eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.7هزار دنبال‌کننده
14.8هزار عکس
5.9هزار ویدیو
125 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام وخداقوت جواب این شبهه رو میخواستم ممنون👇🏻👇🏻👇🏻 زیارت دیوار وخانه و ضریح چیزی نیست جز بت پرستی
هدایت شده از جان من و سید علی💕
با سلام و احترام 👇⬇️ ✅🌴اگر بت از سنگ هست و دیوار خانه خدا هم از سنگ و ضریح هم از آهن است و همه از جمادات هستند اما فرق اینجاست که دیوار خانه خدا و ضریح خودش موضوعیت ندارد برخلاف بت که خودش موضوعیت دارد نقطه اساسی همین است که بوسیدن بت و زیارت بت اشکال دارد اما بوسیدن و زیارت دیوار خانه خدا و ضریح اشکال ندارد. 🔹 ما اگر خانه خدا را زیارت می کنیم و می بویسم اصلاً این دیوار موضوعیت ندارد و هیچ ارزرشی ندارد و ما دیوار خانه خدا را بخاطر خود دیوار نمی بوسیم بلکه آن دیوار اگر ارزش دارد بخاطر اینکه متعلق به خدای متعال است و محبوب و معشوق ما خداست و لذا خانه او هم که متعلق به خداست بخاطر این ارزش پیدا می کند و ما خانه خدا را بخاطر اینکه مُنتَسب به خدا دارد می بوسیم نه به صرف دیوار بودن ببویسم چون خانه خداست و متعلق به اوست بخاطر همین ارزش پیدا می کند و ما خانه خدا را بخاطر خود خدای متعال زیارت می کنیم و می بوسیم چرا که همانطور که خدا محبوب و معشوق ماست هرچه هم که متعلق با او باشد برای ما ارزش دارد 🔸 اما بت را بخاطر خود بت پرستش می کنند نه بخاطر خدا بخاطر همین شرک است و حرام می باشد. ضریح آهن است ولی به اعتبار کسی که در داخل ضریح مدفون است می بوسیم نه اینکه به صرف آهن بودن آن را ببوسیم ضریح به خودی خود ارزش ندارد یک تکه آهن است اما وقتی انتساب به امام معصوم پیدا کرد چون امام معصوم معشوق و محبوب ماست ضریح او را هم که بر روی قبر حضرت است و متعلق به اوست آن را هم دوست داریم چرا که از متعلقات محبوب ماست. 🔹 همین ضریح اگر در آهنگری باشد هیچ ارزشی برای ما ندارد یک تکه آهن بیش نیست. خلاصه اینکه اگر ما آهن را بخاطر خود آهن یا دیوار خانه خدا را بخاطر خود دیوار ببوسیم آن را مستقل فرض کردیم بدون اینکه نظر داشته باشیم دیوار خانه خداست یا ضریح قبر امام معصوم است اگر صرف نظر به خود دیوار و ضریح و مستقل فرض کردن آن، آن را ببوسم اشکال دارد هیچ فرقی با بت پرستی ندارد 🔸یعنی همانطور که بت را مستقل فرض می کنند و بت را بخاطر بت بودنش می پرستند و این حرام است ضریح هم اگر مستقل تصور شود بخاطر خود ضریح بوسیده شود این هم بوسید یک تکه آهن است یا زیارت خانه خدا به صرف دیوار بودن آن را ببوسم بدون اینکه نظر داشته باشم متعلق به خداست این هم کار حرام است اینجا هم دیوار پرست و ضریح پرستی می شود کما اینکه نسبت به بت هم بت پرستی می شود 🔹حتی اگر امام معصوم را بخاطر خود امام معصوم زیارت کنم و دست او را ببوسم این هم شرک است زیرا معصومین هم مثل همه مردم فقر محض هستند اما اگر از باب اینکه اهل بیت نشانه خدا هستند اسماء الهی هستند کلمة الله هستند اینها آینه خدانما هستند در این صورت زیارت آنها و بوسیدن دست آنها از باب اینکه متعلق به خدای متعال هستند و مقربین درگاه او هستند در این صورت اشکالی ندارد. 🔸حتی عبادت کردن را هم می شود اشکال کرد به این صورت که مثلا نماز خواندن یکسری اعمال فیزیکی است دولاّ شدن خم شدن رکوع رفتن سجده رفتن قنوت گرفتن نشستن برخاستن اگر ما نماز را به صرف انجام یکسری کارهای فیزیکی انجام دهیم این هم شرک می شود اما اگر از باب اینکه نماز خواندن یک عملی است برای رسیدن به قرب الهی و نزدیک شدن به خدای متعال انجام دهیم نه صرف فقط انجام چند حرکت فیزیکی در این صورت نماز ارزش پیدا می کند. 🔹 چرا که وسیله تقرب به خدای متعال است و به این نیت انجام می دهیم و در این صورت نماز ارزش پیدا می کند چرا که وسیله قرب الهی است و ما به این نیت می خوانیم یا مثلا سجده کردن نیاز دارد که در یک مکانی انجام دهیم روی یک سنگ یا مهر انجام دهیم حالا اگر این سجده را به نیت عبادت انجام ندهیم بلکه از باب سجده کردن یک سنگ انجام دهیم این هم شرک می شود با پرستیدن بت و سجده بر بت فرقی ندارد 🔸👈پس آنچه که فرق اساسی است بین بوسیدن بت که شرک است و بوسیدن خانه خدا و ضریح ائمه که شرک نمی باشد بخاطر این که ما بت را مستقل نگاه می کنیم و بت را بخاطر خود بت پرستش می کنیم این شرک می شود اما خانه خدا و ضریح را مستقل نمی بینیم و به صرف خانه یا ضریح آنها را نمی بوسیم و هیچ ارزشی برای
هدایت شده از جان من و سید علی💕
ما ندارد بلکه از باب اینکه اینها متعلق به محبوب و معشوق ماست و اینها را بخاطر معشوقمان می بوسیم نه بخاطر خودشان این شرک نمی باشد و اساساً پرستش و زیارت جمادات نمی باشد تا شرک محسوب شود. 🔹لذا در زمان فتح مکه هم پیامبر وقتی داخل کعبه شد خانه خدا را که سنگ بود خراب نکرد اما همه بت هایی که در خانه خدا بود را خراب کرد با اینکه خانه خدا هم مثل بتها از سنگ بود اما فرق این بود که بت را اله فرض می کردند و آن را می پرستیدند 🔸 و این اشکال داشت اما خانه خدا را کسی اله فرض نمی کند بلکه آن را متعلق به خدای متعال می دانستند و بخاطر اینکه انتساب به خدا دارد آن خانه برایشان ارزش داشت نه اینکه چون خانه خدا را اله می دانستند زیارت می کردند خیر. خانه خدا را چون متعلق و منسوب به او بود دوست داشتند و آن را زیارت می کردند ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از چشم من و امر ولی
جواب: اولا: اینها از شایعات است طبق جستجوهای محققین در منابع ««مـعـتـبـر»» روايي شيعه چنین روایتی نیست. ثانياً: بر فرض وجود چنين روايتي مفاد آن با ساير روايات قطعي و معتبر در تعارض است. زيرا روايات متعددي دلالت بر «وجوب قضاء ما فات کما فات» دارد يعني قضاء نمازي که فوت شده و از دست رفته، بايد همانگونه که از دست رفته باشد. اگر دو رکعت بود دو رکعت، اگر شکسته بوده شکسته و .. و لذا هيچ چيزي جز بجا آوردن نمازهاي قضا شده نمي تواند جايگزين آن گردد. ثالثاً: برفرض صحت سند منظور اين است كه ثواب نمازهاي قضا را دارد نه اين جاي آن را پر كند. مثل اين كه در باره برخي كارها گفته شده ثواب حج را دارد معناي آن اين نيست كه اگر مستطيع هست نيازي به حج رفتن نيست. یاحقّ. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اساتید محترم یه جواب مبسوط و مستند برای این شبهه میخواستم‌
هدایت شده از نجمه کبیریان
وقتی مخاطبین کمترین اطلاعات دینی و فقهی را ندارند نتیجه‌اش می شود نشر همین اراجیف مجازی ساخته معاندین فطریه را مستقیم و بدون واسطه می توانید به فقیر و نیازمند بدهید 👇👇👇 فطریه را به چه کسانی باید پرداخت؟ در مورد محل اصلی مصرف فطریه باید به نظرات مراجع عظام تقلید مراجعه کرد (و هر کس طبق نظر مرجع خود عمل کند) که دو نظر را ارائه داده‌اند. از یک طرف طبق نظر امام خمینی رحمه‌الله و بعضی از مراجع عظام تقلید، فطریه را می‌توان در تمام هشت موردی که زکات مال در آن مصرف می‌شود پرداخت کرد. یعنی شامل: فقیران مسکینان: یعنی افرادی که وضعیت اقتصادی‌شان از فقیران هم بدتر است. مسافرانی که در راه مانده و خرج برگشت به شهر خود را ندارند. بدهکارانی که نمی‌توانند قرض خود را بپردازند. در راه خدا: یعنی در تمام کارهای خیری که سود و نفع آن به عموم مسلمین برسد. مانند ساختن و تعمیر مسجد، راه، پل، مدرسه و بیمارستان و ... کافرانی که با دادن زکات به اسلام ترغیب می‌شوند یا در جنگ به مسلمانان کمک می‌کنند. پرداخت به نائب امام یا کارمندان حکومت اسلامی که مأمور جمع‌آوری زکات و رساندن آن به نیازمندان است. بعضی از علمای شیعه مانند آیات عظام صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و نوری همدانی هم معتقدند که فطریه مخصوص فقیران و مسکینان شیعه است و لازم نیست آن را در موارد دیگر هزینه کرد. به عنوان مثال آیت‌الله مکارم شیرازی در این باره تأکید کرده‌اند که: «زکات فطره برای شیعیان نیازمند باید مصرف شود. اما در صورت داشتن این شرط مثلاً می‌توان به زلزله‌زدگان نیز پرداخت کرد.» ✅ در عین حال مستحب است هر کسی فطریه خود و خانواده‌اش را در وهله اول به اقوام و خویشاوندان فقیرش بدهد و اگر در میان آن‌ها فقیری نباشد، به همسایه فقیر یا اهل علم و فضیلت و تقوا که فقیر هستند، بپردازد.
هدایت شده از یا زینب...🍁 ۵۴...🍁
سلام و احترام. ❌️ ضمن اینکه پرداخت نقدی یارانه از ابتدا اشتباه بود و حال هم به این سبک اشتباه است، اما؛⬇️ ⬅️ ما فقط نظام اسلامی داریم و تا تشکیل دولت اسلامی با رای مردم شریف خیلی فاصله داریم. لذا احکام شرعی فطریه را نمیشود با یارانه ای که احمدی نژاد بدون در نظر گرفتن شان ملت و آینده و بدون اینکه ردیفِ بودجه ی مشخصی را دارا باشد، قیاس کرد. ♦️فطریه به فقرا و مستمدان تعلق میگیرد و لزوما باید با وضعیت اقتصاد و معیشت مردم تعیین شود که مراج تقلید همواره حد تقریبی را اعلام نموده اند. ❌️در مورد پرداخت یارانه ی نقدی که بدون تعیینِ محل خرید و یا چه اقلامی را باید در بر بگیرد مبحث گسترده ای است که امیدواریم روزی به نتیجه ی مطلوب برسد. پیشاپیش عید سعید فطر مبارک. الاقل...محسن خاکزاد http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
هدایت شده از چشم من و امر ولی
اینکه فطریه آپدیت می شود بخاطر اینکه خدای متعال هر سال که چه عرض کنم هر روز روزیش را آپدیت می کند و به هر بنده ای هر روز روزیی که تقدیر او کرده به او می رساند لذا شبهه کننده طرف خودش غش کرده اما این حرف را نمی زند که چرا خدای متعال روزی ما را به روز می دهد نه به قیمت مثلا سی سال پیش جنابعالی سی سال پیش حقوقت مثلا یک میلیون تومان بوده و نان سنگک مثلا 100 تومان بوده الان حقوقت مثلا 5 میلیون شده نان هم الان مثلا 5 هزار تومان شده لذا همانطور که حقوقت آپدیت شده در مقابلش هم فطریه هم هزینه نان و برنج و خرمای فقراست به روز باید خریداری شود لذا انصاف این است که همانطور که حقوق تو آپدیت شده فقیر هم بتواند قیمت نانی را که به روز هست بخرد و این نهایت بی عدالتی است که حقوقمان را انتظار داشته باشیم به روز شود و سال به سال طبق تورم زیاد شود اما فطریه که پول نیازمندان است را حاضر نباشیم به روز دهیم جا دارد یکی بگوید بی انصاف در کل سال خدای متعال می گوید من به تو روزی می دهم هرچه پول بدست آوردی مال خودت فقط در آخر سال یک پنجم مالت را واجب است خمس بدهی و در هر سال هم در آخر ماه رمضان یکبار فطریه بده. تازه این خمس و فطریه را هم خدای متعال برای خودش نمی خواهد او غنی مطلق است و نیاز به پول ما ندارد بلکه این را هم می گوید ما به مصرف فقرا و نیازمندانی برسانیم که نیازمند به نان روزمرّه خود هستند حالا این فطریه همانطور که روزی هر بنده ای به او می رسد اگر کسی صاحب مال است و نیازمند نیست و قادر به خرج و پرداخت هزینه زندگی خود می باشد بر این اشخاص واجب است که مالی که به نرخ روز حقوقی است که خدای متعال تقدیر نموده و با کار کردن بدست می آوری نسبت به فقیر هم فطریه به قیمت روز بده که همانطور که تو روزیت به روز است و به دست رسیده او هم بتواند به قیمت روز با آن پول فطریه نان بخرد علاوه بر این هرکسی هم که قدرت پرداخت فطریه ندارد خدای متعال این واجب را از گردن او برداشته و تکلیفی ندارد بلکه حتی موظف کرده کسان دیگر که دارند خرج نان یا برنج یا هرچه که عرف مصرف مردم آن شهر هست را برای آن فقیر هم یا خود آن نان و برنج و ... را بدهند یا پول آن را بدهند که آنچه که مصرف عمومی آن شهر هست را در روز عید فطر بتواند خریداری کند ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin