🦋🌹
🌷
☘ «#یاد ایّام»
🌷«...وذکِّر هم بایّام اللّه»
📗(قرآن کریم؛ ابراهیم/ ۵)
🌸در استقبال وبه اقتفای شعر طنزآلود «مهدی جهاندار» بهمناسبت سالروز حماسه مردمی یوم اللّه «۹ دی» و به شکرانه درایت و استقامت پیامبرگونه رهبرفرزانه و نیز پشتیبانی ملت بصیرت وصبور ایران اسلامی وپیروزی امت حزب الله! ورسوایی فتنهگران سبز وبنفش! بنده نیز قطعهای سرودم! که اینک در سالروز حماسهٔ الهی امت بصیر و قهرمان ایران در#یوم اللّه «۹دی» تقدیم مینمایم!
☘ تا که قبول افتد وبه در نظر آید!
🐍#قطعه«#فتنههای #آخرالزَّمانی🕷
🦊فتنه آن فتانهٔ خّنّاس باشد! هرکجا هست!
خواه در دلهای غافل، خواه در جانّ بوده باشد!
🐍فتنه باشد مثل شیطان یک نفر، امّا بهیکدم؛
میدمد در سینهها گر صدهزاران بوده باشد
🕷آری شیطان را بهبند وحصر نتوانکرد محدود
چارهاش مرگست گر در بند وزندان بودهباشد!
🐒فتنه اسم رمز دارد، رمز و رازش حُبّ دنیا
هردلی که در غل در کُند شیطان بوده باشد
🐍فتنه چون ماراست! بهظاهر نرم وزیباوفریبا
باطنش اما چه زشت وقاتل جان بوده باشد
🌨فتنه گه مانند باران ظاهرش هست نرمنرمک
لیک چون سیل سیه، آفات بستان بوده باشد
🦎فتنه گه عمامه دارد گاه ریش وگاه بیریش
گه رفیق دزد وگه همراه یاران بوده باشد
🐊فتنه را یک چشم باشد! چشم حرص وشرّه وشور
درامان باشد از او، کس را که ایمان بودهباشد
🐄فتنه مثل سامری، یا مثل ساحر پیش مردم
زرق وبرقی دارد اما خشک وبیجان بودهباشد!
🐖فتنه آنجا فتنه سازد، که فساد وجهل بیند
لیک مردود است هرجا، علم وایمان بوده باشد!
📖فتنه باشد تا قیامت گه بهنیزه گه به دستان
خواه در زلف بتان وخواه، قرآن بودهباشد
🦃فتنه رنگارنگ باشد سبزی وگاهی بنفشی
لیک عاقل میشناسد گرچه صدسان بوده باشد
🦎فتنه گه گوید«تقلب!»تا تغلب یابد، آنگه
چون که غالب شد، بازم فکر فتّان بوده باشد
🐒فتنه از مردم زند دم، لیک مردم بیشعورند
هرکجا آرایشان، برعکس ایشان بوده باشد
🐲گر نباشد رأی مردم، هم نوا با رأی فتنه
میدهد بر باد هرچی! گرچه ایران بوده باشد!
👚فتنه شاید با زبان روزه گاهی ذکر قرآن میتلاود
گاه هم پیراهن خونین عثمان بوده باشد
🕸فتنه گه در جبهه حق، میزند دم از حق، امّا
آخرش رسوا شود! ازآنچه پنهان بوده باشد
🐍فتنه صد سر داره، گر یک سر زنی، ده سر برآره
پس مشو غافل برادر زآنچه اینسان بوده باشد!
🔹🔸🔹
🔻تذکر؛
به نص آیات واخبار، یکی از سنت حکیمانه و لایتغیرالهی اینست که هرکس وهر امتی به شکلی مورد آزمونها سخت الهی قرارمیگیرد، تا خداوند برآنها معلوم سازد که چه کسی مومن است!؟ وچه کسی منافق وکافر؟ ونیز خالص را از ناخالص تبیین نماید.
وهرچه به هنگامه ظهور نزدیک میشویم این آزمونهای سختتر وپیچیدهتر میگردد.
تا ضمن شناخت منتظران حقیقی آن حضرت، خروج وظهور حجت حق(عج) و تشکیل دولت کریمه او سهلتر شود. چنانکه در آیات وروایات ذیل بدان اشاره شده؛
🌼أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لا يُفْتَنُونَ؛ آیا مردم گمان کردند، همین که گفتند ایمان آوردیم!
رها میشوند!؟ وآنان را به اطوار و حوادث گوناگون نمی آزماییم!؟(تا صدق ادعایشان ثابت شود)
🌼«وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكاذِبِينَ؛
-در حالیکه آنان که پیش از اینان چنین ادعایی میکردند بسیار آزمودیم، هرچند خدا(پیش ا آن)میداند که چه کسانی در این ادعای(ایمان آوردن) راست میگویند و چه کسانی دروغگو هستند!»
📗قرآن کریم/سوره عنکبوت/آیات۲تا ۳
در روایات نیز بدین نکته تاکید شده چنانکه حضرت امام علی فرماید؛ «...سوگند! به خدايى كه پيامبر(صلّىاللّه عليه وآله) را به حق مبعوث كرد، سخت آزمايش مىشويد، چون دانهاى كه در غربال ريزند، يا غذايى كه در ديگ گذارند به هم خواهيد ريخت، زير و رو خواهيد شد، تا آن كه پايين به بالا، وبالا به پايين رود، آنان كه سابقه اى در اسلام داشتند، وتاكنون منزوى بودند، بر سركار مىآيند، وآنها كه به ناحق، پيشى گرفتند، عقب زده خواهند شد!...»
📘نهج البلاغه/خ ۱۶
باز امام صادق(ع)فرماید:
«به خدا قسم شما(شيعيان)چون شيشه شکسته میشويد وشيشه را بعد ازشکستن ميتوان ذوب کرد وبصورت نخست برگرداند!
به خدا سوگند!شما مانند سفال شکسته میشويد وسفال بعد از شکسته شدن ديگر بصورت اول برنمیگردد!
به خداسوگند! شما امتحان میشويد و غربال خواهید شد چنانکه دانه تلخ ازميان گندم جدا شود!»
📕(غيبت طوسی/ص ۳۴۰)
🌺 همچنین امام رضا(ع)فرماید؛
«به خدا سوگند! آنچه که چشم به راه آن دارید انجام نپذیرد تا آنکه پاک شویدوتمیز یابید وتاآنکه نماند از شما مگر کمتر و باز کمتر...»
☘ ربنا ولا تحمّلنا مالا طاقته لنا
اللّهمّ اجعل عواقب امورنا خیرا
💐صلوات
🦋التماس دعا
❤️ابوالفضل فیروزی(نینوا)
#آخرالزمان #فتنه #۹دی
🗓۱۳۹۴/۱۰/۹
🆔 @banavayeneynava
🦋🌹
4_6012686878455631501.m4a
43.45M
👆فایل صوتی درس؛«اخلاق اسلامی»
🏵 اقسام اخلاق ؛
✅ حقیقت بندگی حق تعالی ربوبیّت ومظهریت اسمال و صفات اوست
✅تا نسبت به طاغوت کفر نورزیم وبا آن دشمنی نکنیم به خدا ورسول او ایمان نیاوردهایم.
✅نخستین سوال پس از مرگ در اصول اعتقادات سوال درباره این است که ولی ورهبر فکری ،اخلاقی وسیاسی- اجتماعی ما در دنیا چه کسی بوده!؟
✅ پیامبر و اهل بیتش(ع) برترین وبهترین الگوی زندگی هستندکه اگر از آنها پیروی کنیم موجب سعادت دنیا و آخرت مامی شوند.
✅ و دجّال وطاغوت در آخرالزمان بدترین وزشت ترین الگوی زندگی بوده که موجب بدبختی وهلاکت پیروان خود می شوند.
✅ دجّال در آخرالزمان ذائقهها را به نفع خود تغییر میدهد.
✅ اشکال اساسی برخی از ما این است که نه کافریم ونه مسلمان،به همین جهت نه دنیا را داریم ونه آخرت را.
❤ استاد دکتر «ابوالفضل فیروزی»
🏢 دانشگاه آزاد اسلامی«واحد سما»
📼 ضبط و ارسال؛ «فرزین یزدانی»
👨🎓 دانشجوی رشته «حسابداری»
🗓۱۴۰۱/۸/۱۶
🆔 @banavayeneynava
🍃 🌼«هوالعلیم والقدیر»🌼🍃
☘قال رسول الله( صلیالله علیه وآله وسلم)؛
«افضلکم ایمانا افضلکم معرفه؛
برترین شما در ایمان با معرفت ترین شماست»
🔻اطلاعیّه مهّم؛
قابل توجه دانشجویان دروس؛🔻
📗«مبانی ومفاهیم اخلاقی اسلامی»
📒آئین زندگی( اخلاق کاربردی)
📘دانش خانواده و جمعیّت
ترم اوّل(پاییزه)سال تحصیلی؛
«۱۴۰۳ -۱۴۰۲»
♦️گرچه بنده همواره بر نکات مهم وکاربردی هر درس که سؤوالات پایان ترم به احتمال زیاد از آنها می آید، در کلاس درس و حین تدریس بر آنها تاکید بیشتری می نمایم، ودر کانالم نیز به جز فایلهای صوتی وتصویری ،در قالب شعر و هنر نیز بر مسایل مهم اخلاقی ومبانی آن در همین راستا پست های زیادی گذاشتهام
ویکی از دلایل مهم اینکه دانشجویانم بهتر است در طول ترم تحصیلی که با من درس دارند ، لااقل عضو کانالم باشند، همین مسأله است که بدین بهانه با مطالعه آثار بنده در قالب شعر و نثر و هنر در زمینه دروسی که با من دارند انشالله بیشتر تاثیر پذیرفته و اخلاق ومبانی ومفاهیم ومصادیق آنرا بهتر درک نمایند و انشا الله در این هیاهو تبلیغاتی دشمنان صراط مستقیم حق قرآن وعترت (علیهم السّلام) را بهتر بشناسند و طریق حق را گم نکنند.
🔹 مع الوصف بنابر اصرار برخی دانشجویان عزیز وبرای رفع دلهره ونگرانی آنان، علیرغم میل باطنی، واینکه معمولا من از دادن سوال برای آزمون به دانشجویان پرهیز می نمایم و آن را خلاف اهداف غایی آموزشی وپرورشی و فکری ورفتاری میدانم، ولی الحاح واصرار ونگرانی برخی عزیزان دانشجو بنده را علیرغم چندان مشغله ومیل باطنی واداشت، که وقت بگذارم و براساس مفاد مشترک مواد تدریس شده دانشگاههای که در آن دراین ترم تدریس کرده و فایلهای صوتی وبعضا مکتوب ونیز تصویری آنها توسط دانشجویان عزیز تهیه و تدوین شده و در این کانال بارگذاری شده است ونیز بر اساس سوالاتی که جزو تکلیف دانشجویان بوده و چه آنرا استخراج کرده وبرایم ارسال نمودهاند، قریب ۶۰ سوال کلی ومهم استخراج نمایم که پاسخ آنها نیز با ایما ویا با اشاره درمتن سوالات مطروحه و در فایلها مربوطه بطور مبسوط دادهام.
🔸 لذا دانشجویانی عزیز هر دانشگاه توجه داشته که از موضوعات ومفاد ومواردی که احتمالا ممکن است در یک دانشگاه تدریس شده وشاید در دانشگاه دیگری تدریس نشده، به هیچ وجه سؤالی مطرح نشده است. ضمن اینکه سعی شده در آزمون هر دانشگاه نیز سؤالاتی از این سوالات ، برای آزمون طرح شود که در کلاس مربوطه برآن تاکید بیشتری داشتهام.
🔹ضمنا حدودا سوالات به شکل عادلانه وتوزیعی از هر جلسه، جهت آزمون پایان ترم اقتباس و حدودا ۱۵ نمره دارد.
واز دانشجویان عزیز انتظار میرود درصورتی که همه سوالات تشریحی بود بدان پاسخ کافی ومختصر ومفید وکامل با خطی خوش در برگه آزمون خود پاسخ دهند واگر بخشی از سوالات تستی بود دقت کنند فقط به گزینه صحیح یا صحیح تر را انتخاب کنند.
تا انشا الله با احتساب نمرهٔ حق فعالیت وحضور حد نصابی در کلاس درس، با نمره عالی قبول شوند .
🔸در خاتمه چنانکه در کلاس نیر متذکر شدم ، باز تاکید می نمایم؛ که متون عربی آمده در تدریس وفایلها مربوطه به جز متن چندین آیه وروایت که حین تدریس روی تخته نگاشتهام و در باره آن توضیح کافی دادهامو برآن تاکید نمودهام را ، لازم نیست حفظ کنند وفقط محتوای ومفاهیم وپیام اصلی مفاد آیات وروایات را در پاسخ سوالات میخواهم نه متن عربی آنها، و به جز موارد معدود منظورم از سوالاتی که در آنها براساس آیات وروایات آمده مفاد آنهاست نه متن عربی آنها را.
♦️ضمنا دو سه تا فایل مکتوب مهم درباره «مسأله حجاب وعفاف» در قالب نثر وشعر از مجموعه بیاناتم نیز تهیه نمودهام و پایین آنها بعد لینک کانال علامت ✅ آمده که در کانالم بعد از ارسال سوالات بار گذاری می شود و حتما از آنها سوال خواهد آمد که البته سوالات کلیپ مهم آنرا استخراج کرده در بخش فایل سوالات آوردهام.
🔸البته چنانکه بارها تاکید کردهام دانشجویانی که در کلاس درس از ابتدا تا پایان کلاس حضور مستمر و فعال داشته واصلا غیبت نکردهاند وحین تدریس توجه ودقت لازم را داشته اند و تکالیف خود به موقع و درست انجام دادهاند، اصلا نگران نباشند! وانشاالله تعالی! حتما با نمره عالی قبول خواهند شد.
💐وفقنا ووفقکم الله لما تحب وترضی انشاالله.
🦋 ملتمس دعا
❤️ دکتر ابوالفضل فیروزی
🆔 @banavayeneynava
🌼🦋
🍃
🔻سؤالات مهم ومشترک دروس؛
📗۱- اخلاق اسلامی (مبانی ومفاهیم)
📘۲- آئین زندگی( اخلاق کاربردی)
این سوالات بر اساس تدریس بنده در ترم اول سال تحصیلی؛ ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ استخراج و تدوین شده وطراحی شده و فایل صوتی ومکتوب ویا بعضاً کلیپ تصویری آنها در کانال ایتا وتلگرام بارگذاری شده .
🔹البته توجه داشته باشید که حدوا دو سه فایل صوتی تدریس حضوری ( به دلیل سهل انگاری دانشجویانی ) ونیز دوفایل کلاس جبرانی به دلیل ودوسه تا فایل مکتوب از مباحث مهم و ضروری با توجه به تعطیلات پیش آمده و یک جلسه آخر که هنوز برگزار نشده که آن هم انشاالله حداکثر تا ۱۵ دی بارگذاری می شود )
🔹تذکر سوالاتی که کنار شماره آنها علامت ✅ آمده حتما در آزمون خواهد آمد.
آمد ولی از بقیه سوالات نیز احتمالا سوال می آید!
لذا لازم است پاسخ همه سوالات را به اندازهای که در کلاس تدریس کرده وبرآن تاکید کردهاند بخوبی بدانند.تا در آزمون انشا الله موفق باشند.
🔸ضمنا دانشجویان درس آیینزندگی(اخلاق کاربردی چند سوال اضافی واختصاصی هم دارند که بصورت منفک آنها را مشخص کرده ودر فایل جداگانه ارسال میکنم.
🔻سوالات کلی ومشترک دروس؛
📗۱- اخلاق اسلامی (مفاهیم ومبانی)
📘۲- اخلاق کاربردی (آیین زندگی)
برای آمادگی بیشتر دانشجویان عزیز جهت آزمون پایان این ترم که از فایلهای صوتی ویا تصویری مربوطه ا قتباس و استخراج وطراحی شده است 👇
۱- براساس آیات و روایات انواع معرفت ومراتب آنرا بیان کنید! وتبیین نمایید کدام مراتب معرفت هدف آفرینش و مانع بندگی غیر خداست!؟
✅۲-بر اساس عقل ونقل کدام موضوع علمی و معرفتی بر همه معارف وعلوم افضلیت دارد وچرا؟
۴- «اخلاق» به چه معنی است!؟ وعلم اخلاق چه هدف و رسالتی را دنبال می کند؟
✅۵- با ذکر واستناد(حداقل یک آیه و نیز روایتی) مختصر ومفید توضیح دهید ، هدف خلقت و راز اصلی آفرینش انسان وجن چیست!؟
✅۶-بر اساس حدیث متواتر ثقلین( دو امانت گرانبها) رسول اکرم(صلی الله علیه وآله) کدامند وچرا!
✅۷-براساس آیات وروایات چهار عامل مهم و اصلی همه گناهان وبد اخلاقی ها چه چیزهایی می باشد!؟
✅۸-بر اساس آیات وروایات انواع شیاطین را نام برده وبیان کنید کدام دسته از شیاطین خطر بیشتر برای دنیا وآخرت انسانها دارند وچرا!؟
✅۹- براساس آیات و روایات عوامل وراهکارها دفع شیاطین ومصونیت از آنهارا بیان کنید.
۱۰-طبق نص آیات وروایات اصلیترین ومهمترین عامل دفع وسوسه شیاطین وسلطهٔ آنهاچیست!؟
✅۱۱- براساس عقل سلیم ونقل کریم وتجربه تاریخی بشر توضیح دهید؛
چرا دشمنان وبرخی از دوستان نادان به ترویج بد حجابی، بی حجابی را ترویج می کنند
وچرا بی حیایی وبی حجابی ریشه بسیاری ازمفاسد فردی و اجتماعی واز شگردها مهم وبزرگی شیاطین برای تباهی وهلاکت ونابودی انسان به ویژه در آخرالزمان است؟
لااقل چهار دلیل و آثار منفی مهم آنرا بیان کنید؟
.
۱۲- عوامل مختلف ومهم جذب شیاطین را براساس آیات و روایات نام برده و در باره هریک به اختصار توضیح دهید.
۱۳- استناد آیات وروایات توضیح دهید؛اولین گام و منزل سلوک الی الله برای رسیدن به قرب به حق تعالی بالاخص در تقوای اخلاقی چیست!؟ وچرا؟
۱۴- فلسفه خلقت شیطان وعلت امهال ونقش او درنظام هستی به ویژه زندگی انسان چیست!؟
۱۵- شناسنامه شیطان جنّی را به استناد به آیات وروایات بیان کنید!؟
۱۶- محدودهوحیطه تصرفات شیطانی را توضیح دهید
✅۱۷-استناد آیات وروایات مراحل و انواع شگردها و ترفندها شیاطین را برای اغوای وسلطه بر ما توضیح دهید.
✅۱۸-با استناد قرآن واذعان شیطان فقط چه کسانی از آسیب وسلطه او محفوظ هستند وچرا!؟
✅۱۹- تفاوت مخلَصین با مخلِصین چیست وچگونه مخلِصین میتوانند از آسیب وسلطه شیطان در امان باشند!؟
✅۲۰-تقواالهی به چه معنی است وبرچند قسم بوده وکدام بخش بردیگری اولویتدارد؟
۲۱-چه چیزی روی شیطان را سیاه وچه چیزی رگ اورا قطع میکند؟
✅۲۲-علت حرمت ماهواره وفضای مبتذل مجازی و استماع حرفهای منحرف کننده را به استناد حدیثی از امام جواد(ع)بیان کنید.
۲۳-با تکیه به آیات وروایات معنی ومفهوم «وسوسه»، «تسویل» و«احتناک» و«سلطه» شیطان را بیان نمایید وتوضیح ودر چه مرحلهای شیطان برما سلطه مییابد؟
✅۲۴-مفهوم توبه واستغفار واقعی وضرورت آن وشرایط قبولی توبه واقعی را توضیح دهید.
۲۵- «استعاذه»یعنی چه!؟ وچه تاثیری دارد!؟ وچرا باید استعاذه نماییم!؟
✅۲۶-ویژگیهای عمل مقبول وپذیرفته شده در پیشگاه خدای تعالی را با استناد آیات وروایات بیان کنید!؟
۲۷-دین اسلام ناب محمدی(ص)را تعریف نموده و مهمترین بخش آنرا بطور کلی و اختصار توضیح دهید! ونیز بیان کنید کدام بخش دین اسلام تقلیدی نیست وبر سایر بخشها تقدم دارد؟
۲۸-براساس آیات وروایات رعایت چه نکات مهمی درخواب واستراحت ما را از آسیبهای جسمی و روانی شیاطین وبرخی کج خلقیها مصون میدارد وچرا؟
ادامه سوالات...⏪
🆔@banavayeneynava
🌼🦋
⏪ادامه سوالات ترم پاییزه ومشترک دروس؛🔻
📗۱- اخلاق اسلامی (مفاهیم ومبانی)
📘۲- اخلاق کاربردی (آیین زندگی)
🔹۲۹- بنابر آیات وروایات در زمان غیبت کبری امام زمان (عج الله تعالی فرجه) تنها راه نجات ما ازاغوا وسلطه شیاطین جنّی وانسی مخصوصا در مسایل سیاسی چیست؟ وچرا؟ وچه عواملی که ما را از سلطه وآسیب آنها حفظ مینماید؟!
۳۰- براساس آیات وروایات رعایت توضیح دهید رعایت چه نکات مهمی خورد وخوراک وآشامیدن و نیز در پوشاک وفضای منزله و محیط زندگی و... می تواند ما را از آسیب های جسمی و روانی شیاطین ونیز بد اخلاقی حفظ نماید؟
✅۳۱-رعایت چه نکاتی در «اخلاق جنسی» مخصوصا در ارتباط با جنس مخالف و نامحرم، ما را از گزند وآسیب شیاطین حفظ مینماید!
۳۲- براساس آیات وروایات حضور وآسیب زدن شیطان در چه اوقاتی قطعی است وراهبرد عملی آن برای مصون ماندن ما از شرّ شیطان چیست!؟
۳۳- براساس آیهای از قرآن بطور کلّی بیان کنید، شیطان وحنود او از چه جهات وجوانبی برای اغوا وسلطه بر ما هجوم میآورند ومنظور ازاین جوانب چیست؟
✅۳۴-اهل بیت عصمت وطهارت(علیهم السلام)چه کسانی هستند وچرا فقط مودّت و ولایت آنها میتواند مارا از شرّ نفس امّاره وآسیب وسلطه شیاطین جنّی وانسی حفظ نموده وما را به معرفت حق وتخلق به اخلاق الله وقرب الهی ورستگاری ابدی وفور عظیم در عقبی سوق دهد؟
✅۳۵-معنی ومفهوم واژگان «مودّت» و «ولایت» اهل بیت (علیهم السلام) را توضیح دهیدو لااقل به استناد یکی از آیات وروایات ضرورت، اهمیت ونقش آنرا تبیین نمایید!
✅۳۶- اهمیت ونقش وشرایط امر به معروف و نهی از منکر را به استناد آیات وروایات بیان کنید؟
۳۷- مراتب معرفت وشناخت را بیان کنید وتوضیح دهید کدام مرتبه از ان موجب قرب به خدای تعالی واولیای حق ودوری ومصون ماندن از شرّ شیاطین است؟
✅۳۸- ذکر خدا چیست!؟چه آثاری دارد؟ مصادیق مهم آن کدامست؟
ووکدام ذکر واجب وجزو فروع الدین است واگر آن را انجام ندهیم، حتما زندگی دنیا بر ما تنگ شده و در آخرت نابینا محشور شده و وارد دوزخ می شویم ،چیست وچرا؟
۳۹-اصول اعتقادات چیست!؟ وچرا نباید صرفا تقلیدی بدان اعتقاد داشته باشیم !؟
وعدم اعتقاد بدان چه تاثیری می تواند در زندگی دنیا وآخرت ما دارد !
✅۴۰- حداقل چهار ویژگیهای مهم خاندان عصمتوطهارت(علیهم السلام) نام ببرید که لزوم پیروی بی چون وچرای مارا از آنها اثبات وتبیین می کند!؟
وبیان کنید آن حضرات چه نقش کلیدی قبل از دنیا ، در دنیا و بعد دنیای ما دارند!؟
✅۴۱- بنابر روایت رسول مکرم اسلام(صلی الله علیه وآله)
کدام عمل صالح، نه جز از ده جز عبادات اسلامی است وچرا !؟
۴۲- علائم مهم تشخیص وتفکیک خواطر شیطانی از رحمانی را بیان کنید!؟
✅۴۲- شیاطین جنی وانسی در آخرالزّمان، چرا وچگونه وبا چه شیوههایی به ترویج بی حیایی ، بی حجابی وبد حجابی وبی عفتی وعادی سازی گناه ، در جوامع انسانی بالاخص در جامعه مسلمین می پردازند!؟
✅۴۳-دلیل برتری انسان بر سایر موجودات چیست!؟
وچگونه آدمی میتواند این استعداد برترشدن خود را شکوفا سازد!؟ وچرا اگر آنرا نتواند به این هدف برسد دچار خسران ابدی شده و ازهمه موجودات پست تر میگردد وچرا!؟
۴۴- علت اینکه خداوند به فرشتگان فرمان داد بر آدمی سجده کنند وفرشتگان اطاعت کردند به جز شیطان، چه بود!؟ وعافیت کارش چه شد وچرا!؟
✅۴۵- معنی«عبودیٌت»چیست؟ وچه تفاوتی با بندگی دارد!؟
۴۶- چرا سالک الی الله در مسیر قرب الی الله نباید تنها به پاداشهای مادی معنوی وحتی به رسیدن به بهشت بسنده کند؟
✅۴۷- ابعاد وجودی انسان را نام برده و رابطه جسم وروح وتاثیر متقابل آنرا با ذکر مثال تبیین کنید.
✅۴۸-چرا بی حجابی وبدحجابی علاوه بر حق الله، حق الناس بوده وچه آثار مخربی در دنیا و آخرت در بردارد.
✅۴۹-بهاستناد آیات وروایات ریشهٔ همه خوبیها و بدیها چیست؟وچرا
✅۵۰-موانع ،بسترها ومحرک های مهم معرفت وعبودیّت حق تعالی را توضیح دهید!؟
✅۵۱-معنی حجاب وعفاف اسلامی واهمیت ونقش آنرا در فرد وخانواده وجامعه بیان کنید؟
✅۵۲-بیان کنید در چه حالاتی شیطان قطعا حاضر شده وآسیب جدی وارد میسازد وچرا؟
۵۳-«ارتداد» یعنی چه؟ واز نظر شرع مقدّس اسلام مرتد به چه کسی گفته می شود!؟ وحکم آن چیست؟
✅۵۴- انواع شیاطین وفلسفه وجودیشان را بیان کنید.
✅۵۵-از نظر اسلام، انسان چگونه موجودی است؟ ابعاد وجودی و دو تفاوت مهم آن با سایر موجودات توضیح دهید؟
۵۶- حبّ دنیا چه وقت مذموم است؟ آثار شوم آنرا بیان کنید.
✅۵۷-«مطلق» یا «نسبی» بودن مسایل وامور اخلاقی به چه معنی است و از نظر عقل ومکاتب وحیانی،آیا اخلاق امری نسبی است یا مطلق؟ چرا؟
۵۸-مفهوم «بداء» واهمیّت آن را بیان کنید.
✅۵۹-مفهوم گناهو اقسام و آثارش در دنیا وآخرت بیان کنید.
✅۶۰-گناهان کبیره چه علائمی داشته؟ وحدود چندتاست؟
چند گناه کبیره را نام برده و آثار هریک را توضیح دهید.
🆔 @banavayeneynava
🌸🦋
🍃
🌼 بسم اللّه الرحمن الرحیم 🌼
💐وصلی الله علی محمّد وآله الطاهرین
🌸«ياأَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِأَزْواجِک وبَناتِک ونِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ؛
ای پیامبر! به همسرانت ودخترانت وزنان مؤمن بگو؛
(در هنگام مواجهه با نامحرمان )چادرهایشان را بر خود فرو پوشند.( تا از آسیب به خود ودیگران مصون بمانند)
📗قرآن کریم ،احزاب/۵۹
🍀باسلام وتحیت!
🔴 قابل توجه کلیه دانشجویان دانشگاه
(که در این ترم جاری با بنده کلاس دارند)
🔻باطلّاع می رساند؛
با توجه به اهمیّت مسأله «حجاب وعفاف» که یکی از فضایل مهم اخلاق جنسی واحکام شرعی دین مبین ومقدس اسلام وموضوغ مهمی در نظام اخلاق اسلامی است. وشناخت و رعایت آن از اهمّ واجبات ومورد اتّفاق همه ادیان الهی بلکه بسیاری از مکاتب بشری است!
🌺ولی به دلایل مختلف و زمینه های سیاسی و اقتصادی با تبلیغات مسموم وگسترده شیاطین جنیّ وانسی به ویژه دشمنان ایران اسلامی ومزدوران داخلی و خارجی آنها واز طرفی قصور برخی از مسوولان امر ومتولیان فرهنگی کشور ، متاسفانه! در یکساله اخیر پدیده بدحجابی وگاه بیحجابی وبیحیایی رونده فزآیندهای داشته!
🌼 بنده بنابر تکلیف الهی و چوظیفع ملّی وتعهد ودلسوزی و اقتضای رسالت وشغل معلمیم دارد همواره بالاخص در سال تحصیلی جاری همواره دانشجویان عزیزم را به بهانه های مختلف وبا استناد به مبانی ومباحث ومسایل عقلی ونقلی بنابر مقتضیات زمانی و مکانی ومخاطبانم در کلاس وخارج ازان ،بصورت مستقیم وغیر مستقیم حضوری وغیر حضوری متنبه وآگاه نموده و حتی در صورت لزوم چهره به چهره به سؤالات وشبهات وابهامات آنها حتی المقدرو پاسخ دادهام.
🏵چنانکه کمتر کلاسی بوده که به تصریح ویا کنایه، اشاره به این مسأله مهم نکردهام ،ولی جهت اهمیت این موضوع مجددا ضمن دعوت همه دانشجویان عزیزم به رعایت این فریضه الهی جهت ارزشیابی از آنچه در این بارها در کلاس سخن گفتهام و گزیده فایلهای صوتی وکلیپ ها تدریسم در کانالم بارگذاری شده ، وهمه آنها بدان حوالت میدهم .
مع الوصف علاوه بران باز براساس آنچه که مجموعا در کلاس درس متذکر شدهام ،یکی دو نوشته ویک قطعه شعر که در قالب مثنوی اخیرا سروده ام، جهت تاثیر بیشتر در ذهن وزبان عزیزان دانشجویم در کانال بارگذاری کردم که یکی از آنها شرح حدیث نورانی وتکان دهنده حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی ( صلی الله علیه وآله وسلم) است که مشاهده می فرمایید و ونیز قطعه شعر که به پیوست در کانال بارگذاری می نمایم.
🔻لذا ازهمه عزیزان دانشجو انتظار دارد؛
هم به جهت اهمیت موضوع وهم به دلیل اینکه حتما یکی دوسوال اساسی وکاربردی ومفهومی ( نه صرفا حفظی) درآزمون پایان ترم در همین موضوع «حجاب وعفاف» خواهم داد.
🔸البته این سوالات بر اساس آنچه که در کلاس گفتهام وفایلهای صوتی آن در طول ترم توسط شما عزیزان ضبط شده ودر کانال بارگذاری شده
و نیز این بر اساس دو نوشته وقطعه شعری که بنام «مثنوی اخطاریّه» سروده ام، تا انشا الله تاثیری بیشتری !
🔹لذا مقتضی است که عزیزان دانشجو آنها را با توجه و دقت بیشتر مطالعه نمایند .
واز آنجا که شعر وادب وهنر تاثیر بیشتر وبهتری در نفوس مستعده می گذارد و بیان مطالب اعتقادی وعلمی در قالب همچنان خواهد بود .
واین قطعه شعر تقریباً خلاصه همان مباحث تدریس شده است ، که اینک جهت تنویر وتاثیر بیشتر اذهان شریف شما در کانال باز گذاری شده ومشاهده می نمایید.
با شد که انشا الله با توجه به اهمیت این موضوع باشند عزیزان با رغبت واشتیاق بیشتری آن را مطالعه کرده ودر مضامین آن دقت بیشتری نمایند
مع الوصف اگر باز اشکال یا سوال وشبهای در این باره داشتند ، می توانند از بنده جویا شوند ، وبنده همچنان وظیفه خود می دانم که بدانها پاسخ دهم.
🌻امیدوارم همه ما به آنچه دستور شرع مقدس. ومرضی پروردگار است در این دوره آخر الزّمانی عمل کنیم.
به ویژه شما دختران دانشجوی عزیزم که انتظار میرود؛
«حیا وحجاب و عفاف» خویش را بیش از پیش حفظ و مراعات نمایید.
«از خدا جوییم توفیق ادب
بی ادب محروم ماند از لطف ربّ»
☘بنده دعاگوی همه شماهستم وازهمگان التماس دعا دارم.
💐خداوند همه شما را از فتن وبلایای اخرالزمان وگزند چشمها وهوا وهوسها واتس وعذاب دوزخ حفظ کناد!
وسلامتی وعافیت دین ودنیا وآخرت وعافیت بخیری عطا فرماید!
🏵 غفرالله لنا ولکم انشا الله!
❤️ارادتمند ؛ دکتر ابوالفضل فیروزی
🗒۱۴۰۲/۳/۲۸
🆔 @banavayeneynava
✅
🌻🦋
🦋
🌼(۳۴) #حدیث روز؛
🌸ازحضرت علی(علیه السلام) نقل شده:
«روزی با فاطمه (سلام الله علیها) محضر پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله)رسیدیم، دیدیم حضرت به شدّت گریه میکند!
پرسیدم:پدر ومادرم به فدایت یا رسول الله!
چرا گریه میکنی؟!
🌻فرمودند«یا علی! آن شب که مرا به معراج بردند،گروهی از زنان امت خود را در عذاب سختی دیدم و ازشدت عذابشان میگریم»
وبعد چنین توضیح دادند؛
🤯«زنی را دیدم که از موی سر آویزان است ومغز سرش از شدت حرارت میجوشد.
🥵 زنی را دیدم که از زبانش آویزان کرده اند واز آب سوزان جهنم به گلوی او میریزند.
😱 زنی را دیدم که از پستانش آویزان کرده اند.
🐍زنی را دیدم که دست و پایش را بستهاند ومارها و عقربها او را نیش می زدند.
🌚زنی را دیدم که کر وکور ولال بود ودر تابوتی از آتش قرار داشت که مغز سرش از سوراخ های بینی اش بیرون میآمد وبدنش از شدت جذام وبرص تکه تکه شده بود.
👹زنی را دیدم که از پاهایش در تنور آتشین جهنم آویزان است.
💥زنی را دیدم که گوشت بدنش را با قیچی های آتشین ریز ریز میکنند.
🔥زنی را دیدم که صورت ودستهایش درآتش میسوزد وامعا واحشای داخلیاش را میخورد.
🐖زنی را دیدم که سرش سرخوک وبدنش بدن الاغ بود و به انواع عذاب گرفتار بود.
🦮و زنی را به صورت سگ دیدم وآتش از نشیمنگاه او داخل میشود واز دهانش بیرون میآید وفرشتگان عذاب عمودهای آتشین بر سرو بدن او میکوبند!
🌺 آنگاه حضرت فاطمه(سلام الله علیها)عرض کرد؛
پدرجان! این زنان در دنیا چه کرده بودند که خداوند آنان را چنین عذاب میکند؟!
🌺رسول خدا(ص)فرمود:
🌸دخترم!
🔥واما آن زنی که ازموی سرش آویخته شده بود موی سر خود را از نامحرم نمی پوشانده.
🔥آنکه از پستانش آویزان بود، زنی است که از حق شوهرش امتناع میورزیده.
🔥وآنکه از زبانش آویزان بود، شوهرش را با زبان آزار میداد.
🔥وانکه گوشت بدن خود را میخورد،خود را برای دیگران زینت میکرد واز نامحرمان پرهیز نداشت.
🔥وآنکه دست و پایش بسته بود ومارها وعقربها بر او مسلط شده بودند، به وضو وطهارت لباس وغسل جنابت وحیض اهمیت نمیداد ونظافت وپاکیزگی را مراعات نمیکرد ونماز را سبک میشمرد ومورد اهانت قرار میداد.
🔥وآنکه کر وکور ولال بود، زنی است که از راه زنا بچه به دنیا میآورد وبه شوهرش میگوید این بچه تو است.
🔥و زنی که گوشت بدن او را با قیچی میبریدند ،خود را در اختیار مردان نامحرم وبیگانه میگذاشت.
🔥و زنی که صورت ودستانش میسوخت و امعا واحشای داخلی خودش را میخورد، زنی است که واسطه زنا وعمل نامشروع وخلاف عفت وعصمت بوده.
🔥و آن زنی که سرش مانند خوک وبدنش مانند الاغ بود، زنی سخن چین ودروغگو بوده.
🔥و امّا زنی که در قیافه سگ بود وآتش از نشیمنگاه او وارد واز دهانش خارج میشد، زنی آوازخوان وحسود بود.
🔥سپس فرمودند؛
وای بر زنی که همسرش از او راضی نباشد! وخوشا بهحال آن که همسرش از او راضی باشد!
📚بحارالانوار؛ج۵ ص۶۹
🌼شرح حدیث؛
شرح مفصل این حدیث تکان دهنده از جهات مختلف دراینجا نمی گنجد، ولی با توجه به اوضاع فعلی از جهت سیاسی واجتماعی نکاتی را متذکر شویم.
اولا؛ این حدیث یکی ازمشاهدات رسول خدا(ص)درشب معراج بوده و دربسیاری از تفاسیر قرآن کریم وکتب موثق مانند معاد شهید دستغیب آمده و در برخی آثار بزرگان علم وادب نبز بدان اشاره شده.
واز مصادیق کشف تامّ محمدی(ص)درسفر معراج وآگاهی از احوال زنان امتش در جهنم بوده!
🔹براساس آیات وروایات، دختران وزنان مؤمن باید پوشش کامل داشته باشند.
بطوریکه بجز گردی رخسار ونیز قسمت مچ دستها وپاها تا نوک انگشتانشان باید تمام اندامشان را از با پوشاکی مناسب وگشاد از نامحرمان بپوشانند.
واگر چادر نمیپوشند باید پوشاکشان تنگ و چسبان نباشد، تا شکل وحجم اندامشان مشخص نشود ونیز از نظر طرح وفرم ومدل ورنگ باعث جلب توجه نامحرمان نگردد.
🏵 بنابراین واجبست همگان مراقب حجاب وعفاف خود وخانواده خویش باشیم
وفریب تبلیغات گسترده شیاطین را نخوریم.
چراکه شیاطین باشکال وابزارهای متنوع تبلیغاتی وهنری درپی عادی سازی این گناه بزرگ هستند!
چرا که تحقیقا ثابت شده،یکی ازعوامل تضعیف یک ملت در دراز مدت،از همین مساله نشأت میگیرد!
🔸لذا دشمنان همواره یکی از راهکاری اصلیشان،برای ایجاد فساد در نهادمقدس خانواده وترویج بی بندوباری وتبلیغ بیحجابی وبی عفتی بوده!
چنانکه در ایران از اواخرحکومت قاجار کمکم این طرح استحماری شروع شد ودر زمان رضاخان کشف حجاب را رسماً اعلام وبا اجباری وتبلیغ آنرا برملت تحمیل کرد.
ولی درحکومت پلید پهلوی دوم، این کشف حجاب اجباری، با توسعه رسانه و آمدن رادیو وتلویزیون بیشتر شکل تبلیغی گرفت!
🔹پس از انقلاب اسلامی نیز با رشد وتوسعه تکنولوژی وانواع رسانه،مانند ماهواره، اینترنت وفضای مجازی وسلبریتیها متاسفانه برای تخریب جامعه ورسیدن به اهداف شوم شیطانی واستعماری خود، به این مسأله همچنان دامن میزنند!
❤️ابوالفضل فیروزی(نینوا)
🆔@banavayeneynava
✅
1_5420488480.pdf
187.7K
👆فایل مکتوب ومشترک درس؛
«مبانی ومفاهیم اخلاق اسلامی »
🔹ترم اوّل؛
🔸سال تحصیلی«۱۴۰۲-۱۴۰۳»
🔻خلاصه مباحث اخلاق جنسی
🌻موضوع«حجاب وعفاف وحیا»
❤️مدرّس؛ دکتر ابوالفضل فیروزی
🏢 مشترک دانشجویان دانشگاه
آزاد اسلامی یادگارامام خمینی (ره)
واحدهای تابعه در دروس؛🔻
✅۱-آیین زندگی(اخلاق کاربردی)
✅۲-اخلاق اسلامی(مفاهیم ومبانی)
🆔 @banavayeneynava
✅منبع مکتوب آزمون
🏵🍃
🍂
🌻#قصیده«#اخطاریّه حجاب»
🌸الا! ای بانوی خوب مسلمان
خطابت داده حق در نص قرآن
💍بپوشان زینت واندام خود را
ز نامحرم اگر هستی مسلمان
💝مشو درچشم خلق اللّه ظاهر
مگر خودرا بپوشانی از آنان
📚واین تنها نباشد حکم اسلام
که حکم عقل هست وکلّ ادیان
👿چو پیش خلق کردی خویش عریان
زنی بر آتش فتنه تو دامان
❤️🔥فروپاشی نظام خانواده
کنی نظم جهانی را تو ویران
🙈نمیدانی که بااین بیحجابی
چه سازی با دل وبا جان مردان
😳مپنداری گناهی هست شخصی
نباشی برگناه خویش خندان
🍁که حق النّاس باشد این گناهت
مگیر این معصیت را سهل وآسان
🥀چه سرها افکنی بر خاک ذلّت
چو از سرافکنی جلباب ایمان
💘زنی با بیحجابی زخمه برخود
به چشم زخم میافتی وخذلان
🦋شب معراج پیغمبر بحق دید
معذّب بانوانی را بدینسان؛
🔥«به موی خویش آویزان به دوزخ
شده آن زن که سر را کرده عریان
👹ز هُرم آتش داغ جهنم
سر ومغزش چو دیگی بود جوشان»
😭بترس وگریه براحوال خودکن
مبادا باشی از امثال اینان
😳گرانی وفساد دیگران را
مکن توجیه کارخویش نادان!
🤫تو کارخود بکن گر حق مداری
چه ربطی داره این با آن ز بنیان؟
🌷تویی از تیره تهمینه پاک
زنسل قاسم واز خون سلمان
🖤«بود قدرتو افزون از ملائک»
چرا خود را فروشی مفت وارزان؟
😡مرو با بیحجابی درمناظر
مرو با بیحیایی درخیابان
😌حیاکن ذرّهای در محضر حق
اگر داری تو هوش وعقل وایمان
😢بیا وتوبه کن تا زنده هستی
که بعد مرگ نتوان کرد جبران
☠که مرگ آید سراغت ناگهانی
بمیری در گناه و اوج عصیان
👽تو که بیتاب گرمای تموزی
چگونه تاب آری آتش جان؟
☀️تو که طاقت به این گرما نداری
چسان تاب آوری بر هرم سوزان؟
🔥از آن آتش که برخیزد ز جانت
بسوزد استخوان ومغز انسان
☄ازآن آتش که تاب آن ندارد
زمین وآسمان وانس والجانّ
👹نه بیتابی تورا آنگه دهد سود
نه صبرت میکند آن درد آسان
🍀ولی امروز اگر دانی غنیمت
پناه آری به نورعلم وایمان
🌻حجاب وعفتت را پاس داری
حیا ورزی تو ازخون شهیدان
🦋شود زهرا وزینب درقیامت
شفیعانت یقیناً نزد یزدان
🥀هزاران لاله پرپرشد که باشیم
من وتو رهرو منهاج قرآن
🌑ولی افسوس! راه حق نرفتیم
بجای شکرحق، کردیم کفران
😸شدیم از کید دشمن سخت غافل
فرو رفتیم در مرداب آنان
🤡چنان بیخود زخویش وخانه گشتیم
که رفتیم در لجنها تا زنخدان
😎ازاین مشتی ریاستجوی رعنا
ز بُله خاله خرس وخالو قربان
👿دیانت را غلط معنا نمودیم
سیاست را نفهمیدیم آنسان
🤡شدیم مفتون این دنیای فانی
به زرق وبرق او گشتیم شادان
🌴بجای بندگی حق تعالیٰ
مطیع نفس گردیدیم وشیطان
👿شدیم ما بنده تلبیس ابلیس
به دام ودانهاش گشتیم زندان
🌷بجای الگوی زهرا وحیدر
بشد الگویمان یک مشت حیوان
👺تمام عقل وهوش ودین ما را
ربوده سلبریتیهای شیطان
😥ولیکن وقت آن آمد که امروز
شویم برحال ناخوشحال گریان
😈نشسته درکمینمان از چپ وراست
حرامی رهزنان عقل وایمان
👹هجوم آورده دجّال زمانه
به جُندجهل وخیل نابکاران
🥶که تا از ما رباید عقل ودین را
نماند ذرّهای آزرم وعرفان
🤭چنانکه رخت بندد عقل ازما
شویم مانندحیوانات عریان
😔رود ازچشمها قبح گناهان
فروریزد حیا از جان انسان
🌚نشیند زنگ بر آیینهٔ دل
چنانکه تیره گردد چهرهٔ جان
🌑فرو افتیم درچاه ضلالت
گرفتار گنه گردیم وخذلان
🌹رها سازیم راه عاشقی را
هدرگردد همه خون شهیدان
🌼بجای حکم رهبر،دل سپاریم
بقول ناکثان عهد وپیمان
🍂چنانکه منحرف گردیم از حق
شویم مفتون جاه ومال ونسوان
🪨چنانکه دیگ جوش علم مارا
به گل بگرفتن وکردند سیمان
🍂گیاه هرزه وخرزهره کشتیم
درو کردیم جای گندم نان
☁️همه سدّهایمان گشتند بی آب
ز بس بردیم آب آشنایان
⚖ز حکم قاضیان بیلیاقت
عدالت گم شد ومعزول میزان
🏢گران شد خانه ورهن واجاره
چنانکه هرکسی گردیده حیران
🏠دگر مستأجری هرگزنگردد
علیالخصوص صاحبخانه تهران
😂اگر اینسان بماند وضع، زودا
بگیرد مستجر در غار اسکان
ا🏑چرا که عدّهای غارت نمودند
چنانکه خوان یغما، خیل ترکان
🌋چنان افتاده اشکاف عمیقی
که نتوان پرکند سیلاب غضبان
🎤همه دادند درچهل سال واندی
یکایک امتحان خویش همسان
🎬 به میدان عمل صفرند ومردود
ولی شد بیست ومقبول آن سخندان
🥶هرآنکس مدعی شد، گشت رسوا
چوشد بر تخت خود، برخاست طغیان
🥀برای آنکه عرصه تنگ گردد
بکشتند خیل پاک سربداران
🌹رجایی، باهنرها وبهشتی
سلیمانی وچمرانهای ایران
🌴شده رهبرکنون تنها وبیکس
نباشد رهروی همراه ایشان
💫نه راه پیش داریم ونه ره پس
مگر گردیم برآن عهد وپیمان
💞به پیمانی که با حق از ازل بست
دل ما با خدای حیّ سبحان
💔ز عهدی که شکستیم بازگردیم
شویم ازجان ودل زودتر پشیمان
💗مطیع امرمولا جمله باشیم
به شبها راهب و روزان چو شیران
😊به امیدی که دلبر دربرآید
همان موعود عالم،مهر تابان
🌼برآید آفتاب دلفروزش
شود روشن جهان از نور یزدان
🌞مرو درخواب خوش بین الطلوعین
که خوابت باعث حزن است وخسران
❤️ابوالفضل فیروزی(نینوا)
🗒۱۴۰۱/۱۱/۲۷
🆔@banavayeneynava
✅
🦋💐
💐
🌼🍃«بسمه تعالی»🍃🌼
💐 با سلام وتحیّت!
قابل توجه ؛ دانشجویان عزیز درس؛
📗«اخلاق اسلامی»(مبانی ومفاهیم)
چنانکه قبلا متذکر شدم:
درس مهم «اخلاق اسلامی»( معانی و مفاهیم آن)از مهمترین دروس است که دانستن وعمل بدان تاثیربسیار زیادو عمیقی در زندگی دنیا وآخرت ما دارد وعدم اطلاع وعمل بدان موجب خسران وهلاکت وعذاب درآخرت خواهد شد.
به همین جهت بنده تمام سعی واهتمامم براین نکته مهمّ معطوف دارم.
وازاین جهت نیز انتظار دارم که دانشحویان عزیز ، فارغ بحث نمره وآزمون وفراتر از مدرک، به این نکته مهم عنابت داشته وبه جای نگرانی از آزمون ونمره وکسب مدرک دغدغه این را داشته باشند که مبادا بدون علم وعمل بر اساس انچه آموخته اند، این درس را گذارنده باشند.
♦️مع الوصف به اطلاع دانشجویان عزیز می رساند؛
آزمون پایان ترم این تحصیلی براساس اهمّ مطالب کتاب درسی است که بنده آنرا تدریس کرده ونیز بیشتر فایلها صوتی یا تصویری آن در کانالم ( banavayeneynava@ ) بارگذاری شده.
🔹نکته دیگر آنکه سؤالات آزمون مبتنی بر همان مطالبی است که درکلاس بیشتر بر آن تاکید ورزیدهام.
🔸لذا اگر دانشجویان عزیز در کلاس حضورکامل وفعال داشته وهنگام تدریس توجه لازم را نموده و یا یادداشت برداری کردهاند، اصلاً نگران نباشند.
ولی درغیر این صورت مخصوصا به کسانی که غیبت داشته اند ،توصیه میشود
حتما فایلهای صوتی ویاتصویری را که توسط دانشجویان عزیز ضبط و ثبت شده ودر کانالم (در ایتا وتلگرام بارگذاری شده) را به دقت گوش دهید.
به هرحال بخاطر اصرار ونگرانی برخی دانشجویان، علیرغم میل باطنیم ، جهت تسهیل وتبیین و رفع نگرانیشان از کم وکیف سووالات آزمون، بنده براساس محتوا کتاب ونیز مفاد تدریسم در کلاس ، سؤالاتی کلّی مهم را ذیل را مطرح نمایم تا هنگام مطالعه بیشتر تمرکز خود را به یافتن پاسخ همین سووالات، معطوف دارند
در خاتمه متذکر می شود ؛
سوالات آزمون لزوماً عیناوبدون تغییر در آزمون نمی آیند ، بلکه سوالات آزمون(اعم از تستی یا تشریحی) مبتنی بر این سوالات است.
واگر سووالات فقط در قالب تشریحی بیاید ممکن است برخی عبارتهای سؤالات تغییر نماید ولی حتما از این سووالات اقتباس شده وبه صورت جزئیتر مطرح شود.
ودیگر آنکه در مضمون سؤالات دقت کنید و فقط آنچه در سؤال خواستهایم، پاسخ دهند.
مثلا اگر در سؤالی خواسته شده نام ببرند ،از توضیح پرهیز کنند واگر سؤال کردهایم؛ توضیح دهید(بیان /تبیین / تشریح کنید) در حد لزوم ومختصر و مفید به سوالات پاسخ لازم را بدهند.
🔹قبلا متذکر شدم که حدود ۶۰ سوالی که داده ام مشترک بین دروس؛
«آئین زندگی (اخلاق کاربردی)
ونیز « اخلاق اسلامی (مفاهیم ومبانی). است ولی علاوه بر سوالات مشترک
سوالات ذیل بیشتر مختص درس«اخلاق اسلامی( مفاهیم ومبانی) است که البته بغصا در آن سووالات مشترک هم آمده است.
🔻سوالات کلی و مهم مختص درس
📗 خلاق اسلامی( مفاهیم ومبانی)
۱- راز آفرینش وهدف خلقت چیست!؟
۲- واژه اخلاق به چه معنا و مفهومی است!؟
علم اخلاق چیست؟ ضرروت واهداف ومبانی آن را توضیح کنید.
۳- بهترین الگوی اخلاقی ما چه کسانی هستند وچرا!؟
۴- توضیخ دهید آیا «اخلاق» امری نسبی است یا مطلق؟
۵- رویکردهای مختلف مکاتب خلاقی را با ذکر آثار مربوطه به تفکیک بیان کنید.
۶- انواع «اخلاق» را نام برده وهریک را با ذکر مثال توضیح دهید.
۷-«ایمان« و«تسلیم»و«رضا» هریک به چه معناست!؟ وچه تفاوتهایی باهم دارند!؟
وعوامل آنها چیست؟
۸- «اخلاص» یعنی چه!؟ عامل آن چیست؟
جایگاه واهمیت و مراتب اخلاص در عبادت را از بیان کنید.
۹- «تولّی» و «تبرّی»به چه معناست!؟
و چه اهمیت وفواید واثاری دنیوی واخروی دارد؟
۱۰- «خوف» و« رجا» یعنی چه وعامل و نشانه ها وآثار آن چیست!؟
۱۱- اهمیت صبر وعوامل صبر ومراتب آن را توضیح دهید.
۱۲- مفهوم واهمیت وآثاردنیوی واخروی ترک فریضهٔ«امر به معروف و نهی از منکر» را براساس آیات وروایات بیان نمایید
۱۳- شرایط «امر به معروف و نهی از منکر» را بیان کنید.
۱۴- مراتب وشیوهها «امر به معروف و نهی» را بیان کنید.
۱۵- «توکّل» و«توسّل» هریک به چه معناست!؟ عامل آنها چیست ومراتب آن کدام است.وتبیین کنید که آیا توکل با توسل منافات دارد؟ یا خیر!؟
۱۶- «کبر » و «عجب» هریک به چه معنایی است؟
عامل آن چیست ؟ انواع وآثار آن را بیان کنید.
۱۷- عامل «حسادت» چیست وآثار بد آن را در دنیا وآخرت بیان کنید.
۱۸- موانع شناخت و معرفت وبندگی خدایتعالی را نام ببرید؟
۱۹- «اعتدال»به چه معنا و مفهومی است ومعیار وملاک ومصداق آن چیست و چه کسانی هستند!
۲۰-«غیبت»با «تهمت» چه تفاوتی با هم دارند؟ وعامل آن چیست؟ آثارنکبت بار دنیوی واخروی آن را بیان نمایید..
🍀موفق باشید .انشا الله
🦋💐
💐
☘ با سلام و تحیت!
🔻قابل توجه دانشجویان عزیز درس؛
📗«دانش خانواده وجمعیت »
چنانکه قبلا متذکر شدم:
درس «دانش خانواده وجمعیت» از مهمترین دروس و علومی هست که دانستن یا ندانستن آن تاثیر بسیار عمیقی وگستردهای در فرد واجتماع دارد ونیز از مهارتهای مهم ضروری است که باید همه آنرا بیاموزیم ودر زندگی بکارببریم.
چون عدم اطلاع برآن موجب زیان وضرر زیاد وجبران ناپذیری در زندگی دنیا وآخرت ما دارد.
🔹به همین جهت بنده همه سعی وتلاشم براین مسأله معطوف بود که توجه همه دانشجویان عزیز را به این نکته واقف نمایم.
ولذا انتظار دارم که دانشجویان عزیزم ورا آزمون ونمره وفراتر از مدرک به این موضوع توجه داشته باشند وبه جای نگرانی از آزمون ونمره وکسب مدرک نگران این باشند که مبادا بدون دانش وکسب این مهارت لازم این درس را گذارنده باشند.
🔸ولی مع الوصف به اطلاع دانشجویان عزیز می رساند؛
آزمون پایان ترم این تحصیلی براساس کلیّه مطالب کتاب درسی یعنی تمام مفاد سرفصل های کلی و جزیی آخر هر بخش آمده وبنده آنرا تدریس کرده ونیز بیشتر فایلها صوتی یا تصویری آن در کانالم به نشانی لینک؛( banavayeneynava@ )
بارگذاری شده، میباشد.
🔹نکته دیگر آنکه سؤالات آزمون مبتنی بر همان مطالبی است که درکلاس بیشتر بر آن تاکید ورزیدهام، یعنی بر اساس هدفهای کلی وجزیی رفتاری که در آغاز هر فصل ونیز تلخیص آن درآخر هرفصل به شکل شاخه درختی آمده وبنده نیز در کلاس رسم وتبیین شده است.
🔸لذا اگر دانشجویان عزیز در کلاس حضورکامل وفعال داشته وهنگام تدریس توجه نموده و یادداشت برداری کردهاند، اصلاً نگران نباشند.
ولی درغیر این صورت مخصوصا به کسانی که غیبت داشته اند ،توصیه میشود ؛
حتما فایلهای صوتی ویاتصویری را که توسط دانشجویان عزیز ضبط و ثبت شده ودر کانالم (در ایتا وتلگرام بارگذاری شده) را به دقت گوش دهید.
واگر مجال پیدا نکردند، لااقل کتاب درسی مربوطه(دانش خانواده که فایل آن هم در همین کانال بارگذاری شده) را مطالعه کنند، تابتوانند، انشا الله به سوالات آزمون پاسخ ولازم وصحیح وکافی بدهند.
به هرحال بخاطر اصرار ونگرانی برخی دانشجویان عزیز علیرغم میل باطنیم ،جهت تسهیل وتبیین تنویر ذهن دانشجویان عزیز ورفع نگرانیشان از کم وکیف سووالات آزمون مربوطه ، بنده وقت زیادی مصروف نمودم و بر اساس محتوا کتاب ونیز طرح درس ومفاد تدریسم ، مهمترین واساسی ترین سؤالات هر فصل را به ترتیب استخراج نموده وبه تفکیک فصول در غالب سووال ذیلا آوردهام.
بنابراین دانشجویان عزیز هنگام مطالعه بیشتر تمرکز خود را به یافتن پاسخ مناسب ولازم وکافی همین سووالات،معطوف دارند ؛. فایل آن متعاقبا ارسال می شود👇
🦋💐
💐
🔻 سوالات مختص درس ؛
📙«دانش خانواده و جمعیت»
🔷 به ترتیب فصول
🔻فصل اوّل؛
۱-ویژگی مهم آدمی را نام برده وابعاد وجودی آن را از منظر عقل وآیات وروایات تشریح کنید.
۲-انواع نیازها انسان را نام برده وبا ذکر مثال توضیح دهید.
۲- بلوغ چیست؟ ونشانههای مهم آن را نام ببرید؟
۳- انواع رابطه جنسی را در جهان امروز نام برده وتوضیح دهید.
۴- خود ارضایی چه آثار بد وشومی برجسم و روان انسان ودنیا وآخرت دارد.
۵- همجنسگرایی چه آثار شوم نکبت بار و مضرات دنیوی و اخروی دارد و مجازات مرتکبین این عمل شنیع در شرع مقدس اسلام چیست؟
۶- آثارشوم وتکبت بار ارتباط پلید جنسی با جنس مخالف بدون زندگی مشترک را ، به اختصار بیان کنید.
۷-آثار شوم وپلید ارتباط جنسی با جنس مخالف را با زندگی مشترک(به اصطلاح ازدواج سفید) را بیان کنید.
۸-رفتار مطلوب جنسی را، از نگاه دین مقدس ومترفی اسلام وتشیع ونیز سایر ادیان و مکاتب ، توضیح دهید.
۹-انواع مهارت های لازم برای تقویت جنسی را نام برده و توضیح دهید.
۱۰- مدیریت ومهارتهای رفتاری دختران و پسران را بیان کنید.
۱۱- آثار شوم و بد پیامدهای نکبت بار دوستی ورابطه بیش ازحد متعارف وشرعی را باجنسمخالف ، قبل از ازدواج شرعی را بیان کنید.
۱۲- روابط آزاد باجنس مخالف چهعواقبشوم ونکبتباری میتواند داشتهباشد!؟
۱۳- ازنظردین مترقی ومبین اسلام چگونهمیتوان غریزهجنسیرا مدیریت کرد!؟
۱۴- انواع ازدواج شرعی وعرفی را ازمنظر اسلام توضیح دهید.
۱۵- تفاوتهای حقوقی ازدواج موقت با دائم را بیان نمایید.
🔻فصل دوم؛
۱- کار کردهای فردی ازدواج را بیان نمایید.
۲- کارکردهای اجتماعی ازدواج را بیان نمایید.
۳- بهترین زمان مناسب ازدواج دختران و پسران را بیان کنید.
۴- باورهای اشتباه برخی جوانان در امر ازدواج را بیان کنید.
۵- چگونه میتوان در ازدواج دائم بامشکلاتی و موانعی مانند: طلاقوالدین ،سوسابقه، بیماری و....کنار آمد وآن راحل نمود!؟
۶- معیارهای مهم همسر گزینی وانتخاب،همسر شایسته را ازنظر عقل و دینمقدساسلام بیان کنید؟
۷- اقسام روش ها برای ازدواج ونیز مهارت هالازم وشیوه های شناخت فرد مناسب برای ازدواج را بیان کنید.
۸- هدف خلقت ورار آفرینش را با استناد آیات وروایات تبیین کنید!
🔻فصل سوّم؛
۱- عواملمهم تحکیم خانوده را نام ببرید.
۲-عوامل اعتقادی در تحکیم خانواده را توضیح دهید.
۳- عوامل رفتاری در تحکیم خانواده را نام ببرید.
۴-ازنظر عقل و دین مقدس اسلام ،در تعامل و ارتباط کلامی وعاطفی با همسر چه نکاتی را باید حتما مراقبت و مراعات کرد؟
۵- عوامل و شیوههای صحیح ، برای ارضای نیاز جنسی همسر را بیان کنید.
۶-چگونه می توان اقتصاد خانواده را تامین ومدیریت کرد؟ که در زندگی زناشویی دچار مشکل نشد؟
۷- حقوقمشترک و نیز اختصاصی هریک از همسراننسبت به یکدیگر را نامبرده وآنها را براساسآیات وروایاتو نیز مفادقانونمدنی خانواده تبین نمایید.
۸- تبین نمایید؛ چهمهارتهاییمیتواند باعثتحکیمخانوده
شوند!؟
۹-عوامل مهم تضعیف وتخریب خانواده را بیان کنید.
۱۰- راههای ایمنسازی خانواده را بیان کنید.
۱۲- پیامدهایشوم طلاق را بیان نمایید.
۱۳- براساس موارد قانونمدنی چگونه زن میتواند
حق طلاق را بدون رضایت همسرش بعد ازدواج داشته باشد؟
۱۴-ازنظر شرع مقدس وقانون مدنی اقسام ازدواج را نامبرده واحکام هریک را به تفکیک بیان نمایید.
۱۵- مجازات زنی که بدون نگه داشت، عده طلاق یا مرگ همسر، با مرد دیگر رابطه جنسی پیدا کند ،چیست!؟
⏪ ادامه سوالات....