هدایت شده از 🌈روش تدریس و کلاسداری🌈
نور ایمان:
🌹خاطره من از کلاس انشا....
دیروز درکلاس انشا به یک موردشگفت آور برخوردکردم راستش من درانشا نویسی چندان قوی نیستم اما انشایی که دیروز با علاقه نوشتم متوجه موضوعی شدم
که هرکسی می تواندبا برخورداری از اراده وتمرکز به استعدادهای درونش پی ببرد...
انشای زنجیره ای برای تقویت حافظه...
معلم به ماگفت بچه ها با کلماتی که پای تخته می نویسم یک انشای طنزآمیز زنجیره ای بنویسید کلمات نسبت به هم بی ربطند اما هنر شما این است که کلمات را بهم ربط داده وداستانی بسازید
قبل از نوشتن باید نکاتی که درس میدهم رعایت کنید:
۱_ اغراق آمیزباشد
۲_رنگ آمیزی آن غیر طبیعی باشد مثل پلنگ صورتی_
۳_ریتم دار باشدمانندمرحله به مرحله حروف الفبا
۴-خودتون راداخل آن نقش ببینیدیعنی احساستان رادر آن دخیل کنید...
۵-خنده دار باشد
۶-ازعناصر حافظه حسی درآن باشدمانند بویایی...
۷-هر کلمه بیش از یک باربیشتر تکرار نشود
عینک
غلتک گازوئیلی
فواره
قایق چوبی
کدوتنبل
گلاب
لوله
مربای پوست پرتقال
نامه
وزغ
هندوانه ویوز پلنگ ایرانی
.
مشغول خواندن داستانی درباره آرزوهای جادویی بودم که یکهو چشمم به عینک بابام افتاد آن را بر چشمم زدم به خود گفتم شاید این یکی دنیای منو تغییر دهد. به طرف خیابان راه افتادم... به اولین تابلویی که رسیدم در شگفت شدم !مطب یه چشم پزشکی بود که روی تابلو نوشته بود(لیزر با غلتک گازوئیلی)... کنجکاو شدم..به داخل مطب رفتم صحنه عجیبی بود..! فواره ای دروسط مطب عینک های بیماران راکارواش می کرد.وبه درون یک قایق چوبی که شبیه کدوتنبل بودمی انداخت
مشامم از بوی عطر گل وگلاب پرشده بودچشمم افتاد به منشی دکتر دیدم با لوله ی خودکارش مربای پوست پرتقال رابهم میزند وبه عنوان دارو به بیماران می دهد. درهمین وقت صدای زنگ مطب به صدا درآمد همه صورت ها به طرف در خیره شد ناگهان مشاهده کردم وزغ نامه رسان همراه دوستش هندوانه باربر بسته های لنزچشمی را درحالیکه روی سرشان حمل می کردندبه طرف منشی میرفتند آنهارا روی میز گذاشتند آقای دکتر از اتاقش بیرون آمدولنزاولین بیمار راتحویل گرفت ومنشی اسم بیمار روصدا زد
بعد از چند دقیقه یوز پلنگ ایرانی با چشمانی آبی و درخشان ازاتاق دکتر بیرون آمدمن که از دیدن چشمان زیبایش مبهوت مانده بودم باعجله بلند شدم وفریاد کنان به طرف منشی دویدم وگفتم یک نوبت هم به من بدهید....
این نمونه انشاها برای تقویت حافظه درکلاس کار می شود...
✅شما هم درکلاس بااین واژه ها کارکنید
ذرت مکزیکی،روباه،زنبوروحشی،ژله انار،شیپور،صابون،ضبط صوت،طوطی،ظرف پلاستیکی،به ترتیب داستان کوتاه طنز بنویسید
ذرت مکزیکی بالباس زرد زیبایش وباقیافه ای متکبرانه باروباه احوال پرسی میکرد که زنبور وحشی ازروی حسادت نیشش زد وافتاد توژله انار......بقیه اش راادامه دهید.
┄┅┅✶🍃🌻🍃✶┅┅┄
🌸🍃
کانال روش تدریس ما👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2282356995C04c4695ed3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کاردستی هواپیما با بطری آب معدنی
کاردستی آسان
35.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بازی امروزمون😍😍😍😍
افزایش دقت و تمرکز
هماهنگی چشم و دست
سرعت العمل
کودکستان غیر دولتی نور ♡نورا
استان اصفهان شهرستان نطنز
پنج شنبه که می شود
ثانیه هایمان سخت بوی دلتنگی می دهد
و عده ای از عزیزانمان
آن طرف
چشم به راه هدیه ای تا آرام بگیرند
با فاتحه و صلواتی هوایشان را داشته باشیم
و برای ظهور آقا امام زمان(عج)دعا کنیم🙏🙏
هدایت شده از 🌈روش تدریس و کلاسداری🌈
تمرینات تقویت #حافظه_شنیداری کودکان :
1- #سه کلمه برای کودک بیان کنید وازوی بخواهید پس ازاینکه هرسه کلمه راگفتید،آنهارا #بازگوکند.سپس #چهار کلمه و به همین ترتیب #پیش بروید تا مطابق رشد سنی و طبیعت خویش از حافظه شنوایی برخوردار شود.
2- یک #جمله برای کودک بگو.یید واز او بخواهیدآن را #تکرار کند.سپس #دو جمله بگویید تا آنها را تکرار کند و به همین ترتیب پیش بروید تا توانایی وی به حد #هنجار وطبیعی برسد.
3- تمرینات 1و2 راانجام دهید،اما این بار دانش آموز #ترتیب گفتن کلمات راهم حتما #رعایت کند.دراین صورت توانایی #توالی شنوایی او نیز تقویت خواهد شد.
4- چند دانش آموز را #کنار هم بنشانیدواز آنها بخواهید این بازی را ترتیب دهند. نفراول #یک کلمه بگوید، نفر #دوم همان کلمه را تکرار و کلمه دیگری که مناسب است به آن #اضافه کند، نفر #سوم دوکلمه قبلی رابگوید وکلمه دیگری را که مناسب است به آن #اضافه کند و به همین ترتیب پیش رود.
به عنوان #مثال نفراول: من،نفردوم: من در،نفرسوم :من درحیاط….
5- همان بازی را #ترتیب دهیداما این باربه جای استفاده از یک کلمه ،دانش آموزان از یک #جمله استفاده کنند. به عنوان مثال نفراول:من درحیاط مدرسه بازی کردم. نفردوم:من درحیاط مدرسه بازی کردم وبعد به کلاس رفتم. نفر سوم:…..
6- به کودک چند #دستور بدهید واز وی بخواهید آن دستورات را به #ترتیب اجرا کند.این تمرین علاوه بر #حافظه شنوایی، توانایی (حرکتی-شنوایی) و نیز(توالی شنیداری ) را با هم #تقویت می کند.
7-یک #کلمه بیان کنید وپس از 30ثانیه ازاوبخواهید آن را #تکرارکند. در تمرینهای بعد پس از گذشت چند ثانیه ازاو بخواهیدکه کلمه یا کلمات گفته شده رابگوید. این تمرین را آنقدر ادامه دهید تابتواند در #حدود 30 ثانیه شئ رادر حافظه کوتاه مدت خویش نگه دارد.
8-ابتدا برای او #قصه های بسیار کوتاه بگویید، سپس داستانهای بلندتر بگویید وبعد از او بخواهید قصه های شما را #بازگو کند وسرانجام خودش قصه بسازد.
9-ازاوبخواهید #اشیای پیرامونش را نشان داده و #نام ببرد.
10-کودک رایاری دهید تاتعدادی #عدد یا #لغات ساده را به خاطر بسپارد.
💥 انجام تمرینات فوق منجر به بهبود #دیکته و #خواندن می شود.
┄┅┅✶🍃🌻🍃✶┅┅┄
🌸🍃
کانال روش تدریسمون👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2282356995C04c4695ed3
6.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تلفیق ورزش و بازی
انجام بازی ویدیو
پایه چهارم / پنجم / ششم
سلام و درود بی کران خدمت همه ی معلمان ،روانشناسان،اولیا و دانش آموزان عزیز
امیدوارم هفته ی خوبی رو پشت سر گذاشته باشید و تشکر میکنم از عزیزانی که ویدیوهاشونو برام ارسال کردند،من پیام هاشونو باز نکردم چون تعدادشون زیاد بود و به ترتیب و در طی روزهای اینده ویدیوهاشون داخل کانال قرار میگیره.
اگر مطلبی دارید که فکر میکنید دیگران هم میتونند استفاده کنند اینجا برام بفرستید👇👇👇
@moallemyaar
از اونجایی که به ارزشیابی دی ماه نزدیک میشیم؛بهتره چند تا ازمون مداد کاغذی از دانش آموزان بگیریم،ما نمونه سوالات و کاربرگ های زیادی داخل کانال گذاشتیم و میتونید استفاده کنید.
همچنین فیلم های تدریس درس به درس هم داخل کانال هست.
همچنین فردا روز جمعه قراره براتون کلی کاربرگ ریاضی بزارم تا استفاده کنید.
ممنون از دعاهای خیری که برام تو پی وی میفرستید❤️امیدوارم تونسته باشم تا اینجای سال تحصیلی کنار شما و مشکلات و خواسته های شما عزیزان باشم🌸🌺
نظرات و پیشنهاداتتونو برام ارسال کنید🙏
#ترکیب_اضافی_وصفی
💥💥ترکیب اضافی شامل دو اسم است:
"اسم + اسم" که به کلمه ی اول مضاف و به کلمه ی دوم مضاف الیه گفته می شود.
شگفتی های آفرینش، فرزندان شهدا ، کتاب او
ترکیب اسم و ضمیر نیز اضافی هست مانند:دختر من ، لباس تو
روشهای تشخیص ترکیبهای وصفی و اضافی
1⃣ کسره ی بین دو کلمه را برداشته و به جای آن کاما و در پایان ترکیب "است" میگذاریم که تبدیل به جمله میشود حالا اگر جمله مفهوم داشت ترکیب وصفی هست در غیر این صورت اضافی می باشد.
مانند:
درخت بزرگ:این درخت ، بزرگ است. چون جمله با مفهوم است ، بنابراین ترکیب "درخت بزرگ" ترکیب وصفی هست.
نظر طبیب: این نظر، طبیب است. چون جمله نامفهوم است، بنابراین ترکیب"نظر طبیب"ترکیبی اضافی است.
2⃣ دومین روش تشخیص
در موصوف و صفت معمولا می توانیم بعد از صفت،"تر و یا ترین" اضافه می کنیم اما در مضاف و مضاف الیه ،نمی توانیم به دنبال مضاف الیه "تر یا ترین"اضافه کنیم.
مانند:
قلب پاک=قلب پاک تر
کلاس درس ⬅️کلاس درس تر❌
چون به درس،"تر" اضافه نمی شود ، پس ترکیب اضافی هست.
3⃣ سومین روش
در موصوف و صفت معمولا بعد از موصوف می توانیم"ی و یا ای" اضافه کنیم.مانند:
گل زیبا= گلی زیبا
اما بین مضاف و مضاف الیه نمی توانیم "ی و ای" اضافه کنیم.
بازار شهر=بازاری شهر❌ چون معنی نمی دهد پس ترکیب اضافی هست.
4⃣ چهارمین روش
در موصوف و صفت معمولا می توانیم واژه های "بسیار و خیلی " بین موصوف و صفت بیاوریم اما در مضاف و مضاف الیه نمی توانیم.
مانند:
پسر توانا=پسر بسیار توانا⬅️ترکیب وصفی
مادر امیر=مادر بسیار امیر❌ ترکیب اضافی
5⃣ پنجمین روش
در موصوف و صفت ،هیچ وقت صفت جمع بسته نمی شود و همیشه مفرد است.
گل زیبا=گل زیباها❌
در مضاف و مضاف الیه،معمولا مضاف الیه و یا هر دو کلمه جمع بسته می شوند.
در باغ=درهای باغ
در باغ=در باغ ها
6⃣ ششمین روش
اگر جای دو کلمه را عوض کنیم و در انتهای آنها"دارد"بگذاریم و جمله ی معناداری ساخته شود،آن ترکیب اضافی است و اگر معنا ندهد، ترکیب وصفی است.
آب گوارا= گوارا، آب دارد.❌ ترکیب وصفی
پدر او=او، پدر دارد. چون معنی دارد، پس ترکیب اضافی است.
نکته مهم✅
گاهی در مضاف و مضاف الیه هم،نمی توانیم مضاف الیه را جمع ببندیم. مانند:
عید نوروز⬅️ نوروزها❌
شهر شیراز⬅️ شیرازها❌
نکته مهم✅
اگر در ترکیبی واژه ی دوم جمع باشد، این ترکیب، دیگر موصوف و صفت نیست.مانند:
باغچه اطفال
خانواده ی شهدا
خانه ی دیگران
نکته مهم✅
برای تشخیص دقیق موصوف و صفت از مضاف و مضاف الیه، بهتر است از چندین روش استفاده کنیم تا تشخیص دقیق تر باشد.
نکته مهم✅
گاهی اوقات چند ترکیب با همدیگر و پشت سر هم می آیند. مانند:
شهر زیبای شیراز
شهر زیبا=ترکیب وصفی
شهرشیراز=ترکیب اضافی
نکته مهم✅
بعضی مواقع در ترکیب اضافی به جای مضاف الیه(اسم دوم) ضمیر پیوسته می آید. مانند:
مادرم⬅️ مادر من=ترکیب اضافی