هدایت شده از حدیث اهلبیت علیهمالسلام
🌸 حضرت امیرالمؤمنین علی صلواتاللهعلیه فرمودند:
أُوصِيكُمْ بِخَمْسٍ لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَيْهَا آبَاطَ الْإِبِلِ لَكَانَتْ لِذَلِكَ أَهْلًا:
لَا يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلَّا رَبَّهُ؛
وَلَا يَخَافَنَّ إِلَّا ذَنْبَهُ؛
وَلَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا يَعْلَمُ أَنْ يَقُولَ لَا أَعْلَمُ؛
وَلَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ يَعْلَمِ الشَّيْءَ أَنْ يَتَعَلَّمَهُ؛
وَعَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ، فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ، وَلَا خَيْرَ فِي جَسَدٍ لَا رَأْسَ مَعَهُ، وَلَا [خَيْرَ] فِي إِيمَانٍ لَا صَبْرَ مَعَهُ
شما را به پنج چيز سفارش میكنم كه اگر براى آنها شتران را پرشتاب برانيد و رنج سفر را تحمل كنيد سزاوار است:
كسى از شما جز به پروردگار خود اميدوار نباشد؛
و جز از گناه خود نترسد؛
و اگر از يكى سؤال كردند و نمىداند، شرم نكند و بگويد نمىدانم؛
و كسى در فرا گرفتن آنچه نمیداند شرم نكند،
و بر شما باد به شكيبايى، چه اينكه شكيبايى ايمان را بهمنزلۀ سر به بدن است، و در بدنى كه سر نباشد، و در ايمانى كه شكيبايى نباشد، خيرى نیست.
📚 نهج البلاغه، حکمت ۸۲.
نالهی قَد قُتِلَ العشق به عالم پیچید
عرش را در دلِ محراب به زیر آوردند
#السلامعلیکیاامینالله🥀
⭕️آیا حاضریم ۴۰روز مانند حضرت زهراسلام الله علیها درب خانهها را بزنیم و #روشنگری کنیم؟
*شاخص بلوغ انسان
#اجتماعی_شدن و
#حساس_بودن نسبت به جامعه است
🔶علامت بلوغ یک انسان این است که بفهمد زندگیاش به حرکت جمع وابسته است و او هم نسبت به این حرکت جمعی، مسئولیت دارد.
انسان نهتنها نسبت به جامعه،نباید #منفعل باشدونباید جامعهترس یا جامعهگریز باشدبلکه بایدنسبت به جامعه،حساس باشدو #احساس_مسئولیت کند.
🔻مانسبت به جامعۀ خودمان خیلی بایدحساس باشیم.
🔻متأسفانه درهیئتهاومساجد مااصلاًاین رسم نیست که بگویند:«الان نزدیک انتخابات است،بیاییدچهل روزتا انتخابات،مثل حضرت زهراسلام الله علیها که روشنگری میکرد،برویم تکتک باافراد مختلف،صحبت کنیم وروشنگری کنیم.»
.
🔶اگر شما بگویید:«یا حضرت زهرا! کاش ما آن زمان بودیم وشمارایاری میکردیم»
خواهند فرمود:الآن هم مثل همان زمان است!شما ببینید من،در آن زمان چهکار کردم؟شما هم همان کارراانجام بدهید.
🔻برخی ازما حتی اینقدرزحمت نمیکشیم که باموبایل خودمان باچهل نفر #تماس بگیریم وگفتگوکنیم،یادر شبکههای اجتماعی،باافرادمختلف، گفتگوکنیم وروشنگری کنیم!
🔷آیتالله شاهآبادی(ره)-استادحضرت امام(ره)- میفرمود:راه #چاره این است که هرکسی برود #ده_نفر را-به این راه- بیاورد. شذراتالمعارف/ص۶۱
🔶آیاشما تابحال شده است که بهخاطر خدا برویددرِ یک خانهای رابزنیدوآنهارابه حق دعوت کنیدوآنهانپذیرندیامسخره کنند؟ یابگویند«اصلاً چرا آمدی درِ خانۀ ما را زدهای؟» وشمادست خالی وبینتیجه برگردی؟
آیاتاحالادراین راه،حرف تلخ شنیدهاید؟!
https://eitaa.com/joinchat/1737359374C70e3695ffe
هدایت شده از حدیث اهلبیت علیهمالسلام
🌸 حضرت امیرالمؤمنین علی صلواتاللهعلیه فرمودند:
النَّاسُ عَلَى أَرْبَعَةِ أَصْنَافٍ:
مِنْهُمْ مَنْ لَا يَمْنَعُهُ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَهَانَةُ نَفْسِهِ وَكَلَالَةُ حَدِّهِ وَنَضِيضُ وَفْرِهِ.
وَمِنْهُمْ الْمُصْلِتُ لِسَيْفِهِ وَالْمُعْلِنُ بِشَرِّهِ وَالْمُجْلِبُ بِخَيْلِهِ وَرَجِلِهِ، قَدْ أَشْرَطَ نَفْسَهُ وَأَوْبَقَ دِينَهُ لِحُطَامٍ يَنْتَهِزُهُ أَوْ مِقْنَبٍ يَقُودُهُ أَوْ مِنْبَرٍ يَفْرَعُهُ، وَلَبِئْسَ الْمَتْجَرُ أَنْ تَرَى الدُّنْيَا لِنَفْسِكَ ثَمَناً وَمِمَّا لَكَ عِنْدَ اللهِ عِوَضاً...؛
مردم بر چهار دستهاند:
گروهى از آنان مانعى از فساد در زمين ندارند، مگر پستى نفس، و كندى اسلحه، و كمى مال؛
گروهی ديگر اسلحه بركشيده، شرّ خود را آشكار كرده، سواره و پياده دنبال خود راه انداخته، خود را براى فساد آماده کردهاند، دين خود را تباه كنند، براى اندكى از مال دنيا كه به غارت برند، يا سوارانى كه به دنبالشان بيفتند، يا مسندى كه بر آن نشينند. چه بد تجارتى است كه دنيا را ارزش خود دانى، و آن را عوض آنچه نزد خدا براى تو مهياست قرار دهى... .
📚 نهج البلاغه، خطبۀ ۳۲.
هدایت شده از حدیث اهلبیت علیهمالسلام
🌸 حضرت امیرالمؤمنین علی صلواتاللهعلیه فرمودند:
النَّاسُ عَلَى أَرْبَعَةِ أَصْنَافٍ:
... وَمِنْهُمْ مَنْ يَطْلُبُ الدُّنْيَا بِعَمَلِ الْآخِرَةِ وَلَا يَطْلُبُ الْآخِرَةَ بِعَمَلِ الدُّنْيَا، قَدْ طَامَنَ مِنْ شَخْصِهِ وَقَارَبَ مِنْ خَطْوِهِ وَشَمَّرَ مِنْ ثَوْبِهِ وَزَخْرَفَ مِنْ نَفْسِهِ لِلْأَمَانَةِ وَاتَّخَذَ سِتْرَ اللهِ ذَرِيعَةً إِلَى الْمَعْصِيَةِ؛
وَمِنْهُمْ مَنْ أَبْعَدَهُ عَنْ طَلَبِ الْمُلْكِ ضُئُولَةُ نَفْسِهِ وَانْقِطَاعُ سَبَبِهِ فَقَصَرَتْهُ الْحَالُ عَلَى حَالِهِ، فَتَحَلَّى بِاسْمِ الْقَنَاعَةِ وَتَزَيَّنَ بِلِبَاسِ أَهْلِ الزَّهَادَةِ وَلَيْسَ مِنْ ذَلِكَ فِي مَرَاحٍ وَلَا مَغْدًى؛
گروهی ديگر با عمل آخرت دنيا را میخواهند، و آخرت را بهوسيلۀ عمل صالح دنيوى نمیجويند. اظهار فروتنى میكنند؛ گامها را كوچک برمیدارند؛ دامنِ جامه كوتاه میکنند، و خود را امين جا میزنند، و پردهپوشى حق را وسيلۀ معصيت قرار میدهند؛
گروهی ديگر کسانیاند که پستى نفس و نداشتن قوم و قبيله آنان را از طلب حكومت بر جا نشانده، و اين تهیدستى آنها را محدود كرده است؛ خود را به اسم قناعت آراسته، و خويش را به لباس زهد زينت دادهاند، درحالیكه در شب و روز اهل عنوان قناعت و زهد نيستند.
📚 نهج البلاغه، خطبۀ ۳۲.