4_6037389636261644625.aac
11.85M
📹 فایل صوتی جلسه دوّم (۲)
💐 «شرح مجموعه گل»
🏵 شرح زیارت جامعه کبیره
بارویکردعرفانی ونگاهی نووکاربردی
🍀 جایگاه و نقش معرفت امام
❤️دکتر ابوالفضل فیروزی (نی نوا)
🗓 ۱۴۰۰/۵/۱۸
🌼 @banavayeneynava
4_6037389636261644626.aac
13.39M
📹 فایل صوتی جلسه سوّم (۳)
💐 «شرح مجموعه گل»
🏵 شرح زیارت جامعه کبیره
بارویکردعرفانی ونگاهینووکاربردی)
🍀 جایگاه و نقش معرفت امام
❤️ دکترابوالفضل فیروزی (نی نوا)
🗓 ۱۴۰۰/۶/۱
💐 @banavayeneynava
🌼«بسم الله الرحمن الرحیم»
💐«وصلی الله علی محمد واله الطاهرین»
🍀۱- خلاصه مباحث فایلهای؛(۱) و(۲) و(۳)
🔻قسمت اول؛
💐 «شرح مجموعهٔ گل»
🌼 «شرح زیارت جامعه کبیره»👇
🌼 اهمّ زیارات مأثوره ومشهوره ومعتبره دیگر عبارتند از ؛
دعای توسل • دعای کمیل • دعای ندبه • دعای سمات • دعای فرج • دعای ابوحمزه ثمالی • زیارت عاشورا • زیارت جامعه کبیره • زیارت وارث • زیارت امینالله • زیارت اربعین و...
🌼 زیارت جامعه کبیره؛
ظاهراً نخستین بار توسط امام دهم حضرت علی النقی الهادی(علیه السلام)در پاسخ به درخواست یکی ازشیعیان بنام موسی بن عبدالله نخعی (یا موسی بن عمران نخعی!؟)
بیان شده است.
🌺 وجه تسمیه وسبب نامگذاری زیارتهای جامعه
الف) می توان آن را برای هر یک از امامان معصوم(ع) یا همه آنان با هم، در هر زمان و مکان خواند.
ب) در میان این زیارتنامهها مفصّلتر از بقیه است و جامع همه فضایل وسجایای حضرات معصومین(ع) ونیز تکلیف ووظایف شیعیان نسبت به آن حضرات است.
💐 محتوای کلی زیارت جامعهٔ کبیره
این زیارت ، از اهم زیارتهای مشهور نزد شیعیان است.
مضمون زیارت جامعه کبیره، مقام امامت و شأن ائمه اطهار(ع) وجایگاه و نقش ایمهٔ هداة المعصومین (علیهم السلام) قبل از دنیا ودر دنیا وبعد دنیا ونیز بیان وظایف مهم شیعیان در مقابل آنهاست.
در این زیارت، اهل بیت(ع) خلیفه حق تعالی وجانشین بر حق او ورسولش وصف شدهاند.
جایگاه و نقش آنان قبل دنیا و در دنیا وبعد دنیا ونیزمقامات علمی و اخلاقی و سیاسی ونیز اسوه بودن آنان، ارتباط امامت با مبدا و معاد ، رابطه شناختِ امام با شناخت خداوند وسیر وسلوک بوسیله آنان، خلقت ایشان، تولی و تبرّی و رجعت و تسلیمو.... است.
به دلیل محتوای سنگین وعمیق این زیارت بر مضامینِ ناظر به مقامات ائمه هدی(علیهم السلام) امام هادی (علیهالسلام) سفارش کرده که مستحب موکد است که زائر پیش از خواندن این زیارت ، صد بار تکبیر بگوید یا تسبیحات حضرات زهرا(س) را بگوید تا خدای نکرده بعلت عدم هضم وتحلیل برخی فقرات آن ، دچار غلو در حق امامان نشود.
♦️ سندیت واعتبار زیارت جامعه؛
به جهت اینکه برخی بخاطر بعضی فقرات این زیارت شامخ وبرداشت اشتباه از آن به دلیل عدم فهم ویا ضعف ایمان وعلم اعتراض داشته اند وازطرفی در عدم اعتبار راوی مجهول آن تشکیک کرده اند ما در اینجا به اختصار به رفع این شبه می پردازیم.
متن این زیارت را اولین بار« شیخ صدوق» در من لایحضره الفقیه (رک؛ ابن بابویه،من لایحضره الفقیه: ج۲، ص۶۱۰)
همچنین «شیخ صدوق» در عیون اخبار الرضا (ع) آن را از طریق محمد بن اسماعیل برمکی از «موسی بن عبدالله نخعی» و او از امام هادی نقل کرده است
(رک؛ صدوق، عیون اخبار الرضا / ۱۴۰۴ق، ج۱، ص۳۰۵)
ولی در« من لایحضره الفقیه و نیز « التوحید» از «موسی بن عمران نخعی کوفی» نقل کرده است
(رک؛ صدوق، من لایحضره الفقیه، ۱۴۰۴ب، ج ۲، ص۶۰۹)
(رک؛ صدوق، التوحید، ۱۴۱۶ق، ص۱۶۴)
لازم به ذکر است این زیارت در منابع اهل سنت مانند؛ جوینی خراسانی در «فَرائِدُ السِّمْطَین» آن را از حاکم نیشابوری از طریق شیخ صدوق آورده است.
(رک؛ فرائد السمطین، ج۲، ص۱۷۹ـ۱۸۶)
این زیارتنامه بر پایۀ تقسیم حدیث به روش سَنَدی، به علت وجود موسی بن عبدالله نخعی در میان راویان آن، که شخصی ناشناخته است صحیح به حساب نمیآید.
(رک؛ احسائی، ج۱، ص۳۰)
شیخ احمد احسائی نیز پس از بررسی سند زیارت جامعه کبیره میگوید؛ این زیارت از جهت لفظ و معنا در مرتبهای است که انسانِ آگاه پی میبرد که کلام معصوم است و لذا نیاز به بررسی سند ندارد.
(رک؛ احسایی، ج۱، ص۳۱ وص۳۰)
البته، از نظر حدیثشناسان سدههای نخستین هجری که حدیث را تنها به صحیح و غیرصحیح تقسیم میکردند.
اما از نظر برخی محدثین این زیارتنامه صحیح به شمار میآمده است. اعتماد شیخ صدوق به این زیارت، خود از مُرجِّحات و از قرائن تقویت کننده سند آن است.
(رک؛ مدیر شانه چی، ص۱۴۶)
شُبَّر این زیارت را در ردیف نهج البلاغه و صحیفه سجادیه قرار داده که فصاحت و بلاغت آنها در مرتبهای است که صدور آن از غیر معصوم پذیرفتنی نیست.
(رک ؛ شُبَّر، ص ۳۳)
علامه مجلسی درباره زیارت جامعه کبیره می گوید: «این زیارت کاملترین زیارتها از دور یا نزدیک است.»
مجلسی اول نیز در شرح من لایحضره الفقیه میگوید: «این زیارت، بهترین زیارت و کاملترین آنهاست و من همواره در پرتو آن به زیارت ائمه اطهار(ع) در اعتاب مقدسه نایل میشدم.»
(رک؛ مجلسی، زادالمعاد، ص۳۰۱.)
محدث نوری معتقد است که شیخ صدوق در روایت خود، متن آن را تلخیص و برخی قسمتها را که منطبق بر عقایدش نبوده حذف کرده است.
( رک؛ مستدرک الوسائل، ج۱۱، ص۱۷۰ـ۱۷۱).
⏪....ادامه تلخیص مباحث جلسات اول تا سوم
❤️ابوالفضل (فیروزی نی نوا)
💐@banavayeneynava
⏪ادامه..... قسمت اول ؛
🍀۲-خلاصهٔ جلسات؛ (۱) و(۲) و(۳)
🔻 قسمت دوّم
💐 «شرح مجموعه گل»
🌼 زیارت جامعه کبیره
📚.....بر زیارت جامعه کبیره تاکنون شروح زیادی به فارسی و عربی نگاشته شده که میرزا آقا بزرگ تهرانی صاحب کتاب وزین «الذریعه الی تصانیف الشیعه» نام ومشخصات اکثر آنها را تا زمان تالیف بیان کرده که از مهمترین آنها عبارتند از؛
🔹الف)برخی از اهمّ شروح عربی زیارت جامعه کببره؛
شروح فراوانی بر زیارت جامعه به زبان عربی و فارسی نوشته شده است. که برخی از آنها چاپ شده وبرخی به نسخ خطی است و مهمترین آنها عبارتند از؛
۱- محمدتقی مجلسی (متوفی ۱۰۷۰ق) که آن را دوبار شرح کرده است:یک بار به عربی در ضمن روضة المتقین که شرحِ کتاب من لایحضره الفقیه ابن بابویه است،و دیگربار به فارسی درضمن کتاب لوامع صاحبقرانی که شرح فارسی همان کتاب ابن بابویه است. محمدباقر مجلسی هم در بحارالانوار، به ایجاز، فقراتی ازآن را شرح کرده است.
۲-الأنوار الساطعة فی شرح زیارة الجامعة، جواد کربلایی
۳-الأنوار اللامعة فی شرح الزیارة الجامعة سیّد عبدالله بن محمّدرضا شبّر کاظمی تحقیق: فاضل فراتی و علاء کاظمی
این اثر با عنوان «با اختران تابناک ولایت» عباسعلی سلطانی گلشیخی ترجمه شده است.
۴-حقائق الأسرار، محمد تقی آقا نجفی اصفهانی
۵- شرح الزیارة الجامعة الکبیرة، شیخ احمد احسایی
این کتاب، مکرّر در ایران و عراق به چاپ رسیده.
شیخ احمدبن زین الدین احسائی بحرینی (متوفی ۱۲۴۱ یا ۱۲۴۳) در این شرح الزیارة الجامعة الکبیرة، که در چهار مجلد است به شرح این زیارت پرداخته است. این شرح بر مشرب شیخیه نوشته شده و آکنده از مباحث کلامی و ادبی وحدیثی و فلسفی است و در برگیرنده آرا و نظریات خاصّ مؤلّف است که از غلات و موسسان مکتب شیخیه است و آرایش مورد پذیرش اکثر علمای شیعه قرار نگرفته است.
۶-الشموس الطالعة فی شرح الزیارة الجامعه، آقا ریحان اللّه بن سیّد جعفر کشفی بروجردی.
۷- شرح زیارت جامعه کبیره، فخرالمحققین شیرازی
۸-اسرار الزیارة و برهان الإنابة فی شرح زیارة الجامعة محمّدتقی آقا نجفی اصفهانی
۹-أنوار الولایة الساطعة فی شرح زیارة الجامعة سیّد محمّد بن رضی الدین حسینی وحیدی شبستری ترجمه و تحقیق: شیخ هاشم صالحی.
۱۰-الانوار التالعة فی شرح الزیارة الجامعة شیخ علی اصغر منوری تبریزی
۱۱-خزان العلم واهل بیت الوحی سیّد حسین آیت اللهی جهرمی جهرم
۱۲-شرح زیارت جامعه کبیره محمّدتقی مجلسی اصفهانی
۱۳-شرح زیارت جامعه کبیره سیّد ضیاءالدین استرآبادی
۱۴-شرح زیارت جامعه کبیره سیّد محمّدتقی نقوی قایینی
۱۵-شرح زیارت جامعه کبیره محمّدهادی فخرالمحقّقین شیرازی
۱۶-شمس طالعه در شرح زیارت جامعه، محمّد طبیب زاده احمدآبادی اصفهانی
۷۱-فوائد نافعه شریفه در شرح زیارت جامعه، محمّد توتونچی تبریزی
۱۸- شرح زیارت جامعه کبیره ، عبدالله جوادی آملی
۱۹- شرح زیارت جامعه کبیره ،محمدی ری شهری
📚د) شروح خطّی فارسی« زیارت جامعه کبیره»
۱-الإلهامات الرضویة، سیّد محمد بن محمود حسینی لواسانی تهرانی
(م ۱۳۵۵ق)
۲-القاطعة فی شرح الـزیارة الجامعة، سیّد حسن رضوی قمی
(... ـ ۱۳۵۸ق)
۳-شرح زیارت جامعه کبیره علاّ مه میرزا محمّدعلی چهاردهی رشتی نجفی (م ۱۳۳۴ق)
۳-شرح زیارت جامعه کبیره، شیخ عباس حائری تهرانی (۱۲۹۸ ـ ۱۳۶۰ق)
۴-شمس طالعه در شرح زیارت جامعه، علامه سیّد عبدالله موسوی بلادی بوشهری(۱۲۹۰ ـ ۱۳۷۲)
📚ه) اهم کتابهای خطّی عربی«زیارت جامعه کبیره»
۱-الأعلام اللامعة فی شرح الزیارة الجامعة، سیّد محمد طباطبایی بروجردی (م ح ۱۱۶۰ق)
۲-الانوار الساطعة فی شرح الزیارة الجامعة، علامه شیخ محمدرضا غراوی نجفی (۱۳۰۴ ـ ۱۳۸۵ ق)
۳-أنیس الطلاّب، محمّد جعفر بن آقا محمّدعلی بن وحید بهبهانی پایان تألیف: ۱۲۴۵ق
۴-شرح الزیارة الجامعة الکبیرة، بهاءالدین سیّد محمد نایینی مختاری
(م ۱۱۳۰ ـ ۱۱۴۰ ق)
۵-شرح الزیارة الجامعة الکبیرة علی نقی حائری طباطبایی
(م ۱۲۸۹ق)
۶-شرح الزیارة الجامعة الکبیرة، حاج میرزا علی غروی علیاری تبریزی (۱۳۱۹ ـ ۱۴۱۷ق)
۷-شرح الزیارة الجامعة الکبیرة، سیّد محمدعلی موحد ابطحی اصفهانی (۱۳۴۷ ـ ۱۴۲۳ق)
۸-کاشف الأسرار، میرزا هدایة اللّه گلپایگانی
❤️ ابوالفضل فیروزی (نی نوا)
💐@banavayeneynava
4_6037389636261644627.aac
11.05M
📹 فایل صوتی ؛جلسه چهارم (۴)
💐« شرح مجموعه گل»
🏵 شرح زیارت جامعه کبیره
بارویکرد عرفانی ونگاهینووکاربردی
🍀 شرایط و آداب زیارت مقبول
❤️ دکترابوالفضل فیروزی (نی نوا)
🗓 تهران ۱۴۰۰/۶/۱۵
💐 @banavayeneynava
4_6037389636261644628.aac
15.9M
📹 فایل صوتی ؛جلسه پنجم (۵)
💐 «شرح مجموعه گل»
🏵 شرح زیارت جامعه کبیره
بارویکرد عرفانی ونگاهینووکاربردی
🍀 سایر شرایط و آداب زیارت مقبول
❤️ دکتر ابوالفضل فیروزی (نی نوا)
🗓 ۱۴۰۰/۶/۲۹
💐 @banavayeneynava
4_6037389636261644629.m4a
13.73M
📹 فایل صوتی؛جلسه ششم (۶)
💐 «شرح مجموعه گل»
🏵 شرح زیارت جامعه کبیره
بارویکردعرفانی ونگاهی نووکاربردی
🍀 سایر شرایط و آداب زیارت مقبول
❤️ دکترابوالفضل فیروزی (نی نوا)
🗓 ۱۴۰۰/۷/۱۲
💐 @banavayeneynava
4_6037389636261644630.m4a
11.58M
📹 فایل صوتی؛جلسه هفتم (۷)
💐 «شرح مجموعه گل»
🏵 شرح زیارت جامعه کبیر
بارویکردعرفانی ونگاهی نو وکاربردی
🍀 فقره اوّل؛
🌼«السلام علیکم یا اهل بیت النبوّه»
❤️ دکتر ابوالفضل فیروزی (نی نوا)
🗓 ۱۴۰۰/۷/۲۶
💐 @banavayeneynava
🦋🌺«هواللطیف الخبیر»🌸🦋
🦋چکامهٔ «آرزوی محال»🦋
🦋شبی دلتنگ بودم از زمانه
نشستم بر لب ایوان خانه
🦋دلم توفانی ومن چون پر کاه
که میگردد به هر سویی دوانه
🦋ویا چون زورق پهلو شکسته
به دریایی ز هر سوی بیکرانه
🦋به دور خویش پیچان همچو گرداب
ز چشمم بود اشک خون روانه
🦋به ناگه آفتابی ماه پاره
دمید از مشرق آن بام خانه
🦋قدش سرو و بنفشه تاب مویش
لبش یاقوت وچشمش آهوانه
🦋سبک، چون شاپرک از پشت آن بام
نشست آرام ، جنب حوض خانه
🦋به ناز و عشوهای آرام آرام
به روی و زلف ،چون زد آب وشانه
🦋نگاهی کرد ،کز مهر نگاهش
بزد آتش به جان وآشیانه
🦋نگاهی کز نسیم غم زدایش
بزد بر گلبُن خشکم جوانه
🦋به نازی ،کز نواز جان فزایش
بهاری جان من شد جاودانه
🦋به خود گفتم شود او را بگیرم
در آغوشم به ترفند وبهانه!؟
🦋دلم لرزید وگفتم ای نگارین
بیا بنشین به زانو بانوانه!
🦋به آوازی حزین، اما به تندی
در آن حالی که میزند با چغانه
🦋خطابم داد با این بیت«حافظ»
چنان کز هوش بردم آن ترانه؛
🦋«برو این دام بر مرغی دگر نه
که عنقا را بلند است آشیانه»
🦋ندارد تاب من را هیچ دامی
رها هستم ز بند آب ودانه!
❤️ابوالفضل فیروزی(نی نوا)
🗓۱۳۹۷ /۴ /۲۳
🦋@banavayeneynava
💐🦋
🦋
🌼«هو العزیز الستّار»🌼
🍀#حدیث روز (۲)
🌼قال رسول الله صلىّ اللّه عليه و آله ؛
پيامبرخدا(ص) فرمودند؛
أربَعٌ مِن كُنوزِ الجَنّةِ؛ چهار چيز از گنجهاى بهشت است
كِتمانُ الفاقَةِ ؛ پنهان داشتن نادارى
كِتمانُ الصَّدَقَة ؛ پنهان داشتن صدقه
كِتمانُ المُصيبَةِ ؛ پنهان داشتن مصيبت
و كِتمانُ الوَجَعِ ؛ و پنهان داشتن درد
📗میزان الحکمه ، ج ۱۰ به نقل الدعوات ۴۲۵
🌼شرح حدیث؛
یکی از صفات مؤمن به مصداق شریفهٔ«المؤمن مراة المؤمن» بهره مندی ازصفت « عزّت وستّاریت حق تعالی»است .
واز مصادیق عزّت، ستاریت وغیرت حق، خویشتنداری وحفظ عزت و آبروی خود ودیگران است، که به اَهم موارد آن دراین کلام نورانی نبوی(صلی الله علیه وآله)اشاره شده وبیانگر این حقیقت است که صبر وخویشتنداری وحفظ عزت و آبرو خود ودیگران، چقدر نزد حق تعالی، ارزش ومنزلت دارد!
ولی اکثر ما در موارد مذکور نمی توانیم، چنانکه باید خویشتندار باشیم ومتاسفانه! بخاطر فقدان این خویشتنداری، نه تنها سودی نبرده بلکه بارها آثاروخیم وعکس العمل منفی آن را هم در زندگی تجربه کردهایم.
وضمن اینکه از فواید ومواهب خاص اخروی نیز را محروم شدهایم.
البته رسیدن به این مقام ومنزلت، نیازمند معرفت وریاضت وتمرین است وکسی نمی تواند بدین مقام تشرف یابد ،مگر با معرفت واستعانت از خداوند ونیز بوسیله معرفت وصبر ونماز!
🔸چنانکه درکریمهٔ ذیل بدان امر شده است؛«وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخاشِعِينَ- واز صبر ونماز يارى جوييدواين كارجز براى خاشعان،سنگين است.»
در روایتی آمده كه حضرت على(ع)هرگاه مشکل مهمى برايشان رخ میداد، به نماز مىايستادند واين آيه را تلاوت میكردند.
صبر وتحمل بطور کلی بنابر روایت نبوی(ص)بر سه نوع است:
« صبر بر مصیبت ،صبر برمعصیت ،صبرطاعت وعبادت»
وتشرف سالک بر رعایت صبر درهمه این موارد است که باعث سیر وسلوک میگردد.
🔹همچنین مطابق روایات پنهان کردن نیاز ها ازمردم بالاخص انسانهای بخیل وحسود وکسانیکه بهاصطلاح روی آدم را به زمین می زنند،جایز نیست وکتمان آن واجب است .چرا که خود بخود متضمن حل مشکلات است، چنانکه دراین روایت بدان اشاره شده؛ «اسْتَعينوا على قَضاءِ حَوائجِكُم بالكِتْمانِ، فإنَّ كُلَّ ذي نِعمَةٍ مَحسودٌ - در برآوردن نيازهاى خود از كتمان كمك گيری، زيرا هرصاحب نعمتى محسود واقع می شود!»
بی تردید اگر کسی به این مقام دست یازد، درحقیقت به گنجی شایگان وبه ثروت معنوی عظیمی، دست یازیده!
🔹بنابراین پنهان کردن نیازها وتوکل به ذات اقدس اله باعث میشود؛ که خود خدای تعالی وکالت وکفالت بنده اش را به عهده گیرد. ومسایل ما را بدون رو انداختن به خلایقش حل نماید.چنانکه مثلاً در روایت آمده ؛
هرکسی به بیماری ویا دردی مبتلا شود وکسی را از آن آگاه نکند،برخدای تعالی است که آن مرض و درد را برطرف نماید»
یا در روایتی آمده چون ابراهیم خلیل الرحمن(ع)را نمرودیان در آتش انداختند،جبرییل امین(ع) برای یاری او از ابراهیم رخصت خواست تا کمکش کند
ولی آن حضرت فرمود؛ مرا به تونیازی نیست هرچه پیش آید خوش آید وخدا حال مرا بهتر از تو میداند که«حسبنا الله نعم الوکیل! نعم المولیٰ ونعم النصیر وان الله بصیر بالعباد»
واین بود که خدا تعالی خطاب به آتش خطاب تکوینی کرد واتش براوسرد وسلامت شد؛
«قُلْنا يا نارُ كُونِي بَرْداً وَ سَلاماً عَلى إِبْراهِيمَ -گفتيماى آتش! بر ابراهيم سرد وسلامت باش!»
🔸پس خویشتنداری خودبخود حلال مشکلات ومتضمن مرتفع شدن دردها ومصایب وفقر وفاقه و...سایر مسایل است ولی شرطش معرفت وتوکل برخدای وتسلیم شدن بر امر اوست. البته این مسأله منافاتی با استفاده از ابزار واسباب الهی ندارد. بلکه ناظراست به مقام ابراهیمی که عالیترین مقام توکل و توسل وتسلیم به ذات اقدس اوست.
🔹 چون بنا ما در شرح احادیث بر اختصار است به همین قدر بسنده کرده و کلامم را با قطعه شعری(که مقتبس از این حدیث نورانی سرودهام) ختم می نمایم؛👇
🍀#«کتمان»
🔹شنو! طرفه حدیثی از پیمبر
که باشد موجبات وسعت قبر
🔸کنوزعرش رحمان چهار چیزاست
اگر پنهان کنی وچون کنی صبر
🔹نگردد غیر حق آگاه برآن
اگرچه سخت هست وتلخ چون زهر
🔸یکی پنهان کنی داغ مصیبت
دگر کتمان درد وضجرت وزجر
🔹سه دیگر از برای آبرویت
کنی کتمان ز مردم فاقه وفقر
🔸و چارم چون به خلق انفاق کردی
نگردد یک نفر آگاه در دهر
🔹اگر طاقت بیاری ونسازی
همین چند چیز را بردیگران جهر
🔸اگر کتمان کنی این چارموضوع
تو را باشد ز ایمان ویقین بهر
🔹بدان که جان تو در تحت عرش است
شود جاری به جانت کوثر ونهر
🔸مبرّا میشوی از زحمت خلق
منزّه میشود از مهر واز قهر
🔹بدون نام وننگ ومال ونیرنگ
عزیز حق شوی وشهرهٔ شهر
🔸شوی بر سرّ حق آگاه، امّا
مکن این راز را، بر ناکسان جهر!
❤️ابوالفضل فیروزی(نی نوا)
🗓۱۴۰۰/۸/۹
💐@banavayeneynava
🍃🌸
«با نوای نی نوا» گزیدهٔ آثار قلمی، بیانی وهنری ابوالفضل فیروزی(نی نوا)دکترای عرفان وتصوف است.
📹 فایل صوتی ؛جلسه پنجم (۵) 💐 «شرح مجموعه گل» 🏵 شرح زیارت جامعه کبیره بارویکرد عرفانی ونگاهینووکاربر
🍀۳- خلاصهٔ جلسهٔ چهارم و پنجم
💐«شرح مجموعه گل»
📗(شرح وتفسیر زیارت جامعه کبیره)
🔻مبحث «آداب زیارت»
درباره آداب و سنن زیارت حضرات معصومین علیهم السلام در کتب مختلف ازجمله مفاتیح الجنان محدث قمی مفصلا بر اساس آیات وروایات فصلی مشبع آمده است که اهم آنها بطور فهرست وار عبارتند از ؛
۱- قصد قربت وخلوص نیت
۲- سفرش حرام نباشد وبا مال حرام سفر نکند، وهدف اصلیش زیارت باشد.
۳- طلب حلالیت از مردم مخصوصا خویشان ودوستان واشنایان وهمسایگان و رد مظالم و ادی دیون مانند خمس وزکاتی که برعهده دارد و نیز حق الناس.
۴- دادن صدقه ونیز قرائت دعای سفر اگر از جایی دوری سفر می کند.
۵- توبه و استغفار و نیز پرهیز از کارهای حرام و نیز غیبت و سخنان لغو و...
۶- بسیار یاد کردن خدای تعالی و ذکر صلوات واستغفار
۷- پاک بودن از جنابت و.... وانجام غسل واجبی که برعهده دارد ،قبل از ورود به حرم مطهر.
۸-انجام دادن غسل مستحب مخصوص زیارت با دعای مخصوص آن هنگام غسل کردن.
۹- با وضو بودن
۱۰- زدن مسواک
۱۱- استعمال عطر
۱۲-پوسیدن لباس نو و یا پاکیزه وترجیحا ساده وسپید
۱۳-مراعات آداب وادب حین خواندن زیارت.وخواندن نماز تحیت قبل از زیارت و نماز زیارت پس از خواندن زیارت
۱۴ - حضور قلب.
❤️ ابوالفضل فیروزی (نی نوا)
💐@banavayeneynava
«با نوای نی نوا» گزیدهٔ آثار قلمی، بیانی وهنری ابوالفضل فیروزی(نی نوا)دکترای عرفان وتصوف است.
📹 فایل صوتی؛جلسه ششم (۶) 💐 «شرح مجموعه گل» 🏵 شرح زیارت جامعه کبیره بارویکردعرفانی ونگاهی نووکاربردی
🍀۴-خلاصه جلسهٔ ششم
💐 شرح مجموعه گل؛
📗(زیارت جامعه کبیره)
🔻۷-ادامهٔ شرح فقرهٔ اوّل؛
💐معنای صلوات و فرق آن با سلام:
به نظر میرسد؛ ولى با دقت می توان آنها را به نقطه واحدى معطوف كرد و آن تسلیم قولى و عملى در برابر پیامبر(صلی الله علیه واله)است؛ زیرا كسى كه به او سلام مىفرستد و تقاضاى سلامت اورا از خدا میكند نسبت به او عشق مىورزد و او را به عنوان پیامبرى واجب الاطاعه می شناسند.
مهمترین آیهای که ما را به صلوات برپیامبرخدا(ص)رهنمون میسازد همان آیه مشهور سوره احزاب است که میفرماید:
«ان الله وملائکة یصلون علی النبی یا ایها الذین آمنوا صلوات علیه وسلموا تسلیما»
دراین آیه به کسانی که ایمان آورده اند دو دستور داده شده که یکی «صَلُّوا» است ودیگری «سَلِّمُوا»دراین نوشته برآنیم تا معنای این دو واژه رابا تکیه بر معتبرترین فرهنگهای لغت و تفاسیر مطرح بیان کنیم تا وقتی این آیه شریفه را می خوانیم و یا می شنویم بدانیم که خداوند متعال از ما چه خواسته است و تکلیف ما چیست.
علامه طباطبایی(ره)در تفسیر این آیه می نویسد:«كلمه «صلاة» در اصل به معناى انعطاف بوده وصلاة خدا بر پیغمبر به معناى انعطاف توجه او به وى است»
🔸معنای «صَلُّوا»
«صَلُّوا» از ریشه (صلو) است که وقتی چهره صلاة به خود می گیرد معنای آن دعا واستغفار می شود. صلاة در اصطلاح شرع به همان عمل عبادی خاص اطلاق میشود که ما به آن نماز میگوییم.
صلوات هم که جمع صلاة است بسته به فاعلش؛ معنای متفاوتی می گیرد. اگر صلوات از جانب رسول خدا(ص) باشد ودرحق مسلمانان صورت گرفته باشد معنایش دعای آن حضرت برای آنها و یادکردنشان خواهد بود.صلوات خدا بر انبیاء ومخلوقان صالحش به معنای ثنا و یادی نیک از آنهاست. برخی هم گفته اند به معنای آمرزش آنها از سوی خداوند است.
صلاة مردم نسبت به کسی که از دنیا رفته است به معنای دعا آنها برای اوست و صلاة ملائکه یعنی طلب بخشش از سوی آنهاست.
راغب در مفردات مینویسد: صلوات اگر از جانب ملائکه و یا مردم باشد به معنای دعا واستغفار خواهد بود.
با توجه به معانی گفته شده برای صلوات(جمع صلاة) به نظر میرسد صلوات در آیه مورد بحث که مورد امر واقع شده است به معنای دعا برای علو درجات رسول خدا(ص)و طلب رحمت بیشتر برای آن حضرت باشد.
علامه طباطبایی(ره) در تفسیر این آیه مینویسد: كلمه «صلاة»دراصل به معناى انعطاف بوده وصلاة خدا بر پیغمبر به معناى انعطاف او به وى است، به وسیله رحمتش؛ البته انعطافى مطلق، چون در آیه شریفه صلاة را مقید به قیدى نكرده است و همچنین صلاة ملائكه برآن جناب، انعطاف ایشان است بر وى، به اینكه او را تزكیه نموده و برایش استغفار كنند وصلاة مؤمنین بر او انعطاف ایشان است به وسیله درخواست رحمت براى او.
«سَلِّمُوا»از ماده «سلم»است که وقتی به قالب تفعیل وارد شود فعل امر سَلِّمُوا و مصدر تسلیم از آن ساخته میشود. «تسلیم»به دو معنا آمده است: یکی راضی بودن به حکم است و دیگری سلام کردن است
ایشان در ادامه مینویسند: ازطریق شیعه وسنى روایت بسیار زیاد رسیده به اینكه روش صلوات فرستادن مؤمنین بر آن جناب، اینگونه است كه از خدا بخواهند بر او و آل او صلوات بفرستد.واگر کسی بر آل پیغمبر صلوات نفرستد
🔹معنای «سَلِّمُوا»
«سَلِّمُوا» از ماده «سلم» است که وقتی به قالب تفعیل وارد شود فعل امر سَلِّمُوا و مصدر تسلیم از آن ساخته میشود. «تسلیم»به دو معنا آمده است؛یکی راضی بودن به حکم است ودیگری سلام کردن است.
ا«سلام» به معنای سلامت است و اینکه میگویم«السلام علیکم» معنایش این است که از جانب خداوند، سلامت بر شما ارزانی باد. به عبارت دیگر ما با سلام از خدا درخواست میکنیم تا فرد سلام شونده را از هر گونه عیب ونقص حفظ کرده و به سلامت بدارد. ونیز علامت این است که از مخاطب ازگزند ما در امان است.
روایاتی که در شرح و توضیح این آیه وارد شده است دو دسته اند: در برخی، سلام به معنای تسلیم بودن است و در برخی، سلام به همان معنای سلام کردن فرض گرفته شده است.
از روایات دسته اول میتوان به این روایت اشاره کرد که امام صادق(ع) در پاسخ به سوال کنندهای که از معنای تسلیم سوال کرد ،فرمود:«هو التسلیم له فى الامور-منظور تسلیم بودن در برابر او در هر كار است»
و از روایات دسته دوم می توان به این روایت اشاره کرد:
یكى از یاران پیامبر(ص نقل میكند: هنگامى كه آیه مزبور نازل شد به رسول خدا(ص) عرض كردیم ما کیفیت سلام بر شما رامیدانیم، ولى صلوات بر شما چگونه است؟ حضرت بی آنکه آن معنای فهمیده شده از تسلیم را ردکند اینگونه پاسخ دادند که بگویید«اللّهمّ صَلِّ على مُحمُدٍ وعلى آلِ مُحمّدٍ كَمَا صَلَّیتَ عَلى آلِ اِبراهیمَ اِنَّكَ حَمیدٌ مجیدٌ اللّهمّ بارِك علَى مُحَمّدٍ وعلى آل محمد كما باركتَ على آل ابراهیمَ اِنّكَ حمیدٌ مجیدٌ»
❤️ ابوالفضل فیروزی(نی نوا)
💐@banavayeneynava