#سوال دلنوشته یک بانو : ✒️✒️
روسری ام را شُسته و اتو کرده ام، می بَرَم داخل کمد کنار بقیه بگذارم.
دو طرف کمد دو ردیف روسری هست که وقتی دقت می کنم می بینم آنها که تیره ترند تعدادشان بیشتر است،
انگار کشف جدیدی کرده ام!!!!
در گیره ی دیگر تعدادی مقنعه هست،
و البته که همه با رنگهای تیره، جهت انجام کارهای اداری..
مگر می شود بدون مقنعه به دنبال کارهای اداری رفت ؟؟؟!!!!
با خودم فکر می کنم چقدر عجیب است که این تکه پارچه ها بخشی از هویّتم شده اند،
و اصلا انگار دارند جای هویتم را هم می گیرند!!
میزان عقب و جلو رفتنشان، نشان متانت و سلامت من است!!
رنگشان وزن اخلاقی ام را می سنجد!!
و سفت و شُل بودن شان، ایمان و تفکرم را!!
آهان یادم آمد، همین تکه پارچه ها تپانچه های سرپُری هستند که مستقیم درجه ی تحریک و وسوسه ی مردان جامعه ام را نشانه رفته اند!!
اگر سربندم عقب برود، وسوسه می شوند!!
اگر سرم نباشد حق دارند به حریم و حدودم وارد شوند!!
و اگر کلا با آن مخالف باشم،
یعنی منحرفم!!
مشکل دارم!!
و هنجارشکنی کرده ام!!
راستی چه کسی اینها را اولین بار گفت؟؟؟!!
و چگونه به مغزش رسید که تکه پارچه ای میزان نجابت مرا، و شرافت مردان جامعه ام را تعیین می کند؟؟؟!!
تکه پارچه های بیچاره خودشان هم خبر ندارند چقدر مهم اند!!
به موهای زنان می اندیشم،
به رنگهای متفاوتشان،
به حالتهای مختلف
و کوتاهی و بلندی اش،
که طناب دار افکار صاحبانشان شده اند!!
مگر شاعران از همین موها الهام نمی گیرند؟؟
مگر سوژه ی زیباترین پُرتره های نقاشان نمی شوند؟؟
مگر به پدران بوسه گاه عشق،
و به عاشقان مجال نوازش نمی دهند؟؟
مگر همین موها برای پزشکان علائم پاسخ به درمان نیستند ؟؟
به زنان بسیاری فکر می کنم که در اجتماع و منازل و شهرها در چرخه ی صنعت و کشاورزی و پزشکی و آموزش و سیاست و هنر و مادر و همسری و در صحنه ی کارزار با زندگی، آنچه یادشان رفته است موهایشان است..
به مردان بسیاری فکر می کنم که شرافت و اصالتشان، بند به مویی نیست.
به خودم فکر می کنم که وقتی چیزی می نویسم خودبخود انگشتم لای موهایم می گردد و انگار رشته هایی هستند که افکارم را به هم متصل می کنند،
وقتی باد لابلایشان می وزد احساس سرزندگی می کنم،
و وقتی روسری سر نمی کنم قضاوت می شوم.
اما همچنان می دانم آنچه مهم است
در سرم است
نه بر سرم......
وای بر کژ اندیشان
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
کسی که مو و حجم بدن را با توجه به مسائل شرعی بپوشاند و طوری رفتار کند که جلب توجه جنسی نکند این از لحاظ دینی باحجاب است. خلاف این موضوع حتی غیر از این باشد بی حجاب است. بدحجابی واژه ی جعلی، غیر حقوقی و غیر فقهی است که در زمان وزارت کشور اقای عبدالله نوری باب شد. برای اینکه بی حجابی موجود در جامعه با این واژه تخفیف پیدا کند.
نوع پوشش بخصوص برای خانم ها مساله ای است که در فرهنگ کشورمان بسیار اهمیت داشته و دارد اما به نظر می رسد که چندی است با بی توجهی به این مساله، فرهنگ اصیل ایرانی در زمینه پوشش دستخوش تغییرات ناخوشایند شده است. پوشش نامناسب برخی از دختران و پسران که به دنبال تبلیغات غربی در کشور مرسوم شده است، آسیب هایی را در جامعه هم برای افراد بدپوشش و هم دیگر افراد جامعه بوجود آورده است. متاسفانه مدیریت مقطعی این مساله مهم که گاها در اوایل فصول گرم پیگیری و پس از آن با کمک کاری مواجه می شود نیز سبب تشدید این جریان ضد فرهنگی در کشور شده است.
آسیب هایی که بدحجابی برای افراد بدحجاب دارد
بی حجابی چند پیامد دارد. جامعه ما یک جامعه خانواده محور است و بی حجابی منجر به افزایش خیانت بین زوجین و فروپاشی خانواده ها شود. بی حجابی مردها را تشویق به بی وفایی می کند و به فروپاشی خانواده ها و در پی آن به فروپاشی اجتماعی منجر خواهد داشت.
دومین مشکلی که ترویج بی حجابی جامعه ایجاد می کند، این است که نظام ما یک نظام دینی است؛ یعنی نظام ما بر پایه اعتقادات مردم استوار شده است. ترویج بی حجابی در جامعه منجر به ترویج بی دینی و لاابالی گری و بی اعتنایی به احکام شرعی می شود و وقتی در جامعه دین مورد بی اعتنایی قرار گیرد، درواقع پایه های حکومت دینی سست می شود و حتی حکومت دینی در معرض فروپاشی قرار می گیرد.
سومین مشکلی که بی حجابی دارد، این است که توجه افراد جامعه از امور جدی مانند معنویت، تولید، عدالت خواهی و سازندگی معطوف به مصرف گرایی، مدپرستی و امور تفننی می شود؛ یعنی بخش عظیمی از جامعه که نیروی جوان هستند به جای اینکه وقت خودشان را صرف تفکر، عقلانیت و تولید در همه عرصه هابکنند، وقت، توان و سرمایه خود را صرف شهوت می کنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایا می دانستید ایه ،، وان یکاد - ایه ولایت است ؟
#شبهه
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام واحترام
سؤال و جواب👇
✅🌴آیا آیه «وَ إِنْ يَكادُ» نیز از آیاتی است که در روز غدیر نازل شده؛ چون در این زمینه روایت هم داریم؟
در جواب باید گفت بله، در باره این آیه، روایت داریم که "حسّان جمّال" (شتربان امام صادق عليه السلام) می گويد: امام صادق (عليه السلام) را از مدينه به مكه مى بردم، هنگامى كه به مسجد الغدير رسيديم، امام صادق (عليه السلام) نگاهى به طرف چپ مسجد انداخت و فرمود: اين جاى پاى رسول خداست، در زمانى كه فرمود: «من كنت مولاه فعلى مولاه». آن گاه امام صادق (عليه السلام) به گوشه اى ديگر از مسجد نظر افكند و فرمود: اين جا محلى است كه منافقان و "سالم مولى ابن حذيفه" و "ابى عبيدة بن جرّاح" خيمه زده بودند.
♦️ چون دست پيامبر (صلّى اللّٰه عليه و آله) را ديدند كه دست امير المؤمنين (عليه السلام) را گرفته و بلند كرده، بين خودشان گفتند: به چشمان او بنگريد، كه در حدقه مى چرخند، چونان كه گويى چشمان مجنونى است. در اين حال، جبرئيل (عليه السلام) اين آيه را آورد: «وَ إِنْ يَكٰادُ اَلَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصٰارِهِمْ لَمّٰا سَمِعُوا اَلذِّكْرَ وَ يَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ`وَ مٰا هُوَ إِلاّٰ ذِكْرٌ لِلْعٰالَمِينَ«(6)
♦️اما تحلیل و بررسی روایت
این روایت را «کلینی» و «صدوق» نقل کرده اند و سند روایت صحیح است، ولی باید دید آیا مراد از این روایت، زمان نزول سوره «قلم» است یا نه؟
می دانیم که سوره «قلم» از سوره های مکی و دومین سوره نازل بر پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) است، در حالی که واقعه غدیر، در سال دهم بعد از هجرت و اواخر حیات مبارک پیامبر (صلی الله علیه و آله) واقع شده است.
لذا به نظر می رسد مراد از این روایت، بیان زمان نزول آیه شریفه نبوده، بلکه ممکن است ناظر به تفسیری باشد که «علی بن ابراهیم قمی» بیان کرده؛ ایشان در ذیل آیه «وَ إِنْ يَكادُ» می آورد:
🌴"قَالَ: لَمَّا أَخْبَرَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ ص بِفَضْلِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع قَالُوا هُوَ مَجْنُونٌ فَقَالَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ «وَ ما هُوَ» يَعْنِي أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع «إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ»".(7)
یعنی زمانی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فضائل امیرالمؤمنین (علیه السلام) را برای مردم بیان می کردند، مخالفان و دشمنان گفتند ایشان مجنون و دیوانه شده است. خداوند متعال می فرماید امیرالمؤمنین، چیزی غیر از ذکر و یادآوری برای عالمیان نیست.
نکته: این از موارد تعیین مصداق برای «ذکر» است، یعنی «ذکر» مصادیق متعددی می تواند داشته باشد، از جمله، قرآن کریم، ولایت، و...؛ لذا معنایش این نیست که این آیه هم در روز غدیر نازل شده است.
♦️ممکن است گفته شود بله سوره «قلم» مکی است ولی آیات آخر آن را برخی مدنی می دانند.
در جواب باید گفت با این حال، نمی توان بطور یقین گفت آیه «وَ إِنْ يَكادُ» در روز غدیر نازل شده است؛ زیرا:
اولا در این که بخشی از سوره «قلم» مدنی باشد، اختلافی است و قول به مکی بودن تمام سوره با توجه به سیاق آیات که با لحن و سیاق آیات مکی سازگارتر است، ترجیح بیشتری دارد.
♦️تفسیر «نمونه» قول به مکی بودن را ترجیح داده(8) و مرحوم «طبرسی» نیز پس از انتخاب قول به مکی بودن، قول به مکی و مدنی بودن (یعنی برخی آیات مکی و برخی مدنی هستند) را مطرح کرده است.(9)
ثانیا آن قولی که می گوید برخی آیات، از جمله آیات آخر سوره، مدنی هستند، نمی گوید آن ها در غدیر نازل شده اند؛ بلکه فقط مدنی بودن آن را می گوید.
ثالثا برای آیات آخر سوره «قلم» شأن نزول هایی ذکر شده که می گویند طائفه قریش، عده ای از کافران که در چشم زدن، ماهر و خبره بودند را آوردند تا پیامبر (صلی الله علیه و آله) را چشم بزنند و از این طریق به آن حضرت آسیب وارد کنند(10)، این شأن نزول ها با نزول این آیات در خصوص روز غدیر، همخوانی ندارد.
بنابر این:
♦️برای جمع بین روایت و بین این مطالب، بهتر است:
1. بگوییم آن روایت در مقام بیان زمان نزول آیه نیست و ناظر به همان تفسیری است که می خواهد عظمت و بزرگی جایگاه ولایت را برساند و این که پیامبر (صلی الله علیه و آله) بدون توجه به نسبت های ناروای مخالفان و دشمنان، فرمان الهی را اجرا کردند و ولایت امیرمؤمنان (علیه السلام) که همان ذکر، یادآوری و آگاهی بخشی به انسانیت و انسان ها است را علنی و آشکار نمودند.
2. و یا این که بگوییم، آیات سوره قلم، قبلا نازل شده بودند ولی در روز غدیر که دشمنان در صدد آسیب رساندن و چشم زدن پیامبر بودند، جبرئیل نازل شده و برای در امان ماندن پیامبر، خواندن آن آیات (و ان یکاد الذین...) را متذکر شد.
3. البته می شود هم توقف کنیم یعنی هیچ قولی را ترجیح ندهیم، نه بطور قطع بگوییم نزول این آیات در روز غدیر بوده و نه این که بطور کلی آن را رد کنیم؛ بلکه هر دو احتمال را مطرح بدانیم.
سید عادل مکتوفی
#جهاد_تبیین
#ابر_گروه_براهین
هدایت شده از SA
#سوال وشبهه
✅حقوق اقتصادی زنان در کشورهای مختلف
🟢این نمایه وضعیت کشورها را براساس معیارهایی که به حقوق زنان مربوط می شود ترسیم می کند.
🟢کشورهایی که مردان و زنان از نظر حقوقی وضعیت برابری دارند و برای مشارکت اقتصادی آنها مانعی وجود ندارد امتیاز 100 دارند و هرچه محدودیت حقوقی و اجتماعی و تبعیض حقوقی علیه زنان بیشتر باشد، امتیاز کشورها کمتر است.
🟢برای مثال در برخی کشورها زنان دسترسی محدودی به تحصیل و کار دارند و یا برای سفر و حتی بیرون رفتن از خانه باید از یک قیم مرد اجازه داشته باشند. این محدودیتها آنها را از حقوق اقتصادی خود هم محروم می کند.
🟢در این تصویر ۱۰ تا از بهترین کشورها و بدترین کشورها را نیز می توانید ببینید.
🟢ایران با امتیاز ۳۱ از ۱۰۰ در جمع ۱۰ کشور با بدترین وضعیت قرار دارد./ اکونومیست فارسی
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام.
✖️قطعا نویسنده ی این مطلب ایرانی نیست.
♦️همایش جهانی اقتصاد در نظر دارد تا زنان را از طینت خود خارج و آرام آرام با اهداف از پیش تعیین شده، زن را در قالب یک مرد جلوه دهند و سپس اموری مانند ازدواج و همسرداری و مقام مادری و فرزند پروری و ...را در زنان ریشه کن نمایند.
بهمین علت ایران را در قواره های زیرین نمودار قرار میدهند تا با ایجاد تنش در بین بانوان، به افکار پلید خود دست یابند.
اگر برابری حقوق زن و مرد این است که مختلط در کنسرت ها به رقاصی بپردازند و از ارزش های الهی خود بکاهند، همان بهتر که در پائین ترین آماری که از سوی استکبار و تفکرات صهیون ارائه میشود، قرار بگیریم.
♦️البته الانم در کشور ما به لطف غرب پرست هایی که سه دهه زمام امور اجرایی و...را بدست داشتند، آزادی وجود دارد که البته امید است دولت و مردم و مجلس حواسشان باشد که بندگان خدا قرار هست خدا را عبادت کنند نه اینکه سگ پرست شوند.
#یازینب
الاقل...محسن خاکزاد
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از ومایعلم جنود ربک الا هو
دلنوشته ای بود که خیلی خوب تنظیم شده بود ولی چند مشکل داشت:
✅اولاحجاب به رنگ مقنعه ربطی ندارد
✅دوما کارهای اداری تابع مقنعه نیست
✅سوماآیا وقتی هرجایی از بدنمان را میپوشیم ،آن پوشش ،هویتمان است یا محافظ هویتمان؟
✅چهارما حجاب فقط راهی بسوی متانت واخلاق وحیاست نه همه ی آن
✅پنجما کسیکه زینتهایی که خداوند به رسم امانت به او داده ،حق ندارد این امانت را وسیله ی هوسبازی دیگران وانحراف خود قرار دهد بلکه این زیبائییها در خدمت همسر وتحکیم خانواده باشد .
✅ششما اینها را خالق خودت آفرید واجازه نداد با نمایان کردن بدنت هر کس وناکسی به حریمت وارد شود.
✅آنچه مهم است هم در سرت است وهم برسرت....
#جهادتبیین ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin