✍️ #پاسخ به #شبهات_دانش_آموزی
⁉️ آیا میشود با دوست برادرم دوست باشم؟ البته دوستی معمولی و بدون هیچ قصد و لذتی؟!
#جواب
🔰 اول: از خودت بپرس دلیل این دوستی چیه؟!
🔻 اگه با دوست برادر مثل بقیهی پسرهای نامحرم رفتار کنی، اشکالی نداره.
🔻 اما اگه قصدت از دوستی با او به منظور اینه که وقتی اون رو میبینی، لذت میبری و خوشحال میشی، یا اینکه دوست داری باهاش صحبت کنی و یه جورایی نیازی رو ازت برطرف میکنه، قطعا اشکال داره.
🔶 اگه منظورت از دوستی فقط صرف حرف زدن و سلام و احوالپرسی باشه، باز هم با رعایت حدود اسلامی اشکال نداره.
🔷 اما اگر منظورت از دوستی اینه که باهاش حرف بزنی و کسی متوجه نشه، این دوستی سالم نیست. ممکنه کار به جاهای باریک بکشه. کار شیطان اینه که قدم به قدم شما رو به بدی بکشونه. یعنی اولش بگه دوستی در حد یک سلام و احوالپرسی، بعدش شوخی و خنده، بعد چند لحظه کنار هم بشینید و صحبت کنید، بعد حرفهای زیبا و احساسی بزنید و همینطور برید تا آخر. این یعنی قدم قدم همراه با شیطان شدن.
🔶 پس بنابراین دوستی با جنس مخالف قدم نهادن در نقشهی شیطان است و از اول باید جلوی آن رو گرفت.
که در سوال شماره 8 «دوستم قبلا به من توجه داشت الان نداره» توضیح دادیم.👇
https://btid.org/fa/news/193553
📝 ۲_ لینک مطلب:👇
https://btid.org/fa/news/195570
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #دوست_پسر_دختر
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
.
✅ #پاسخ
#شبهات_دانش_آموزی
آیا در ادیان سابق هم نماز بوده❓
🔶 اول: قبل از حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم در آئین حضرت عیسی هم نماز بوده که قرآن از زبان او نقل میکند که خداوند مرا به نماز سفارش کرده است: «و اوصانی بالصلوة؛ مرا به نماز سفارش کرد»(1).
🔻 و قبل از او موسی بوده که خداوند به او خطاب میکند: «اقم الصلوة لذکری؛ نماز را برای یاد من به پا دارید»(2).
🔻 و قبل از موسی پدر زن او حضرت شعیب بوده که نماز داشته است: «یا شعیب اصلاتک تأمرک؛ ای شعیب آیا این نماز تو، تو را امر میکند »(3).
🔻 و قبل از همه آنها ابراهیم بوده که از خداوند برای خود و ذریّهاش توفیق اقامه نماز را میخواند: «ربّ اجعلنی مقیم الصلوة و من ذریّتی»(4).
🔻 و این لقمان است که به فرزندش میگوید:
«یا بنی اقم الصلوة و أمر بالمعروف و انه عن المنکر؛ پسر من نماز را بپا دار و امر به معروف و نهی از منکر کن»(5).
🔶 دوم: جالب آن است که معمولاً در کنار نماز سفارش به زکات میشود ولی از آنجا که نوجوان معمولاً پول ندارد، در این آیه در کنار نماز به جای زکات به امر به معروف و نهی از منکر سفارش شده است.
💠 منابع:
1) مریم، 31.
2) طه، 24.
3) هود، 87.
4) ابراهیم، 40.
5) لقمان، 17.
🖇 لینک مطلب:
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/29
📎 #شبهات_دانش_آموزی
📎 #نمازدرادیان
✍️ #پاسخ #شبهات_دانش_آموزی
⁉️ چرا دو تا دختر یا دو تا پسر نمیتوانند باهم ازدواج کنند؟
#جواب
🔰 اول: چون خدا حکیم ما رو اینگونه نیافریده است. این سوال مثل این است که بگویید چرا درون یخچال نمیشود لباس شست. خوب هر انسان عاقلی میداند که یخچال برای این طراحی شده که از مواد غذایی نگه داری کند.
🔻 بنابراین خداوند ما را طوری آفریده که زن و مرد باید با هم ازدواج کنند و غیر از این اشتباه است.
🔶 دوم: ازدواج یک زن و مرد برای تشکیل خانواده است و با حضور پدر و مادر و بچه خانواده تشکیل میشود اما اگر دو مرد یا دو زن با هم ازدواج کنند خانوادهای شکل نمیگیرد و ظلم به یک بچه است اگر او را از داشتن پدر یا مادر محروم کنیم.
🔷 سوم: اگر ازدواج به صورت طبیعی شکل نگیرد نسل بشر به خطر میافتد و به مرور زمان انسانها از بین میروند.
🔶 چهارم: در کل عالم طبیعت هیچ دو همجنسی با هم ازدواج نمیکنند از درختان و حشرات بگیرید تا حیوانات و این نشان دهنده این است که ازدواج درحال طبیعی پیوند یک موجود نر و ماده است.
🔷 پنجم: این کار علاوه بر اینکه خلاف فطرت هست، گناه نابخشودنی میباشد که خداوند افرادی را که مرتکب این کار شوند مجازات سختی خواهد کرد.
🖇 لینک ادامه مطلب:👇
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/22
📎 #دانش_آموزی
📎 #نوجوان
📎 #پاسخ_به_شبهات
📎 #خانواده
📎 #ازدواج
📎 #همجنس_گرایی
🔰معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه
🌐 btid.org
#سوال
سلام
لطفا بفرمایید رابطه بارش باران با پاکی دل چیست؟
الأنفال
إِذْ يُغَشِّيكُمُ النُّعَاسَ أَمَنَةً مِّنْهُ وَيُنَزِّلُ عَلَيْكُم مِّنَ السَّمَاءِ مَاءً لِّيُطَهِّرَكُم بِهِ وَيُذْهِبَ عَنكُمْ رِجْزَ الشَّيْطَانِ وَلِيَرْبِطَ عَلَىٰ قُلُوبِكُمْ وَيُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدَامَ
ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ، ﺧﺪﺍ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﺏ ﺳﺒﮏِ ﺁﺭﺍمﺑﺨﺸﻲ ﻓﺮﻭ ﺑﺮﺩ ﻭ ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ ﺑﺎﺭﺍﻧﻲ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺁﻥ ﭘﺎﻛﺘﺎﻥ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻭﺳﻮﺳﻪﻫﺎی ﺷﻴﻄﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻭﺟﻮﺩﺗﺎﻥ ﺑﺮﻃﺮﻑ ﺳﺎﺯﺩ ﻭ ﺩﻝﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﻗﺮﺹ ﻛﻨﺪ ﻭ ﮔﺎمﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭ.
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و عرض ادب
#پاسخ🔻⬇️
✅🌴آشنایی با تفسیر باطنی قرآن و تبیین لایههای عمیق حقایق آن، تنها از طریق امامان معصوم (علیهمالسّلام) امکانپذیر است. روایت مذکور نیز به یک لایه باطنی از آیه۱۱ سوره انفال اشاره دارد که پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) را آسمانی میداند که آب پاک کنندهای مثل علی بن ابیطالب (علیهالسّلام) از او سرچشمه گرفته و پیروان آن حضرت را پاک و پاکیزه مینماید.
🔸جابر میگوید: از امام صادق(ع) درباره معناى باطنى این آیه پرسیدم: «براى شما از آسمان، آبى میفرستد تا شما را با آن پاک کند و پلیدى شیطان را از شما ببرد و دلهایتان را پیوند زند و گامهایتان را با آن، استوار سازد».
🔸آنحضرت فرمود: «معناى باطنى آسمان، پیامبر خدا(ص) و معناى باطنى آب، على(ع) است. خداوند عزّ و جلّ، على(ع) را از پیامبر خدا(ص) قرار داد. این است سخن خداوند: "آبى تا شما را با آن پاک کند". این على است که خداوند، قلب هرکس که ولاى او را داشته باشد، پاک میکند.
http://www.islamquest.net/fa/archive/fa58153
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
#شبهه
سلام ،،این حکومت اگه اسلامیه،تنها چیزی که در قرآن گفته شده جنگ با خدا همین ربا بوده،چطور جامعه اسلامی بانکداریش براساس ربا هست،اگه مجلس خبرگان ما،درسته چطور روحانی رو که تابعیت انگلیس داشته کاندید ریاست جمهوری کرده؟والا هیچ کدومشون مسلمون نیستن
هدایت شده از محمدتقی عارفیان
.
سلام بزرگوار
شما فرمودید یک سؤال دارید و از بانکداری کشور که براساس رباست گفتید
بعد فرمودید که مجلس خبرگان چرا روحانی رو که تابعیت انگلیس داشته تأیید کرده!
خب ربط بانکداری ربوی با تأیید روحانی چیست؟!
اول اینکه مجلس خبرگان ربطی به تأیید نامزد ریاست جهوری نداره
دوم اینکه شما براساس چه سندی میفرمایید ایشون تابعیت انگلیس داشته؟
درضمن چه کسی مسلمان نیست؟
هیچکدومشون یعنی کی؟
اسلام آوردن با گفتن شهادتین است
بعد هم اگر کسی از اسلام خارج شد و اعلام کرد که دین دیگری اختیار کرده آنوقت میتوانید بگویید مسلمان نیست.
#شبه
سلام دوستان ممنون میشم جواب بدید
من نمیدونم کدوم کلیپ یا سخنرانیو میگه از امام خمینی
بقیه رو جواب دادم حالا نمیدونم اثر گذار بود یان
ولی میخوام در مورد اون کلیپی ک دیدن ی توضیحی بدید
فقط لطفا دوستانه باشه از محلیها هستن و میخوام ک بفهمه درست و غلط رو
هدایت شده از مهاجر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیام امام خمینی به مردم و ارتش عراق: http://www.imam-khomeini.ir/fa/C207_43230/ با توجه به پیامهای امام به مردم عراق متوجه می شوید که امام خمینی ره به هیچ وجه به ملت عراق دستور اشوب وتخریب اموال عمومی ندادند
هدایت شده از محمدتقی عارفیان
.
🌸 حضرت آیتالله حائری شیرازی رضواناللهعلیه:
🔸تا وقتی بانکها ربا میگیرند، نماز باران تأثیری ندارد!
«إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حتی یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ»؛ خداوند سرنوشت هیچ قوم و ملتی را تغییر نمیدهد، مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند (سورۀ رعد، آیۀ ۱۱).
تا زمانی که انسان علت و سببِ سلب نعمتها را تغییر ندهد، محال است آن نعمت را خداوند به او برگرداند.
وقتی فکر میکنم در رابطه با «بانکها»، «خشکسالی» و «تبدیل باران به مصیبت» درمییابم که اینها، نتیجه رفتار ما با حکم رباست. ما بانکداری «بدون قرض» را بانکداری «بدون ربا» نامیدیم و این نوع بانکداری را، به خدا نسبت دادیم!
امام راحل به مسئولان بانکها فرموده بودند: «کاری کنید پول کار نکند؛ در اسلام پول کار نمیکند». امام راحل، «کار کردن پول» را به «خدا» نسبت نداد بلکه به «ناچاری و بیچارگی» مربوط کرد.
شورای نگهبان نیز نه بدلیل «احکام اولیه» بلکه بدلیل ضرورت و اضطرار و «احکام ثانویه» قانون بانکداری را تأیید کرد.
وقتی دانشمندان و مردم باور کنند و بپذیرند، که بانکداری فعلی، بانکداری حلال است و خداوند این بانکداری را امضا کرده و این مسئله، از باب ضرورت و اضطرار نیست، معنایش اینست که ما با خدا «بد رفتاری» کردهایم و مصداق این آیهایم: «وَمَنْ یَکْسِبْ خَطِیئَهً أَوْ إِثْمًا ثُمَّ یَرْمِ بِهِ بَرِیئًا فَقَدِ احْتَمَلَ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِینًا»؛ کسی که خطا یا گناهی مرتکب شود، سپس بیگناهی را متهم سازد، بار بهتان و گناهِ آشکاری بر دوش گرفته است (سورۀ نساء، آیۀ ۱۱۲).
خداوند مبرا است از اینکه «کار کردن پول» را امضا کرده باشد! گناه «بهتان زدن» به خداوند، بالاتر از اصل گناه [ربا] نباشد، کمتر نیست. در حال حاضر به ادعای بانکهای کشور، تورم یک رقمی و حداکثر ۹ درصد است. چرا سود تسهیلات بانکی هجده درصد است؟ خواهند گفت که این ۹ درصد اضافی، کارمزد است. اگر یک بازاری ۹ درصد روی قرضی که به کسی میدهد سود بگیرد و بگوید کارمزد است، شما میگویید حکم خداست و حلال است؟ یا میگویید رباست؟ اگر این کار حلال است پس ربایی که حرام است چیست؟ پس آن یک درهم ربا دادن یا ربا گرفتن که آن گناه کذایی و بزرگ را دارد کدام است؟ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: یک درهم ربا نزد خداوند عزوجل بدتر از هفتاد بار زنا با محارم در خانۀ خداست است (من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۳۶۷).
جمهوری اسلامی و علماء عظیمالشأن، محبوبان خداوند هستند ولی «إِنَّ اَللَّهَ یُحِبُّ اَلْعَبْدَ وَ یُبْغِضُ عَمَلَهُ»؛ همانا خداوند بندهای را دوست، اما کردار او را دشمن میدارد (نهج البلاغه، خطبۀ ۱۵۳).
خداوند دشمن میدارد کار کسی را که گرفتن کارمزد اینچنینی برای قرض را، حلال میکند! اگرچه حلالکننده از دوستان خدا باشد. خداوند نعمت خود را حبس میکند تا دوستان او آنچه مورد غضب اوست ترک کنند و محال است بدون ترک آن عمل ناشایست توسط دوستان، خداوند نعمت را آزاد کند. این قرآن کریم و این شما: «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا یُرْسِلِ السَّمَاء عَلَیْکُم مِّدْرَارًا وَیُمْدِدْکُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَیَجْعَل لَّکُمْ جَنَّاتٍ وَیَجْعَل لَّکُمْ أَنْهَارًا»؛ به آنها گفتم: از پروردگار خویش آمرزش بطلبید که او بسیار آمرزنده است. تا بارانهای پربرکت آسمان را پیدرپی بر شما فرستد و شما را با اموال و فرزندان فراوان کمک کند و باغهای سرسبز و نهرهای جاری در اختیارتان قرار دهد (سورۀ نوح، آیۀ ۱۰ــ۱۲).
آیا همۀ خشکسالیها طبیعی، اقلیمی و جغرافیایی است؟ آیا این اتفاقات مربوط به تغییرات آب و هوایی جهانی است؟
آیا امکان ندارد دوستان خدا، مرتکب امری شوند که بارندگی بموقع و پرمنفعت، کم شود و ضررهای بارندگی افزایش یابد؟ آیا امکان ندارد دوستان خدا امری که برای خداوند عظیم است جدی نگیرند و خدا بر آنها نپسندد که در غفلت بمانند و برای رفع غفلت ایشان، نعمت باران را حبس کند و یا با خسارت همراه نماید؟
اگر چنین احتمالی ولو به احتمال ضعیف ممکن باشد، به دلیل عظمت محتمَل باید جدی گرفته شود و به قول بعضی بزرگان متأسفانه جدی گرفته نشده است.
اگر حبس نعمت و نازل نشدن نعمت و یا همراه شدن نعمت با مصیبت، به دلیل سهلانگاری در مسئلۀ عظیمی که عظیمتر از آن قابل تصور نیست باشد، تا هر زمان آن سهلانگاری تغییر نکند، حبس نعمت نیز تغییر نخواهد کرد.
نماز باران هم در چنین مواردی مؤثر نیست چون نماز باران، تغییر نیست. «إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حتی یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ»؛ خداوند سرنوشت هیچ قوم و ملتی را تغییر نمیدهد، مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند (سورۀ رعد، آیۀ ۱۱)
والسلام
محیالدین حائری شیرازی
۲۹ آبان، ۱۳۹۵
#نماز_باران
#ربا #بانک
#خشکسالی
@haerishirazi
سلام آیا مطلبی هست که حجاب کامل و اسلامی فقط چادرمشکی است؟چون بعضی ها میگن نه مانتوی بلند و روسری هم حجاب کامل است ولی آخه روسری های رنگی مگه زینت حساب نمیشه مگه تو قرآن نگفتن زینتهاتون رو از نامحرم بپوشید آیا نمیشه از آیه اینجور برداشت کرد که فقط روسری مشکی یا مقنعه مشکی با چادر مشکی باشه که جلب توجه نکنه؟یا من اشتباه متوجه شدم ؟
میشه درست و صحیح با منبع بفرمایید تا مجابشون کنم
هدایت شده از محمدتقی عارفیان
.
سلام بزرگوار
چنین حکمی نداریم
حتی دربارۀ اصل چادر؛ چه برسد به چادر مشکی
اما آنکه در جامعۀ ما برای زنان عفیف و محجبه عرف بوده و هست، چادر مشکی است.
پس بهتر است که همین روش در پیش گرفته شود.
برخی از سخنان رهبر حکیم و فرزانۀ انقلاب دربارۀ چادر چنین است 👇
#چادر_بهترين_نوع_حجاب است؛ یک #نشانۀ_ملی ماست؛
هيچ اشكالی هم ندارد؛ هيچ منافاتی با هيچ نوع تحركی هم در زن ندارد...
چادر بهترین نوع حجاب است. ۱۳۷۰/۱۰/۰۴
چادر #لباس_ملی ماست...
چادر، پیش از آنكه یک حجاب اسلامی باشد، یک #حجاب_ایرانی است. ۱۳۷۳/۰۷/۲۰
#حجاب_برتر همین چادر ایرانی خود ماست؛ حقیقتاً حجاب برتر است؛ هیچ تردیدی در این نباید داشت. ۱۳۷۷/۱۲/۰۴
حضرت آقا تصریح فرمودند که #چادر_حجاب_برتر است
طبیعتاً اگر بانوان عفیف جامعۀ ما نیز حجاب برتر را برگزینند، بسیار بهتر است.
اما حجاب کامل همانی است که در احکام شرعی آمده؛ یعنی برای بانوان تنها پوشیده نبودن وجه و کفّین مجاز است.
البته نوع پوشش نیز مهم است
یعنی طبق نظر مراجع معظم لباس زنان نباید چسبان و بدننما و تحریککننده باشد؛ و پوشیدن این لباسها نیز برای زنان جایز نیست.
اللهم اهدنا الصراط المستقیم
واجعل عواقب امورنا خیرا
یا حق
هدایت شده از مهاجر
واژه جلباب (با کسر جیم) در اصل مصدر فعل رباعی «جلبب» است که از مصدر اسم ذات اراده شده، نام پوشش ویژه ای قرار گرفته است. تعبیر از اسم ذات به وسیله مصدر، باعث شده است که مبالغه در پوشاندن را بفهماند، به گونه ای که دلالت بر معنای پوشش بزرگ و کامل کند.
یکی از واژه های قرآنی که اختلاف در تفسیر معنای آن وجود دارد، واژه جلباب است. چه بسا خاستگاه اختلاف، اختلاف آداب و رسوم و نوع پوشش ها براساس زمان ها و مکان های مختلف باشد. مهم این است که بررسی شود جلباب هنگام نزول آیه به چه معنا و مفهومی بوده است.
به رغم وجود اختلاف در تفسیر معنای جلباب حتی کسانی که تصریح کرده اند در معنای آن اختلاف است نیز قبول دارند که در اصل لغت به معنای پوشش گسترده و فراگیر است که ظاهر و روی همه بدن را می پوشاند.
گرچه در اسمگذاری برای بیان پوشش گسترده از واژه ها و تعبیرهای همانند و نزدیک به هم مثل ملائه، عبائه، رداء، ازار و کساء استفاده کرده اند، ولی همه الفاظ مختلف بیان کننده معنای پوشش سرتاسری و کامل است که قسمت های بیرونی و ظاهری بدن را می پوشاند و روی لباس های دیگر پوشیده می شود.
در ادامه ملاحظه خواهید کرد که بسیاری از همین الفاظ و تعابیر در مورد نحوه پوشش زنان اهل بیت به کار رفته است.
در ایران و در زبان فارسی و فرهنگ های لغت عربی به فارسی، پوشش گسترده قرآنی (که برای حجاب و پوشش بانوان مسلمان در برخورد با نامحرم و در بیرون از منزل به کار می رود) با لفظ و اسم «چادر» شناخته می شود.
در دوره اسلامی چادر (Cador) یا چادَر (Cadar) (به عربی: Sader) به شکل تنپوشی رویی، بی آستین، گشاد و چیره بر بدن، توسط زنان در ایران با توجه به ضوابط پوشش اسلامی انتخاب گردید.
چادر (به عنوان یکی از کامل ترین انواع تن پوش های مورد قبول براساس معیارهای اسلامی) شکل یکسانی نداشته است. آثار ادبی این احتمال را می رساند که چادر در اصل روبنده یا تن پوشی بوده که کل بدن و صورت را در بر می گرفته است
اندازه جلباب
بسیاری از نگارندگان کتاب های لغت و تفسیر در اینکه جلباب به معنای پوشش فراگیر است اتفاق نظر دارند ولی درباره اندازه دقیق جلباب دیدگاه های متفاوتی دارند. از مجموع کلمات لغویان و مفسران در مورد اندازه جلباب پنج دیدگاه قابل اشاره است:
اوّل: جلباب پوششی فراگیر مثل چادر بوده که از بالای سر تا پا را می پوشانده است. این دیدگاه از کتاب های فراوانی استفاده می گردد.
دوم: جلباب پوششی بزرگ تر از خمار و مقنعه بوده که کمتر از مقدار رداء یعنی تقریباً تا زانوها را می پوشانده است. این دیدگاه از برخی کتاب های لغت استفاده می شود. براساس این قول به نظر می رسد که جلباب روسری های بزرگی بوده که تا روی زانوها را می پوشانده است.
سوم: جلباب همان خمار و مقنعه است، یعنی پوششی که فقط سر و سینه ها را می پوشانده است.
چهارم: جلباب به معنای قمیص و پیراهن بلند و چیره بر انسان است که بدن را می پوشاند.
پنجم: جلباب به معنای مانتو است. این دیدگاه اخیراً مطرح شده است: «جلباب نیز که در قرآن آمده و بر آن در عرف عرب اطلاق جُبّه هم می شود در فارسی به معنای مانتو است».
همانندی سه دیدگاه اوّل این است که جلباب سر را می پوشاند، با این تفاوت که در دیدگاه اوّل، سر و همه بدن پوشانده می شود.
در نگرش دوم، علاوه بر سر، مقدار زیادی از بدن تا روی زانوها پوشانده می شود.
براساس دیدگاه سوم، سر و اطراف گردن و سینه ها فقط پوشانده می شود.
وجه اشتراک دو دیدگاه آخر این است که مربوط به پوشش بدن غیر از سر هستند. شواهد مختلفی وجود دارد که صحت دیدگاه اوّل و مخدوش بودن دیدگاه های دیگر را اثبات می کند که بعضی عبارتند از:
شاهد اوّل
در برخی گزاره های تاریخی تعابیری آمده است که اثبات می کند دیدگاه پنجم و چهارم (که جلباب را به معنای پیراهن بلند و مانتو دانسته اند) درست نیست، مثلاً از عایشه نقل شده است: «خمّرت وجهی بجلبابی»؛ «صورتم را به وسیله جلباب خود پوشاندم».
از این گفته به خوبی استفاده می شود که جلباب به معنای پیراهن بلند و یا مانتو نیست چون پوشاندن صورت به وسیله پیراهن و مانتو انجام نمی شود. همچنین آمده است: «سدلتْ أحدانا جلبابها مِن رأسها علی وجهها»؛ «یکی از ما جلباب خود را از روی سرش به صورتش افکند»
از این تعبیر نیز معلوم می شود که جلباب به معنای پیراهن بلند و مانتو نبوده بلکه پوششی بوده که روی سر قرار می گرفته، ازاینرو قرار دادن آن روی صورت ممکن بوده است؛ برخلاف پیراهن بلند و مانتو که پوشاندن صورت با آن انجام نمی شود.
گواه دوم
از آمدن لفظ «علی» که دلالت بر استعلاء و احاطه می کند در آیه جلباب و همچنین برخی شعرها مثل شعرجنوب دختر عمرو ذی الکلب استفاده می شود که جلباب پوششی بوده محیط بر همه بدن به گونه ای که سر را نیز می پوشانده است.
هدایت شده از مهاجر
گواه سوم
درباره پوشش حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیه) هنگام خروج از منزل و رفتن به مسجد برای دفاع از فدک نقل شده است:
«لاثتْ خمارَها علی رأسها و اشتملتْ بجلبابها»؛ «مقنعهاش را محکم بر سر بست و جلباب که تمام بدنش را می پوشاند بر تن کرد»
برداشت ها
از نحوه پوشش حضرت چند نکته استفاده می شود:
اوّل: پوشش حضرت فاطمه(سلام الله علیه) در بیرون منزل همان دو پوشش قرآنی مستقل از یکدیگر به نام «خمار» و «جلباب» بوده است. بر این اساس نظر طرفداران دیدگاه سوم که جلباب را به خمار (مقنعه) معنی کرده اند، ردّ می گردد.
دوم: از عبارت «اشتملت بجلبابها» استفاده می شود جلباب پوششی سرتاسری مثل چادر بوده که تمام بدن حضرت را فرا می گرفته است، بنابراین نظر طرفداران دیدگاه دوم که معتقد بودند جلباب تقریباً تا زانوها را می پوشاند نیز پذیرفته نمی شود.
شاهد چهارم
زمخشری در تفسیر «کشاف» و آلوسی در تفسیر «روح المعانی» از ابن عباس صحابی پیامبر اکرم(ص) و شاگرد امام علی(علیه السلام) در تفسیر قرآن نقل کرده اند: «جلباب پوششی است که از بالا تا پایین بدن را می پوشاند»که با این شاهد، بطلان دیدگاه دوم اثبات می گردد.
گواه پنجم
احادیثی همچون حدیث نبوی: «لغیر ذی محرم أربعة أثواب: درع، خمار و جلباب و ازار»؛ «حجاب زن در برخورد با نامحرم چهار پوشش است: پیراهن، مقنعه، چادر و شلوار». در این حدیث از جلباب و خمار به عنوان دو پوشش مستقل و در عرض هم نام برده شده است، که بطلان دیدگاه دوم استفاده می شود.
همچنین در برخی کتاب های لغت مثل «مصباح المنیر» فیومی آمده است: «الجلباب ثوب أوسع مِن الْخمار؛ جلباب لباس گسترده تر از خمار است» که ناهمگونی و مستقل بودن جلباب و خمار استفاده می شود.
نتیجه اینکه، با شواهد و قراین ذکر شده اثبات می گردد که از بین دیدگاه های پنج گانه، دیدگاه اوّل که جلباب را پوششی فراگیر مثل چادر می داند صحیح است.
هدایت شده از مهاجر
حجاب و پوشش، باید به گونه ای باشد که علاوه بر این که تمامی بدن زن (بجز صورت و دستها تا مچ که استثناء شده) را بپوشاند، توجه نامحرم را هم جلب نکند.
https://hadana.ir/%D8%AD%DA%A9%D9%85-%D9%BE%D9%88%D8%B4%DB%8C%D8%AF%D9%86-%DA%A9%D9%81%D8%B4-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D9%86%DA%AF%DB%8C/
هدایت شده از محمدتقی عارفیان
.
برخی از احکام رهبر حکیم انقلاب حضرت امام خامنهای دربارۀ #پوشش_زنان
🔹پرسش: آیا استفادۀ نوع خاصی از حجاب با رنگهای متنوع جهت جذب دیگران به مقولۀ حجاب جایز است؟
🔸پاسخ: استفاده از رنگهای متنوع اگر بهگونهای باشد که موجب جلب توجه نامحرم شده بهطوریکه خانم انگشتنما شود جایز نیست. درست است که برخی قصد خیر دارند و میخواهند حجاب تمیز و شیک داشته باشند و مرتب باشند و با این کار دیگران را جذب کنند تا حجاب ترویج پیدا کند، اما باید به این نکته توجه داشته باشند طوری نشود که در نگاه دیگران حتی بین خانمها انگشتنما شوند؛ یا موجب جلب توجه نامحرم شوند که در این دو صورت جایز نیست. اما اگر اینگونه نیست و حجابشان عادی است و دیگران هم جذب این حجاب میشوند، قطعاً اشکالی ندارد.
🔹پرسش: حکم پوشیدن ساپورت و شلوار لی یا شلوار جین و روسری و کفش رنگی و مانتوی کوتاه در زیر چادر چیست؟
🔸پاسخ: برای پوشش شرایطی ذکر شده ازجمله اینکه برجستگیهای بدن مشخص نباشد. در مورد ساپورت، اینگونه است که تمام هندسهی بدن مشخص است؛ بنابراین حجاب کاملی نیست اما نسبت به نوعهای رنگی شلوار جین و لی، اگر زیر چادر باشد و پیدا نباشد، حکم خاصی ندارد؛ به فرض اینکه پیدا هم باشد اگر بهقدری چسبان نباشد که هندسهی بدن مشخص باشد -یعنی یک مقداری گشاد باشد که برجستگی بدن مشخص نباشد- و اینکه رنگش بهگونهای نباشد که فرد انگشتنما شود و بهاصطلاح لباس شهرت نباشد، اشکالی ندارد.
🔹پرسش: چه نوع پوششی از حیث رنگ، جنس و نوع برای خانمها در مقابل نامحرم اشکال دارد؟
🔸پاسخ: بهطورکلی اگر لباس بهگونهای باشد که فرد را در نگاه دیگران انگشتنما نموده و یا جلب توجه نامحرم کند -حتی در کیفیت پوشیدن- پوشیدن آن جایز نیست. در پوشش بیرون شرایطی برای لباس گفتهاند: اینکه بدن را به مقدار کامل بپوشاند، خیلی نازک نبوده و بدننما نباشد، از نظر حجم طوری باشد که برجستگیها و برآمدگیهای بدن را بپوشاند، خیلی تنگ و چسبان نباشد و همچنین این لباس مروج فرهنگ ابتذال و یا فرهنگ دشمنان نباشد. یعنی خودتان استقلال داشته باشید.
🔹پرسش: آیا استفاده از چادر براق و رنگارنگ در برابر نامحرم اشکال دارد؟
🔸پاسخ: نه، اشکالی ندارد مگر اینکه بهگونهای باشد که جلب توجه نامحرم کند یا در حدی است که فرد انگشتنما میشود.
🔹پرسش: در استفاده از لباسهای تنگ و چسبان چه معیارهایی باید رعایت شود؟
🔸پاسخ: بهطورکلی لباس نباید بهقدری چسبان باشد که حجم و هندسهی بدن مشخص شده و یا موجب جلب توجه نامحرم یا انگشتنما شدن شود.
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=33330
#سوال
فیلمی ازکارنامه موفق رئیسی ازاول تا به امروز دارید؟
هدایت شده از محمدتقی عارفیان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کرامت_بصیرت
#پرسش_و_پاسخ
❇️ اقدامات مهم سید ابراهیم رئیسی در یک سال اخیر چه بوده است؟
🔷 دستاوردهای دولت رئیسی را تبیین کنیم و القائات دشمن را باطل کنیم
🔷 هشت سال خسارت دولت روحانی یک روزه و یک ساله قابل جبران نیست اما این فیلم را همه جا نشر دهیم تا بخشی از اقدامات «اصحاب ما میتوانیم» روشن شود.
#جهادگر_تبیین
#قسمت_اول
#دولت_خدوم
#امیدآفرین