بسْم اللّٰه الرَّحْمٰن الرَّحیم
#تفسیر_قرآن_جلسه_۸۴
سوره اعراف، آیه ۱۲۷
وَ قَالَ الْمَلَأُ مِن قَوْمِ فِرْعَوْنَ أَتَذَرُ مُوسَىٰ وَ قَوْمَهُ لِيُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ وَ يَذَرَكَ وَ آلِهَتَكَ ۚ قَالَ سَنُقَتِّلُ أَبْنَاءَهُمْ وَ نَسْتَحْيِي نِسَاءَهُمْ وَ إِنَّا فَوْقَهُمْ قَاهِرُونَ
و اشراف قوم فرعون
(به او) گفتند: «آیاموسى وقومش را رها مى کنى که در زمین فساد کنند، و تو و خدایانت را رها سازد؟!» گفت: «بزودى پسرانشان را مى کشیم، و زنانشان را (براى خدمت کارى) زنده نگه مى داریم. و ما بر آنها کاملاً مسلّطیم.»
#تفسیر_آیه:
برخورد فرعون با قوم موسى(علیه السلام)
در این آیات، صحنه دیگرى از گفتگوى فرعون و اطرافیانش پیرامون وضع موسى(علیه السلام) آمده است، و از قرائنى که در خود آیه است، چنین برمى آید که محتواى این آیات مربوط به مدتى پس از جریان مبارزه موسى با ساحران است.
در نخستین آیه مى فرماید: جمعیت اشراف و اطرافیان فرعون به عنوان اعتراض به او گفتند: آیا موسى و بنى اسرائیل را به حال خود رها مى کنى که در زمین فساد کنند، و تو و خدایانت را رها سازند؟!
از این تعبیر، به خوبى استفاده مى شود که: فرعون بعد از شکست در برابر موسى (علیه السلام) مدتى او و بنى اسرائیل را آزاد گذارد (البته آزاد نسبى)، آنها نیز بى کار ننشستند و به تبلیغ آئین موسى(علیه السلام) پرداختند تا آنجا که قوم فرعون از نفوذ و پیشرفت آنها بیمناک شدند، و نزد فرعون آمده او را به شدتِ عمل در برابر موسى و بنى اسرائیل تشویق کردند.
آیا این دوران آزادى نسبى، به خاطر ترس و وحشتى بود که در دل فرعون از معجزه کوبنده موسى(علیه السلام) به وجود آمد؟
و یا اختلافى بود که میان مردم مصر و حتى قبطیان درباره موسى(علیه السلام) و آئین او پیدا شده بود، و جمعى به او تمایل پیدا کرده بودند، و فرعون مشاهده مى کرد، نمى تواند در چنین شرائطى دست به کار شود و شدت عمل به خرج دهد؟
هر دو احتمال به ذهن نزدیک است و ممکن است هر دو توأماً چنین اثرى در فکر فرعون گذارده باشد.
به هر حال، فرعون با اخطار اطرافیان، تشویق به شدت عمل در برابر بنى اسرائیل شد و در پاسخ هواخواهانش چنین گفت: به زودى پسران آنها را به قتل مى رسانیم و نابود مى کنیم و زنانشان را (براى خدمت) زنده مى گذاریم، و ما بر آنها تسلط کامل داریم.
آنچه با ظاهر آیه موافق تر است این است که: فرعون هم، براى خود، بت ها و معبودها و خدایانى داشت، اگر چه با توجه به آیه ۲۴ سوره نازعات : أَنَا رَبُّکُمُ الأَعْلى و آیه ۳۸ سوره قصص : ما عَلِمْتُ لَکُمْ مِنْ إِله غَیْری معلوم مى شود که مردم مصر بزرگ ترین خدایشان فرعون بوده.
و یا حداقل او خود را بزرگ ترین معبود مردم مصر مى دانست و معبودى براى آنها در ردیف خودش قائل بود.
اما با این حال او براى خویش معبودهائى انتخاب کرده بود که آنها را پرستش مى کرد.
نکته دیگر این که: فرعون در اینجا دست به یک مبارزه ریشه دار و عمیق مى زند و تصمیم بر کارى مى گیرد که در آینده به کلّى قدرت بنى اسرائیل را در هم بشکند و آن این که: مردان جنگى و مبارز را با کشتن فرزندان بنى اسرائیل ریشه کن سازد، و تنها زنان و دختران را براى کنیزى و خدمتکارى باقى بگذارد.
و این آئین هر استعمار نو و کهنه اى است، که افراد مثبت و فعال را از میان برمى دارند، و یا روح مردانگى و شهامت را با وسائل گوناگون در آنها مى کشند و افراد غیر فعال را زنده نگه مى دارند.
البته این احتمال نیز هست که: فرعون مى خواسته است این سخن به گوش بنى اسرائیل برسد و از دو جهت روحیه آنها در هم شکسته شود:
یکى از نظر کشته شدن پسران و مردان آینده.
و دیگرى از نظر این که نوامیسشان به چنگال دشمن خواهد افتاد.
در هر حال با جمله إِنّا فَوْقَهُمْ قاهِرُونَ مى خواهد وحشت و اضطراب را از دل پیروان خود بردارد و به آنها اطلاع دهد که کاملاً بر اوضاع مسلط است!
اما این که چرا فرعون تصمیم به قتل موسى(علیه السلام) نگرفت و تنها نقشه نابود کردن فرزندان بنى اسرائیل را کشید؟!
پاسخ باید توجه داشت:
از آیات سوره مؤمن به خوبى استفاده مى شود که: فرعون در آغاز، تصمیم بر قتل موسى داشت ولى اندرزهاى توأم با تهدید مؤمن آل فرعون، و این که اقدام به قتل موسى ممکن است، خطرناک واقع شود، یعنى او به راستى از طرف خدا باشد و آنچه را از مجازات هاى الهى مى گوید، انجام پذیرد، به قدر کافى در فکر و روح فرعون اثر گذاشت.
به علاوه بعد از جریان پیروزى موسى بر ساحران، این خبر در همه جا منعکس گردید، و در مورد طرفدارى و مخالفت با موسى(علیه السلام) در میان مردم مصر اختلاف افتاد.
شاید فرعون از این بیم داشت که: اگر بخواهد تصمیم حادّى بر ضد موسى(علیه السلام)
بگیرد با واکنش شدیدى که از طرف مردمى که تحت تأثیر او واقع شده اند، روبرو گردد، به این جهات از تصمیم بر قتل موسى(علیه السلام) منصرف گردید.
✍تهیه و تنظیم: عاشوری
۲۴ ژانویه، ۹.۳۶ روایت صعصعه راجع به امیر ۴ بهمن.mp3
14.69M
باسلام و احترام وعرض تبریک میلاد خجسته وپر برکت مولی الموحدین
، امیرالمومنین علیه السلام ، در این جلسه فضایل وجایگاه امیرالمومنین امام علی علیه السلام را از زبان خود حضرت تقدیم حضورتان
می کنیم.التماس دعا
15.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شستشوی حرم مولا امیرالمومنین در آستانه ی ولادتشون😍🥰
ببینید و لذت ببرید😚
الهی زیارت نجف به زودی روزی همگیمون بشه🙏🙏
14.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
باباعلیِ
نفر اول دنیا علیِ
🌱 ذکر علی عباده
🌿 ختم ذکر شریف #یاعلی
❤️ تا ولادت مولا علی(علیه السلام)
🌼 به نیت تعجیل در فرج مولا
🌺 به نیابت از تمامی شهدا
AUD-20220505-WA0018.mp3
8.4M
بریم نجف
روزی همه شما خوبان ان شاءالله
صلےاللّٰهعلیڪیااباعبداللّٰه💔🥀
•┈┈••••✾• 🌸 •✾•••┈┈•
#شب_جمعه_کربلا
#راه_قدس_از_کربلا_میگذرد
🚩#کاروان_زیارتی_دموع_الزهراء
@karewan_noor_karbla
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یه کار قشنگ از شهرداری شیراز!
واقعاً نمیدونم در وصف این زیبایی چی بگم:)))
"سید هادی ریسر"
@twiita
10.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹 مفهوم گذشت یعنی #پدر‼️
#دکتر_سعید_عزیزی
✅کانال رسمی دکتر سعید عزیز