eitaa logo
با نهج البلاغه
2.6هزار دنبال‌کننده
186 عکس
46 ویدیو
18 فایل
رسیدن به نهج البلاغه هدف نیست، هنر آن است که از دروازه نهج البلاغه بگذریم و به صاحب نهج البلاغه برسیم. کانال با نهج البلاغه فرصتی است برای تامل در نهج البلاغه و آرزویی است برای رسیدن به او. ادمین تبادلات: @sardar_1313 ادمین کانال: @ashaiery
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله 📝📝یادداشت یک خواننده 🔷به مناسبت اینکه در دو هفته گذشته نکاتی درباره حکمت زیبای «طرت شکیرا» ارائه شد، جناب حجت الاسلام والمسلمین سید حسین ایرانی حدیث مشابهی را از کتاب شریف غرر برایمان فرستاده و خودشان نیز زحمت ترجمه آن را کشیده اند، در حدیث غرر نیز تعبیر «طرت... شکیرا» به کار رفته است:⏬ 🌹 9969 . أَبْقِ لِرِضَاكَ [مِنْ رِضَاكَ] مِنْ غَضَبِكَ [لِغَضَبِكَ] وَ إِذَا طِرْتَ فَقَعْ شَكِيراً؛ 🔹به هنگام خشم و عصبانیت، راهی برای بازگشت قرار بده [که اگر دوستی نمودی از او خجل و شرمسار نباشی] و چون [با بال و پر خشم] پریدی همچون جوجهی پر درنیاورده، زود فرود آی [ نه همچون عقاب در خشم و غضب اوج بگیری و در ان حالت بمانی] شماره 14 @banahjolbalaghe
بسم الله ، شماره19 🌾🌴🍃🌻☘🌛 ، شماره4 ✍حضرت علی ع در پاسخ به نامه معاویه نوشتند: فَيَا عَجَباً لِلدَّهْرِ إِذْ صِرْتُ يُقْرَنُ بِي مَنْ لَمْ يَسْعَ بِقَدَمِي وَ لَمْ تَكُنْ لَهُ كَسَابِقَتِي الَّتِي لَا يُدْلِي أَحَدٌ بِمِثْلِهَا (و شگفتا از روزگار! مرا قرين كسى ساخته كه هرگز چون من براى اسلام قدمى برنداشته و او مثل سابقه مرا [هم] نداشته است، سابقه اى كه هیچ احدی بدان دسترسی ندارد) 🔷در بین اهل سنت نیز مقایسه ناپذیری علی ع با دیگران امر پذیرفته شده‌ای بود. 🔹 آورده‌اند عبدالله پسر عمر بن خطاب وقتی می‌خواست صحابه را با یکدیگر مقایسه کند، می‌گفت: علی بن ابی طالب از اهل بیتی است که هیچ کس را نباید با آنان مقایسه کرد. 🔹او بر اساس آیه‌ی «وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ اتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمانٍ أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ» (الطور: 21) (و فرزندان مؤمنانى را كه از آنان با ايمان، پيروى كردهاند به آنان مىپيونديم) معتقد بود که خداوند ذریه پیامبر(ص) را به پیامبر ص ملحق کرده و علی بن ابی طالب را نیز در شمار ذریه پیامبر (ص)می‌دانست. (الطبری، أحمد بن عبد الله، ذخائر العقبى في مناقب ذوى القربى ج 1 ص17) ع @Banahjolbalaghe
بسم الله ، شماره 13 🌻🌾🍃🌴💐🌷🌸🌾🌛🌝 🔹ناصيف يازجی و توصیه به حفظ نهج البلاغة🔹 از بزرگترین شاعران عرب و نویسنده کتاب مهمی در علوم بلاغی با عنوان «عقدة الجمان في علم البيان» است. وي كه در تاریخ و جهان عرب، نامی جاویدان از خود باقی گذاشت، متفکر بزرگی است که در طول زندگی خود مورد توجه عام و خاص قرار گرفت. ✍يازجی در وصیت به فرزندش نوشته است: «اذا شئت ان تفوق اقرانك فى العلم و الادب و صناعة الانشاء فعليك بحفظ القرآن و نهج البلاغة» 🔹🔹 اگر مىخواهى در علم و ادب و نويسندگى از همطرازان خودت برتر باشى در حفظ قرآن و نهج البلاغه بكوش» @Banahjolbalaghe
بسم الله ، شماره 5 🌾🌷🌻☘🌱🎄 🔵عقل و انبیاء الاهی حضرت امیر علیه السلام در تبیین فرمودند: «وَ يُثيروا لَهُمْ دَفائِنَ الْعُقولِ» -1 📢 استاد شهید این سخن امام ع را اینگونه تبیین کرده است: دفائن، گنجی را مىگويند كه در زير خاك است؛ چون در زير خاك است و خاك رويش را گرفته آدم روى آن راه مىرود ولى نمىفهمد كه زير پايش گنج است؛ «اثارَه» برطرف كردن خاكها است، تا خاكها را از روى گنجينههاى عقلها بردارند. 🔹اين [نبوت و این] نيروى اضافىاى كه شما مىگوييد، نيامده كه براى عقل یک عنصر كمك کننده باشد ، [بلکه] مافوق كمك است {چون آمده تا عقل را از زیر خاکهای جهل و عادت بیرون بکشد} تا چه رسد به اینكه بگوييم پیامبران آمدهاند كه به عقل بگويند تو برو ما كار مىكنيم! @banahjolbalaghe
بسم الله ، شماره20 🌾🌴🍃🌻☘🌛 ، شماره 5 … فَإِنَّا صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ النَّاسُ بَعْدُ صَنَائِعُ لَنَا ما تربيت يافته پروردگارمان هستيم و مردم پس از آن، تربيت يافته‌ی ما هستند (خداوند ما را برگزيده و مردم را به پيروى و دوستى ما امر فرموده، و اين نعمت بزرگ را بما عطاء نموده كه بين ما و او واسطهاى نيست، و بين مردم و خداوند ما واسطه هستيم) از ترجمه و شرح نهج البلاغه فيض الاسلام. 🔸یکی از شارحان نهج البلاغه با دیدن این جمله‌ی امام ع به وجد آمده و آن را کلامی دانسته که جز از انبیاء و اوصیای ایشان صادر نمی‌شود. (منهاج البراعة، ج 19 ؛ ص 115) 🔹این سخن امام علی ع اشاره دارد به اینکه خداوند اهل بیت ع را برای خود برگزیده چنانکه موسی را برای خودش برگزیده بود (اصطفیتک لنفسی) و آنان را واسطه فیض در بین خود و بندگانش قرار داده و همه بندگانش را به محبت و اطاعت از آنان فراخوانده است. چنین مقامی موجب می‌شود که هر کس را با اهل بیت مقایسه‌پذیر ندانیم. 🌹 👈در میان اهل تسنن هم مقایسه ناپذیری اهل بیت امر مسلمی بود؛ ابوجعفر اسکافی، متکلم معتزلی متوفای 240 ق (که غالبا او را با ابوجعفر نقیب متوفای 613 ق اشتباه می‌گیرند😯) کتابی 📗به نام المعیار و الموازنه دارد که در آن برتری بی‌مانند علی ع بر سه خلیفه دیگر را بررسی کرده است این کتاب با عنوان «المعیار و الموازنه در برتری امیرمؤمنان» به فارسی ترجمه و در سال ۱۳۷۴ش توسط نشر نی چاپ شده است. ع @Banahjolbalaghe
بسم الله ، شماره 13 🌾🍃🌻🌴🍃🌻🌴 «أَمَا وَ اللَّهِ لَقَدْ تَقَمَّصَهَا فُلَانٌ... » (آگاه باشید که فلانی خلافت را [به زور] به تن کرد...) عنصر زیباشناختی: استعاره مکنیّة لباس به جای . (مشبه به که لباس است حذف شده و پوشیدن که تناسب با لباس دارد به عنوان قرینه ذکر شده است) 🔷حضرت امیر(ع) در این بیان، خلافت را به لباس تشبیه کرده اند که ابوبکر آن را بر تن کرد. 👈نکات: 🔹1. وجه شبه بین لباس و خلافت: الف) لباس، عیب ظاهری انسان را می پوشاند همانگونه که وقتی کسی به خلافت رسید دیگر کسی حتی ظاهرترین عیوب او را نیز بر زبان نمی‌راند. ب) لباس علاوه بر عیب پوشی، خاصیت زینت بخشی نیز دارد همانگونه که وقتی کسی به قدرت برسد از سوی اطرافیان چاپلوس، با انواع صفات نیکو زینت داده می شود. 🔹2. تقمّص، مطاوعه قمّص می باشد. تناسب این معنا در عبارت فوق در آن است که ردای خلافت را بر پوشاند. (حضرت به این نکته در ادامه خطبه شقشیه هم اشاره کرده‌‌اند) 🔹3. باب تفعّل به معنای "انجام دادن عمل با زحمت و دشواری (تکلف)" نیز هست؛ در اینجا حضرت می‌خواهند اشاره بفرمایند که این لباس به اندازه قامت او نبود ولی او با هر زحمتی بود لباس را به تن کرد! در ادامه این خطبه، جمله «وقد یعلم ان محلی منها محل القطب من الرحی» نیز این برداشت را تایید می‌کند. 🔹4. از زیباترین خطبه‌های تاریخ ادب است. @banahjolbalaghe
بسم الله ، شماره 14 🌻🌾🍃🌴💐🌷🌸🌾🌛🌝 از بزرگترين زبانکاوان و نوابغ ادب عربی در اوايل قرن سوّم هجرى بود که البته از نظر کلامی متعلق به مدرسه کلامی بصره بود و با امیرالمومنین ع میانه خوبی نداشت. وی در مورد این فرمایش حضرت امیر «قيمة كلّ امرئ ما يحسنه» (ارزش هر كس همان است كه خوب مىداند و از عهده آن بر مىآيد) ) می‌نویسد: ✍ اگر در نهج البلاغه جز اين جمله هیچ جمله دیگری نبود، برای اثبات عظمت علی ع كفایت می کرد، بلكه بالاتر از حدّ كفايت هم بود؛ زيرا والاترین سخن سخنی است كه مقدار اندکش هم بتواند تو را از سخنی طولانی بىنياز كند و در عین حال مفهومش هم واضح و آشكار باشد. گويى خداوند جامهاى از جلال و عظمت و پردهاى از نور حكمت بر این سخن علی ع پوشانده كه با نيّت پاك و فكر بلند و تقواى بىنظير گويندهاش نیز هماهنگ است. وقتی که معنای سخنی عمیق باشد و لفظش هم رسا، جوششی، آراسته و منزه از پیچیدگی باشد، در قلب چنان تاثیر خواهد نهاد که باران بر خاک آماده! و کلامی که چنین باشد قطعا توفیق و تأییدی از ناحیه خداوند با آن همراه خواهد شد که گردنکشان را نیز در برابر آن به تعظیم خواهد کشاند و حتی افراد نادان را نیز از آن بهره‌مند خواهد کرد. @banahjolbalaghe
بسم الله ، شماره21 🌾🌴🍃🌻☘🌛 🔵راز بقای دولت و راه ناامید کردن دشمن فَإِذَا أَدَّتْ الرَّعِيَّةُ إِلَى الْوَالِي حَقَّهُ وَ أَدَّى الْوَالِي إِلَيْهَا حَقَّهَا عَزَّ الْحَقُّ بَيْنَهُمْ وَ قَامَتْ مَنَاهِجُ الدِّينِ وَ اعْتَدَلَتْ مَعَالِمُ الْعَدْلِ وَ جَرَتْ عَلَى أَذْلَالِهَا السُّنَنُ فَصَلَحَ بِذَلِكَ الزَّمَانُ وَ طُمِعَ فِي بَقَاءِ الدَّوْلَةِ وَ يَئِسَتْ مَطَامِعُ الْأَعْدَاءِ. 📢وقتی که مردم حق والی را ادا کنند و والی هم حق مردم را ادا کند حق در بینشان ارزشمند می‌شود و شاخص‌های مذهبی بالا می‌رود، عدالت منتشر می‌شود، سنّتها در مجرای درست خود جاری می‌شود و [خلاصه آنکه] روزگار روزگار صالحی خواهد شد و امید به بقای دولت زیاد خواهد شد و دندان طمع دشمنان کشیده خواهد شد. 🔷این که در الحکم نیز آمده است «صيّر الدّين حصن دولتك» (دین را قلعه ای نفوذناپذیر برای دولتت قرار بده)، نیز شاید بدان معنا است که شاخص اصلی دینی شدن دولت نیز همین است که: "مردم حقوق شرعی حاکم را ادا کنند و حاکم حقوق شرعی مردم را ادا کند" و دولت اگر به این معنا دینی بشود پایداری‌اش حتمی است و دشمنانش مأیوس خواهند شد. @banahjolbalaghe
بسم الله ، شماره 6 🌾🌷🌻☘🌱🎄 و حَمَلُوا بَصَائِرَهُم عَلَى اَسيافِهِم. یکی در اسلام 📢بعضى از جنگها و مبارزهها جنبه اعتقادى و ايدئولوژيك دارد و چون حامل يك فكر و عقيده و ايدئولوژى است، مىخواهد مانع را از سر راه انتشار فضیلتها بردارد. على (عليه‌السّلام) تصريح مىكند كه جنگهاى صدر اسلام ماهيّت ايدئولوژيك داشت: «و حَمَلُوا بَصَائِرَهُم عَلَى اَسيافِهِم». آنها بصيرتها و دركها و آگاهي‌هاى خود را روى شمشيرهايشان حمل مىكردند. يعنى مىخواستند با اين شمشيرها به مردم آگاهى بدهند نه چيز ديگرى. نمىخواستند از مردم چيزى بگيرند، مىخواستند به آنها چیزی بدهند.🔸 @banahjolbalaghe