eitaa logo
با نهج البلاغه
2.6هزار دنبال‌کننده
186 عکس
46 ویدیو
18 فایل
رسیدن به نهج البلاغه هدف نیست، هنر آن است که از دروازه نهج البلاغه بگذریم و به صاحب نهج البلاغه برسیم. کانال با نهج البلاغه فرصتی است برای تامل در نهج البلاغه و آرزویی است برای رسیدن به او. ادمین تبادلات: @sardar_1313 ادمین کانال: @ashaiery
مشاهده در ایتا
دانلود
روز مباهله مبارک بارد @banahjolbalaghe
@banahjolbalaghe کسانی که کانال ''بانهج البلاغه''را به دیگران معرفی میکنند یا مطالب آن را فوروارد میکنند، قطعا در انتشار فضائل امام ع سهمی دارند.
﷽ ﷽ ، شماره 47 🔵کارکردشناسی (فقره‌ی سوم) «إِذَا زُكِّيَ أَحَدٌ مِنْهُمْ خَافَ مِمَّا يُقَالُ لَهُ فَيَقُولُ أَنَا أَعْلَمُ بِنَفْسِي مِنْ غَيْرِي وَ رَبِّي أَعْلَمُ بِي مِنِّي بِنَفْسِي اللَّهُمَّ لَا تُؤَاخِذْنِي بِمَا يَقُولُونَ وَ اجْعَلْنِي أَفْضَلَ مِمَّا يَظُنُّونَ وَ اغْفِرْ لِي مَا لَا يَعْلَمُون». (هر گاه يكى از آنها به پاکی ستوده شود از آن چه در بارهاش گفته شده در هراس مىافتد و مىگويد: من از ديگران نسبت به خود آگاه‌ترم و پروردگارم از من به من آگاهتر است. بار پروردگارا به خاطر آنچه [دیگران] در موردم می‌گویند، مؤاخذه‌ام مفرما و مرا از آنچه که دیگران می‌پندارند برتر قرار ده و گناهان مرا كه از آن بىخبرند، بيامرز.) امیر المؤمنین علیه السلام به شخص مدح شونده سفارش کرده‌اند بعد از مدح شدن از خداوند سه چیز بخواهد، یکی از آنها این است که خدایا آن دسته از گناهانم را که این مدح کنندگان از آن بی‌خبرند، بیامرز(وَ اغْفِرْ لِي مَا لَا يَعْلَمُون). این فقره از دعا چه کارکردی دارد؟ 1️⃣شوق پیشرفت این فقره موجب می شود که شخص مدح شده، افزون بر استفاده از برکات استغفار (که وظیفه هر روز مؤمنان است)، خودش به خودش یادآوری کند که در کنار این نیکی‌های آشکاری که موجب شده ست دیگران ستایشش بکنند، بدی‌های پنهانی نیز دارد که باید به فکر اصلاح آن باشد. چنین آگاهی ارزشمندی موجب می‌شود که شخص مدح شده به تکامل بیشتر بیندیشد و در جا نزند. 2️⃣برداشت متعادل از شخصیت خود این دعا از سوی دیگر با یادآوری کاستی‌های شخصیتی، موجب می‌شود شخص مدح شده به و از خودراضی بودن دچار نشود بلکه برداشت متعادلی از خود داشته باشد. https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله ،‌ شماره33 🌾🌺💐🌺🍃 نَفَس المرأ خُطاه الی اجله» ترجمه: نفس‌های انسان، گام‌های او به سوی مرگش هستند. 🔹خطا خطوة است. مبتدا و خبر باید از نظر عددی با هم مطابق باشند. با توجه به اینکه مبتدا (نَفَس) ظاهرا مفرد است و (خُطا) جمع است، از این قرینه معلوم می‌شود که از مبتدا نیز معنای مفردی اراده نشده بلکه معنای جمع اراده شده است. 🔸بنابراین ترجمه‌هایی که کلمه «نفس المرء» را به جای «نفس‌ها» به «نفس» برگردانده‌اند به اندازه کافی دقت نکرده اند. 👈نکته‌: حضرت اشاره‌ای به ماهیت پارادوکسیکال ومتناقض‌نمای انفاس آدمی دارند؛ گرچه بدوا به نظر می‌رسد که نفس آدمی مایه‌ی حیات او (وبه قول سعدی: مفرّح ذات و مُمِدّ حیات است) لکن همین نفسها ادمی را آرام آرام و غافلگیرانه به سوی مرگ می‌کشانند. https://telegram.me/banahjolbalaghe
👆به انتخاب و تبیین استاد محمدرضا طالبیان👆
..... بسم الله 📝📝یادداشت یک خواننده درباره ترجمه‌ای که از با توجه به قاعده در پست قبل (،‌ شماره33) ارائه شد، یکی از خوانندگان (آقای مجید دهقان) محبت کرده و نوشته‌اند: 👇 ✍️سلام، در مورد مطلبی که در مورد نفس المرأه خطاه الی اجله در کانال گذاشته اید نکته ای است هست که لازم دیدم عرض کنم. لزوم تطابق بین مبتدا و خبر در عدد در غیر حالت تشبیه و مبالغه و مانند آن است اما در صورت تشبیه یا مبالغه و مانند آن جایز است که بین آن دو تخالف باشد چرا که حقیقتاً معنای مفرد اراده نشده. برای مثال در جمله "آیات القرآن نور" به همین دلیل این قاعده رعایت نشده است. این هم نقل قولی از النحو الوافی در این موضوع: "وقد تختلف المطابقة بين المبتدأ المتعدد الأفراد والخبر المفرد إذا كان المبتدأ متعدد الأفراد حقيقة، ولكنه يُنَزَّل منزلة المفرد؛ بقصد التشبيه، أوالمبالغة، أونحوهما؛ سواء أكان بمنزلة المفرد المذكر أم المؤنث، وقد اجتمعا فى قولهم: المقاتلون فى سبيل الله رجل واحد وقلب واحد، وهم يد على من سواهم، وقولهم: التجارب مرشد حكيم، والمنتفعون بإرشاده قلعة تَرتدّ دونها الشدائد، ومن أمثلة التعدّد الحقيقى أيضًا، قول الشاعر: المجْد والشَّرف الرّفيع صحيفةٌ ... جُعِلتْ لها الأخلاق كالعنوان" النحو الوافی ج 1، ص 459 🌹🌹🌹با تشکر فراوان از استاد مجید دهقان عزیز🌹🌹🌹 ، شماره 27 https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله 📝📝یادداشت یک خواننده استاد سید محمدرضا طالبیان که زحمت تدوین پست قبل (،‌ شماره 33 ) را کشیده بودند، در پاسخ به نقدی که بر این پست به دستمان رسیده بود، نوشته اند: ✍️باسلام به عرض ناقدمحترم می رسانم که تامل درکلام عباس حسن به خوبی روشن می کند که موضوع سخن او اخبار ازجمع ویااسامی مفردمعطوفی است که به منزله جمع اند واین هیچ ربطی به محل کلام اینجانب در ندارد. به دیگرسخن آنچه عباس حسن از آن سخن گفته اخبار از جمع ببه وسیله خبر مفرد است حال آنکه محل بحث نگارنده" اخباراز مفرد باجمع" بوده است. از این گذشته در حكمت مذكور بدون توجه به نکته یادشده،موضوع و محمول سازگاری منطقی نداشته و حمل ،حمل نادرستی خواهد شد. باتشکر. سید محمدرضا طالبیان 🌹🌹🌹با تشکر فراوان از استاد طالبیان عزیز🌹🌹🌹 ، شماره 28 https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله ، شماره48 🌾🌺💐🌺🍃 ! «إِذَا زُكِّيَ أَحَدٌ مِنْهُمْ خَافَ مِمَّا يُقَالُ لَهُ فَيَقُولُ أَنَا أَعْلَمُ بِنَفْسِي مِنْ غَيْرِي وَ رَبِّي أَعْلَمُ بِي مِنِّي بِنَفْسِي اللَّهُمَّ لَا تُؤَاخِذْنِي بِمَا يَقُولُونَ وَ اجْعَلْنِي أَفْضَلَ مِمَّا يَظُنُّونَ وَ اغْفِرْ لِي مَا لَا يَعْلَمُون». (هر گاه يكى از آنها (متقین) به پاکی ستوده شود از آن چه در بارهاش گفته شده در هراس مىافتد و مىگويد: من از ديگران نسبت به خود آگاه‌ترم و پروردگارم از من به من آگاهتر است. بار پروردگارا به خاطر آنچه [دیگران] در موردم می‌گویند، مؤاخذه‌ام مفرما و مرا از آنچه که دیگران می‌پندارند برتر قرار ده و گناهان مرا كه از آن بىخبرند، بيامرز.) ⁉️⁉️ در دعایی که بعد از ستایش شدن سفارش شده، سه چیز از خداوند خواسته می‌شود. یکی از آن سه چیز این است که «خدایا مرا به خاطر حرفی که دیگران می‌زنند مؤاخذه نکن». سوالی که وجود دارد این است که با توجه به آیه «لا تزرُ وازرةٌ وزرَ أخری» مگر ممکن است خداوند کسی را به خاطر ستایش دیگران مؤاخذه بکند؟ ⚡️در پاسخ به این پرسش باید توجه داشت که: 🔸در حضرت فرموده‌اند فرد صالح را می‌توان از نیک‌نامی و ذکر جمیلی که خداوند برای او بر زبان بندگانش جاری کرده، شناسایی کرد (وَ إِنَّمَا يُسْتَدَلُّ عَلَى الصَّالِحِينَ بِمَا يُجْرِي اللَّهُ لَهُمْ عَلَى أَلْسُنِ عِبَادِه) در نیز آمده است: «کَم مِن ثناءٍ جمیلٍ لستُ اهلاً له نَشَرتَه». مفهوم مشترکی که در نامه 53 ( يُجْرِي اللَّهُ) و دعای کمیل (نشرتَه) وجود دارد، این است و ذکر جمیل خود به خود بر سر زبانهای مردم نمی‌افتد بلکه این خداوند است که و نیک‌نامی را برای تو در بین بندگانش منتشر می‌کند. از سوی دیگر کاری که خداوند انجام بدهد، است و نعمت مؤاخذه دارد (لتُسئلُنّ یومئذٍ عن النعیم) یعنی باید در پاسخ دهی که از این نام نیکی که خداوند به تو داده بود، چه استفاده‌ای کردی؟ این امر درباره مانند روحانیان، نخبگان، هنرمندان و ... شدت بیشتری دارد چون نعمت سنگینتری به آنان داده شده و مؤاخذه‌ی سنگینتری نیز در راه خواهد بود! https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله ، شماره49 🌾🌺💐🌺🍃 🔵استفاده از نام نیک توسط گروه‌های مرجع 🔸در ، شماره48 گذشت که از ظاهر و یکی از جملات ، برداشت می‌شود که ، خودشان را به مثابه یک از خدای متعال به دست آورده‌اند و هر نعمتی بر اساس ظاهر آیه‌ی «لَتُسئَلُنَّ یومئذٍ عن النعیم» در مؤاخذه دارد. این پست می‌خواهد بگوید که نعمتهای الاهی علاوه بر مؤاخذه اخروی، دو فرمول دیگر نیز دارند: 1️⃣یکی اینکه هر نعمتی اگر مورد و سپاس قرار بگیرد، خود به خود افزوده خواهد شد (لئن شکرتم لازیدنّکم) 2️⃣دوّم آنکه نعمت اگر مورد یا قرار بگیرد قطع خواهد شد (اذا وصلت إلیکم اطراف النعم فلا تُنَفِّروا أقصاها بقلة الشکر). () شکر هم فقط شکر زبانی و اذکاری مانند «الحمد لله» نیست بلکه شکر باید عملی باشد. گروه‌های مرجعی مانند ، ، ، ، و .... می‌توانند از نام نیکی که خداوند در اختیارشان قرار داده در مقیاس کوچک برای کارهایی مانند ، جلوگیری از طلاق و فروپاشی خانواده‌ها، ، سرکشی از بیماران و مصیبت‌دیدگان و ... استفاده کنند. 👈سوال: به نظر شما گروه‌های مرجع از فرصت و قدرتی که نام نیک و و برایشان فراهم آورده چه استفاده‌هایی دیگری می‌توانند بکنند؟ ◀️پ ن: پیامبر صلی الله علیه و آله در زمان حیاتشان در بین مسلمانان نام نیک و مقبولیت خاصی برای حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها رواج دادند. به نظر شما آیا سلام الله علیها پس از صلی الله علیه و آله در ماجرای ، صلی الله علیه و آله از این نام نیک استفاده شایانی کرده است؟ https://telegram.me/banahjolbalaghe