#سوال
باعرض سلام و ادب خدمت اساتید بزرگوار
ببخشید اینکه بعد از فوت برای شخص فوت شده نماز و روزه خوانده میشود اثری بر گناه شخص در ترک واجبات دارد؟مثلا کسی که در زمان حیات ترک واجب کرده بعد از فوت به تعداد سالهای عمرش نماز و روزه خوانده بشه از گناهش کم میشود ؟
کلا فلسفه نماز و روزه بعد از فوت چیست؟
ایا اینکه گفته میشود با اینکار با پول دنیای بعدی را هم میخرند درست است؟
#مرتبط
❌ #شبهه👇
چرا برخی افراد برای خواندن نماز استیجاری پول می گیرند؟ اگر کار برای خداست نباید پول بگیرند.
چرا دینداری پولی شده؟
کسی که از دنیا رفته، نماز و روزه قضایی که با پول برایش انجام دهند به چه دردش می خورد؟
🔰 #پاسخ 👇
🔻 با انتشار تصویر نامه ای که در آن نرخ نماز و روزه استیجاری و کفاره از سوی دفتر مراجع تقلید تعیین شده، این شبهه به وجود آمده که چرا عده ای با پول نماز و روزه می خرند و چرا عده ای برای پول نماز و روزه به جا می آورند!
1️⃣ در روایات اسلامی توصیه شده که اگر شخصی از دنیا رفت و نماز و روزه ای به گردن او باقی مانده بود، نزدیک ترین شخص به او، نماز و روزه اش را قضا کند و امید است که خدا از او قبول کند. درباره پدر و مادر، این وظیفه بر عهده پسر بزرگتر است.
👈 این که چنین نماز و روزه ای چقدر ارزش دارد، فقط خدا می داند. اما بر اساس روایات همین قدر می دانیم که بی اثر نیست. مخصوصاً وقتی که میّت خودش اهل نماز و روزه بوده و بر اساس غفلت تعدادی از واجباتش را انجام نداده.
https://b2n.ir/k60430
اما کسی که کاملاً نسبت به این واجبات بی تفاوت بوده و هیچ گاه اهل نماز و روزه نبوده، بعید است که از وی پذیرفته شود.(باز هم خدا می داند.)
2️⃣ دریافت مزد برای کارهای واجب، ممنوع است اما برای کارهای مستحبی که مربوط به دیگران است می توان مزد گرفت و شرعاً هیچ اشکالی ندارد.
👈 نماز و روزه قضا که بر پسر بزرگتر واجب می شود، این پسر نمی تواند برای انجام این اعمال از کسی(مثلا خواهران و برادرانش) مزد بگیرد زیرا بر او واجب است.
👈 اما می تواند این اعمال را به شخص دیگری بسپارد و آن شخص دیگر می تواند برای این اعمال مزد بگیرد.
➕ معمولاً کمتر کسی حاضر می شود صرفاً برای رضای خدا یکسال نماز قضای میّت غریبه ای را بخواند یا یک ماه برای او روزه قضا بگیرد! عمدتاً افراد نیازمندی که توان انجام کارهای دیگری را ندارند و یا در مضیقه مالی هستند، نماز و روزه استیجاری را می پذیرند.
3️⃣ دفتر مرجع تقلید در این میان صرفاً واسطه است و هیچ سودی از این برنامه ها عایدش نمی شود.
👈 افرادی که متقاضی انجام نماز و روزه استیجاری هستند، خود را به دفتر مرجع معرفی کرده و پس از آنکه با انجام مراحلی اطمینان حاصل می کنند که آن شخص احکام نماز و روزه را به درستی انجام می دهد و پایبند به انجام تعهداتش هست، نماز و روزه های امواتی که به دفتر سپرده شده را به این متقاضیان می سپارد تا در زمانی مشخص با دریافت اجرت، آن را به جا آورند.
👈 در بحث کفارات نیز، دفتر مرجع فقرا و نیازمندانی را شناسایی می کند و با دریافت مبلغ کفّاره روزه و نذر و ... این مبالغ را به فقرای مورد اطمینان می بخشد و به نحوی کار را برای مکلّفین آسان می کند.
🔆🔅🔆🔅🔆🔅🔆🔅
#پرسش_وپاسخی_دیگر👇👇
⁉️این که شخصی در زمان حیات دنیوی خویش نماز نخواند و بگوید پول می دهم برایم بخوانند با کسی که خود نمازهایش را خوانده چه تفاوتی دارد؟ و آیا اصلاً چنین تفکری صحیح است؟
پاسخ👇
https://www.islamquest.net/fa/archive/fa10797
.
هدایت شده از مهاجر
نماز و روزه خواندن برای مرده چه فایدهای دارد؟
فایده واجب بودن قضای نماز در زمان زنده بودن شخص، محل تردید نیست. به هر حال خواندن نماز قضا موجب جبران برخی سستیها خواهد بود. اما در مورد میت چه میتوان گفت؟ خداوند میتوانست بگوید کسی که توبه میکند اما فرصت قضا کردن نمازهایش را ندارد، بخشیده میشود. چرا بعد از مرگ باید برایش انجام دهند؟ مگر این خود آن شخص نبود که باید با نماز رشد میکرد؟ خواندن دیگران چه فایدهای برای روح و رشد او دارد؟
پاسخ این است که دستور به خواندن قضاها بعد از مرگ، فقط برای خود میت نیست بلکه اگر فایدههای مهمی برای دیگران نیز داشته باشد، قابل دفاع است. برخی فایدههای آن برای اجتماع، چنین به نظر میرسد:
۱. وقتی میبینی حتی بعد از مرگ عزیزانت باید نماز و روزه آنان را پیگیر شوی، ادای فریضههای خانوادهات برایت مهم میشود. برای فرزند بزرگتر مهم خواهد بود که پدر و مادرش نماز و روزه خود را اشتباه نخوانند. برای پدر و مادر مهم میشود که بار زحمت بر فرزندان و بازماندگان نیندازند. شاید خداوند این مکانیسم را برای یاد خدا توسط بازماندهها نیز طراحی کرده باشد.
۲. برای آنان که در دنیا هستند و نماز و روزه سفارش میدهند و یا نماز و روزه استیجاری انجام میدهند نیز بالاخره یاد نماز و روزه و یا تکرار ذکرهای الهی که مقدمه توجه قلب است اتفاق می افتد.
۳. گذشته از همه اینها چه کسی گفته با خروج انسان از دنیا، رشد او در اثر ارتباط با دنیا اتفاق نمیافتد؟ اینکه میت درک میکند با وجود جدا شدن از دنیا دیگران به فکر نمازهای او هستند، میتواند توجهی برای او به نماز ایجاد کند و برای او اثرات مثبت روحی داشته باشد.
۴. همیشه باید حساب و کتاب نمازها و روزههای باقی مانده را داشته باشند تا بتوانند به دیگران سفارش کنند برایشان انجام دهند.
نکته بسیار مهم دیگر این است که فایدههایی عقلانی برای خود میت هم میتوان بر شمرد که قابل توجه است:
۱. به نظر ما رشد انسان بعد از مرگ نیز ادامه دارد. (هرچند سرعت اثر عمل، به دلایلی که قابل بحث است، به شدت بعد از مرگ کم میشود) اینکه کسی در برزخ متوجه میشود عزیزانش به یاد او کار خیری را آغاز کردهاند، در او میتواند اثرگذار باشد. بنابراین تصور نکنیم کسی که از دنیا میرود، وارد محیطی منجمد خواهد شد و هیچ تغییری در او تا ابد ایجاد نخواهد شد. سرنخ روشن این نکته را در روایات و آیات میتوانیم بیابیم. بنابراین با این نکته، خوانده شدن نماز به یاد کسی، میتواند تا حدودی جبرانی حقیقی (و نه فقط قراردادی) برای او باشد. بعید نیست همان طور که در دنیا مکانیسمهایی وجود دارد، همان طور که چیزهایی خاصیتهای خوب و بدی دارند، در برزخ هم مکانیسمهایی وجود داشته باشد که کمک به رشد روحی و معنوی انسان نماید. برای مثال، شاید مناسباتی در برزخ موجب شود میت منتظر خیرات بازماندگان خود شود تا روحیاتی در او ایجاد گردد و رشدی برایش به وجود آید.
۲. فایده دوم، دلایلی روانی دارد. یکی از حالتهای روانی که میتوانیم در خودمان حس کنیم، این است که لحظه تصمیم برای خواندن یا نخواندن نماز و شرایط ادا کردن و نکردن روزه، حساب کتابهایی میکنیم و جوانب موضوع را بررسی مینماییم. اگر خداوند میگفت قضای نمازی که عصیان کردی و نخواندی واجب نیست، بسیار راحتتر چشم را بر انجام آن میبندیم. اما وقتی مطمئن باشید و توجه داشته باشید که اگر الان نخوانید، بالاخره باید بخوانید و حتی اگر عقب بیندازید، بالاخره باید برایتان بخوانند و باید به این امید باشیم که آنان بعد از مرگمان از وصیتمان سرپیچی نکنند. تا زمانی که امکان ادای واجبات توسط خانواده وجود داشته باشد، باید در برزخ منتظر آن بمانید. وقتی به این موارد فکر کنیم، بسیار راحتتر خود را متقاعد میکنیم که تلاش کنیم نماز را در هیچ مقطعی ترک نکنیم. وقتی کسی به خاطر خستگی، تنبلی، سهل انگاری و … در مرز رها کردن نماز قرار میگیرد، اگر بداند بالاخره باید روزی آن را بخواند یا کسی برایش بخواند، به خود میگوید من که یک روز باید انجامش دهم، چه بهتر که الان مثل یک بنده خوب خودم انجامش دهم. ولی اگر مطمئن باشد که هروقت خواست توبه میکند و جبرانی نیاز ندارد، راه برای اینکه بعضی وقتها راحتتر آن را ترک کند باز میشود. اینکه هر مسلمان بداند واجب است قضاهای ماندهاش را هر لحظه در وصیت خود بنویسد تا امکان جبران توسط دیگران بسته نشود، تذکر است برای آنکه بیشتر به فکر انجام نماز و روزه امروز باشد.
هدایت شده از مهاجر
نماز و روزهای که به خاطر آن پول دریافت شود، چه ارزشی دارد؟
فرق است بین داعی عمل و غایت عمل
داعی عمل یعنی ایجاد انگیزه برای انجام دادن عملی که این مرحله قبل از انجام عمل اتفاق می افتد و غایت عمل یعنی هدف اصلی انجام عمل که در حین انجام عمل واقع می شود
پولی که برای نماز و ورزه استیجاری داده می شود داعی عمل است یعنی قبل از انجام عمل ایجاد انگیزه می کند برای انجام عمل ولی غایت که همان قصد تقرب به خداست در حین انجام عمل باید باشد لذا شخص با دریافت پول برایش ایجاد انگیزه می شود تا اقدام به خواندن نماز و روزه دیگری کند ولی باید از ابتدای شروع عمل، قصد تقرب داشته باشد .
در عموم موارد، اگر پولی در کار نباشد، شخص اجیر هیچ انگیزه ایی ندارد که به نیت میت ما اقدام به نماز و روزه نمیکند. لذا باید برای او انگیزه ایجاد کرد ولی در هر حال او از ابتدای شروع عمل باید نماز و روزه را با نیت خلوص وتقرب به خدا انجام دهد
لذا اگر کسی پول را دریافت کند و وقتی به نماز میایستد، نیت قربه الی الله نداشته باشد و به خودش بگوید من فقط وظیفه دارم مثل ورزش کردن خم و راست شوم، این نماز نه تنها ارزش ندارد، بلکه باطل است اما درست است که انگیزه وقت گذاشتن برای نماز از سوی شخصی که پول گرفته تا حدودی مادی است ولی همانطور که گفته شد این در مرحله دعای عمل وایجاد انگیزه است که قبل از تحقق عمل است ولی بعد از این مرحله وقتی که شخص اقدام به انجام نماز وروزه کرد باید غایت وهدف عمل او تقرب الهی باشد و هنگام نماز به خداوند توجه داشته باشد وقصد تقرب کند.
ضمن اینکه گفتن ذکر خدا و … گرچه در آغاز با انگیزه کارگری برای دیگری باشد، در نمازگزار بی اثر نیست هرچند ارزش آن نسبت به نمازی که بدون هیچ چشمداشتی باشد کمتر است. مرزهای فقه بسیار دقیق است. در واقع خم و راست شدن نماز استیجاری در برابر پول نیست بلکه قرار است پول را برای وقت و انرژیای که میگذاریم دریافت کنیم. نیت، رضای خداوند است.
آیا این کار مشابه بهشت فروشی کشیشان نیست؟
بهشت فروشی، تفاوتهای زیادی با نماز و روزه استیجاری دارد:
۱ – در مسیحیت، شخص گناهکار در زمانی که زنده است نیز میتواند با پرداخت مبلغی موجب بخشش گناه خود شود در حالی که در نماز و روزه استیجاری، زمان حیات تنها وظیفه ما سعی در جبران توسط خودمان است.
۲ – در مسیحیت، قول بخشیده شدن داده میشود اما در اسلام، کسی که نماز و روزه را به جای میت به جای میآورد ادعای بخشیده شدن شخص را ندارد بلکه بخشیده شدن او، چیزی میان وی و خداوند است و کسی که نماز و روزه را انجام میدهد همچون کارگری است که به خدمت دیگری در اختیار دیگری در آمده و بر اساس دستور او نماز و روزه به جا میآورد.
۳ – در اسلام بازماندگان میتوانند و بهتر است خودشان واجبات میت را ادا کنند و به استیجار (پول دادن برای اینکه کسی دیگر بخواند) کشیده نشود. در واقع در اسلام دریافت این پول در انحصار عالمان نیست و آنها در این موضوع با بقیه مردم برابرند اما در مسیحیت، اولویت با پرداخت پول به کشیش است.
نکتهای که یادآوری آن مهم است، این است که قرار نیست همیشه بین اسلام و مسیحیت تقابل و جنگ برقرار کنیم. بسیاری از باورهای پایه ادیان ابراهیمی با وجود تحریفات بسیار، اشتراک دارد. قرآن کریم، از مسیحیت با تجلیل یاد کرده است هرچند وظیفه کسی که حق بودن اسلام را میفهمد را، مسلمان شدن میداند. انصاف این است که اگر پول دریافتی کشیشان به عنوان صدقه دادن برای صاف شدن دل نسبت به توبه باشد، فوایدی هم برای آن میتوان درک کرد اما از نگاه اسلامی، اگر به عنوان خبر قطعی از بخشش الهی باشد؛ اگر زمینه اعتراف به گناه را فراهم کند و اگر بازدارندگی گناه را کم کند، نادرست است.
هدایت شده از مهاجر
امکان پرداخت پول برای نماز و روزه میت، باعث تبعیض علیه فقرا و امتیازی برای ثروتمندان نیست؟
شخصی که زنده است، باید در مهلت مقرر نسبت به نماز و روزه خود اقدام کند وگرنه مرتکب گناه شده و «اگر فرصت توبه پیدا نکند»، بعد از مرگ «حتی با وجود جبران توسط بازماندگان» ممکن است برخی مشکلات وی باقی بماند و جبران مادی کافی نباشد. وظیفه او این بوده که در مهلت باقی مانده عمر خودش، نماز و روزه قضای خود را به جای آورد؛ ضمن اینکه ممکن است وارثان او به نحوی از زیر هزینه کردن برای نماز و روزه قضای وی فرار کنند.
در مورد فقیر تصریح شده است که اگر کسی تلاش خود را در انجام قضاهایی که بر گردنش است انجام داد اما بازهم به انجام برخی از آنها موفق نشد، اگر مال یا وارثانی نداشته باشد که بتوانند برایش جبران کنند، بدون هیچ موخذه ای بخشیده میشود زیرا تکلیف از سوی خدای مهربان، بر اساس «وسع و توان» انسان است. بنابراین اگر از این جهت نگاه کنیم، کار فقیر آسانتر است زیرا ثروتمند باید منتظر باشد که بازماندگانش برای او اقدام کنند اما تکلیفی برای فقیر و خانواده فقیرش نیست.
اما از یک جهت، حکم نماز و روزه استیجاری به نفع فقرا و موجب کاهش فقر در جامعه است. معمولاً کسی که این کار را قبول میکند، نیازمنداست و نماز و روزه استیجاری بهانهای برای پرداخت مبلغ به او در قبالی کار وی است. کاری که بی فایده برای معنویت انسان نیست.
بنابراین فقیران، تنها دل خوش دارند به رحمت الهی که واسع است و ثروتمند، علاوه بر این دل خوشی، باید وصیت به جبران را نیز به درستی انجام داده و منتظر ادای وصیت توسط بازماندگان باشد. اینجا خوشا به حال فقیر.
هدایت شده از مهاجر
💠ضمنا این حکم اختصاص به نماز و روزه ندارد. اگر پدری به کسی بدهکار باشد، ورثه موظفاند در صورت توان آن دین را ادا کنند. اگر این آقای محترم که نماز و روزه استیجاری را مسخره میکند، از کسی طلبکار باشد و آن شخص از دنیا برود و فرزندان بدهکار بخواهند دین او را به ایشان ادا کنند، آیا ایشان نمیگیرد و آنها را مسخره میکند و به آنها میخندد، یا خوشحال میشود و میگوید عجب قانون خوبی است و چقدر بد میشد اگر با مرگ شخص دین هم از وراث ساقط میشد؟!
💠 این حکم اهمیت تکلیف را نشان میدهد، که حتی با مرگ هم برخی تکالیف مانند نماز و روزه برداشته نمیشوند. این امر موجب میشود که انسان به تکالیفش بیشتر توجه کند و بیشتر پایبند به آن باشد و نگوید گذشتهها گذشت، بلکه تا زنده است بکوشد تکالیفش را انجام دهد و دیونش را ادا کند.
💠هنگامی که شخص بداند تکالیف او با مرگش ساقط نمیشوند بلکه بر عهده فرزندانش قرار میگیرد، از باب عطوفت و دلسوزی به فرزندانش و پیشگیری از به مشقت افتادن آنها میکوشد تکالیف و دیونش را تا زنده است خود ادا کند.
💠 فرزندان شخص دنباله وجود و ثمرۀ عمر او هستند، چه بُعدی دارد که با اقدام فرزندان شخص تکلیف او ادا شود، چنانکه در دیون مالی این مساله قابل درک است.
💠بیشک پدر و مادر بر گردن فرزند حق دارند و فرزند مدیون والدین و موظف به احسان به آنها است. این تکلیف چنانکه در زمان حیات والدین جاری است پس از مرگ آنها هم جاری است. فرزندان با اعمال نیک و خیرات و مبرات میتوانند بخشی از دین خود به والدینشان را ادا کنند.
💠خداوند ارحمالراحمین است و رحمتش بر غضبش سبقت دارد. خداوند دنبال بهانه برای به جهنم بردن بندگانش نیست، بلکه به دنبال بهانهای برای عفو و بخشش آنهاست. مقتضای رحمت الهی این است که راههایی را برای جبران کاستیهای بندگانش حتی پس از مرگ آنها باز بدارد تا هرچه بیشتر مشمول لطف و عنایتش قرار گیرند.
💠یکی از حکمتهای این گونه احکام مأیوس نشدن از رحمت الهی است. بنده چون خداوند را ارحمالراحمین میداند در هیچ شرایطی از رحمت خدا ناامید نمیشود. اگر بنده در پایان عمر توجه کند که تکالیفی از او فوت شده، گرچه نادم و پیشمان و نگران میشود اما از رحمت خدا ناامید نمیشود و امید میبرد که فرزندانش بتوانند بخشی از دیونش را ادا کنند.
💠در کنار آنچه گفتیم باید توجه داشت که لازمۀ نماز و روزه استیجاری و مانند آن این نیست که کسی که برایش نماز استیجاری میخوانند مانند کسی است که خود در حیاتش نمازش را خوانده است. هرگز این دو برابر نیستند و قطعاً کسی که نماز نخوانده خسارت عظیم کرده است، اما خداوند از باب رحمتش این باب را به روی بندگان عاصیش گشوده تا بخشی از آن خسارت جبران شود.
هدایت شده از حسین ستوده۲
سلام دوستان عزیز
خیلی سوال می کنند، دولت در این حدود یکسال چه کرده؟!
👇 لینک کتاب یک سال خدمات دولت خدمت شما
https://www.president.ir/fa/book
ایشون اعداد ودرصد ها را آن طوری که دوست داشته نوشته😶 خاتمی در طول ۸سال ریس جمهوری اش دلار ۹۰درصد افزایش قیمت داشت (قیمت۴۸۰تومن تحویل گرفت بعد از هشت سال ۹۰۰تومان تحویل داد) ..... ریسی هم ۲۵۵۰۰تحویل گرفت تا الان( کمی بیشتر ازیکسال)حدود ۶۰درصد قیمت دلار افزایش یافته است (۱۹درصد رو از کجا اورده؟!)
#شبهه
هدایت شده از جان من و سید علی💕
🔴 دولت و معیشت مردم از سیاه نمایی تا واقعیت!
🔹این روزها برخی از به اصطلاح کارشناسان ارشد دولت قبل مصاحبه هایی داشته اند و گفته اند که دولت سیزدهم ضعیف ترین تیم اقتصادی 80 سال اخیر را دارد. یک مقایسه اجمالی داشته باشیم تا فاصله سیاه نمایی تا واقعیت مشخص شود.
🔸دولت قبل ارز را 3 هزار تومان تحویل گرفت و تقریبا 27 هزار تومان تحویل داد یعنی بطور میانگین در طول 8 سال هر سال 110 درصد نرخ ارز در دولت قبل جهش داشت، اما دولت سیزدهم که حدود 16 ماه است سر کار آمده حدود 45 درصد افزایش نرخ ارز را تجربه کرده، البته به همین هم انتقاد داریم اما این را در حالی در نظر بگیرید که دولت قبل هزینه های جاری را تبدیل به پوست موزی زیر پای دولت سیزدهم کرد و دولت فعلی هر ماه بخشی از بدهی های دولت قبل را تسویه میکند، این را در حالی در نظر بگیرید که طرفداران دولت قبل آتشبیار معرکه 3 ماه اخیر بودند و تمرکز دولت را از مسائل مردم برهم زدند.
🔹 و در همین راستا یک سوال اساسی تر اینکه چرا در سال 98 اعتراضات به جنبش فرودستان معروف شد، اما در شلوغی های اخیر خبری از همراهی افرادی که سال 98 فرودستان گفته میشدند نبود؟ چرا در سال 98 مردم مقابل دولت ایستادند اما در شلوغی های اخیر مردم حاضر به همراهی با اغتشاشگران نشدند؟
🔸جواب مشخص است، دولت سیزدهم دو اقدام مهم در راستای کمک به رفع فقر در کشور داشت، اولی افزایش 57 درصدی حقوق کارگران بود و دومی افزایش چند برابری یارانه ها. در واقع اقشار کم درآمدتر جامعه حال دولت را کنار خود می بینند و این بزرگترین پشتوانه است، بگذار این وسط فرادستان از دولت عصبانی باشند.
سیدسجاد پادام
#جهاد_روایتگری
#منصف_باشیم
#تورم_هست_ولی_سیاهنمایی_ممنوع⛔️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سوال
دوستان عزیز دلیل این رفتار اگر امکان پذیر است لطفا شفاف کنید.
.
#پاسخ_مرتبط_دیگر👇👇
1
📝 #پاسخ:👇
✍️ سوالتان را کمی جامعتر پاسخ میدهم:
📢 انواعِ بوسه:
😘 بوسه ی عاشقانه: معاشقهی زوجین
😚 بوسه ی عاطفی: بوسهی فرزندان
🙏 بوسهی تکریم: بوسیدن دستِ والدین، کارگر، یا ضریحِ بزرگان دین
👑 بوسهی تملق: مثلِ بوسه بر دستِ شاه مخلوع
❓وهابیهائی که بوسه به ضریحِ امامان را شِرک میدانند، آیا وقتِ بوسه بر گونهی همسر و فرزند و اقوام، مشرکند؟! شرک یعنی کسی بگوید خدا دو تا است! آیا بوسیدنِ ضریح یا گاز گرفتنِ لپِ فرزند، معنایَش این است که خدا دو تا است؟!
✅ بوسهی ما به دست یا ضریحِ بزرگانِ دین از باب عاطفه + تکریم است. ما بعنوانِ تکریم کنندگانِ بزرگانِ دین و مرقدهای مقدسه، حی و حاضریم و معنایِ بوسهمان را خودمان تفسیر میکنیم.
❓اما فرق دست بوسیِ امام خمینی با شاه چیست؟ طبقِ فتوای شهیدِ اول، بوسیدن دست برادران مسلمان به عنوان تعظیم و بزرگداشت مومن، مُجاز است. امام سجاد هرگاه به فقیر چیزی میداد دستش را می بوسید؛ به او عرض شد چرا چنین کاری میکنی؟ فرمود برای اینکه صدقه قبل از اینکه در دست بنده قرار گیرد در دست خدا قرار میگیرد. وسائل الشیعة/ج9/ص435
👳♂️ سیرهی عملی، گفتاری و وضعیتِ زندگیِ امام چه قبل و چه بعد از تصدیِ مقام رهبری همه و همه نشانگرِ تواضع و فروتنیِ ایشان بود؛ کسی که چنین روحیهای دارد با مدح و ستایش و نیز دستبوسی، تغییری در حالاتِ درونیاش ایجاد نمیشد. لذا مراجِعین، بر اساس احترام به جایگاه ایشان به عنوان عالم دینی، نواده پیغمبر و رهبر دینی دست ایشان را میبوسیدند.
💂♂️ شاه اما نه تنها مانند امام خود را خادم القوم نمیدانست که ادعای سَروَری و برتری داشت. او نه مُنتخبِ مردم بود و نه مُنتخبِ خدا؛ علاوه بر اینکه وی بر خلافِ امام، از لحاظ شخصیتی انسانی مغرور، متکبر، دوستدار چاپلوسی و تملّق و تجمل و اشرافی گری بود. دست بوسیِ چنین شخصی قطعا خطاست و قابل مقایسه نیست با بوسیدنِ دست فقیهی که طبقِ روایاتِ اهلبیت، جانشینِ امام زمان است.
📚 در کتابِ اصولِ کافی ـ که معتبرترین کتابِ حدیثیِ شیعه است ـ سه بابِ مستقل کنارِ هم هست بنام هایِ معانقه [=دست در گردن کردن] و مصافحه [=دست دادن] و تقبیل [=بوسه]. به برخی از احادیثِ این سه باب دقت کنید:
1️⃣ امام صادق: وقتی با برادرِ دینیِ خود ملاقات میکنید به موضعِ نورِ او در پیشانی اش [=سجده گاه] بوسه بزنید.
2️⃣ امام کاظم: هر کس خویشاوندی [از محارم] را به مهربانی ببوسد بر او گناهی نیست. بوسه برادرِ دینی به گونه و صورت است و بوسیدنِ امام، بینِ دو چشم.
3️⃣ امام صادق: بوسه بر لب نیست مگر برای همسر و فرزندِ خردسال.
ادامه👇
2
ادامه👆👇👇
4️⃣ امام باقر: هر مؤمنى كه براى زيارت برادرش بيرون شود و حق او را بشناسد، در برابر هر گامى كه بردارد، خدا يك حسنه باو دهد و يك گناه از او بزدايد و يك درجه او را بالا بَرَد، و چون در خانهاش را بكوبد، درهاى آسمان برايش گشوده شود و چون ملاقات و مصافحه و معانقه كنند، خدا به آنها روى آورد، سپس به وجود آنها بر فرشتگان ببالد و فرمايد: دو بندهام را بنگريد كه براى من يك ديگر را ملاقات كردند و دوستى نمودند، بر من سزاست كه پس از اين ايستگاه ايشان را بآتش عذاب نكنم، و چون برگردد بشماره نفس كشيدن و گامها و كلماتش فرشته او را بدرقه كنند و تا فرداى آن شب او را از بلاء دنيا و آسيبهاى آخرت نگهدارند، و اگر در آن ميان بميرد از حساب بركنار باشد، و اگر مؤمن زيارت شده هم حق زيارتكننده را چون او بشناسد، مانند پاداش او برايش باشد.
5️⃣ امام صادق: وقتی دو مؤمن يك ديگر را در آغوش كشند رحمت خدا آنها را فرا گيرد... و به آن ها گفته شود آمرزيده شديد، عمل را از سر گيريد و چون با يك ديگر وارد گفتگو شوند، فرشتگان با هم گويند: از آنها دور شويد كه رازى دارند و خدا بر آنها پرده انداخته است. اسحاق گويد عرض كردم قربانت گردم، بنا بر اين، گفتار آنها نوشته نشود در صورتى كه خداى عز و جل فرمايد: "كلمهاى نگويد جز آنكه رقيب و عتيدى نزد وى حاضر باشند". امام صادق آه عميقى كشيد، سپس گريست تا اشكش ريشش را تر كرد و فرمود: همانا خداى تبارك و تعالى براى احترام آن دو مؤمن بفرشتگان دستور داد كه چون بملاقات يك ديگر روند، از آنها دور شوند، و اگر چه فرشتگان الفاظ آنها را ننويسند و سخنشان را ندانند، ولى خداى داناى راز و نهانتر از راز سخن آنها را بداند و حفظ كند.
6️⃣ امام باقر: دو مؤمن بهم بر ميخورند و يكى بديگرى دست ميدهد، پس همواره گناهان آن دو ميريزد، چنان كه برگ از درخت ميريزد، و خدا به آنها توجه ميفرمايد تا از يك ديگر جدا شوند.
7️⃣ امام باقر:هر گاه شخصی با رفيقش دست دهد آن كه دستش را نگه دارد، اجرش بيشتر است
✅ جمعبندی: علاوه بر مصافحه [=دست دادن] و معانقه [=دست در گردن کردن] بوسیدن هم مورد توصیه اسلام هست. اما با این تفکیک که بوسه ی از رویِ شهوت فقط به همسر اختصاص دارد. در ملاقاتِ با همجنس و محارم، مصافحه و معانقه، فضیلت داره و نوعی عبادت محسوب میشه اگه توش قصد تقرب باشه. همونطور که توی رویات بالا اومده بوسیدنِ اقوامِ مَحرم مُجاز هست مشروط به عدم شهوت برای طرفین. بوسیدنِ گونه و پیشانیِ مومنان چه همجنس باشند و چه از محارم طبقِ تصریحِ روایت، توصیه شده. مراد از "برادر دینی" توی روایات بالا، مومنانِ همجنس یا محارم هست.
✍ سید محمدمهدی صدری
#سوال
میشه لطفا تیتروار اقدامات مثبت رهبری در این ۴۰ سال را اعلام بفرمایید
16.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢 ویژه
📹 نماهنگ | اللهُ مولانا
🔻 روایت رهبر انقلاب از دلیل قدرت ملت ایران و اعتقاد به حمایت و پشتیبانی الهی
👈 خیلی این انقلاب چیز عجیبی است، حالا حالاها دردسرها برای اربابان دنیا خواهد داشت
.
✅ لیست کامل سلسه جلسات #مدیریت_رهبری
( بررسی نحوه مدیریت رهبری معظم در این 33 سال و نجات کشور از بحران ها )👇
1️⃣ بحران جنگ خلیج فارس در زمان شروع رهبری https://eitaa.com/ma_va_o/7930
2️⃣ واقعه امنیتی میکونوس آلمان و موقعیت بد ایران https://eitaa.com/ma_va_o/7960
3️⃣ بحران روزنامه های زنجیره ای در کشور در زمان اصلاحات https://eitaa.com/ma_va_o/7972
4️⃣ پیشنهاد آمریکا به ایران در قضیه طالبان https://eitaa.com/ma_va_o/7998
5️⃣ صبر رهبری درباره حمله شدید آیت الله منتظری به ایشان https://eitaa.com/ma_va_o/8007
6️⃣ وقوع تقلب در انتخابات تهران و تدبیر رهبری https://eitaa.com/ma_va_o/8026
7️⃣ بحران مشروعیت شورای نگهبان با دسیسه مجلس ششم https://eitaa.com/ma_va_o/8060
8️⃣ تدبیر رهبری در قضایای کوی دانشگاه https://eitaa.com/ma_va_o/8134
9️⃣ دستگیری دو نماینده مجلس توسط قوه قضائیه و ایجاد بحران در مجلس https://eitaa.com/ma_va_o/8165
🔟 بحران رد صلاحیت ها در انتخابات 84 زیاست جمهوری https://eitaa.com/ma_va_o/8250
👆👆با این کلیپ ها ، علمی و منطقی و استدلالی از رهبر خود دفاع کنید 👆👆
#پاسخ_به_سوالات
#استادعبادی
.
علیکم السلام
#پاسخ و توضیحات استادمجتهدزاده(شیخ قمی) ارجمند 👇👇👇
سلام وقت همگی بخیر
در مورد این صوت که خیلی داره در این چند روز پخش میشه ...
در قسمتی اشاره به حدیث پیامبر میکنه و حتی تاریخ میده!
باتوجه به اساتید بزرگ مهدویت که اصرار بسیار زیادی دارند به اینکه هرگز برای حرکات آخرالزمانی ، یا حتی ظهور وقت تعیین کنند باطله
خب یه توضیحی میدید؟!
#سوال
آینده امید بخش ایران بخش دوم.mp3
9.13M
🇮🇷 بخش دوم: آنچه خواهیم دید
#سوال
زبان حضرت آدم و فرزندان او چه بوده است⁉️
#پاسخ ⬇️⬇️
🔶 اول: به طور دقیق مشخص نیست زبان حضرت آدم و فرزندانشان چه بوده است.
🔻 اما طبق آنچه از روایات و آیات برداشت میشود که خداوند فرموده خدا هر پیامبری را با زبان قومش فرستاده و مادر زبانهای عربی و سامی زبان سریانی قدیم بوده پس احتمال دارد زبان حضرت آدم سریانی بوده باشد. «و ما أرسلنا مِن رسول إلاّ بلسان قومه لیبین لهم» (ابراهیم/ 4).
🔷 دوم: چون خداوند تمام علوم و اسماء را به حضرت آدم یاد داد احتمال دارد حضرت آدم تمام زبانها را بلد بوده باشد: «و علّم الادم الأسماء کلّها؛ خداوند همه نام ها را به او آموخت» (بقره/31).
♦️ سوم: طبق روایات که فرمودند زبان اهل بهشت عربی است احتمال دارد زبان حضرت آدم هم عربی بوده باشد.
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/49
#دانش_آموزی
#پاسخ_به_شبهات
#زبان_حضرت_آدم
هدایت شده از جان من و سید علی💕
#سوال
کجای قرآن گفته نماز را عربی بخوانید⁉️
چرا ما نباید به زبان فارسی خودمان که ایران باستان با آن عبادت میکردند عبادت نکنیم⁉️
#پاسخ👇⬇️
🔶 اول: کجای قرآن آمده نماز 2 رکعت است یا 4 رکعت، که انتظار دارید آمده باشد عربی بخوانید؟!
🔻 همان طور که خیلی چیزها به صورت کلی در قرآن آمده است ولی تفسیر و تبیین و توضیحات و جزئیات آن نیامده است.
🔻چون قرآن کلیات را بیان فرموده است و جزئیات و تبیین آن را واگذار کرده به مفسران آن یعنی پیامبر و اهل بیت علیهم السلام.
🔷 دوم: هر چیزی که بخواهد در طول تاریخ استوار بماند و دستخوش تغییرات نشود باید دارای ملاک و معیار غیرقابل تغییر باشد مثل وسایل اندازهگیری متر، سانتیمتر، میلیمتر، وزن، کیلوگرم،گرم و ... کسی که برای اولین بار اینها را ملاک اندازهگیری قرار داده است یک سری قوانین و معیار برایشان قرار داده است که طبق آن تا به امروز عمل میکنند اگر هر کسی معیار و ملاک خودش را برای اندازهگیری قرار میداد این وسایل اندازهگیری از بین میرفتند.
🔻 اگر خداوند هم برای نماز ملاک و معیاری قرار نمیداد و هر کسی با زبان و ملاک خودش آن را انجام میداد اثری از نماز باقی نمیماند. و هر کسی هر عملی که خودش دوست داشت انجام میداد و آن را نماز میدانست.
🔶 سوم: دلیل دیگر اینکه خدا با قرار دادن یک زبان برای عبادت و نماز خواسته با این کار بین مسلمانان اتحاد و همبستگی ایجاد کند.
🔻 اگر خدا هر زبان دیگری را انتخاب میکرد برای زبان عبادت باز یک عده که زبانشان زبان دیگری بود اعتراض میکردند که چرا به زبان خودمان عبادت نکنیم و هر کسی میخواست با زبان خودش عبادت کند و این باعث اختلاف بین مسلمانان میشد و هر کسی به دیگری میگفت که شما باید به زبان ما عبادت کنید.
🔷 چهارم: همان طور که در کل دنیا هر چیزی یک زبان مشترک دارد تا مردم کل دنیا بتوانند بهتر و راحتتر با هم ارتباط بگیرند و اختلافی پیش نیاید مثلا برای پرواز زبان بین المللی زبان انگلیسی است و تمام خلبانها باید زبان انگلیسی را بلد باشند که با هم ارتباط بگیرند تا اتفاق و برخوردی پیش نیاید.
🔻 زبان عربی هم زبان مشترک بین مسلمانان قرار گرفته تا مسلمانان بتولنند با هم ارتباط بگیرند و مشکلات خودشان را حل کنند.
🔶 پنجم: زبان عربی طبق نظر کارشناسان و زبانشناسان کاملترین زبان دنیاست به این خاطر خدا آن را زبان عبادت مسلمانان قرار داده است.
🔷 ششم: زبان عربی زبان اهل بهشت است و به احتمال زیاد زبان حضزت آدم هم بوده است و یک طوری میتوان گفت زبان عربی زبانی است که در ذهن و فطرت اولیهی انسان هست و به این خاطر است وقتی از دنیا برود زبان عربی را بلد است.
http://alirezaazarpeykan.blogfa.com/post/50
#نوجوان
#پاسخ_به_شبهات
#عبادت_فارسی
#سوال
سلام
آیا در مسجدی که مراسم عزای حضرت زهرا سلام الله علیها باشه و عده ای از خانم های مذهبی برا سینه زنی دست رو شونه هم بزارن و حرکت کنن و سینه بزنن ، اشکال داره یا ن؟