eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.6هزار دنبال‌کننده
14.5هزار عکس
5.6هزار ویدیو
122 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اگر غدیر حَقّه نیازی به این همه تبلیغ نداره پس لابد یک جای کار می لنگه
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
عمل به نصّ کلام نبوی و پیروی از مشی پیامبر اسلام در گزینش جانشین خویش و ولیّ جامعه اسلامی بعد از وفات پیامبر اسلام (ص) می‌توانست سرنوشت دیگری را برای جامعه مسلمانان رقم بزند. بی توجهی به این موضوع باعث شد که امروز ما شاهد تفرقه افکنی دشمنان و استفاده از اختلافات موجود برای رسوخ در صفوف مسلمین هستیم. امروز علمای مسلمان وظیفه خطیری بر عهده دارند. شناخت بنیادین واقعه عظیم غدیر می‌تواند نقطه عطفی در وصول به وحدتی پایدار در میان مسلمانان جهان باشد. رجوع به منابع و تأمل منصفانه و محققانه در کلام نبوی و تدبر در احادیث شیعه و سنی می‌تواند زمینه را برای برطرف ساختن اختلافات و انحرافات فراهم سازد. بنابراین، غدیرشناسی یکی از مهمترین وظایف مسلمانان به طور کلی و شیعیان به طور خاص است طبق حدیث شریفه نبوی که فرمودند: "فلیُّبلغ الحاضر الغائب و الوالد الولد الی یوم القیامه"؛ ترویج و تبلیغ غدیر یک واجب شرعی است. عین واجبات دیگر مثل نماز و روزه که این همه احتیاط می‌کنیم تا مغفول نمانند درباره ترویج غدیر هم باید همین نگاه را داشته باشیم. بلکه فوق واجب‌های دیگر باید تبلیغ غدیر را جدی بگیریم. هر نوع کاری که برای ترویج غدیر می‌توانیم و از دستمان برمی آید باید بکنیم. یکی توانایی دارد که در این روز اطعامی بکند و یاد غدیر را در میان مردم زنده کند؛ یا هدیه‌ای تهیه کند به مناسبت غدیر برای دیگران. ما در مؤسسه غدیرشناسی کارگاه‌های معرفتی غدیر را برگزار می‌کنیم. بنابراین، مهم این است که هر کاری که از دستمان برمی آید در این خصوص فروگذاری نکنیم. پس نکته اول، واجب بودن غدیر است نکته بعد درباره غدیر این است که این فقط برای شیعه و سنی نیست. غدیر برای کل مسلمانان عالم است. درست است که ما تفاوت‌های برداشت از غدیر را داریم و این بحث در جای خودش می‌تواند طرح شود، ولی این مانع توجه به اهمیت این واقعه نیست. ما باید حداقل‌ها را قدر مشترکمان قرار دهیم تا واجب شرعی ترویج غدیر عملی شود. اهل سنت همان محبت و دوستی امیرالمؤمنین را اساس قرار دهند و در ترویج غدیر شریک شوند. به هر صورت حتی اگر ولایت امیرالمؤمنین را به معنای دوستی و محبت بگیریم، این دوستی و محبت به اندازه‌ای مهم بوده است که پیامبر اسلام (ص) ۱۲۰ هزار نفر را ۳ روز در شرایط بد در محل غدیر خم نگه داشته است تا این نکته را متذکر شود. شیعه و سنی باید با صدای واحد و در کنار هم، این محبت و دوستی علی و خاندان علی را فریاد بزنند. همان طور که گفتم بحث بر سر معنای ولایت به جای خود، ولی همین بحث محبت آنقدر برای پیامبر مهم بوده است که چنین رویدادی را رقم زده است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معنای زیارت چیست؟ و کدام زیارت به توصیف مقام و منزلت امامت می پردازد؟
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام وادب 👇⬇️ زیارت در لغت به معنای میل و قصد چیزی یا کسی را کردن و در عرف، زیارتِ کسی، عبارت است از آمدن نزد او به قصد تکریم و تعظیم و انس گرفتن با وی. زیارت اهل قبور، اعم از معصومین علیهم السّلام و غیر آنان با حضور در محل دفن آنان به قصد گرامیداشت ایشان و سلام دادن بر آنان تحقق می‏یابد. علاوه بر آن به زیارت معصومان علیهم السّلام از راه دور و نیز زیارت امام زمان عجل اللّه‏ تعالی فرجه با توجه کردن و سلام دادن به ایشان زیارت اطلاق شده . زیارت جامعه کبیره که دارای مضامین بسیار عالیه و از زبان امام هادی (ع) و در پاسخ به خواسته‌ی یکی از ارادتمندان اهل بیت علیهم السلام صادر شده، اگرچه به شیوه خطابی و گفتاری است اما در ⬅️حقیقت بیانگر مقام والای امامت محسوب میشه که از طرف امام معصوم (ع) بیان گردیده این زیارت عارفانه که انشا و گفتار امام هادی (ع) نسبت به سایر امامان (ع) هست از زیبایی‌های خاصی برخورداره زیارت جامعه کبیره میراث گران بهای امام هادی (ع)، در توصیف جایگاه امامت در تشیع و اعتقادات شیعه نسبت به ائمه، گنجینه‌ای از آموزه‌های ائمه اطهار (ع) برای شیعه است.
هدایت شده از سیدعادل مکتوفی
زيارت از ريشه ((زور)) است .اصل اين واژه به معناي ميل و عدول از چيزي است. دروغ را از آن جهت، زور گفته اند که مايل و منحرف از راه حق مي گردد. زائر را از آن جهت زائر مي گويند که وقتي به زيارت تو مي آيد از غير تو عدول مي کند و رو بر مي گرداند (مقاييس اللغه ج 3 ص 36) از اين رو برخي گفته اند: زيارت به معناي قصد و توجه است (المصباح المنير، زور) فيومي مي گويد: زيارت در عرف آن است که انسان با انگيزه بزرگداشت کسي و انس گرفتن با او به وي روي آورد.(همان) نيز برخي گفته اند: اين که بر ملاقات اوليا و بزرگان ، اطلاق زيارت شده، از آن جهت است که اين کار، انحراف از جريان مادي و عدول از عالم طبيعت و توجه به عالم روحانيت است، در حالي که در محيط طبيعي حضور دارد و جسمانيت خويش را حفظ مي کند. قرآن کريم به سراغ کسي يا چيزي رفتن و ديدار کردن با او را زيارت ناميده است.(ادب فناي مقربان/جوادي آملي/ج1 /ص24 ) پس زيارت در لغت عبارت از تمايل و ميل کردن است و در آن دور بودن يا نزديک بودن و اکرام و تعظيم يا عدم آن لحاظ نشده است اما در اصطلاح ديني زيارت تمايلي است که افزون بر ميل و حرکت حسي ، قلب هم گرايش جدي پيدا کرده و نسبت به زيارت شونده هم همراه با اکرام و تعظيم قلبي و انس روحي همراه باشد(مجمع البحرين ج1 ص 305، زور) 🌹نكات قابل توجه در زيارت جامعه‌ی كبيره ♦️اين زيارت عارفانه كه انشاء و گفتار امام هادي(ع) نسبت به ساير امامان(ع) است از زيبايي‌هاي خاصي برخوردار مي‌ باشد. ♦️در اين زيارت كه آن را به حق مي‌ توان ارادتنامه ناميد، حضرت به بيش از دويست فضيلت و منقبت از اهل بيت (ع) اشاره مي‌ كند كه با در نظرگرفتن اين فضيلت‌ها در كنار ساير معارف، اهميت اين عرفان‌نامه برهمگان آشكار مي‌گردد: ♦️اولين ويژگي اين زيارت آن است كه امام(ع) ما را با آداب سخن گفتن با امام آشنا مي‌كند كه نخست با سلام و درود بر آن امام شروع مي‌شود و پس از برشمردن برخي مناقب و اوصاف او، با جمله «و رحمت الله و بركاته» به پايان مي‌رسد. ♦️در اين ارادتنامه، امام‌(ع) به رابطه‌ی امامان(ع) با خداوند اشاره كرده و به جايگاه خدا در نظر امامان معصوم(ع) پرداخته است. ♦️امام به عملكرد معصومين(ع) دربرابر دين خدا و اجراي تعهد و ميثاقي كه داشته‌ اند اشاره مي‌كند. ♦️ بيان ديگرامام هادي(ع) اين است كه حق، همراه امامان است و هرگز از آنان جداشدني نيست و هركه از آنان دور شود گمراه خواهدشد.- امام با اشاره به جايگاه رفيع امامان(ع) دراسلام و مسلمانان، تصريح مي‌ كند كه آنان شاهراه و راه راست و گواهان در دين و آن امانتي هستند كه حفظش بر مردم واجب است. ♦️دراين زيارت امام (ع) با بيان شيرين به ما تعليم مي‌دهد كه درمحضر ائمه به فضل و رتبه و مقام رفيع و حق عظيمشان اعتراف كنيم. ♦️براساس مضمون اين زيارت ما بايد آمادگي خود را جهت دفاع از امامان نشان دهيم. ♦️ امام دراين زيارت به نكته‌ی بسيار مهمي اشاره مي‌كند و آن اين كه تمام اعمال به پيروي از امامان مقبول مي‌افتد و ده‌ها نكته ديگر كه هر خواننده را به حيرت وا مي‌ دارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام و احترام 👇⬇️ 🔹متاسفانه این سلبریتی نسبتا محترم خودش هم نمی فهمه چی داره میگه !!! میگه ما اهانتشون را محکوم می کنیم اما نمی تونیم بگیم چرا باور را دارند⁉️ مگه سوزاندن قرآن فقط باوره⁉️ باور در ذهن است و قرآن سوزی یک عمل است. یک رفتار است نه یک باور. 🔸بله تا جایی که یک موضوع مربوط به باور است، نمی توان چندان به آن خرده ای گرفت مگر از طریق بحث و استدلال علمی، اما سوزاندن و اهانت به مقدسات تنها یک باور نیست. به نظر می رسد این موضوع ساده است که هرکسی آن را می فهمد اما خب از آنجایی که امیرمومنان فرموده است جاهل همواره یا در حال افراط است یا تفریط 🔻این فوتبالیست نه چندان مطرح باید در مقابل افراط های گذشته خود، این تفریط را نیز ابراز کند تا فرمایش امیرمومنان تحقق پیدا کند. اما اینکه می‌گوید: در قرآن و روایات ما مشرکین و منافقان لعن شده اند، نیز ناشی از کج فهمی وی از مفاهیم دینی و قرآنی است. 🔹 «لعن» در اصل هیچ نسبتی با اهانت ندارد. قرآن کریم اهانت نمی کند، بلکه آنچه در قرآن هست اولاً مربوط است به آن دسته از مشرکین و منافقینی که فعالیت های تخریبی بر علیه اسلام د اشته اند، ثانیا خبر از یک واقعیت است نه اهانت. 🔸یعنی قرآن کریم به وسیله لعن برخی گروه ها این واقعیت که عبارت است از «دوری آنها از رحمت خدا» را تبیین می‌کند. توضیح اینکه «لعنت خدا» در برابر «رحمت خدا» است. وقتی در قرآن آمده است که لعنت خدا بر فلان گروه است، یعنی آنها از رحمت خدا به دور بوده و مشمول عذاب خدا خواهند شد. این معنای لعن است. نه آنچنان که برخی از عوام (از جمله همین فوتبالیستی که تحت تأثیر تفکرات افراطی شیعه‌ی انگلیسی است) گمان می کنند و آن را با فحش دادن و ناسزاگویی اشتباه می گیرند و در مجالس خود زور در صدا انداخته و رگ های گردنشان را باد می کنند و بر این و آن لعن می فرستند و به اسم دین عقده‌های خود را ارضاء می‌کنند. 🔹⬅️ پس لعن از سوی خدا بیان عاقبت برخی افراد و گروه ها و تفکرات است، همانگونه که از جانب ما بندگان خدا، یک نوع مرزبندی فکری و رفتاری با دشمنان خدا است، همین و بس. وگرنه قرآن کریم در آیه ۱۰۸ سوره انعام با صراحت از هرگونه اهانتی حتی به بت ها منع می کند. نیز امیرمومنان در جنگ صفین آن دسته از یارانش را که به معاویه ناسزا می گفتند نهی می کردند (کافی ج 2 ص 359) 🔸متاسفانه این بازیکن فوتبال علی رغم اینکه از تفکرات مذهبی برخوردار است، از دردی که دامن‌گیر سلبریتی‌ها است، یعنی اظهار نظر در آنچه نمی دانند، مستثنی نیست و بر اساس عقاید عوامانه خود چیزی می گوید که از اساس غلط است و باعث گمراهی جوانان دیگر هم می شود. ♦️ هیچ وقت فراموش نکنیم: «آب را از سرچشمه باید خورد» در امور دینی و معنوی به کارشناسان دین مراجعه کنیم و البته در خصوص مسائل فنی فوتبال به فوتبالیست ها و... دکتر قربانی مقدم ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
این شبهه را جواب دهید؟ غدیر واقعیت ندارد زیرا امکان ندارد 120 هزار نفر در روز غدیر بدستور پیامبر با علی علیه السلام بیعت کنند و چند ماه بعد همه (غالب)مردم منکر بیعت شوند و با ابابکر بیعت کنند
هدایت شده از جان من و سید علی💕
سلام‌ واحترام 👇⬇️ ✅🌴 یکی از شبهاتی که وهابیت در خصوص واقعه غدیر مطرح می کند آن است که اگر 120 هزار تن شاهد ماجرای غدیر بودند، پس چرا پس از رحلت پیامبر (ص) با علی (ع) بیعت نکردند و این باور کردنی نیست که صحابه رسول خدا (ص) گوش به حرف او نکرده باشند و به سخن ایشان اهمیت ندهند. 🔸 این ایراد پاسخی روشن و بدیهی دارد از این قرار اولا اینکه تعداد زیادی مساله حقی را بشنوند و زیر بار نروند، این مساله بارها در تاریخ اتفاق افتاده است 👈از جمله در جریان تنها گذاشتن هارون توسط قوم بنی اسرائیل که موسی (ع) وقتی ایشان را به جای خود قرار داد و به کوه رفت، قوم بنی اسرائیل هارون را تنها گذاشتند و گوساله پرست شدند در حالی که یقینا می دانستند گوساله پرستی شرک است و باطل می دانستند . 🔻همچنین خداوند در آیه 12 سوره مائده می فرماید: «وَ لَقَدْ أَخَذَ اللَّهُ ميثاقَ بَني‏ إِسْرائيلَ وَ بَعَثْنا مِنْهُمُ اثْنَيْ عَشَرَ نَقيباً وَ ... ؛ و همانا خداوند از بنی اسرائیل پیمان گرفت و از میان آنها دوازده نفر سرپرست و رئیس (برای دوازده قبیله) برانگیختیم و... .» و در آیه 13 همین سوره بیان می شود: «فَبِما نَقْضِهِمْ ميثاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ وَ جَعَلْنا قُلُوبَهُمْ قاسِيَةً يُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ وَ نَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُکِّرُوا بِهِ وَ لا تَزالُ تَطَّلِعُ عَلى‏ خائِنَةٍ مِنْهُمْ إِلاَّ قَليلاً مِنْهُمْ...»؛ 🔹پس آنها را به خاطر شکستنشان پیمان خود را لعنت کردیم (به مسخ صورت و قلب سیرت و سقوط حکومت محکوم نمودیم) و دل هایشان را سخت کردیم(به طوری که) سخنان(خدا) را از مواضع خود تحریف و جابه جا می کردند و سهمی به سزا از آنچه را (از علوم تورات و نشانه های نبوت پیامبر اسلام را (ص)) که بدان گوشزد شده بودند فراموش کردند... یا در ماجرای تالوت آمده است که ایشان به یارانش فرمود از آب نخورید اما آنها اهمیت نداده و آب آشامیدند یا در آیات دیگری از قرآن آمده: قلیل من عبادی الشکور... . 🔸پس می بینیم که همواره در طول تاریخ حق را عده زیادی می بینند، اما قبول نمی کنند، جالب این که در روایات معتبر اهل تسنن آمده است که پیامبر (ص) فرمودند: «هر آنچه در قوم بنی اسراییل اتفاق می افتد، قدم به قدم و وجب به وجب در امت اسلام هم اتفاق خواهد افتاد.» ⬅️ از سوی دیگر نیز مشاهده می کنیم در جنگ احد، صحابه، پیامبر (ص) را تنها گذاشتند. همچنین در مراسم حج پیامبر(ص) سه مرتبه به یارانش فرمودند سر خود را بتراشند، اما آنها متاسفانه نتراشیدند. (صحیح بخاری، ج 3، ص 182) 🔻در هر حال برای اثبات حقانیت ماجرای غدیر اسناد و مدارک بسیار زیادی موجود است و جالب آن که کتاب صحیح مسلم ماجرای غدیر را ذکر کرده است و در جلد 7، صفحه 123 این کتاب آمده که⬇️ پیامبر (ص) روز غدیر، حدیث ثقلین را بیان و فرمودند: انی تارک فیکم ثقلین: اولهما کتاب الله فیه الهدی فالنور ... و اهل بیتی. و همچنین در ده ها کتاب اهل سنت ماجرای غدیر به طور صریح و قطعی ذکر شده است. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
داریم بازی میخوریم ! نقاشی روی صورت بچه ها شروع پدیده ی شدن هاست ! 🧛 به طور سراسری آگاه سازی کنید که توی مراسمات مذهبی مون این پدیده رو اجرا نکنن ! توی جشن 10 کیلومتری غدیر قراره این اتفاقات بیفته ! مراقب نفوذ فرهنگی و پنهان دشمن باشیم . و دقت کنیم که انیمیشن ها و کارتون هایی که داره برای دهه نودی ها پخش!میشه همه شون بلا استثناء نشون میدن که برای قوی شدن و قدرت داشتن، بچه ها تبدیل به حیوان بشن. شب نقاب ها دختر کفشدوزکی سونیک سگ های نگهبان و انیمیشن هایی که تو اینترنت فراوان ریخته ...... برای نسل ما تمام کارتون ها جوری بود که شخصیت قهرمان فیلم حیوان خونگی داشت، الان میبینیم دهه شصتی ها تبدیل شدن به حیوون بازهای قهار(سگ و گربه و میمون و ....) قراره چه بلایی سر دهه نودی ها بیاد الله اعلم. 🔴 👇
سلام سوال منو جواب ندادین !! در مورد اثار منفی ک میگن چهره بجه رو ب شکل حیوونات نقاشی میکنن جهت تبدیل شدن اونا در بزرگی یا گرایششون بسمت همون گروههای انحرافی
سلام وعرض ادب، البته این سوالات را باید دوستان روانشناس ما توضیح بدن، اینکه تصورکنیم نقاشی حیوانات روی صورت بچه ها ،تبدیل شدن آنها ویا گرایششون به اون حیوانات دربزرگ سالی می شود ،تصور اشتباهی هست، اکثر اسباب بازی وعروسکهای کودکان به شکل حیوانات هست،خرس،خرگوش،زرافه،پلنگ صورتی، گربه،سگ،جوجه،پرندگان و........ وبازیگران اکثر فیلمهاوانمیشنهای کودکانه را حیوانات تشکیل میدن،شهرموشها ، تام وجری وغیره کلا دنیای کودکانه فرق میکنه با بزرگسالی، آیا در همه اینها باید این تصوررا داشت که مانوس شدن بچه ها با این اسباب بازی ها و انمیشنها وفیلمها در بزرگسالی در روحیه بچه ها تاثیر منفی میگذارد وخلق وخوی حیوانی میگیرد؟ البته که اینطور نیست، و کشیدن نقاشی حیوانات روی صورت بچه ها اگر با رنگهایی باشد که به صورت وپوست لطیف کودکان آسیبی نرساند وصرفا جهت بازی وسرگرمی وتئاترودلخوشی بچه ها باشد بلا مانع هست
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تحریم نوحه خوانی و عزاداری از زبان امامان اهل بیت علیهم السلام : روایت اول : أنّ الإمام الحسين(عليه السلام) قال لزينب(عليها السلام): "يا أختاه إني أقسمت عليك فأبري قسمي، إذا أنا قتلت فلا تشقي عليَّ جيبا، ولا تخمشي عليَّ وجهاً، ولا تدعي عليَّ بالويل والثبور . ترجمه : امام حسین علیه السلام شب عاشورا به خواهرش زینب علیها السلام فرمود: ای خواهرم تو را به الله قسم می دهم پس قسمم را عمل کن، اگر من شهید شدم گریبان را برای من پاره نکن و بر سر و صورت خود نزن و برای من عزاداری نکن. آدرس: الإرشاد: 232، مستدرك الوسائل 1 /144، اعلام الورى باعلام الهدى الجزء1صفحة457. " روایت دوم: قال الرسول صلی الله علیه و آله و سلم : "النياحة من عمل الجاهلية " ترجمه : رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: نوحه خوانی از اعمال جاهلیت است. آدرس: من لا يحضره الفقيه 4/271 - 272 كما رواه الحر العاملي في وسائل الشيعة 2/915 بحار الأنوار 82/103 روایت سوم : قال: إن رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم لفاطمة عليها السلام: إذا أنا مُـت فـلا تخمشي عليّ وجها ولا ترخي عليّ شعرا ولا تنادي بالويل ولا تقيمن عليّ نائحة. ترجمه : پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم خطاب به حضرت فاطمه علیها السلام فرمود : (ای فاطمه) اگر من وفات نمودم چهره را نخراش، موی سر خود را نکش، فریاد نزن  و نوحه خوانی برگذار نکن.آدرس:وسائل الشيعة 2/915-916، مستدرك الوسائل 1/144، الكافي للكليني (329 هـ) الجزء5 صفحة 527 روایت چهارم: قال الإمام الباقر عليه السلام: " أشد الجزع الصراخ بالويل والعويل، ولطم الوجه والصدر، وجز الشعر من النواصي، ومن أقام النواحة فقد ترك الصبر، وأخذ في غير طريقه" ترجمه : امام باقر علیه السلام فرمودند : شدیدترین نوع بی تابی فریاد زدن و بر سینه و صورت زدن و کشیدن موی سر است و هر کسی نوحه خوانی را بر پا کند صبر را رها کرده است و گمراهی را در پیش گرفته است.آدرس: (الكافي 3/222-223، وسائل الشيعة 2/915، بحار الأنوار 82/89) . روایت پنجم : عن الصادق عليه السلام: "من ضرب يده على فخذه عند المصيبة حبط أجره". ترجمه : امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: هر کسی در هنگام مصیبت بر رانش بزند اعمال خوبش از بین می رود.آدرس : (الكافي 3/225). روایت ششم: عن الرسول صلى الله عليه وآله وسلم: " ليس منا من ضرب الخدود وشق الجيوب" ترجمه : پیامبر خدا صلى الله عليه وآله وسلم فرمودند: هر کسی ( در هنگام مصیبت)  بر صورت خود بزند و گریبان را پاره کند از ما ( مسلمانان) نیست. آدرس : مستدرك الوسائل 1/144 . روایت هفتم : ما رواه جعفر بن محمد عن آبائه (ع) عن النبي صلى الله عليه وآله في حديث المناهي أنه نهى عن الرنة عند المصيبة ونهى عن النياحة والاستماع إليها ونهى عن تصفيق الوجه. ترجمه : امام جعفر صادق علیه السلام از پدرانش علیهم السلام نقل کرده است که پیامبر اسلام از شنیدن صدای شیپور در هنگام مصیبت و نوحه خوانی و  گوش دادن به آن را نهی فرمودند و همچنین از زدن به صورت نیز مسلمانان را باز داشتند آدرس: من لا يحضره الفقيه 4/3
هدایت شده از محمد حسین
1️⃣ بر خلاف عنوان و ادعای شایعه، اهل بیت(ع) آنچنان بر عزاداری (ع) تاکید داشتند که بعضی از نویسندگان از روایاتی که درباره استحباب آن وجود دارد کتاب‌های مستقلی مثل کامل الزیارات را نوشته‌اند! 2️⃣ اهمیت عزاداری امام حسین چنان زیاد است که حتی در کتابهای اهل سنت هم که اعتقادی به امامت امام حسین(ع) ندارند، روایات فراوانی در این باره وجود دارد! https://hawzah.net/fa/Article/View/13527/ 3️⃣ بیشتر روایاتی که در متن شایعه به انها اشاره شده، درباره عزاداری برای نزدیکان فرد است که غالبا به دلیل غلیان احساسات اتفاق می‌افتد، نه عزاداری امام حسین(ع) که یک حرکت دینی و از بزرگ‌ترین مستحبات است! 4️⃣ حتی در مورد عزاداری برای نزدیکان هم نهی به کار رفته در روایات، نهی از نوحه سرایی به سبک جاهلیت است که در آن یا گناهان مرده به عنوان خوبی های او نوحه سرایی می‌شد، یا با عزداری غیر متعارف به خود آسیب می زدند! https://www.adyannet.com/fa/news/2500 5️⃣ منع امام حسین(ع) از عزاداری حضرت زینب(ع) در روایت بالا، مربوط به شرایط خاص کربلا و برای جلوگیری از سوء استفاده دشمن در آن شرایط بود و گرنه اولین عزاداری که در مدینه اتفاق افتاد توسط حضرت زینب برپا گردید! 6️⃣ نهی از پوشیدن لباس سیاه در بعضی روایات، نهی از شبیه شدن به دشمنان خدا در آن زمان مانند عباسیان بوده والا در سایر دورانها، اهل بیت(ع) از لباس سیاه برای عزاداری استفاده می کردند! در زمان ما هم که رنگ سیاه نشانه حزن و اندوه است، استفاده از آن بلا اشکال می باشد. ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین 》👈 @barahin
برخی از مخالفین شیعه در سایتها و شبکه های خود  چنین ادعا می کنند که “با وجود اینکه درکتب تشیع، روایات ساختگی در مورد فضیلت نوحه و نوحه‌ سرائی آمده است، اما در منابع معتبر قدیم و جدید آنان، روایاتی نیز از پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه منقول است که افعالی مانند نوحه، سینه ‌زنی و…، مورد مذمت و نکوهش قرارداده شده است، که ذیلاً به چند مورد اشاره می‌ شود: محمد بن علی بن حسین بن بابویه قمی، معروف به ” شیخ صدوق” در کتاب ” من لایحضره الفقیه می‌نویسد: و من الفاظ الرسول صلی الله علیه وسلم: “النیاحه من عمل الجاهلیه” از فرمایشات پیامبر صلی الله علیه و آله است که نوحه‌ سرائی از اعمال دوران جاهلیت است.(۱) امام حسین (علیه السلام) نیز در شب عاشورا خطاب به حضرت زینب می فرمایند : در عزای من گریبان پاره نکن، به سر و صورت خود نزن، صدایت را بلند نکن و صبور باش.(۲) قرآن کریم نیز می فرماید : در هنگام مصیبت صبور باشید و بگویید انا لله و انا الیه راجعون الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّـهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ ﴿سوره بقره آیه ۱۵۶﴾ أُولَـئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَهٌ  وَ أُولَـئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ ‏»(سوره بقره آیه ۱۵۷) و شما را آزمایش می‌کنیم با چیزی از قبیل ترس و گرسنگی و نقصان در مال و جان و محصولات و بشارت بده صبرکنندگان را. آنانی که اگر مصیبتی به آنها برسد می‌گویند: ما از خدائیم و به سوی او برمی گردیم. همین گروه‌ند که بر آنها درود و رحمت از جانب پروردگارشان نازل می‌شود و همین گروهند که هدایت یافته هستند. این آیه بطور صریح و آشکار، وظیفه مومنان را در قبال آزمایشات الهی و مصیبتها مخصوصاً مصیبت از دست دادن عزیزان، بیان می‌فرماید، واضح است که بی‌ صبری و بر سر و سینه زدن، خلاف راه صابران است پاسخ به این شبهه: نکته اول: در مرحله اول باید ثابت کرد که اصل نوحه خوانی و گریه کردن مورد تایید قرآن است و بعد به سراغ روایات برویم حضرت یعقوب (علیه السللام) بعد از فراق فرزندش آن قدر محزون بود و گریه می کرد که چشمانش سفید شد و به تعبیر فرزندانش، نزدیک بود خود را هلاک کند: ( قالَ یا أَسَفی‏ عَلی‏ یوسُفَ وَ ابْیضَّتْ عَیناهُ مِنَ الْحُزْنِ فَهُوَ کَظیمٌ) ؛(یوسف آیه ۸۴) و گفت: « اى دردا و اندوها بر یوسف‏ » و چشمان او از اندوه سفید شد، اما خشم خود را فرو می ‏برد (و هرگز کفران نمی ‏کرد) (قالُوا تَاللَّهِ تَفْتَؤُا تَذْکُرُ یوسُفَ حَتَّی تَکُونَ حَرَضاً أَوْ تَکُونَ مِنَ الْهالِکینَ)؛(یوسف آیه ۸۵) گفتند: «به خدا تو آن قدر یاد یوسف می‏ کنی تا در آستانه مرگ قرار گیری، یا هلاک گردی! اگر پیامبر خدا در غم فراق و دوری فرزندش چنین بیتابی کرده و ناله سر می داده ،پس چه اشکالی دارد شیعیان هم در غم کشته شدن امامشان نوحه بخوانند و گریه کنند ؟ در آیه ای دیگر از قرآن می خوانیم : لا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَنْ ظُلِمَ (نساء آیه ۱۴۸)- خداوند دوست ندارد کسى با سخنان خود، بدیهای (دیگران) را اظهار کند؛ مگر آن کس که مورد ستم واقع شده باشد. خداوند، شنوا و داناست این آیه به صراحت می فرماید: کسی که به حقش تعدی شده است می تواند به پا خیزد حقش را مطالبه کند حال چه اشکال دارد که شیعیان با نوحه و روضه خوانی به افشای جنایات یزید و یزیدیان بپردازند نکته دوم: در این جا به بررسی معنای روایاتی می پردازیم که می فرمایند” نوحه‌ سرائی از اعمال دوران جاهلیت است” ‏ظاهر این حدیث اشاره به اعمال باطلی است که در زمان جاهلیت مرسوم بود که وقتی کسی از دنیا می رفت زنان نوحه ‏گر را دعوت مى‏ کردند که با آهنگ‏ هاى مخصوص خود و اشعار پر از دورغ و فریب بر مرگ او نوحه سرایى کنند و یک عزاى ساختگى و قلابى برپا سازند. و اما معناى دیگرى که شاید منظور این حدیث باشد این است که در برابر حوادث سخت و پیچیده و مشکلات زندگى فردى و اجتماعى نوحه‏ گرى و ناله کردن بیهوده است و باید با عقل و استقامت مشکلات را حل کرد(۳) ضمن این که در احادیث زیادی در کتب شیعیان و اهل سنت داریم که به مشروعیت نوحه و عزاداری تصریح شده است. به عنوان مثال به چند حدیث درباره مشروعیت گریه و نوحه در کتب اهل سنت اشاره می کنیم مر رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم بدار من دور الأنصار من بنى عبد الأشهل وبنى ظفر فسمع البکاء والنوائح على قتلاهم فذرفت عینا رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم فبکى ثم قال لکن حمزه لا بواکی له فلما رجع سعد بن معاذ وأسید بن حضیر إلى دار بنى عبد الأشهل أمرا نساءهم أن یتحزمن ثم یذهبن فیبکین على عم رسول الله صلى الله
علیه و آله و سلم رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم از کنار خانه‌ هایی از أنصار (بنى عبد الأشهل وبنى ظفر) عبور می‌کردند که صدای بکاء و نوحه بر کشتگان خودشان را شنیدند. چشمان رسول خدا صلى الله علیه و آله وسلم پر از اشک شد و فرمود: عمویم حمزه گریه کن ندارد. و چون سعد بن معاذ و أسید بن حضیر به خانه‌ های بنى عبد الأشهل بازگشتند زنانشان را أمر کردند تا غم و اندوه‌ خود را در سینه‌ ها حبس کنند و ابتدا برای عموی رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم عزاداری کنند(۴) حاکم هم در مستدرک می‌گوید: عن أبی وائل قال قیل لعمر بن الخطاب رضی الله عنه أن نسوه من بنی المغیره قد اجتمعن فی دار خالد بن الولید یبکین وإنا نکره أن یؤذینک فلو نهیتهن فقال عمر ما علیهن أن یهرقن من دموعهن سجلا أو سجلین ما لم یکن لقع ولا لقلقه یعنی باللقع اللطم وباللقلقه الصراخ به عمر بن خطاب گفته شد: زنانی از بنی مغیره در خانه خالد بن ولید اجتماع کرده‌اند و گریه می‌کنند و از این اکراه داریم که موجب اذیت تو گردند اگر ممکن است آنها را از این کار نهی کن. عمر گفت: چه اشکالی دارد چند قطره اشک بریزند البته مادامی که به ضربه به خود و فریاد نیانجامد.(۵) حَدَّثَنَا أَبُو سَعِیدٍ الْأَشَجُّ حَدَّثَنَا أَبُو خَالِدٍ الْأَحْمَرُ حَدَّثَنَا رَزِینٌ قَالَ حَدَّثَتْنِی سَلْمَى قَالَتْ دَخَلْتُ عَلَى أُمِّ سَلَمَه وَهِیَ تَبْکِی فَقُلْتُ مَا یُبْکِیکِ قَالَتْ رَأَیْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ تَعْنِی فِی الْمَنَامِ وَعَلَى رَأْسِهِ وَلِحْیَتِهِ التُّرَابُ فَقُلْتُ مَا لَکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ شَهِدْتُ قَتْلَ الْحُسَیْنِ آنِفًا سلمی می‌گوید: بر ام سلمه وارد شدم در حالی که ایشان گریه می کردند، عرضه داشتم چرا گریانید؟ ایشان فرمودند: رسول خدا را درخواب دیدم درحالی‌ که موهای سر و محاسن ایشان خاک آلود بود، عرضه داشتم: یا رسول الله شما را چه شده است (چرا شما را به این حالت می بینم)؟ ایشان فرمودند: هم اکنون شاهد کشته شدن حسین بودم (۶) نکته سوم: شیعیان واقعی و مخلص مخالف هرگونه آسیب رساندن و ضرر زدن به بدن در  عزاداری هستند و قمه زنی را که امروزه برخی جهال با بی بصیرتی خود به غلط آن را از شعائر مذهب می پندارند ، سبب وهن مذهب و حرام می دانند .در این زمینه علاوه بر مقام معظم رهبری ، مشهور فقها و مجتهدین بیدار و آگاه شیعه نیز فتوا به حرمت این عمل داده اند . به عنوان مثال در استفتایی از حضرت آیت الله مکارم شیرازی از حکم قمه زدنی که با نذر کردن بر شخص واجب شده سوال شد که ایشان در پاسخ می فرمایند : عزادارى سیّدالشّهدا علیه السلام از افضل قربات است؛ ولى باید از انجام اعمالى که موجب ضرر زدن به بدن یا وهن مذهب مى ‏شود اجتناب کنید. و چنین نذرى لازم‏ الوفا نیست.(۷) نکته چهارم: اما در مورد آیه ای که در ابتدای بحث مورد استدلال مخالفین بود و ادعا شده بود که این آیه ما را از عزاداری و شسنه زنی نهی می کند الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّـهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ ﴿سوره بقره آیه ۱۵۶﴾ أُولَـئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَهٌ  وَأُولَـئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ ‏»(سوره بقره آیه ۱۵۷) و شما را آزمایش می‌کنیم با چیزی از قبیل ترس و گرسنگی و نقصان در مال و جان و محصولات و بشارت بده صبرکنندگان را. آنانی که اگرمصیبتی به آنها برسد می‌گویند: ما از خدائیم و به سوی او برمی گردیم. همین گروه‌اند که برآنها درود و رحمت از جانب پروردگارشان نازل می‌شود و همین گروه‌اند که هدایت یافته هستند. باید گفت : حقا و انصافا از هیچ جای این آیه برداشت نمی شود که عزاداری برای ائمه اشکال دارد، این آیه فقط مومنان را دعوت به صبر می کند و عزادرای منافاتی با صبر ندارد، عزاداری که در آن انسان از حق خارج شود و حرف های کفر آمیزی بزند،به بدن خود آسیب برساند و…این ها منافات با صبر دارد . باید دانست که هدف ما از عزاداری،زنده نگه ‏داشتن تاریخ و هدف امام حسین علیه السلام می باشد،و این یعنى مبارزه با ظلم و ذلت. ————————————————————– پی نوشت ها: [۱ ]من لا یحضره الفقیه ج ۴ ص ۳۷۶ [۲ ] بحارالأنوار، ج ۴۵، ص ۲ [۳ ]خلاصه ای از کتاب یکصد و پنجاه درس زندگى ص: ۵۰ مولف آیت الله مکارم [۴ ] تاریخ طبری، ج ۲، ص ۲۱۰ ـ السیره النبویه لابن هشام، ج ۳، ص ۶۱۳ ـ الثقات، ج ۱، ص ۲۳۴ ـ  البدایه والنهایه، ج ۴، ص ۵۴ و ۵۵. [۵ ] المستدرک على الصحیحین، ج ۳، ص۳۳۶ [۶ ] سنن ترمذی، ج ۱۲، ص ۱۹۵ [۷ ]احکام عزادارى، ص: ۵۲ مولف آیت الله مکارم شیرازی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ساختار انحصاری دولت درایران و غرب  عباس ایزدپناه از استاد م لگن هاوزن پرسیدم چرا در آمریکا فقط دو حزب ناسالم حا کمند آیا فکر و گروه سومی در کشور شما وجود ندارد ؟ گفت : چرا دهها اندیشه وجود دارد اما این دو حزب ثروت و فرهنگ و رسانه و اهرمها ی اساسی را قبضه کرده اند لذا قدرت سوم را نابود می کنند و یا در حد دکور نگه می دارند !!! . بدون شک درکشورما هم عمیقا چنین اتفاقی افتاده با این تفاوت که درایران ساختار به گونه ای است که حتی یک جناح می تواند با پشتوانه نقش آفرینی  شورای نگهبان و اهرمهای دیگر حتی جناح دیگررا هم از عرصه قدرت و ثروت کنار بزند و یا تسلیم خود کند اما در آمریکا و اروپا چنین امکانی نیست دو حزب همیشه بازیگر میدان می مانند. ممکن است گفته شود ساختار دولت درانگلیس آیا شبیه ایران نیست ؟ زیرا پادشاه با دو مهره یا دو حزب بازی می کند چنانکه درایران قدرت شورای نگهبان و رهبری با دو جناح ، قدرت و ثروت را مدیریت می کنند ؛ ولی به نظر ما ساختار دولت در لندن تفاوت اساسی با آمریکا ندارد چون شاه نظام دو حزبی را به جد پاس می دارد و درصدد حذف نقش حزب دیگر نیست. پس شاه با دو مهره بازی می کند اما درایران قانون اجازه حذف جناح یا حزب رقیب  را هم می دهد. به نظرما ساختار دولت درایران شبا هت زیادی به ساختار قدرت در نظامهای سابق سوسیالیستی را دارد با این تفاوت که آن نظامها تک حزبی مطلق و سانترالیست بودند اما نظام ایران در مقام ادعا چنین اصلی ندارد و لی در عمل به راحتی می تواند تمامی احزاب و جناحها را کنار بزند و یک جناح یا حزب ، یکه تاز قدرت و ثروت بشود. البته ممکن است براثر فشار رسانه های مجازی به صورت تاکتیکی  به نوعی با سیستم دو جناحی هم گاهی کنار بیاید ولی این کنارآمدن دایمی و ریشه دارنیست. به نظر ما این ساختار ضد تعاملی در آمریکا و اروپا و انگلیس شاید دردراز مدت هم تداوم داشته باشد ولی در فرهنگ و تمدن ایرانی پایدار و ماندگار نخواهد بود. اصلاح ساختاری دولت کنونی برای حفظ و تداوم اتحاد و امنیت ملی و بقای انقلاب اسلامی ضروری است. کلید واژه : ساختار دولت ، تظام پادشاهی ،  نظام سوسیالیستی ، نظام دوحزبی . عباس ایزدپناه / عضو گروه فلسفه دانشگاه و حوزه قم.
هدایت شده از محمد حسین
◀️به نظر می رسد کسانی که چنین مغالطه و ایراداتی را ترویج می نمایند ، اساساً شناخت صحیحی از مبانی و اصول نظریه پیشرفته ولایت فقیه سازوکارهای مهم و مطمئنی که در زمینه اختیارات ولی فقیه و کنترل وی در نظر گرفته شده نداشته باشند و صرفاً با نگرش هایی سکولار و با ذهنیتی که از سایر نظام های سیاسی رایج دنیا دارند ، به تحلیل و پیش داوری می پردازند . 👈بر این اساس در پاسخ به این قبیل افراد لازم است ابتدا درکی درست از این موضوعات ارائه نمود و سپس با توجه بدان به تبیین و تحلیل شبهات پرداختپاسخ مختصری که به این گونه افراد می توان داد اینست که : 👈« اساساً تصور انحصاری بودن ولی فقیه و شورای نگهبان ، تصوری اشتباه و غیر ممکن است . » ✅ زیرا :اولاً ، مشروعیت ولایت فقیه و اختیارات وی بر خلاف سایر نظام های سیاسی دنیا ، مشروعیتی الهی مبتنی بر وجود دائمی صلاحیت های علمی ، اخلاقی و مدیریتی در مجتهد جامع الشرایط به عنوان شایسته ترین فرد جامعه می باشد . وبه هیچ وجه انحصاری نیست. ، نظارت بر رهبری و سازوکارهای کنترل قدرت در نظام جمهوری اسلامی به هیچ وجه 👈منحصر در گزینش و نظارت مجلس خبرگان نیست ، بلکه علاوه بر سازکارهای درونی نظیر تقوا و عدالت همیشگی در رهبری ، فقهای شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری – که در جای خود یکی مطمئن ترین سازکار و های کنترلی است – نظارت های مهم دیگری نظیر مراجع عظام تقلید ، حوزه های علمیه ، شخصیت ها و بزرگان مورد وثوق و اعتماد مردم ، و اساساً خود جامعه اسلامی وجود دارد . ◀️نتیجه ای که با در نظر گرفتن مجموعه مقدمات فوق حاصل می شود اینست که اگر بالفرض رهبری در صدد سوء استفاده از قدرت و اختیارات خویش باشدبالآخره اصولاً باید دید منظور منتقد از « همسویی با رهبر» چیست ؟ ◀️ بدیهی است همسویی می تواند معانی و انواع مختلفی داشته باشد : اگر همسویی به معنای اینکه افراد منصوب رهبری ، در راستای تأمین امیال شخصی رهبر و قدرت طلبی وی انتخاب شوند ، امری کاملاً منفی و سوء استفاده از قدرت است که طبق مکانیزمهای متعدد با آن مقابله می شود . 👈اما اگر منظور از همسویی با رهبر ، انتخاب افرادی باشد که معتقد به مبانی و ارزشهای اسلامی و انقلاب بوده و جهت کارآمدی و انسجام نظام سیاسی لازم است همه کارگزان نظام هماهنگ با این مبانی و اصول باشند ، نه تنها امری مذموم نیست بلکه کاملاً منطقی ، عقلانی و مورد تاکید آموزه های دینی و سیره معصومین (ع) می باشد . حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در زمینه تشکیل احزاب فرموده اند: «ما با تحزب مطلقا مخالفتی نداریم و معتقدیم تحزب با وحدت جامعه منافاتی ندارد به شرط آن که با نگاه درست ایجاد شود.» ✅حکومت مطلقه ولایى چه تفاوتى با حکومت استبدادى دارد؟ در ابتدا ویژگى هاى حکومت استبداى را مطرح و آنها را با ویژگى هاى حکومت ولایى فقیه در قانون اساسى، مقایسه مى کنیم. حکومت هاى استبدادى با همه تنوعى که دارند، در ویژگى هاى زیر مشترک اند: ❌۱. شخص یا طبقه اى خاص، بدون رضایت مردم بر آنان حکومت مى کند. ۲. دامنه قدرتِ حکومت، فوق قانون است و هیچ قانونى آن را محدود نمى کند. ۳. ساز و کارى براى کنترل حکومت -نه از سوى مردم و نه از سوى دستگاه هاى خاص نظارتى وجود ندارد. این است ساختار دولتهای غربی. طبق قانون اساسى، مردم در تعیین ولى فقیه، از طریق انتخاب نمایندگان مجلس خبرگان دخالت دارند. همچنین آنان در مجارى قانون گذارى و اجرایى حکومت، از طریق انتخابات مجلس شوراى اسلامى و انتخابات ریاست جمهورى نقش دارند. 🔹احزاب بسیاری در حکومت ایران شکل گرفته اما آن حزب که که به مبانی اسلام نزدیکتر است مورد توجه مردم قرار میگیرد. ✅این گونه نحوه دخالت مردم در حکومت، نه تنها در هیچ یک از حکومت هاى استبدادى وجود ندارد؛ بلکه در مردمى ترین نظام ها، چنین دخالت و مشارکت گسترده مردم مشاهده نمى شود. معظم رهبري(مدظله‌العالي) شوراي نگهبان عماد ملت و مايه آرامش مؤمنين ۱ـ شوراي نگهبان، عماد ملت و دين و مايه اطمينان و سكينه قلب مؤمنين است و در حقيقت نبض نظام اسلامي به شمار مي‌رود. وقتي شوراي نگهبان مثل همه دوره‌هاي گذشته آن، قوي و قاطع و دقيق باشد، موجب آرامش كساني مي‌شود كه دلشان براي اسلام مي‌تپد و آرزويشان تحقق اهداف اسلامي و شريعت حقه نبويه است. ✅امام خميني(قدس‌سره‌الشريف) شوراي نگهبان حافظ اسلام و قانون اساسي شورای نگهبان مؤثرترين دستگاه براي حفظ سلامت نظام ۳ـ ما براي اين‌كه به طور كلي از سلامت نظام مطمئن باشيم، مهمترين و رساترين و فعالترين و مؤثرترين مجموعه‌ي ما همين شوراي نگهبان است. دستگاهی که جناحی عمل نمیکند اما این روزها ادعاهای پوچ وبی اساسی در مورد شورای نگهبان شنیده میشود 👇👇👇ادامه مطلب