جاده بروجرد به اراک مسدود شد
رئیس پلیس راه لرستان:
محور بروجرد به اراک و آزادراه خرم آباد به سمت اراک در گردنه زالیان به علت بارش شدید برف وکولاک مسدود شد.
محور جایگزین خرم آباد به سمت دورود _ ازنا _ شازند توصیه می شود .
🅱@baloutestan
5.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنرانی تاریخی امام خمینی (ره) بهمناسبت ۱۲ بهمن و سالروز ورود به کشور
#دهه_فجر
#امام
#انقلاب_اسلامی
🅱@baloutestan
اطلاعیه
بدینوسیله به اطلاع اهالی شریف شهرستان پلدختر میرساند در خصوص مراسم فاتحهخوانی و خاکسپاری مرحومه تابان(معصومه) عزیزپور فرزند حشمت که روز گذشته در کشکان غرق شد، باتوجه به اینکه جنازه مرحومه تا کنون پیدا نشده است، برگزاری مراسمات به پس از پیدا شدن پیکر متوفی موکل میشود و در این باره متعاقباً اطلاعرسانی خواهد شد.
✍بازماندگان
🅱 @baloutestan
عوامل قتل مدیر عامل سابق شرکت پگاه لرستان دستگیرشدند
فرمانده انتظامی لرستان از دستگیری پنج عامل قتل مدیر عامل سابق کارخانه شیرپاستورریزه پگاه لرستان خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری پلیس ، سردار یحیی الهی در گفتوگو با خبرنگاران اظهارکرد: در پی قتل مدیر عامل سابق شرکتشیر پاستورریزه پگاه لرستان در چهارم بهمن ماه سال جاری توسط افراد ناشناس، بلافاصله موضوع به صورت ویژه به منظور شناسایی عاملان در دستور کار پلیس آگاهی استان قرار گرفت.
وی افزود: با توجه به پیچیدگی ابعاد قتل، پس از چند شبانه روز تلاش مستمر و با اقدامات پیچیده و علمی توسط تیمی از کارآگاهان مجرب و زبده پلیس آگاهی استان و با به دست آوردن سرنخ هایی از این قتل، عاملان شناسایی شدند.
فرمانده انتظامی لرستان گفت: با هماهنگی مقام قضائی تعداد پنج نفر که در این قتل مشارکت داشته طی چهار عملیات ضربتی و مقتدرانه دستگیر و به مقر انتظامی دلالت شدند.
وی با بیان اینکه از این تعداد 2 نفر به عنوان قاتل اصلی و سه نفر به عنوان معاونت و مشارکت در این قتل نقش داشته اند افزود: علت و انگیزه قتل در دست بررسی است.
سردارالهی از همکاری و تعامل خوب دستگاه قضائی با پلیس قدردانی کرد و یادآورشد : پلیس با اشراف اطلاعاتی و استفاده از عناصر مومن و متعهد و مجرب با قاطعیت با افرادی که به هر نحو بخواهند مخل نظم و امنیت جامعه شوند برخورد خواهد کرد.
🅱@baloutestan
حضرت امیر المومنین امام علی بن ابی طالب علیه السلام فرمودند :
ای آدمیزاد ! بدان هر چه زیاد تر از روزی خود به دست می آوری خزانه دار برای دیگری خواهی بود .
نهج البلاغه ، کلمه ۱۸۳
🅱@baloutestan
اطلاعیه قطعی گاز
بدینوسیله به اطلاع میرساند به علت عملیات تاین و تزریق گاز در مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۳ در ساعاتی، احتمال قطع گاز در روستاهای محور ضرونی و سهآسیاب در کوهدشت جنوبی وجود دارد.
✍ روابط عمومی شرکت گاز استان لرستان
🅱@baloutestan
آغاز پیشفروش #لاتاری_خودرو
پیشفروش یکساله ۴ محصول ایرانخودرو به روش قرعه کشی با حساب وکالتی همزمان با دهه فجر از ساعت ۱۴ امروز آغاز شد.
در طرح پیشفروش محصولات ایرانخودرو وانت آریسان دوگانهسوز، راناپلاس، سورن پلاس بنزینی و پژوپارس با موتور XU ۷ عرضه شده است.
#خودروسازی #صنعت
#لاتاری #ارابه_مرگ
#مافیا #ضعف
#ایران_خودرو #سایپا
🅱@baloutestan
واکنش محسن برهانی، حقوقدان به اظهارات معاون دادستان قم: چرا برخی شبیه کریستف کلمب شدهاند؛ او قاره کشف میکرد و این حضرات عنوان مجرمانه!
🅱@baloutestan
آزادی گمشدهی بشر است / مطبوعات همواره از افراط و تفریط آسیب دیدهاند/ سواد رسانهای؛ بستر لازم برای عقلانی شدن فصای رسانهای است
مدیر رادیو ایران با بیان اینکه آزادی، گمشدهی بشر است، گفت:«انسان در طول تاریخ همواره دنبال آزادی بوده است.»
به گزارش بلوطستان، به نقل از سیمره، دکترمحمدجعفر محمدزاده، در کارکاه آموزشی «رسانهشناخت» با موضوعات اخلاق، قانون و رسانهی آگاهیبخش که عصر روز دوشنبه(دهم بهمنماه) در سالن اجتماعات شهید حیدری ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان برگزار شد، آزادیهای معنوی را یک پله بالاتر از آزادیهای اجتماعی دانست و افزود:« آزادی رسانه نیاز، آرزو و یک خواست جدی برای رسانه است.»
محمدزاده، افزود:«تاریخ مطبوعات ایران از آغاز تا امروز گواه این بودهاست که همیشه به دلیل افراط و تفریط رسانهها به این نیاز و خواست حقیقی آنگونه که بایسته است، نرسیدهاند.»
وی با اشاره به اینکه هرگاه مطبوعات آسیب دیدهاند یا از افراط بوده یا از تفریط، تصریح کرد:« بدینروی همیشه رسانههای ما برای جریانسازیِ متعالی، نقدِ سازنده و رشد دچار مشکل بوده و نتوانسهاند وظیفهی خود را بهدرستی انجام دهند.»
سرپرست دانشنامهی مطبوعات ایران، با بیان اینکه گاهی به اسم آزادی حد و مرزها، حتا منافع ملی نادیده گرفته شده است، افزود:« گاهی هم به خاطر هراس از هنجارشکنیها، ممنوعیتها و محدویتها، مطبوعات آنقدر تحت فشار بودهاند که مجالی برای خلاقیت، جسارت و نقد نمانده در این دوحالت هم رسانه و هم جامعه آسیب دیدهاند.»
ادامه قسمت دوم👇👇
👆👆قسمت دوم
این کارشناس فرهنگ و رسانه، اظهارداشت:« تأکید بیش از اندازه بر محدویتها، خمودگی و خودسانسوری ایجاد میکند و ابتکار، نشاط و خلاقیت را از بین میبرد.»
وی، ادامه داد:« همچنین تأکید بیش از اندازه بر حقوقِ مطبوعات، باعث اتفاقهایی میشود که خوشآیند نیست.»
سرپرست دانشنامهی مطبوعات ایران با طرح این پرسش که وظیفهي قانون چیست؟ گفت:« در اینجا وظیفهی قانون است که بین حدود و حقوق رسانه تعادل و توازن برقرار کند.»
محمدزاده با بیان اینکه پیدا کردن نقطهی تعادل میان حقوق و حدود وظیفهی قانونگذار است، توضیح داد:« وظیفهی اینکه ارزیابی شود، قانون اکنون میتواند این توازن و تعادل را ایجاد کند یا نه؟ به عهدهي پژوهشگران حقوق و رسانه است.»
مدیر رادیو ایران، تصریح کرد:«ما به یک فضای میانرشتهای بین حقوق و رسانه در جامعه نیاز داریم. به نظرم اکنون اندیشکدهای که این وظیفه را انجام بدهد، وجود ندارد.»
محمدزاده، افزود:« راه رهایی و تعالی دور زدن قانون نیست. هیچ زمانی نمیتوانیم به قانون بیاعتنا باشیم. مسیر رهاییبخش و تعالیبخش قانون است. حتا اگر میخواهیم قانون مطبوعات را تغییر دهیم باید راه قانونگرایی را در پیش بگیریم. چون اگر مسیر قانون مسدود شود خیلی از راه بسته میشوند.»
وی، گفت:«رسانهی جریانسازِ مثبت به نفع عموم جامعه، در هیچ کجای دنیا وجود ندارد مگر با آرامش و عقلانیت.
همه باید تلاش کنیم اگر بنبستی وجود دارد آن را باز کنیم.»
سواد رسانهای؛ بستر لازم برای عقلانی شدن فضای رسانهای است
سرپرست دانشنامهی مطبوعات ایران در بخش دیگری از سخنان خود به سواد رسانهای و اخلاق حرفهای پرداخت و اظهارداشت:«سواد رسانهای؛ زمینه و بستر لازم برای عقلانی شدن فضای رسانهای است.»
محمدزاده با بیان اینکه سواد رسانهای زیر مجموعهي سواد فرهنگی است، افزود:« سواد رسانهای دو بخش است: برای مخاطب و برای رسانه که هرکدام تعریف خاص خود را دارد.»
وی، افزود: «وقتی میگویم سواد رسانه برای مخاطب؛ یعنی مخاطب باید رسانه را بهدرستی بشناسد، خوب را از بد، فریب را از حیله و جنگ روانی تشخیص بدهد.»
محمدزاده، گفت:« در فضای ایران فرهنگی و اسلامی به دنبال این هستیم که در سواد رسانه چهکار بکنیم تا مردم بیشتر بتواند از رسانه آگاهی پیدا بکنند و همچنین رشد فرهنگی رسانه ماندگارتر بشود.»
وی افزود:« اما در فضاهایی که سود و منفعت حاکم است چیزهایی که در کلاسهایشان آموزش میدهند مثل ما نیست؛ مثلا در جنگ روانی چگونه مردم را فریب بدهید؟ چگونه در انتخابات بر حریفتان غلبه کنید؟ چگونه جریانسازی کاذب و زرد بکنید؟ ولی این موارد در تراز فرهنگی کشوری با پیشینهای مثل ایران نیست.»
وی با بیان این پرسش که کارکردهای سواد رسانهای برای مخاطب چیست؟ توضیح داد:« چون خبر و تحلیل در فضای رسانهای لایههای گوناگونی دارد، سواد رسانهای به مخاطبش آموزش میدهد که از لایههای چندگانه عبور کند و به مغز اصلی تحلیل که ما به آن پیام راهبردی میگویم برسد. به مخاطب میگوییم تو نباید فریب این لایه و قشر را بخوری فریب این تیتر را نخوری، بفهمی پشت این تیتر موضوعی پنهان است. فریب فراوانی و تکرار را نخوری و…»
ادامه در قسمت سوم👇👇
👆👆قسمت سوم
سرپرست دانشنامهی مطبوعات ایران، افزود:« بسیاری از پیامها و تحلیلهایی که در جامعه وجود دارد پوستهاند، مغز ندارند؛ اینها بیشتر شعار هستند تا شعور.»
محمدزاده، گفت:« مخاطبی که سواد رسانهای دارد به عمق خبرها و تحلیلها پی میبرد، مغز آنها را دریافت میکند؛ یعنی پیامها را از فیلتر عقلانیتش عبور میدهد تا بهتر از آنها استفاده کند.»
وی ادامه داد:« رسانهی تحلیلگر و باسوادی که درک درستی از اوضاع و احوال جامعه دارد مخاطبش را در این زمینه همراهی میکند و میتواند آگاهیبخش باشد.»
سرپرست دانشنامهی مطبوعات ایران، تصریح کرد:«نقش رسانهی آگاهیبخشِ دینمدار و فرهنگی این است که مخاطبش آگاه باشد اما در برخی نظامها چنین نیست زیرا دوست دارند مخاطب ناآگاه باشد تا هرچه بهتر و خوبتر او فریب دهد.»
وی تأکید کرد:« اگر شمار و ضریب نفوذ رسانههای تحلیلگر و آگاهیبخش در جامعه، افزایش یابد هر برنامهی محوری مشارکت اجتماعی که در جامعه اجرا میشود، آن برنامه بر پایهی عقلانیت سیاسی است. این نقش مشترک رسانه و مردم را نشان میدهد. اما هرچه رسانههای ما تبلیغی و پیامرسان باشند نتایج کارهای ما احساسی، تبلیغی، فردمحور و غیرقابل تعالیبخشاند.»
محمدزاده با بیان اینکه سوادرسانهای زمینه و پیشنیازی برای عقلانی شدن فضای سیاسی و اجتماعی است، اظهارداشت:« باید مقولهی سواد رسانهای را جدی بگیریم؛ یعنی به فهم مخاطب کمک کنیم تا سره را از ناسره تشخیص بدهد.»
وی با اشاره بهاینکه در ذیلِ سواد رسانهای مقولهی اخلاق پیش میآید، توضیح داد:«اخلاق حرفهای و رسانهای در هرجامعهای مطابق ارزشهای آن جامعه تعریف میشود.»
محمدزاده، افزود:« اخلاق در جامعهی ما در مناسبت با اعتقاد و باورهایمان تعریف میشود؛ ما ملتی هستیم دارای تاریخ و تمدن و فرهنگ خداباور و یکتاپرستیم. کلیاتی داریم که مناسبات اخلاقی ما را تعریف میکند که به اینها اخلاق رسانهای یا حرفهای میگوییم.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود با آوردن شاهدمثالهایی از قرآن کریم، اخلاق رسانهای را از منظر این کتاب آسمانی تشریح کرد و گفت:« من حدود ۲۰۰ آیه از قرآن را که پیوندی مستقیم با اخلاق رسانهای دارد پیدا و روی آنها پژوهش کردهام.»
محمدزاده توجه به منبع خبر را در علم ارتباطات جدید یکی از موضوعات مهم دانست و افزود:« این در حالی است که در ۱۴۰۰ سال پیش، به منبع خبر در قرآن بسیار توجه شدهاست. برای مثال: یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَینُوا… اگر فاسقی برای شما خبری آورد، تبیینش کنید. چون اگر شما تحقیق نکرده آن خبر را ملاک عمل قرار دادید ممکن است پشیمان شوید. یا: قُولُوا قَوْلًا سَدِيداً وقتی شما حرف میزنید سنجیده و مفید حرف بزنید. با مردم به نیکویی حرف بزنید از کلمات درست استفاده کنید….»
رسانه باید مردم را از نادانی و تاریکی نجات دهد
مدیر رادیو ایران، گفت:«کار رسانه ایجاد فضای گفتوگو، تعادل و صبر و بردباری در جامعه است و همچنین مردم را از نادانی و تاریکی نجات دهد.»
وی با بیان این پرسش که کار رسانه و رسانهنگار چیست؟ توضیح داد:« هر رسانهنگار یک چراغ قوه در دست دارد که باید به زوایای تاریک جامعه بتاباند تا مردم در چالهچوله جامعهی نیفتند. رسانه کارش این است تا مردم را از نادانی، خاموشی و تاریکی نجات دهد.»
قرآن سزاوارترین منبع اخلاق رسانه است
مدیر رادیو ایران در پایان به جمعبندی صحبتهای خود پرداخت و گفت:«اگر بناست به تعادل برسیم به قانون نیاز داریم. اگر قانون اشکال دارد باید از راه قانون به اصلاح آن بپردازیم. برای ایجاد تعادل به رسانههای خوب نیاز داریم، برای داشتن رسانههای خوب باید سواد رسانهای داشته باشیم. برای اینکه مخاطب تشخیص بدهد، کدام کار رسانه خوب است و کار کدام رسانه خوب نیست باید سواد رسانهای داشته باشیم. برای سواد رسانهای باید آگاهی ببخشیم و به اخلاق حرفهای و رسانهای نیاز داریم و برای اخلاق رسانه، سزاوارترین منبع قرآن است.» منبع: سیمره
#سواد_رسانهای
#محمدجعفر_محمدزاده
🅱 @baloutestan
ولادت همای رحمت ، روز پدر و روز « مردانِ مرد » مبارک باد
✍حمزه فیضی پور
به مناسبت فوق با حرفِ حساب امام فتیانِ مسمایِ این روز- " علی علیه السلام " - به محضر مبارک همه ی مردانِ مرد و پدرانِ جوانمرد ، چند جمله به رسم ادب و عرض شادباش تقدیم می شود :
مِلاکُ أَلْمُرُوَّةِ صِدْقُ اللِّسانِ وَ بَذْلُ الأِحسانِ
امامِ شجاعت و سخاوت ؛ معیارِ مردی و مردانگیِ مردان را در دو صفت بیان فرموده اند : " راستگویی" و " نیکوکاری " .
هردویِ این صفات فضیله در ضمیر پاکِ مردانِ یکرنگ و کوشا « اصل و ریشه » دارند و سمات مفیدِ مثمِر آن به سمت سماء به فراوانی " قد " می کشد و " قدر" می افزاید و از این دو قافِ قامت در بُنِ سترگ ودر تضادِ عمیق با دو رذیلتِ دروغ ، دروغگویی و بدکرداریِ نامردانه که ریشه در شوره زار و شوربختی « نفاق» دارند و شرِشان نصیب عموم خلق می گردد ؛ بر دیگران ، « بَرها و بهره ها » زاده می شود.
پدری که مردانه ، صادقانه و آبرومندانه زندگیِ با رنج را تجربه می نماید و برای اهل و عیال ، کمرش زیر بار مشکلات شکل کمانی به خود می گیرد و سفره ی ساده خانه اش ، به امرار معاش هرگز روی خوش به لقمه ی حرام ( خورد و خورک از راه نامردی زیستن ) نشان نداده ، در حقیقت مردِ مردانی در آیینه فتوت است که هرجا و به هرکجا و با هر مقام ودرهمترازی با جایگاه واقعیِ معلم ، به احترامش باید متواضعانه از جا بلند شد( قُمْ عَن مَجلِسِكَ لأبيكَ و مُعَلِّمِكَ و إن كُنتَ أميرا / امام علی "ع " ) و بر جاه ، جلال و شکوهِ دستِ پینه بسته اش بوسه ی سپاس زد....
روز ولادتِ شاه مردان و پادشاهِ مردانگی و یکرنگی به پیوستِ همه ی ایامِ سختِ زندگیِ پدرانِ پشت کمانی درکسب روزی حلال بر «پدران» و همه ی قدرشناسانِ و ارج گذاران مقام پدر مبارک باد.
از خالق هستی برای مقام مردانِ «مرد پدری» که آسمانی شده اند "اعلی علیین " طلب می نماییم
رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ ( ابراهیم / 41)
🅱️ @baloutestan