فطرت سخن می گویند تا براساس دریافت های داخلی شان به یقین برسد، اگر انسان هایی با شک معامله کنند خداوند مرحله ای فشار بر آنها می آورد و آنها از روی اجبار و فشار به ایمان اقرار می کنند اما ایمان واقعی نیست. مدیر حوزه های علمیه خواهران تصریح کرد: عده‌ای می گویند بعد از کرونا، بشریت مومن تر می شود جهان بر حسب غفلتی که دارد بعد از کرونا، مومن تر نخواهد شد، قدری به سوی خداوند می روند اما پایدار نیستند چون نخواسته اند یقین خود را درست کنند فقط می خواستند فشار را بردارند، فرعون سلطه قوی وقاهری و موسی چوپانی ناشناخته بود و بنی اسرائیل از مردمی طبقه پایین بودند آنها در برابر موسی موضعی گرفتند و موسی را مسخره کردند و خدا داستان موسی را به پیامبر تعریف می کند و می گوید تو اولین رسول نیستی و قوم تو نیز اولین نیست. وی در مورد وجود فتنه در آزمون ایمان خاطرنشان کرد: اگر سنک طلا را در آتش بیندازیم بخش سنگ را از طلا جدا کنیم فتنه نیز همین است برای خالص سازی خداوند ما را در فتنه های گوناگون می آزماید ایمان همواره در دامان فتنه قرار می گیرد گاهی فتنه پیچ تند و خطرناکی است مراقب باشیم گرفتار نشویم و تا فرصت داریم شک را به یقین تبدیل کنیم و از آزمون های الهی سرافراز بیرون بیاییم.
فیلم جلسه تفسیر امروز ساعت 13:15 در این آدرس پخش خواهد شد. http://live.whc.ir/
هدایت شده از آینده روشن؛ تفسیر سوره قصص
9.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📒هشتمین جلسه بیان تفسیر سوره مبارکه قصص با حضور استاد خانلو از اساتید موسسه تمهید قم ⏰ ۵ دقیقه 🔷 بیان تفصیلی بخش دوم(آیه دهم و یازدهم) 🌺 با ما همراه باشید https://eitaa.com/joinchat/1450573873C10080e6de5