eitaa logo
بلوطستان
1.2هزار دنبال‌کننده
8.9هزار عکس
2.3هزار ویدیو
66 فایل
نشریه فرهنگی-اجتماعی دارای مجوز رسمی از وزارت ارشاد مدیرمسئول و صاحب امتیاز: محمد بساطی پل ارتباطی: @Mohamad_besati
مشاهده در ایتا
دانلود
25.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رئیس نظام پرستاری کوهدشت در گفت‌وگو با شبکه سلامت تاکید کرد : ضرورت تبدیل وضعیت پرستاران طرحی کرونا پویان فلاحی در این مصاحبه که به صورت زنده از شبکه سلامت سیما پخش می‌شد، از کم‌کاری‌ها در خصوص تبدیل وضعیت پرستاران طرحی انتقاد کرد رئیس بیمارستان امام خمینی (ره) کوهدشت در بخشی از سخنانش،خواستار تسریع در ساخت بیمارستان ۲۵۶ تختخوابی رازی شهرستان کوهدشت شد. 🅱@baloutestan
تجمع شبانه و اعتراض آمیز مردم مقابل استانداری لرستان در واکنش به شایعه انتصاب مدیرعامل جدید توزیع برق استان 🅱@baloutestan
بلوطستان
تجمع شبانه و اعتراض آمیز مردم مقابل استانداری لرستان در واکنش به شایعه انتصاب مدیرعامل جدید توزیع بر
استاندار لرستان آیین معارفه مدیرعامل جدید شرکت توزیع برق استان را «امروز » منتفی کرد گفته می شود فرهاد زیویار استاندار لرستان  آیین معارفه مدیرعامل شرکت توزیع برق استان را متوقف کرده است . توانیر بنا بود عبدالرضا حسینی معاون برق لرستان را به عنوان مدیر عامل شرکت توزیع برق لرستان منصوب کند که استاندار لرستان نسبت به این موضوع و در حمایت از عملکرد مهران امیری سرپرست کنونی برق لرستان واکنش نشان داده و با حضور در پایتخت موضوع را پیگیری و برگزاری آیین معارفه مدیر عامل جدید این شرکت در روز دوشنبه منتفی کرده است . برخی نیز شامگاه یکشنبه در حمایت از مهران امیری مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان مقابل استانداری تجمع کرده و خواستار برخورد نهادهای نظارتی با دخالت برخی نمایندگان و عوامل پشت پرده شده اند. 🅱 @baloutestan
تودیع و معارفه مدیر کل جدید منابع طبیعی به گزارش بلوطستان،به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی استان لرستان طی حکمی از طرف دکتر نوبخت رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ، مرادحسین میرزایی به عنوان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان معارفه و شیرزاد نجفی تودیع شد. 🅱 @baloutestan
مرتضی محمودوند رئیس مجمع نمایندگان لرستان شد با رای نمایندگان مردم لرستان در مجلس شورای اسلامی رییس مجمع نمایندگان استان انتخاب شد . ریاست دوره ای مجمع نمایندگان استان با رای نمایندگان به مرتضی محمودوند نماینده خرم‌آباد و چگنی واگذار شد. پیش از این فاطمه مقصودی نماینده مردم بروجرد ریاست مجمع نمایندگان استان را برعهده داشت . 🅱@baloutestan
نرخ سود بانکی تغییر کرد بانک مرکزی: نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی و مشارکتی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی حداکثر ۲۳٪ تعیین می‌شود. سقف نرخ سود سالانه سپرده‌های مدت‌دار: ۱- کوتاه‌مدت عادی: ۵٪ ۲- کوتاه‌مدت ویژه سه ماهه: ۱۲٪ ۳- کوتاه‌مدت ویژه شش ماهه: ۱۷٪ ۴- بلندمدت با سررسید یک سال: ۵‌‏.۲۰ ٪ ۵- بلندمدت با سررسید دو سال: ۵‏.۲۱ ٪ ۶- بلندمدت با سررسید سه سال: ۵‏.۲۲ ٪ 🅱@baloutestan
19.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپی درباره چرایی خانه نساختن دولت امیدواریم مسئولین این سخنان را بشنوند! 🔸 ما الآن می‌توانیم شهرهای جدید احداث کنیم مسکن را رایگان و ارزان کنیم، به جای اجاره‌ای که پرداخت می‌کنند قسط ۹۹ساله ۱۰۰ ساله بدهند. 🔸 شما (دولت) اگر آمدید امکانات رو بردید روستاها، اگر آمدیدخط مترو درست و حسابی در شهرهای دیگر و بین شهرها راه انداختید، نیازی نداره مردم تهران زندگی کنند. 🔸 ما برای ساخت مسکن همه امکانات و مصالح را داریم. هیچ چیز مسکن وارداتی نیست و باید ساختن را شروع کنیم. 🔸 باید نهضت مسکن راه بی‌اندازیم، باید کل حاکمیت پای کار بیایند تا این معضل درست بشود. 🅱️ @baloutestan
کتاب‌خانه‌ی درب‌گنبد زندان می‌شود؟ گزارش‌های شهروندخبرنگاران بلوطستان حاکیست که کتابخانه‌ی شهر درب‌گنبد تعطیل شده و بناست به زندان تبدیل شود، بلوطستان صحت و سقم این خبر را تایید یا رد نمی‌کند، از مسئولین مربوطه انتظار می‌رود در این باره شفاف‌سازی کنند. 🅱️ @baloutestan
با اعلام ستاد مدیریت بحران شهرستان‌ کوهدشت : محور گردنه‌ی پای‌آستان تا اطلاع ثانوی مسدود گردید محور جایگزین جاده کت کن به کوهنانی و کارخانه گچ می باشد این تصمیم به دلیل ریزش گردنه و به منظور پیشگیری از هرگونه حادثه برای مسافران اتخاذ گردیده است. ✍ستاد مدیریت بحران شهرستان کوهدشت 🅱@baloutestan
موضع‌گیری‌های منفی برخی نمایندگان مجلس در اختیار شورای نگهبان قرار گرفته است تیمور سپهوند رییس هیات نظارت لرستان در همایش ۳۰۰ نفری بصیرتی با موضوع جهاد تبیین ناظران ایثارگر خرم‌آباد و چگنی:    یکی از مشکلاتی که در ادوار گذشته به ویژه در چند سال اخیر مشاهده می‌شود، خرید و فروش رای بود که در پیش‌نویس اصلاح قانون انتخابات آمده، مهمانی‌هایی که کاندیداها می‌دهند همه در این پیش‌نویس آمده است. هر کسی می‌خواهد به عنوان کاندیدا وارد مجلس شورای اسلامی شود، سقفی برای هزینه‌های تبلیغاتی مشخص شده و صرف بوده بالاتر، صلاحیت فرد را دچار مشکل می‌کند. اعمال این محدودیت‌ها موجب خواهد شد زمام امور تبلیغات و ورود به صحنه انتخابات کنترل شود. رفتارها، فعالیت‌ها و موضع‌گیری‌های منفی برخی از نمایندگان مجلس رصد و در اختیار شورای نگهبان قرار گرفته است. پرونده فعالیت‌های منفی در مواضع‌گیری‌ها علیه نظام و حوادث اخیر همه رصد، ثبت و ضبط و در سابقه افراد درج شده است. 🅱 @baloutestan
جاده بروجرد به اراک مسدود شد رئیس پلیس راه لرستان: محور بروجرد به اراک و آزادراه خرم آباد به سمت اراک در گردنه زالیان به علت بارش شدید برف وکولاک مسدود شد. محور جایگزین خرم آباد به سمت دورود _  ازنا _ شازند توصیه می شود . 🅱@baloutestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی تاریخی امام خمینی (ره) به‌مناسبت ۱۲ بهمن و سالروز ورود به کشور 🅱@baloutestan
اطلاعیه بدین‌وسیله به اطلاع اهالی شریف شهرستان پل‌دختر می‌رساند در خصوص مراسم فاتحه‌خوانی و خاک‌سپاری مرحومه تابان(معصومه) عزیزپور فرزند حشمت که روز گذشته در کشکان غرق شد، باتوجه به این‌که جنازه مرحومه تا کنون پیدا نشده است، برگزاری مراسمات به پس از پیدا شدن پیکر متوفی موکل می‌شود و در این باره متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد. ✍بازماندگان 🅱 @baloutestan
عوامل قتل مدیر عامل سابق شرکت پگاه لرستان دستگیرشدند فرمانده انتظامی لرستان از دستگیری  پنج عامل قتل مدیر عامل سابق کارخانه شیرپاستورریزه پگاه لرستان خبر داد.   به گزارش پایگاه خبری پلیس ، سردار یحیی الهی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهارکرد: در پی قتل مدیر عامل سابق شرکتشیر پاستورریزه پگاه لرستان در چهارم بهمن ماه سال جاری توسط افراد ناشناس، بلافاصله موضوع به صورت ویژه به منظور شناسایی عاملان در دستور کار پلیس آگاهی استان قرار گرفت.  وی افزود: با توجه به پیچیدگی ابعاد قتل، پس از چند شبانه روز تلاش مستمر و با اقدامات پیچیده و علمی توسط تیمی از کارآگاهان مجرب و زبده پلیس آگاهی استان و با به دست آوردن سرنخ هایی از این قتل، عاملان شناسایی شدند.   فرمانده انتظامی لرستان گفت: با هماهنگی مقام قضائی تعداد پنج نفر که در این قتل مشارکت داشته طی چهار عملیات ضربتی و مقتدرانه دستگیر و به مقر انتظامی دلالت شدند.  وی با بیان اینکه از این تعداد 2 نفر به عنوان قاتل اصلی و سه نفر به عنوان معاونت و مشارکت در این قتل نقش داشته اند افزود: علت و انگیزه قتل در دست بررسی است.  سردارالهی از همکاری و تعامل خوب دستگاه قضائی با پلیس قدردانی کرد و یادآورشد : پلیس با اشراف اطلاعاتی و استفاده از عناصر مومن و متعهد و مجرب با قاطعیت با افرادی که به هر نحو بخواهند مخل نظم و امنیت جامعه شوند برخورد خواهد کرد. 🅱@baloutestan
حضرت امیر المومنین امام علی بن ابی طالب علیه السلام فرمودند : ای آدمیزاد ! بدان هر چه زیاد تر از روزی خود به دست می آوری خزانه دار برای دیگری خواهی بود . نهج البلاغه ، کلمه ۱۸۳ 🅱@baloutestan
اطلاعیه قطعی گاز بدینوسیله به اطلاع می‌رساند به علت عملیات تاین و تزریق گاز در مورخ ۱۴۰۱/۱۱/۱۳ در ساعاتی، احتمال قطع گاز در روستاهای محور ضرونی و سه‌آسیاب در کوهدشت جنوبی وجود دارد. ✍ روابط عمومی شرکت گاز استان لرستان 🅱@baloutestan
آغاز پیش‌فروش پیش‌فروش یکساله ۴ محصول ایران‌خودرو به روش قرعه کشی با حساب وکالتی همزمان با دهه فجر از ساعت ۱۴ امروز آغاز شد. در طرح پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو وانت آریسان دوگانه‌سوز، راناپلاس، سورن پلاس بنزینی و پژوپارس با موتور XU ۷ عرضه شده است. 🅱@baloutestan
واکنش محسن برهانی، حقوقدان به اظهارات معاون دادستان قم: چرا برخی شبیه کریستف کلمب شده‌اند؛ او قاره کشف می‌کرد و این حضرات عنوان مجرمانه! 🅱@baloutestan
آزادی گمشده‌ی بشر است / مطبوعات همواره از افراط و تفریط آسیب دیده‌اند/ سواد رسانه‌ای؛ بستر لازم برای عقلانی شدن فصای رسانه‌ای است مدیر رادیو ایران با بیان این‌که آزادی، گمشده‌ی بشر است، گفت:«انسان در طول تاریخ همواره دنبال آزادی بوده است.» به گزارش بلوطستان، به نقل از سیمره، دکترمحمدجعفر محمدزاده، در کارکاه آموزشی «رسانه‌شناخت» با موضوعات اخلاق، قانون و رسانه‌ی آگاهی‌بخش که عصر روز دو‌شنبه(دهم بهمن‌ماه) در سالن اجتماعات شهید حیدری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان برگزار شد، آزادی‌های معنوی را یک پله بالاتر از آزادی‌های اجتماعی دانست و  افزود:« آزادی رسانه نیاز، آرزو و یک خواست جدی برای رسانه است.» محمدزاده، افزود:«تاریخ مطبوعات ایران از آغاز تا امروز گواه این بوده‌است که همیشه به دلیل افراط و تفریط رسانه‌ها به این نیاز و خواست حقیقی آن‌گونه که بایسته است، نرسیده‌اند.» وی با اشاره به این‌که هرگاه مطبوعات آسیب دیده‌اند یا از افراط بوده یا از تفریط، تصریح کرد:« بدین‌روی همیشه رسانه‌های ما برای جریان‌سازیِ متعالی، نقدِ سازنده و رشد دچار مشکل بوده و نتوانسه‌اند وظیفه‌ی خود را به‌درستی انجام دهند.» سرپرست دانش‌نامه‌ی مطبوعات ایران، با بیان این‌که گاهی به اسم آزادی حد و مرزها، حتا منافع ملی نادیده گرفته شده است، افزود:« گاهی هم به خاطر هراس از هنجارشکنی‌ها، ممنوعیت‌ها و محدویت‌ها، مطبوعات آن‌قدر تحت فشار بوده‌اند که مجالی برای خلاقیت، جسارت و نقد نمانده در این دوحالت هم رسانه و هم جامعه آسیب دیده‌اند.» ادامه قسمت دوم👇👇
👆👆قسمت دوم این کارشناس فرهنگ و رسانه، اظهارداشت:« تأکید بیش از اندازه بر محدویت‌ها، خمودگی و خودسانسوری ایجاد می‌‌کند و ابتکار، نشاط و خلاقیت را از بین می‌برد.» وی، ادامه داد:« هم‌چنین تأکید بیش از اندازه بر حقوقِ مطبوعات، باعث اتفاق‌هایی می‌شود که خوش‌آیند نیست‌.» سرپرست دانش‌نامه‌ی مطبوعات ایران با طرح این پرسش که وظیفه‌ي قانون چیست؟ گفت:« در این‌جا وظیفه‌ی قانون است که بین حدود و حقوق رسانه تعادل و توازن برقرار کند.» محمدزاده با بیان این‌که پیدا کردن نقطه‌ی تعادل میان حقوق و حدود وظیفه‌ی قانون‌گذار است‌، توضیح داد:« وظیفه‌ی این‌که ارزیابی شود، قانون اکنون می‌تواند این توازن و تعادل را ایجاد کند یا نه؟ به عهده‌ي پژوهش‌گران حقوق و رسانه است.» مدیر رادیو ایران، تصریح کرد:«ما به یک فضای میان‌رشته‌ای بین حقوق و رسانه در جامعه نیاز داریم. به نظرم اکنون اندیشکده‌ای که این وظیفه را انجام بدهد، وجود ندارد.» محمدزاده، افزود:« راه رهایی و تعالی دور زدن قانون نیست. هیچ زمانی نمی‌توانیم به قانون بی‌اعتنا باشیم. مسیر رهایی‌بخش و تعالی‌بخش قانون است‌. حتا اگر می‌خواهیم قانون مطبوعات را تغییر دهیم باید راه قانون‌گرایی را در پیش بگیریم. چون اگر مسیر قانون مسدود شود خیلی از راه بسته می‌شوند.» وی، گفت:«رسانه‌ی جریان‌سازِ مثبت به نفع عموم جامعه، در هیچ کجای دنیا وجود ندارد مگر با آرامش و عقلانیت. همه باید تلاش کنیم اگر بن‌بستی وجود دارد آن را باز کنیم.»   سواد رسانه‌ای؛ بستر لازم برای عقلانی شدن فضای رسانه‌ای است سرپرست دانش‌نامه‌ی مطبوعات ایران در بخش دیگری از سخنان خود به سواد رسانه‌ای و اخلاق‌ حرفه‌ای پرداخت و اظهارداشت:«سواد رسانه‌ای؛ زمینه و بستر لازم برای عقلانی شدن فضای رسانه‌ای است.» محمدزاده با بیان این‌که سواد رسانه‌ای زیر مجموعه‌ي سواد فرهنگی است، افزود:« سواد رسانه‌ای دو بخش است: برای مخاطب و برای رسانه که هرکدام تعریف خاص خود را دارد.» وی، افزود: «وقتی می‌گویم سواد رسانه برای مخاطب؛ یعنی مخاطب باید رسانه را به‌درستی بشناسد، خوب را از بد، فریب را از حیله و جنگ روانی تشخیص بدهد.» محمدزاده، گفت:« در فضای ایران فرهنگی و اسلامی به دنبال این هستیم که در سواد رسانه چه‌کار بکنیم تا مردم بیش‌تر بتواند از رسانه آگاهی پیدا بکنند و هم‌چنین رشد فرهنگی رسانه ماندگار‌تر بشود.» وی افزود:« اما در فضاهایی که سود و منفعت حاکم است چیزهایی که در کلاس‌هایشان آموزش می‌دهند مثل ما نیست؛ مثلا در جنگ روانی چگونه مردم را فریب بدهید؟ چگونه در انتخابات بر حریفتان غلبه کنید؟ چگونه جریان‌سازی کاذب و زرد بکنید؟ ولی این موارد در تراز فرهنگی کشوری با پیشینه‌‌ای مثل ایران نیست.» وی با بیان این پرسش که کارکردهای سواد رسانه‌ای برای مخاطب چیست؟ توضیح داد:« چون خبر و تحلیل در فضای رسانه‌ای لایه‌های گوناگونی دارد، سواد رسانه‌ای به مخاطبش آموزش می‌دهد که از لایه‌های چندگانه عبور کند و به مغز اصلی تحلیل که ما به آن پیام راه‌بردی می‌گویم برسد. به مخاطب می‌گوییم تو نباید فریب این لایه و قشر را بخوری فریب این تیتر را نخوری، بفهمی پشت این تیتر موضوعی پنهان است. فریب فراوانی و تکرار را نخوری و…» ادامه در قسمت سوم👇👇
👆👆قسمت سوم سرپرست دانش‌نامه‌ی مطبوعات ایران، افزود:« بسیاری از پیام‌ها و تحلیل‌هایی که در جامعه وجود دارد پوسته‌اند، مغز ندارند؛ این‌ها بیش‌تر شعار هستند تا شعور.» محمدزاده، گفت:« مخاطبی که سواد رسانه‌ای دارد به عمق خبرها و تحلیل‌ها پی می‌برد، مغز آن‌ها را دریافت می‌کند؛ یعنی پیام‌ها را از فیلتر عقلانیتش عبور می‌دهد تا بهتر از آن‌ها استفاده کند.» وی ادامه داد:« رسانه‌ی تحلیل‌گر و باسوادی که درک درستی از اوضاع و احوال جامعه دارد مخاطبش را در این زمینه همراهی می‌کند و می‌تواند آگاهی‌بخش باشد.» سرپرست دانش‌نامه‌ی مطبوعات ایران، تصریح کرد:«نقش رسانه‌ی آگاهی‌بخشِ دین‌مدار و فرهنگی این است که مخاطبش آگاه باشد اما در برخی نظام‌ها چنین نیست زیرا دوست دارند مخاطب ناآگاه باشد تا هرچه بهتر و خوب‌تر او فریب دهد.» وی تأکید  کرد:« اگر شمار و ضریب نفوذ رسانه‌های تحلیل‌گر و آگاهی‌بخش در جامعه، افزایش یابد هر برنامه‌‌ی ‌محوری مشارکت اجتماعی که در جامعه اجرا می‌شود، آن برنامه بر پایه‌ی عقلانیت سیاسی است. این نقش مشترک رسانه و مردم را نشان می‌دهد. اما هرچه رسانه‌های ما تبلیغی و پیام‌رسان باشند نتایج کارهای ما احساسی، تبلیغی، فردمحور و غیرقابل تعالی‌بخش‌اند.» محمدزاده با بیان این‌که سوادرسانه‌ای زمینه و پیش‌نیازی برای عقلانی شدن فضای سیاسی و اجتماعی است، اظهارداشت:« باید مقوله‌ی سواد رسانه‌ای را جدی بگیریم؛ یعنی به فهم مخاطب کمک کنیم تا سره را از ناسره تشخیص بدهد.» وی با اشاره به‌این‌که در ذیلِ سواد رسانه‌ای مقوله‌ی اخلاق پیش می‌آید، توضیح داد:«اخلاق حرفه‌ای و رسانه‌ای در هرجامعه‌ای مطابق ارزش‌های آن جامعه تعریف می‌شود.» محمدزاده، افزود:« اخلاق در جامعه‌ی ما در مناسبت با اعتقاد و باورهایمان تعریف می‌شود؛ ما ملتی هستیم دارای تاریخ و تمدن و فرهنگ خداباور و یکتاپرستیم. کلیاتی داریم که مناسبات اخلاقی ما را تعریف می‌کند که به این‌ها اخلاق رسانه‌ای یا حرفه‌ای می‌گوییم.» وی در بخش دیگری از سخنان خود با آوردن شاهدمثال‌هایی از قرآن کریم، اخلاق رسانه‌ای را از منظر این کتاب آسمانی تشریح کرد و گفت:« من حدود ۲۰۰ آیه از قرآن را که پیوندی مستقیم با اخلاق رسانه‌ای دارد پیدا و روی آن‌ها پژوهش کرده‌ام.» محمدزاده توجه به منبع خبر را در علم ارتباطات جدید یکی از موضوعات مهم دانست و افزود:« این در حالی است که در ۱۴۰۰ سال پیش، به منبع خبر در قرآن بسیار توجه شده‌است. برای مثال: یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ جاءَكُمْ فاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَینُوا… اگر فاسقی برای شما خبری آورد، تبیینش کنید. چون اگر شما تحقیق نکرده آن خبر را ملاک عمل قرار دادید ممکن است پشیمان شوید. یا: قُولُوا قَوْلًا سَدِيداً  وقتی شما حرف می‌زنید سنجیده و مفید حرف بزنید. با مردم به نیکویی حرف بزنید از کلمات درست استفاده کنید….»   رسانه باید مردم را از نادانی و تاریکی نجات دهد مدیر رادیو ایران، گفت:«کار رسانه ایجاد فضای گفت‌وگو، تعادل و صبر و بردباری در جامعه است و هم‌چنین مردم را از نادانی و تاریکی نجات دهد.» وی با بیان این پرسش که کار رسانه و رسانه‌نگار چیست؟ توضیح داد:« هر رسانه‌نگار یک چراغ قوه در دست دارد که باید به زوایای تاریک جامعه بتاباند تا مردم در چاله‌چوله جامعه‌ی نیفتند. رسانه کارش این است تا مردم را از نادانی، خاموشی و تاریکی نجات دهد.»   قرآن سزاوارترین منبع اخلاق رسانه است مدیر رادیو ایران در پایان به جمع‌بندی صحبت‌های خود پرداخت و گفت:«اگر بناست به تعادل برسیم به قانون نیاز داریم. اگر قانون اشکال دارد باید از راه قانون به اصلاح آن بپردازیم. برای ایجاد تعادل به رسانه‌های خوب نیاز داریم، برای داشتن رسانه‌های خوب باید سواد رسانه‌ای داشته باشیم. برای این‌که مخاطب تشخیص بدهد، کدام کار رسانه خوب است و کار کدام رسانه خوب نیست باید سواد رسانه‌ای داشته باشیم. برای سواد رسانه‌ای باید آگاهی ببخشیم و به اخلاق حرفه‌ای و رسانه‌ای نیاز داریم و برای اخلاق رسانه، سزاوارترین منبع قرآن است.» منبع: سیمره 🅱 @baloutestan
‍ ‍ ولادت همای رحمت ، روز پدر و روز « مردانِ مرد » مبارک باد ✍حمزه فیضی پور به  مناسبت فوق با حرفِ حساب امام فتیانِ مسمایِ این روز- " علی علیه السلام " - به محضر مبارک  همه ی مردانِ مرد و پدرانِ جوانمرد ، چند جمله به رسم ادب و عرض شادباش تقدیم می شود : مِلاکُ أَلْمُرُوَّةِ صِدْقُ اللِّسانِ وَ بَذْلُ الأِحسانِ امامِ شجاعت و سخاوت ؛ معیارِ مردی و مردانگیِ مردان را در دو صفت بیان فرموده اند : " راستگویی"  و  " نیکوکاری " . هردویِ این صفات فضیله در ضمیر پاکِ مردانِ یکرنگ و کوشا « اصل و ریشه » دارند و سمات مفیدِ مثمِر آن به سمت سماء  به فراوانی " قد " می کشد  و " قدر" می افزاید و از این دو قافِ قامت در بُنِ سترگ  ودر تضادِ عمیق با دو رذیلتِ دروغ ، دروغگویی و بدکرداریِ نامردانه که  ریشه در شوره زار و شوربختی « نفاق» دارند و شرِشان نصیب  عموم خلق می گردد ؛    بر دیگران ، « بَرها و بهره ها » زاده می شود. پدری که مردانه ، صادقانه و آبرومندانه زندگیِ با رنج را تجربه می نماید و برای اهل و عیال ،  کمرش زیر بار مشکلات شکل کمانی به خود می گیرد  و سفره ی ساده خانه اش ، به امرار معاش هرگز روی خوش به لقمه ی حرام ( خورد و خورک از راه نامردی زیستن )  نشان نداده ، در حقیقت مردِ مردانی در آیینه فتوت است  که هرجا و به هرکجا و با هر مقام ودرهمترازی با جایگاه واقعیِ معلم ، به احترامش باید  متواضعانه از جا بلند شد( قُمْ عَن مَجلِسِكَ لأبيكَ و مُعَلِّمِكَ و إن كُنتَ أميرا / امام علی "ع " ) و بر جاه ، جلال و شکوهِ دستِ پینه بسته اش بوسه ی سپاس زد.... روز  ولادتِ شاه مردان و پادشاهِ مردانگی و یکرنگی به پیوستِ همه ی ایامِ سختِ زندگیِ پدرانِ پشت کمانی درکسب روزی حلال بر «پدران» و همه ی قدرشناسانِ و ارج گذاران مقام پدر مبارک باد. از خالق هستی برای مقام مردانِ «مرد پدری» که آسمانی شده اند  "اعلی علیین " طلب می نماییم رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ ( ابراهیم / 41)          🅱️ @baloutestan
. جنازها را آب برد، استاندار را خواب ! بعد از فاجعه انسانی گر گر که منجر به فوت چندتن ازهمتباران در زر و ماهرو شد خبر انتقال بی سرو صدای دستگاه برف خور شهرستان الیگودرز به استان چهارمحال و بختیاری حاشیه ساز شد بر اساس اخبار منتشر شده با دستور وزیر کشور و هماهنگی مدیر کل راهداری استان لرستان دستگاه برف خور این شهرستان بدون اطلاع مدیران مربوطه شهری به استان چهار محال و بختیاری منتقل گردیده که موجی از اعتراضات و سوالها را در بین افکار عمومی و رسانه های این شهرستان پدید آورده مردم شهرستان الیگودرز خواهان پاسخگویی استاندار و مدیران ارشد شهری هستند که چرا الیگودرز مثل مرغ در عزا و عروسی قربانی می شود ؟ آیا در برابر حوادث و اتفاقات که در کشور رخ می دهد دیواری کوتاه تر از دیوار الیگودرز وجود ندارد ؟ لازم به یاد آوری است که چندی پیش هم به دلیل بحران آب تهران قرار بود پمپ های انتقال آب ایستگاه انوج بی سروصدا به تهران منتقل شود که با هوشیاری مردم ، رسانه ها و مسولان این تصمیم نیز منتفی گردید 🅱@baloutestan
اخلاق در قرآن (عدل) ✍سید موسی موسوی عدل در لغت و اصطلاح، معانی مختلفی دارد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌‌شود: نهادن هر چیزی به جای خود‌ ، حد متوسط میان افراط و تفریط در قوای درونی ، به تساوی تقسیم کردن عدل ضد ظلم و جور و هم معنی قسط است، ریشه و مشتقات عدل نزدیک به سی‌بار در قرآن ذکر شده و این تکرار اشاره دارد به اینکه قرآن دربارۀ عدل توجه فراوانی دارد. العَدَالَة و المُعَادَلَة: لفظى است كه در حكم و معنى مساوات است و به اعتبار نزديک بودن معنى عدل به مساوات، در آن مورد هم به‌كار مى‌‏رود. عَدْل و عِدْل در معنى بهم نزديكند ولى عَدْل در چيزهايى است كه با بصيرت و آگاهى درک مى‌‏شود و به‌كار مى‌‏رود. مثل احكام و بر اين اساس آيه: أَوْ عَدْلُ ذلِكَ صِياماً (مائده/۹۵) است. ولى واژه‌‏هاى عِدْل و عَدِيل در چيزهايى است كه با حواس درک مى‌‏شوند مثل: أوزان، أعداد و پيمانه‌‏ها. پس عَدْل تقسيط بر اساس راستى و كمال است؛ از اين روى روايت شده است كه: بالعَدْل قامت السّماوات و الأرض. يعنى با موازنه و برابرى اجزاء عالم، آسمانها و زمين ايستاده‌‏اند ‌ آگاهى و خبرى است بر اينكه هر گاه ركنى از اركان عالم افزون بر ديگرى يا كم از ديگرى مى‌‏بود جهان بنابر مقتضاى حكمت انتظام نمى‌‏داشت ⭕️ عدل دو گونه است: ۱- عدل مطلق: عدلى كه عقل و خرد بر خوبى آن حكم‏ مى‏‌كند و در هيچ زمانى منسوخ نشده است و هيچ زمان و به‌هيچ‌وجه چنان عدلى به اعتداء و زياده‌روى و ستم وصف نشده است، مثل احسان و نيكى‌كردن به كسى كه به تو نيكى كرده است و خوددارى از اذيّت به كسى كه از اذيّت و آزار نسبت به تو خوددارى كرده است. ۲- عدلى كه وجودش در شريعت به عدالت شناخته مى‌‏شود و ممكن است در بعضى اوقات منسوخ شود مثل قصاص و ديه جنايات و اصل مال مرتد، و لذا فرمود: فَمَنِ اعْتَدى‏ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ (بقره/۱۹۴) و فرمود: جَزاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِثْلُها‌‌ (شورى/۴۰) كه قصاص و جزاء متقابل در دو آيه فوق نخست اعتداء و سپس سيّئة ناميده شده و اين موضوع همان معنى آيه: إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ (نحل/۹۰) است.  پس عدل، مساوات و پاداش و مكافات است؛ يعنى (برابر عمل نمودن و برابر پاداش و تلافى كردن) اگر خير و نيک بود پس عدالتش همان تلافى به خير و نيكى است و اگر شرّ و بدى بود عدلش همان شرّ و بدى است و احسان اين است كه در برابر خير و نيكى، پاداشى بيشتر از آن داده شود و شرّ و بدى را كمتر از آن تلافى كنند. 🔸 از نظر اسلام عدالت، آرمان مقدس و با ارزشى است كه مسلمانان، هم به صورت فردى و هم به صورت جمعى و در تمام ارتباط‌ها و پيوندهاى خود بايد آن را عملى سازند و حتى درباره دشمنان خود نيز عدالت را رعايت كنند و جامعه‌‏اى براساس عدل و قسط به وجود آورند. در واقع عدل و عدالت و قسط یک نمود عملی از اجرای احکام و فرامین ناب شریعت اسلام است؛ اگر در جایی این نمود به وضوح مشاهده شود یعنی احکام شریعت به درستی اجرا و اعمال می‌شود. اما اگر در جامعه‌ای نمودی از عدالت و عدل و قسط نبود آن جامعه ولو به اسم اسلامی هم باشد، اسلامی نیست و متاسفانه بایستی عرض نمایم که ضد اسلامی است و نبودش بهتر از بودنش است. دشمنان اسلام بسیار خوب متوجه این موضوع شده‌اند و آزادی بی‌قیدوبند و منتهی به فساد خود را با آزادی با قید و بند و منتهی به پاکی و صداقت و عدل اسلامی مقایسه می‌نمایند و آب آزادی دینی و فطری اسلام را برای جوانان گل‌آلود می‌نمایند و حق و باطل را قاطی نموده و آن را نهایت عدالت و عدل و قسط می‌دانند و هیچ چیزی را  به صورت کامل حق نمی‌داند و خوب و بد را به یک چشم نگاه می‌نمایند، به‌طوری‌که ازدواج با محارم و همجنس‌بازی و... را خواست انسان دانسته و از آن دفاع می‌نماید و منتقدان آنها را جریمه و زندانی می‌نمایند، این درحالی است که اسلام به واسطه وحی و علم و عدل مطلق الهی حق و باطل را از هم جدا نموده و عدالت و عدل و قسط را فقط در کنار تقوا و به شرط تقوا و عمل صالحه و احسان و ... با اوامر و نواهی الهی بشارت و تذکر داده و انسان را به سرمنزل اخلاق و ایمان می‌رساند. ◾️إنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إيتاءِ ذِي الْقُرْبى‏ وَ يَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ (النحل/۹۰) به حقیقت الله متعال به عدالت و احسان و بخشش به خويشاوندان فرمان می‌دهد، و از فحشا و منكر و ستم‏گرى نهى می‌كند. شما را اندرز می‌دهد تا متذكّر اين حقيقت‏‌ شويد كه فرمان‏‌های الهى، ضامن سعادت دنيا و آخرت شماست... ادامه در پست بعد 👇
ادامه پست قبلی (بحث اخلاق و عدل در قرآن): نتیجه: ✍سید موسی موسوی عامل انحراف بشر از مسیر عدل ، امیال نفسانی و نیز حب و بغض های بی‌جا از جمله انگیزه‌های بشر در سرپیچی از اجرای عدل است (آیه ۱۳۵ سوره النساء) پیروی از هوا و هوس، روحیه عدالت‌خواهی را تضعیف می‌‌کند. دیده الهی را کور می‌‌نماید و روزنه خودبینی را می‌‌گشاید و سرانجام انسان را وا می‌‌دارد تا به ملاحظه پدر و مادر و خویشان و اقوام، پا روی حقیقت بگذارد و از اجرای عدل سرباز زند ، کینه با دشمنان نیز از دیگر عواملی است که فرد را وامی‌‌دارد تا عدالت را نادیده انگارد، از این رو قرآن کریم تأکید فرموده است تا مؤمنان از بازگو کردن سخن حق در هیچ شرایطی خودداری نکنند و رعایت عدالت را بر هر چیز دیگر مقدم دارند (آیه ۸ المائدة). عدل یکی از بدیهیات فطری است و انسان در کمال تعادل و تناسب ظاهر و باطن  آفریده شده است می فرماید الَّذي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ (الانفطار/۷) (همان كسى كه تو را آفريد و اندامت را درست و نيكو ساخت و متعادل و متناسب قرار داد) و لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ في‏ أَحْسَنِ تَقْويمٍ (لاتین/۴) (كه ما انسان را در نيكوترين نظم و اعتدال آفريديم) به‌خاطر همین عدل و عدالت و قسط نزد وجدان عمومی ‌‌بشریت ارزش گرانقدر دارد زیرا در سایه عدل هر کسی به حق خویش می‌‌رسد، تعدی و تجاوز از جامعه رخت برمی‌‌بندد و امنیت و آرامش بر همه جا حاکم می‌‌شود به همین جهت مردم، بی‌عدالتی را نکوهش می‌‌کنند و عدالت را می‌‌ستایند ، همچنان که عسل به کام هر کسی شیرین و بوی خوش مشک خوشایند همگان است، رایحه عدل نیز نزد همگان پسندیده و خوشایند است ، این سخن اشاره به این است که مردم تشنه عدالتند و انجام یک کار عادلانه، هر چند قلیل، موجب گشایش کارهای بسیار می‌‌شود و سبب پویایی عدل در سراسر هستی چه در نظام تکوین و چه در نظام تشریع، الله متعال است و عدالت وصفی است برای توزیع مواهب و بدلیل آن که رحمت و علم الهی بی‌نهایت است عدالت به معنای تام و کامل آن محقق می‌شود ، لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ (الحدید/۲۵) (همانا ما پيامبران خود را با دلايل روشن فرستاديم و با آنان كتاب و ترازوى (تشخيص حق از باطل‏) نازل كرديم تا مردم به عدالت برخيزند) آنچه ویژگی منحصر به فرد دیدگاه برگرفته از وحی می‌باشد آن است که عدالت در میان انسانها هماهنگ با واقعیت های آفرینش بوده و آفرینش نیز دارای یک نظام هدفمند است، لذا چنانچه قدرت علمی انسان نتواند برخی از اهداف حیات بشری را کشف نماید و در عین حال علم به آنها و عمل بدان اصول در رسیدن انسان به زندگی عادلانه و سعادتمند موثر باشد بی گمان الله متعال از طریق وحی، انسانها را هدایت خواهد کرد، در حالی که در دیدگاه های غیردینی این مشکلات پیچیدگی های غیرقابل‌حلی پیدا می‌کند و با هیچ ابزاری کنترل و توجیه و تاویل نمی‌شود و انسان را وارد ورطه گمراهی و پوچی مطلق می‌نماید و همین بستری برای ظالم و فاسد و فاسق شدن انسانها خواهد بود ، بردگان فکری مستشرقین غربی(ملحدین و اسلام ستیزان ایرانی) با نشخوار اکاذیب مراجع تقلیدشان(مستشرقین) جاهلانه جامعه و خودشان را از تعادل و عدالت ظاهری و باطنی خارج نموده و با شعار آزادی حیوانی و بی‌قیدوبند به استقبال مدینه فاضله خودشان می‌روند (مدینه فاضله‌ای که در آن همجنس‌بازی و ازدواج با محارم و روابط خارج از ازدواج و ربا و... یکی از آن انتخاب‌های آزادانه است) در واقع عدالت حقيقى چنانچه در كتب اخلاق تشريح شده است، حد وسط بين فضایل اخلاقی است (بدون افراط و تفریط). عادل حقيقى كسى است كه در تمام امور حد وسط را انتخاب نماید و تشخيص وسط حقيقى بسيار مشكل است، لكن براى ما مسلمانان معيار و ميزان شناختن حد وسط همان احكام الهى است كه شارع مقدس اسلام براى ما معيّن كرده چنانچه مى‌‏بينيم براى هر عملى از اعمال حكمى مقرر فرموده كه اگر ما در تمام امور عمل خود را مطابق همان احكام قرار دهيم جزء اولین و بهترین اشخاص عادل روى زمين خواهيم شد. إن شاء الله والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته 🅱️ @baloutestan
امیر المومنین علی (ع): بزرگترین و مهم‌ترین تکلیف الهی نیکی به پدر و مادر است. میزان الحکمه ج ۱۰ ص ۷۰۹ 🌺 سالروز ولادت با سعادت مولود کعبه حضرت علی بن‌ابیطالب (ع) و روز مرد مبارک باد. 🌺 🅱@baloutestan
ترانه لری «دایه دایه وقت جنگه» در فهرست میراث ناملموس ثبت شد عضو هیأت کارشناسی شورای ملی ثبت آثار میراث فرهنگی ناملموس، از ثبت پرونده ترانه لری« دایه دایه وقت جنگه» در فهرست میراث ناملموس خبر داد. بهروز وجدانی پژوهشگر و مؤلف حوزه‌های مردم شناسی و موسیقی و عضو هیأت کارشناسی شورای ملی ثبت آثار میراث فرهنگی ناملموس در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: جلسه کارشناسی شورای ملی ثبت آثار میراث فرهنگی ناملموس در اداره کل ثبت و حریم آثار، حفظ و احیای میراث فرهنگی ناملموس و طبیعی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تشکیل شد. وی بیان کرد: در این جلسه علاوه بر چندین پرونده در حوزه میراث فرهنگی ناملموس دو پرونده نیز که مربوط به حوزه موسیقی نواحی ایران هستند؛ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسیدند. وجدانی گفت: پرونده ترانه لری دایه دایه‌وقت جنگه از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان لرستان و پرونده مهارت ساخت ساز چوگور (چگور) از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی در این جلسه بررسی و ثبت شد. پیش از این ترانه دایه دایه با صدای استاد رضا سقایی در فهرست آثار فاخر موسیقی ایران قرار گرفته بود. 🅱@baloutestan
بلوطستان
با اعلام ستاد مدیریت بحران شهرستان‌ کوهدشت : محور گردنه‌ی پای‌آستان تا اطلاع ثانوی مسدود گردید محو
بازگشایی گردنه پای آستان کوهدشت بخشدار کوهنانی گفت: گردنه پای آستان کوهدشت که به دنبال بارش های اخیر به علت ریزش کوه مسدود شده بود، امروز بازگشایی شد و تردد در آن جریان دارد. 🅱@baloutestan
استاد ریاضی گفت: بچه ها به جای روزه گرفتن، دلی را به دست آورید؛ گرسنه‌ای را سیر کنید! یکی از دانش آموزان که از خانواده‌ای دینی تربیت شده بود، گفت: استاد، اگر ما به جای معادله ریاضی در برگه امتحانی برای شما شعر بنویسیم، به ما نمره‌ی قبولی می دهید؟ استاد گفت: معلوم است که نه! شاگرد گفت: معلوم است که خدای متعال هم به جای روزه، کمک به فقیر را از ما قبول نمیکند... در اسلام هیچ عبادتی، نباید فدای عبادتِ دیگر بشود. هر عبادتی، سر جای خود مهم است. همچنانکه هیچ کُتی، کار پیرهن را انجام‌نمی دهد و بالعکس، هیچ صدقه‌ای جای روزه را نمی‌گیرد... برای عضویت در کانال...پاسخ‌گو کلیک کنید 👇 https://eitaa.com/joinchat/1888813320Caf2e25b615 🅱@baloutestan
🔹 ۶۴۷ نفر در لرستان در ۱۰ ماه گذشته به نام مبارک و القاب امام علی علیه السلام نامگذاری شدند 🔹 رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۴۷۰۰ نفر از مرکز خدمات جامع سلامت روستایی سوری رومشکان منتفع می‌شوند 🅱@baloutestan