eitaa logo
با نهج البلاغه
2.6هزار دنبال‌کننده
186 عکس
46 ویدیو
18 فایل
رسیدن به نهج البلاغه هدف نیست، هنر آن است که از دروازه نهج البلاغه بگذریم و به صاحب نهج البلاغه برسیم. کانال با نهج البلاغه فرصتی است برای تامل در نهج البلاغه و آرزویی است برای رسیدن به او. ادمین تبادلات: @sardar_1313 ادمین کانال: @ashaiery
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله ◀️تخریب ساختمانهای زمین‌خواران در عصر امیرالمؤمنین بازارهای زمان امیرالمؤمنین علیه‌السلام مثل بازار روزهای امروزی بود. هیچ نقطه از زمین بازار در تملک هیچ کاسبی نبود. هر کاسبی که صبح، زودتر از بقیه می‌رسید درهر نقطه‌ای از بازار که می‌خواست بساط پهن میکرد. اصبغ بن نُباته روایت کرده است که روزی امام به بازار آمدند و دیدند در آنجا چند مغازه (یا دکه) ساخته شده! فرمودند: اینها چیست؟ گفتند: اینها دکه‌ها/مغازه‌هایی است که برخی کاسبان ساخته‌اند. حضرت دستور داد خرابش کردند سپس بر اساس قاعده «الحق لِمَن سَبَق» فرمود: 📢 این بازار برای سیاه و سفید یکسان است. هر کس زودتر به هر نقطه از بازار که برسد آن نقطه از بازار تا شب در اخیتار او است. (الأموال، ابن زنجوية، ج‏1، ص: 216) http://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله 🔹درشتی حکمرانان با مردم ممنوع 🔸 ⏺در نهج البلاغه شرط لازم و کافی برای اینکه مردم از مهربانی و گذشت حاکمیت برخوردار باشند، برادری آنان در دین یا هم‌نوع بودنشان در انسانیت قرار داده شده است(ْ فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ إِمَّا أَخٌ لَكَ فِي الدِّينِ وَ إِمَّا نَظِيرٌ لَكَ فِي الْخَلْق). اطلاق این سخن اقتضا می‌کند که چنین مردمی حتی اگر با حاکمیت همراه و همدل نبودند، باز هم مستحق مهربانی (عفو و صفح) باشند. ◀️این اطلاق در (که به ابن عباس والی بصره نوشته شده)، با وضوح بیشتری تبیین شده است. چون در همان اولین روزهای حکمرانی امیرالمؤمنین به پایگاه شیاطین و کانون فتنه جمل تبدیل شده و از سپاه امیرالمؤمنین شکست سنگینی خورده بود، از دولت امیرالمومنین دل خوشی نداشت. فرماندار بصره نیز متقابلا با مردم بصره رفتار خوشی نداشت. امام در این نامه او را توبیخ، نصیحت و دعوت به مهربانی با مردم بصره کرده تصریح کرده است که بصره چون مهبط ابلیس و خاستگاه فتنه است باید با مردمش با احسان و مهربانی رفتار کرد چندانکه در دلهایشان ترسی از حاکمیت وجود نداشته باشد (و اعلم ان البصره مهبط ابلیس و مغرس الفتن، فحادث اهلها بالإحسان الیهم، و احلل عقده الخوف عن قلوبهم...) ✍️نهج البلاغه این مهربانی (عفو و صفح) را یک مهربانی مطلق و بدون حد مرز نمی‌داند بلکه آن را دارای حد و مرز می‌داند. برای مثال در جای دیگری از نامه 53 توضیح می‌دهد که نباید درستکار و بدکار در نزد حاکم چنان جایگاه یکسانی داشته باشند که موجب تشویق بدکاران و بازداشتن درستکاران بشود. (وَ لَا يَكُونَنَّ الْمُحْسِنُ وَ الْمُسِي‏ءُ عِنْدَكَ بِمَنْزِلَةٍ سَوَاءٍ فَإِنَّ فِي ذَلِكَ‏تَزْهِيداً لِأَهْلِ الْإِحْسَانِ فِي الْإِحْسَانِ وَ تَدْرِيباً لِأَهْلِ الْإِسَاءَةِ عَلَى الْإِسَاءَة». شماره101 http://eitaa.com/banahjolbalaghe
ktp2019-ssh857.rar
119.7K
بسم الله 📚📕📖کتاب «الامام علی اسد الاسلام و قدیسه» نوشته دانشمند «رکس بن زائد». 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 ✅در قسمتی از کتاب آمده است: ✍️«شگفت از مردی که دشمنان همان گونه که از زنده‌ی او میترسند پس از وفاتش نیز از وی در هراس‌اند حتی از قبرش نیز میترسند اما با این همه جفا، شکوه امام هر روز رو به فزونی است» 👈این کتاب به زبان فارسی (امام علی شیرمرد و قدیس اسلام) ترجمه شده است. ، شماره ۴۲ http://eitaa.com/banahjolbalaghe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
إجماع المذاهب في علي بن أبي طالب - سعيد رشيد زميزم.pdf
5.8M
بسم الله 📚کتاب «اجماع المذاهب فی علیّ بن ابی‌طالب» 🔵این کتاب در چهار فصل سامان یافته: 1️⃣ فصل نخست به بررسی آیاتی اختصاص یافته که همه مذاهب قبول دارند درباره فضائل علی علیه السلام نازل شده است. 2️⃣فصل دوم به بررسی روایاتی از پیامبر درباره علی علیه السلام اختصاص یافته که همه مذاهب آن را روایت کرده اند. 3️⃣فصل سوم: به بررسی روایات پیامبر درباره آل البیت علیهم السلام اختصاص یافته است که همه مذاهب آن را نقل کرده اند. 4️⃣فصل چهارم: به بررسی سخنانی از صحابه درباره علی علیه السلام اختصاص یافته که همه مذاهب آن را نقل کرده باشند http://eitaa.com/banahjolbalaghe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله ⏺تجمعات بدون رعایت شیوه‌نامه إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ حَرَاماً غَيْرَ مَجْهُولٍ وَ أَحَلَّ حَلَالًا غَيْرَ مَدْخُولٍ وَ فَضَّلَ حُرْمَةَ الْمُسْلِمِ عَلَى الْحُرَمِ كُلِّهَا وَ شَدَّ بِالْإِخْلَاصِ وَ التَّوْحِيدِ حُقُوقَ الْمُسْلِمِينَ فِي مَعَاقِدِهَا فَالْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَ يَدِهِ إِلَّا بِالْحَقّ (). خداوند حرامهایی دارد که مجهول نیستند و حلال‌هایی دارد که که حرمتی در آنها داخل نشده است [ولی از بین این حلال و حرامها] "حرمت مسلمان" را بر همه حرمتهای دیگر برتری داد و حقوق مسلمانان را با [شهادت به] توحید و اخلاص مرتبط کرد. بنابراین مسلمان کسی است که مسلمانان از دست و زبان او در امان باشند مگر در جایی که حق باشد. ↩️اقامه ماتم حضرت سید الشهداء علیه‌السلام یکی از بزرگترین‌ شعائر مذهبی است که باید برگزار شود اما تجمعاتی که در آنها شیوه‌های بهداشتی رعایت نشود موجب خطر جانی است هم برای کسانی که در تجمعات شرکت کرده‌اند و هم برای کسانی که در تجمعات شرکت نکرده‌اند. حضرت در این خطبه فرموده‌اند که حرمت جان مسلمان از همه حرمتها بالاتر است. ، شماره 102 http://eitaa.com/banahjolbalaghe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله ⏺حکومت علی ع فسادزا یا فسادزُدا؟ بدون تردید دفاع از جمهوری اسلامی وظیفه‌ای ملی و تکلیفی دینی است اما در سالهای اخیر مقایسه جمهوری اسلامی با حکومت امیرالمؤمنین علیه‌السلام توسط برخی بزرگوران که قصد دفاع از جمهوری اسلامی را داشته‌اند، به اینجا رسیده است که بگویند اگر در جمهوری اسلامی فساد وجود دارد، در حکومت علی علیه السلام نیز فساد وجود داشت (هرچند توضیح داده‌اند که آن حضرت با فساد مبارزه می‌کرد)! این سخن که فساد موجود در سالهای ۳۵ تا چهل هجری (سالهای حکمرانی امیرالمؤمنین علیه‌السلام) زائیده حکمرانی علی علیه‌السلام بوده، حتی اگر تأکید شود که ایشان با آن فساد مبارزه می‌کرد، باز هم سخن قابل قبولی نیست. ☑️ واقعیت این است که علی علیه‌السلام در این حکومت کوتاه مشغول اصلاح ساختارهای فسادزای باقی مانده از سی‌سال خلافت خلفای سه‌گانه بود. 🔺مقاله «حکومت علی؛ بعثت عدالت در برابر فسادهای سیستمی» برای توضیح همین واقعیت نوشته شده و دراین لینک قابل دسترسی است:👇👇👇👇👇 https://www.mehrnews.com/news/5001002/%D8%AD%DA 🌺🌷🌹🍃🍂 http://eitaa.com/banahjolbalaghe