eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.7هزار دنبال‌کننده
14.6هزار عکس
5.7هزار ویدیو
124 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام واحترام ابتدا متن سوال و در ادامه پاسخ را مطالعه فرمایید ⬇️⬇️ اولین نسخه قران که ام نام دارد الان کجاست و چگونه گرد آوری شده است⁉️ پاسخ اجمالی در باره ‏جمع آوری قرآن سه نظر وجود دارد:   ✅🌴الف: قرآن در زمان خود پیامبر (ص) و با نظارت آن حضرت و در پرتو هدایت إلاهى جمع آورى شده، هر چند خود حضرت رسول (ص) شخصاً قرآن را ننوشته است. 🔸ب: قرآن موجود توسط حضرت على‏ (ع) و بعد از رحلت پیامبر (ص) جمع آورى و تدوین شده است و این کار در دورانى که حضرت على ‏(ع) خانه نشین بودند، انجام شده است. ج: قرآن بعد از رحلت پیامبر (ص) توسط برخى صحابه، غیر از امام على ‏(ع)، جمع آورى و تدوین شده است.  🔸مورّخان در شماره مصحف های تهیه شده یکسان (مصحف هایی که به دستور عثمان به وسیله کمیته یکسان کردن مصاحف انجام شد) که به اطراف بلاد اسلامی فرستاده شده است، اختلاف دارند. ابن ابی داود تعداد آنها را شش نسخه می داند که هر یک به یکی از شش مرکز مهم اسلامی آن روز ارسال شد. این شش مرکز عبارت اند از مکّه، کوفه، بصره، شام، بحرین و یمن. وی اضافه می کند که علاوه بر این شش نسخه، یک نسخه نیز در مدینه نگه داشته شد که آن را به نام "امّ" یا "امام" می نامیدند. پس، اولین نسخه قرآن به نام "أم"، طبق نظریات محققان که در زمان عثمان جمع آوری شد، در مدینه نگه داری شده است. پاسخ تفصیلی⬇️ https://www.islamquest.net/fa/archive/fa4102 🖊سید عادل مکتوفی ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
در ميان بت هاي موجود در شبه جزيره عربستان، بتي به نام «الله» وجود نداشت. تاكنون در مطالعات تاريخي به بتي به نام «الله» برخورد نكرده ايم. براي مطالعه درباره بتهاي شبه جزيره مي توانيد به كتاب «اسلام و عقائد و آراء بشري» نوشته يحيي نوري، ص 248 به بعد مراجعه كنيد. در اين كتاب درباره بتهاي عربستان بررسي مفصلي دارد.(1) اما ريشه اين شبهه اين است كه نام "الله" در بين عرب وجود داشته است و به عنوان نمونه پدر پيامبر خدا (ص) عبدالله بوده است. ديدن اين مسائل و نظير آن سبب شده كه عده اي به جاي بررسي تاريخ، در ذهن خود مسائلي را بسازند و بعد به جاي تاريخ بيان كنند در حالي كه هيچ مستند تاريخي اي براي آن ندارند. و فهم چرايي رواج اسم "الله" در بين اعراب عليرغم بت پرست بودن آن ها، با فهم معناي بت پرستي روشن مي شود. بت پرستان انسان هايي نبودند كه بت را خالق خود بدانند. بلكه آنها به مخلوق خدا بودن خود اعتراف مي كردند: «وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْلَمُونَ؛و هر گاه از آنان سؤال كنى: «چه كسى آسمانها و زمين را آفريده است؟» مسلّماً مى ‏گويند: «اللَّه»، بگو: «الحمد للَّه (كه خود شما معترفيد)!» ولى بيشتر آنان نمى ‏دانند!»(2) و بت را از اين جهت تقديس مي كردند كه آن ها را شفيع در نزد "الله" مي دانستند: «ما نَعْبُدُهُمْ إِلاَّ لِيُقَرِّبُونا إِلَى اللَّهِ زُلْفى‏ إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ في‏ ما هُمْ فيهِ يَخْتَلِفُون؛ اينها را نمى‏ پرستيم مگر بخاطر اينكه ما را به خداوند نزديك كنند، خداوند روز قيامت ميان آنان در آنچه اختلاف داشتند داورى مى ‏كند.»(3) در واقع بت پرستان مشرك بودند. و مشرك به كسي مي گويند كه در كنار خدا، ديگري را به باطل داراي وجاهت بدانند. در مناظره اي بين پيامبر (ص) و بت پرستان، عقيده اين گروه، روشن تر مي شود: «پيامبر (ص) رو به مشركان عرب (بت پرستان) كرده و فرمود: چرا بتان را پرستش كرده و از پروردگار جهان دست كشيده‏ايد؟ گفتند: با اين كار به خداوند تقرّب مى‏ جوييم. فرمود: مگر اين بتان شنوا بوده و از خدايشان اطاعت نموده و او را عبادت مى‏كنند تا شما بواسطه تعظيم آنها به خداوند تقرّب جوييد؟ گفتند: نه. فرمود: مگر شما خودتان آنها را نتراشيده ‏ايد؟ گفتند: آرى. فرمود: باين ترتيب اگر آنها شما را عبادت كنند شايسته ‏تر است تا شما آنها را. (چون بتان مخلوق و شما خالقيد) در اين صورت خدايى كه عارف به مصالح و عواقب، و حكيم در تعيين تكليفتان مى ‏باشد آيا شما را به اين عبادت امر كرده است؟! بت پرستان پس از اين كلام باهم اختلاف كرده و گروهى گفتند: خداوند در پيكرهاى مردانى حلول كرده كه به شكل اين بتان بودند. و بر اين اساس آنها را صورتگرى نموديم. و منظور ما از توجّه به اين بتان تعظيم همان هياكل است. و جمعى ديگر گفتند: اين بتان مطابق صورت اقوام گذشته‏اى هستند كه پرهيزگار و عابد بودند، و نظر ما از عبادت آنها تعظيم و تجليل خداوند مى‏ باشد. و گروه ديگرى گفتند: آنگاه كه خداوند آدم را آفريده و فرشتگان را امر نمود تا او را سجده كنند ما از اين امر كه وسيله تقرّب به پيشگاه خداوند بود محروم شديم، پس براى جبران آن صورت آدم را به شكلهاى مختلفى ساختيم و در مقابلش به قصد تقرّب بخداوند سجده مى‏ كنيم. همچون سجده فرشتگان بر آدم، كه به قصد تقرّب به خدا بود، چنان كه سجده شما در محرابهاى مسجد، به قصد آن است كه به محاذات كعبه‏ ايد. و در مقابل كعبه‏ نيز به نيّت پروردگار با عظمت و جلال عبادت و سجده مى ‏كنيد، نه خود كعبه. رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: همه شما راه خطا پيموده و از راه حقيقت منحرف شده‏ ايد. سپس رو به گروه نخست كرده و فرمود: اين سخن شما كه خداوند در پيكرهاى جمعى كه به شكل اين بتان بودند حلول كرده، در نهايت ضعف است، چرا كه با اين كلام مى‏بايد خداوند مانند مخلوقات: محتاج، محدود و حادث باشد. و با اين حلول، آيا خداوند جهان در چيزى محدود و محاط نخواهد شد؟ ... سپس رسول خدا (ص) روى به گروه دوم كرده و فرمود: اگر شما معتقديد كه به نيّت صورتهاى گذشتگان خداپرست خود سر بر آستان بتها گذاشته و آنها را تعظيم مى ‏كنيد، پس ديگر چه جايى براى اظهار بندگى پروردگار جهانيان باقى مى ‏نهيد!؟... پس شما با برابر قراردادن خضوع و عبادت خداوند با بتان آيا به مقام عظمت و جلال پروردگار توهين نكرده‏ايد؟! سپس رسول خدا(ص) به گروه سوم از بت پرستان فرمود: شما جماعت مسلمان را با خودتان مقايسه نموديد، در حالى كه ما همچون شما نيستيم. زيرا ما بندگان خدا، آفريده و دست پرورده اوئيم، گوش بفرمان و تسليم نواهى او هستيم، و خداوند را همان گونه كه اراده فرموده عبادت مى‏كنيم، و چون ما را به كارى امر فرمود همان را انجام دهيم و نبايد از آن اوامر تجاوز كرده و بنا بر ميل و تشخيص خودمان عمل كنيم، زيرا در اي
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
ن صورت ممكن است با آن خصوصيات پسنديده واقع شود ولى امكان دارد با نحوه ديگر در نهايت درجه كراهيت يا حرمت قرار گيرد. با اينكه ما را از اظهار نظر در مقابل دستوراتش نهى فرموده است. آرى چون فرموده است هنگام عبادت به جانب كعبه متوجّه باشيم، امتثال امر نموده و اطاعت مى‏كنيم، سپس فرموده در ساير شهرها نيز به محاذات كعبه او را عبادت كنيم ما نيز پذيرفتيم و از حدود اوامر او تجاوز نكرديم. و در مسأله سجده فرشتگان بر آدم، خداوند متعال سجده را بر خود آدم امر فرمود نه بر صورت او، و از آنجا كه سجده را بر فرشتگان فرض نموده اين تكليف بر آنان بوده نه بنى آدم، پس هر مقايسه‏اى بيجا است. و چه مى‏دانيد شايد از اين عمل خودسرانه شما ناراضى باشد.»(4) پي نوشت ها: 1. همچنين ر.ك: الأصنام (تنكيس الأصنام)، ابو المنذر هشام بن محمد الكلبى (م 204)، تحقيق احمد زكى باشا، القاهرة، افست تهران (همراه با ترجمه)، نشر نو، چ دوم، 1364ش، از صفحه 106 به بعد. 2. لقمان (31) ٰ آيه 25. 3. زمر (39)ٰ آيه 3. 4. طبرسي ٰ الإحتجاج على أهل اللجاج، نشر مرتضي ٰ مشهد ٰ 1403 ه.ق، ج‏1، ص26. موفق باشید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از غفّار 🇮🇷
🔴 همه وحوش بین‌المللی باهم علیه مردم ایران شدند، تا فشار به کشور رو افزایش بدن یه عده همجنس‌باز و فاسد علیه ایران و ایرانی صبح تا شب تحریم و سنگ اندازی می‌کنند درحالی که بوی تعفن از جامعه سراسر کثافت و لجن خودشان علیه زنان و مردان دنیا رو برداشته دارو رو بر کودکان ایرانی تحریم کردند، حالا به فکر مادران افتادند... 🔹مقام زن اونجایی خدشه دار شد، که شماها جز برای لذت‌جویی و خدمت به مرد، آدم حسابش نکردید. حدود ۶۰٪ دانشجویان و ۴۰٪ پزشكان متخصص رو در ایران زنان تشکيل ميدن و در هر جايگاه و مقامی که نگاه کنید، زنان هم آزادانه با مردها رقابت می‌کنند... اما شما چی؟!
هدایت شده از جان من و سید علی💕
♦️❌ یک نکته درباره چند خبر ⛔️افزایش تکان دهنده خشونت علیه زنان ⛔️اعلام وضعیت اضطراری به دلیل ده‌ها هزار بی سرپناه ⛔️تجاوز به زنان توسط رؤسای جمهور ⛔️افزایش خودکشی بین نوجوانان ⛔️بحران اقتصادی ⛔️تصویب قانون ازدواج همجنسگرایان ⛔️فروش سازماندهی شده دختران ⛔️۱۰۹۴ نفر کشته در یکسال گذشته به دست پلیس ⛔️بحران سلامت روان و افزایش خودکشی جوانان ⛔️افزایش بی سابقه زنان زندانی ⛔️مردم موش می خورند ⏪اینها خبرهایی هست که در این چند روز ما از زبان و رسانه های خود آمریکایی ها منتشر کرده ایم و البته اینها بخش کوچکی از اخبار واقعی هست که از غرب دسترسی داشتیم. آنها که همین حالا از کاه کوه می‌سازند و مرتب علیه کشور ما سیاه نمایی میکنند ،فرض کنید یک صدم این اخبار دهشتناک جوامع غربی در ایران اتفاق افتاده بود ،چه تصویر سیاهی از جامعه ما برای دنیا میساختند؟ اما ما بی تفاوت و به راحتی از کنار اخبار فاجعه بار در جوامع غربی می‌گذریم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ❌ 👇 اگر مسلمانی حاکم کشورم شد، مرا وارد بهشت نمی کند و اگر کافری حاکم شد مرا از بهشت خارج نمی کند.حاکمی که برای من و فرزندانم شغل و آزادی و کرامت و عزت نفس به ارمغان بیاورد شایسته احترام است. ورود و عدم ورودم به بهشت به اعمال خودم بستگی دارد پس از نزاع بر سر سلطه به اسم دین و به بهانه اینکه می خواهید مردم را به بهشت رهنمون کنید دست بردارید ...!!! چرا که وظیفه ی حکومت وارد کردن مردم به بهشت نیست. وظیفه حکومت ساخت بهشتی زمینی ست که وارد شدن به بهشت آسمانی را برای مردم آسان تر کند...!!!... محمد ابراهیم، نماینده پارلمان سودان ✅ 👇 1️⃣ در این مطلب اختلاف نظر وجود دارد که وظیفه حکومتها برقراری عدالت است یا برقراری رفاه و آسایش ولو به قیمت بی عدالتی یا برقراری نظم ولو به قیمت بی عدالتی و بی آسایشی... ما قائل به این نظر هستیم که وظیفه حکومت ها، برقراری عدالت است و نظم و رفاه و آسایش تا آنجا که در سایه عدالت باشند پذیرفته شده است. 2️⃣ حکومت اسلامی، ادعا ندارد که مردم را می خواهد به بهشت ببرد. بلکه مدعی است که حکومت، حق خداست و فقط کسانی که از جانب خداوند منصوب شده اند (یعنی پیامبران و جانشینان پیامبران) حق حاکمیت بر جامعه را دارند. در مقابل، هیچ کافر یا حتی مسلمانی که از طرف خدا اذن حاکمیت نداشته باشد، حق ندارد بر مردم مسلّط شود و تسلّط او بر مردم، مصداق طاغوتی گری است. طاغوتی که در آیت الکرسی می خوانیم مردم را از نور به سمت ظلمت می برد. 3️⃣ همچنین، حکومت اسلامی، مدعی است که عدالت تنها از طریق احکام اسلامی قابل اجراست. زیرا شناخت مصادیق عدالت برای عقل بشر غیر ممکن است و تنها خداوند است که مصداق عدالت را می شناسد و توسط وحی آن را به مردم آموخته است. مثلاً هیچ عقلی نمی تواند درک کند که اگر شخصی دزدی کرد، چه مجازاتی برای او، مجازات عادلانه محسوب می شود. اما خداوند متعال مجازات متناسب با انواع سرقت را در دین بیان کرده که شدید ترین آن مجازات ها، قطع انگشتان دست است. 🔆 این را همه قبول دارند که سعادتمندی دنیا و آخرت، در گرو عدالت ورزی در زندگی فردی و اجتماعی است. همچنین بیان شد که عمده مصادیق عدالت قابل برای بشر قابل درک نیست و باید توسط وحی به بشر شناسانده شود. بنابراین، عمل عادلانه، عملی است که مطابق دستورات دین باشد و عمل برطبق دستورات دین، همان حکومت دین است. نتیجه نهایی اینکه، حکومت دین ضامن سعادت بشر است. 4️⃣ بله، اگر کسانی بخواهند به طمع قدرت و ثروت، به اسم دین بر مردم حکومت کنند، این نوع حکومت هم انسان ها را سعادتمند نخواهد کرد و باید با آن مبارزه کرده. .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👇 این فیلم رو از المان برام فرستادن رهبر ایران فوت شده و سالهاست اینا دارن دروغ میگن!! مراسم تشییع خامنه‌ای با ۳ بدل اون خامنه‌ای سال‌هاست فوت شده!!! ✅ 👇 این فیلم مربوط به تعویض ضریح حرم امام رضا علیه‌السلام در سال ۱۳۷۹ می‌باشد و افراد در تصویر واعظ طبسی (تولیت سابق استان قدس) و محمدی گلپایگانی (رئیس‌دفتر رهبر انقلاب) می‌باشند. https://hawzahnews.com/xbmVv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️چگونه با بازی با کلمات، کارهای ناشایست رو مجاز نشان دهیم جنگ افروزی بد است، اما "جهاد" خوب است!؛ قرآن: بقره ۱۹۱ (در مجموع ۴۹ آیه ی قتال و ۲۹ آیه جهاد) دروغ بد است، اما تقیه خوب است! قرآن: آل عمران ۲۸؛ نحل ۱۰۶؛ غافر ۲۸ دخالت در کار دیگران بد است، اما امر به معرف و نهی از منکر خوب است! قرآن: آل عمران ۱۱۰ شکنجه بد است، اما حد شرعی خوب است! قرآن: نور ۲ فاحشگی بد است، اما صیغه متعه مجاز است! قرآن: نساء ۲۴ نگاه ابزاری به زن بد است، اما زنان کشتزار شما هستند! و هرگونه که می‌خواهید به کشتزار خود وارد شوید! قرآن: بقره ۲۲۳ زن و مرد برابرند، اما مرد بر زن برتری دارد! قرآن: نساء ۳۴ همه انسان ها برابرند، اما برده با مرد آزاد برابر نیست! قرآن: نحل ۷۵ تجاوز بد است، اما تجاوز به زن شوهرداری که در جنگ با کفار غنیمت گرفته شده، مجاز است! قرآن: نساء ۲۴ غارت بد است، اما غنیمت مجاز است! قرآن: انفال ۴۱ مثله کردن بد است، اما قطع دست راست و پای چپ خوب است! قرآن: مائده ۳۸ باج گرفتن بد است، اما خمس و جزیه خوب است! قرآن: توبه ۲۹ در دین هیچ اکراهی نیست، ولی خروج از اسلام؛ سزایش مرگ است!
سلام و احترام. مغالطه ی زیبایی بود. بندگان خدا؛ ♦️اصلا فرض کنیم هیچ دینی در جهان وجود نداشت. آیا از منظر جامعه شناسی نباید برای یک جامعه قوانینی وضع کرد تا به حقوق فردی و اجتماعی بشر تعرض نشود؟ ♦️حتی حیوانات در جنگل هم دارای قوانین هستند و تعرض به حوزه های مربوط را با شدت مقابله میکنند. ♦️نوشیدن آب خوب است اما آب اگر شور باشد آیا قابل خوردن است؟ ♦️میل به غذا خوب است اما آیا میشود همه جای یک حیوان(گوسفند) را نوش جان کرد؟ ♦️لذت جنسی در بشر وجود دارد اما آیا میشود بدون قائده با هر محرم و نامحرمی مرتبط شود؟ ♦️سگ حدود ۴۰۰ برابر انسان حس بویایی دارد. حال اگر انسان بویایی اش ۴۰۰ بود میتوانست غذا بخورد؟ ♦️برخی گونه های مار ده برابر انسان قدرت بصری دارند. اگر بشر این توانایی را در چشمان داشت آیا میتوانست به غذا و گوشت و... نگاه کند؟ خیر. چون دیگر برای او قابلیت خوردن نداشت. نظم ها را بنگریم لطفا... ♦️مسافرت هم بسیار عالی و نیاز انسان است. آیا میشود از هر بیراهه ای تردد نماید؟ یا جاده ای که از قبل امن شده است و تابلوهای هشدار و خطر دارد؟ 🔵دین به سلامت بشر اندیشید نه به صلابت انسان. اندکی مطالعه در طبیعت و تفکر بد نیست. الاقل...محسن خاکزاد
👇 📍در اسلام، بسیاری از کارهای نا شایست مجاز هستند؛ فقط اسم آنها عوض شده است: 1️⃣ جنگ افروزی بد است، اما "جهاد" خوب است!؛ قرآن: بقره ۱۹۱ (در مجموع ۴۹ آیه ی قتال و ۲۹ آیه ی جهاد) 2️⃣ دروغ بد است، اما تقیه خوب است ! قرآن: آل عمران ۲۸؛ نحل ۱۰۶؛ غافر ۲۸ 3️⃣ دخالت در کار دیگران بد است، اما امر به معرف و نهی از منکر خوب است! قرآن: آل عمران ۱۱۰ 4️⃣ شکنجه بد است، اما حد شرعی خوب است! قرآن: نور ۲ 5️⃣ فاحشگی بد است، اما صیغه متعه مجاز است! قرآن: نساء ۲۴ 6️⃣ نگاه ابزاری به زن بد است، اما زنان کشتزار شما هستند! و هرگونه که میخواهید به کشتزار خود وارد شوید خلاصه شده...... 🔰 👇 در این شبهه، طراح شبهه سعی دارد با استفاده از الفاظی که دارای بار منفی هستند برداشت نادرست خود از آیات را به مخاطب القا کند. 1️⃣ جهاد یکی از مفاهیمی ارزشمندی است که موجب رشد و صیانت از مرزهای جامعه می‌شود و اهمیت آن نیاز به توضیح ندارد. باید از این اشخاص سوال کرد چطور است که از نظر آنان جهاد و مقابله با دشمن در مورد اسلام قبیح است و مسلمانان باید ضعیف و آسیب پذیر باشند اما در همین مورد اخیر جنگ اوکراین، کسانی که با روسیه که در تقابل با منافع غرب قرار دارند مفاهیم تغییر می‌کند و جنگ و دفاع ارزشمند می‌شود؟! 2️⃣ در دروغ شخص از ابتدا مطلب غیر واقع را بیان می‌کند و حرام می‌باشد اما در توریه شخص مطلبی را بیان می‌کند ولی مخاطب برداشت اشتباه می‌کند. لذا توریه و دروغ موضوعاً متفاوتند. 3️⃣ قطعاً جامعه‌ای که نسبت به اتفاقات اطراف خود بی‌تفاوت است سرنوشت خوبی نخواهد داشت. تصور کنید در جامعه به یک خانمی تعرض می‌شود اما دیگران بی‌تفاوت از کنار آن می‌گذرند. در خانواده‌ای اختلاف ایجاد شده اما هیچ کس برای رفع آن اختلاف اقدامی نمی‌کند. جوانی درگیر اعتیاد شده اما این مسئله برای دیگران هیچ اهمیتی ندارد. دختر جوانی فریب مردان هوس ران را خورده و دیگران از عاقبت شوم این رابطه باخبر اند اما کوچکترین واکنشی از خود نشان نمی‌دهند! به نظر شما این جامعه مطلوب و مترقی خواهد بود! 4️⃣ حدود شرعی دو جنبه دارند. یک جنبه بازدارندگی دیگران از ارتکاب آن عمل زشت و دیگری نهی فردی که مرتکب آن عمل قبیح شده است از تکرار دوباره‌ی آن عمل. ✅ هیچ دادگاهی حق ندارد فرد بی‌گناه را حد یا تعزیر کند. بلکه تنها شخصی حد یا تعزیر می‌شود که مرتکب یکی از جرایم مشخص شده باشد. در تمام دنیا نیز برای فردی که بعضی قوانین را نقض کند جرایمی در نظر می‌گیرند و این مختص به دین اسلام نیست. ✅ زمانی به یک نظام حقوقی اشکال وارد می‌شود که بازدارندگی کافی برای ارتکاب جرایم نداشته باشد. این که در دین اسلام حدود و تعزیر بیان شده نشان از کامل بودن نظام حقوقی اسلام دارد. ✅ باید توجه داشت که اثبات اینکه یک شخص مرتکب آن عمل قبیح شده نیز دارای مراحلی است که گاهی چندان ساده نیست. مثلاً برای اثبات عمل قبیح زنا که موجب فروپاشی بنیان خانواده است باید چهار شاهد عادل به طور دقیق گزارش دهند و اگر گزارش یکی از آن چهار نفر اندکی متفاوت باشد شهادت هیچ کدام پذیرفته نخواهد بود. 5️⃣ برای فهم فلسفه‌ی احکام باید نگاه جامع نسبت به احکام دین داشت. ✅ ازدواج موقت پاسخی است که اسلام برای ارضای صحیح نیاز جنسی در نظر گرفته است. طبیعی است که همیشه امکان ازدواج دائم فراهم نیست و از طرفی یکی از ورطه‌های خطرناک انحراف، مسائل جنسی است. ✅ البته دنبال کردن شهوات و هوس رانی در نظام اخلاقی اسلام مردود است؛ خواه در مسائل جنسی باشد یا خوردن و آشامیدن و... . ✅ ازدواج موقت با فحشاء تفاوت هایی دارد که برخی از آن‌ها از این قرارند: ✅ مهم‌ترین وجه این است که خداوند متعال ازدواج موقت را به رسمیت شناخته است بر خلاف هر نوع ارتباط بدون صیغه‌ی محرمیت. ✅ در ازدواج موقت اگر دختر باکره باشد بدون اذن پدر محرمیتی ایجاد نخواهد شد. ✅ در ازدواج موقت در صورت دخول به زن غیر یائسه، ۴۵ تا ۶۰ روز بعد از پایان مدت زن نمی‌تواند ازدواج کند و اگر باردار شده باشد پدر کودک مشخص خواهد بود و تحمل هزینه‌های کودک بر عهده‌ی زن نخواهد بود. ✅ در ازدواج موقت امکان نزدیکی چند مرد با یک زن وجود ندارد.
ته‌ می‌شود باج می‌گوید یا نه! ✅ در حال حاضر خمس به هیچ وجه با اجبار گرفته نمی‌شود هرچند واجب شرعی است و ترک آن عقوبت اخروی دارد! 3️⃣1️⃣ حکم قتل مرتد برای مقابله با کسانی بود که برای متزلزل ساختن جامعه به ظاهر اسلام می‌آوردند ولی روز بعد از اسلام بر‌ می‌گشتند تا در قلب مسلمانان نسبت به دین اسلام تردید ایجاد کنند. ✅ یک شرط اساسی اعدام کسی که از اسلام برگشته است، اظهار کفر است بنابراین به صرف بازگشت از اعتقاد دلیل بر قتل او نمی‌شود. ضمن اینکه به صرف به جا نیاوردن احکام دینی دلیل بر ارتداد و بازگشت از اسلام نمی‌باشد. ✅ این آیه که می‌فرماید «لا اکراه فی الدین» در مقام بیان این مطلب است که با اجبار نمی‌توان در دل‌ها اعتقاد ایجاد کرد و گرنه بدیهی است که یکی از وظایف حکومت‌ها جلوگیری از ترویج امور قبیح مثل دزدی است تا جامعه به آثار سوء این رفتارها گرفتار نشود.
✅ در ازدواج موقت از ابتدا مدت رابطه مشخص می‌شود و دیگر زن توسط مرد فریب نمی‌خورد. 6️⃣ برای فهم نظر اسلام باید با نگاهی کل نگر به آیات و روایات مختلف دقت کرد. ✅ در این آیه فقط اشاره به دو وظیفه‌ی زن شده است. یکی فرزند آوری که عامل حیات و بقای جامعه، قدرت یافتن مسلمین بر دشمنان و... است یکی هم بر طرف کردن نیاز طبیعی جنسی است! اما به هیچ وجه نگفته تنها منزلت زن فرزند آوری است. ✅ عجیب است کسانی به این آیه اشکال می‌کنند که از هر نوع رابطه‌ی جنسی خارج از چارچوب مثل همجنس گرایی، ازدواج سفید، حق روابط خارج چارچوب برای زنان شوهر دار، رابطه جنسی با حیوانات و... دفاع می‌کنند ولی وقتی اسلام سخن از ارضای صحیح و قاعده مند این نیاز سخن می‌آورد اینطور به اسلام اشکال وارد می‌کنند! 7️⃣ در قرآن کریم، زن نه جنس دوم بلکه همجنس و هم سرشت مرد معرفی شده است. 💠 يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا ﺍﻱ ﻣﺮﺩم ! ﺍﺯ [ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﺑﺎ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻫﺎﻱِ ] ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻳﺪ ، ﺁﻧﻜﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻳﻚ ﺗﻦ ﺁﻓﺮﻳﺪ ﻭ ﺟﻔﺘﺶ ﺭﺍ [ ﻧﻴﺰ ] ﺍﺯ [ ﺟﻨﺲ ] ﺍﻭ ﭘﺪﻳﺪ ﺁﻭﺭﺩ 📚 النساء / ۱ 8️⃣ طبیعی است که هر جامعه‌ای برای آزادی و حفظ منافع خود گاهی مجبور به جنگ می‌شود و در این جنگ‌ها اسیرانی گرفته می‌شوند. اما تکلیف این اسیران چیست؟ اگر همه‌ی آن‌ها کشته شوند دستوری غیر انسانی است که در آن چندین هزار نفر به یکباره به قتل خواهند رسید و از طرفی کینه و انتقام جویی از سپاه اسلام نیز چند برابر خواهد شد. اگر همه‌ی آن‌ها آزاد شوند دوباره به سپاه دشمن ملحق می‌شوند و به زیان سپاه اسلام خواهد بود و از طرفی این آزادی موجب قوت قلب دشمنان خواهد شد و خیالشان راحت خواهد بود که در صورت اسارت آسیبی به آنان نخواهد رسید بنابراین بدون ترس به جنگ خواهند رفت. زندانی کردن اسراء هم هزینه‌های بسیار بر حکومت تحمیل می‌کند و ممکن است اجرای آن در صدر اسلام اصلاً امکان پذیر نبود باشد. ✅ اما در اسلام اسراء به عنوان برده در میان مسلمین زندگی می‌کرند که اولاً نه تنها مصرف کننده نبودند بلکه تولید کننده بودند و ثانیاً در میان مسلمانان تربیت می‌شدند و بسیاری از آنان مسلمان می‌شدند. ✅ در اسلام برای برده‌ها حقوقی در نظر گرفته شده و مالک به هیچ عنوان حق ظلم به او را ندارد. ♻️ برای مطالعه حقوق برده‌ها ر.ک: رساله حقوق امام سجاد علیه‌السلام ✅ طبیعی است که این افراد که به اسارت گرفته شده‌اند بعضی محدودیت‌ها را داشته باشند اما در عوض حقوقی مثل تامین نیازهای اولیه و حتی ازدواج آن‌ها بر عهده‌ی مالکشان است. 9️⃣ اولاً این حکم فقط در مورد کفاری که با مسلمانان در حال جنگ هستند صادق است و در جنگ مسلمان با مسلمان جاری نمی‌شود. ثانیاً همانطور که خداوند متعال جاری شدن صیغه‌ی طلاق را سبب قطع پیوند زناشویی قرار داده، اسارت هم سبب قطع این پیوند است لذا این زنان دیگر متاهل نیستند. هچنین قبل از نگاه داشتن عده نیز کسی حق نزدیکی با ایشان را ندارد. ثالثاً اتفاقاً این حکم با لحاظ نیازهای اسیران است! وقتی کسی اسیر شد از طرفی اگر به همسر قبلش برگردانده شود موجب روحیه گرفتن دشمنان می‌شود و از طرفی نیازهای جنسی او را نمی‌توان انکار کرد لذا می‌توان این حکم را بهترین حکم در چنان شرایطی فرض کرد. ✅ البته باید توجه داشت که این به معنای جواز آزار دادن و کتک زدن آن زن نیست و باید حقوق او نیز رعایت شود. البته باید به این نکته توجه داشت که این زنان بخشی از جبهه‌ی دشمن بودند و ایشان بدون عذر و تقصیر نبوده‌اند. 🔟 گرفتن غنیمت فقط از کفاری است که با مسلمانان جنگ می‌کنند نه هر فردی که با مسلمانان مخالف باشد! 1️⃣1️⃣ حکم قطع دست مربوط به سارق است نه انسان بی‌گناه. 💠 وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُمَا جَزَاءً بِمَا كَسَبَا نَكَالًا مِّنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﻭ ﺩﺳﺖ ﻣﺮﺩ ﻭ ﺯﻥ ﺩﺯﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﻴﻔﺮ ﻛﺎﺭ ﺯﺷﺘﻲ ﻛﻪ ﻣﺮﺗﻜﺐ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺠﺎﺯﺍﺗﻲ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍ ﻗﻄﻊ ﻛﻨﻴﺪ ; ﻭ ﺧﺪﺍ ﺗﻮﺍﻧﺎﻱ ﺷﻜﺴﺖ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ ﺍﺳﺖ . 📚 سوره‌ی مائده، آیه۳۸ ✅ برای قطع دست سارق شرایط خاصی لازم است که برخی از آن‌ها از این قرارند: 1️⃣ سارق عاقل و بالغ و مختار باشد. 2️⃣ ارزش شیء سرقتی بیشتر از یک مثقال طلای مسکوک که سه چهارم مثقال طلای معمولی است باشد 3️⃣ به طور مخفیانه دزدی کرده باشد و از مکان محافظت شده‌ای باشد پس اگر در روز روشن به طور علنی باشد یا پولی را که به وسیله‌ی گاو صندوق و... محافظت نشده باشد بدزدد دستش قطع نمی‌شود. 4️⃣ در حال اضطرار نباشد پس اگر مثلاً در اثر گرسنگی جانش در خطر باشد دستش قطع نمی‌شود. 5️⃣ دزد پدر مالک شیء مسروقه نباشد. ✅ بنابراین هر دزدی هم شامل این حکم نخواهد بود. 2️⃣1️⃣ مسائل اقتصادی بخش غیر قابل انکار حکومت‌هاست. معلوم نیست طراح شبهه به مالیات‌های سنگینی که در برخی از کشورها گرف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عذرخواهی محقق داماد ازمردم ایران: به‌عنوان یک روحانی از ملت ایران عذرخواهی می‌کنم دکتر مصطفی محقق داماد، استاد دانشگاه شهید بهشتی و حقوقدان: 🔹من به‌عنوان یک روحانی نسبتا سالخورده، از همه‌ی ملت ایران عذرخواهی می‌کنم. ما نتوانستیم اخلاق اسلامی را ارتقا ببخشیم و نسل امروز را مهربان و رحیم و بدون خشونت تربیت کنیم. 🔹سیاه‌ترین و دشوارترین خشونت، خشونت‌های ناشی از انگیزه‌های قدسی و دینی است؛ یعنی، به نام خدا، آدمکشی کردن و برده‌سازی کردن و سر بریدن و به نام خدا اسیر و ویران کردن. 🔹تمام جنگ‌های تاریخ ناشی از خشونت بوده است. هیچ خشونتی هم به تلخی خشونتِ مقدس نیست. ما نمونه‌های آن را در قرون وسطی دیده‌ایم که به نام خدا و دین چه کردند و متأسفانه هنوز هم ادامه دارد. 🔹منظور از جهل؛ نادانی و نفهمیدن مفهوم خدا و سوءبرداشت از مفاهیم قدسی است. اینها ناشی از کج‌اندیشی دین است. مفاهیم قدسی همه همین‌طور است که اگر درست فهمیده نشود، گمراه‌کننده می‌شود. چه باید کرد؟ باید وقت خودمان را برای پرورش اخلاق قبل از دینداری گذاشت./
مرتبط 🔴 به جدیدترین افاضات اقای محقق داماد که سایت جماران آن را پوشش داده دقت کنید👇👇👇 ◀️ سیاه‌ترین و دشوارترین خشونت، خشونت‌های ناشی از انگیزه‌های قدسی و دینی است؛ یعنی، به نام خدا، آدمکشی کردن و برده‌سازی کردن و سر بریدن و به نام خدا اسیر و ویران کردن. ◀️ تمام جنگ‌های تاریخ ناشی از خشونت بوده است. هیچ خشونتی هم به تلخی خشونتِ مقدس نیست. ما نمونه‌های آن را در قرون وسطی دیده‌ایم که به نام خدا و دین چه کردند و متأسفانه هنوز هم ادامه دارد. ✅️✅️ پ.ن: جناب محقق داماد! فرض کنیم سخنان شما درست باشه.... اما لطفا به این سوال پاسخ دهید: چرا حالا که حکم اعدام محاربان و قاتلان مردم و نیروهای حافظ امنیت، صادر شده از این حرف های عامه پسند می زنید؟ اما روزهایی که مخالفان احکام اسلام و دشمنان جمهوری اسلامی سی چهل نفره با سنگ و چوب و چاقو و قمه و کفش و پوتین و.... بر سر امثال شهید عجمیان و شهید علی وردی و... ریختند و آن جنایات بی سابقه را انجام دادند سکوت کردی؟ فراموش نمیکنیم که بیانیه ی تو، چند روز پس از مرگ مهسا امینی نیز آب بر آسیاب دشمن و معاندان ریخت. 🔴 چه خوب میشد اگه امثال آقای داماد!، تا آخر عمر فقط به بررسی و بحث در مورد احکام حیض و جنابت و نجاسات بپردازند، وقتی اظهارتشان به مثابه ی حمایت و دفاع از اغتشاش و آشوب و ناامنی محسوب می شه. 🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا🇮🇷
محارب کیست و مجازات او چیست - A5.pdf
1.77M
پاسخ به هفت پرسش مهم در رابطه با حد محارب ❓آیا معترض سیاسی محارب است؟ ❓آیا اغتشاشگرانی که مرتکب قتل نشده‌اند مستحق اعدام‌اند؟ ❓آیا حاکم در انتخاب مجازات‌های گوناگون برای محارب مخیر است؟ و... ✅ با خواندن این جزوه به پاسخ پرسش‌های اساسی در رابطه با حد محارب دست خواهید یافت.
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام واحترام 👇⬇️ ✅🌴دینداری بدون اخلاق، دینداری نیست و اخلاق بدون اسلام غیرمطمئن و خطرناک است. اگر دین تبلیغ می شد، اخلاق درست می شد، مردم احساس باارزش بودن می کردند، مفسد جرات نمی کرد با تطمیع و ترساندن، دیگران خاموش کند و خود به فساد ادامه دهد. ما روحانی بی دین هم داریم. دکتر دین شناس هم داریم. 🔸دین است که انسان را بر کشتن مفسد فی الارض شجاع می کند و دین است که مانع آزار رساندن بیجا حتی به دشمن می شود. اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و سلم از اسلام درباری و آمریکایی و یا از مسیحیت و یهودیت زیر و رو شده جداست و در عین جدیت، محبت و در عین محبت، خشم هم دارد. 🔸اسلام دین میانه و منطقی است. ترازوی دین قرآن است و مفسر و توضیح دهنده دین، معصومین علیهم السلام هستند. پس ببینید قرآن و اهل بیت روی چه چیزهایی بیشتر تاکید کردند، آن می شود دین و بیخود پیش خودمان، دین خلق نکنیم. 🖊سید علی سادات حسینی ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا