اگر در دین اکراه و اجبار نیست و انسان اختیار داره پس چرا کسی که می خواهد دینش را تغییر دهد مرتد محسوب می شود و حکمش اعدام است؟.mp3
1.95M
چرا زن برای خروج از منزل باید ازشوهرش اجازه بگیرد یعنی زن از خود اختیار ندارد؟.mp3
1.09M
چه عواملی باعث می شود که اختیار انسان در انتخاب راه درست از نادرست کم یا زیاد شود؟.mp3
1.24M
اگر دنیا و آخرت، بهشت و جهنم و... را نخواهیم و بالأخره نخواهیم در عالم وجود و هستی باشیم چه باید بکنیم؟ اگر نمی شود و جبر است، آیا این جبر با أرحم الرحمین بودن خداوند سازگار است؟.mp3
953.5K
به پسر جوانم می گویم باید تسلیم شرع باشیم اما می گوید چون شرع، فکر و اختیار را از آدم می گیرد، من شرع را قبول ندارم و فقط علم و عقل را قبول دارم. چطور قانعش کنم؟.mp3
860K
در مورد امر بین الامر در موضوع قضا و قدر الهی و اختیار انسان توضیح بديد؟.mp3
1.26M
برای جبران حق الناس باید چه کار کرد؟.mp3
842.7K
❌ #شبهه
⁉️ در قرن 21 با این تکنولوژی، هر 11 ثانیه یک زن یا نوزاد تازه متولد شده میمیرد، معلوم نیست در قرن های گذشته چقدر کشته می دادیم!؟ این بیشتر به کاردستی زهراء 8 ساله از کرج شبیه است تا طراحی قادری مطلق به اسم خدا.
🔰 پاسخ کوتاه
1⃣ اولا: مرگ اجتناب ناپذیر است و همه میمیرند؛
2⃣ دوما: مرگ به معنای پوچی و بینظمی نیست؛
3⃣ سوما: مرگ این زنان بر اثر ناتوانی انسان در درمان است و الا خداوند متعال چه بسا درمان آن را در گیاهان اطراف ما قرار داده باشد.
🔰 پاسخ تفصیلی
👈 در پاسخ به این سوال توجه به چند نکته ضروری است:
👈 نکته اول: شبهه کننده در صدد است با بیان این مطلب، نظم و حکمت موجود در عالم را زیر سوال برده و بگوید خالقی قادر و حکیم وجود ندارد، اما بدون شک در جای جای عالم ماده که نظر کنیم، نظم و هماهنگی بین اجزای آن را خواهیم دید و انکار آن، انکار واقعیت و وجدان آدمی است. بنابراین نظم در عالم وجود دارد و هر مجموعه منظمی ناظم میخواهد، این مسئلهای عقلی و فطری است.
✳️ نکته دوم: مرگ به معنای پایان زندگی و هیچ و پوچ بودن نیست که اگر انسانی از دنیا رفت ما آن را دال بر بینظمی و دال بر نبود خدا و نبود حکمت بدانیم، بالاخره هر انسانی که به دنیا آمده است یک روزی از دنیا خواهد رفت، همه انسانها خواهند مرد، قرآن در این باره میفرماید: «كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ۖ ثُمَّ إِلَيْنَا تُرْجَعُونَ [عنکبوت/٥٧] هر انسانی مرگ را میچشد، سپس شما را به سوی ما بازمیگردانند» لذا نمیتوان گفت چون هر 11 ثانیه یک نفر میمیرد پس خدایی وجود ندارد.
🔶 نکته سوم: اگر این مرگ را در برابر کل جمعیت بشر در نظر بگیریم درصد ناچیزی میشود و حتی به 1 درصد نمیرسد، آمار ارائه شده در کشور ما نیز بسیار ناچیز است، مطابق آمار ارایه شده توسط وزارت بهداشت تعداد مرگ مادران باردار در سال 92، 291 مورد و در سال 93، 293 مورد بوده است.
❇️ نکته چهارم: این مرگ ها از ناحیه انسان است و اینکه درست نتوانسته تدبیر کند، پزشکان مهمترین عوامل این مرگها را چنین بیان کردهاند: خونریزی، مامایی، عفونت و آمبولی از دلایل مرگ مادران باردار است؛ مرگ بر اثر آمبولی واقعاً اجتنابناپذیر است حتی اگر مادر در بیمارستانهای مجهز پیشرفتهترین کشورهای دنیا باشد.
💠 این موارد قابل درمان و قابل پیشگیری است و خداوند متعال برای آن راه قرار داده است که بشر چه بسا به خیلی از راهکارها هنوز نرسیده است؛ چه بسا داروهای گیاهی مختلفی که در طبیعت قرار داده و انسان باید با مطالعه دقیق طبیعت به آن دست پیدا کند؛ لذا با اینگونه سخنان نمیتوان حکمت و علم خداوند حکیم را زیر سوال برد و عالم را بینظم و بدون حکمت دانست.
______________
📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/149747
📎 #اعتقادات
📎 #خداشناسی
🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
7.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱 #استوری
🌹 مقام حضرت زینب سلام الله علیها
📎 #تولیدات_چندرسانهای
📎 #حضرت_زینب_سلام_الله_علیها
📎 #امام_خامنه_ای
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱 #استوری
🌹 مقام حضرت زینب سلام الله علیها و روز پرستار
📎 #تولیدات_چندرسانهای
📎 #حضرت_زینب_سلام_الله_علیها
📎 #امام_خامنه_ای
📎 #پرستار
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
❌ #شبهه
⁉️ عبارت «تو کار خدا حتما حکمتی هست» نشان میدهد که خودِ خداباوران هم میدانند واقعا دین با عقل جور در نمیآید، اما از روبرو شدن با حقیقت میترسند.
🔰 پاسخ اجمالی:
👈 حکمت خداوند متعال برخواسته از صفتهای علم و قدرت است، و چون انسان در این زمینهها محدودیت دارد، نمیتواند به تمام حکمتهای فعل خداوند پی ببرد.
🔰 پاسخ تفصیلی:
👈 حکمت در لغت به معنای استواری و منع از نقص و خلل و تباهی است. این معنا از حکمت بعد از اثبات خداوند متعال و بیان ویژگیها و صفات ذاتی او معنا پیدا میکند، به همین خاطر بعد از آنکه پیبردیم که نظام هستی نیازمند موجودی است که تمام کمالات را به صورت تمام و کامل دارد که از جمله آنها علم و قدرت بینهایت است، زمانی که این موجود شروع به خلق هستی میکند آن را به صورت متقن و مستحکم ایجاد خواهد کرد، چون هم قدرت و علم کامل دارد و از سوی دیگر دلیل و مانعی نیز برای او وجود ندارد که بخواهد این کار را انجام ندهد.
✅ بر این اساس، اگر یک شخص دیندار میگوید کارهای خداوند حکمتی دارد، برخواسته از براهین عقلی است که در این زمینه اقامه کرده است، اما اینکه چرا پی به این حکمتها نمیبریم به این خاطر است که علم انسان محدود است، و با علم محدود نیز امکان دستیابی به تمام حکمتهای خداوند وجود ندارد، اما اگر علت افعال خداوند به صورت واضح برای انسان بیان شود، عقل آن را میپذیرد، مثل بیماری که از سوی پزشک برای انسان آمپول تجویز شده است، و وی آمپول را قبول میکند گرچه در ظاهر برای وی درد به همراه دارد، ولی چون به تخصص و علم پزشک آگاهی دارد در مقابل وی چون و چرا نمیکند.
🔶 از طرف دیگر روح حاکم بر فرامین الهی این است که انسان بدون توجه به اثرات آن، بلکه فقط برای اطاعت از دستورات خداوند متعال اقدام به انجام کاری کند، گرچه در برخی از روایات حکمت و فلسفه برخی از اعمال بیان شده است، تا انسانهایی که از یقین پایینتری برخوردار هستند با خویش همراه کند ولی این بیان علت در بیشتر دستور اسلام دیده نمیشود این موضوع را میتوان در دستورات الهی به پیامبرانش به صورت واضح دید، به عنوان مثال دستور به سر بریدن حضرت اسماعیل، یا فرمان فراری دادن قوم بنیاسرائیل به سوی رود نیل و ...
🔺 پس بر این اساس شبهه ادعایی بالا از اساس ناصحیح است و برخواسته از عدم درک صحیح ویژگیهای خداوند متعال است.
______________________
📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/146358
📎 #اعتقادات
📎 #خداشناسی
🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org