❓دهه شصتیها: نسل سوخته یا خام؟ (2/2)
آقای حکومت! دهه شصتیها را دریاب که اگر قرار است تحولی رقم بخورد و اهدافت محقق شود به دست همین نسل است؛ نسلی که موجودیتت با آنها گره خورده است. این نسل است که با تمام وجود به پای آرمانها و اهداف و عملکرد تو مانده. نسل جدید، پست مدرن است و بیش از آنکه به فکر جامعه سازی و تمدن سازی باشد به فکر فردیت خود است. اگر بقای جامعه برایمان مهم است باید دهه شصتیها را پل ارتباطی بین نسلی قرار دهیم البته بشرطها و شروطها که مهمترین آنها بازتعریف دقیق و جدیدی از هویت تمدنی است.
دهه شصتیها نسلی بودند که به صورت افراطی مطیع جامعه بودند و تلاش داشتند به درد جامعه بخورند. جامعه زدگی افراطی در آن نسل منجر به تفریط نسل جدید شد؛ نسلی فردگرا و تقریباً بدون آرمان اجتماعی و تمدنی. دهه شصت را با آرمان تمدن سازی و جامعه سازی اسیر ساختارهای رسمیکردیم و اجازه بروز خلاقیت و آزادی ساختاری را از آنها گرفتیم. و حال سؤال اینجاست که حاکمیت چرا تصور میکرد با اسیر کردن یک نسل در ساختارهای خشک علمی فرهنگی و تمدنی میتواند تمدنی متفاوت رقم بزند؟ تمدن سازی آنهم از جنسی متفاوت به خلاقیت نیاز دارد اما تمامی ساختارهای علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به ثبات و عدم تحول دعوت میکرد!
خب از سیاست برگردیم به تحلیل اجتماعی خودمان. دهه شصت گرچه دهه شیرینی و نشاط و امید بود اما در ادامه آن حیرت و سردرگمی هویتی نیز بود. دهه شصت دهه سرمستی و شور و نشاط بود اما به سرعت برق و باد رفت؛ آدامسی بود که شیرینیاش رفته و پلاستیکش مانده!
دهه شصتیها جوانی نکردند و جوانی خود را به پای آرزوهای خانواده و جامعه فدا کردند. درس خواندند و خواندند و خواندند و ساختارهای رسمی هر چه گفت پذیرفتند. اجازه خلاقیت و تفکر و آزادی فکر و عمل نداشتند. برای پخته شدن جوانی کردن لازم است. جوانی کردن یعنی آزاد بودن برای تجربه کردن و آموختن آن چیزی که انسان به آن علاقه دارد. ساختارهای خشک علمی و اجتماعی این امکان را به نسل قبل نداد و همین شد عامل خام ماندن. روشن است نسلی که تمام مسیر موفقیتش از کنکور و نظام آموزشی بگذرد نسل خلاق و آزاد و پختهای نیست.
علیرغم هیاهوهای گسترده، جامعه و نظامهای آموزشی رسمی و غیررسمی چیز بهدردبخوری به دهه شصتیها ندادند. یک دهه شصتی به عقب که نگاه میکند میبیند علیرغم تلاش و امید زیاد دستش خالی است و میزان انتظارات با دادهها و واقعیات نمیخواند؛ این همان خامی همراه با سوختگی است. از یک سو گرمای امید و هیجان زیاد و آرزوهای بلند او را سوزانده و از سوی دیگر سردی واقعیت او را خام نگه داشته.
دهه شصتیهای عزیز!
هیچ کس به فکر من و شما نیست. بخواهید یا نخواهید بار مسئولیت روی دوش ماست. باید برای فهم هویت خود و جامعه تلاش کنیم. باید زمانه را بشناسیم...
@baqeriali_ir
یادداشتهای علی باقری
❓دهه شصتیها: نسل سوخته یا خام؟ (2/2) آقای حکومت! دهه شصتیها را دریاب که اگر قرار است تحولی رقم بخ
دهه شصت و قبل و بعد!
قبل شصتی ها انقلاب کردند و با نگاه ساده تصور می کردند با در دست گرفتن حکومت کن فیکون می کنند. چون کلا عمیق تفکر نمی کنند لذا حیرت هم ندارند!
دهه شصتیها با دغدغه انقلاب تربیت شدند اما تفکرات و عقاید قبلی ها را خام می دیدند. دنبال تفکرات عمیق تر بودند اما هنوز به عمق مسئله نرسیده اند لذا حیران و سرگردان اند چون هنوز مسئله حل نشده دارند.
بعدیها هم که خیلی مسئله و دغدغه ندارند لذا حیرت هم ندارند!!
خلاصه که دهه شصتیها مظلومند مظلوم!
@baqeriali_ir
مردمی سازی دولت هم اصطلاح و شعار قشنگی است که تا مدتها ما را مشغول خود خواهد کرد!
آقای جمهوری اسلامی! کی قرار است بفهمی که با این شعارها و طرحهای گرد که سر و ته مشخصی ندارد نه میشود تحول ایجاد کرد نه مملکتداری.
چرا عبرت نمیگیرید از گذشته؟ هر چقدر خصوصیسازیتان جواب داد این هم جواب میدهد.
مملکت را کردهاید صحنه آزمون و خطا. تحول خوب است اما تحولی که مبنا داشته باشد و همه چیز آن شفاف و روشن باشد. مردمی کردن دولت دقیقا یعنی چه؟ اربعین را مثال میزنید به عنوان الگو؟! آخر اربعین چه دخلی به حکمرانی مدرن دارد؟
خدا رحم کند به ملک و مملکت از این حکمرانی خام و آشفته.
#مردمی_سازی #تمدن_اسلامی #الگوی_ایرانی_اسلامی_پیشرفت
اندیشکده تصریف برگزار می کند؛
😍 دوره جامع و استثنائی برای نخبگان و فعالان علم و فرهنگ
⏰ زمانه شناسی از منظر اسلام و مدرنیته
💡با زبان ساده اما دقیق
👨🏫با تدریس استاد علی باقری
جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی زیر پیام بدهید
@ahlaadmin
🌸احلیٰ؛ رسم بهشت🌸
https://eitaa.com/joinchat/2437480544C33728f104d
هدایت شده از یادداشتهای علی باقری
1.12M
🎼 توضیحات کامل استاد باقری در مورد دوره آموزشی #زمانه_شناسی
🌸احلیٰ؛ رسم بهشت🌸
https://eitaa.com/joinchat/2437480544C33728f104d
هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
آیت الله میرباقری.mp3
10.49M
🎧 سخنرانی آیتالله میرباقری در دانشگاه فرهنگیان (افتتاحیه اولین دوره تمدن نوین اسلامی و نظام فکری)، ۱۴۰۲/۸/۲۱
◀️ اگر از میدان تقابل و درگیری همهجانبۀ جهانی بین غرب فرهنگی (تجدّد) با ادیان الهی، به سلامت عبور کنیم، به پیشرفت متناسب با خودمان دست خواهیم یافت.
◀️ حوادثی که امروز در منطقه و جهان (در فلسطین و اوکراین و...) جریان دارد، نظم جهانی را برای دهههای آینده شکل خواهد داد و کشور ما و جبهه مقاومت هم انشاءالله نقش جدی در آن ایفا خواهند کرد. آموزش و تربیت کودکان و نوجوانان و دانشآموزان، باید متناسب با این تحولات مهم جهانی و در تراز تمدن نوین اسلامی انجام گیرد.
☑️ @mirbaqeri_ir
انتخابات مجلس صحنه تلاشهای گسترده برای گرفتن مسئولیت است و ما چقدر تشنه خدمتیم و نه شیفته قدرت. مسئول در جمهوری اسلامی کسی است که باید پاسخگوی سوالات و مسائل مختلف انقلاب اسلامی باشد. مسئولیت پست و مقام نیست بلکه تکلیف و باری است بر دوش افراد لذا کسانی باید در وادی مسئولیت قدم گذارند که عالم به مسائل و راه حل آنها باشند.
داشتن سابقه اجرایی و یا مدرک دانشگاهی و یا قدرت لابیگری و یا قدرت سخنوری هیچ یک از ویژگیهای یک نماینده مؤثر و کارآمد نیست. نماینده مجلس باید اندیشمندی باشد جامع نگر که هم با اسلام تمدنی آشنا باشد و هم با غرب تمدنی. نماینده باید زمانه شناس باشد و افق نگاهش نه نوک بینی که دوردستها باشد. آشفتگی امروز نتیجه جهل تمدنی ماست و راه خروج از آن هم بینش تمدنی است. باید مسئولان جمهوری اسلامی به ویژه نمایندگان مجلس از تخصص زدگی های رایج فراتر رفته و نظام کارشناسی جدیدی تعریف کنند. تحقق این امر سخت و صعب و دشوار است اما هیچ چاره دیگری ندارد.
جهل تمدنی، مسئله اصلی و بنیادین جمهوری اسلامی است که حدود بیست سال پیش به آن پی بردم که البته تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب بر این مسئله در قالب عناوین مختلف همچون تحول علوم انسانی، تحول حوزه، تحول نظام آموزشی، الگوی پیشرفت و غیره نیز گواه این آشفتگی و جهل تمدنی است. سالهای سال در موضوعات مختلف راهبردی و تمدنی پژوهشهای عمیق و جامع انجام داده ام و اکنون به پشتوانه این پژوهشها قصد دارم که به تدریج پاسخگوی مسائل مختلف جامعه باشم ان شاالله.
طرح عمومی مباحث را همزمان با انتخابات مجلس قرار دادم تا بهتر دیده و شنیده شود. اکنون ناکارآمدی مسئولان این شائبه را پدید آورده که اسلام در عرصه حکمرانی و تمدن سازی حرف جدی برای گفتن ندارد و این یک مسئله بزرگ برای هر مؤمن و مسلمانی است که باید برای پاسخ دقیق و جامع به آن شب و روز نشناسد. ناکارآمدی مسئولان، اسلام را بدنام خواهد کرد و ما وظیفه داریم لااقل در مقام نظر و نظریه، تبیین دقیق و متقن از اسلام و تمدن و زمانه و علم و پیشرفت و کارآمدی داشته باشیم. این دغدغه اصلی من از ابتدای جوانی بوده و اکنون نیز بر مبنای همین دغدغه وارد وادی انتخابات شده ام.
فارغ از نتیجه انتخابات و به دور از هوچی گریهای مرسوم در انتخابات بنا دارم قوت تمدنی اسلام را در حد وسع تشریح کنم. بر همین مبنا اسیر بازی های مرسوم سیاست زدگان نخواهم شد اما تمام آنها را به چالش خواهم کشید تا بدانند که مسئولیت گرفتن در حکومتی که به نام اسلام تشکیل شده نه ذوق و شوق دارد و نه سر و دست شکستن برا رسیدن به آن، بلکه مسئولیت، تکلیفی است صرفا بر عهده اهل علم. رقابت به معنای مصطلح در این وادی را بی معنی می دانم. اگر قرار است رقابتی باشد مناظره علمی است و تمام. حاکمیت گفتمان علم که محقق شود هر آنچه رقم بخود خیر است زیرا به وظیفه خود عمل کرده ایم.
@baqeriali_ir
2/2
در این قانون اصلا به مسائل اساسی که ریشه در تمدن، فرهنگ و سبک زندگی مدرن دارد توجه نشده لذا این قانون حکم مُسَکن را دارد. مثلا چرا به مسئله ساختار نظام آموزشی که سبب افزایش سن ازدواج می شود توجهی نشده؟ چرا به مسئله ضعف جسمی زوجین که باعث ناباروری یا تولد فرزندان ضعیف و بیمار می شود توجهی نشده؟ آیا تابه حال از خودتان پرسیده اید که چرا مادران قدیم ده شکم می زاییدند و آخ هم نمیگفتند اما مادران امروز پس از دو سه زایمان، له می شوند؟ آیا اینها برای شما مسئله بوده یا هدف شما صرفا افزایش کمّی جمعیت است بدون توجه به کیفیت آن؟ اصلا فکر کردهاید که چرا موضوع جمعیت و خانواده به جایی رسیده که قانون می خواهد؟؟ علاوه بر این نواقص راهبردی مواد مختلف آن نیز به صورت جزئی قابل نقد است که به دلیل جلوگیری از اطاله مطلب ذکر نمیگردد.
سه)
بررسی برنامه هفتم توسعه، که البته هنوز ادامه دارد، یکی از بزنگاههایی است که سطح تفکر راهبردی نمایندگان را مشخص می کند. مقام معظم رهبری سالهاست که از مسئولین مختلف به ویژه مجلس مطالبه کرده اند که به جای برنامه توسعه برنامه پیشرفت ایرانی اسلامی بنویسند . چرا مجلس انقلابی این مسئله بنیادین را جدی نگرفته؟ لااقل تا وقت باقی است اسم برنامه را از برنامه توسعه به برنامه پیشرفت تغیر دهید که بدانیم این مطالبه رهبری به گوشتان خورده!
آیا نحوه سندنویسی طی سالهای گذشته را آسیب شناسی کرده اید که چرا بخش زیادی از اهداف اسناد توسعه قبلی محقق نشده؟ آیا به این پرسش اساسی پاسخ داده اید که طرح کلان حکمرانی ما چیست و چرا علی رغم تجربه چهل و اندی ساله هنوز در مدیریت مسائل تکراری مانداه ایم و به گونه ای عمل می کنیم که گویا این مسائل تازه اند؟ محور اصلی توسعه در برنامه چیست و اگر قرار باشد رکن اصلی توسعه که تمامی اهداف روی آن سوار می شوند را بیان کنید چه می گویید؟ بدترین و سطحی ترین نوع برنامه نویسی را در گذشته داشته ایم و هنوز آن را تکرار می کنیم و تصور می کنیم با کم و زیاد کردن اهداف خرد و یا تغییر در بودجه ها می توان توسعه و پیشرفت را رقم زد.
جناب آقای راستینه!
شما به عنوان یک نماینده انقلابی باید پاسخ دهید که چرا این مسائل بنیادین را در مجلس مطرح نکردهاید؟ شمایی که درکی از این مسائل راهبردی ندارید آیا تکرار نمایندگی خود را خیانت به انقلاب و مردم نمی دانید؟ البته باید از از زحمات شما طی این دوره تشکر کرد اما تکرار نمایندگی شما و امثال شما چیزی جز خسارت برای انقلاب و کشور و استان ندارد.
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
علی باقری کاکلکی
آبان 1402
@baqeriali_ir
بسمهتعالی
1/2
نقد عملکرد جناب آقای احمد راستینه نماینده مجلس
برادر گرامی جناب آقای راستینه؛ نماینده محترم مجلس شورای اسلامی
در انتخابات سال 1398 با تکیه بر حمایت و آرای جوانان انقلابی وارد مجلس شدید و قرار بود کارآمدی جوان انقلابی را به نمایش بگذارید. اما عملکرد جنابعالی با وعدههای دادهشده و انتظاراتی که ایجاد کردید تطابق ندارد. در ادامه، عملکرد شما نقد و بررسی و سؤالاتی نیز مطرح میگردد که امید است پاسخگو باشید، گرچه سابقه شما نشان میدهد تمایل چندانی به ورود در مسائل راهبردی و فکری ندارید همانگونه که دو درخواست مکتوب و چند درخواست شفاهی بنده برای برگزاری جلسه و ارائه طرحهای راهبردی را بدون پاسخ گذاشتید. قبلاً که پاسخگو نبودید انشاءالله با نزدیک شدن به انتخابات برای حفظ ظاهر هم که شده پاسخگویی نسبت به عملکرد خود و اتنقادات را، همچون تلاش مجدّانه در افتتاح پروژه های سازمانها و ادارات استان، جدی بگیرید!
عملکرد شما به سه قسمت اصلی تقسیم می شود و باقی فعالیتهایتان چندان جدی و موثر نبوده لذا بررسی هم نمی شود.
1. پیگیری امور اجرایی استان
2. پیگیری طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» با همراهی تعدادی از نمایندگان
3. بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه که نگاه راهبردی شما را روشن می کند
یک)
بخش عمده کارنامه شما به مورد اول یعنی پیگیری مطالبات خرد استان اختصاص دارد که نشان میدهد فهم درستی از جایگاه و وظیفه نماینده مجلس ندارید. مجلس جایگاه قانونگذاری است نه لابیگری و یا پیگیری مسائل خرد اجرایی استان. نماینده باید به فکر حوزه انتخابیه هم باشد اما نه با پیگیری امور اجرایی خرد بلکه با ریختن طرح کلانی که جریان کلی استان را تغییر دهد که شما چنین طرحی نداشتید و اساسا شناختی از مفهوم راهبرد و اهمیت آن ندارید (ان شاالله در برنامه های خود که به تدریج ارائه خواهم داد طرح راهبردی استان و وظیفه نماینده نسبت به آن را کاملا شرح می دهم).
دو)
اصل توجه به مسئله «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» که توسط مقام معظم رهبری مطرح گردید خوب بوده اما با قانونگذاری ضعیف که ناشی از درک ناقص و سطحی از مسئله است کارآمدی طرح زیر سوال است. نکته اصلی این است که بدانیم قانونگذاری در موضوعات فرهنگی و علمی متفاوت از سایر موضوعات است. فرهنگ را نمی شود با قانون اداره کرد. حتی اگر سخت ترین قوانین فرهنگی هم وضع شود تا زمانی که صورت فرهنگ به خود نگیرد اثرگذار نیست لذا قوانین فرهنگی در اصل باید نوعی سیاستگذاری باشند، سیاستی رسمی که بسترساز تحولات فرهنگی مطلوب باشد. بنابراین قوانین فرهنگی در اصل باید بسترسازی کنند.
برای تحقق بسترسازی، باید علم لازم هم دربطن قانون یا پیوست آن وجود داشته باشد در غیر این صورت قانون تبدیل به یک قانون خشک کمّی می شود که با روح کیفی بودن فرهنگ در تضاد است و یا صرفا به مطالبه ای تبدیل می شود که هیچ مبنا و کیفیت مشخصی ندارد. پیوستهای علمی باید باشد تا روح جاری در قوانین فرهنگی مشخص و به صورت شفاف به متولیان تفهیم شود. اساسا اینکه یک موضوع فرهنگی نیازمند قانون شده به دلیل خالی بودن دست نهادهای فرهنگی است. پشتوانه فرهنگ، علم است لذا باید به کمک علم دست نهادهای فرهنگی را پر کرد. ضعف اصلی طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» همین است.
این طرح دارای چهار بخش اصلی به این ترتیب است: 1. بخش اقتصادی 2. بخش فرهنگی 3.بخش پزشکی و بهداشتی 4. بخش متفرقه.
روح خشک حاکم بر این قانون نشان میدهد تحلیل و تعلیل دقیقی از موضوع ازدواج و خانواده صورت نگرفته. بخش اقتصادی شامل چند مشوق خرد اقتصادی است که در سطح کلان اثر جدی روی خانواده ندارد. بخش فرهنگی هم که مطالبه از نهادهای فرهنگی است و روشن است که با مطالبه گری چیزی تغییر نمی کند. در بخش پزشکی و بهداشت مواردی وجود دارد که نوعی دستور به نهاد علم در آن دیده می شود. آیا با قانون مجلس دستورالعملهای پزشکی که ریشه در نهاد علم دارد تغییر میکند و اگر تغییر کند آیا این تلقی ایجاد نمی شود که با زور قانون به مخالفت علم رفتهاید؟؟
@baqeriali_ir
تبیین آرمانهای تمدنی انقلاب_۲۰۲۳_۱۱_۲۲_۱۵_۰۰_۵۰_۳۵۵.mp3
36.2M
🎼 جلسه اول دوره آموزشی زمانه شناسی
🔸با تدریس استاد علی باقری
📝 موضوع: تبیین آرمانهای انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/baqeriali_ir
یادداشتهای علی باقری
🎼 جلسه اول دوره آموزشی زمانه شناسی 🔸با تدریس استاد علی باقری 📝 موضوع: تبیین آرمانهای انقلاب اسلا
📖 چکیده ای مختصر از جلسه اول:
🟨 دنیای امروز دنیایی کاملا پیچیده و متفاوت از تمام اعصار است لذا شناخت آن هم برای مردم ضروری است هم مسئولان.
🟨 انقلاب اسلامی از پدیده های اصلی عصر حاضر است که برخلاف جریان تمدن غرب ادعاهای متفاوتی مطرح کرده لذا شناخت زمانه را با شناخت انقلاب آغاز می کنم.
🟨 طبق بیانات امام خمینی و رهبر معظم انقلاب، انقلاب اسلامی در اصل یک انقلاب تمدنی است نه انقلاب سیاسی لذا آنهایی که انقلاب را به مبارزه سیاسی صرف با غرب تقلیل می دهند خائن به انقلابند. تحقق اقتصاد اسلامی، علم دینی، طب بومی و ... از اهداف اصلی انقلاب است.
🟨 چون هدف انقلاب تمدن سازی است مسئولین انقلاب در سطوح کلان از رؤسای قوا گرفه تا وزرا و وکلا باید نگاه تمدنی داشته باشند در غیر این صورت شایستگی گرفتن مسئولیت در انقلاب را ندارند.
🟨 دو جریان و دو نوع تفکر انقلابی داریم. یک جریان انقلابی ضعیف که به دلیل ضعف خود تمایل به مطرح شدن شعارهای اصیل و آرمانهای بلند انقلاب ندارد و صرفا به دنبال حفظ وضعیت موجود و حفظ قدرت است و جریان دیگر که به دنبال طرح آرمانهای اصیل انقلاب و پاسخ دادن به آنهاست.
🟨 طبق بیانات امام خمینی چون حکومت به نام اسلام تشکیل شده لذا هر مسئولی پایش را کج گذاشت همه باید بازخواست کنند چون آبروی اسلام در میان است و اگر عملکرد انقلاب منجر به ناامیدی فقرا شود انفجاری حاصل می شود که قابل کنترل نیست.
مسئولان کلان مملکت باید پاسخگوی شعارهای انقلاب باشد نه صرفا استفاده کننده از مزایای انقلاب. نماینده مجلس باید به عنوان مسئول در انقلاب اسلامی پاسخگوی وعده های مختلف انقلاب اسلامی به ویژه در بعد تمدنی باشد، آیا نمایندگان مجلس اینگونه اند؟
https://eitaa.com/baqeriali_ir