⭕️ سوال
❓آیا امام علی(علیهالسلام) اندکی پس از شهادت حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) ازدواج کردند؟
🔰پاسخ
🔹 ازدواج امیرالمومنین(علیهالسلام) بعد از حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) را مورخان تا دو سال بعد از شهادت صدیقه طاهره نقل کردهاند.
🔸انجام کارهای خانه از یک طرف و نگهداری کودکانی که به تازگی پدربزرگ و مادر خود را از دست داده بودند از طرفی دیگر، امیرالمومنین را بر آن داشت تا همسری جدید اختیار کنند.
🔹طبق وصیت خود حضرت فاطمه(سلاماللهعلیها)، امیرالمومنین با «أَمامَة» دختر خاله حضرت زهرا ازدواج کردند.
🔸حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) نسبت به أمامة فرمودند: «او همانند من نسبت به فرزندانم مهربان و دلسوز است.»
🌐 جهت مطالعه بیشتر، کلیک کنید.
https://btid.org/fa/news/195849
📎 #اعتقادات
📎 #فاطمیه
📎 #شهادتـحضرتـفاطمهـسلامـاللهـعلیها
📎 #بانویـقهرمان
🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 درگیر اونها نشو
💠 خودت را درگیر انسان های منفی نکن. اجازه بده هر چی میخواهند بگند. تو بر اساس حقّ قدم بردار. آنها هیچ کاری نمیتوانند کنند...
📎 #خانواده_سبک_زندگی
📎 #اخلاق
📎 #مشاوره
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
💠 محبت حضرت زهرا، محکم ترین سنگ محک ایمان
🔸 شیعه و سنی از پیامبر نقل کردهاند:
«فاطمه پارهای تن من است هر که او را غضبناک کند مرا غضبناک کرده است.»
🔹 صحیحترین و متقنترین کتاب در نزد اهل سنت کتاب «صحیح بخاری» نوشته محمد بن اسماعیل بخاری است. بخاری در فصلهای مختلف کتابش به موضوع ناراحتی و نارضایتی حضرت زهرا از خلیفه اول اشاره میکند.
🔸 در فصل «ابواب الخمس» در این باره مینویسد:
«فاطمه دختر رسول خدا از ابوبکر ناراحت و از وی روی گردان شد و این ناراحتی ادامه داشت تا از دنیا رفت.»
🌐 جهت مطالعه بیشتر، کلیک کنید.
https://btid.org/fa/news/194446
📎 #اعتقادات
📎 #فاطمیه
📎 #شهادتـحضرتـفاطمهـسلامـاللهـعلیها
📎 #بانویـقهرمان
🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📀 #پادکست
🌹 رمز موفقیت حاج قاسم
📎 #تولیدات_چندرسانهای
📎 #سردار_دلها
📎 #حاج_قاسم
📎 #قهرمان
https://btid.org/fa/video/196246
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید
🌹 ملی ترین شخصیت ایران اسلامی
🎙رهبر انقلاب
📎 #تولیدات_چندرسانهای
📎 #امام_خامنه_ای
📎 #حاج_قاسم
📎 #قهرمان
https://btid.org/fa/video/196146
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
✅ تاریخ فاطمیه؛ اولویت نخست جهاد تبیین
🔹 اگر چه وقتی حادثهای در تاریخ رخ میدهد دیگر قابل تغییر نیست؛ اما تحریف آن امکانپذیر است و میتوان نحوهی ظهور و بروز آن را تغییر داد.
🔸 تحریفپذیری و توان دستکاری تاریخ، حربهای قوی در دستان عناصر باطل قرار میدهد تا به شکل و قالب حق درآیند.
🔹 متاسفانه یکی از حوادث مهم تاریخی که به درستی روایت نشده، اتفاقات پس از شهادت رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) است. محکمترین و جنایتآمیزترین ضربه بر پیکر اسلام در همین ایام رخ داد.
🔸 مخالفتهای پارهی تن پیامبر، لکه ننگ و رسوایی بزرگی برای سران وقت جامعه اسلامی به شمار میرفت.
🔹 مهمترین و محکمترین حادثهی تاریخی که امروز میتواند سند حقانیت شیعه و ولایت اهل بیت(علیهمالسلام) قرار بگیرد، توضیح و تبیین فاطمیه است.
🌐 جهت مطالعه بیشتر، کلیک کنید.
https://btid.org/fa/news/194651
📎 #اعتقادات
📎 #فاطمیه
📎 #شهادتـحضرتـفاطمهـسلامـاللهـعلیها
📎 #بانویـقهرمان
🔰 معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید
🌹 صدق و اخلاص دو ویژگی مهم در مکتب سلیمانی
🎙رهبر انقلاب
📎 #تولیدات_چندرسانهای
📎 #امام_خامنه_ای
📎 #حاج_قاسم
📎 #قهرمان
https://btid.org/fa/video/196119
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید
🌹 اخلاص حاج قاسم
🎙رهبر انقلاب
📎 #تولیدات_چندرسانهای
📎 #امام_خامنه_ای
📎 #حاج_قاسم
📎 #قهرمان
https://btid.org/fa/video/196265
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
💠 شهیده راه جهاد تبیین و مبارزه با تحریف
✍️ در عظمت شخصیت حضرت فاطمه (سلاماللهعلیها) همین بس که بهترین مخلوق خدا یعنی پیامبر خاتم (صلیاللهعلیهوآله) فدایی او بود؛ پیامبری که به تصریح قرآن کریم، رفتار و گفتار او مبتنی بر آموزههای وحی، و مورد تأیید پروردگار است؛ پیش پای حضرت صدیقه (علیهاالسلام) بلند میشد، با اشتیاق به سمت او میرفت و دست او را میبوسید.
👈 این رفتارها فراتر از عطوفت پدرانه و ناشی از معرفت حضرت رسول (صلیاللهعلیهوآله) نسبت به جایگاه والای دختر خود بود که شیعه وسنی به آن اقرار کردهاند.
💢 مشاهده ادامه مطلب در لینک زیر:
👇👇👇
🌐 https://rasanews.ir/002vtO
📎 #شورای_تخصصی_فضای_مجازی
📎 #خبرگزاری
📎 #خبرگزاری_رسا
📎 #فاطمیه
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱#استوری
💢 دیدگاه آیت الله مصباح در مورد رهبری
لشکر بدون فرمانده
https://btid.org/fa/video/195824
📎 #تولیدات_چند_رسانهای
📎 #آیت_الله_مصباح
📎 #رهبری
📎 #ولایت
📎 #بصیرت
📎 #حاج_قاسم
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱#استوری
💢 عاقبت قاتلان سردار سلیمانی
https://btid.org/fa/video/196259
📎 #تولیدات_چند_رسانهای
📎 #قهرمان
📎 #سردار_دلها
📎 #امام_خامنه_ای
📎 #حاج_قاسم
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💽 #کلیپ
💢 اخلاص سردار سلیمانی
https://btid.org/fa/video/195822
📎 #تولیدات_چند_رسانهای
📎 #سردار_قاسم_سلیمانی
📎 #سردار_دلها
📎 #شهادت
📎 #امنیت
📎 #دانش_آموزی
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱#استوری
💢 ملت امام حسین (علیه السلام)
🎤 شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی
📎 #تولیدات_چندرسانهای
📎 #حاج_قاسم
📎 #سردار_سلیمانی
https://btid.org/fa/video/196272
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید
💢 فرمانده مهربون
📎 #تولیدات_چند_رسانهای
📎 #حاج_قاسم
https://btid.org/fa/video/196254
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه
🌐btid.org
🏴 #ویژه_نامه شهادت حضرت فاطمه (سلاماللهعلیها) منتشر شد
📤◾️ #سخنرانیمکتوب
📥◾️ #مقالات
📤◾️ #پرسش_پاسخ
📤◾️ #اشعار_پیامک
📥◾️ #کلیپ_نماهنگ
📤◾️ #عکس_پوستر
📤◾️ #سخنرانی
📤◾️ #استوری
💢لطفا جهت دریافت #ویژه_نامه روی لینک زیر کلیک کنید:
👇👇👇
🌐 https://btid.org/fa/vshahadat-fa
محتواهای تولید شده در گروه ساست و اجتماع
موضوع: فاطمیه
1ـ شهیده راه جهاد تبیین و مبارزه با تحریف
📌https://btid.org/fa/node/196126
2ـ عدم تحلیل سیاسی عامل شکوههای فاطمی
📌https://btid.org/fa/news/194156
3_سکوت اصحاب؛ برگ برنده غاصبان
📌https://btid.org/fa/node/196427
📎 #تولیدات_چندرسانهای
📎 #سیاست_اجتماع
📎 #جهاد_تبیین
📎 #فاطمیه
🔹 گروه سیاست و اجتماع
🔰 معاونت تبلیغ و امورفرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
⭕️ عوارض تعصب جناحی
👈 با تأکید زیاد، ادعا میکرد در متن برجام، لفظ «تعلیق» وجود ندارد! زیر این کلمه که به انگلیسی میشود Suspension خط کشیدند و به او نشان دادند. نتوانست انکار کند و فقط گفت: من ندیده بودم! عجیب اینکه چند بار هم تکرار شده بود! جواد ظریف -که سالها در آمریکا زندگی کرده بود- آیا معنای این کلمه را نمیدانست یا اصلاً ندیده بود؟ اگر معنا را نمیدانست پس معلوم میشود سطح زبان او در حد قابل قبولی نبود و اگر ندیده بود پس چرا متن را امضا کرد؟!
🔹 این مورد در کنار بسیاری از اشکالات در برجام، که نه تنها دردی از ملت ایران دوا نکرد، بلکه آنها را افزایش داد، نشان میدهد که آقای ظریف و گروه همراه او در مذاکرات، از دانش و مهارت لازم برخوردار نبودند. اگر غیر از این بود، شاهد نبودیم که ایران تعهدات خود را در سال 94 و در عرض دو ماه بطور کامل انجام بدهد ولی طرف مقابل تا همین امروز از انجام تعهدات خود امتناع کند! خروج یک طرفه و بیهزینه آمریکا از برجام را نیز باید به این افتضاح اضافه کرد! با این همه، هنوز شاهدیم که تسلط ظریف به زبان انگلیسی را به رخ میکشند و از آن برای حمله به گروه جدید مذاکره، استفاده میکنند!
✅ کاش بعضی به جای برخورد جناحی و باندی، این نکته مهم را درک کنند که در فضای مذاکرات و توافقات، باید بسیار هوشمندانه و محتاطانه عمل کرد، چون اولاً با کسانی مذاکره میکنیم که قابل اعتماد نیستند و سوابق متعددی در عهدشکنی دارند. ثانیاً تنظیم یک متن به عنوان محور توافق، بسیار موضوع دقیق و حساسی است که نیاز به مراقبت همهجانبه در ابعاد حقوقی و نگارشی دارد تا قابل تفسیر به چند وجه و قابل سوءاستفاده نباشد. بنابراین به همراه داشتن افراد صاحب تخصص در امور حقوقی، زبان انگلیسی، مسائل بانکی و دیگر موارد مورد نیاز در مذاکره، یک نقطه قوت به حساب میآید که نباید بخاطر گرایشهای جناحی و سیاسی، مورد هجمه قرار بگیرد.
___________________
🔗 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/195993
📎 #سیاست_اجتماع
📎 #سیاست_خارجی
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
⭕️ شهیده راه جهاد تبیین و مبارزه با تحریف
👈 در عظمت شخصیت حضرت فاطمه (سلاماللهعلیها) همین بس که بهترین مخلوق خدا یعنی پیامبر خاتم (صلیاللهعلیهوآله) فدایی او بود؛ پیامبری که به تصریح قرآن کریم، رفتار و گفتار او مبتنی بر آموزههای وحی، و مورد تأیید پروردگار است؛ پیش پای او بلند میشد، با اشتیاق به سمتش میرفت و دستش را میبوسید.
این رفتارها ناشی از معرفت حضرت رسول نسبت به جایگاه والای دختر خود بود که شیعه وسنی به آن اقرار کردهاند.
🔹 «ابن صباغ مالکی» از بزرگان اهل سنت، در کتاب «الفصول المهمة» مینویسد: پیامبر خدا (صلیاللهعلیهوآله) روزی بر فراز منبر فرمود: «هرکسی فاطمه(س) را شناخته است، که شناخته است، ولی هرکس او را نشناخته است، بداند که او فاطمه دختر محمد و پارهی وجود من است. او قلب، جان و روح من است که در کالبدم در حرکت است. هرکس او را بیازارد مرا آزرده، و هرکس مرا بیازارد، خدا را آزرده است.» با این وجود، این سوال برای همیشه در تاریخ، مطرح بوده است که چرا به آن بزرگوار، این چنین ظلم شد و در سن جوانی به شهادت رسید؟ مگر سفارشهای پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) را نشنیده بودند که هفتاد و پنج یا نود و پنج روز پس از رحلت ایشان، شهر مدینه شهادت پاره تن پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) را نیز تجربه کرد؟
🔹 حقیقت این است که در جریان انحراف مسیر خلافت، جامعه اسلامی دچار فتنه عظیم و سنگینی شد. جریان مرموز و خزندهای که در زمان حیات حضرت رسول(صلیاللهعلیهوآله) فرصت عرض اندام پیدا نمیکرد، بلافاصله پس از رحلت آن حضرت و در حالی که هنوز پیکر مطهر، دفن نشده بود، قدرت را قبضه و شروع به گرفتن بیعت از مردم کرد! این در حالی بود که از آخرین سفارش عمومی پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) در خصوص جانشینی و ولایت حضرت علی(علیهالسلام) که در میان جمعیت عظیم مسلمانان در غدیر خم انجام گرفت، فقط حدود هفتاد روز میگذشت.
🔹 در چنین شرایطی، دین خدا با خطر بسیار بزرگی مواجه بود که میتوانست تمام زحمات رسول گرامی را بر باد دهد. حضرت فاطمه زهرا (سلاماللهعلیها) با درک این موقعیت حساس، پای به میدان «جهاد تبیین» و مبارزه با جریان «تحریف» گذاشت تا در برابر آن مخاطره سهمگین، ایستادگی نماید. این موضوع، راز عمر کوتاه و هتک حرمت آن دردانه خلقت بود که سرشار از درس و پند است.
🔹 حضرت فاطمه (سلاماللهعلیها) سعی کرد با سخنگفتن و بصیرتبخشی در جمع مردم، به تشریح و تبیین اوضاع بپردازد و شرایط را به صورت دقیق، ترسیم کند؛ ایراد خطبه مفصل، پرنکته و حکمتآمیز در مسجدالنبی(صلیاللهعلیهوآله) در همین راستا انجام شد. نمونه دیگر مربوط به موردی است که به خلیفه اول فرمود: ای ابوبکر! چه زود کینههای پنهان خود را علیه اهل بیت رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) ظاهر کردی!
🔹 حضرت فاطمه (سلاماللهعلیها) که به دلیل آگاهی از عواقب شوم غصب خلافت، هیچ ملاحظهای برای دفاع از ولایت و امامت به خود راه نمیداد، از روشهای دیگری هم برای مقابله با جریان حاکم استفاده میکرد. مثلاً گریههای مداوم و طولانی آن بزرگوار که در مکانهای مختلفی مثل کنار قبر پیامبر(صلیاللهعلیهوآله)، قبرستان بقیع و قبرستان احد انجام میشد، در واقع یک مبارزه منفی علیه عاملان سقیفه بود، تا با جلب نظر مردم، آنان را نسبت به عمق فاجعه آگاه کند.
🔹 بانویی که در زمان دعا، دیگران را بر خود و خانوادهاش ترجیح میداد و معتقد به «الجار ثم الدار» بود، آیا نمیدانست که گریههای طولانی در مجامع عمومی سبب آزار مردم خواهد شد؟ پاسخ این است که قطعاً میدانست، ولی قصد ایشان این بود که مردم را نسبت به خطر و آزاری بسیار بزرگتر مطلع نماید تا در گرداب حاکمیت افراد بیصلاحیت، غرق نشوند.
🔹 البته این تلاشها در مسیر جهاد تبیین و مقابله با جریان تحریف، هزینههای فراوانی برای حضرت فاطمه (علیهاالسلام) داشت که در نهایت به شهادت منجر شد؛ چرا که غاصبان حکومت و اشرار وابسته به آنان، از تلاشهای ایشان به شدت احساس خطر میکردند.
🔹 جالب اینجاست که این بانوی قهرمان، حتی نسبت به تبیین حقایق و رسوایی دشمنان خدا، بعد از شهادت خود نیز اهتمام داشت. وصیت به انجام غسل، تشییع و تدفین در شب و بدون اطلاع دیگران و نیز اختفای مدفن شریفش، از مواردی است که همواره بر طبل رسوایی عاملان غصب خلافت میکوبد.
✅ جان کلام درباره درسگرفتن از ایام فاطمیه این است که بدانیم شخصیت ملکوتی و بینظیری مثل حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) در راه جهاد تبیین و مبارزه با تحریف، جان خود را فدای «ولایت» کرد تا ما در این مسیر دچار تردید نشویم.
___________________
🔗 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/196126
📎 #سیاست_اجتماع
📎 #سیاست_داخلی
📎 #فاطمیه
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
🔻 مصادیق قربی که مودت آنان مزد رسالت اعلام شده است
🔹 زمخشری مینویسد: «وقتی که آیه مودت نازل شد، مردم از پیامبر خدا (صلیاللهعلیهوآله) پرسیدند: این خویشاوندانت که دوستی آنان بر ما واجب است، چه کسانی هستند؟ حضرت فرمود: علی و فاطمه و دو فرزند ایشان (حسن و حسین) هستند.»
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/36637
📎 #فرق_ادیان_مذاهب
📎 #مکاتب_اهل_سنت
📎 #وهابیت_و_سلفیت
📎 #فاطمیه
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فتوکلیپ؛ صد ثانیه با رصد 1400.10.15
کاری از گروه رصد
🖥 سامانه ارسال گزارشات طلاب، مبلغان و عموم مردم از فضای مجازی
🌐 https://r.btid.org
📎 #خبر
📎 #سیاست_اجتماع
📎 #تولیدات_چندرسانهای
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❥༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄
◼️ بررسی علت تشییع و دفن شبانه حضرت زهرا (س)
🏴 مفتیهای وهابی معتقدند، امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) با اولین خلیفهی اهل سنت بیعت کردند و همچنین با او تعاملات فراوان داشتند و از رسیدن بعضی از #اصحاب به خلافت نیز #رضایت داشتند و اینکه حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) شرم داشتند نامحرمی حجم پیکرشان را ببیند، باعث شد به امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) #وصیت کنند تا شبانه بدن ایشان دفن شود!
👈 بر خلاف ادعای باطل مفتیهای وهابی، بنا بر آنچه در منابع معتبر اهل سنت بیان شده، صدیقهی شهیده (سلاماللهعلیها) تا پایان عمر مبارک خود، هیچگاه از #غاصبان_خلافت امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) راضی نشدند و علت دفن شبانه حضرت و عدم دعوت از صحابه در #تشییع_پیکر مطهر حضرت فاطمه (سلاماللهعلیها) #نارضایتی ایشان از بعضی اصحاب پدر بزرگوارشان است.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
👇👇👇
https://www.adyannet.com/fa/news/36458
📎 #وهابیت
📎 #بانوی_قهرمان
📎 #شبهات_فاطمیه
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
⭕️ سکوت اصحاب، برگ برنده غاصبان
👈 هر واقعه تاریخی را میتوان از زوایای گوناگون دید و مورد نقد و بررسی قرار داد، و بخشی از آن را تلختر یا شیرینتر دید. واقعه شهادت حضرت زهرا -علیهاالسلام- نیز از این امر مستثنا نیست. از دید نگارنده در میان وقایع پس از رحلت رسول اکرم -صلی الله علیه و آله- بخشی از پاسخی که خلیفه اول در جریان خطبه فدکیه به بانوی گرامی اسلام میدهد، دردناکتر از دیگر رخدادهاست، و حتی شاید بشود کلیت ماجراهای منجر به شهادت حضرت را با محوریت همین بخش تحلیل و تفسیر کرد.
🔹 ابوبکر در بخشی از پاسخی که به استدلالهای حضرت زهرا -سلام الله علیها- میدهد، این گونه به رای مردم برای حکم خود در غصب فدک احتجاج میکند: «این تصمیم به اتفاق تمام مسلمانان بود، و تنها دست به این کار نزدم، و در رأى و نظرم مستبدّانه عمل ننمودم» و در ادامه، همین مضمون را با عبارت دیگری تکرار میکند و مردم را حَکَم قرار میدهد: «این مسلمانان بین من و تو حَکَم هستند، و آنان این حکومت را به من سپردند، و به تصمیم آنها این منصب را پذیرفتم، نه متکبّر بوده و نه مستبدّ به رأى هستم، و نه چیزى را براى خود برداشتهام، و اینان همگى گواه و شاهدند.»
🔹 درددل ام ابیها با جانشین به حق پیامبر، پس از بازگشت از مسجد، گواه این است که بیشترین آزردگی ایشان معطوف به همان بخش از روایت است؛ آنجا که رو به امیر مومنان -علیه السلام- میفرماید: «... انصار حمایتشان را از من باز داشته، و مهاجران یاریشان را از من دریغ نمودند، و مردم از یاریم چشمپوشى کردند، نه مدافعى دارم و نه کسى که مانع از کردار آنان گردد، در حالى که خشمم را فروبرده بودم از خانه خارج شدم و بدون نتیجه بازگشتم... اى کاش قبل از این کار و قبل از اینکه این چنین خوار شوم، مرده بودم!»
🔹 تمام آن وقایع تلخی که پس از رحلت پیامبر رخ داد، جز با همراهی مردم -گرچه در قالب سکوت در برابر ظلم غاصبان- عملی نمیشد. مقصر دانستن چند نفر انگشت شمار، تحریف تاریخ است؛ جامعه اسلامی را نمیتوان از این واقعه تبرئه کرد. شاهد دیگری بر این مسئله، جایی است که عامل به آتش کشیدن در خانه، در پاسخ به حضرت زهرا که با بیان نکوهش آمیز میپرسد: «آیا آمدی تا خانه ما را بسوزانی؟»، بیشرمانه میگوید: «آرى. مگر آن که چون بقیّه امّت با ابوبکر بیعت کنید».
جالب است که آن شخص، دختر پیامبر را نه با عنوان مخالفت با حکومت یا عدم بیعت با خلیفه مسلمانان، که با عنوان همراه نشدن با مردم متهم میکند؛ گویی جرم عدم همراهی با مردم، از خود بیعت با خلیفه سنگینتر است.
🔹 درست است که در جریان سقیفه از مردم رای گرفته نشد، ولی اگر مردم و به ویژه اصحاب پیامبر در برابر غاصبان میایستادند، یا دستکم در برابر تظلم دختر گرامی پیامبر، با سکوت خود، ظالم را تایید نمیکردند، حق اهل بیت پیامبر زیر پا نهاده نمیشد. در هر جامعهای، بهویژه جامعه اسلامی، مردم نه تنها در برابر همراهیها با جریانات مختلف مسئول هستند، بلکه باید در برابر سکوت و بیتفاوتی نسبت به رخدادهای مختلف نیز پاسخگو باشند.
✅ راز این همه تاکید امامین انقلاب بر آگاهی هرچه بیشتر عموم مردم نسبت به جبهه بندیها در سطح داخلی و بینالمللی، و حضور آگاهانه و حداکثری مردم، همین نقش بازدارنده و شتاب دهنده است که آنچه که میتواند در تحولات مختلف، بازدارندگی و پیشروی ایجاد کند، همین حساسیت و حضور اجتماعی سیاسی عموم مردم است؛ حقیقتی که درک هرچه بیشتر آن، رفاه مادی و معنوی خود مردم را در پی خواهد داشت.
_______________
🔗 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/196427
📎 #سیاست_اجتماع
📎 #سیاست_داخلی
📎 #فاطمیه
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
⭕️ ابعاد شوم توزیع قدرت در سقیفه
👈 تاریخ اسلام سرشار است از گزارههایی در جهت عبرت گرفتن؛ عبرت به معنی گذشتن از چیزی است و مقصود از آن، گذشتن از زشتیها به زیباییها، از ظواهر به بواطن و از بدیها به خوبیهاست. فردی که با گذر از تاریخ، از ظاهر حوادث به ورای آنها سیر کند، به مفهوم عبرت دست پیدا میکند. از آنجا که اصل تکرار پذیری در تاریخ، از اصول مسلم و غیر قابل انکار است، شناسایی ریشههای فجایع تاریخی میتواند عبرت آموز ما گردد تا با پرهیز از عوامل ایجاد کننده، و جلوگیری از تحقق آنها سعی در تعالی حکومت اسلامی نماییم.
🔹 آنچه در بررسی ابعاد شورای سقیفه و غصب خلافت قابل اهمیت است و میتواند عبرت آموز ما گردد، چگونگی توزیع قدرت در این شورا است. تنها چند روز پس از رحلت پیامبر و در هنگامی که هنوز پیکر پیامبر تشییع نشده بود، عدهای در سقیفه بنیساعده جمع شدند تا جانشین پیامبر را معین نمایند؛ آن هم در شرایطی که ۷۰ روز قبل، پیامبر در غدیر خم، علی ابن ابی طالب را به جانشینی خود برگزیده بود. آن شورا بدون توجه به انتخاب پیامبر بر آن شدند تا خلیفه مسلمین را با رأی و نظر مسلمین برگزینند. آنها سرانجام پس از ساعتها بحث و جدل ابوبکر را به عنوان خلیفه مسلمین برگزیدند. از نکاتی که همه گزارشگران تاریخ بدان تصریح کردهاند انتخاب ابوبکر به عنوان خلیفه پس از پیامبر جز از مسیر برتری قبیلهای نبود. ابوبکر در سقیفه گفت: «نحن قریش و الائمة منا» بعدها زمانی که امیرالمومنین علی (علیه السلام) به ابوبکر و عمر اعتراض کردند که چگونه به قرابت استناد کردید، در حالی که ما به رسول خدا نزدیکتر هستیم، عمر گفت: «عرب دوست نمیدارد نبوت و خلافت در یک خاندان باشد! استناد به برتری قبیلهای که قریش داشت، علیرغم محدودیت نفوذ آنان در مدینه آن زمان و البته با استفاده از عنادهای داخلی انصار، موجب شد ابوبکر به خلافت برسد. در واقع این تنها معیار جاهلی یعنی عصبیت قبیلهای بود که توانست او را به خلافت برساند.
🔹 در حکومت ولائی پیامبر، ایشان بنای حکومت را بر پایه دین استوار کردند، اما روشن بود که دین نمیتوانست جای عصبیت طایفهای را در چنین شرایطی بگیرد و میبایست مهمترین نقش را برای تشکیل دولت بر عهده داشته باشد. بنابراین برای رعایت ظرفیت دینی و هم طائفهای، خداوند بهترین مؤمنان را پس از رسول خدا که فردی قریشی بود به خلافت برگزید.
🔹 امیرالمؤمنین علی ابن ابی طالب یگانه شخصی بود که از نظر ایمانی و دانش دینی در بالاترین درجه قرار داشت و در ضمن از طائفه قریش بود. علاوه برآن هفتاد روز قبل، پیغمبر(صلی الله علیه وآله) دست علی(علیه السلام) را بلند کرده و فرموده بود: «من کنت مولاه فهذا علیّ مولاه»، اما حتی یک نفر در سقیفه نگفت خود پیغمبر(صلی الله علیه وآله) چه کسی را معیّن کرده است! در نهایت شورای سقیفه تنها با عنصر عصبیت، ابوبکر را به خلافت نصب کرد. بنابراین پس از رحلت پیامبر حکومت ولائی کنار گذاشته شد و مفهوم خلافت به ناحق و به بهانههای واهی، جایگزین مفهوم ولایت شد.
✅ میتوان گفت اعضای شورای سقیفه پایهگذار دو بدعت شوم در تاریخ شدند.
۱: تعیین جانشین پیامبر در امر خلافت با رأی عموم مسلمین و بدون اتکا به رأی و نظر پیامبر.
۲: تعیین خلیفه مسلمین بر اساس عنصر عصبیت و بدون اتکا به عنصر ایمان.
پیرامون میراث شوم دوم بدون شک میتوان گفت در واقع بنای تشکیل سقیفه این بود که عنصر دیانت را از سیاست و حکومت جدا کند تا بدین وسیله هرچه آسانتر به اهداف شوم خود دست یابد. در حقیقت سقیفه پایهگذار سکولاریزم شد که امروزه کشورهای غربی بر پایه آن تشکیل شده است.
_______________
🔗 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/196284
📎 #سیاست_اجتماع
📎 #سیاست_داخلی
📎 #فاطمیه
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org