#سوال
سلام خدمت مدیران و اعضای محترم گروه.
خواستم قسمت دوم و سوم حدیث لولاک رو شرح بدید چون ظاهراً با مبانی اعتقادی شیعه اثنی عشری منافات داره.
باتشکر 🌹
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام واحترام
🔷🍀حدیث لولاک🔷🍀
(۱)
#پاسخ ⬇️⬇️
✅🌴حدیث لَوْلاک حدیث قدسی که وجود پیامبر اسلام(ص) و اهل بیتش(ع) را به عنوان هدف آفرینش هستی معرفی میکند.
تعبیر «لولاک لما خلقت الافلاک» با اینکه در منابع روایی متقدم شیعه بهویژه کتب اربعه نیامده، اما در منابع روایی متأخر، متون فقهی، تفسیری، کلامی و ... کاربرد زیادی داشته است. شبیه محتوای این حدیث در برخی از متون روایی متقدم شیعه و اهل سنت، با مضامینی متفاوت، گاه فقط درباره شخص پیامبر اسلام(ص) و گاه درباره پیامبر(ص) و اهل بیتش(ع) آمده است.
🔸در میان احادیث معروف به لولاک، حدیث «یا احمد لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما» شهرت بیشتری در میان شیعه پیدا کرده است. این حدیث در جوامع روایی متقدم شیعه نیامده و برای اولین بار سید محمدحسن میرجهانی در کتاب جُنَّة العاصمة آن را با استناد به کتابی خطی به نام کشف اللئالی نوشته صالح بن عرندس حلی نقل کرده است.
🔸برخی با توجه به ضعف سند حدیث لولا فاطمه معتقدند بخش دوم و سوم این حدیث «لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما» توسط غالیان به حدیث لولاک ملحق شده و مخالف قرآن، روایات و عقل است. در مقابل، بنا بر نظر افرادی چون آیت الله شبیری زنجانی اگرچه سند حدیث لولا فاطمه جعلی است، ولی مضمون آن قابل دفاع است؛ زیرا هدف از خلقت هدایت انسانهاست و معصومان نیز واسطه فیض در هدایت هستند، بنابراین میتوان گفت که اگر اهل بیت(ع) نبودند عالم خلق نمیشد.
هدایت شده از جان من و سید علی💕
🌸🍃حدیث لولا فاطمه🍃🌸
ادامه(۲)
🔸در میان احادیث معروف به لولاک، حدیث «یا احمد لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما» شهرت بیشتری در میان شیعه پیدا کرده است.[۲۴] این حدیث در جوامع روایی متقدم و معتبر شیعه نیامده و برای اولین بار شخصی به نام طباطبایی میرجهانی اصفهانی، نویسنده کتاب جُنَّة العاصمة مدعی است که حدیث را در کتابی خطی به نام کشف اللئالی نوشته صالح بن عَرَندَس حلّی (م قرن ۹) دیده است. سندی که میرجهانی به آن تکیه کرده چنین است:
«فی کتاب کشف اللئالی لصالح بن عبدالوهّاب بن العرندس، إنّه روی عن الشیخ إبراهیم بن الحسن الذرّاق، عن الشیخ علیّ بن هلال الجزائری، عن الشیخ أحمد بن فهد الحلّی، عن الشیخ زین الدین علیّ بن الحسن الخازن الحائری، عن الشیخ أبی عبدالله محمّد بن مکّی الشهید، بطرقه المتصلة إلی أبی جعفر محمّد بن علیّ بن موسی بن بابویه القمّی، بطریقه إلی جابر بن یزید الجعفی، عن جابر بن عبدالله الأنصاری، عن رسول الله صلی الله علیه و آله، عن الله تبارک و تعالی، أنّه قال: یا احمد لولاک ... »[۲۵]
🔸آیتالله شبیری زنجانی سند حدیث لولا فاطمه را دارای اشکال [۲۶] و بلکه کاملا جعلی میداند چون ابن عرندس از کسی نقل میکند که مدتها بعد از خودش به دنیا آمده است. [۲۷] با این حال او مضمون حدیث را با توجیهی قابل دفاع توصیف میکند. از نظر او چون هدف از خلقت هدایت انسانهاست و معصومان نیز واسطه فیض در هدایت هستند، بنابراین میتوان گفت که اگر اهل بیت نبودند عالم خلق نمیشد.[۲۸] محمدعلی گرامی نیز چند نفر از راویان حدیث را مجهول معرفی میکند؛ ولی این نکته را عامل تکذیب حدیث نمیداند.[۲۹] به باور علامه طهرانی بر فرض صحیح بودن صدور حدیث آن را اشاره به حقیقت محمدیه[یادداشت ۴] دانسته و فاطمه زهرا (س) را تجلّی این حقیقت تمام برشمرده است.[۳۰]سید محمدحسن میرجهانی در کتاب کتاب جُنَّة العاصمة در توجیه روایت، جایگاه پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) و حضرت فاطمه(س) را در نظام هستی مانند جایگاه مغز و قلب و جگر دربدن انسان دانسته است که هر چند (در سلسله مراتبی که دارند) جایگاه مغز به عنوان فرمانده بالاتر از قلب است ولی قلب اگر خون رسانی نکند مغز هم کارایی ندارد و هم چنین قلب هر چند با لاتر از جگر است ولی اگر جگر نباشد قلب هم تأثیری ندارد و در نتیجه اگر فاطمه(س) به عنوان واسطه میان مقام نبوت و امامت وبه عنوان دختر پیامبر(ص) و همسر امیرالمؤمنین(ع) و مادر امامان(ع) نبود اثری از نبوت و امامت نبود. [۳۱]
دیدگاهها درباره حدیث لولا فاطمه
🔸برخی با توجه به ضعف سند حدیث لولا فاطمه معتقدند بخش دوم و سوم این حدیث «لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما» توسط غالیان به حدیث لولاک ملحق شده و مخالف قرآن، روایات و عقل است؛ زیرا بر برتری علی(ع) بر پیامبر اسلام(ص) و همچنین برتری فاطمه(س) بر پیامبر و علی علیهما السلام اشاره دارد؛ در حالی که طبق اعتقادات شیعه پیامبر اسلام(ص) برترین مخلوق خداوند و وجود اهل بیت(ع) از نور آن حضرت است.[۳۲]
🔸در مقابل، به این نکته اشاره شده که اگر امامت و ولایت نبود نبوت هم پدید نمیآمد؛[۳۳] زیرا نبوت بیان قانون است و قانون بدون اجرا هیچ فایدهای ندارد و اجرای قانون نبوت با امامت امکانپذیر است؛ بنابراین امامت از نبوت مهمتر است. در ادامه این تحلیل به این نکته اشاره شده که طبق این تحلیل نباید گفت حضرت علی(ع) از پیامبر والاتر است؛ زیرا پیامبر اسلام(ص) دو منصب نبوت و امامت را دارا بود و امام علی(ع) فقط منصب امامت را برعهده داشت. بر اساس این تحلیل امامان حافظان دین هستند و اگر پس از رحلت پیامبر امامت نبود دین به انحراف کشیده میشد؛ بنابراین دین خاتم از طریق امامت حفظ میشود و امامان به جز حضرت علی(ع) همه از فرزندان فاطمه(س) هستند.[۳۴]
هدایت شده از جان من و سید علی💕
24. امامی فر، «بررسی حدیث لولا فاطمه از دیدگاه فاطمه»، ص۲۴-۲۵.
25. میرجهانی، جنه العاصمه، ۱۳۸۴ش، ص۲۸۳-۲۸۴.
26.حضرت آیتالله شبیری زنجانی: انکار ظلمهایی که در حق حضرت فاطمه زهرا(س) شده درست نیست، سایت جماران.
27.شبیری زنجانی، جرعهای از دریا، ج۲، ص۶۸۵
28.حضرت آیتالله شبیری زنجانی: انکار ظلمهایی که در حق حضرت فاطمه زهرا(س) شده درست نیست، سایت جماران.
29.آیا روایت لولاک معتبر است، سایت راه برتر.
31.میرجهانی، جنّه العاصمه.
32.امامی فر، «بررسی حدیث لولا فاطمه از دیدگاه کلامی»، ص۲۴-۲۵ و ۳۰.
33.فاضل مسعودی، اسرار الفاطمیه، ۱۴۲۰ق، ص۲۳۳.
34.گرامی، درباره حدیث لولا، ۱۳۸۵ش، ص۳۷.
🔸 این حدیث در صحت آن اختلاف است بعضی علماء آن را جعلی می دانند لذا تایید بر حرف سوال کننده است که اگر منافات با عقاید شیعه دارد ما از بیان علماء آوردیم که بعضی اعتقاد دارند این حدیث سندش مشکل دارد و جعلی است
🔸از طرفی هم باز توضیح دادیم که برفرض اینکه سندش هم صحیح باشد قسمت دوم و سوم توجیهش را گفتند که من آوردم باز دقیق بخوانیدمتوجه می شوید که مراد از قسمت دوم و سوم چیست و چه جور می شود توجیه کرد که با عقاید شیعه منافات نداشته باشد
🔸خلاصه اینکه ما هر دو وجه را بیان کردیم یک وجه طبق نقل بعضی علمای شیعه که می گویند این حدیث جعلی است سندش مشکل دارد. در مرتبه دوم فرض کردیم اگر حدیث صحیح هم باشد می توان قسمت دوم و سوم را بگونه ای معنا کرد که منافات با عقاید شیعه ندارد که شرح آن را در متنی که فرستادم بخوانید متوجه می شوید.
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
#سوال
سلام شهادت حضرت ام البنین یا وفات ایشون؟!
کدوم درسته؟
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
💢وفات یا شهادت #ام_البنین💢
ام البنین در مدینه از دنیا رفت و در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد. اما از سال و چگونگی وفات ام البنین، در منابع دسته اول روایی و تاریخی چیزی ذکر نشده است.
البته برخی متأخران با استناد به منابعی سال وفات وی را روز سیزدهم جمادی الثانی سال ۶۴ هجری قمری نوشته اند
درگذشت وی را ۱۳ جمادی الثانی سال ۶۴ یا ۷۰ق. گزارش کردهاند.
📚ام البنین، السيد مهدي السيوج، ص۴۱.
برخی مدفن او را در بقیع، سمت چپ ورودی و کنار صفیه و عاتکه، عمههای پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم دانستهاند.
📚آثار اسلامی، رسول جعفریان، ص۳۴۹.
اما شماری دیگر این سخن را رد کردهاند؛ زیرا افزون بر فقدان شاهد تاریخی در منابع اصیل، حتی در سفرنامههای دو سده اخیر، از این گزارش خبری در دست نیست. از این رو، میتوان گفت قبر وی میبایست کنار دیگر همسران امیرمؤمنان علیهالسّلام و فرزندان ایشان در بقیع باشد؛ اما مکان دقیق آن مشخص نیست.
📚تاریخ حرم، محمد صادق نجمي، ص۲۷۵.
حضرت ام البنین(س) در مدینه از دنیا رفت و در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد. اما به سال و چگونگی وفات ایشان، در منابع دسته اول و معتبر روایی و تاریخی پرداخته نشده است. البته برخی متأخران، سال وفات وی را روز سیزدهم جمادی الثانی سال 64 هجری قمری نوشتهاند،
در کتاب «کنز المطالب» که سیّد محمّد باقر قرهباقی همدانی آن را در سال 1321 ق نگاشته است، در باب سال و روز وفات حضرت ام البنین(ع) به نقل از کتاب نامعلومی به نام «اختیارات» طی حدیثی از اعمش آمده است: «روز سیزدهم جمادی الثّانی که مصادف با جمعه بود بر امام زین العابدین وارد شدم. ناگهان فضل پسر حضرت عبّاس(ع) وارد شد و در حالی که گریه میکرد، گفت: جدّهام ام البنین از دنیا رفت. شما را به خدا ببینید چطور این روزگار فریبکار، خاندان کساء را در یک ماه دوبار عزادار کرد».
او همچنین مینویسد: پس از چندی از خبر دیگری مندرج در حاشیه کتاب "وقایع الشّهور و الایام" تألیف بیرجندی (که او نیز متوفای 1352 ق است) اطلاع یافتم که به نقل از اعمش نوشته شده است: «در سیزدهم جمادی الثّانی و در سال 64 هـ.ق ام البنین وفات یافت و در قبرستان بقیع به قول مشهور دفن گردید».
ضمنا مشهور همان وفات ایشان است امت اینکه حاج شیخ علی فلسفی در کتاب زنان نابغه و جناب عبدالعظیم بحرانی در کتاب ام البنین سلام الله علیها نوشته اند که بنی امیه (لع) همسر أمیرالمؤمنین، فاطمه بنی کلابیه را مسموم و به قتل رساندند.
اما با توجه به اینکه منابع مورد استنادی برای این تاریخ ذکر نکردهاند، از تأیید آن معذوریم.
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
#سوال
✅شهوت این را داریم که علیالدوام بر خشم و خشونت افکار عمومی بیفزاییم.
✍️ حسین قدیانی
🔗سوپرانقلابیها با تمسخر علی دایی علاوه بر آنکه بیشخصیتی خودشان را بیش از پیش عیان میکنند، محبوبیت شهریار فوتبال ایران را نیز لحظه به لحظه مضاعف میکنند. بدا به حال صدا و سیما که متأثر از نفوذ پایداریچیها، منزلتی بالاتر از هفتهنامهی نه دی ندارد. اسم خودشان را گذاشتهاند علمای سواد رسانهای اما در جهلشان نسبت به رسانه همین بس که با بیخودترین بگومگوها، هر آینه بیشتر تلویزیون را از چشم مردم میاندازند. علی دایی اگر قرار بود با دو تا طعنه و چهار تا متلک، میدان را به رقیب واگذار کند، هیچ وقت علی دایی نمیشد.
🔗من اگر جای حاکمیت بودم، عوض آنکه با علی دایی قهر کنم شومنهای بیشعور را به مرخصی میفرستادم. علی دایی نه با رانت که با زحمت به این محبوبیت رسیده است. اگر ما از فلان موضع او ناراحتیم، این دلیل نمیشود که حتی محاسن دایی را هم معایب ببینیم. کاش نگاه ما به عیب خودمان بود. یک عیب بزرگ ما این است که با تنگنظری، پای اغلب چهرههای ملی را از جام جم کوتاه کردهایم. هیچ خبری از هیچ سریال خوبی در هیچ شبکهای از شبکههای صدا و سیما نیست، چون راه تعامل با جماعت هنرمند را بلد نیستیم. ما فقط بلدیم یک خطکش دستمان بگیریم که کدام بازیگر، کدام بازیکن، کدام کارشناس و کدام جامعهشناس، طرفدار نظام هستند و کدام نه.
🔗 ذرهبین انداختهایم روی استوری چهرهها و همه را هم داریم با یک چوب میرانیم. ما استاد این هستیم که از آرامترین سلبریتیها هم کنشگر سیاسی بسازیم. ما عوض آنکه در جهت تلطیف فضا بکوشیم، شهوت این را داریم که علیالدوام بر خشم و خشونت افکار عمومی بیفزاییم. کاش رسانهی ملی علاوه بر اسم، در رسم هم نمود داشت و اینگونه لگد به اعتبار خود نمیزد.
🔗از سویی علی دایی را تمسخر میکنند و از سویی سرباز جمهور را تحریف میکنند و بعد هم شاکی هستند که چرا بیبیسی بینندهی بیشتری از بیست و سی دارد. ایران وطن علی دایی است. ایران وطن رضا کیانیان است. ایران وطن پرویز پرستویی است. ایران وطن کریم باقری است. از فوتبال بگیر تا سینما؛ کم این عزیزان برای ما جام آوردهاند؟ کم باعث اعتلای پرچم ایران شدهاند؟
🔗صورت علی دایی جای سیلی نیست؛ جای بوسه است. کاش عوض قهر، مهر بکاریم و ماندن در ایران را از یک عشق به یک جرم تبدیل نکنیم. عادل فردوسیپور حتماً از رسانههای آنور آب پیشنهادهای چرب و چیل دارد؛ صرف ماندنش در این خاک ستودنی است. کاش نام مقدس ایران را تبدیل کنیم به محور وحدت و کاش از یاد نبریم که سرباز جمهور ابتدا ایران را حرم خواند، بعد جمهوری اسلامی را...
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام
#پاسخمرتبط👇⬇️⬇️
🔴 دفاع از سخنان انتقادی جانباز غیور مدافع حرم امیرحسین حاجی نصیری در برنامه جهان آرا نسبت به علی دایی:
♦️خداوند، ابلیس را که شش هزار سال عبادت کرده بود، به خاطر نافرمانی،اخراج و تا قیامت مورد لعن خود قرار داد و پسر نوح(ع) را هم مورد عذاب قرار داد.
♦️در تاریخ، طلحه وزبیر با آن همه سوابق و خدمات بزرگ، بخاطر دنیاپرستی و خیانت مورد شماتت قرار گرفته اند، و جایگاه علی دایی از هیچکدام از اینها بالاتر نیست.
♦️وقتی سابقه و خدمات امثال منتظری ها و رفسنجانی ها، بخاطر عملکرد ناصحیح وقیام علیه نظام نادیده گرفته می شود، چگونه می توان بخاطر سوابق فوتبالی علی دایی، خیانت های او را نادیده گرفت و همچنان او را به عنوان اسطوره به جامعه معرفی کرد؟!!
♦️در قوانین فوتبالی هم اگر بهترین بازیکن دچار خطا شود، به او کارت زرد می دهند و اگر تکرار کند، با کارت قرمز اخراج می شود، واصلا نگاهی به جایگاه فوتبالی شخص خاطی ندارند، پس چگونه است در حالی که علی دایی بصورت خانوادگی در حال تشویق جوانان به اغتشاش واعتصاب است، باید از هر نقد وبرخوردی مصون باشد؟!
🖊سید عادلمکتوفی
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتاء 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
#شبهه
🔴بستنی هایی که میخوریم و متاسفانه نمیدانیم که چه میخوریم ...
🔻به کد e471/e407/ e410./e412. دقت کنید این کد ها یعنی وجود چربی خوکی در این مواد غذایی هست...
و اینگونه حرام خوار میشویم...
🔸🔹🔸🔹
#روشنگری
#سبک_زندگی