ما به هیچ وجه مالک بچههامون نیستیم. اگر با عمق وجودمون همین یک عبارت رو فهمیده باشیم به جای اینکه اونا رو تو قالب نیازهای خودمون شکل بدیم، بر اساس نیازهای خودشان بارشون میاریم...
✍محیا
🆔 @mahya_family
نوستالژی!
شما از این توپها و گلکوچیک چه خاطرهای دارید؟
#حال_خوب
🆔 @mahya_family
پسر خواهرم کلاس اوله.
تو ماشین نشست و علامت فن کولر رو نشون داد و گفت "خاله، اینجا نوشته off"
گفتم آفرین. حالا میدونی یعنی چی؟
میگه آره، یعنی تخفیف
✍زینب خانوم
#جهان_از_دریچه_چشم_بچهها
🆔 @mahya_family
وقتی زیر دوش حموم میشنوی یکی از بچههات داره میگه: "هیییسسس. ممکنه مامان صدامونو بشنوه."
💡محیا
🆔@mahya_family
روز دندانپزشک رو به مامانم که از بدو تولد بهم گفت: «شکلات نخور، دندونات خراب میشه» تبریک میگم.
✍ محیا
🆔@mahya_family
امروز روز غذاهای منجمده.
اینو دست به دست کنید برسه به مامان من که کممونده چای رو هم فریز کنه🤦♀
✍محیا
🆔@mahya_family
❇️تخصص ، تقسیم کار و وابستگی متقابل
یکی از مسائل مهمی که تو تربیت اقتصادی ما به بچهها و والدین یاد میدیم، اینه که انسانها با هم متفاوتن و همین تفاوت باعث میشه که هر کدوم از آدمها یه کاری رو بهتر از بقیه انجام بدن و این باعث میشه که تو جامعه تقسیم کار صورت بگیره و ما همهمون به هم وابسته باشیم . یکی معلمه ، یکی نونواست. کسی که معلمه برای تهیه نون ، وابسته به نونوا است و کسی که نونوا است برای آموزش به معلم نیاز داره.
وقتی اینو بفهمیم و درک کنیم اولاً دیگه بچهمون رو با کسی مقایسه نمیکنیم، چون میدونیم هر کسی تو یه چیزی استعداد داره و ثانیاً هیچ کاری رو تحقیر نمیکنیم، چون میدونیم که ما همه به هم وابسته هستیم و به هم نیاز داریم . ثالثاً می فهمیم که به خاطر وجود همین تفاوتهاست که ما آدمها مجبوریم اجتماعی زندگی کنیم و نمیتونیم با دیگران در ارتباط نباشیم . برای اینکه بدونید چه جوری باید این مفاهیم رو به بچه ها آموزش بدید با ما همراه باشید تو يادداشتهای بعدی.
✍ الهه ریوندی| گروه #اقتصادی محیا
🆔@mahya_family
🌳توجه به محیط زیست و طبیعت از جمله چیزاییه که هر پدرومادری میدونه بچه باید از سن کم باهاش آشنا بشه و ملکه ذهنش بشه تا تو عمق جانش جا بگیره.
🌱یه پیشنهاد خوب برای بچههای بالای سهسال، یکی از جلدهای مجموعه آنمان نبارانِ انتشارات سوره مهره. کتاب "قصه باغ و باغبان"
📚این کتاب خیلی کمحجمه و تصاویرش هم خوشگله هم خوشرنگوآب و خلاصه یه تیر و چند نشونه. هم چندتا چیز خوب یاد میگیرن، مثل اینکه برای داشتن میوه و سایه و حتی مداد و کاغذ به درخت احتیاجه. یا اینکه کاشتن نهال یا مراقبت از نهال چقدر کار خوبیه و کمککنندهست و هم سرگرم میشن و از تصاویر لذت میبرن.
❤️🔥مصطفی رحماندوست هم که دیگه معرف حضور همه هست. دیدن اسمش پای یه کتاب، خیال پدرمادرا رو از تناسب متن با سن کودک و محتوایی که قراره بهش ارائه بشه راحت میکنه!
#معرفی_کتاب
#کودکانه
🆔@mahya_family
👧🏻 ناراحتی؟ 🥺
👩🏻 دلم شکسته
👧🏻 (لباس دوستشو میزنه بالا) : ببینم
ریحانه، ۳ ساله
#جهان_از_دریچه_چشم_بچهها
🆔 @mahya_family
▪️احساس کنجکاوی با طرح یه معما ایجاد میشه؛ یعنی به وجود اومدن یک شکاف، بین چیزی که میدونیم و اونچه که میخوایم بدونیم! این شکاف اطلاعاتی، درست مثل خارش یک زخم میمونه؛ نمیتونی در برابرش مقاومت کنی. در واقع، شکاف اطلاعاتی همون چیزیه که باعث میشه برای به آخر رسوندن یک رُمان یا سریال، شب تا صبح بیدار بمونیم، در حین نمایش یک مسابقه از جلوی تلویزیون جنب نخوریم یا ساعتها به یک پازل زل بزنیم. پس کلاس درس رو با یک معما شروع کنید تا بچهها تبدیل به کارآگاههایی بشن که با اشتیاق، برای پیدا کردن سرنخ تلاش کنن، کافیه معمای مناسب رو پیدا کنید
✍گروه #روانشناسی محیا
🆔@mahya_family
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینم برای اون وقتایی که بچهها حوصلهشون سر رفته؛ سریع و راحت و قشنگ
#امتحان_کن
🆔@mahya_family
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
محبت خواهربرادری یه چیز دیگهس❣
#حال_خوب
🆔@mahya_family
اگر هر نسل به صورت بردهوار و کورکورانه دقیقا آنچه را که نسل پیش انجام میداده تکرار میکرد، ما هرگز پیشرفتی نمیکردیم.
📚 علیه تربیت فرزند
🆔@mahya_family
🔸برای درک لذت زندگی نباید برنامههای سنگین رو به فرزندمون تحمیل کنیم.
🔸سالهای اولیه رشد، زمان بازی و وقت گذرونیه... اگر قرار باشه بچه تو ۵ سالِ اول زندگیش همش از این کلاس به اون کلاس بره پس کِی فرصت ارتباط با خودش رو پیدا میکنه؟!
🔸ما بزرگترها اینجوری بار اومدیم که همش باید مشغول باشیم، ذهنهامونم هزار راه میره و انقدر مشغولیتهامون زیاده که اصلاً واویلا!
🔸همین باعث میشه که فکر کنیم برنامههای سنگین و شلوغ، روی بچهها هم جواب میده. اما نباید این رو یادمون بره که اگر بچهها یاد بگیرند که تمامِ هویت و معنای زندگی خودشون رو با میزان انجام کارها و فعالیتهای فوق برنامه بسنجن، ممکنه تو طولانیمدت و تو ناملایمات زندگی، احساس نارضایتی و شکست بیشتری پیدا کنن.
#تلنگر
✍محیا
🆔 @mahya_family
مامانا چه.جوری تو یه روز اینهمه کار انجام میدن؟
من یکم بیشتر گوشی دستم باشه یه هفته از زندگی غافل میشم.
✍محیا
🆔 @mahya_family
🔹دو شرکت بزرگ «سی وی اس» و «وال گرینز» در تازهترین گزارش خودشون، همزمان با آغاز موج جدیدی از کووید 19 و شیوع آنفلوآنزا و بیماریهای ویروسی، اعلام کردن که تقاضا برای خرید داروهای ضد درد و تببر کودکان در داروخانهها به شدت افزایش داشته و همین امر باعث جیرهبندی و محدود شدن فروش اونها شده.
🔹همچنین با افزایش تقاضا، تولیدکنندگان این داروها با چالش بزرگی مواجه شدن و تولید داروهای تب بر در سراسر کشور با محدودیت روبرو شده.
🔹سخنگوی شرکت وال گرینز در این باره گفت: ما به منظور در دسترس نگه داشتن این داروها و مقابله با خرید بیش از حد آن، طرح محدودیت فروش آنلاین آنها را اجرا کردهایم و در هر نسخه آنلاین تنها 6 عدد از داروهای تببر داده می شود.
🔹سخنگوی سی وی اس هم تاکید کرد که داروخانهها برای اطمینان از در دسترس بودن این داروها برای تمام مشتریان، طرح محدودیت فروش رو اجرا کردن. و فعلا تنها در مورد دو محصول ضد درد کودکان تولیدی این شرکت محدودیت وجود داره!
✍گروه #پژوهش محیا
🆔@mahya_family
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جوری که بچهها به باباها نگاه میکنن 😀
🆔 @mahya_family
▪️اگر شکافهای اطلاعاتی، بذرهای کنجکاوی باشن، اکتشاف مساوی با نور خورشیده! صدها مطالعه با هزاران دانش آموز اثبات میکنه، وقتی درسهایی مثل علوم یا ریاضی، شامل یادگیری فعالانه خود دانش آموز باشه، احتمال موفقیت به طور چشمگیری بالا میره. ویژگی اصلی یک یادگیری فعال، وجود تعامل بین دانشآموز با معلم و سایر همکلاسیهاست. باید بچهها رو برای شرکت در گفتگو ترغیب و از مونولوگهای یکطرفه، اجتناب کرد.
✍گروه #روانشناسی محیا
🆔 @mahya_family
مامانبزرگ عین معجون هفتگیاه میمونه.
میلیونها حبه معلمه، هزاران قاشق رفیقه، صدها لیتر رازنگهداریه ، هزار کیلو سنگ صبور بودنه، دهها قاشقِ غذاخوری قصه بلده، اندازهی سامان گلریز غذا و دمنوش درست میکنه و در نهایت هزاران هزار پیمانه، مادره!
✍محیا
🆔@mahya_family
▪️ درسته که امروز، امکان سفر و اردو رفتن وجود نداره، اما هنوزم میشه از بچهها خواست که خودشون دست به کار بشن و پروژههای عملی انجام بدن. پس بد نیست که گهگاهی، به جای لقمه گرفتن همه جوابها، وادارشون کنید از سر میزشون بلند شن و خودشون، برای یافتن پاسخ، تو دنیا جست و جو کنن.
▪️آخرین قطعه پازل هم معناست! این یعنی، بچهها باید کاربرد و دلیل اونچه که یاد میگیرن رو بدونن. طبیعتا، همه درسها نمیتونن جذاب باشن، اما اگر هدفی فراتر از خود یادگیری صرف، وجود داشته باشه، وقت بیشتری صرف حل مسئلههای پیچیده ریاضی میشه. بنابراین به بچهها مدام توضیح بدید که هدف از یادگیری این مطالب چیه؟ این درسها قراره چه دردی از آدمها دوا کنه؟ با خوندن اینها چطور قرار دنیا رو به جای بهتری تبدیل کنن؟ بچه تشنه پاسخ این پرسشها هستن، به محض روشن شدن پاسخ این سوالها، احتمال چرت زدن بچهها در طول کلاسها، خیلی کمتر میشه…
✍ گروه #روانشناسی محیا
🆔 @mahya_family
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همینجوری که بچهها رو به کتاب خوندن علاقهمند میکنید، بد نیست باهم بشینید و یه نشانک کتابخوانی هم درست کنید😉
#امتحان_کن
🆔 @mahya_family
❇️تخصص ، تقسیم کار و وابستگی متقابل
برای اینکه بچههای 6 تا 9 ساله به این پی ببرن که انسانها با هم تفاوت دارن و هر کدوم برای کاری ساخته شدن ، بهتره اول از تفاوتهای بینِ درختها و حیوونها شروع کنید به آموزش دادن. مثلاً وقتی میرید تو طبیعت ، درختهای مختلف رو به بچه نشون بدید و تفاوتشون رو بگید ، بعضی از درختها رو فقط از سایهشون میشه استفاده کرد ، بعضی درختها میوه میدن ، میوههای درختها هم متفاوته . با استفاده از عکس حیوانات مختلف یا پازل حیوانات و یا عروسکشون به بچهها بگید که حیوونها با هم چه تفاوتهایی دارن . تا با تفاوتها توی این دنیا و خلقت آشنا بشه . این بحث هنوز ادامه داره با ما همراه باشید لطفاً
✍ الهه ریوندی| گروه #اقتصادی محیا
🆔 @mahya_family
وقتی بچه روی دستت خوابش برده و داری سعی میکنی بذاریش روی تختش :
💡محیا
🆔@mahya_family