بسم الله
#با_معارف_نهج، شماره 43
🔵ظلم غیرعمدی حکومت به متهمان
وَ إِنِ ابْتُلِيتَ بِخَطَإٍ وَ أَفْرَطَ عَلَيْكَ سَوْطُكَ أَوْ سَيْفُكَ أَوْ يَدُكَ بِالْعُقُوبَةِ فَإِنَّ فِي الْوَكْزَةِ فَمَا فَوْقَهَا مَقْتَلَةً فَلَا تَطْمَحَنَّ بِكَ نَخْوَةُ سُلْطَانِكَ عَنْ أَنْ تُؤَدِّيَ إِلَى أَوْلِيَاءِ الْمَقْتُولِ حَقَّهُم #نامه_53
ممکن است برخورد مأموران حکومت با یک متهم یا یک مجرم ناخواسته و به صورت غیرعمدی موجب مرگ او شود. بیان حضرت علی علیه السلام به گونهای است اصل وقوع ناخواستهی چنین حوادثی را در حکومت پذیرفتهاند اما درباره آن چند نکته بیان کردهاند:
1) چنین اتفاقی برای حکومت یک ابتلا است (ان ابتُلیتَ ...).
2) حکومت با هیچ بهانهای نباید از عذرخواهی و جبران مافات شانه خالی کند.
3) یکی از عواملی که ممکن است حاکم را از جبران مافات منصرف کند، نخوت و تکبّر سلطنتی است.
4) در چنین مواردی باید به بازماندگان دیه پرداخت شود اما حاکمیت نباید به همین اکتفا کند بلکه باید «حقّ» بازماندگان را ادا کند(تُؤَدِّيَ إِلَى أَوْلِيَاءِ الْمَقْتُولِ حَقَّهُم)، حق بازماندگان شامل حقوق مادی (مانند دیه) و حقوق معنوی میشود. منظور از حقوق معنوی این است که مثلا اگر مرگ یکی از اعضای یک خانواده توسط حکومت به آبروی آنان صدمه زده است، حتما باید حکومت به گونهای از آنها عذرخواهی بکند که اعاده حیثیت شود.
#حقوق_متهم
#عدالت_کیفری
#عدالت
#ظلم_سهوی_حکومت
https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله
#با_مترجمان_نهج، شماره32
🌾🌺💐🌺🍃
🔵#کلمه_دهقان در نهج البلاغه
👈کلمه دهقان در نهج البلاغه به صورت جمع (دهاقین) به کار رفته است. این کلمه در اصل وضعش فارسی بوده و عربی اصیل نیست. ''دهقان'' در زبان عربی به معنای «تاجر»، «بزرگ روستا» و «مالک و زمیندار و باغدار» به کار میرود اما در زبان فارسی امروز به معنای کشاورز به کار میرود. از همین رو مترجمان باید مواظب باشند که از برگردندان کلمه دهقان عربی به دهقان فارسی اجتناب کنند.
امام علیه السلام در صدر #نامه_19 به فرماندار بحرین نوشتهاند: «فَإِنَّ دَهَاقِينَ أَهْلِ بَلَدِكَ شَكَوْا مِنْكَ غِلْظَةً وَ قَسْوَةً وَ احْتِقَاراً وَ جَفْوَة» در #حکمت_37 نیز آمده است: «قد لقیه عند مسیره الی الشام دهاقین الانبار...».
در نامه 19 کسانی که از دست کارگزار امام علیه السلام به ایشان شکایت کردهاند، دهقانان و کشاورزان نبودهاند بلکه بزرگان و مالکان بحرین بودهاند. در حکمت 37 نیز کسانی که امام علی علیه السلام در حین سفر به شام با آنان برخورد کردهاند، کشاورزان و دهقانان انبار نبودهاند بلکه بزرگان انبار (شاید هم تاجرانی از سرزمین انبار) بودهاند.
با این حال در ترجمه کلمه دهاقین بسیاری از مترجمان دقت لازم را نکردهاند.
https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله
#با_معارف_نهج، شماره 44
🔵مراقبت از #نفوذ_دشمن بعد از صلح و مذاکره (مانند #برجام)
وَ لَا تَدْفَعَنَّ صُلْحاً دَعَاكَ إِلَيْهِ عَدُوُّكَ و لِلَّهِ فِيهِ رِضًی ... لَكِنِ الْحَذَرَ كُلَّ الْحَذَرِ مِنْ عَدُوِّكَ بَعْدَ صُلْحِهِ فَإِنَّ الْعَدُوَّ رُبَّمَا قارَبَ لِيَتَغَفَّلَ فَخُذْ بِالْحَزْمِ وَ اتَّهِمْ فِي ذَلِكَ حُسْنَ الظَّن (#نامه_53)
🔸ترجمه: ✍️صلحی را که دشمن به تو پیشنهاد کرده و رضای خدا در آن است هرگز رد نکن... اما پس از صلح از دشمنت [بترس و از او] حذر کن و سخت حذر کن چون دشمن گاهی [که از راههای نظامی و شبه نظامی (مانند تحریم) نومید میشود از طریق صلح به تو] نزدیک میشود تا تو را به غفلت بکشاند! پس عاقبت اندیشی پیشه کن و از هر گونه خوش گمانی خودداری کن.
🔹توضیح:👇
#نفوذ دشمن در حکومت، هدفی است که گاه بدون مقدمه سازی یک #صلح موقت نامیسر است. خوشحالی و رضایتمندی از یک صلح خداپسند یک امر کاملا طبیعی است اما این شادی ممکن است زاینده دو آفت باشد و سرانجام همان صلح شادی آفرین به سرخوردگی و ناکامی منجر شود:
1️⃣ اولا این شادی نباید دولتمردان را به سُکر و غفلت (قارب لیتغفل) بکشاند تا دشمن به هدف اصلی خود که همان نفوذ است، دست یابد.
2️⃣ ثانیا صدای این شادی را نباید آنقدر بلند کرد که دشمن آن را بشنود و گمان کند به صلح با او نیاز مبرمی داشته ای وگرنه اگر صدای شادی ات بلند شود، از موقف #عزت_دیپلماتیک به #ذلت_دیپلماتیک هبوط خواهی کرد و یک #دیپلمات_ذلیل به قول امیرالمؤمنین علیه اسلام هرگز نمیتواند جلوی ظلم دشمن را بگیرد (لَا يَمْنَعُ الضَّيْمَ الذَّلِيلُ #خطبه_29)
#آفتهای_صلح_با_دشمن
#دیپلماسی
https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله
به مناسبت زادروز امام هادی علیه السلام
به خاطر دارم که آیت الله #مشکینی رحمه الله درخطبه های نماز جمعه قم (که خود درس اخلاق بسیار اثربخشی بود), بارها در ایام میلاد ائمه علیهم السلام (یا شهادت آن بزرگواران) به نمازگزاران جمعه توصیه کردند در ایامی که به نام آن بزرگواران عطرآگین شده، زیارت آنان را از دست ندهید حتی اگر زیارت از دور باشد؛ حتی اگر خیلی کوتاه باشد.
در زادروز #امام_هادی علیه السلام زیارت آن امام عزیز را از دست ندهیم.
#مناسبتی، شماره24
به #مناسبت_عید_غدیر شماره 2
👈آیا علی ع در نهج البلاغه استناد به غدیر کرده است؟
پاسخ👇:
1. نهج البلاغه همه کلمات امام علی ع نیست پس برای قضاوت نهایی باید کلمات دیگر امام ع را هم دید.
2. در برخی از خطب امام به حجه الوداع و غدیر استناد شده (ن ک: #المسترشد طبری، ص 400) که اتفاقا رضی ره بُرِشهایی از آن خطبه را در نهج نقل کرده (خطبه 2) ولی قسمتهای مربوط به کلمه غدیر را حذف کرده است. چنانکه المسترشد ذکر کرده، در بخش حذف شده آمده است: «وَ لَنَا خَصَائِصُ حَقِّ الْوَلَايَةِ، وَ فِينَا الْوَصِيَّةُ وَ الْوِرَاثَةُ، [وَ حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ فِي حِجَّةِ الْوَدَاعِ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ،...]»
3. مفاد حدیث غدیر این است که خلافت بلافصل حق علی ع است، در نهج البلاغه بارها به این حق تصریح شده است؛ مثلا:
👈👈الف) حق ویژه علی ع که از زمان وفات پیامبر غصب شد! والله مازلتُ مدفوعا عن حقی منذ قبضَ الله رسولَه.... (به خدا سوگند، از همان لحظهای که خداوند پیامبرش را قبض روح کرد، همواره حق من از من گرفته شده) (#خطبه6)
👈ب) وقتی مردم با ایشان بیعت کردند، در خطبه ای فرمود که سرانجام حق به حقدار رسید! (الْآنَ إِذْ رَجَعَ الْحَقُّ إِلَى أَهْلِه) #خطبه2
2
👈👈ج) در همان خطبه هنگام بیعت تصریح کرد که حق ولایت و وصایت، به اهل بیت ع اختصاص دارد (هُمْ أَسَاسُ الدِّينِ وَ عِمَادُ الْيَقِينِ إِلَيْهِمْ يَفِيءُ الْغَالِي وَ بِهِمْ يُلْحَقُ التَّالِي وَ لَهُمْ خَصَائِصُ حَقِّ الْوِلَايَةِ وَ فِيهِمُ الْوَصِيَّةُ وَ الْوِرَاثَةُ) خطبه 2
د) در جای جای نهج البلاغه سخن از حق خود به میان آورده است که باید گشت و جست!
#مناسبتی، شماره 2
#استنادبه_غدیر
@banahjolbalaghe
به #مناسبت_عید_غدیر شماره 1
کاری که #شیخین با علی ع کردند!
در اواخر #عصر_عثمان ، #طلحه مطمئن بود که مردم بعد از عثمان او را به خلافت انتخاب میکنند، ابن ابی الحدید درباره اینکه مگر مردم درباره علی ع چه قضاوتی داشتند که طلحه چنین سودایی را در سر میپروراند، مینویسد:
خلیفه اول و دوم علی را به زمین زده بودند! و ناموس(رازدارترین یار) او را شکسته بودند! به تدریج اکثر صحابه ای که فضائل او را میدانستند از دنیا رفته بودند و نسل جدیدی روی کار آمده بود که فضائل او را نمیدانست و ایام مصاحبت او با پیامبر ص را درک نکرده بود و او را مسلمانی در عرض مسلمانان دیگر میپنداشت! و تنها فضیلتی که نسل جدید برای علی ع میشناخت، عموزادگی با پبامبر ص، همسری دختر پیامبر و پدری نوادگان پیامبر ص بود!! از سوی دیگر قریش هم سرشار از بغض علی ع و شیفته طلحه بودند چون طلحه وعده داده بود که اگر به قدرت برسد رانتهای اقتصادی بزرگی به آنها بدهد و.. (شرح ابن ابی الحدید ج 9 ص 28 و 29)
#مناسبتی، شماره 1
#ابن_ابی_الحدید
@banahjolbalaghe
﷽
﷽
#با_معارف_نهج، شماره 45
#وقتي_ستايشمان_ميكنند_چه_کنیم؟
«إِذَا زُكِّيَ أَحَدٌ مِنْهُمْ خَافَ مِمَّا يُقَالُ لَهُ فَيَقُولُ أَنَا أَعْلَمُ بِنَفْسِي مِنْ غَيْرِي وَ رَبِّي أَعْلَمُ بِي مِنِّي بِنَفْسِي اللَّهُمَّ لَا تُؤَاخِذْنِي بِمَا يَقُولُونَ وَ اجْعَلْنِي أَفْضَلَ مِمَّا يَظُنُّونَ وَ اغْفِرْ لِي مَا لَا يَعْلَمُون». (هر گاه يكى از آنها به پاکی ستوده شود از آن چه در بارهاش گفته شده در هراس مىافتد و مىگويد: من از ديگران نسبت به خود آگاهترم و پروردگارم از من به من آگاهتر است. بار پروردگارا به خاطر آنچه [دیگران] در موردم میگویند، مؤاخذهام مفرما و مرا از آنچه که دیگران میپندارند برتر قرار ده و گناهان مرا كه از آن بىخبرند، بيامرز.) #خطبه_متقین #خطبه_193
وقتی در حضورمان ستایشمان میکنند، سه اتفاق باید رخ بدهد:
👈الف) امیرالمؤمنین علیه السلم به کسی که شخصی را در حضور خود او مدح کرده بود، فرمودند: «عقرت الرجل عقرک الله» (اور را کشتی خدا بکشد تورا) (شرح #ابن_ابی_الحدید ج 18 ص 256) بدانیم و باور کنیم که وقتی کسی در پیش رویمان ما را #مدح میکند در حقیقت ما را میکشد، برای همین از چنین واقعهای سخت هراسناک شویم. (خَافَ مِمَّا يُقَالُ لَه)
✍️ب) #خودالقایی و #خودآگاهی، یعنی از ذهن خودمان مراقبت کنیم. مبادا فریب بخوریم و دچار این توهم شویم که آنها درباره ما راست میگویند! برای این که این مراقبت به خوبی رخ بدهد با خودمان آشکارا و با صدایی که گوشمان بشنود، بگوییم: من خودم را بهتر از شما میشناسم و خدا مرا از خودم هم بهتر میشناسد.
👈ج) #دعا کنیم و از خدا سه چیز بخواهیم: 1️⃣یکی اینکه ما را به خاطر آنچه که آنها گفتهاند، مؤاخذه نکند، 2️⃣دیگری آنکه ما را از آنچه مردم میپندارند، بهتر قرار بدهد، 3️⃣سوم آنکه گناهانمان را که دیگران از آن بیخبرند، بیامرزد.
https://telegram.me/banahjolbalaghe
﷽
#با_معارف_نهج، شماره 46
🔵کارکردشناسی #دعای_بعد_از_مدح_شدن (فقرهی دوم)
#
«إِذَا زُكِّيَ أَحَدٌ مِنْهُمْ خَافَ مِمَّا يُقَالُ لَهُ فَيَقُولُ أَنَا أَعْلَمُ بِنَفْسِي مِنْ غَيْرِي وَ رَبِّي أَعْلَمُ بِي مِنِّي بِنَفْسِي اللَّهُمَّ لَا تُؤَاخِذْنِي بِمَا يَقُولُونَ وَ اجْعَلْنِي أَفْضَلَ مِمَّا يَظُنُّونَ وَ اغْفِرْ لِي مَا لَا يَعْلَمُون». (هر گاه يكى از آنها به پاکی ستوده شود از آن چه در بارهاش گفته شده در هراس مىافتد و مىگويد: من از ديگران نسبت به خود آگاهترم و پروردگارم از من به من آگاهتر است. بار پروردگارا به خاطر آنچه [دیگران] در موردم میگویند، مؤاخذهام مفرما و مرا از آنچه که دیگران میپندارند برتر قرار ده و گناهان مرا كه از آن بىخبرند، بيامرز.) #خطبه_متقین #خطبه_193
👈اجْعَلْنِي أَفْضَلَ مِمَّا يَظُنُّون = خدایا مرا بهتر از آنچه که گمان میکنند قرار بده👉
✍️این فقره از دعا سه کارکرد دارد:
🔹1) ایجاد حس پیشرفت
یکی از مشکلاتی که مدح شدن برای شخص مدح شده به وجود میآورد این است که او را دچار #خودشیفتگی و رضایت از وضع موجود میکند. رضایت از وضع موجود موجب میشود که شخص #ازخودراضی دیگر به همین وضع موجودش قناعت بکند و بیشتر از این، پیشرفت نکند. شخص مدح شده وقتی از خدا میخواهد که خدایا مرا از آنچه که اینان میپندارند بهتر قرار بده (اجْعَلْنِي أَفْضَلَ مِمَّا يَظُنُّون) در حقیقت خودش به خودش این آگاهی را میدهد که هنوز باید به تکامل و پیشرفت بیشتری دست بیابم و درجا نزنم.
🔹2) جلوگیری از بروز #خودشیفتگی
کارکرد دوم این دعا آن است که وقتی توجه مییابد که میتوان بهتر از این هم بود، این توجه خودبه خود موجب میشود که کمالات مدح برانگیز کنونیاش را غیرکافی بداند. حصول چنین نگاهی به کمالات موجودش مانع از بروز خودشیفتگی و #تکبر نیز میشود.
🔹3) نگاه توحیدی
کارکرد سوم این دعا نیز آن است که انسان وقتی توجه مییابد که برای تکامل بیشتر به یاری خداوند نیاز دارد این توجه خود به خود موجب میشود که داشتهها و کمالات موجودش (که موجب مدح گویی مدح گویان شده) را نیز از خودش نداند و از فضل پروردگارش بداند (هذا من فضل ربی). چنین توجهی آن هم در جایی که با مدح شدن در سرازیری غرور قرار گرفته موجب میشود که انسان از غرور نجات بیابد.
#کارکرد_دعا
#دعا
https://telegram.me/banahjolbalaghe