@banahjolbalaghe
کسانی که کانال ''بانهج البلاغه''را به دیگران معرفی میکنند یا مطالب آن را فوروارد میکنند، قطعا در انتشار فضائل امام ع سهمی دارند.
﷽
﷽
#با_معارف_نهج، شماره 47
🔵کارکردشناسی #دعای_بعد_از_مدح_شدن (فقرهی سوم)
«إِذَا زُكِّيَ أَحَدٌ مِنْهُمْ خَافَ مِمَّا يُقَالُ لَهُ فَيَقُولُ أَنَا أَعْلَمُ بِنَفْسِي مِنْ غَيْرِي وَ رَبِّي أَعْلَمُ بِي مِنِّي بِنَفْسِي اللَّهُمَّ لَا تُؤَاخِذْنِي بِمَا يَقُولُونَ وَ اجْعَلْنِي أَفْضَلَ مِمَّا يَظُنُّونَ وَ اغْفِرْ لِي مَا لَا يَعْلَمُون». (هر گاه يكى از آنها به پاکی ستوده شود از آن چه در بارهاش گفته شده در هراس مىافتد و مىگويد: من از ديگران نسبت به خود آگاهترم و پروردگارم از من به من آگاهتر است. بار پروردگارا به خاطر آنچه [دیگران] در موردم میگویند، مؤاخذهام مفرما و مرا از آنچه که دیگران میپندارند برتر قرار ده و گناهان مرا كه از آن بىخبرند، بيامرز.) #خطبه_متقین #خطبه_193
امیر المؤمنین علیه السلام به شخص مدح شونده سفارش کردهاند بعد از مدح شدن از خداوند سه چیز بخواهد، یکی از آنها این است که خدایا آن دسته از گناهانم را که این مدح کنندگان از آن بیخبرند، بیامرز(وَ اغْفِرْ لِي مَا لَا يَعْلَمُون). این فقره از دعا چه کارکردی دارد؟
1️⃣شوق پیشرفت
این فقره موجب می شود که شخص مدح شده، افزون بر استفاده از برکات استغفار (که وظیفه هر روز مؤمنان است)، خودش به خودش یادآوری کند که در کنار این نیکیهای آشکاری که موجب شده ست دیگران ستایشش بکنند، بدیهای پنهانی نیز دارد که باید به فکر اصلاح آن باشد. چنین آگاهی ارزشمندی موجب میشود که شخص مدح شده به تکامل بیشتر بیندیشد و در جا نزند.
2️⃣برداشت متعادل از شخصیت خود
این دعا از سوی دیگر با یادآوری کاستیهای شخصیتی، موجب میشود شخص مدح شده به #خودشیفتگی و از خودراضی بودن دچار نشود بلکه برداشت متعادلی از #شخصیت خود داشته باشد.
#وقتي_ستايشمان_ميكنند_چه_کنیم
#دعا
https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله
#با_مترجمان_نهج، شماره33
🌾🌺💐🌺🍃
نَفَس المرأ خُطاه الی اجله» #حکمت_74
ترجمه: نفسهای انسان، گامهای او به سوی مرگش هستند.
🔹خطا #جمع_مکسرِ خطوة است. مبتدا و خبر باید از نظر عددی با هم مطابق باشند. با توجه به اینکه مبتدا (نَفَس) ظاهرا مفرد است و (خُطا) جمع است، از این قرینه معلوم میشود که از مبتدا نیز معنای مفردی اراده نشده بلکه معنای جمع اراده شده است.
🔸بنابراین ترجمههایی که کلمه «نفس المرء» را به جای «نفسها» به «نفس» برگرداندهاند به اندازه کافی دقت نکرده اند.
👈نکته:
حضرت اشارهای به ماهیت پارادوکسیکال ومتناقضنمای انفاس آدمی دارند؛ گرچه بدوا به نظر میرسد که نفس آدمی مایهی حیات او (وبه قول سعدی: مفرّح ذات و مُمِدّ حیات است) لکن همین نفسها ادمی را آرام آرام و غافلگیرانه به سوی مرگ میکشانند.
#مطابقت_مبتدا_و_خبر
https://telegram.me/banahjolbalaghe
.....
بسم الله
📝📝یادداشت یک خواننده
درباره ترجمهای که از #حکمت_74 با توجه به قاعده #مطابقت_مبتدا_و_خبر در پست قبل (#با_مترجمان_نهج، شماره33) ارائه شد، یکی از خوانندگان (آقای مجید دهقان) محبت کرده و نوشتهاند: 👇
✍️سلام، در مورد مطلبی که در مورد نفس المرأه خطاه الی اجله در کانال گذاشته اید نکته ای است هست که لازم دیدم عرض کنم.
لزوم تطابق بین مبتدا و خبر در عدد در غیر حالت تشبیه و مبالغه و مانند آن است اما در صورت تشبیه یا مبالغه و مانند آن جایز است که بین آن دو تخالف باشد چرا که حقیقتاً معنای مفرد اراده نشده. برای مثال در جمله "آیات القرآن نور" به همین دلیل این قاعده رعایت نشده است.
این هم نقل قولی از النحو الوافی در این موضوع:
"وقد تختلف المطابقة بين المبتدأ المتعدد الأفراد والخبر المفرد إذا كان المبتدأ متعدد الأفراد حقيقة، ولكنه يُنَزَّل منزلة المفرد؛ بقصد التشبيه، أوالمبالغة، أونحوهما؛ سواء أكان بمنزلة المفرد المذكر أم المؤنث، وقد اجتمعا فى قولهم: المقاتلون فى سبيل الله رجل واحد وقلب واحد، وهم يد على من سواهم، وقولهم: التجارب مرشد حكيم، والمنتفعون بإرشاده قلعة تَرتدّ دونها الشدائد، ومن أمثلة التعدّد الحقيقى أيضًا، قول الشاعر: المجْد والشَّرف الرّفيع صحيفةٌ ... جُعِلتْ لها الأخلاق كالعنوان" النحو الوافی ج 1، ص 459
🌹🌹🌹با تشکر فراوان از استاد مجید دهقان عزیز🌹🌹🌹
#یادداشتی_از_یک_خواننده ، شماره 27
https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله
📝📝یادداشت یک خواننده
استاد سید محمدرضا طالبیان که زحمت تدوین پست قبل (#با_مترجمان_نهج، شماره 33 ) را کشیده بودند، در پاسخ به نقدی که بر این پست به دستمان رسیده بود، نوشته اند:
✍️باسلام
به عرض ناقدمحترم می رسانم که تامل درکلام عباس حسن به خوبی روشن می کند که موضوع سخن او اخبار ازجمع ویااسامی مفردمعطوفی است که به منزله جمع اند واین هیچ ربطی به محل کلام اینجانب در #حکمت_74 ندارد.
به دیگرسخن آنچه عباس حسن از آن سخن گفته اخبار از جمع ببه وسیله خبر مفرد است حال آنکه محل بحث نگارنده" اخباراز مفرد باجمع" بوده است.
از این گذشته در حكمت مذكور بدون توجه به نکته یادشده،موضوع و محمول سازگاری منطقی نداشته و حمل ،حمل نادرستی خواهد شد.
باتشکر. سید محمدرضا طالبیان
🌹🌹🌹با تشکر فراوان از استاد طالبیان عزیز🌹🌹🌹
#یادداشتی_از_یک_خواننده ، شماره 28
https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله
#با_معارف_نهج، شماره48
🌾🌺💐🌺🍃
#مؤاخذه_آن_هم_به_خاطر_حرف_دیگران!
«إِذَا زُكِّيَ أَحَدٌ مِنْهُمْ خَافَ مِمَّا يُقَالُ لَهُ فَيَقُولُ أَنَا أَعْلَمُ بِنَفْسِي مِنْ غَيْرِي وَ رَبِّي أَعْلَمُ بِي مِنِّي بِنَفْسِي اللَّهُمَّ لَا تُؤَاخِذْنِي بِمَا يَقُولُونَ وَ اجْعَلْنِي أَفْضَلَ مِمَّا يَظُنُّونَ وَ اغْفِرْ لِي مَا لَا يَعْلَمُون». #خطبه_متقین
(هر گاه يكى از آنها (متقین) به پاکی ستوده شود از آن چه در بارهاش گفته شده در هراس مىافتد و مىگويد: من از ديگران نسبت به خود آگاهترم و پروردگارم از من به من آگاهتر است. بار پروردگارا به خاطر آنچه [دیگران] در موردم میگویند، مؤاخذهام مفرما و مرا از آنچه که دیگران میپندارند برتر قرار ده و گناهان مرا كه از آن بىخبرند، بيامرز.) #خطبه_193
⁉️⁉️ در دعایی که بعد از ستایش شدن سفارش شده، سه چیز از خداوند خواسته میشود. یکی از آن سه چیز این است که «خدایا مرا به خاطر حرفی که دیگران میزنند مؤاخذه نکن». سوالی که وجود دارد این است که با توجه به آیه «لا تزرُ وازرةٌ وزرَ أخری» مگر ممکن است خداوند کسی را به خاطر ستایش دیگران مؤاخذه بکند؟
⚡️در پاسخ به این پرسش باید توجه داشت که:
🔸در #نامه_53 حضرت فرمودهاند فرد صالح را میتوان از نیکنامی و ذکر جمیلی که خداوند برای او بر زبان بندگانش جاری کرده، شناسایی کرد (وَ إِنَّمَا يُسْتَدَلُّ عَلَى الصَّالِحِينَ بِمَا يُجْرِي اللَّهُ لَهُمْ عَلَى أَلْسُنِ عِبَادِه) در #دعای_کمیل نیز آمده است: «کَم مِن ثناءٍ جمیلٍ لستُ اهلاً له نَشَرتَه».
مفهوم مشترکی که در نامه 53 ( يُجْرِي اللَّهُ) و دعای کمیل (نشرتَه) وجود دارد، این است #نیک_نامی و ذکر جمیل خود به خود بر سر زبانهای مردم نمیافتد بلکه این خداوند است که #ذکر_جمیل و نیکنامی را برای تو در بین بندگانش منتشر میکند.
از سوی دیگر کاری که خداوند انجام بدهد، #نعمت است و نعمت مؤاخذه دارد (لتُسئلُنّ یومئذٍ عن النعیم) یعنی باید در #قیامت پاسخ دهی که از این نام نیکی که خداوند به تو داده بود، چه استفادهای کردی؟ این امر درباره #گروه_های_مرجع مانند روحانیان، نخبگان، هنرمندان و ... شدت بیشتری دارد چون نعمت سنگینتری به آنان داده شده و مؤاخذهی سنگینتری نیز در راه خواهد بود!
#دعای_بعد_از_مدح_شدن
https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله
#با_معارف_نهج، شماره49
🌾🌺💐🌺🍃
🔵استفاده از نام نیک توسط گروههای مرجع
🔸در #با_معارف_نهج، شماره48 گذشت که از ظاهر #نامه_53 و یکی از جملات #دعای_کمیل، برداشت میشود که #گروههای_مرجع، #نام_نیک خودشان را به مثابه یک #نعمت از خدای متعال به دست آوردهاند و هر نعمتی بر اساس ظاهر آیهی «لَتُسئَلُنَّ یومئذٍ عن النعیم» در#قیامت مؤاخذه دارد. این پست میخواهد بگوید که نعمتهای الاهی علاوه بر مؤاخذه اخروی، دو فرمول دیگر نیز دارند:
1️⃣یکی اینکه هر نعمتی اگر مورد #شکر و سپاس قرار بگیرد، خود به خود افزوده خواهد شد (لئن شکرتم لازیدنّکم) 2️⃣دوّم آنکه نعمت اگر مورد #ناسپاسی یا #کم_سپاسی قرار بگیرد قطع خواهد شد (اذا وصلت إلیکم اطراف النعم فلا تُنَفِّروا أقصاها بقلة الشکر). (#حکمت_13) شکر هم فقط شکر زبانی و اذکاری مانند «الحمد لله» نیست بلکه شکر باید عملی باشد.
گروههای مرجعی مانند #روحانیان، #هنرمندان، #استادان، #ورزشگاران،#نخبگان و .... میتوانند از نام نیکی که خداوند در اختیارشان قرار داده در مقیاس کوچک برای کارهایی مانند #إصلاح_ذات_البین، جلوگیری از طلاق و فروپاشی خانوادهها، #جلب_کمکهای_عمومی_برای_فقرا، سرکشی از بیماران و مصیبتدیدگان و ... استفاده کنند.
👈سوال:
به نظر شما گروههای مرجع از فرصت و قدرتی که نام نیک و #مقبولیت_عمومی و #اعتماد_عمومی برایشان فراهم آورده چه استفادههایی دیگری میتوانند بکنند؟
◀️پ ن:
پیامبر صلی الله علیه و آله در زمان حیاتشان در بین مسلمانان نام نیک و مقبولیت خاصی برای حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها رواج دادند. به نظر شما آیا #حضرت_زهرا سلام الله علیها پس از #وفات_پیامبر صلی الله علیه و آله در ماجرای #خلافت_پیامبر، صلی الله علیه و آله از این نام نیک استفاده شایانی کرده است؟
https://telegram.me/banahjolbalaghe