#سوال
چرا کارمند و کارگر و آشپز و ..... بعد از اتمام کار لباس کارشون و درمیارن ولی روحانیون با همون لباس در جامعه قدم برمیدارن
هدایت شده از مهاجر
💠نباید طلبگی را با مشاغل رایج در جامعه مقایسه کرد. یک پزشک یا پلیس، وقتی در محل کار است، لباس خاص شغلش را می پوشد، و در خارج از ساعت و مکان کاری، نیازی برای پوشیدن این لباس برای او نیست. در حالیکه طلبه بودن، وقت و زمان، جا و مکان، نمی شناسد. طلبه، در همه حال و در همه جا، طلبه است، و مبلغ دین. حتی اگر به همراه خانواده اش، برای تفریح به پارک رفته باشد... طلبگی، تعطیلی ندارد.
💠 اين نوع لباس از زمان پيامبر اكرم(ص) و امامان معصوم(ص) رايج بوده است و آن بزرگواران، چنين لباس مي پوشيدند.
💠عمامه بر سر بستن، از مستحبات بوده و تأكيد فراواني بر آن شده است. احاديث متعددي در اين زمينه از حضرت رسول اكرم(ص) و ائمه معصومين(ع) وارد شده است؛ از جمله: امام رضا(ع) ميفرمايد: «حضرت رسول(ص) عمّامه بر سر بستند و يك طرف آن را به جلو وطرف ديگر را به عقب انداختند». از امام صادق(ع) نقل شده است: «حضرت رسول(ص) با دست خود بر سر حضرت علي(ع) عمامه پيچيدند». ر.ك: علامه مجلسي: حلية المتقين، ص 18
💠جايگاه صنفي بسياري از اقشار جامعه، اقتضا ميكند كه از ساير اقشار مردم باز شناخته شوند؛ لذا داراي يك نوع لباس مشخص ميباشند (مانند نيروهاي نظامي و انتظامي و...)؛ دربارة روحانيان نيز چنين است. بر اساس روايات متعددي چون « العلماء ورثةالانبياء » ؛« و اما الحوادث الواقعة فارجعوا الي رواة احاديثنا فانهم حجتي عليكم » روحانيان، امانت داران ائمه اطهار(ع) و مرجع ديني، سياسي و اجتماعي مردم ميباشند؛ لذا به لباس خاصي نياز دارند مشخص ميباشند تا بدين وسيله در جامعه مشخص شوند و مراجعه به آنان در مواقع نياز آسانتر باشد.
💠پوشيدن اين لباس، هر چند شأن و منزلتي نسبت به ساير اقشار مردم براي روحانيان ايجاد نميكند؛ ولي موجب تعظيم شعائر الهي ميگردد. وجود شخصيتهاي وارسته جامعه كه به عنوان نماد و مظهر علم و تقوا و وارستگي و ارزشهاي اسلامي و ملبس به لباس رسول اكرم(ص) و ائمه معصومين(ع) باشند، از شعائر الهي است و در حفظ و گسترش ارزشهاي الهي و اسلامي در جامعه و تقويت هويت مذهبي، در مقابل تهاجم ارزشهاي بيگانه، بسيار مؤثر است
✳️برای مطالعه بیشتر:
🌐 https://b2n.ir/t00083
🌐 https://hawzah.net/fa/Magazine/View/6436/7082/85974
🌐 https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa38576
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام
#پاسخ👇⬇️⬇️⬇️
✅🌴 این سخنان نخستین بار توسط امام خمینی رحمت الله علیه مطرح گردید .در راستای مبارزه با امپریالیسم جهانی
و چندین دهه بعد همین جمله توسط فرزندی از خمینی کبیر که رشد کرده مرام و مکتب سید علی بود به دفاع از مظلومان جهان در مقابل جباران عالم این جمله مجدد تکرار گردید .
امام خمینی قدس سره: 🔻
🔸ما برای کشته شدن حاضریم و با خدای خویش عهد نمودهایم که دنباله رویِ امام خود سیدالشهدا باشیم." ای مسلمانانی که در کنار خانه خدا به دعا نشستهاید، به ایستادگان در مقابل امریکا و سایر ابرقدرتها دعا کنید" و بدانید که ما با عراق جنگی نداریم و مردم عراق پشتیبان انقلاب اسلامی ما هستند،
🔸ما با امریکا در ستیزیم. و امروز دست امریکا از آستین دولت عراق بیرون آمده است و به امید خدا این ستیز تا استقلال واقعی ادامه دارد که بارها گفتهام ما مرد جنگیم و تسلیم برای مسلمان معنا ندارد. ای کشورهای بیطرف! شما را به شهادت میطلبیم که امریکا قصد نابودی ما را دارد.
🔸کمی به خود آیید و ما را در هدفمان کمک کنید. ما به شرق و غرب و به شوروی و امریکا پشت کردهایم تا خود، کشور خود را اداره کنیم. آیا حق است تا این چنین مورد هجوم شرق و غرب واقع شویم.
تکمیلی ...🔻⬇️
https://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh-imam-khomeini/vol/13/page/213
در ادامه نیز میتوانید کلیپ کامل سخنان سردار دلها را در میدان رزم با تکفیرهای داعش را در آدرس زیر ملاحظه نمایید ⬇️
https://www.aparat.com/v/K4OiS/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85_%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C_%3A_%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C_%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86_%D8%AF%D8%B1_%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84_%D8%AF%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%A7%D9%86_%D8%AE%D8%AF%D8%A7_%D8%AF%D8%B9%D8%A7%DA%A9%D9%86%DB%8C%D8%AF
#سوال
سلام
در جواب کسانی که میگویند چرا ایران هم مانند مثلا ترکیه یا بعضی کشورهای عربی اجازه نمیده هر کسی هرطوری میخواد حجاب داشته باشه
بهترین جواب چیه؟
من میگم خوب اونجا حکومتشون حکومت اسلامی نیست
میخوام دلیل کاملتر بدونم
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
چرا بی حجابی در ایران، مثل کشورهایی چون مالزی، لبنان، ترکیه و ... آزاد نیست؟
🔆 پاسخ شبهه:
1️⃣ تفاوت در پراکندگی مذهبی: براستی ایران با 98% جمعیت مسلمان (یعنی اکثریت مطلق)، چگونه میتواند الگوی خود را کشورهایی مثل مالزی و لبنان که هر کدام جمعیت مسلمانشان حدود 60% است قرار دهد و قانون حجاب خود را طبق مدل آنها وضع کند؟ مگر نه اینکه یکی از اصول دموکراسی وضع قانون طبق نظر و اعتقادات اکثریت جامعه است؟
2️⃣ تفاوت در نوع حکومت ها: بسیاری از بی حجابی هایی که در دیگر کشورهای اسلامی می بینیم، محصول سیاست های طاغوتی حکومت های آنهاست. شبی در بخش گفتگوی خبری شبکه دو، دو فعال سیاسی زن از کشور مصر درباره تحولات اخیر کشورشان صحبت می کردند. وقتی مجری درباره گرایش زیاد زنان مصری به حجاب ابراز تعجب کرد، پاسخ شنید که حجاب از سالیان دور در بین زنان این کشور محبوبیت زیاده داشته و یک امر ریشه دار هست اما دولت مصر سیاست ترویج بی حجابی را در پیش گرفته بود و مثلا تکلیف می کرد که تمام زنان مجری، بدون حجاب باشند. و اگر کسی محجبه میشد اخراجش می کردند.
البته این وضع در کشورهای دیگر مثل ترکیه با حکومت سکولار و یا مالزی با حکومت پادشاهی مشروطه هم صادق است. حکومت ترکیه از زمان آتاتورک تا همین چند سال پیش به شدت دین ستیز بوده، حتی #حجاب در مدارس این کشور ممنوع بوده. الآن هم اگر چه دولت ترکیه "اسلامگرا" هست اما اسلامی نیست! (به معنای اتم ّکلمه)
3️⃣ اگر نظامهای سوریه ، لبنان و ... مردمش یا هر کشور مسلمان دیگری آنچنان که باید، به حجاب توجه نمی کند شاید چندان مورد ملامت نباشد. که شیعیانش در مظلومیت کامل هستند و حداقل دخالت را در تصمیمات اجتماعی دارند. اما نظام جمهوری اسلامی چگونه میتواند توصیه های بیش از دویست هزار شهید، گرانبهاترین دارائی شان را برای اجرای احکام اسلامی داده اند را ندیده بگیرد. وصیت نامه شهدا را ببینید اکثریت قاطع آنها درباره حفظ حجاب در جامعه، وصیت کرده اند. چه بسا وصیت نامه هایی که در زیر باران گلوله نوشته شده اند اما در آنها توصیه به حجاب از قلم نیفتاده است. پس چگونه است که ما خیلی راحت لم می دهیم! و در امنیت حاصل از این جانفشانی ها، می گوییم: "ای بابا! هزارتا موضوع مهمتر داریم به حجاب گیر ندید"
پس یکی دیگر از علل تفاوت ما با کشورهای دیگر در امر حجاب، هزینه ایست که ما در این باره کرده ایم و دیگران نکرده اند. هزینه ای به اندازه ی از دست دادن بهترین و پاک ترین جوانان وطن.
4️⃣ تمدن و پیشینه تاریخی: از بحث های اسلامی هم که بگذریم، ما دارای تمدن چندین هزار ساله ای هستیم که هیچ کدام از کشورهای مذکور ندارند. ویل دورانت (نویسنده کتاب معتبر تاریخ تمدنها) معتقد است نقش پوشش و حجاب زنان در ایران باستان چنان برجستهاست که میتوان ایران را منشاء اصلی پراکندن حجاب در جهان دانست.
براستی حتی کسانی که اعتقادی به اسلام ندارند و مرتب از ایران باستان و کوروش و غیره دم می زنند، چرا در این باره سکوت می کنند و چشمشان را بر روی حقایق تاریخی کشورشان می بندند؟
5️⃣ فرهنگ، تابع اقتصاد نیست: بعضی ها فکر می کنند چون ترکیه و مالزی در سال های اخیر رشد اقتصادی خوبی داشته اند، پس باید در همه ی زمینه ها از جمله موضوع حجاب از آنها تقلید کنیم! دقیقاً چنین برداشتی را (البته در فاز شدیدتر) غربزده ها دارند. در صورتی که این تفکر کاملا اشتباه است. غرب تمام پیشرفت هایش را مدیون دانشمندان سختکوش خود و البته استفاده از کتب دانشمندان مسلمان هست، نه لا ابالی های مردم عادی اش.‼️
به قول اقبال لاهوری:
قدرت اَفرنگ، نه از چنگ و رباب .............. نی ز رقص دختران بی حجاب
قدرت افرنگ از علم و فن است ............ وز همین آتش چراغش روشن است
علم و فن را ای جوان شوخ و شنگ ............. عقل می باید نه ملبوس فرنگ
ما می توانیم در عرصه های علمی و اقتصادی، از هر کشوری از جمله ترکیه و مالزی الگوبرداری منطقی کنیم، بدون اینکه فرهنگ غنی خودمان را از دست دهیم.
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
الف) حجاب و به طریق اَوْلی عفاف (که مقدمه حجاب است) از مصادیق حق اللّه به شمار می رود و ادای این حق از واجبات است. باید به زن توجه داد که حجاب تنها مربوط به خود او نیست تا بگوید از حق خودم صرف نظر کردم. حق همسر او هم نیست تا بگوید من راضی ام، بلکه حقی است الهی، از این رو اگر زن همسرداری آلوده شد، اگر خودش و شوهرش راضی باشند، پرونده مختومه نمی شود بلکه باید اجرای حد شود و کیفر گردد، زیرا به حق اللّه تجاوز شده است.
در رساله حقوق امام سجاد(ع) حق خدا بر بندگانش با تعبیر «و اکبر حقوق اللّه علیک ...» آورده شده، ادای حق خدا اصل حقوق شناخته شده که دیگر موارد از آن جدا می شود.
ب) عفاف و حجاب، حق نفس انسان بر او هم هست، پیش از آنکه تکلیفی شرعی و اجتماعی باشد. این مطلب را از رساله حقوق امام سجاد(ع) نیز می توان برداشت کرد: «و اما حق نفسک علیک فإن تستوفیها فی طاعة اللّه ؛ حق نفست بر تو این است که آن را تمام در راه طاعت خداوند قرار دهی.»
قرار دادن نفس ـ با تمام شئون آن ـ برای پیروی از خدا به جز در سایه عفاف و نیرویی درونی که انسان را از گناه و حرام دور کند، حاصل نخواهد شد. می توان از سخن معصوم این نتیجه را گرفت که حق نفس انسان بر او حرکت براساس عفاف و حیا در زندگی است.
پ) پدیده حجاب تنها یک پوشش نیست بلکه نماد باورها و گرایش های افراد است، حتی گاه نمادی برای معرفی ملیت و فرهنگ بومی می باشد. پس می توان گفت حجاب، ثمره حیا و عفاف، افزون بر حفظ تن و روان فرد، نماد هویت دینی و ملی است.
ت) حجاب مانع حضور اجتماعی زنان نمی شود بلکه حکم حجاب و طرح آن در موارد متعددی در قرآن کریم نوعی امضای حضور اجتماعی زن است زیرا اگر بنا باشد زنان در خانه بنشینند و با نامحرم روبه رو نشوند، نیازی به حکم حجاب نخواهد بود.
ث) حجاب و عفاف موجب خودارزشمندی افراد و در نتیجه استواری شخصیت آنان می گردد و سطح عزت نفس را بالا می برد؛ البته در صورتی که برای این رفتار، دلایل محکمی آورده شود و آگاهانه گزینش گردد.
ج) عفاف و در پی آن حجاب براساس روایات مانع افسردگی و فرسودگی روحی و روانی می شود. حضرت علی(ع) فرمود: «... و ثمرتها قلة الاحزان؛ ثمره و محصول عفاف کم شدن اندوه ها است.» بنابراین افراد عفیف دارای نشاط خواهند بود. شاید این نشاط (که امری درونی و باطنی است و نمود ظاهری آن به صورت لبخند و تبسم دیده می شود) به علت پاکی درونی یعنی عفاف باشد.