هدایت شده از جان من و سید علی💕
399K
به این نمیگن دیپلماسی التماسی !!
🎙صوت و پاسخ ⬆️ جناب سید فخرالدین موسوی را استماع بفرمایید .
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
animation.gif
168.3K
#سوال
جبير بن مطعم رضی الله عنه ميگويد: زني نزد رسول اكرم صلی الله علیه وسلم آمد؛ رسول اكرم صلی الله علیه وسلم به او امر فرمودند كه دوباره نزد ايشان بيايد. آن زن گفت: اگر آمدم و شما را نيافتم (و شما از دنيا رفته بوديد)، چه كنم؟ رسولخدا صلی الله علیه وسلم فرمودند: (إن لمتجديني فأتي أبابكر) يعني: «اگر مرا نيافتي، نزد ابوبكر برو.»( مسلم (4/1856و1857)؛ بخاري، شمارهي3659)
#ابوبکر_صدیق
لطفا صحت این مطلب را بیان بفرمایید ⁉️
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
شخصی در سند این روایت هست به نام:ابراهیم بن سعد که نامش در ضعفا ذکر شده است
إبراهیم بن سعد الزهری
نام کتاب : الكامل في ضعفاء الرجال نویسنده : ابن عدي جلد : 1 صفحه : 399
http://lib.efatwa.ir/40253/1/399
سعد بن إبراهيم القرشي:
علي بن المديني: وكان مالك بن أنس يتكلم فيه، ولا يروي عنه شيئا
مالک بن انس در موردش حرف های بدی می زد و به همین خاطر از او روایت نکرده
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
1️⃣اولا امام نووی بر این وهابیون سیلی زده و میگوید این روایت اصلا دلالتی بر خلافت ندارد.
🔴فلَيْسَ فِيهِ نَصٌّ عَلَى خِلَافَتِهِ وَأَمْرٌ بِهَا بَلْ هُوَ إِخْبَارٌ بِالْغَيْبِ الَّذِي أَعْلَمَهُ اللَّهُ تَعَالَى بِهِ وَاللَّهُ أَعْلَمُ
🔵پس این روایت هیچ نصی بر خلافت ابوبکر و امر به خلافت ابوبکر نیست بلکه از اخبار غیبی است که خداوند به پیامبرش اموخته است و الله اعلم.
📚المنهاج شرح صحيح مسلم بن الحجاج جلد 15 صفحه 155.
لذا نووی صریحا میگوید این روایت نه دلالت بر خلافت ابوبکر است نه امر به خلافت ابوبکر!!!
2️⃣نکته ی دیگر این است که یکی از روات در این روایت ادراج کرده است.به متن روایت دقت کنید:
🔴 ﻗﺎﻟَﺖْ : ﺃَﺭَﺃَﻳْﺖَ ﺇِﻥْ ﺟِﺌْﺖُ ﻭَﻟَﻢْ ﺃَﺟِﺪْﻙَ 👈 - ﻛَﺄَﻧَّﻬَﺎ ﺗَﻘُﻮﻝُ ﺍﻟْﻤَﻮْﺕَ -👉 ﻗﺎﻝَ - ﺻَﻠَّﻰ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﻭَﺳَﻠَّﻢَ :- « ﺇِﻥْ ﻟَﻢْ ﺗَﺠِﺪِﻳﻨِﻲ ﻓَﺄْﺗِﻲ ﺃَﺑَﺎ ﺑَﻜْﺮٍ »
ملاحظه میکنید که عبارت 👈 - ﻛَﺄَﻧَّﻬَﺎ ﺗَﻘُﻮﻝُ ﺍﻟْﻤَﻮْﺕَ -👉 در روایت امده است.یعنی راوی نظر خودش را میگوید و میگوید :گویی منظورش بعد از وفات ایشان بود.
همانطور که در صحیح مسلم امده است:
🔴 فقَالَتْ: يَا رَسُولَ اللهِ أَرَأَيْتَ إِنْ جِئْتُ فَلَمْ أَجِدْكَ؟ -👈 قالَ أَبِي: كَأَنَّهَا تَعْنِي الْمَوْتَ -👉 قالَ: «فَإِنْ لَمْ تَجِدِينِي فَأْتِي أَبَا بَكْرٍ»
📚صحیح مسلم جلد 4 صفحه 1856.
ملاحظه کنید!! 👈 قالَ أَبِي: كَأَنَّهَا تَعْنِي الْمَوْتَ -👉 پدرم گفت:گویی منظورش بعد از وفات ایشان بود!!!
بنابراین این قسمت از حدیث اضافه ی راوی است!!!
و فهم راوی حجیتی ندارد.
و بدون این زیاده که فهم راوی است ، دلالت حدیث به هیچ وجه متوجه بعد از شهادت رسول الله صلی الله علیه و آله نمی شود!! و معنی زمان حیات ایشان را میدهد.
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
3️⃣نکته ی دیگر این است که رسول الله ص طبق علم خودشان حتما میدانستند خواسته ی آن زن چیست و میدانستند آن ابوبکر میتواند خواسته ی آن زن را بر طرف کند و دلالت دیگری ندارد.
4️⃣در مقابل این روایت ، روایاتی در کتب اهل سنت وجود دارد که رسول الله صلی الله علیه و آله به صفیه فرمودند بعد از وفات من برای امورت نزد حضرت علی علیه السلام بیا.
طبرانی در معجم الکبیر آورده است:
🔴4214 - حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللهِ الْحَضْرَمِيُّ، ثنا أَبُو كُرَيْبٍ، ثنا مُعَاوِيَةُ بْنُ هِشَامٍ، عَنْ حَمْزَةَ الزَّيَّاتِ، عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ، حَدَّثَنِي ذُؤَيْبٌ، أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَمَّا حَضَرَ قَالَتْ صَفِيَّةُ: يَا رَسُولَ اللهِ لِكُلِّ امْرَأَةٍ مِنْ نِسَائِكَ أَهْلٌ يُلْجَأُ إِلَيْهِمْ وَإِنَّكَ أَجْلَيْتَ أَهْلِي، فَإِنْ حَدَثَ حَدَثٌ فَإِلَى مَنْ؟ قَالَ: «إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ»
🔵ذویب گفت: پیامبر صلی الله علیه و آله چون وقت وفاتشان فرارسید صفیه گفت: ای پیامبر خدا !!! برای هرکدام از همسرانت پناهگاهی وجود دارد اما من اهلم را ترک کرده ام پس اگر اتفاقی برای شما افتاد به چه کسی پناه اورم؟ رسول الله ص فرمود:به حضرت علی ع مراجعه کن.
📚 المعجم الكبير جلد 4 صفحه 230.
هیثمی در مجمع الزوائد میگوید:
🔴14663 - «عَنْ ذُؤَيْبٍ: أَنَّ النَّبِيَّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - لَمَّا حُضِرَ قَالَتْ صَفِيَّةُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، لِكُلِّ امْرَأَةٍ مِنْ نِسَائِكَ أَهْلٌ تَلْجَأُ إِلَيْهِمْ وَإِنَّكَ أَجْلَبْتَ أَهْلِي، فَإِنْ حَدَثَ حَدَثٌ فَإِلَى مَنْ؟ قَالَ: " إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ» ".
👈روَاهُ الطَّبَرَانِيُّ، وَرِجَالُهُ رِجَالُ الصَّحِيحِ.👉
📚 مجمع الزوائد ومنبع الفوائد جلد 9 صفحه 13.
لذا رسول الله صلی الله علیه و آله صفیه را بعد از رحلتشان به حضرت علی علیه السلام رجوع میدهد.
بنابراین اثبات شد روایت مورد استناد وهابی ، هیچ دلالتی بر خلافت ابوبکر نمیتواند داشته باشد.
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
سلام علیکم و الرحمه الله
علاوه بر اینکه مطالب کتب سنی برای تشیع حجت نیست
اول اینکه 👈جبیر بن مطعم است که ذهبی ان را از طلقاء دانسته
جبير بن مطعم : ابن عدي بن نوفل بن عبد مناف بن قصي . شيخ قريش في زمانه ، أبو محمد ، ويقال : أبو عدي القرشي النوفلي ، ابن عم النبي صلي الله عليه وسلم من الطلقاء .
سير اعلام النبلاء ، ذهبي ( 748 هـ ) ، ج 3 ، ص 95 .
در ثانی
اين روايت هيچ گونه نصّ صريحي از رسول خدا صلي الله عليه و آله وسلّم بر اين مطلب که خليفه بعد از من چه کسي است وجود ندارد جدایی از اینکه این جعلیات ساخت و پرداخته و جعلیات بنی امیه هست برای هم سطح و هم مقام نشان دادن امیرالمومنین مولاعلی علیه السلام با خلفای غاصب از اینها که بگذریم در مورد سند روایت که ضعیف هست
شخصی دیگر در سند روایت هست به نام:ابراهیم بن سعد که نامش در ضعفا ذکر شده است
إبراهیم بن سعد الزهری
نام کتاب : الكامل في ضعفاء الرجال نویسنده : ابن عدي جلد : 1 صفحه : 399
سوم اینکه خود علمای اهل سنت پاسخ این استدلال مضحک را دادن👇
اقای نووی در شرح صحيح مسلم تصريح نموده
فليس فيه نص علي خلافته وامر بها
اين روايت بر خلافت ابوبكر دلالت ندارد
همچنين نووی تصريح نموده :
بل هو اخبار بالغيب الذي اعلمه الله تعالي به
إين روايت خبر از غيبی است كه رسول اكرم صلي الله عليه وآله وسلم نسبت به اتفاقی كه در آينده می افتد (و دلالتی بر تاييد خلافت ابوبكر ندارد) .
ردیه نووی شارح صحیح مسلم درباره این حدیث مینویسد:
واما قوله صلی الله علیه وسلم فی الحدیث الذی بعد هذا للمرأة حین قالت یا رسول الله أرأیت ان جئت فلم أجدك قال فإن لم تجدینی فأتی أبا بكر فلیس فیه نص علی خلافته وامر بها بل هو اخبار بالغیب الذی اعلمه الله تعالی به .
و امّا حدیث پیامبر اكرم صلی الله علیه [وآله]وسلم كه بعد از این می آید و در باره زنی است كه به رسول خدا صلی الله علیه [وآله]وسلم عرض كرد یا رسول الله ! اگر زمانی شد كه آمدم و شما را نیافتم چه كنم ؟ حضرت فرمودند : در آن هنگام به ابوبكر مراجعه كن .در این حدیث هیچ گونه تصریحی بر خلافت ابوبكر و امر به آن از سوی رسول اكرم صلی الله علیه [وآله]وسلم وجود ندارد بلكه صرفا خبری است كه آن حضرت از غیب داده و خداوند او را به این مطلب آگاه نموده است .
نام کتاب : شرح النووي على مسلم نویسنده : النووي، أبو زكريا جلد : 15 صفحه : 155
و اگر این نص خلافت بود ابوبکر به ان استناد میکرد در حالی که چنین نیسنت و به کل اهل سنت مدعی نص برای خلافت نیستند و ادعای کذب شورا را مطرح میکنند لذا اگر از این مطلب بخواهند نص خلافت را استخراج کنند تناقض خودشان را نشان داده اند و بر کذب ادعاهایشان مهره تایید کوبیده اند
این روايت زیر که احمد بن حنبل و طبراني و هیثمی با سند صحیح آورده اند و آن اين که رسول الله در شان اميرالمومنین می فرماید هم در مقابل این روایت خودشان قرار میدهیم :
عَنْ ذُؤَيْبٍ: أَنَّ النَّبِيَّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - لَمَّا حُضِرَ قَالَتْ صَفِيَّةُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، لِكُلِّ امْرَأَةٍ مِنْ نِسَائِكَ أَهْلٌ تَلْجَأُ إِلَيْهِمْ وَإِنَّكَ أَجْلَبْتَ أَهْلِي، فَإِنْ حَدَثَ حَدَثٌ فَإِلَى مَنْ؟ قَالَ: " إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ»
و چون زمان وفات رسول الله فرا رسيد [ ام المومنين ]صفيه به آن حضرت عرضه داشت : يا رسول الله بعد از شما هر کدام از همسرانتان به کسي پناه مي برند حال با وجود آن که خانواده من به فرموده شما جلاي وطن کرده اند اگر اتفاقي براي شما بيافتد من به چه کسي پناه ببرم ؟ حضرت فرمودند : تو به علي بن ابي طالب مراجعه کن .
رَوَاهُ الطَّبَرَانِيُّ، وَرِجَالُهُ رِجَالُ الصَّحِيحِ.
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
این روایت در کتب اهل سنت وارد شده و برای شیعه حجت نیست
این روایت حتی در مقابل روایات خود اهل سنت است. طبق حدیث ثقلین پیامبر اکرم همه را مامور کرد تا در کنار قرآن به اهل بیت ایشان اقتدا کنند. ریشه جعل این گونه روایات این است که در واقع این فضائل مخصوص امیر المومنین بوده اند و دستگاه بنی امیه مشابه آن را جعل کرده اند تا فضیلت حضرت را مخفی کنند
به روایت زیر از کتب اهل سنت دقت کنید:
🔷عَنْ ذُؤَيْبٍ: أَنَّ النَّبِيَّ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - لَمَّا حُضِرَ قَالَتْ صَفِيَّةُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، لِكُلِّ امْرَأَةٍ مِنْ نِسَائِكَ أَهْلٌ تَلْجَأُ إِلَيْهِمْ وَإِنَّكَ أَجْلَبْتَ أَهْلِي، فَإِنْ حَدَثَ حَدَثٌ فَإِلَى مَنْ؟ قَالَ: " إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ» ".
رَوَاهُ الطَّبَرَانِيُّ، وَرِجَالُهُ رِجَالُ الصَّحِيحِ.
🔷نقل شده که صفیه همسر پیامبر به ایشان فرمود هر کدام از زنان شما پناه و خانواده ای دارند. اگر اتفاقی افتاد به چه کسی مراجعه کنم؟فرمود به علی بن ابی طالب.
طبرانی روایت را نقل کرده و راویانش راوی صحیح(بخاری یا مسلم) هستند.
📚مجمع الزوائد ومنبع الفوائد نویسنده : الهيثمي، نور الدين جلد : 9 صفحه : 113
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
#شبهه 💢دیپلماسی التماسی 🔹وزیر نفت:عراق در ازای بدهیاش بخاطر گاز تنها حاضر به فروش دارو و غذاست! د
#پاسخی_دیگر بر دیپلماسی التماسی
بدهی گاز عراق به ایران و نحوه بازپرداخت آن و....⬇️👇
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
👌 پیروزی های پی در پی
دیپلماسی سیاسی و اقتصادی نوید بخش آینده ای روشن است .
#ایران_قوی
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
⭕️طی یکماه فقط
رئیس جمهور بعد از ۱۲ سال به سوریه رفت
رئیس جمهور بعد از ۱۷ سال به اندونزی رفت
پادشاه عمان با دعوت رسمی وارد تهران شد
-این اقتدار و وسعتِ دیپلماسیِ دولتی هست که میگفتن زبان دنیا رو بلد نیست و با دنیا قهره!
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام
#پاسخی_دیگر 👇⬇️
⛔️چنین شبهه ای که اخص در بین نوجوانان هم مطرح است علتش اینه که درک درستی از وجود خدا ندارند تا باورش کنند
و این سوال را همواره در ذهن خود دارند
واقعا خدا کیست ⁉️ کجا وجود دارد .؟
🍃👈 خداوند فرد و شخص نیست بلکه همه چیز اوست که به آن شکل درآمده، خداوند خالق ما نیست بلکه او خوده خلقت است، همه افراد و اشخاص و اشیا و هر آنچه وجود دارد است.
او یک حضور است،⬇️
یک وجود،
یک حقیقت،
که شعور و آگاهی بیانتها و انرژی نامحدود دارد یک هشیاری بیحد و مرز است...
🔸ولی آگاهی و شعور و هشیاری نیست بلکه حضوری است که آگاه و هشیار بوده و دارای شعور میباشد...
🍃 خداوند را فقط با تجربه شخصی میتوان شناخت و هیچ کلمه و لغتی و هیچ توصیف و توضیحی نمیتواند او را واقعا معرفی و به شناخت در بیاورد،
او فراتر از شناخته شدن توسط ذهن است و فقط با قلب یا همان آگاهی و شعور درونی تو قابل ادراک و شناسایی است.
🔹👈تنها راه شناخت و ادراک و لمس خداوند فقط قلب خودت است...
🍃 و این شناخت وقتی میسر میشود که اول تو از حقیقت وجود خودت آگاه شده باشی و به سطحی از هشیاری درونی رسیده باشی که با شعور درونیات توانسته باشی خود واقعیات را لمس و ادراک کنی.
🔻تو به اندازهای که وجود حقیقی خودتو ادراک کرده باشی به همون اندازه هم وجود حقیقی خداوند درک وتجربه می کنی و میتوانی او را که همه چیز در همه شکلهاست بشناسی...
خداوند روح و اصل تمام وجود تمام آنچه وجود دارد، می باشد.
در خودت دقیق بنگر وجود خدا را کاملا حس خواهی کرد اگربه راز خلقتت رسیدی به خدا رسیدی
#جهاد_روایتگری
#معرفت_الهی
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
#دروغ_ممنوع
❔ آیا می دانید ❓
کسی که اولین بار ادعا کرد پاسارگاد فعلی ، #مقبره_کوروش است، ادعای خود را رد کرده اما کوروش پرستان بی خیال نمیشن ؟
✅ @Anti_Archaism
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
نقد ها و بررسی ها
پیرامون #مقبره_کوروش
قسمت 1⃣
⚠️ مقبره ای که امروزه به نام کورش
هخامنشی مشهور است، در دوره اسلامی،
به نام #مقبره_مادر_سلیمان نامیده میشد. ⚠️
💡منبع : ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
❶ در دوران حاکمیت اتابکان بر منطقه فارس، در سال ۶۲۰ یا ۶۲۱ هجری قمری، مسجد جامعی پیرامون آرامگاه ساخته و محرابی نیز بر سنگ درون اتاق آرامگاه حجاری شد.
📚 علیرضا شاپور شهبازی، راهنمای جامع پاسارگاد، شیراز: بنیاد فارس شناسی، ۱۳۸۸. ص ۱۲۱.
Encyclopaedia Iranica, Cyrus v. The Tomb of Cyrus: iranicaonline.org, articles, cyrus-v-tomb
❷ جورج ناتانيل كرزن پیرامون این مقبره نکاتی قابل توجه مینویسد. او میگوید: «ايرانيان اين بنا را قبر مادر سليمان مىنامند و اين عقيده در سراسر دوره اسلامى شايع بود.»
📚 جورج ناتانيل كرزن، ايران و قضيه ايران، ترجمه غلامعلى وحيد مازندرانى، تهران: انتشارات علمى و فرهنگى، ۱۳۸۰. ج ۲، ص ۹۶.
❸ وی در ادامه گزارشی از مورخین و جهانگردان بیان میکند که بنای مذکور را «مقبره مادر سلیمان» نامیدند. وی مینویسد: «جان استريوس در ۱۶۷۲ خاطرنشان مىسازد كه آنجا زيارتگاه زنان پارسا بوده كه ۳ بار سر بر قبر مىكوبيدند و ۳ بار هم آن را مىبوسيدند و بعد از دعاى كوتاهى خارج مىشدند.»
📚 جورج ناتانيل كرزن، همان، ج ۲، ص۹۶ - ۹۷.
❹ این نکته برای کرزن (و هر انسان متفکری) مهم و اساسی به نظر میرسد، چون تا همین قرن اخیر، ورود مردان به این بنا ممنوع بوده است. حتی محقق سرشناسی چون موریه، به دلیل مرد بودن از حضور در مقبره منع میشود (در سال ۱۸۰۹ میلادی)
📚 جورج ناتانيل كرزن، همان، ج ۲، ص ۹۷
❺ ژوزفه باربارو (جهانگرد ونیزی) در قرن ۱۵ میلادی و دوبروین در قرن ۱۸ میلادی نیز از ممنوعیت ورود مردان به این بنا خبر داده اند.
📚 فرهنگنامه ایران (irania.ir)، مدخل «مقبره مادرسلیمان».
#ادامه_دارد ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✔ ️آیا بنایی که امروز به عنوان #مقبره_کورش، معرفی میکنند، واقعاً مقبره اوست ❕❔
✅ @Anti_Archaism
#سوال
#شبهه
منبع خیلی واضح گفته شده، شرح آیت الله غروی بر رساله آیت الله بروجردی، تو سایت کتابخانه آیت الله بروجردی بروید و کتاب شرح آیت الله غروی بر رساله آیت الله بروجردی را بخوانید،مسائل دیگری هم هستند که خواندنش و دانستن آنها بسیار جالب است.
فقط هم ایشون نیستن که این فتوی رو گفتن، ندانستن و آگاهی کامل نداشتن ما، دلیل بر قطعیت عقیده و نظر ما نیست،حداقل فایده اش این است که اگر خودمان از بعضی فتاوی تقلید نکنیم، لااقل سایرین رو قضاوت نکنیم.
هدایت شده از محمد حسین
#پاسخ
جواب 👇
رساله های مراجع تقلید فعلی که غیر از این است.
در سایت هم که راه به جایی نبردیم و در عکس بالا نشان می دهد که یافت نمی کند این مطلب را
آورنده این پیام باید منبع دقیق دهد. به فرض، بنده کتاب آیت الله غروی را هم پیدا کردم. کدام صفحه؟ کدام چاپ؟ و ....
در کل این حرف فاقد هرگونه منبع مناسب است. پس باید پرت شود بیرون از ذهن.
✍حسینی
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از محمد حسین
#پاسخ
بر فرض فتوا هم این باشد که گفتند ذاتا هم شراب و کافر و فقاع نجس نباشد اما آیت الله بروجردی و آیت الله غروی اصفهانی فتوای به پاک بودنش ندادند اینها هم قائل به نجاست شراب و کافر و فقاع هستند نهایت نجاستش را عارضی می دانند ولو ذاتا نجس ندانند مهم این است که تمام مراجع در نجس بودن اینها اختلاف ندارند بالاخره شارع مقدس اینها را نجس می داند ولو ذاتا مثل سگ نجس العین نباشند اما بحثی در نجس بودن اینها نیست
کما اینکه بول و مدفوع انسان را هم هیچ یک از علماء ذاتا نجس نمی دانند اما در نجس بودن آن شک ندارند و اختلافی بین علماء نیست همه قائلند شرع مقدس این دو را نجس می دانند ولو ذاتا نجس نباشند همینطور خون که نجاستش عارضی است ذاتی نیست ولی بالاخره نجس هست علماء در نجاست آن شک ندارند.
✍چشم من وامر ولی
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin
هدایت شده از محمد حسین
#پاسخ
👇👇👇
چند تن از اساتید
استادعبادی:
سلام
کسی دیگری را قضاوت نکرده بلکه گفته میشود نگهداری سگ به فتوای مراجع تقلید با اهل خانه و همنفسی با او جایز نیست.
سگ به نظر همه فقها فعلی نجس است و باید اجتناب شود.
اینکه در یک مساله فقهی اختلافی باشد دلیل نمیشود ترویج کرد و به آن افتخار نمود.
همین شراب که در نجاست آن اختلاف است چون فلان مجتهد صد سال قبل نجس ندانسته دلیل نمیشود نگه داریم و بخوریم و دست بزنیم چراکه الان کسی قائل نیست.
بحث علمی چه ربطی به عملکرد کف خیابان و کوچه و پارک و خانه دارد؟!
اینکه تریاک پاک است معنایش این است که خیلی خوب است؟! و میشود کشید؟
اینکه مصرف تریاک را برخی فقها قدیم حرام ندانستند دلیل میشود توجیه و بهانه مصرف کنیم؟!!!
وظیفه مجتهد تقلید از مرجع تقلید خود است و اختلاف نظر نمیتواند مجوز ارتکاب باشد و البته بحث علمی بلا اشکال است و کسی مخالف آن نیست.
قربانی مقدم:
﷽؛ سلام
بنده نرفتم ببینم اما اینکه نوشته شده مو و اجزا ابهام دارد. ظاهراً ایشان هم اصل نجاست سگ را قبول دارد و برخی از اجزای آن را پاک میدانند.
علی ای حال آقای غروی از افراد دگر اندیشی است فتاوای مخالف اجماع زیاد دارد و چندان جایگاه علمی برجسته ای هم ندارد
با سلام
پاسخ استاد رضایی
با عرض سلام و ادب خدمت شما کاربر محترم
این فرمایش شما که فرمودید: همه گزارههای دینی قطعی نبوده و ممکن است نظر مخالف نیز در آن وجود داشته باشد، حرفی کاملاً صحیح است. در بسیاری از گزارههای دینی که چهبسا بین مردم هم مشهور هستند، احیاناٌ نظر مخالف نیز وجود دارد و شخص مخالفت کننده نیز برای خود دلایلی دارد. البته بعضی از گزارهها ضروریِ دین بهحساب آمده و احیاناً در قرآن هم ذکر شدهاند؛ اختلاف در چنین گزارههایی تقریبا بیمعناست. مانند: وجوب نماز، روزه، حجاب و حج و یا حرمت غیبت، تهمت، ربا و قتل.
آنچه در اینجا اهمیت دارد تا شما بزرگوار بدان توجه داشته باشید این است که: شخص مکلف معتقد به اصول دین در اعتقاد به فروعات اعتقادی یا انجام تکالیف دینی باید کاری کند که در پیشگاه خداوند معذور باشد؛ یعنی اگر خداوند از او در قیامت پرسید که چرا چنین اعتقادی داشتی و یا چرا چنین رفتاری کردی، بتواند بر این باور یا عمل خود دلیل بیاورد. ارائه دلیل نیز از دو حال خارج نیست: یا خود انسان صلاحیت و توانایی تحقیق در تمام مسائل دینی را دارد و میتواند با شمِّ فقهی که دارد به نظر اسلام در آنها دست پیدا کند و یا چنین توانایی ندارد. در صورت اول باید با توانایی خود به نظر اسلام در مسائل گوناگون برسد و اگر راه را درست رفته باشد، هرچه که به آن میرسد برایش حجت بوده و در قیامت و لو آنکه غلط هم فهمیده باشد، معذور است؛ اما در صورت دوم که توانایی فهم همه مسائل را ندارد، باید از شخص عالمی که از علمای دیگر عالمتر است، تقلید نماید و در صورت تقلید، باز معذور است؛ اما انسان حق ندارد یک مسأله دینی را به صرف آنکه ممکن است نظر مخالفی در آن نیز وجود داشته باشد، رد کند؛ خصوصاً در صورتی که خودش اهلیت سنجش دلایل مخالفین را نداشته و تشخیص نظر حق از باطل برایش امکانپذیر نباشد.
در مثالی که حضرتعالی به آن اشاره فرمودید: اگرچه بین علما در نجاست موارد ذکرشده اختلاف وجود دارد؛ ولی از آنجاکه ما توانایی درک و سنجش نظر مخالف و موافق را نداریم، باید در این مسئله و امثال آن از عالمی که از بقیه اعلم است، تقلید نماییم و صرف آنکه این مساله اختلافی است، دلیل نمیشود که ما به هرکدام از دوطرف اختلاف که دلمان خواست، معتقد شویم.
اما اینکه فرمودید: ما دیگران را در اعتقادی که دارند قضاوت نکنیم نیز حرف صحیحی است؛ چراکه ممکن است شخصی با تحقیق خود و یا تقلید از شخصی که او را اعلم میداند، به نتیجهای غیر از آنچه ما بدان اعتقاد داریم و یا مشهور است، رسیده باشد.
برای مطالعه میتوانید به پیوند زیر نیز مراجعه فرمایید:
https://btid.org/fa/news/178612
✍استاد مکتوفی
#جهادتبیین
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهاتمذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521
کانال《 براهین 》👈 @barahin