♨️ صادقان (راستگویان) چه کسانی هستند؟
🔆 در آیه 119 سوره توبه میخوانیم: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقِين ؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید! از خدا پروا کنید و با صادقان باشید .
✅ در آيه فوق دو دستور داده شده: نخست دستور به تقوا و سپس دستور به همراه بودن با صادقين. اگر مفهوم صادقين در آيه عام باشد و همه مؤمنان راستين و با استقامت را شامل گردد، بايد گفته شود و كونوا من الصادقين از صادقين باشيد، نه با صادقين باشيد.
اين خود دلیل روشنى است كه صادقين در آيه به معنى گروه خاصى است.
✅ از سوى ديگر منظور از همراه بودن اين نيست كه انسان همنشين آنها باشد، بلكه بدون شك منظور آن است كه همگام آنها باشد.
📌 آيا اگر كسى معصوم نباشد، ممكن است بدون قيد و شرط، دستور پيروى و همگامى با او صادر شود؟ آيا اين خود دليل بر آن نيست كه اين گروه تنها معصومانند؟
📚 تفسیر نمونه، ج8، ص182.
🌐 https://btid.org
📎 #اعتقادات
📎 #اهل_بیت
📎 #عصمت
📎 #قرآن
@banketolidat
💠 چند دقیقهای پای نصایح ابوذر
🟢 نامهای به دست ابوذر رسید، آن را باز کرد و خواند. از راه دور آمده بود. شخصی به وسیله نامه از او تقاضای اندرز جامعی کرده بود. او از کسانی بود که میدانست ابوذر از پیامبر (ص) حکمتها آموخته است. ابوذر در پاسخ فقط یک جمله نوشت، یک جمله کوتاه:
🔻 با آن کس که بیش از همه مردم او را دوست میداری، بدی و دشمنی مکن. نامه را بست و برای طرف فرستاد. آن شخص بعد از آنکه نامه ابوذر را باز کرد و خواند، چیزی از آن سر در نیاورد. با خود گفت، یعنی چه؟ مقصود چیست؟
🔻اینکه از واضحات است، مگر ممکن است که آدمی محبوبی داشته باشد آن هم عزیزترین محبوبها و با او بدی بکند؟! بدی که نمیکند بماند، مال و جان و هستی خود را نیز در پای او ریخته و فدا میکند. از طرف دیگر باخود اندیشید که شخصیت گوینده جمله را نباید از نظر دور داشت، گوینده این جمله ابوذر است. ابوذر، لقمان امت است و عقلی حکیمانه دارد، چارهای نیست، باید از خودش توضیح بخواهم.
🔻 مجددا نامهای به ابوذر نوشت و توضیح خواست. ابوذر در جواب نوشت: مقصودم از محبوبترین و عزیزترین افراد در نزد تو همان خودت هستی. مقصودم شخص دیگری نیست. تو خودت را از همه مردم بیشتر دوست میداری.
🔻 اینکه گفتم با محبوبترین عزیزانت دشمنی نکن، یعنی با خودت خصمانه رفتار نکن. مگر نمیدانی هر خلاف و گناهی که انسان مرتکب میشود، مستقیماً صدمهاش بر خودش وارد میشود و ضررش دامن خودش را میگیرد.
📚 داستان راستان، ج1، 143.
🌐 https://btid.org
📎 #ابوذر
📎 #نصیحت
📎 #فرهنگ_اسلامی
📎 #اعتقادات
@banketolidat
💠 تعبیر یک خواب
🟢 خوابی که دیده بود، او را سخت به وحشت انداخته بود. هر لحظه تعبیرهای وحشتناکی به نظرش میرسید. هراسان آمد به حضور امام صادق علیهالسلام و گفت: خوابی دیدهام و میخواهم برایم تعبیرش کنید. خواب دیدم مثل اینکه یک شبح چوبین، یا یک آدم چوبین، بر یک اسب چوبین سوار است و شمشیری در دست دارد و آن شمشیر را در فضا حرکت میدهد. من از مشاهده آن بینهایت به وحشت افتادم و اکنون میخواهم شما تعبیر این خواب مرا بگویید.
🔻 امام علیهالسلام: حتما یک شخص معینی است که مالی دارد و تو در این فکری که به هر وسیله شده مال او را از چنگش بربایی. از خدایی که تو را آفریده و تو را میمیراند، بترس و از این تصمیم منصرف شو!
🔻 مرد: حقا که عالم حقیقی تو هستی و علم را از معدن آن به دست آوردهای. اعتراف میکنم که چنین فکری در سر من بود. یکی از همسایگانم مزرعهای دارد و چون احتیاج به پول پیدا کرده، میخواهد بفروشد و فعلا غیر از من مشتری دیگری ندارد. من این روزها همهاش در این فکرم که از احتیاج او استفاده کنم و با پول اندکی آن مزرعه را از چنگش بیرون بیاورم.
📚 کافی، اسلامیه، ج8، ص293 با تصرف.
🌐 https://btid.org
📎 #حرام
📎 #کلاه_برداری
📎 #فرهنگ_اسلامی
📎 #اعتقادات
@banketolidat
🌹 امام صادق عليه السلام:
🔸ما مِن رَجُلٍ تَكَبَّرَ أو تَجَبَّرَ إلاّ لِذِلَّةٍ وَجَدَها في نَفسِهِ
🔹هيچ مردى نيست كه تكبّر يا گردنفرازى كند، مگر به خاطر ذلّتى كه آن را در خويش مى يابد
📖 الكافی جلد 2 صفحه 312
📎 #سبک_زندگی
📎 #حدیث
@banketolidat
💢بخشش
💠ببخش تا امير باشى. نبخش تا بخيل باشى. نگير تا نظير باشى. اگر از ديگران چيزى نگرفتى تو هم مانند آنان هستى و كمبودى ندارى.
📚نكتههاى ناب اخلاقى، ص: ۸۲
📎 #بخشش
📎 #امیر
📎 #بخیل
@banketolidat
💢عبادت وشیطنت
💠عبادت باشيطنت جمع مىشود، اما عبوديت با شيطنت جمع نمىشود. لذا شيطان هم عبادت كرد و هم شيطنت.
📚نكتههاى ناب اخلاقى، ص: ۸۲
📎 #عبادت
📎 #شیطنت
📎 #شیطان
@banketolidat
💢دمدمی مزاج
💠افراد دمدمی مزاج، احساسات و رفتارهای متناقضی دارند. آنها نمیتوانند خلق و خوی ثابتی داشته باشند و به سرعت از یک حالت احساسی به حالت دیگری تغییر میکنند.
📚نكتههاى ناب اخلاقى، ص: ۸۳
📎 #دمدمی_مزاج
📎 #احساسات
📎 #رفتار
@banketolidat
💠 کار بد از تو بدتر است
🟢 به دستور منصور، صندوق بیتالمال را باز کرده بودند و به هرکس از آن چیزی میدادند. شقرانی یکی از کسانی بود که برای دریافت سهمی از بیتالمال آمده بود، ولی چون کسی او را نمیشناخت، وسیلهای پیدا نمیکرد تا سهمی برای خود بگیرد. شقرانی را به اعتبار اینکه یکی از اجدادش برده بوده و رسول خدا (ص) او را آزاد کرده بود، مولی رسول الله میگفتند، یعنی آزادشده رسول خدا (ص). این به نوبه خود افتخار و انتسابی برای شقرانی محسوب میشد و از این نظر خود را وابسته به خاندان رسالت میدانست.
🔻 در این بین که چشمهای شقرانی نگران آشنا و وسیلهای بود تا سهمی برای خودش از بیتالمال بگیرد، امام صادق علیهالسلام را دید، رفت جلو و حاجت خویش را گفت.
🔻 امام رفت و طولی نکشید که سهمی برای شقرانی گرفته و با خود آورد. همینکه آن را به دست شقرانی داد، بالحنی ملاطفتآمیز این جمله را به وی گفت: کار خوب از هر کسی خوب است، ولی از تو به واسطه انتسابی که با ما داری و تو را وابسته به خاندان رسالت میدانند، خوبتر است و کار بد از هرکس بد است، ولی از تو به خاطر همین انتساب زشتتر است. امام صادق این جمله را فرمود و گذشت.
🔻 شقرانی با شنیدن این جمله دانست که امام از سِرِّ او، یعنی شرابخواریاش، آگاه است و از اینکه امام با اینکه میدانست او شرابخوار است، به او محبت کرد و در ضمن محبت او را متوجه عیبش نمود، خیلی پیش وجدان خویش شرمسار گشت.
📚 داستان راستان، ج1، 173.
🌐 https://btid.org
📎 #گناه
📎 #شراب
📎 #اعتقادات
@banketolidat