eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.6هزار دنبال‌کننده
14.5هزار عکس
5.6هزار ویدیو
122 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5960557979915780174.mp3
4.59M
پاسخ سوال ۱۰۷۷ درباره حجاب وعکس پروفایل و........
سوال ۱۰۷۸ گذاشتن عکس پروفایل چه اشکالی داره؟ یا اینکه عکس از یه خانم محجبه که میذاره مشکلش چیه؟ این نمی تونه تبلیغی برای حجاب باشه؟ اون خانومی که میاد تو صدا و سیما سخنرانی می کنه در مورد حجاب آیا ازش عکس نمی گیرن؟ فیلم برداری نمی شه؟ هر انسانی باید هویتش مشخص باشه. زن محجبه باید با یک هویت و چهره ی مشخص بتونه تو جامعه حرفشو بزنه نه با عکس گل و... متاسفانه یک عده ادم بدون تفکر و اعتقادات شون جامعه رو برای بانوان محجبه تنگ کرده اند. کانال《 براهین 》پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی👈 @barahin
پاسخ سوال ۱۰۷۸ گاهی مسائل را تنها از نگاه شرعی نباید نگریست بلکه عرف نیز موضوعیت دارد  ازنظر شرعی آنچه در سوال فوق می تواند مهم باشد دو نکته است: الف: رعایت حجاب واجب است. ب: هرعملی که مفسده ای در پی داشته باشد باید از آن اجتناب نمود.  گذاشتن عکس با حجاب قطعا مورد اول را خارج می کند، اما در صورتی که مورد دوم یعنی در پی داشتن مفسده را نتواند رد کند درصورت ثبوت این محذور قطعا اجتناب لازم هست  ازنگاه عرفی باید دید که عرف آیا می پذیرد که بانویی تصویر خود را ولو با حجاب در پروفایل خود بگذارد یا خیر؟ظاهرا از نگاه عرفی چندان قابل توجیه نیست.  زنان پیامبر را خداوند به عنوان الگوی رعایت حجاب معرفی فرمود اگرچه اموری را بر آنها واجب کرد که بر سایر زنان رعایتش واجب نیست اما می توان مطلوبیت آن را استنباط کرد. ازجمله امرِ قَرْنَ فی بُیُوتِکُنّ که پرده نشینی را به جهت حفظ شأن نبی برای زنان پیامبر الزامی نمود مگر در ضرورت. این می تواند به عنوان الگو مطرح باشد که خوب است زنان مگر به هنگام ضرورت خود را در معرض نگاه دیگران قرار ندهند. البته نکاتی نیز قابل تامل است اما فی الجمله لحاظ آن خالی از وجه نیست.  قیاس تصویر پروفایل با تلویزیون قیاس مع الفارق است چون در آنجا برنامه ای اجرا می شود و تمام، اما در اینجا ثابت هست و هر لحظه در معرض نگاه اجنبی که بعید نیست گاهی مصداق استتباع مفسده نیزباشد. کانال《 براهین 》پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی👈 @barahin
برخی از خواهرانی که به لفظ عامیانه با حجاب و چادری هستند، اصلا متوجه نیستند که فضای مجازی هم مثل دنیایی که در آن نفس می کشند می شود هم گناه کرد و باعث به گناه شد و هم ثواب کرد و هم باعث ثواب بردن شد. این دسته از خواهران ! شبکه های مجازی مثل فیس بوک و گوگل پلاس تا شبکه های وطنی مثل هم میهن و کلوب وافسران و... را با عرض معذرت با قاب عکس دیوار اتاق شخصی خانه شان اشتباه گرفته اند!!! این دسته از خواهران نمی دانند چه می کنند و از آن طرف ادعای دینداری و با حجاب بودن و یحتمل قریب به یقین ادعای عفیف بودن می کنند ! این دسته از خواهران (دقت کنید! دارم از لفظ خواهر استفاده می کنم و منظورم هر خانمی نیست)  عکس آواتار یا همان پروفایل و صفحه شخصی شان را با آلبوم عکس شان اشتباه گرفته اند. خواهر من ! شاید من نوعی !!! نتوانم در حضور شما و به صورت حضوری ! از زیبایی که خداوند به شما داده و حجاب داشته تان !!! استفاده کنم ! ولی با گذاشتن عکستان در اینترنت ! آیا امثال من و بدتر و بهتر از من ! نمی توانند روزی 1000 بار از چهره ی شما فیض ببرند ؟ آیا نمی توانند در مورد دماغ ! و دهن و احتمالا حجم بدنتان در ذهن آشفته بازار خود ، مبتلا به گناه شوند...؟ لطفا برای خود آب باریکه و راه فرار درست نکنید ! منظور بنده دخترانی که از توهم انسانیتشان خارج شده اند و به یقین فکر می کنند می توانند مثل حیوانات برهنه باشند نیست ! منظور من شماها هستید که فکر می کنید عکس با حجاب خود را اگر در اینترنت و شبکه های مجازی بگذارید ، کار خاصی نکرده اید ! انصافا لایک شدن مطالب شما با ارزش تر است و یا عفیف ماندتان ؟ لطفا نگویید اگر عکسی از خودمان نگذاریم به عنوان یک اکانت فیک (جعلی) در بین دیگران شناخته می شویم که انصافا اعتقادی غلط و بدون دلیلی است ! آیا من نمی توانم خودم را به عنوان کس دیگری جا بزنم و یک عکسی تهیه کنم که اگر شما در کل موتور های جستجو به دنبال آن بگردید نتوانید پیدا کنید ! فکر می کنید اکانتی که ساختم واقعی است ؟ شما چرا براحتی با ادله ی سبک و بدون پشتوانه ، به صرف این که اکانت شما شخصی به حساب شود و واقعی ! عکس خود را در نمایش هزاران چشم در روز قرار می دهید ! ولی یک لحظه حاضر نیستید که کسی در خیابان به شما به مدت یک دقیقه زل بزند ؟؟؟ چند نفر از شما خواهران محجه حاضر هستید یک نفر مثل بنده که با شما در شرع اسلام، نامحرم هستم ، یک ساعت تمام به چهره و ایضا کل جسمتان زل بزنم و شما عکس العملی نداشته باشید ؟ برخی ها از خواهران  هم که مثلا می خواهند از قصه فرار کنند و به عبارتی وجدان خودشان را راحت نمایند تصویر کودکی شان را می گذارند و امان از قوه خیال مردان.... چند نفر از برادران و پدارن شما حاضر هستند که به ناموس خودشان چنین نگاه های مسمومی شود ؟ نمی دانم ! شاید برخی هایتان نه ! شاید برخی هاااا ! به دنبال همسر بگردند ! ولی این راهش نیست ! که عکس خودتان را و تاریخ دقیق تولد و ایضا شهر محل سکونتان را در اینترنت مسموم بگذارید تا بختتان باز شود ... این راهش نیست! بیچاره پسرهایی که دنبال همسر می گردند ! حالا به غیر از آدرس محل سکونت دختر خانم ! و فامیل ها و دوستان و محل مدرسه و دانشگاه طرف ! باید در اینترنت به دنبال این باشند که آیا فرد مورد نظرشان! در شبکه های مجازی و وبلاگ ها و انجمن های مجازی سایت ها ! اکانتی دارد که.... برخی ها هم که پایشان را فراتر گذاشته و چهره ی بزک کرده شان را می گذارند! و از آن طرف تند تند مطالب مذهبی پست می کنند !وقتی بهشان می گویید این چه عکسی است و این چه مطلبی ! می گویند چه ربطی دارد !!! برخی های دیگر هم لطف نموده اند و از آن طرف غش فرموده اند ! یکسری هایشان میایند تصاویر بازیگران خارجی و ایرانی جنس مونث می گذارند و یکسری هایشان هم تصاویر کارتونی مونث ! و دوباره همان بحث داغ تصویر سازی ذهنی و قوه خیال پسران... راستی ! برخی از برادران هم کمی در گذاشتن تصاویر شخصی از خودشان دقت کنند به جایی بر نمی خورد... وقتی ارزش ها مورد تمسخر قرار بگیرند، ارزشی ها هم بی ارزشی را در ظاهر نگه می دارند که مبادا همرنگ جماعت نشدنان باعث عدم آمار بازدید بالا و لایک گرفتن و... اثر منفی نگذارد. خدا بخیر کند ان شاالله... هر قدر که به ارزش هایتان سخت بگیرند، از ارزش هایتان حمایت کنید. باشد که عاقبت به خیر شویم. کانال《 براهین 》پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی👈 @barahin
خانم های محترم که میخوان تقوا رو رعایت بکنن و جلب توجه نکنند🗣 حجاب برای اینه که توجه نامحرم رو به خودتون جلب نکنید میگن با صدای بلند حرف نزنید، میگن کفشتون صدا نده، میگن زیادی عطر تند نزنید برای اینه که توجه نامحرم جلب نشه ❗️ تصویر یک خانم محجبه، اگه بیشتر از تصویر یک خانم بی حجاب باعث جلب توجه نامحرم نشه، کمتر از اون باعث جلب توجه نمیشه ❌ پس اگه رعایت تقوا ملاکه ؛ جلب توجه ممنوعه، چه باچادر، چه بی چادر خانم هایی که به بهانه گسترش عفت و حیا رو میارن به تصاویر پروفایل و عکس با چادر میزارن ؛ همینکه ممکنه پسرانی بیان پروفایلشون رو چک بکنند و نگاه بکنند و فکر و ذهنشون درگیرشون بشه، همین باید باعث شرم و خجالت بشه و این تصاویر رو در معرض دید بقیه نزارن مرد است و چشمش ! پس مقابل چشمش جذابیت ظاهری قرار ندین که بعدا بهش اشکال بگیرین و بگین شما نگاه نکن ! کانال《 براهین 》پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی👈 @barahin
شبهه:۱۰۷۹ به آقایان بگید نگاه نکنند! چرا ما خانم ها رامحدود میکنید؟ کانال《 براهین 》پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی👈 @barahin
پاسخ شبهه:۱۰۷۹ مسئله حجاب زنان و کنترل نگاه در مرد دو مسئله مجزا هستند اساساً طرح این شبهه منطقی نیست. مسئله واجب بودن حجاب بر زنان و مسئله نگاه به نامحرم دو حکم جداگانه است که عدم رعایت یکی وجوب دیگری را نقض نمی کند، چنانکه حجاب سر، برای مردان واجب نیست اما این مجوزی نمی شود که زنان بتوانند آزادانه به مردان نگاه کنند بلکه زنان نیز به پرهیز از نگاه به نامحرم سفارش شده اند. در روایتی آمده است که مرد کوری از فاطمه زهراء (س) اجازه خواست که به خانه آن حضرت وارد شود. حضرت فاطمه (س) خود را از وی پوشانید. پیامبر (ص) با دیدن این منظره فرمودند: چرا خود را از او پوشاندی و حال آنکه او تو را نمی بیند. حضرت پاسخ دادند: اگر او مرا نمی بیند من که او را می بینم، و به علاوه شامه او بوی مرا استشمام می نماید. پیامبر (س) فرمودند: شهادت می دهم که تو پاره تن من هستی.(مستدرک الوسائل، ج۱۴، ص: ۲۹۰) بنابراین می توان گفت رعایت حدود پوشش برای زنان و مردان حکمی است که فواید و آثار خاص خود را دارد و از طرفی پرهیز ار نگاه به نامحرم نیز حکم جداگانه ای است که هم برای مردان و هم برای زنان الزام شرعی دارد. در شریعت اسلام انجام ندادن یک واجب شرعی توسط برخی، تکلیف مردم را برای انجام احکام شرعی دیگر ساقط نمی کند. هم زن ها و هم مردها نگاه نکنند در دین اسلام هم زنان و هم مردان باید حدود پوشش مخصوص به خود را رعایت کنند و هم از نگاه به نامحرم پرهیز نمایند. همواره در دین اسلام، اهمیت رعایت حجاب در زنان و لزوم پرهیز از نگاه مفسده انگیز در مردان به یک اندازه مورد تأکید قرار گرفته است. احادیث و روایات بشارت و انذار در مورد این دو مسئله نشان می دهد که نمی توان یکی را از نظر اهمیت بر دیگری ارحج دانست. لذا هیچ کس نمی تواند در این مورد بهانه جویی کند که چرا فقط من به رعایت چیزی مکلفم و دیگران آزادند. کانال《 براهین 》پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی👈 @barahin
سوال ۱۰۸۰ چه جوریه کشوری که بالاترین مبلغ صدقه در دنیا را دارد، آمار بیشترین بلاهای طبیعی (سیل، زلزله، کرونا و...) و تصادف جهان را دارد؟ مگه صدقه برای رفع بلا نبود؟! فکر کنم صندوق ها خرابه مسئولین رسیدگی کنند لطفن ... یا اینکه مسئولین خرابن! صندوق ها رسیدگی کنین لطفا!!!😕 کانال《 براهین 》پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی👈 @barahin
پاسخ سوال ۱۰۸۰ سلام در روایات برای دفع بلا از انسان راه‌های متعددی بیان شده است؛ مانند صدقه، خواند آیة الکرسی و ... .[1] اما باید توجه داشت که دنیا جایگاهی برای آزمایش انسان‌ها بوده و نیز بسیاری از مجازات‌ها نیز در همین دنیا رخ خواهد داد؛ از این‌رو صدقه و امثال آن، اگرچه عوامل قوی بازدارنده‌ای در ارتباط با بسیاری از بلاها هستند و آن دسته از مصیبت‌ها و گرفتاری‌هایی را برطرف می‌کنند که دچار شدن به آن به صورت قطعی از طرف خداوند مهر تأیید نخورده و هنوز در فضای (محو و اثبات) است، اما ضمانت صد درصدی وجود ندارد که فرد با دادن صدقه دچار هیچ گرفتاری نشود؛ زیرا برخی از گناهان باعث نزول بلا و مصیبت بر انسان می‌شود؛ به عنوان نمونه، یک کاسب نمی‌تواند در یک روز به ده‌ها نفر ظلم کرده و در حق مشتریانش اجحاف کند [2]، و یا شخصی صله رحم را ترک کند،[3] ولی فردای آن‌روز تنها با خواندن آیة‌ الکرسی و پرداختن مقداری صدقه خود را ایمن از هر مکافاتی بداند. هم‌چنین، افراد تصور کنند که با دادن صدقه دیگر به هیچ وجه در معرض آزمایش و امتحان الهی قرار نخواهند گرفت! به عبارتی انسان‌ها دارای سرنوشت و اجل معلق و قطعی می‌باشند[4] و با صدقه و دعا، می‌توان اجل و سرنوشت معلق را تغییر داده و یا آن را به تأخیر انداخت، اما اجل و سرنوشت حتمی که در «ام الکتاب» مکتوم شده است، قابل تغییر نیست.   [1]. «صدقه و دفع نزول بلا»، «استفاده از حرز برای از بردن ترس و چشم زخم»، «نقش دعا در دفع بلاها»، ؛ «رابطه میان صله رحم و افزایش عمر»، ؛ «خواندن آیات قرآن برای رفع خطر در سفرها»،؛ «شرایط و راه‌های استجابت دعا»، . [2]. «حق الناس و طلب بخشش»، ؛ «حق الناس در نگاه روایات»، . [3]. «گناهان باعث دریده شدن پرده های عصمت، نزول بلا، عدم استجابت دعا و...»، ؛ «اهمیت و جایگاه صله رحم و نکوهش قطع رحم با خویشاوندان»، ؛ «زیادی نعمت و عمر با شکرگزاری و صله ‌رحم»، . [4]. «مرگ و تأخیر آن»، 97؛ «اجل مسمی و اجل معلق»، کانال《 براهین 》پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی👈 @barahin
پاسخ سوال وشبهه ۱۰۸۰ ◆پاسخ شایعه ۱۰۸۰   1. بشر، همه سنت ها و قانون های آفرینش را نمی ‏شناسد و اگر چیزی بر ضد آگاهی خود ببیند ، می ‏پندارد مطلقا بر خلاف قانون و سنت است . 2. امام رضا (ع) : 《هر گاه خدا چیزی را بخواهد عقل های بندگان را از آنها سلب می‏ کند و حکم‏ خود را اجرا می‏ کند و خواسته خود را به پایان می‏ رساند. همین که حکم خود را اجرا کرد عقل هر صاحب عقل را به او برمی‏ گرداند، آنگاه او مرتب می‏ گوید: چگونه شد که این کار شد؟ از کجا این کار صورت گرفت؟》 تحف العقول صفحه 442 3. زلزله ،سیل و.....از حوادث طبیعی هست ،که در تمام کشورهای دنیا اتفاق می افتد .وافرادی هم که صدقه پرداخت میکنند رفع بلا از خود وخانواده خود میکنند ، اما در باره رانندگی وتصادفات هر حادثه که پیش می‏ آید مورد قضا و تقدیر الهی است. اگر آدمی در معرض خطر قرار گیرد یا خود به آن دامن زند و آسیب ببیند، قضای خدا و اگر از خطر بگریزد و نجات پیدا کند تقدیر خداست. 4. پس در صورتی که فردی با رانندگی پر خطر، استفاده از وسیله معیوب و ... اسباب سانحه و تصادف را ایجاد کند، منافاتی با دادن صدقه توسط او ندارد بلکه  اعمالی چون دعا ، صدقه و ... که جهت رفع بلایا توصیه شده اند برای پیشگیری از این امور در مواردی هستند که انسان شخصا شرایط بروز بلا را ایجاد ننماید !  5. در تصادفات جاده ای عوامل مختلفی دخیل هستند که مهترین آن عدم رعایت قوانین توسط رانندگان بوده و لازم است ضمن توکل به خداوند و دعا و صدقه ، از نقش موثر خود در برخی امور عالم که تاثیر مستقیم در سرنوشت ما دارند غافل نشویم !  6. صحیح است که متاسفانه تلفات جاده ای در ایران آمار بالایی دارد ، اما  رتبه کشورمان در این زمینه در دنیا پنجم است ، نه اول .  کانال《 براهین 》پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی👈 @barahin
شبهه ۱۰۸۱ دل آدم باید پاک باشه!ظاهر مهم نیست !
پاسخ شبهه:۱۰۸۱ اگر بپذیریم که با داشتن دل پاک و عشق به خدا می توانیم برخی اعمال را انجام ندهیم، پس اعتبار همه اعمال دینی ساقط می شود زیرا هر کس می تواند این توجیه را در مورد هر حکمی از دین که باب میلش نیست بکار ببرد، مثلا” بگوید: «من نماز نمی خونم، روزه هم نمی گیرم اما خدا خودش می دونه دلم پاکه و عاشقش هستم. خدا خودش می دونه من چقدر دوسش دارم اما من نمی تونم به پسرعموم دست ندم.» خداوند در آیه ۱۵۰ سوره نساء می فرماید: إِنَّ الَّذینَ یَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یُریدُونَ أَنْ یُفَرِّقُوا بَیْنَ اللَّهِ وَ رُسُلِهِ وَ یَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ وَ یُریدُونَ أَنْ یَتَّخِذُوا بَیْنَ ذلِکَ سَبیلاً «کسانى که خدا و پیامبران او را انکار مى کنند، و مى خواهند میان خدا و پیامبرانش تبعیض قائل شوند، و مى گویند: به بعضى ایمان مى آوریم، و بعضى را انکار مى کنیم» و مى خواهند در میان این دو، راهى براى خود انتخاب کنند…» از کوزه همان برون تراود که در اوست اگر یک فرد ایمان واقعی داشته باشد، باید عمل او نیز نشان دهد که این فرد به خداوند و دستورات او ایمان دارد یا نه. در هیچ جایی از دین اشاره نشده است که ظاهر یک مؤمن اهمیتی ندارد و مهم ایمان او در قلب و دل است بلکه بر عکس در روایات توصیه های بیشماری در خصوص ویژگی های پوشش یک مسلمان آمده است. یک انسان صادق نمی تواند ادعا کند با اعتقاد است اما در ظاهر طور دیگری جلوه کند، و او توقع داشته باشد که دیگران از روی علم غیب، باطن او را بینند و بر اساس ظاهرش از او شناخت پیدا نکنند. ضرب المثل قدیمی می گوید؛ از کوزه همان برون تراود که در اوست. فرض کنید همسرتان شما را دوست دارد و به شما ابراز عشق هم کرده است در جایی اورا می بینید که با زنان دیگر گرم شوخی و خنده است، وقتی به او اعتراض می کنید در جواب می گوید: من قلبا” تو را دوست دارم فقط در ظاهر با این خانم ها شوخی می کنم اما در دلم هر لحظه به یاد تو هستم. آیا این توجیه قابل قبول است؟ آیا ظاهر رفتار ما می تواند با باطن عمل ما ارتباطی نداشته باشد؟ وقتی برخی زنان و دختران در جامعه با پوشش های زننده رفت و آمد می کنند بطوریکه نه تنها نگاه های مردان بلکه حتی نگاه های زنان نیز به سمت آن ها خیره می شود، چگونه می توان پذیرفت که این زنان، زنان با ایمان و دل پاکی هستند؟ کانال براهین پاسخگویی به شبهات @barahin 👈👈👈
کانال《 براهین 》پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی👈 @barahin
سوال ۱۰۸۲ ۱_چرا از بین ۱۴معصوم فقط حیدر(ع) امیرالمومنین است؟ ۲_ چرا ایشان را «امیرالمومنات» نمی خوانند کانال《 براهین 》پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی👈 @barahin
پاسخ سوال ۱۰۸۲ سلام علیکم در زبان عربی «امیر» به معنی فرمانده، سلطان و رهبر است. بعد از اسلام، کسانی را که از سوی رسول خدا صلی الله علیه و آله و خلفا به فرماندهی ماموریت‌های جنگی منصوب می‌شدند «امیر» می‌نامیدند. اما عنوان «امیرالمومنین» به معنی خلیفه و فرمانده کل قوای اسلام و پیشوای مومنان است.به اعتقاد علمای شیعه، «امیرالمومنین» عنوانی است که خدای تعالی به امام علی بن ابی طالب علیه السلام داده و هیچ کس دیگر، چه قبل و چه بعد از او، برازنده این لقب نیست. اما در مورد اینکه چرا ایشان را «امیرالمومنات» نمی خوانند، باید گفت این مسئله به ادبیات و آداب سخن گفتن مردم باز می گردد. در غالب ملل دنیا رسم بر آن است که القاب مردان را به صورت مذکر به کار می برند و از به کار بردن الفاظ مونث پس از آن اجتناب می ورزند. این ویژگی گاه حتی به القاب زنان نیز سرایت داده می شود. به عنوان نمونه یکی از القاب زنان پیامبر خدا صلى الله علیه و آله واژه «ام المومنین» به معنای مادر مومنین می باشد در حالی که عبارت ام المومنات در مورد آنان اصلا به کار نرفته است. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》 👈 @barahin
کانال《 براهین 》پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی👈 @barahin
سلام. (شبهه) ۱۰۸۳ چرا در سوره رعد آیه ۲۷ خداوند به پیامبر فرمود که به کافران بگوید خدا هر که را خواهد گمراه و هرکه را خواهد هدایت می‌کند. مگه گمراه شدن انسان دست خودش نیست . یعنی کسانی‌که گمراه شده اند خدا خواسته است. مگر می‌شود که خداوند کسی را هم گمراه کند؟ آیا این خارج از عدالت خداوند نیست؟
پاسخ شبهه ۱۰۸۳ سلام علیکم بله، در آیات بسیاری تأکید و تصریح شده که او هر که را بخواهد هدایت می‌کند و هر که را بخواهد گمراه می‌کند، مانند: «أَفَمَن زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَنًا فَإِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي مَن يَشَاءُ فَلَا تَذْهَبْ نَفْسُكَ عَلَيْهِمْ حَسَرَاتٍ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا يَصْنَعُونَ» (فاطر، 8) ترجمه: آيا آن كس كه زشتى كردارش براى او آراسته شده و آن را زيبا مى‏بيند [مانند مؤمن نيكوكار است] خداست كه هر كه را بخواهد بى‏راه مى‏گذارد و هر كه را بخواهد هدايت مى‏كند پس مبادا به سبب حسرت‌ها[ى گوناگون] بر آنان جانت [از كف] برود قطعاً خدا به آنچه مى‏كنند داناست. الف – اخیراً باب شده که آخر هر سؤالی می‌پرسند: «آیا این با عدل خدا منافات یا مغایرت ندارد؟»؛ خب باید دقت شود که این سؤال یعنی چه؟ آیا مخلوق، کار منافی با عدلی پیدا کرده که خدا از آن خبر نداشته است؟ یا می‌خواهد بگوید: خدا هم مثل این خدایان روی زمین (العیاذ بالله) ظلم می‌کند؟! [چرا که نقطه مقابل عدل، همان ظلم است].  پس ابتدا باید دقت شود که هیچ امر خداوند متعال (قول و فعل او)، با عدلش منافات ندارد و اساساً هیچ یک از صفات الهی با یک دیگر منافات یا تضاد یا تناقض ندارد، چرا که مرکب نیست، و همه صفات عین ذات هستند و او منزه (سبحان) از هر گونه نقص و کاستی و نیستی و فنا و ... می‌باشد.  عدل یعنی قرار دادن علیمانه و حکیمانه هر چیزی در جای خودش؛ پس اگر در نظام آفرینش و ربوبیت آن، عدل نباشد و ظلمی رخ دهد، کلّ عالم هستی فاسد (تباه) و نابود می‌گردد. از این رو، وقتی قوانین حاکم بر «هدایت» و قوانین حاکم بر «ضلالت» از سوی او وضع شده است، و ربوبیت (صاحب اختیاری و تربیت عالم) را به دیگران واگذار نکرده است، هر چیزی در جای خودش قرار دارد و از ناحیه‌ی او ظلمی نمی‌شود. « إِنَّ اللّهَ لاَ يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئًا وَلَكِنَّ النَّاسَ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ » (یونس، 44) ترجمه: خدا به هيچ وجه به مردم ستم نمى‏كند ليكن مردم خود بر خويشتن ستم مى‏كنند ب – «هدایت» یعنی رشد به سوی کمال، که کمال نیز حق تعالی می‌باشد. «ضلالت» نیز یعنی گمراهی، یا همان خروج از مسیر هدایت و دور شدن از رشد و کمال و حق تعالی. خب، حال دقت کنیم که چه کسی عالم هستی و انسان را با تمام ویژگی‌هایشان آفریده است؟ خدا – چه کسی قوانین حاکم بر اجزای این عالم را وضع کرده است؟ خدا – چه کسی عالم را ربوبیت می‌کند؟ خدا – چه کسی به انسان عقل، شعور، فطرت، پیامبر، امام و کتاب داده است و به او نیز اختیار داده است؟ خدا – بازگشت به سوی کیست؟ - خدا .... – پس آیا جز او کسی می‌تواند هدایت یا گمراه کند؟ یعنی هدایت تحت ربوبیت و قوانین اوست، گمراهی نیز تحت ربوبیت و قوانین اوست. ج – پس برای هدایتش، قوانینی وضع کرد، سبیل‌ها و صراطی قرار داد، دستورالعمل‌هایی صادر نمود، اسباب و وسایل و امکانات لازم [مثل عقل، وحی و امامت و نیز اختیار در انتخاب] را عطا نمود؛ و بالتبع اسباب، امکان و اختیار گمراهی را نیز او خلق و مقرر نمود، پس هدایت و گمراهی در چارچوب مشیت و حکومت اوست. د – اما، راه هدایت و راه گمراهی را در هاله‌ای از ابهام قرار نداد که مثلاً بگوید: من هر کس را خواستم هدایت می‌کنم و هر کس را خواستم گمراه می‌کنم و شما نیز نمی‌دانید که چه باید بکنید و چگونه هدایت یا گمراه می‌شوید؟ بلکه کاملاً تبینن نموده که چه کسانی مشمول هدایت قرار می‌گیرند و اگر انسان چنین و چنان کند، مشمول هدایت نخواهد شد، پس گمراه می‌شود. مثل این که معلمی بگوید: من درس می‌دهم، من شما را امتحان می‌کنم، نمره می‌دهم، من قبول می‌کنم و من رد می‌کنم. پس اگر درس خواندید قبول‌تان می‌کنم و اگر نخواندید، ردّتان می‌کنم. مثال قرآنی آن که خداوند متعال نیز تبیین و تعیین نمود و فرمود: خدا ظالمین را هدایت نمی‌کند: «والله لا يهدي القوم الظالمين». پس اگر کسی ظلم کرد، خدا هدایتش نمی‌کند و همین که هدایتش ننمود، گمراه می‌شود - همین که انسان کاری کرد که مشمول رحمت الهی واقع نشد و از دایره رحمت او خارج شد، مورد لعنت (دوری از رحمت) واقع می‌شود – همین که خدا را فراموش کرد، خودش را فراموش می‌کند – همین که دلش قسی شد، ظلم می‌کتد – همین که اهل معصیت شد، دعایش بالا نمی‌رود ...، و همین که خداوند منّان، آنی نظر لطف، کرم، رحمت و هدایتش را از کسی برگرداند، او گمراه می‌شود. به این می‌گویند: « يُضِلُّ مَن يَشَاءُ »، یعنی هر کس را بخواهد، گمراه می‌کند؛ و این عین عدل است که البته همیشه رحمتش به خلق را مسبوق می‌دارد.
پاسخ شبهه ۱۰۸۳ سلام علیکم تفسیر نور (محسن قرائتی) وَ يَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ مِنْ رَبِّهِ قُلْ إِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ أَنابَ «27» كفّار مى‌گويند: چرا از طرف پروردگارش معجزه‌اى (به دلخواه ما) بر او نازل نشده است؟ بگو: همانا خداوند هر كه را بخواهد (به حال خود رها و) گمراه مى‌كند و هر كس را كه به سوى او رو كرده و توبه نمايد، به سوى خويش هدايت مى‌نمايد. نکته ها هر پيامبرى براى اثبات ادعاى نبوّت خود، بايد نشانه‌اى از جانب خداوند داشته باشد كه آن را معجزه مى‌نامند، اين معجزه طبعاً در امور خاص و مشخصّى است، امّا افراد لجوج كه‌ جلد 4 - صفحه 353 قصدپذيرش حقّ را نداشتند، از پيامبر تقاضاى معجزه بر اساس هوس‌هاى خود مى‌كردند، در صورتى كه اگر لجاجت را كنار مى‌گذاشتند، قرآن، خود، بزرگترين معجزه است. گاهى آب و غذا براى افراد مريض مضرّ است، امّا اين ضرر نه از آن جهت كه در آب و غذا ضررى وجود دارد، بلكه بخاطر بيمارى اين افراد است. آرى! افرادى كه از نظر روحى مريض‌اند، مانند مريض جسمانى در پذيرش آيات ناب الهى دچار ناراحتى مى‌گردند، زيرا به محض مواجهه با حقّ، روح لجاجت در آنها تحريك شده و هدايت را پس مى‌زند و اين همان معناى‌ «يُضِلُّ» است. بحثى پيرامون هدايت و ضلالت‌: هدايت الهى دوگونه است: ابتدايى و تكميلى. هدايت ابتدايى در رابطه با همه مردم است، «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ» «1» امّا هدايت تكميلى نسبت به كسانى است كه هدايت عمومى اول را پذيرفته باشند. مثل معلمى كه در روزهاى اوّل درس، مطالب خود را يكسان و يكنواخت به همه شاگردان عرضه مى‌كند، امّا بعد از مدّتى براى محصلان كوشا، جدى و پركار خود، لطف بيشترى مبذول مى‌دارد. «وَ الَّذِينَ اهْتَدَوْا زادَهُمْ هُدىً» «2» امّا براستى براى افرادى كه قرآن درباره‌ى آنها مى‌فرمايد: «وَ ما تَأْتِيهِمْ مِنْ آيَةٍ مِنْ آياتِ رَبِّهِمْ إِلَّا كانُوا عَنْها مُعْرِضِينَ» «3» هيچ آيه‌اى از آيات الهى برايشان نازل نشد، مگر آنكه از آن اعراض كردند. «وَ لَوْ نَزَّلْنا عَلَيْكَ كِتاباً فِي قِرْطاسٍ فَلَمَسُوهُ بِأَيْدِيهِمْ لَقالَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هذا إِلَّا سِحْرٌ مُبِينٌ» «4» اگر ما كتاب را از آسمان در كاغذى فرو فرستيم و آنها با دست خودشان آن را لمس كنند، باز هم مى‌گويند سحر است. «وَ إِنْ يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لا يُؤْمِنُوا بِها» «5» اگر هر معجزه‌اى ببينند، ايمان نخواهند آورد. آيا جز برداشتن دست عنايت و زدن مهر ضلالت بر دلهايشان، چاره‌اى ديگر مى‌باشد؟! «1». انسان، 3. «2». محمّد، 17. «3». انعام، 4. «4». انعام، 7. «5». انعام، 25. جلد 4 - صفحه 354 در هر حال، خداوند، حكيم و عادل است و تمام كارها و خواست او از: «يَهْدِي مَنْ يَشاءُ»، «يُضِلُّ مَنْ يَشاءُ»، «يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ»، «يَغْفِرُ لِمَنْ يَشاءُ»، «يُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ»، «يَخْلُقُ ما يَشاءُ» همه بر اساس عدل و حكمت و لطف و عنايت تفسير مى‌گردد. يعنى اگر فرمود: «يَهْدِي مَنْ يَشاءُ»، چنين نيست كه بدون هيچ ضابطه و معيارى، هدايت را براى كسى خواسته باشد، بلكه چنانچه از آيات ديگر برمى‌آيد، يكجا ايمان را شرط هدايت مى‌شمارد و مى‌فرمايد: «وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ» «1» و در جاى ديگر، كسب رضايت و خشنودى حقّ را با پيمودن راه سلامت زمينه هدايت معرّفى مى‌فرمايد: «يَهْدِي بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ سُبُلَ السَّلامِ» «2» و يا اگر فرمود: «يُضِلُّ مَنْ يَشاءُ»، در آيه ديگر، اسراف و ترديد و شك را عامل اين اضلال مى‌داند. «يُضِلُّ اللَّهُ مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ مُرْتابٌ» «3» به هر صورت اگر دهانه ظرفى به طرف آسمان باشد، باران در او وارد مى‌شود، امّا اگر به طرف زمين قرار بگيرد، از نزولات آسمانى بهره‌اى نخواهد برد و اينچنين است انسانى‌كه دهانه روحش به جانب ماديّات باشد، بديهى است كه از باران معنويّت الهى بى‌نصيب خواهد بود. «اسْتَحَبُّوا الْحَياةَ الدُّنْيا عَلَى الْآخِرَةِ وَ أَنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ» «4» پیام ها 1- كفّار لجوج هر لحظه معجزه‌ى جديدى مى‌خواهند. مشكل در معجزه بيرونى نيست، بلكه در عناد درونى آنهاست. «لَوْ لا أُنْزِلَ عَلَيْهِ آيَةٌ» 2- سنّت الهى هدايت همه مردم است، «إِنَّ عَلَيْنا لَلْهُدى‌» «5» امّا اگر كسى راه كج را انتخاب كرد، خداوند كيفر او را، همان گمراهى قرار مى‌دهد. «يُضِلُّ مَنْ يَشاءُ» 3- خشوع در برابر حق، كليد هدايت است. «يَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ أَنابَ» 4- اگر چه هدايت مردم بدست خداست، ولى هدايت خداوند شامل كسانى مى‌شود كه در خود، آمادگى به وجود آورده باشند. «يَهْدِي إِلَيْهِ مَنْ أَنابَ» «1». تغابن، 11. «2». مائده، 16. «3». غافر، 34. «4». نحل، 107. «5». ليل، 12. تفسير نور(10جلدى)، ج‌4، ص: 355 منابع تفسیر نور، محسن قرائتی، 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سیاستمداران جهان درباره رهبر انقلاب چه می‌گویند؟ پوتین می گوید: «من مسیح را ندیده‌ام، اما تعاریف او را در انجیل شنیده و خوانده‌ام، من مسیح را در رهبری ایران دیدم». کوفی عنان : در ملاقات با (حضرت آیت‌الله العظمی) خامنه‌ای احساس کردم که کسی را مثل او ندیده‌ام. شخصیت معنوی ایشان چنان مرا گرفت که از خود پرسیدم چرا شخصیتی مثل من دبیر کل سازمان ملل باشد و از معنویات چیزی نداشته باشد! با دیدن آقای خامنه‌ای هم آن شخصیت‌هایی که مرا جلب کرده بودند فراموش کردم و تحت تأثیر شخصیت معنوی ایشان قرار گرفتم. من شخصیت‌های معنوی در دنیا زیاد دیده بودم، ولی هیچ‌یک، از مسائل سیاسی اطلاع نداشتند. با دیدن آقای خامنه‌ای قداست آن شخصیت‌های سیاسی از ذهن من پاک شد. من تعجب می‌کنم ایران با چنین شخصیتی چرا در بعضی جا‌ها می‌لنگد. بعید می‌دانم به سازمان ملل هم بروم شخصیت ایشان از ذهن من پاک شود سید حسن نصر الله دبیرکل حزب الله لبنان اظهار داشته: ما با شخصیتی عظیم و استثنایی روبه‌رو هستیم که بسیاری در میان امت، چیزی درباره او نمی‌دانند و کمتر کسی با این شخصیت آگاه هستند ما می دانیم که این رهبر در میان امت و حتی در ایران چقدر مظلوم است. حتی در بارزترین و روشن‌ترین بعد در شخصیت ایشان یعنی بعد رهبری و سیاسی ایشان مظلوم است. شما در برابر شخصیتی قرار دارید که دشمنان، او را محاصره کرده اند و دوستان نیز حق او را آن‌گونه که باید ادا نمی‌کنند. کاندولیزا رایس وزیرسابق امور خارجه آمریکا و مشاور ارشد جرج بوش گفته رهبر ایران می‌تواند نقشه‌هایی را که بهترین ذهن‌ها، با صرف بیش‌ترین بودجه‌ها، در زمانی بسیار طولانی کشیده و مجریانی ماهر اجرای آن را به عهده گرفته‌اند، با یک سخنرانی یک‌ساعته خنثی کند. دکوئیار پس از آن دیدار پرسیده بود: رئیس‌جمهور شما از کدام دانشگاه علوم سیاسی فارغ التحصیل شده است. دکوئیار افزوده بود من مدرک دکترای علوم سیاسی دارم و 30سال است کار سیاسی می‌کنم و چند سال است دبیرکل سازمان ملل هستم، در این مدت شخصیت‌های سیاسی و رئیس‌جمهورهای بسیاری را دیده‌ام اما تاکنون شخصیتی به سیاستمداری و هوشمندی او ندیده‌ام عطااله مهاجرانی درباره وضعیت زندگی و فعالیتهای اقتصادی رهبر معظم انقلاب اذعان کرده است که «من آیتالله خامنهای را خوب میشناسم و میدانم که در تمام کارنامه اقتصادی خود و اقوامش، نقطه سیاه که هیچ، حتی یک نقطه خاکستری هم نمیتوان یافت.» اردوغان در این دیدار خطاب به رهبر معظم انقلاب بیان کرد که من به عنوان یک مسئول کشور در خدمت شما نیامده ام بلکه به عنوان مریدی به خدمت مرادم آمده ام. نتانیاهو رییس دولت اشغالگر صهونیستی قبلا درباره خطر هسته ای ایران هشدار دادم ، اما امروز میخواهم خطر پیچش تاریخ به نفع ایران را گوشزد کنم و بگویم آقای خامنه ای از تنگه خیبر در عربستان تا تنگه جبل الطارق در مراکش را به لرزه انداخته و ملت ها را به سوی خود جلب کرده است.دوستان هوشیار ما میدانند که خیلی وقت است رهبر ایران رهبر منطقه و مسلمین جهان است. کانال《 براهین 》پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی👈 @barahin