#سوال
آیا وزارت اطلاعات و یا اطلاعات سپاه نمیتونن پیج های اینستاگرام برخی که شایعه پراکنی میکنن و شعلهی اغتشاشات را زیاد میکنن مسدود کنن؟
هدایت شده از مهاجر
دوست گرامی؛
حتما می دانید که اینستاگرام و واتساپ پیام رسانهایی هستند که مدیریت آن کاملا به دست دشمنان و سِرور های آن خارج از کشور است و اساسا این پیام رسانها هیچ دفتر ویا مرکز کنترلی در ایران ندارند و سیاستهای آنها کاملا در تضاد و دشمنی با ایران است . لذا تنها کاری که دولت در شرایط فعلی می تواند در مقابل با این سیاست خصمانه داشته باشد فیلترینگ است. بستن پیچ در صورتی ممکن است که مدیریت این پیام رسانها در داخل ایران باشد.
#سوال
سلام لطفاً سندی یا دلیلی بر کذب بودن اینکه میگن رهبری ۲۰نفر از دانشجویان دانشگاهی در اصفهان دستور به قتل آنها داده شده؟که شبانه آنها را بکشند
هدایت شده از مهاجر
دوست عزیز کسی که ادعایی داره باید سند برای حرفش بیاره !!
اگر بنا باشه هر کس هر دروغی خواست بگه وما برای کذب بودنش دلیل بیاریم که تا روز قیامت باید بنشینیم و دروغ های معاندین را تکذیب کنیم😁😁 رهبر انقلاب اسلامی امروز در سخنرانی خودشان فرمودند : این کسانی که در خیابانها فساد و تخریب میکنند، همه یک حکم ندارند برخی جوانان و نوجوانانی هستند که بر اثر هیجان ناشی از ملاحظه یک برنامه اینترنتی به خیابان میآیند، چنین افرادی را میتوان با یک تنبیه متوجه کرد که اشتباه میکنند.
سلام ببخشید من معلم ومشاور مدرسه هستم قبلا سوال پرسیده بودم که دانش آموزان متوسطه اول و دوم میپرسن که در حکومت حضرت علی و پیامبر و بقیه معصومین حجاب اجباری است همچنین در هیچکدوم از کشورهای اسلامی هم به جز ایران حجاب اجباری نیچرا توی ایران حجاب برای مسلمان و غیر مسلمان اجباری است. من نمیدونم چی جواب بدم....جواب سوال و سوال خودم را تو گروه پیدا نکردم ممنون میشم پاسخ را دوباره بفرستین.
هدایت شده از مهاجر
1️⃣قسمت اول جواب:
💠 پیش از اسلام با وجود مفاسد اخلاقی که در بسیاری از اعراف رایج بود، مردان و زنان به سبب شرایط جغرافیایی باید پوششی برای سر خود میداشتند، در همین راستا مردان از چفیه و زنان از روسرهای بلند استفاده میکردند.
💠آنچه را که از تاریخ استفاده می شود، این است که حجاب به معنای پوشش زنان، قبل از اسلام در جهان و در ادیان مختلف با شکل های متفاوت وجود داشته و این حکم تأسیسی نیست؛ یعنی اسلام آن را اختراع نکرده، بلکه دین اسلام آن را پذیرفته و چنان که از تاریخ زمان پیامبر (ص) استفاده می شود، اسلام قدری محدوده آن را وسیع تر کرده و به آن شدت بخشیده است.
💠در ایران قبل از اسلام، در میان قوم یهود، یا در هند، حجاب های سخت و شدیدی وجود داشت. در ایران باستان حتی پدران و برادران نسبت به زن شوهردار نامحرم شمرده می شدند.
💠با ظهور اسلام تا مدتی وضعیت به همین منوال بود؛ یعنی وقتی مرد و زن از خانه خارج میشدند، سرهای آنان پوشیده بود، تا اینکه بعد از هجرت پیامبر اکرم (ص) به مدینه و تأسیس دولت اسلامی به سبب مزاحمتی که برای یک بانوی مسلمان جوان رخ داد، آیۀ حجاب نازل شد و بر مبنای این آیه زنان که روسری بر سر داشتند، اما تا پیش از این مانند چفیۀ مردان آن را به پشت سر خود میانداختند، موظّف شدند تا جز گردی صورت خود بقیۀ سر و گردن خود را بپوشانند و به این ترتیب حجاب به عنوان یکی از احکام قطعی خداوند برای بانوان جاری شد.
💠 باید دانست که حجاب به این صورت دربارۀ زنان آزاد مسلمان صدق میکرد و زنان اهل کتاب و کنیزان از این مسأله مستثنی بودند، اما همانطور که بیان شد شرایط آب و هوایی ایجاب میکرد حتی زنان غیر مسلمان و کنیزان هم سرهای خود را بپوشانند، لذا مسألۀ بیحجابی یا بد حجابی در عصر حکومت پیامبر اکرم(ص) معنا مفهوم نداشته است.
💠در حکومت امیرالمؤمنین (ع) وضعیت به همینگونه بود، اما به سبب گسترش قلمرو اسلام و فتح سرزمینهای دیگر و اختلاط و آمیزشی که میان و مسلمانان و غیر مسلمانان بود، طبیعتاً مسائلی از ممالک و تمدنهای دیگر در بین مسلمانان رایج بوده است.
💠لذا معضلی در عرصۀ حجاب در دوران حکومت پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین (ع) مشاهده نمیشود، در نقلی آمده که امیرالمؤمنین (ع) زمانی که در بستر خلافت قرار داشت از اینکه بعضی از زنان در کوفه ـ که مرکز خلافت بود ـ آنگونه که باید و شاید حجاب رعایت نمیکردند، بر مردان آنان که غیرت کافی نداشتند خرده گرفته و آنان را سرزنش کرده است، با این حال، مسأله ای که به عنوان معضلی برای جامعه در عرصۀ حجاب و عفت بخواهد وجود داشته باشد در حکومت پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین (ع) مشاهده نمیکنیم.
❇️ چند نکته:
🔻ما #حجاب_اجباری نداریم، حجاب الزامی داریم. تفاوتش چیست؟ برای احکام فردی اجبار نداریم، الزام برای احکام اجتماعی است. مثل تفاوت حکم مستی در خلوت و جلوت؛ در خانه و خیابان. انشالله روشن است.
🔻 الزام حجاب برای باحجاب کردن بی حجاب ها نیست، بلکه برای صیانت از دموکراسی و دفاع از حق اکثریت است که اسلام را می خواهند. پس مدام ژست نگیرید که مگر چند درصد با اجبار حجاب، باحجاب شدند.
🔻یک جامعه در انتخاب دین آزادست، اما در انتخاب از دین آزاد نیست. مردم ما اکثریت اسلام را می خواهند و حجاب جزئی از اسلام است. پس تکلیف رفراندوم هم روشن است. رفراندوم برای انتخاب اصل دین است نه جزئیاتش.
🔻اینکه الزام حجاب در صدر اسلام بوده یا نه، سوال غلطی است. با فرض اینکه نبوده است باز هم مهم نیست. الزام اجتماعی حجاب از احکام تعزیری است که متناسب با زمان و مکان و شرایط اتخاذ می شود. مثل بسیاری دیگر از قوانین که زمان پیامبر نبوده و امروز هست و شرعی است.
🔻 بدحجابی در ایران ناشی از بی دینی نیست، ناشی از سبک زندگی غربی است. نشانه اش نیز حیا و عفت زنان ماست و نه ظاهرشان. پس از روی ظاهر نگوئید مردم حجاب نمی خواهند. انشالله روشن است؛ این بند بسیار مهم است.
🔻 حجاب ملاک دینداری نیست؛ یک نشانه است در کنار دیگر نشانه ها. چه بسا زنان بدحجابی که دیندارتر هستند و بالعکس. خیلی ها این خطای اجتماعی را ندارند و صدها خطای فردی و اجتماعی دیگر دارند.
🔻حجاب تنها چادر نیست. با این حال چادر طی سالهای اخیر فراتر از حجاب رفته است و به یک هویت فرهنگی-سیاسی و حتی مبارزاتی ارتقا یافته است.
هدایت شده از مهاجر
2️⃣قسمت دوم جواب:
💠حجاب و پوشش زنان یکی از دستورات اسلام است. در دیگر ادیان الهی نیز چنین دستوری وجود داشت. در قرآن مجید و بسیاری از روایات، محدودهی آن به این صورت بیان شده است که زن در برابر نامحرمان تنها میتواند صورت و دو کف دست خود را آشکار کند. بنابر این تشریع و قانونمند شدن آن ربطی به حکومتها و نظامهای اسلامی و غیر اسلامی ندارد. حجاب تا آنجا که در حریم زندگی خصوصی افراد است، یک امر فردی و خصوصی است و کسی نمیتواند در آن دخالت کند، ولی آنگاه که به یک امر اجتماعی تبدیل شد و با حقوق دیگران ارتباط پیدا کند، حکومت و حاکم میتواند از باب نهی از منکر و صیانت از اخلاق و معنویت جامعه، رعایت حجاب را الزامی کند و برای آن مجازات تعیین نماید؛ زیرا بیحجابی از محرمات الهی محسوب میگردد و طبق قاعده هر فعل حرامی قابل تعزیر است.
✅بنابراین آنچه بر عهدهی همهی حکومتها و نظامهای اسلامی است، اجرای دقیق دستورات اسلام است که متأسفانه بسیاری از دولتهای اسلامی در این زمینه کوتاهی میکنند.
🔆براستی ایران با 98% جمعیت مسلمان (یعنی اکثریت مطلق)، چگونه میتواند الگوی خود را کشورهایی مثل مالزی و لبنان که هر کدام جمعیت مسلمانشان حدود 60% است قرار دهد و قانون حجاب خود را طبق مدل آنها وضع کند؟ مگر نه اینکه یکی از اصول دموکراسی وضع قانون طبق نظر و اعتقادات اکثریت جامعه است؟⁉️
📌حتی کشورهایی مثل ترکیه و سوریه هم با اینکه درصد جمعیت مسلمانانشان، بالا و نزدیک به ماست، اما حدود سه چهارم آنها، اهل سنت هستند، در حالی که 90% ایرانیان، شیعه هستند.
اگر چه برای برادران اهل سنت، احترام قائلیم؛ اما تفاوت های فقهی و کلامی ما با آنها قابل انکار نیست و بدیهی ست که تفاوت های اعتقادی، به مرور زمان تفاوت های فرهنگی نیز می آفرینند. ممکن است گفته شود: اما "حجاب" یکی از مشترکات اعتقادی سنی و شیعه هست و در این مورد اختلاف نظری نیست. در پاسخ باید گفت: تازه از آن هم بالاتر، رعایت حجاب، جزء تعالیم مسیحیت نیز هست! ... اما اگر دیگران به تعالیم دینی شان التزام عملی ندارند، مشکل از آنهاست نه از ما !
♥️بسیاری از بی حجابی هایی که در دیگر کشورهای اسلامی می بینیم، محصول سیاست های طاغوتی حکومت های آنهاست.
🔶این وضع در کشورهای دیگر مثل ترکیه با حکومت سکولار (جدایی دین از امور اجتماعی) و یا مالزی با حکومت پادشاهی مشروطه هم صادق است. 👈حکومت ترکیه از زمان آتاتورک تا همین چند سال پیش به شدت دین ستیز بوده، حتی #حجاب در مدارس این کشور ممنوع بوده. الآن هم اگر چه دولت ترکیه "اسلامگرا" هست اما اسلامی نیست!
✅📌چگونه ایران شیعه، از لبنانی تقلید کند که شیعیانش در مظلومیت کامل هستند و حداقل دخالت را در تصمیمات اجتماعی دارند. مارونی ها سالهاست که با کمک غربی ها پنجه بر شاهراه های قدرت و ثروت لبنان کشیده اند و همه چیز را در دست گرفته اند.
✳️ متأسفانه بسیاری از دولتهای اسلامی در این زمینه کوتاهی میکنند و نتیجهیی آن گسترش فساد اخلاقی، افزایش بیرویه طلاق و... است که در جوامع اسلامی مشهود است. شما داستان غم بار اندلس سابق و اسپانیای امروز را شنیدهاید و حرص و ولع مراکز استعماری را برای شیوع اخلاق جنسی غرب در بین مسلمانان را ملاحظه میکنید! آیا اگر زنان و دخترکان زیباروی طناز به بازار جوانان پاک و اما پر از غریزه و هیجان و شهوت در آیند و متاع جمال و نمای خود را در چشم و خیال حساس آنان به حراج گذاشته و از آنان دل ربایی کنند، جلوگیری از آنان دخالت در حریم شخصی افراد است؟ مسلما دخالت حاکمیت اسلامی سالم به عنوان آمر به معروف و نگهبان سلامت اخلاق و معنویت دینی جامعه است،
🔰برای مطالعه بیشتر مطالب لینک زیر را مطالعه فرمایید:
https://b2n.ir/z69166
#سوال
سلام الان خبر ۲۰۳۰ در گزارشش متاسفانه چند خانم بصورت برهنه و واضح😮 نشان داد
ب کجا باید انتقاد کنیم؟
هدایت شده از مهاجر
شما می توانید برای ارتباط با پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی سازمان صدا وسیما با شماره 162 تماس گرفته و یا در صورت نیاز به ارسال فکس شماره 22652880 را شماره گیری نمایید.
همچنین سامانه پیامک روابط عمومی به شماره 30000 به صورت شبانه روزی دریافت کننده پیامک های شماست.
#سوال
زیاد پرسیدن که انگشتر رهبری امروز رنگش فرق کرده بود چون همیشه قرمز هستش
وایادرست هست که هر موقع کشور دچار تلاطم میشه رنگ انگشتر رهبری عوض میشه
هدایت شده از مهاجر
این گمانه زنی ها قبلا هم در ایام انتخابات زده شده بود و توسط دفتر حفظ و نشر مقام معظم رهبری تکذیب شد.
به دنبال گمانهزنی برخی رسانهها در خصوص رنگ خاص انگشتر رهبر انقلاب در زمان رایگیری؛ یک منبع آگاه در دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنهای با تکذیب این گمانهزنیها گفت: رهبر معظم انقلاب انگشترهای مختلف را به جهت استحباب آن استفاده کرده و تفسیر انتخاباتی از انگشترهای ایشان صرفا شیطنت برخی رسانهها است.
https://b2n.ir/f09907
#سوال
قضیه ی اقای ایروانی و دختراشون درسته؟
هدایت شده از غفّار 🇮🇷
احمد خدارحمی:
🗯 #توضیح
#مرتبط
مرکز مطالعات اسلام و خاورمیانه یک سازمان غیر دولتی و غیرحاکمیتی (NGO) در واشنگتن دی سی آمریکاست که از اواخر دهه ۹۰ میلادی توسط جمعی از دانشجویان ساکن آمریکا در آنجا تاسیس شده است.
جناب احمد ایروانی که در محضر افرادی همچون آیت الله منتظری و صانعی کسب علم کرده اند در دهه ۷۰ شمسی از ایران به مقصد آمریکا مهاجرت کردهاند و در آنجا اقامت دارند.
نسبت ایشون با حکومت جمهوری اسلامی رو میتونید در برخی از مواضع و بیانات ایشون براحتی با جستجو در اینترنت رصد بفرمایید که بعنوان یک نمونه میتوان به این خبر سایت اصلاح طلب انصاف نیوز اشاره کرد:👇
http://www.ensafnews.com/48262/
...
هدایت شده از غفّار 🇮🇷
🔰 هرساله وقتی نهم ربیع می رسد، عده ای که از شیعه بودن فقط لعن کردن را یاد گرفته اند ، راه می افتند و در فضای مجازی تا دلشان می خواهد به مقدسات اهل سنت توهین می کنند . در حالیکه اصلا سیره اهل بیت (ع) این نبوده و چنین توصیه ای هم به ما نکردند
👈 می آیند و روایتی را پخش می کنند که امام صادق (ع) در آن فرموده بعد از هر نماز من 4 مرد و 4 زن را لعن می کنم، و این روایت را جواز لعن علنی می دانند!!!
اما دو نکته را فراموش کردند که 1️⃣ اولا خود امام هیچ اسمی از این مردها و زن ها نمی آورد و آن اسامی فقط در ترجمه روایت توسط مترجم آمده ، اگر قرار بر لعن علنی بود، خود امام اسامی را می گفت 2️⃣ ثانیا امام فرمودند در نمازهای خودم، نگفتند در ملاء عام و جلوی همه !!!!
شما هم اگر می خواهی لعن کنی که ما هم اعتقاد به لعن داریم و آن را جزء فروع دین می دانیم، برو در خلوت این کار را بکن، آیا حتما باید لعن علنی کنی و باعث اختلاف بین شیعه و سنی شوی تا ثواب ببری؟
⬅️ می روند کلی روایت دیگر می آورند درباره لزوم لعن ظالمین و غاصبین ولایت و...
👈 در جواب می گوئیم بله ، بر منکرش لعنت !!! مگر ما گفتیم لعن نکن ؟ خود ما بارها زیارت عاشورا می خوانیم و در آن ظالمین به اهل بیت (ع) را لعن می کنیم،ظالمین اعم از بنی عباس و بنی امیه تا آن 3 خلیفه ، اما روایت نگفته برو در جامعه ای که شیعه و سنی زندگی می کنند داد بزن و علنی لعن کن !!!
می توانی در خانه خودت هم لعن کنی
⬅️ حضرت علی (ع) وقتی به خلافت رسیدند ، در آن مدت حدودا 5 سال خلافتشان ، به مردم گفتند حالا که من خلیفه شدم، لعن علنی کنید ؟ امام چنین دستوری داد ؟
در جامعه ای که هم شیعه زندگی می کنند و هم سنی ، در دورانی که دشمن میلیون ها دلار خرج تفرقه بین شیعه و سنی می کند، کدام منطق عقلی می گوید بیا لعن علنی کن و اختلاف بیانداز ؟؟؟
کاری که دشمن را شاد می کند، با کدام منطق دینی باید انجام شود ؟ با کدام قاعده فقهی و اصولی؟
⬅️ باز هم می گوییم، روایاتی که این افراد مدام در حال پخش آن هستند، فقط به لزوم لعن می پردازد، اما دیگر نگفته که شیعیان بروند در اماکن عمومی که صدا به دشمن می رسد، لعن علنی کنند !!!!!
ما هم لعن می کنیم، اما نه به صورتی که علنی باشد و باعث تفرقه شیعه و سنی شود و همچنین باعث سوء استفاده دشمنان
👈 اگر واقعا ادعای شیعه بودن داریم، طوری رفتار کنیم که اهل سنت را به سمت شیعه متمایل کنیم، نه اینکه آن ها را دشمن شیعه کنیم
التماس تفکر
#نهم_ربیع
استادعبادی
#سوال
من موافق انقلاب و اسلام هستم و احترام هم میذارم
و موافق اغتشاش به هیچ عنوان نیستم و خودم یکی از کسانی هستم که ناراحت این اوضاع آشفته کشور هستم مخصوصا وقتی از طرف اونطرفی ها هم داره دخالت میشه تو کشورمون و آتش بیار معرکه شدن و به بهانه آزادی دنبال نابودی انقلاب هستن
ولی به نظرتون اینکه مردم ناراحت باشن و اعتراض کنن حقشون نیست؟ چون اعتراض مردم فقط به خاطر حجاب نیست
افراد بی مسئولیت اومدن سرکار و باعث شده انقدر شرایط برای مردم سخت بشه چه از لحاظ اقتصادی چه از لحاظ همه چی
در دوران آقای رئيسی اجناس چندین برابر شد ، نه فقط کالاهایی که خودشون نام برده بودند بلکه همه ی کالا، خانواده توان تامین ندارن، پدرا شرمنده ان
جوونا بیکارن همه با اسنپ کار میکنن تحصیل کرده ها بیکار، اختلاص بیداد میکنه تو کشور وضع کنکوریا و دانش آموزا و مدارس اصلا خوب نیست نظارت بر هیچ چیزی نیست و هزار هزار مشکل دیگه
اگه میشه منو قانع کنید
هدایت شده از مهاجر
اصل ۲۷ قانون اساسی، حق اعتراض را با رعایت اینکه مخل امنیت و اسلام نباشد جزئی از شوون آزادی مردم میداند. جمهوری اسلامی هم با روش و چارچوبی به این اصل پایبند است. به همین منظور ماده ده قانون احزاب تجمع اعتراضآمیز را بدون مجوز و راهپیمایی را نیاز به مجوز دانسته است. لذا تجمعات هر روزه جلوی مجلس، گاهگداری جلوی پاستور در راستای پاسداشت و حفاظت از همین اصل است.
جدای از این، اخبار غیررسمی اعلام میکند سال گذشته بیش از هشتصد تجمع اعتراضآمیز وجود داشته است. امسال تا قبل از این ماجرای اخیر هم نزدیک به دویستواندی تجمع اعتراضآمیز برگزار شده است.
حالا به این اعداد غیررسمی توجه نکنید. تجمعات اعتراضآمیز سلسلهوار معلمان را که در اخبار رسمی آمده بود را به یاد بیاورید. اتفاقا همین تابستان امسال با وجود اینکه تکلیف مالی سختی به دولت وارد شد منجر به تصویب قانون در مجلس برای معلمان شد.
تجمعات گستردهای که چند سال پیش در ماجرای صندوقهای قرضالحسنه پیش آمد. آن هم منجر به ورود #شورای_امنیت به نفع مالباختگان شد و سرانجام پول مردم برگردانده شد.
اعتراضها در خصوص صندوقهای بازنشستگان، سربازی و... از جمله دیگر اعتراضات همین ایام بود که در اخبار هم آمد.
البته در فقره معلمان، وقتی پای سرویس امنیتی فرانسه باز شد، این قسمت محل ورود نیروی امنیتی شد ولی ادامه پیگیری مطالبات معلمان برقرار ماند.
اعتراض، حق است و جمهوری اسلامی آن را به رسمیت میشناسد. کما اینکه رهبری در دیدار کارگران اردیبهشت امسال فرمودند «یک مواردی اتّفاق افتاده که کارگران اعتراض داشتند، اعتراضشان هم بحق بوده؛ بنده که دنبال میکنم مسائل را، [میدانم] در مواردی اعتراض کارگرانی که جمع شدند، اعتراض بحقّی بوده. فرض کنید کارخانهای را دولت به یک نفری واگذار میکند، او به جای اینکه کارخانه را مدیریّت کند، ابزارهایش را میفروشد، کارگرها را بیرون میکند، خب اینجا کارگرها میآیند بیرون و اعتراض میکنند. در این اعتراضها هم کارگرها همیشه مرز خودشان را با دشمن مشخّص کردند.»
اما در این میان یک مولفه مهم دیگری هم وجود دارد. وجود دشمن خارجی که منتظر فرصت رخنه است. تجربه این رخداد پیش رویمان است. مثلا در سال ۸۸ کسی مخالفتی با اعتراض به نتیجه انتخابات نداشت. مسیر پیگیری اعتراض مشخص بود و حتی امکانات ویژهای برای معترضین به نتیجه انتخابات ایجاد شد اما آنها اردوکشی خیابانی را برگزیدند و آن شد که شد. ۸ ماه ناامنی و ضربه به کسبوکارهای خرد، تغییر استراتژی امریکا در مواجهه با ایران و آغاز تحریمهای شدید، ضعف در تور امنیتی خارجی که منجر به ترور ۴دانشمند هستهای در همین ایام شد؛ از مهمترین آسیبهای عدم رعایت ادب اعتراض بود.
اعتراض، حق است. فرصت ارتقای حکمرانی و زندگی است. دیالکتیک معترض و حکمران در چارچوب مردمسالاری موجب اصلاح امور میشود. اگر چه که حکمران باید اعتراض را بشنود و دربارهاش گفتگو کند، از آن سو معترض هم دائم باید به پشت سرش نگاه کند. اگر پشت سر معترض اینترنشنال سعودی، بیبیسی انگلیسی، من و تو پهلوی و منافق اشرف یا فلان سلبریتی خارج نشین و... قرار گرفت اول باید تکلیفش را با آنها معلوم کند.
محیط اعتراضی بدون مرزبندی، بستر مناسبی برای از دست رفتن اعتراض و تبدیلش به آشوب برای آنهاست. آنها مصرانه و بیرحمانه به دنبال تحقق آرزوی سوریهسازی و جوکری شدن ایران هستند تا نه از تاک چیزی بماند و نه از تاکنشانش.
این خط قرمز همه کسانی است که تحقق منافع ملی و آرمان انقلاب اسلامی آرزویشان است.
هدایت شده از مهاجر
عموم مردم از گرانی رنج میبرند در بررسی "چراییها"، برخی دوست دارند فقط شعار بدهند و برخی دیگر واقعاً در پی شناخت مشکلات و ریشههای آن میباشند که برای این عده، فقط به چند محور اصلی آن اشاره میشود:
الف - کشور جمهوری اسلامی ایران، قطعهای از بهشت و جدا افتاده از سایر کشورها نمیباشد، پس تمامی تحولات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، نظامی، امنیتی و از جمله اقتصادی در جهان، آثار مستقیم و غیر مستقیمی بر شرایط حاکم بر این کشور دارد و خواهد داشت.
ب - حملۀ روسیه به اوکراین، یک تحمیل امریکایی و انگلیسی بر روسیه میباشد تا در راستای ایجاد حکومت واحد جهانی به رهبری امریکا، قدرت روسیه و سپس چین را تضعیف کنند - این کشورها را حتی به جنگ بکشانند - هزینههای جنگ را تحمیل کنند - شهرت و محبوبیت آنها را در اذهان عمومی تضعیف و حتی تخریب کنند - و البته یک تحریم سراسری و همه جانبه را تحمیل نمایند؛ در عین حال که میدانند ضررش به امریکا، اروپا و تمامی کشورهای جهان برمی گردد!
●- باید بدانیم که اقتصاد کشورهایی چون: امریکا، انگلیس و فرانسه، رسماً "ورشکسته" است؛ بدتر از ایتالیا، اسپانیا، رومانی و ... ! و امریکا و انگلیس (اروپا) برای جبران این ورشکستگی، هیچ چارهای به جز تحریم روسیه و چین و ... از یک سو، و ایجاد تورم چند برابری، به ویژه در نرخ کالاهای اساسی و مصرفی مردم (به ویژه مواد خوراکی و آن چه خود تولید کننده میباشند) نداشتند و ندارند.
●- قیمت گندم، ذرت و ... در آمریکا به بالاترین رقم طی ۹ سال گذشته رسیده است - بانک جهانی اعلام کرد: «گندم، پیشتاز گرانی در جهان است و تورم کالاها تا سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت».
●- امریکاییها و اروپاییها، با سوء استفاده از این فرصت "سیاسی - اقتصادی و تبلیغاتی"، ضمن آن که فایده فراوانی میبرند، روسیه را مقصر اصلی اعلام میکنند؛ در حالی که علت اصلی، همان تحریم گسترده و همهجانبۀ صادرات روسیه میباشد که بزرگترین تأمین کنندۀ گندم و سایر غلات در جهان است.
*- روسیه بارها اعلام کرده که در صورت لغو تحریم، صادرات گندم را آغاز میکند و در ضمن تصریح کرده: این اوکراین است که اطراف بنادر را مینگذاری کرده تا گندم اوکراین صادر نشود! اما، فراوانی و ارزان شدن کالاها و محصولات، به نفع اقتصاد امریکا و اروپا نمیباشد.
●- در پی این تحریم همه جانبه، قیمت نفت و گاز نیز در امریکا (که استخراج و ذخیرۀ فراوانی دارد) و کشورهای اروپایی، به صورت نجومی افزایش یافت!
●- بدیهی است که گرانی محصولات کشاورزی و نفت و گاز، در قیمت تمامی فراوریها تأثیر مستقیم دارد؛ پس نه چهار یا چهل قلم، بلکه همه چیز در سرتاسر جهان گران میشود.
قحطی کاذب
در ایران فقط گرانی مردم را اذیت میکند، اما امریکا و کشورهای اروپایی، از چندین ماه پیش، "قحطی" مواد مصرفی و کالاهای ضروری را به مردم خود تحمیل کردهاند؛ چنان که شیرخشک، پوشک نوزاد، روغن خوراکی، مواد شوینده و ...، از ماهها پیش در فروشگاهها نایاب شد و هر روز صبح مردم به فروشگاهها میریزند و ظرف چند دقیقه قفسهها را خالی میکنند!
امریکا و سایر کشورهای ورشکستۀ اروپایی، از قحطی کاذب و گرانی اجناس، سود میبرند.
باید به چند نکتۀ بسیار مهم نیز توجه داشته باشیم:
یک - دولت سیزدهم، وارث اقتصاد ورشکستۀ ایران شد. دولت دوازدهم [آقای روحانی] را «بدهکارترین دولت تاریخ ایران» نامیدهاند!
کاری نداریم که چه مقدار از این نابودسازی اقتصادی ایران، عمدی بود، چه مقدار از سوء مدیریت بود، و یا چه مقدار به خاطر تحریم و ... بود، اما در هر حال دولت سیزدهم، اقتصاد کشور را با ۱۳۰۰هزار میلیارد تومان بدهی رسمی از دولت قبل تحویل گرفت. دولت سیزدهم فقط ماهانه 12هزار میلیارد تومان بابت سر رسید بدهیهای دولت قبل پرداخت کرده است! و اینها همه در رشد اقتصاد کشور و ارزش پول ملّی، امکان حمایت از تولید داخل و ...، تأثیر مستقیم دارد.
دو - نه تنها تحریم روسیه و متوقف شدن صادرات روسیه و اوکراین و گرانی جهانی بر اقتصاد ایران تأثیر مستقیم دارد، بلکه جمهوری اسلامی ایران خودش نیز هم چنان تحریم است؛ نه داراییهایش در بانکهای خارجی را آزاد میکنند - نه بدهیهایشان را پرداخت میکنند - و نه امکان تجارت و تعاملات بانکی بین المللی را میدهند!
هشت سال مملکت و اقتصادش، به بهانۀ "برجام" رسماً تعطیل شد، حتی واکسن ضد کرونا را وارد نکردند و آن همه کشته دادیم و گفتند: «باید FATF را بپذیریم تا به ما واکسن بدهند»، اما دیدیم که چنین نبود!
●- حال، آیا انتظار میرود که با تمامی این تحولات، تورم و مشکلات جهانی، و شرایط اقتصاد ایران، با هزاران کارخانه و کارگاه تعطیل شده و ...، دولت سیزدهم معجزه نماید؟!