eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.6هزار دنبال‌کننده
14.5هزار عکس
5.6هزار ویدیو
122 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | همه دروغ‌هایی که درباره به ما گفته اند.. در این ، حقیقتِ ۱۴ مورد از شایع‌ترین و رایج‌ترین و که در فضای مجازی و افکار عمومی درباره موضوع فلسطین پخش شده، آمده است. شایعاتی درباره مذهب فلسطینی‌ها، تفاوت مردم اسرائیل با بقیه مردم دنیا، نحوه حمایت ایران از گروههای فلسطینی، حضور صهیونیستها در تیم ملی فوتبال فلسطین! چراغی که به خونه رواست به مسجد حرامه!! و...
internet.mp3
2.31M
دکتر عباسی ،اینترنت ،یک سازمان نظامی هست
۱۱۳۳ سلام علیکم برادر این کتاب (پی دی اف ) آیات خشونت در قرآن هست. لطفا مطالعه بفرمایید و به شبهات آن، پاسخ بدهید👇👇 ممنون.
سلام علیکم ،پاسخ پی دی اف ارسالی 👇 مسائل اعتقادي كه ريشه در قلب دارد؛ اجبار بردار نيست. و دين يكي از مسائل اعتقادي است كه حالت تمكيني دارد نه تحميلي. قرآن به عدم تحميلي بودن دين اشاره كرده، اما در مسائل اجتماعي و رعايت مقررات و قوانين و جلوگيري از هرج و مرج و دفاع از وطن... استفاده از قوة قهريه را لازمة نظر اجتماعي و امنيت مي داند. بعضي اشخاص و سايت ها (مانند: سايت سكولاريسم براي ايران) با فرق نگذاشتن بين آن دو و عدم تحقيق در آن، ادعا كردند كه قرآن از يك طرف مي فرمايد: در دين اجباري نيست ولي از طرف ديگر به مسئله جهاد و تشويق به آن توصيه كرده است. و از آن آيات نتيجه تناقض گرفته اند. كه داراي اشكالات عديده اي بشرح ذيل است: اصولاً اسلام كه يك مذهب حق و الهي است از دو جهت نمي تواند جنبه تحميلي و خشونت طلبي داشته باشد: 1. راه سعادت و رشد واضح و آشكار است و كساني متوسل به زور مي شوند كه فاقد منطق باشند در حالي كه قرآن مي فرمايد: « قد تبين الرشد من الغي».[1] 2. دين كه از يك سلسله اعتقادات قلبي ريشه و مايه مي گيرد ممكن نيست تحميلي باشد چرا كه زور و شمشير در اعمال و حركات جسماني مي تواند اثر گذار باشد اما در افكار و اعتقادات محال است. از بررسي جنگ هاي اسلامي نيز به خوبي آشكار مي شود كه قسمتي از اين جنگ ها جنبه دفاعي داشته و برخي نيز كه جنبه جهاد ابتدائي داشته است، براي كشور گشائي و اجبار افراد به آئين اسلام نبوده است بلكه براي واژگون كردن خرافات و دفع فتنه اي بود كه بر عليه اسلام زمينه سازي مي شد يعني پيامبر اسلام مي ديد مثلاً مشركان در تحرك و تدارك سپاه براي ضربه زدن به اسلام اند يا دولت روم قصد حمله دارد لذا به سوي آنها حركت مي كرد تا جلو فتنه انگيزي هاي آنان را بگيرد و شاهد گوياي اين سخن است كه در تاريخ اسلام مشاهده شده است هنگامي كه شهري فتح مي شد به پيروان مذاهب ديگر آزادي مي دادند و اگر ماليات مختصري به نام «جزيه» از آنان دريافت مي شد به خاطر تأمين امنيت و هزينه نيروهاي حافظ امنيت بوده است زيرا جان و مال و ناموس آنها در پناه اسلام محفوظ بود و حتي مراسم عبادت خويش را آزادانه انجام مي دادند. بنابر اين كسي حق ندارد به زور و اجبار شريعت اسلام را بر ديگران تحميل كند و براي اين است كه خداي متعال فرمود: و بگو حق از سوي پروردگارت آمده است هر كسي خواست مومن مي شود و هر كسي خواست كافر مي گردد.[2] البته اگر يك سويه به آيات قتال و جهاد نگاه شود اين تصور به ذهن خواهد رسيد كه دين اسلام دين خشونت است ولي با ديدي وسيعتر به قرآن كريم و بخصوص توجه به قبل و بعد آيات جهاد به خوبي روشن مي سازد كه خود جهاد نيز نوعي رحمت و صلح طلبي و ايجاد امنيت در جامعه است لذا در اين نوشتار به آيات مورد شاهد كه برخي آنها را متناقض با «لا اكراه في الدين» و خشونت طلبي اسلام مي دانند نگاه مي كنيم: آيه 190 سوره بقره اولين آيه قتال و جهاد است كه در مدينه نازل گشته است و به پيامبر دستور مي دهد با افرادي بجنگد كه با مسلمانان سر جنگ دارند آنجا كه مي فرمايند: و در راه خدا، با كساني كه با شما مي جنگند نبرد كنيد و از حد تجاوز نكنيد كه خدا تجاوزگران را دوست نمي دارد و آنها را هر جا يافتيد به قتل برسانيد و از آنجا كه شما را بيرون ساختند،‌ آنها را بيرون كنيد و فتنه از كشتار هم بدتر است و با آنها در مسجدالحرام جنگ نكنيد مگر اينكه در آن جا با شما بجنگد. پس اگر در آن جا با شما پيكار كردند آنها را به قتل برسانيد.[3] با دقت در اين آيات روشن مي شود كه دين نه خشونت بلكه رحمت است زيرا با «جنگ در راه خدا» هدف اصلي جنگ هاي اسلامي روشن مي گردد كه بخاطر انتقام جوئي، جاه طلبي، رياست، كشورگشائي،، بدست آوردن غنيمت و اشغال سرزمين و ..... نيست نبرد در صورتي جايز است كه به گسترش صلح و عدالت و ريشه كن ساختن ظلم و فساد و انحراف باشد و اين عين رحمت است با «الذين يقاتلونكم» مي رساند كه با افرادي كه سر جنگ ندارند نبرد جايز نيست و خشونت آن است كه انسان با افراد صلح طلب بجنگد ولي با افرادي كه آغازگر جنگند نبرد كردن لازم است و براي همين است كه فرمود «ولا تعتدوا ان الله لا يحب المعتدين» و از اين آيه فهميده مي شود كه دستور «هر جا يافتيد بكشيد» براي آنهايي است كه آغازگر فتنه و جنگ بودند زيرا در دنباله اش مي گويد «افرادي كه شما را از مكه خارج ساختند بيرونشان كنيد» يعني مقابله به مثل و باز مي فرمايد «اگر در مكه با شما بجنگند حق نبرد نداريد » بنابر اين نبرد محدود به زماني است كه اسلام مورد هجوم قرار گيرد و دفاع از خود خشونت نيست.[4] آيه ديگري كه مورد شبهه است و تصور مي شود دليل بر خشونت اسلامي است آيه 29 سوره توبه است كه با دقت باز به روشني معلوم مي شود كه اسلام بر صلح جوئي بيشتر از جنگ اهميت مي دهد چرا كه مي فرمايد: با كساني كه نه به خدا، و نه به قيامت ايمان دارند و نه آنچه را خدا و رسولش تحريم كرده حرام
ادامه پاسخ ۱۱۳۳ مي شمرند و نه آئين حق را مي پذيرند پيكار كنيد تا با خضوع و تسليم جزيه بپردازند. از اين آيه استفاده مي شود كه اگر غير مسلمانان سرانه مالياتي را بپردازند اسلام با آنها كاري ندارد و اين ماليات بيشتر براي حفظ امنيت آنهاست پس دين نمي گويد بزور ايمان بياوريد بلكه مي گويد يا مومن شويد و يا با پرداختن ماليات و رعايت حقوق اجتماعي ، به طور آزاد و در زير حمايت حكومت زندگي كنيد پس نه تنها دين در اين مورد خشونتي به خرج نمي دهد بلكه پيشنهاد مي دهد كه امنيت اجتماعي آنها را نيز در قبال پرداختن جزيه تأمين كند و اين رحمت اسلام را مي رساند كه با داشتن قدرت قلع و قمع باز به فكر آسايش مردم حتي غير مسلمان است.[5] آيه اي ديگر در سورة توبه 5 مي باشد كه مي فرمايد: مشركان را هر جا يافتيد بكشيد. اما با نگاهي عميق به آيات قبل و بعدش روشن مي گردد كه دين اسلام اولاً به عهد پيمان وفادار است لذا در آيه سوم مي فرمايد: با آنها كه پيمان بستيد تا پايان مدت كاري نداشته باشيد و از آيه هفت مي فهميم كه كشتن مشركان بعد از چهار ماه به خاطر پيمان شكني آنهاست كه مي فرمايد: كساني كه نزد مسجدالحرام با آنان پيمان بستيد تا زماني كه وفا دارند شما نيز وفاداري كنيد و پيمان شكني آنها بعد از صلح حديبيه ياري نمودن ديگر قبايل بر عليه مسلمانان بود.[6] بنابر اين اسلام نه تنها خشونتي از خود نشان نمي دهد بلكه به وفاداران تضمين امنيت داده و به پيمان شكنان نيز چهار ماه فرصت داده تا جبران پيمان شكني خود را بكنند و اين دليلي آشكار بر صلح طلبي اسلام است و از منظر اسلام نبرد در مرحله آخر است كه راه هاي ديگر پيموده شود. آيه 4 سوره محمد نيز كه مورد شبهه قرار گرفته مي رساند كه دستور قتل كفار براي اسلام است كه از طرف آنها مورد حمله قرار گرفته است نه اينكه اسلام بخواهد آنها را با زور مسلمان كند زيرا در آيه اول همين سوره مي خوانيم «آنها كه كافر شدند مردم را از راه خدا بازداشتند» بنابر اين اگر در آيه چهارم مي فرمايد: «هنگامي كه با كافران روبرو شديد گردنشان را بزنيد» به خاطر فتنه جوئي خودشان است، از سوي ديگر خود آيه مي گويد: هنگامي كه با آنها روبرو شديد و كار به نبرد كشيد چنانچه طبرسي اشاره دارد «لقيتم» يعني ملاقات در ميدان جنگ. بنابر اين كشتار كفار به خاطر كفرشان نيست بلكه به خاطر مزاحمت هايشان و جلوگيري از رواج اسلام و آماده جنگ با مسلمانان شدن است.[7] در دنباله آيه نيز مي خوانيم اگر آنها را اسير كرديد منت گذاشته آزادشان كنيد يا در مقابل آزادي پولي از آنها بگيريد آيا اين خشونت است كه انسان بعد از پيروزي بر دشمنش او را آزاد سازد. در تفسير نمونه نيز مي خوانيم كلمه «لقاء» هر چند به معني هر نوع ملاقات است اما با توجه به كلمه «حرب» و« قتل در راه خدا» مشخص است كه مراد ملاقات و رودررويي در ميدان نبرد است و هيچ كس حمله بر دشمن و كشتار آن را در ميدان نبرد خشونت نمي داند بلكه اين نشانه اقتدار است و افرادي كه از اين آيه خشونت طلبي اسلام را دست آويز قرار مي دهند جز غرض ورزي و ضربه زدن به اسلام هدف ديگري ندارند.[8] با توجه به اين آيات و ژرف نگري در قرآن كريم، مي توان عدم اجبار در دين را به عنوان يك اصل راهبردي و درخشان در سرلوحة نظام مترقي اسلام معرفي كرد چرا كه دين مقدس اسلام دين رحمت است و براي همين خداوند رحمان فرمود: اي پيامبر به جهت رحمتي كه خداوند بر تو كرد با آنان نرم گفتار شدي و اگر درشت گفتار و خشن بودي از دور تو پراكنده مي شدند.[9] [1] . بقره، 256. [2] . كهف، 29. [3] . بقره، 191ـ190. [4] . علامه طباطبا ئي، الميزان،‌ ج 2، ص 105، مترجم:‌ محمد باقر موسوي همداني، قم، دفتر انتشارات اسلامي، ‌1363،‌ه ش، مكارم شيرازي، نمونه، ج2، ص 12، تهران، دارالكتاب الاسلاميه، 1353، هـ . ش. [5] . حسيني همداني، محمد، انوار درخشان در تفسير قرآن، ج 7، ص 514، تهران، كتابفروشي لطفي، 1380 ه، ق، مكارم شيرازي، ناصر، نمونه، ج 7، ص 353،‌تهران ،‌دارالكتاب الاسلاميه، 1353 ه، ش. [6] . طبرسي، فضل ،‌مجمع البيان، ج 3، ص 6، بيروت، داراحياء التراب العربي، 1379 ه، ق. [7] . همان، ج 5، ص 96. [8] . مكارم شيرازي، ناصر، نمونه، ج 21، ص 298، تهران،‌دارالكتاب الاسلاميه، 1353، ه، ش. [9] . آل عمران، 159 .
۱۱۳۴ آقایون متأهلی که مقداری از حقوق ماهیانه را پس انداز میکنن میتونن از آن مقدار خیرات وصدقات بدهند یا اینکه باید از اهل وعیال خود رضایت واجازه بگیرند ?
سلام علیکم ، پاسخ ۱۱۳۴  سزاوار نیست که زن و شوهر مؤمن و مسلمان در زندگی مشترک ادعای حق و حقوق خویش را داشته باشد، بلکه با توجه به آموزه‌های اسلامی و الگو پذیری از بزرگان دین مان چنین به دست می‌آید که در زندگی زناشویی جوّ حاکم در منزل باید، صفا و صمیمیت و دوستی و رفاقت باشد، نه منیت و خودخواهی و خود بزرگ بینی. اگر زن و شوهر با هم رفیق باشند بسیاری از امور که به صورت مشکل، خود را نشان می‌دهد به سادگی قابل حلّ است. البته قابل ذکر است که مدیریت و سرپرستی منزل با مرد است (نه به عنوان امتیازی خاص) که باید همۀ اعضای خانواده با توجه به این نکته، موجبات استحکام و قوام زندگی را فراهم آورند. با توجه به این نکته، مرد هم در منزل باید با مدارا برخورد کند و حتی المقدور تصمیم گیری های مهم زندگی را با مشورت خانواده انجام دهد، ولی آنچه بر مرد واجب است، پرداخت نفقه (خوراک، پوشاک، مسکن و مایحتاج زن و فرزند) است و در مازاد از اینها، حق هرگونه تصرف مباح در اموالش را دارد.
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
شبهه ۱۱۳۵ در دوران "ویکتوریا" زنان لباسی که می پوشیدند،زمین را جارو میکرد و پاهایشان را کاملا می پوشاند،حتی اگر انگشت پای زنی دیده میشد؛همان کافی بود که مردان را شهوانی کند و میل جنسی را در آنان بر انگیزاند.اینک زنان تقریبا نیمه برهنه می گردند و بیشتر قسمت پاهای ایشان دیده میشود ولی مردان ابدا آنگونه تحت تاثیر قرار نمی گیرند،همین نکته ثابت میکند که؛ ما هر چه بیشتر چیزی را پنهان کنیم،یک جاذبه انحرافی بیشتر برای آن تولید میشود. ،_______
پاسخ شبهه ۱۱۳۵ از قدیم گفته اند انسان به چیزی که از آن منع شود، حریص تر می شود، این دلیل سبب شده برخی گمان کنند که اگر بی حجابی در جامعه ایران هم آزاد شود، حرص و ولع مردم از بین می رود و مردان ایرانی نیز مانند مردان غربی از دیدن یک زن بی حجاب و نیمه برهنه در خیابان تحت تأثیر قرار نمی گیرند. مدعیان این ادعا معتقدند چون در جامعه ما حجاب وجود دارد، مردان با دیدن کوچکترین جلوه ای از زنان تحت تأثیر قرار می گیرند و این مسأله سبب شده که خود زنان هم در سختی رعایت حجاب باشند در حالیکه با آزاد بودن بی حجابی اگرچه که ممکن است در ابتدا عده ای عقده گشایی کنند، اما بعد از مدتی هم زنان و هم مردان برای هم عادی می شوند و جامعه به یک ثبات و آرامش خواهد رسید. وقتی بی حجابی در جامعه آزاد شود، شاید در ظاهر اینطور به نظر برسد که زنان از زحمت با حجاب بودن آزاد می شوند و زندگی راحت تری خواهند داشت، اما واقعیت تجربه شده در جوامع آزاد نشان می دهد نه تنها زنان آزاد نشده اند بلکه زحمت و رنج آن ها برای حفظ امنیت و آرامش، بسیار بیشتر شده است و هزینه های مادی و معنوی بیشتری برای رسیدن به آرامش می پردازند. از طرفی زنانی که ازدواج کرده اند از آنجا که چندان برای مردهایشان منحصر به فرد نیستند از نظر عاطفی و احساسی لطمه خورده، روابط زناشویی آن ها که پایه ای محکم برای زندگی مشترک است، به شدت سست می شود. به طور کلی زنان جنبه معشوق و محبوب بودن را از دست خواهند داد. در واقع کسی که بیش از همه در این آزاد شدن متضرر خواهد شد، او زن است. بنابراین واضح است که با آزاد شدن بی حجابی نه تنها دردسرهای زنان کم نمی شود بلکه بر مشکلات، معضلات و حقوق از دست رفته ی آنان افزوده خواهد شد.
نمونه هایی از اثرات آزادی پوشش در اروپا که باعث آزار جنسی شده
برخلاف تبلیغات محافل رسانه ای غربی که ترویج کننده پوشش به سبک غربی یا همان ولنگاری پوششی هستند، نتایج یک نظرسنجی اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که اکثر مردم ساکن در محدوده جغرافیایی این اتحادیه «آزادی پوشش» را باعث آزار جنسی می‌دانند. دهها سال است که دولت‌های اروپایی و رسانه‌های غربی در گوش مردم خود می‌خوانند که پوشش هرکس به خودش مربوط است و کلاً زنان هرچه برهنه‌تر باشند، مسئله عادی‌تر می‌شود. جالب اینکه تلاش دارند همین طرز فکر را به کشورهای دیگر هم صادر کنند که هرچه برهنگی بیشتر شود، مسئله عادی‌تر و تجاوز جنسی کمتر می‌شود. اکنون یک نظرسنجی گسترده در سطح اروپا، نشان می‌دهد به‌رغم تمام این تلاش‌های چند ده ساله، مردم ساکن در اتحادیه اروپا معتقدند طبیعی است اگر زنی با لباس نامناسب در خیابان حضور پیدا کند، تجاوز به وی "طبیعتاً" احتمال زیادی دارد. آمار تجاوز جنسی به زنان سوئیسی سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی از میزان قابل توجه آزار و اذیت‌های جنسی در کشور سوئیس خبر می‌دهد. یکی از معضلاتی که زنان کشور توسعه‌یافته‌ سوئیس را هدف قرار داده، آمار و میزان قابل تامل آزار و اذیت علیه زنان این کشور است؛ بسیاری از زنان این کشور مورد سوءقصد و آزارهای جنسی قرار می‌گیرند. یکی از دلایلی که باعث اعتصاب و اعتراض زنان در ۱۴ ژوئن ۲۰۱۹ در سوئیس شد، میزان آزار و اذیتی بود که توسط مردان بر علیه زنان انجام می‌شد. قانون سوئیس در مقابل بسیاری از این خشونت‌ها سکوت می‌کند! به گزارش ایندیپندنت، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد در سوئیس میزان تجاوز و خشونت جنسی به طرز حیرت‌انگیزی بالا است و این مسئله از نظر عادی در این کشور رواج دارد؛ براساس نظرسنجی سازمان عفو بین‌الملل ، در مصاحبه با ۴هزار و ۴۹۵ زن و دختر ۱۶ ساله به بالا ، میزان قابل توجهی از زنان بر اثر خشونت‌های جنسی و عدم پشتیبانی قانون از آنها، زندگی خود را از دست می‌دهند. بر اساس نظرسنجی این سازمان ، ۲۲درصد از زنان ۱۶ سال به بالا در سوئیس در معرض خشونت‌های جنسی قرار گرفته اند و ۵۹ درصد از آنان در معرض آزار و اذیت به صورت لمس و تماس جسمی نزدیک هستند؛ این گزارش حاکی از آن است که از هر ۵ زن مورد بررسی، یک نفر در معرض خشونت جنسی قرار می‌گیرد و ۲۰ درصد از زنان مورد بررسی، مورد تجاوز قرار گرفته اند؛ در طی ۱۰ سال گذشته، سالانه به طور متوسط ۲۵ نفر به دلیل خشونت‌های جنسی در سوئیس کشته می‌شوند؛ ۷۵درصد قربانیان زن یا دختر هستند. "مانون شیک" مدیرعامل عفو سوئیس، در این رابطه می‌گوید: «این نظر سنجی نه تنها میزان تجاوز جنسی و خشونت جنسی علیه زنان را نشان می دهد، بلکه میزان گزارشگری را نیز به طرز شگفت آور نشان می دهد.» "مانون شیک" با معیوب خواندن سیستم عدالت این کشور ادامه ‌می‌دهد: ننگ اجتماعی و عدم اعتماد به سیستم عدالت ، به این معنی است که زنان و دختران در گزارش حملات ناکام هستند و بسیاری از آنان هنگام مراجعه با شکست رو‌به‌رو می‌شوند؛ تنها ۸ درصد از زنان مورد بررسی این حمله را به پلیس گزارش دادند. براساس کنوانسیون استانبول ، که در سال ۲۰۱۷ توسط سوئیس تصویب شده ، تجاوز جنسی و سایر اقدامات غیرقابل اجتناب از سنخ جنسی باید به عنوان جرایم جنایی طبقه بندی شوند؛ با این حال ، قانون سوئیس هنوز تجاوز را بر اساس عدم رضایت تعیین نمی‌کند؛ در عوض، از تعاریفی استفاده می‌کند که مبتنی بر خشونت جسمی ، تهدید یا اجبار است. بسیاری از مردم کشور سوئیس به قانون منسوخ این کشور اعتراض دارند؛ آنان خواهان رسیدگی به اینگونه جرایم هستند. براساس نتایج یک نظرسنجی اتحادیه اروپا، اکثر مردم ساکن در محدوده جغرافیایی این اتحادیه «آزادی پوشش» را باعث آزار جنسی می‌دانند؛ این نظرسنجی نشان می‌دهد به‌رغم تمام این تلاش‌های چند ده ساله، مردم ساکن در اتحادیه اروپا معتقدند که طبیعی است اگر زنی با لباس نامناسب در خیابان حضور پیدا کند، مورد تجاوز قرار گیرد؛ برخی از کارشناسان به این نکته اذعان می‌کنند که برهنگی، جامعه‌ی اروپایی را در معرض خطر آزار و اذیت‌های جنسی قرار داده است. خشونت جنسی در فرانسه آمار و گزارش‌ها حکایت از هفت برابر بودن آزار و اذیت جنسی در فرانسه نسبت به دیگر کشورها دارد. آزار و اذیت جنسی یکی از نگرانی‌های زنان فرانسوی در این کشور است؛ بسیاری از زنان در فرانسه هنگامی که بیرون از منزل هستند، مورد آزار و اذیت مردان قرار‌می‌گیرند؛ بسیاری از این تجاوزات در سکوت باقی‌ می‌ماند و توسط قربانیان فاش نمی‌شوند. در سال ۲۰۱۸ جنبشی به نام «ME TOO» توسط زنان فرانسوی به راه افتاد که به‌دنبال تصویب قانونی در مورد آزار و اذیت زنان بودند؛ زنان فرانسوی با آشکار کردن آزار و اذیت‌ها سعی داشتند از این عمل جلوگیری کنند؛ آنان خواهان برخورد با متجاوزین بودند. "رصدخانه ملی جرائم و عدالت کیفری فرانسه" ONDRP، در اولین گزارش خود درمورد این موضوع آماری را منتشر می‌کند؛ براساس این
آمار ۲۶۷هزار نفر که ۹۰درصد آنان زن بودند، در بین سال‌های ۲۰۱۶تا ۲۰۱۸ مورد آزار و اذیت قرار‌ گرفتند؛ این آژانس اشاره دارد که بیشتر موارد آزار و اذیت جنسی در وسایل حمل و نقل عمومی اتفاق‌ می‌افتد؛ تنها ۲۲۰هزار نفر از قربانیان در وسایل حمل و نقل عمومی مورد آزار متجاوزین قرار گرفته‌اند! قطار و اتوبوس در حال حرکت، مانع از فرار قربانیان می‌شود و متجاوزان به راحتی نیت سوء خود را پیگیری می‌کنند. در نظرسنجی بنیاد تامسون رویترز که در ماه اکتبر ۲۰۱۸ منتشر شد، پاریس به سومین شهر دوستدار زن و چهارمین شهر کم‌خطر از لحاظ خشونت جنسی قرار گرفت، اما بسیاری در شبکه‌های اجتماعی خلاف این مطلب را ذکر می‌کنند؛ "اکرام موستوایی" یکی از قربانیان در صفحه‌ اجتماعی خود می‌نویسد: «وقتی با صدها هزار نفر انسان و مأموران امنیتی یا پلیس در یک مکان دربسته قرار دارید، جای تعجب نیست که عاملان عمل ناجوانمردانه با مصونیت کامل به آزار و اذیت دست بزنند». مطالعات آژانس ملی جرم نشان‌می‌دهد که آزارهای جنسی در فرانسه، هفت برابر نسبت به کشور‌های دیگر جهان گزارش می‌شود؛ با این حال این آژانس برآوردهای خود را محافظه‌کارانه دانسته و بیان‌ می‌کند که بسیاری از این آزار و اذیت‌ها فاش نمی‌شوند. افزایش آزار جنسی زنان در اروپا پس از افشای موضوع آزار جنسی زنان در یکی از رستوران های زنجیره ای آمریکایی از سوی فعالان حقوق زنان در انگلیس، اظهارات اخیر «مارلن شیاپا» وزیر برابری زنان و مردان فرانسه خبر از تشدید این آزارها در اروپا می دهد. این مقام فرانسوی گفته که در طول یک سال گذشته بیش از ۷۰۰ نفر به خاطر اعمال آزار و اذیت جنسی در این کشور جریمه شده اند. تهدید به تجاوز، پرخاشگری و خشونت لفظی در اماکن و وسایل حمل و نقل عمومی از جمله اذیت و آزارهای جنسی و جنسیتی به شمار می‌روند که زنان فرانسوی با آنها روبرو هستند. این خشونت ها فقط مختص فرانسه و انگلستان نبوده که به تازگی بدنبال انتشار آمارهای وحشتناک اعمال آزار جنسی علیه زنان در ایتالیا، پارلمان این کشور قانون جدیدی را برای زنان تصویب کرد. هر چند که این مساله در ارتباط با اعمال خشونت از سوی همسر و یا شریک زندگی سابق بوده اما خود حاکی از تشدید اینگونه آزار و اذیت ها در اروپا است. آمارها نشان می دهد که هر سال در ایتالیا بیش از ۷۰ درصد زنان به دست همسر و یا شریک زندگی سابق خود مورد آزار و خشونت‌های بدنی و جنسی قرار می‌گیرند. به نوشته ایندیپندنت، نیمی از ۱۲۰ هزار کارمند رستوران های مک دونالد را زنان تشکیل می دهند.کمتر از یک سال پیش هم همین روزنامه انگلیسی گزارش کرد که طبق نتایج یافته‌ها در این کشور، آزار و اذیت جنسی دختران انگلیسی در اماکن عمومی بسیار زیاد است تا جایی که دختران جوان زندگی خود را با آن وفق داده‌اند. در آن زمان، موسسه خیریه «برنامه بین‌الملل بریتانیا» تحقیقاتی انجام داده بود که طبق نتایج حاصل از آن، یک هشتم دختران نوجوان انگلیسی گفته ‌اند برای نخستین بار آزار ناخواسته جنسی را زمانی که ۱۲ سال یا کمتر داشتند، در اماکن عمومی تجربه کرده‌اند. اسفند دو سال پیش هم اعلام شد که از هر هشت زن در فرانسه، یک نفر در طول عمرش مورد تجاوز و (نه آزار) قرار گرفته که ۵۸ درصد گفته بودند رفتار ناهنجاری دیده و ۴۳ درصد ادعا کردند بدون رضایت بدنشان لمس شده است. افرادی که دست به آزار و اذیت جنسی و جنسیتی علیه زنان بزنند، ۹۰ یورو یا حتی ۱۵۰۰ یورو در صورت وخیم تر شدن شرایط (مخصوصاً هنگامی که قربانی زیر ۱۵ سال باشد) جریمه می‌شوند. هر چند که مارلین شیاپا از "نتایج دلگرم کننده" این قانون استقبال کرده اما مساله آزار جنسی زنان مساله ای است که بارها و بارها در رسانه های این کشور مورد اشاره قرار گرفته است. بر اساس آمار و ارقامی که از یک بررسی به دست آمده است، سوید و دانمارک دارای بالاترین نرخ آزار و اذیت جنسی زنان در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند. آژانس اتحادیه اروپا برای حقوق بنیادی طی یک نظر سنجی که به تازه گی انجام داده است، اعلام کرد: بر اساس داده‌های موجود، مجددا سوید و دانمارک در صدر کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند که نرخ خشونت علیه زنان در آنها بالا است؛ ضمن اینکه در تازه‌ترین نظرسنجی مشخص شد، حداقل ۸۰ فیصد زنان سویدن و دنمارک مورد آزار و اذیت فزیکی و جنسی قرار گرفته‌اند . آمار آزار و اذیت جنسی زنان در انگلیس، فرانسه، جرمنی و فنلند با کمی تفاوت به ۶۹ فیصد می‌رسد؛ با توجه به تحقیقات انجام شده توسط آژانس اتحادیه اروپا، اکثر زنان سوید و دانمارکی دچار سوء استفاده جنسی یا فزیکی شده‌اند. گزارش‌ها نشان می دهد یکی از دلایل رویکرد زنان اروپایی به اسلام به دلیل امنیتی است که حجاب برای آنان به همراه دارد و زمینه ساز کاهش آزارهای جنسی علیه زنان شده است.
۱۱۳۶ سلام علیکم ببخشین آیا در بیان شبهات میتوان گفت که عموم و خصوص مطلق برقراره یعنی می تونیم بگیم هر شبهه ای که وجود داره قطعا بخاطر اختلاف نظرها و عقاید بوجود آمده ولی هر اختلاف نظر و عقاید شبهه نیس
پاسخ ۱۱۳۶ سلام علیکم ، دربیان شبهات ،عموم وخصوص مطلق وجودنداره ،وهر اختلاف نظر وعقاید ،شبهه نیست ، شبهه در لغت به معنای این است که دو چیز با هم همانند باشند اما شبهه در اصطلاح بیان مطلب یا پرسش به گونه‌ای است که بین حق و باطل اختلاف پیش آید. طبق روایات عالم کسی است که شبهات، او را در بر نگیرد و بتواند پاسخ آن‌ها را بدهد، لازم است شبهات روز را رصد کنیم و پاسخ آن‌ها را بدهیم. نگاه رهبری به مسائل شبهه‌شناسی دقیق است، جریان‌هایی است که القای شبهه می‌کنند که یکی از این جریان‌ها، جریان ملی‌گرا است که به سمت ایجاد شبهه هستند و می‌خواهند ذهنیت مردم را به سمت و سوی دیگری ببرند و سؤال‌هایی چون چرا باید قرآن و نماز را به عربی خواند را مطرح می‌کنند. بایدگروه ضددین را که به انکار خدا می‌پردازند، و گروه ضد مذهب را که ویژگی بارز آن‌ها مخالفت با توسل و شفاعت است و کاملا با اصول اعتقادی شیعه مخالفت می‌کنند از دیگر گروه‌های شبهه‌افکن دانست. سایت‌های متعدد شیعی و مراجع در زمینه پاسخگویی به شبهات بسیار مؤثر عمل می‌کنند اما همچنان وهابیت به شبهه‌افکنی خود می‌پردازد و در صدد آسیب رساندن به اصول اعتقادی شیعه هستند.     گروه دیگر شبهه افکن گروهی هستند که درون شیعی‌اند و با توجه به نگاه روشنفکرانه و تبعیت از غرب شبهاتی را وارد می‌کنند. مثلا گروه مستشرقان ، این گروه در چند دهه اخیر بیکار ننشسته‌اند و حتی دایرة‌المعارف قرآنی برای ما می‌نویسند و یکسری مباحث و شبهات را در این مقالات گنجاندند که نیاز است آن‌ها را بررسی کنیم و پاسخ دهیم. اگر شبهات را پاسخ ندهیم در اذهان مردم می‌ماند، پاسخ به شبهه تخصص می‌خواهد و کسی که می‌خواهد پاسخ دهد باید از نظر روش و محتوا دستش پر باشد، مخاطب و روش‌های پاسخگویی را بشناسد. برای اینکه بتوانیم با فرد شبهه‌کننده ارتباط بر قرار کنیم اولین روش این است که مبانی شبهه‌کننده را بشناسیم و به این واسطه نقاط مشترک بین خود و شبهه‌کننده را پیدا کنیم. باید بتوانیم با این روش‌ها کاری کنیم که عظمت شبهه نزد خود شبهه‌کننده شکسته شود و به جای موضع دفاعی موضع تهاجمی بگیریم. روش دیگر پاسخگویی به شبهه ، روش نقضی می باشد، باید در این روش در اعتقادات خود شبهه‌کننده بگردیم و نمونه نقضی در اعتقادات آن پیدا کنیم؛ در پاسخ نقضی پایه شبهات فرو می‌ریزد. مهمترین نوع شیوه پاسخ‌دهی به پرسش‌ها پاسخ حلی است و در واقع جواب شبهات باید استدلالی باشد و اگر قبل از آن بتوانیم پاسخ نقضی بیاوریم و شبهه را ضعیف کنیم استدلال نتیجه‌بخش‌تر خواهد بود. تضاد در عقاید، روش دیگر پاسخ گویی به شبهه است ،دو سلاح برای شناخت شبهات نیاز است که عبارتند از محتوا و روش‌های پاسخگویی. یاعلی
شبهه:۱۱۳۷ مگر نه اینکه یکی از علت های حجاب گرفتن خانم ها جلوگیری از تحریک کردن آقایون و به گناه کشیده شدن اونهاست! پس چطور میشه جلوی برادر جوان و دایی و عمویی که جوان هستند بدون حجاب بود؟! آیا اینها جوان نیستند؟! تحریک نمیشوند؟! چرا اسلام اینجا نمیگه که باید حجاب داشته باشید تا دایی و عمو و برادر جوانتون به گناه کشیده نشه؟! شاید بگید خب جلوی این محارم هم باید تا حدودی حجاب داشت مثلا لباس تنگ و نامناسب نپوشیم و آرایش ناجور نکنیم. این درست ولی خب اگه اینطور پوشش برای اینها مقدوره برای نامحرم های توی خیابون و اداره و جای دیگه هم مقدروه و نمیشه گفت بی حجابی باعث به گناه کشیدن اونها میشه چون پوشش تا حدّی هست و حالا یه کمی موی سرش بیرون بیاد مگه چی میشه! همونطوری که پیش دایی و عمو هستیم پیش نامحرم های دیگه هم باشیم. _______________________ ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
به نام خدا با سلام قبل از پرداختن به سوال. لازم است مقدمه اي عرض کنم . براي حجاب علل و حكمتهاي مختلفي ذكر شده مثل امنيت و آرامش رواني ، خانوادگي و اجتماعي و نيز امنيت فردي و اجتماعي و نيز ارزش و احترام زن اما نميتوان علت وضع قانون حجاب را صرفا يكي از اين دلايل ذكر نمود . يكي از عللي كه برخي ، آنرا فلسفه حجاب معرفي ميكنند به گناه نيافتادن مردان است در حالي كه در بيان اين علت بايد تامل نمود و حتي ان قلتهايي نيز بر اين دليل قابل ذكر است . آنچه در قران كريم در مورد حجاب در آيات مختلف بيان شده در هيچ مورد علت حجاب را مصمون ماندن مردان از گناه بيان ننموده هر چند اين نتيجه از رعايت حجاب خانمها حاصل خواهد شد . در قران كريم به دو مورد اساسي در خصوص وظايف زن و مرد تصريح شده است : اول در آيه 30 و 31 سوره مباركه نور كه آندو را به غض بصر و چشم پوشي از گناه ملزم نموده و در دوم اينكه در ادامه آيه 31 و نيز آيه 59 سوره احزاب ، زنان را به پوشش دعوت كرده و آنرا چنين تعليل نموده : ذلك ادني ان يعرفن فلا يوذين در اين تعليل سخني از به گناه نيافتادن مردان نرفته بلكه صحبت از شناخته شدن زن است اين شناخته شدن متاسفانه در برخي توضيحاتي كه بر اساس برخي شان نزولها بيان شده ، اينگونه توصيف شده كه زن بايد كاملا پوشيده و محجبه باشد تا ميان او و كنيزان تمايز وجود داشته باشد و به اين واسطه مورد آزار قرار نگيرند اما اين توضيح صرفا حجاب را محدود به زماني ميكند كه كنيز وجود داشته و بعلاوه بخش مهم تعليلي آيه را مورد غفلت قرار ميدهد ، مرحوم علامه طباطبايي بخوبي اين بخش را مورد مداقه قرار داده و تعليل را به اينصورت مطرح ميكنند كه زن حجاب داشته باشد تا به عفاف و حيا شناخته شود و اين مورد در اجتماع كاربرد بسياري هم در جنبه هاي فردي هم اجتماعي و هم خانوادگي دارد و اين مساله علاوه بر ايجاد امنيت نسبي براي زن موجب ايجاد ديدگاهي ارزشي و محترمانه به او خواهد شد نه ديدگاهي جنسيتي .لذا علت حجاب هر چند به خانواده و اجتماع سود ميرساند و مرد نيز به تبع آن از گناه باز داشته مي شود اما علت آن به زن و مصالح اومربوط مي شود زيرا زن چه حجاب داشته باشد و چه بي حجاب باشد تكليف و وظيفه غض بصر از مرد برداشته نمي شود و او ملزم به عفاف و كنترل نگاه است در غير اينصورت با وجود حكم حجاب ، اساسا نه وجود تكليف شرعي غض بصر براي مرد معنا داشت و نه اعمال مجازات براي مردان متجاوز معنا دار بود زيرا اين زن بود كه با طفره رفتن از حجاب منجر به گناه مرد مي شد اما اينگونه نيست مرد موظف و مكلف به غض بصر است چه زن به تكليف حجاب عمل نمايد و چه عمل ننمايد . ادامه وپاسخ سوال👇
و اما پاسخ سوال وشبهه:۱۱۳۷ مگر نه اینکه یکی از علت های حجاب گرفتن خانم ها جلوگیری از تحریک کردن آقایون و به گناه کشیده شدن اونهاست! پس چطور میشه جلوی برادر جوان و دایی و عمویی که جوان هستند بدون حجاب بود؟! آیا اینها جوان نیستند؟! تحریک نمیشوند؟! را اسلام اینجا نمیگه که باید حجاب داشته باشید تا دایی و عمو و برادر جوانتون به گناه کشیده نشه؟! اگر به نظر و فتاواي مراجع مراجعه نموده باشيد خواهيد ديد كه اولا مساله نگاه محارم به بدن يكديگر را در حد متعارف مطرح نموده ودر نگاه به بيش از مواضع متعارف، احتياط نموده اند ودر ثاني در اين فتاوا بوضوح مساله مفسده و تهييج و نگاه شهوت آميز مورد نهي قرار گرفته اند . بنابراين در مقابل محارم نيز حدودي از پوشش بايد مراعات شود و اين حد ، حدي متعارف است . فرض را بر اين قرار ميدهيم كه زنان در مقابل محارم نيز حد متعارف را رعايت نمايند سوال اين است كه اگر حجاب براي عدم تحريك مردان است چرا همين حد متعارف ، محارم را تحريك نمي نمايد اما غير محارم را تحريك ميكند ؟ پاسخ اين است كه اولا همچنان كه در پست قبل اشاره شد، فلسفه و علت حجاب ، عدم تحريك مردان نيست .درثاني كبيره زناي با محارم - هر چند ندرتا اتفاق مي افتد - اما از نظر فطري و اجتماعي امري منفور در نظر همهي انسانهاست - اين مساله به هيچ كيش و آييني بستگي ندارد و امري ذاتا مشمئز كننده است - شاهد صدق اين ادعا اين است كه قريب به اتفاق كساني كه مرتكب اين كبيره مي شوند با غير محارم خود مرتبطتند در حالي كه به راحتي به محارم خود نيز دسترسي دارند . ثالثا در وضع احكام بايد وجوه آثار وضعي نيز در نظر گرفته شود اينكه آيا محارم از ديدن مثلا مو و دست زنان محرم خود - دقيقا به دليل محرم بودن - همانقدر متاثر ميشوند كه از ديدن مو و دست زنان نامحرم ؟ آيا در اين حكم اثري وضعي وجود دارد ؟ يا صرفا تشريع مطرح است ؟ رابعا نگاه در اسلام احكامي دارد كه حتي در مقابل محارم نيز بايد در نظر گرفته شود و آن اينكه نگاه مهيج و از روي ريبه حتي به مواضع متعارف محارم نيز گناه محسوب ميشود و بايد از‌آن اجتناب نمود . شما وقتی با برادرتون از بچگی بزرگ شدین، به دلیل اینکه از همان ابتدا هیچ حس و نگاه جنسی نسبت به هم نداشتین، در بزرگسالی هم هیچ تمایل جنسی نسبت به هم نخواهید داشت. خودتون فرق بین پسرعموهایی که از بچگی باهاشون بزرگ شدین و هم بازی هم بودین رو با پسران غریبه در نظر بگیرید.در هر حال این خواست خدا بوده که افرادی که باهاشون زندگی میکنید ،امین شما باشند و برای راحتی شما این تمایلات در آنها نسبت به بانوان نباشد.اگر دقت کنید زنان در مقابل بردگان(در هر حال حاضر ممکن است شامل کاگران خانه زاد باشد) خود نیز میتوانستند حجاب نداشته باشند.چون اگر قرار باشد در بیرون خانه هم حجاب داشته باشند و در خانه هم آسایش نداشته باشند،یقینا دور از عقل خواهد بود و موجب سختی زندگی آنها خواهد شد. " پوشش مناسب در میان محارم اصلا" ایجاد تحریک نمی کنه خصوصا" که روابط محارم تعریف شده است و ناخود آگاه حس درونی خواهر وبرادر متفاوته و اینهم از عنایات پروردگار متعاله. دایی و عمو هم از همان ابتدا که شما به دنیا میاین با یک دید متفاوت از افراد غریبه به شما نگاه میکنند. ___________________________ ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5960557979915780174.mp3
4.59M
وارث چادر زهرا ،وارث چادر زینب ،نکند خون به دل مهدی زهرا بکنی.... ابر گروه《 براهین 》پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز در ایتا