eitaa logo
کانال براهین پاسخگویی به شبهات مذهبی وسیاسی روز
3.8هزار دنبال‌کننده
14.9هزار عکس
6هزار ویدیو
125 فایل
ابرگروه( براهین )پاسخگویی به شبهات‌مذهبی وسیاسی روز در ایتاء http://eitaa.com/joinchat/925368339Ca1732dd521 کانال《 براهین @barahin آیدی مدیر @Sotoudeh2
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
چمران: امام حسین به یارانش فرمود: هر کس از شما حق الناسی به گردن دارد برود.... او به جهانیان فهماند که حتی کشته شدن در کربلا هم از بین برنده حق الناس نیست.. در عجبم از کسانی که هزاران گناه می‌کنند و معتقدند یک قطره اشک بر حسین ضامن بهشت آنهاست (❓) ✅  کسانی که اساساً اسلام را قبول ندارند، چه رسد به امام حسین علیه السلام و چه رسد به عزاداری برای او ...، یکسال تمام علیه عزاداری‌های مردم ضد تبلیغ کردند و در این راستا، حتی به آیات قرآن و احادیث نبوی و سخنان مشاهیر نیز متوسل شدند، اما الحمدلله، نتیجه معکوس شد و امسال مراسم عزاداری، پرشورتر از سال‌های گذشته، در ایران و سایر نقاط جهان برگزاری گردید. « وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ » و « وَلَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ ». الف – مسلمانان و به ویژه شیعیان، به خوبی می‌دانند که حتی هزاران رکعت نماز توبه و میلیون‌ها بار تکرار لفظ استغفار، "حق الناس" را از بین نمی‌برد؛ بنابر این اگر کسی گمان کند که دعا، زیارت، توبه، عزاداری و بالاخره اشک بر مصیبت امام حسین علیه السلام، "حق الناس" را جبران می‌کند، خب خطای بزرگی مرتکب شده و واقعاً تعجب هم دارد. اما آیا صدها میلیون مسلمان اعم از شیعه و سنی، برای رهایی از دیونی که به مردم دارند و حق الناسی بر عهده‌ی آنان می‌باشد، گریه می‌کنند؟! ب – نه تنها از گریه، به تنهایی کاری بر نمی‌آید، بلکه از تمامی عزاداری‌ها، زیارت‌ها و ادعیه نیز به تنهایی کاری بر نمی‌آید، و همین طور از عبادات واجبی چون نمازهای یومیه، روزه، حج و ... نیز به تنهایی کاری بر نمی‌آید، وگرنه این همه نمازخوان، خوارج، وهابی و داعشی، یا دنیاگرا و منافق نمی‌شدند؛ بلکه اینها همه وسیله، اسباب و مساعد کننده‌ی زمینه و فراهم کننده شرایط برای "اصلاح" می‌باشد؛ پس اگر کسی به این وسایل روی‌آورد، اما قصد بیدار شدن، اصلاح و رشد خود را نداشت و از آنها بهره نبرد، نه تنها هیچ فایده‌ای برایش ندارد، بلکه چه بسا سبب سقوط و گمراهی بیشترش نیز بگردد، چنان که فرمود: « وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا » (الإسراء، 82) ترجمه: و از قرآن، آنچه شفا و رحمت است برای مؤمنان، نازل می‌کنیم؛ و ستمگران را جز خسران (و زیان) نمی‌افزاید. نکته – نقش و خاصیت "حق" همین است، اهلش را هدایت می‌کند و نااهلش (ظالم) را گمراه‌تر می‌نماید. ●- بسیاری وقتی با خدا حرف می‌زنند، عبادت، درد دل یا دعایی می‌کنند، چه دعایشان مستجاب شود و چه نشود، شقی‌تر شده و از او دورتر می‌شوند، تا جایی که به لجبازی و دشمنی نیز می‌رسند که به مراتب بدتر از کفر و انکار می‌باشد. ●- بسیاری وقتی با انبیا و اولیای الهی و حجت‌های عقلی و براهین روشن و حتی معجزات آنها مواجه شدند، به جای هدایت، گمراه‌تر نیز شدند. ●- بسیاری وقتی با امامان علیه السلام مواجه شدند، حتی نزدیکتر شدند، با آنها گفتگو کردند، و حتی دوستی و رفاقت برقرار کردند، گمراه‌تر نیز شدند. ●- این عزاداری‌ها، این اشک‌ها نیز همین‌طور است، چه برای کسی که عزاداری می‌کند و اشکی می‌ریزد، چه برای آنان که شاهد و ناظرند. برخی هدایت می‌شوند و برخی گمراه‌تر. پس مشکل از خودشان است، نه از عزاداری یا اشک، یا زیارت و دعا و ... . اشک: ✋در عین حال تردیدی نیست که حتی یک لحظه و یک آن، احساس پشیمانی از معاصی در محضر الهی، یک استغفار (طلب مغفرت) جدی در قلب، اگر چه به لفظ نیز بیان نگردد، یک توبه‌ی واقعی (بازگشت از گناه به سوی خدا)، پاک کننده می‌باشد و اتفاقا همان تکان خوردن دل و جاری شدن اشک نیز ضمانت اجراست؛ اما معنایش این نیست که اولاً از این پس تائب هر کاری هم کرد، مهم نیست و یک راست به بهشت می‌رود! و ثانیاً این نیست که دیگر لزومی به جبران "حق الناس" ندارد، بلکه توجه، استغفار، توبه، انابه و اشک، باید سبب بیداری، هوشیاری، بصیرت و عزم راسخ گردد، چه برای اصلاح گذشته و چه برای تبیین اهداف، دوراندیشی و تدبیر آینده. و قطعاً کسانی که از شقاوت و سختی قلب‌هایشان، اشک‌هایشان نیز خشک شده و کاری جز مسخره کردن عبادات، ارادت‌ها و محبت‌های دیگران ندارند، به این مراتب حتی نزدیک نیز نخواهد شد. 📚منبع پایگاه پاسخگویی به سوالات و شبهات ایکس_شبهه @xshobhe
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
. ⏬⏬ ❓ در بعضی روایات اومده که گریه بر امام حسین حق الناس ها رو جبران نمی کنه ولی بعضی روایات اومده که تمام گناهان با عزاداری بر امام حسین پاک میشه لطفااین تناقض رو توضیح دهید 📝 : 👇 ❗️حق النّاس با هیچ عبادت و عمل و رُتبه‌ای جبران نمی‌شود و تنها راهِ آمرزشَش بدست آوردنِ دلِ صاحب حقّ است. مگر می‌شود بنده از شما دزدی کنم، یا به شما بدهکار باشم و در یک کلام حقّ الناسی را لگدمال کرده باشم و بعدَش با گریه بر سید الشهداء، گردنَم از این دیونات، بریء و پاک شود؟!!!! 🔔 امام باقر می‌فرماید اولین قطره‌ی خونِ شهید، کفاره‌ی همه‌ی گناهانَش است مگر دیونات که کفاره‌اش فقط قضای آن دِین است: "اوَّلُ قطرةٍ مِنَ الشَّهيدِ كفّارَةٌ لِذُنوبِهِ اِلاّ الدَّين فَاِنَّ كفّارَتَه قَضاءُه". وقتی حقّ الناسِ شهید هم بخشیده نمی‌شود، چگونه حق الناسِ گریه کنانِ امام حسین بخشیده می‌شود؟! ❓اساساً کسی که بر دیگران ظلم می‌کند و حقّ دیگران را نمی‌دهد آیا شیعه است تا اشکَش اثرگذار باشد؟ امام صادق می‌فرماید کسی که بر دیگران ظلم کند، از شیعیانِ ما نیست: "لَيسَ من شِيعتِنا مَن ظَلَم النّاسَ". ✅ شکّی نیست که گریه بر سید الشهداء از افضلِ قربات است. اما اشک اگر بر دلی ببارد که شوره زار است، اثرِ قابل ذکری ندارد. درست است که امام حسین، رحمة الله الواسعه است و رحمتِ الهی هم وسعت دارد، اما به تعبیرِ آیه‌ی 156 اعراف این رحمت از آنِ متقیانِ زکات دهنده‌ی مومن است: "و رحمَتی‏ وَسِعَتْ كُلَّ شي‏ءٍ فَسَأكتُبُها للّذينَ يَتّقونَ و يُؤتُونَ الزّكاةَ و الّذينَ هم بآياتِنا يُؤمِنون". زکات که در آیه آمده، مشخصا به حقّ الناس اشاره دارد. 👌 اشک، دلی را شکوفا می‌کند که به گناه (حق الله یا حق الناس)، آلوده نباشد و خدا فقط از متّقین و پیروانِ مولایِ متقیان قبول می‌کند: "و العاقبة للمُتّقین". شیعه کسی است که علی را مشایعت می‌کند در گفتار و رفتار و پندار. ☝️چنین فردی اگر گریه کند، زمینه‌ی آمرزشِ گناهَش فراهم می‌شود. یعنی توفیق می‌یابد قضای حق الله را بجا آوَرَد و کشش و انگیزه‌ی ادای دیوناتِ مردم را پیدا می‌کند. پس از اقدام و جبران، آن‌گاه توبه‌اش پذیرفته می‌شود. . ✍سیدمحمدمهدی صدری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام خدمت همه یه سوال خیلی برام مبهمه . اقای رائفی پور که اینهمه روشنگری و پیرو رهبری و ... میکنه چرا ریشش را میزنه در صورتی که تراشیدن بنابر احتیاط واجب جایز نیست یا حرام است
هدایت شده از جان من و سید علی💕
7.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حکم شرعی تراشیدن ریش چیست⁉️ استاد وحیدپور پاسخ می‌دهند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
❓ جدیدا در فضای مجازی، این موضوع که دیه جنین پسر دو برابر جنین دختر است، بسیار سروصدا کرده و برخی به اصطلاح روشنفکران (ولی درواقع یک سری متعصب اسلام ستیز) از آب گل آلود ماهی میگیرند و میگویند اسلام تبعیض جنسیتی قائل میشود. میشود توضیح دهید که در پاسخ به این سوال دو برابری دیه جنین پسر نسبت به جنین دختر است چه باید گفت؟ ✅:👇 ۱⃣مساله تفاوت دیه جنین دختر و پسر ، هیچ ارتباطی با مساله تبعیض جنسیتی و مثلا برتری پسران بر دختران ندارد ، بلکه به عکس ، آموزه های دینی برای فرزندان دختر ، جایگاه رفیع و والایی قائل شده اند و پیشوایان بزرگ اسلام ، با کسانی که به فرزندان دختر با دیده تحقیر و ذلت نگاه می کردند ، بر خورد می کردند . پیامبر گرامی فرمود ؛ « چه خوبْ فرزندانى هستند دخترانِ با حجاب! هر کس یکى [از آنها] داشته باشد، خداوند، آن را براى وى پوششى از آتش [دوزخ‏] قرار مى‏ ، دهد و هر کس دو تا داشته باشد، خداوند، به خاطر آنان، او را وارد بهشت مى‏ سازد و اگر سه دختر یا مانند آن خواهر داشته باشد، جهاد و صدقه [ى استحبابى‏] را از او برمى‏ دارد. » « نِعمَ الوَلَدُ البَناتُ المُخَدَّراتُ، مَن کانَت عِندَهُ واحِدَهٌ جَعَلَهَا اللَّهُ سِتراً لَهُ مِنَ النّارِ، وَ مَن کانَت عِندَهُ اثنَتانِ أَدخَلَهُ اللَّهُ بِهِمَا الجَنَّهَ، وَ إِن کُنَّ ثَلاثاً أو مِثلَهُنَّ مِنَ الأخَواتِ، وَضَعَ عَنهُ الجِهادَ وَ الصَّدَقَهَ. » مکارم الاخلاق ، ص ۲۱۹ _ بحار الانوار ، ج ۱۰۱ ص ۹۱ مردى در خدمت پیامبر گرامی بود که خبر به دنیا آمدن فرزندش را به او دادند. رنگش دگرگون شد. پیامبر ص فرمود ؛ « تو را چه شد؟ عرض کرد: خیر است. پیامبر فرمود: بگو. عرض کرد: وقتى از خانه بیرون آمدم همسرم درد زایمان داشت و حالا برایم خبر آوردند که دختر زاییده است. پیامبر فرمود: سنگینى‏ اش بر روى زمین است و سایه‏ بانش آسمان و روزى دهنده‏ اش خدا و او یک دسته گل است که تو او را مى‏ بویى. » « اتِیَ رجُلٌ وهُو عِندَ النَّبیِّ صلى الله علیه و آله فاخبِرَ بمَولودٍ أصابَهُ فتَغَیَّرَ وَجهُ الرّجُلِ، فقالَ لَهُ النَّبیُّ صلى الله علیه و آله: مالَکَ؟ فقالَ: خَیرٌ، فقالَ: قُلْ، قالَ: خَرَجتُ والمَرأهُ تَمخَضُ فاخبِرتُ أ نّها وَلَدَت جارِیَهً، فقالَ لَهُ النَّبیُّ صلى الله علیه و آله: الأرضُ تُقِلُّها، والسَّماءُ تُظِلُّها، واللَّهُ یَرزُقُها، وهِی رَیحانَهٌ تَشَمُّها » الکافی ج ۶ ص ۵ امام صادق علیه السلام به جارود بن منذر فرمود ؛ « شنیده‏ ام از اینکه دخترى برایت‏ زاده شده است ناراحتى! از او به تو زیانى نمى‏ رسد، گل خوشبویى است که مى ‏بویى و روزیش هم تضمین شده است، پیامبر خدا داراى چند دختر بود » «بلَغَنی أ نّهُ وُلِدَ لکَ ابنَهٌ، فتَسخَطها؟ وما علَیکَ مِنها! رَیحانَهٌ تَشَمُّها وقَد کُفِیتَ رِزقَها، و (قَد) کانَ رسولُ اللَّهِ صلى الله علیه و آله أبا بَناتٍ. » همان ، ص ۶ و در نقل دیگر آمده است ؛ « خداوند به دختران ، مهربانتر است ، نسبت به پسران » « إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى عَلَى الْإِنَاثِ أَرَقُّ مِنْهُ عَلَى الذُّکُور » وسائل الشیعه ، ج ۲۱ ص ۳۶۷ بنابراین ، اگر تفاوت دیه ای هم در مورد جنین و نوزاد دختر و پسر است ، فلسفه و وجه دیگری دارد و هیچ گونه تبعیض جنسیتی در این زمینه وجود ندارد . ۲⃣در رابطه با تفاوت دیه جنین دختر و پسر ، در فتوای فقیه بزرگ ، مکارم شیرازی ، چنین آمده است ؛ « هرگاه تنها نطفه باشد بیست مثقال شرعى طلا (۲۰ دینار) و اگر به صورت خون بسته شده باشد چهل مثقال (۴۰ دینار) و اگر مضغه باشد شصت مثقال (۶۰ دینار) و اگر به صورت استخوان باشد بدون گوشت هشتاد مثقال (۸۰ دینار) و اگر جنین کامل باشد و هنوز روح و حرکت نداشته باشد صد مثقال طلا (۱۰۰ دینار) و اگر روح در آن دمیده شده باشد هزار مثقال (۱۰۰۰ دینار) در مذکر و پانصد مثقال (۵۰۰ دینار) در مؤنث است (منظور از مثقال شرعى هیجده نخود است که سه چهارم مثقال معمولى است). » « در صورتى که جنین کامل شده و روح در آن دمیده نشده دیه آن صد دینار است و فرقى میان مؤنث و مذکّر نیست و اگر روح در آن دمیده شده باشد در مذکر هزار دینار و در مؤنث پانصد دینار و در مواردى که مشکوک باشد هفت صد و پنجاه دینار است. » استفتاءات جدید ، مکارم شیرازی ، ج ۱ ص ۴۰۲ این فتوا ، برگرفته از روایت امام صادق ع است که فرمود ؛ « دیه جنین به پنج قسمت است ، یک قسمت برای نطفه است که بیست دینار می باشد ، و برای علقه ، دو قسمت که چهل دینار می باشد ، و برای مضغه سه قسمت که شصت دینار می باشد ، و برای استخوان ، چهار قسمت که هشتاد دینار می باشد ، و وقتی جنین کامل شود ، صد دینار است ، وقتی که روح در جنین بدمد ، پس دیه اش هزار دینار است … در صورتی که پسر باشد و اگر دختر باشد ، پانصد دینار است و اگر زن کشته شود و حامله باشد ، به گونه ای که معلوم نباشد ، فرزندش پسر
هدایت شده از منتظرالمهدی(عج)
است یا دختر ، پس دیه فرزند او ، نصف دیه پسر و نصف دیه دختر است … » « … فَإِذَا أُنْشِئَ فِیهِ الرُّوحُ فَدِیَتُهُ أَلْفُ دِینَارٍ…. ٍ إِنْ کَانَ ذَکَراً وَ إِنْ کَانَ أُنْثَى فَخَمْسُمِائَهِ دِینَارٍ وَ إِنْ قُتِلَتِ الْمَرْأَهُ وَ هِیَ حُبْلَى فَلَمْ یُدْرَ أَ ذَکَراً کَانَ وَلَدُهَا أَوْ أُنْثَى فَدِیَهُ الْوَلَدِ نِصْفَانِ نِصْفُ دِیَهِ الذَّکَرِ وَ نِصْفُ دِیَهِ الْأُنْثَى … » الکافی ج ۷ ص ۳۴۳ بنابراین ، تفاوت دیه از زمانی است که روح دمیده می شود . در رابطه با چرایی تفاوت دیه مرد و زن و به تبع ، تفاوت دیه جنین پسر و دختر ، نص صریحی از بیانات اهلبیت علیهم السلام به ما نرسیده است ، اما برای ما یقینی است که این حکم بر پایه علل و مصالحی است ، اگر چه آن علل دقیقا برای ما روشن نباشد ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « از آنجایی که می دانیم خداوند حکیم است ، تصدیق می دانیم که تمام افعال و اوامرش از روی حکمت است ، اگر چه فلسفه آن برای ما روشن نباشد » بحار الانوار ج ۵۲ ص ۹۱ برخی ، یک تحلیل معقولی در این رابطه ارائه می دهند و می گویند ؛ « زن و مرد از نظر انسانیت یکسان مى‌باشند، و آیات قرآنى و احادیث اسلامى بر این گواهى مى‌دهند، و حتى سوره کاملى به نام سورۀ نساء دربارۀ او نازل شده است، بنابراین دیه، بیانگر ارزش کالاى از دست رفته نیست، بلکه جبرانگر خسارت اقتصادى است که بر خانواده وارد شده است و در نظام اسلامى هزینۀ زندگى بر دوش شوهر سنگینى مى‌کند، و با از بین رفتن او، خسارت اقتصادى بیشترى بر زندگى خانواده وارد مى‌شود، تا با از رفتن زن. در نظام اسلامى مرد برون سالار است و باید تلاش کند تا وسیلۀ زندگانى خانواده را فراهم سازد و زن، خانه سالار است که باید به تنظیم امور داخلى بپردازد تا با هماهنگى این دو نیرو، صمیمت بر خانواده حاکم باشد. اکنون سؤال مى‌شود با مرگ و یا قتل کدام یکى از این دو خسارت اقتصادى بیشترى بر بازماندگان وارد مى‌شود تا با تشریع مقدار دیه، این خسارت به گونه‌اى جبران گردد؟ ناگفته پیداست با از بین رفتن مرد. اینجاست که باید قوانین حاکم بر خانواده به صورت یک مجموعه و منظومه مورد مطالعه قرار گیرد، نه به صورت فردى و تکى. » پژوهشی در دیه انسان ، سبحانی ، ص ۳۳ ☝️بر اساس این تحلیل ، وجه تفاوت دیه جنین پسر و دختر هم روشن می شود ، زیرا جنین پسر ، بالقوه نان آور خانواده بود و اگر می ماند ، می توانست کمک کار خانواده باشد و چرخه اقتصادی خانواده را به گردش درآورد ، بر خلاف جنین دختر که وظیفه ای در رابطه با نان آوری در آینده بر دوشش نبوده است ، بنابراین ، از بین رفتن جنین پسر و دختر از نظر استعداد و قوه کارکرد اقتصادی در آینده ، برابر نیست و بر همین اساس ، در دیه آن دو نیز ، تفاوت هایی می باشد تا جبران خسارت استعدادی و بالقوه آینده باشد ، البته ممکن است ، علل دیگری نیز در این حکم منظور شده باشد که برای ما روشن نباشد ، اما هر چه باشد ، این تفاوت به معنای تبعیض جنسیتی و برتری جنس مرد بر زن نمی باشد . 📚منبع سایت پرسمان اعتقادی